Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp
Verwijderd
Ik heb dat stukje weer verwijderd, gezien ik de verkeerde stress test had gekozen. De temps waren hetzelfde in prime95 als linx. Bovendien had het verlage van de PLL van 1.8 naar 1.4v totaal geen effect op de tempsReveltoorn schreef op maandag 04 juni 2012 @ 15:12:
Omdat LinX en IBT je CPU zwaarder belasten dan Prime95.
Anyway, ik heb zelf toch liever prime95 voor het testen van stabiliteit.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2012 16:40 ]
Mja wie zegt dat dat PPL deel door die progjes zwaar belast wordt? dat is ook nog maar even de vraag. Maar het kan kloppen dat het weinig uit maakt. Ik heb em geloof ik op 1.5 of 1.6 staan.Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 15:25:
[...]
Ik heb dat stukje weer verwijderd, gezien ik de verkeerde stress test had gekozen. De temps waren hetzelfde in prime95 als linx. Bovendien had het verlage van de PLL van 1.8 naar 1.4v totaal geen effect op de temps
Anyway, ik heb zelf toch liever prime95 voor het testen van stabiliteit.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Erg leuk om jullie zo te volgen hier.
vraagje;
In mijn media center / heb ik een 3570K zitten op een Asrock Z77e-ITX bordje.
In 1e instantie had ik mijn Scythe Big Shuriken 2 Rev.B van mijn 2500k omgezet op de 3570k maar bied duidelijk te weinig koeloppervlakte, zelfs met een Noctua NF-P14 fan er op (140mm). Ga morgen de Noctua NH-L12 ophalen bij Azerty, deze schijnt beter te zijn.
De vraag die ik maar niet beantwoord krijg is of er ook setjes te koop zijn zoals de H80 van Corsair maar dan met een enkele 140mm radiator.
Heb al even contact gehad met Swiftech, deze geven aan dat het zelf te maken is met een Apogee Drive II
een een MCRx40-QP radiator. Om compact te blijven adviseren ze een T line aan met een fill-port.
Maar die setup kom uit op ruim 300 euro's
Op LegitReviews is te lezen hoe ze een Mini ITX 3770k systeem samen stellen met een CoolIT Eco II, helaas is deze zover ik heb kunnen achterhalen niet te koop voor consumenten.
http://www.legitreviews.com/article/1922/4/
wie o wie weet kan mij helpen?

Nu wil ik hem verder tillen naar 4.5 maar dat weigert hij. Wat kan ik proberen om hem wel door te laten starten. 1
1.17 lijkt me genoeg heb ik nog verhoogd naar 1.19 maar ook dat ging niet.
Ik heb het volgende al geprobeerd: multiplier naar 45, turbo modus uit, koeler van de auto modus af en volle snelheid, cpu voltage naar 1,30 en 1,35
Alleen blijf ik problemen houden...
Als ik op dezelfde dag test met bijvoorbeeld prime95 is er niks aan de hand, al eens een uurtje laten lopen, geen problemen en temp rond de 60 graden (met een mugen 2 rev
Maar zodra ik dan een dag later mijn PC weer opstart, blijft het maar falen, windows start vaak niet door, komt in een soort van reboot loop terecht. En als ie een keer wel doorstart, krijg ik een BSOD zodra hij volledig opgestart is.
Zijn er instellingen die ik over het hoofd zie?
My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
overigens kun je je vraag beter in het sandy bridge topic stellen, dit is het ivy bridge topic
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Ja maar daarvoor moet je een ivy bridge cpu hebben :-) het is meer dat je met de z77 meer met je ivy bridge kan, dan met een ivy bridge op een z68. Dus met een sandy bridge cpu op een z77 heb je eigenlijk een z68 simpel gezegd.Riqy schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:51:
Ik maak wel gebruik van een Z77 moederbord, dus vandaar de vraag hier... Had begrepen dat de moederborden wel bepaalde functies hebben die Z68 niet heeft...
My iRacing
Vcore op 1.30v
vdroop control op 100%
Max temp is 85 graden. (Corsair H80)
Kan het beter of is dit wel netjes?
Als ik de voltage verlaag naar 1.25 dan krijg ik BSOD 124 aan mn broek. Toch zie ik op internet overclocks met 1.22 enz dus ik zou nog lager moeten kunnen.
[ Voor 34% gewijzigd door Remco Tr op 05-06-2012 13:55 ]
Update ieder geval je bios, sommigen hebben wat problemen Gigabyte biosen ivm stabiliteit,Riqy schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 11:00:
Okee duidelijk. Heb mijn vraag ook al in het Sandy Bridge OC topic gesteld
freezing en lockups en probeer/zet BCLK handmatig op 100 en/of probeer disable C6/C3.
Bios is al de nieuwste versie, die gaf eerder al problemen @ standaard snelheden ;-)Habana schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:23:
[...]
Update ieder geval je bios, sommigen hebben wat problemen Gigabyte biosen ivm stabiliteit,
freezing en lockups en probeer/zet BCLK handmatig op 100 en/of probeer disable C6/C3.
En heb geen freezings en lockups, maar probleem dat de volgende dag me windows in een boot loop blijft hangen of vlak na booten bsod geeft en reboot...
My iRacing
Kan je Vcore niet nog wat meer naar beneden, dat scheelt weer wat met de temps, bij mij doet de 3770K het bv. 4500Mhz op 1.188V 24/7uur stable (hoogste core 76C - 4Cores/8threads) bij sommigen nog iets lager zelfs,maar met 85 graden is ook prima te leven hoor.Remco Tr schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:06:
Heb mn 3570k nu stabiel op 4.5Ghz
Vcore op 1.30v
vdroop control op 100%
Kan zijn dat het door een bios instelling komt maar zodra ik hem op 1.20/1.25 zet klapt ie eruit. Voor de rest staan alle voltages op auto en mn DRAM op 1.5vHabana schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:56:
[...]
Kan je Vcore niet nog wat meer naar beneden, dat scheelt weer wat met de temps, bij mij doet de 3770K het bv. 4500Mhz op 1.188V 24/7uur stable (hoogste core 76C - 4Cores/8threads) bij sommigen nog iets lager zelfs,maar met 85 graden is ook prima te leven hoor.
Ook niet met Turbo disabled , C1E state en C3/C6 state disabled, dat scheelt hier bij idle maar 10Watt uit de WCD, en meer stabiel zonder dan met, dus niet de moeite mi.Remco Tr schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 14:55:
[...]
Kan zijn dat het door een bios instelling komt maar zodra ik hem op 1.20/1.25 zet klapt ie eruit. Voor de rest staan alle voltages op auto en mn DRAM op 1.5v
Nee ook zonder al die opties krijg ik hem ook niet stabiel op 1.25Habana schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 15:33:
[...]
Ook niet met Turbo disabled , C1E state en C3/C6 state disabled, dat scheelt hier bij idle maar 10Watt uit de WCD, en meer stabiel zonder dan met, dus niet de moeite mi.
Iemand die zn settings voor de MSI Z77-GD65 wil delen icm 3570K?
My iRacing
Verwijderd
Ik vind je vcore voor je huidige snelheid veel te hoog. Maar ieder processor is anders, wellicht heeft jouw batch een hogere voltage nodig om stabiel te zijn. Kijk eens hoe veel vcore nodig is voor 4.4ghz.Remco Tr schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:06:
Heb mn 3570k nu stabiel op 4.5Ghz
Vcore op 1.30v
vdroop control op 100%
Als ik de voltage verlaag naar 1.25 dan krijg ik BSOD 124 aan mn broek. Toch zie ik op internet overclocks met 1.22 enz dus ik zou nog lager moeten kunnen.
Zal het morgen eens testen. Op 4.2 draait ie gewoon met stock vcore.Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:56:
[...]
Ik vind je vcore voor je huidige snelheid veel te hoog. Maar ieder processor is anders, wellicht heeft jouw batch een hogere voltage nodig om stabiel te zijn. Kijk eens hoe veel vcore nodig is voor 4.4ghz.
Edit: kon het toch niet laten ff snel getest. (IBT op max 1 run)
4.4 draait ie op 1.22v dat is met 4.5 nooit gelukt.
[ Voor 13% gewijzigd door Remco Tr op 05-06-2012 22:22 ]
Verwijderd
Dan heb je een tikkeltje pech. Ik draai bv op 4.7ghz met een vcore van 1.24 (3770k). Zoals ik zei, iedere cpu is anders. Ik zou zelf voor 100mhz lager gaan gezien het vrij veel in voltage scheelt en weinig qua performance.Remco Tr schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:16:
[...]
Zal het morgen eens testen. Op 4.2 draait ie gewoon met stock vcore.
Edit: kon het toch niet laten ff snel getest. (IBT op max 1 run)
4.4 draait ie op 1.22v dat is met 4.5 nooit gelukt.
Foto's zijn met mijn iPhone 3G gemaakt, dus niet echt goed..
Daarna meteen een beetje gaan prutsen met overclocken en hij draaid 4.4GHz met gemak, temperaturen rond de 60 graden (na 10 min).

Als ik hem op 4.5 zet loopt de boel eerst vast en krijg ik een BSOD, met een foutmelding (welke heb ik niet onthouden/genoteerd). Daarna nogmaals geprobeerd en voltage 1 klikje gegeven naar 1.130V, maar dat was niet genoeg. Kreeg hetzelfde probleem. Keer erop voltage 2 klikjes gegeven naar 1.135, dat was ook niet voldoende.
Maar ik ben nu op de turbo aan het overclocken, want hij valt wel steeds terug als ik Prime uit zet naar 1.6GHz. Dit is misschien niet een goede manier?
Sorry dat ik lui ben maar welke radiator en welk block heb je?Jeroen P schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:00:
Net nieuwe koeling in m'n pc gebouwd. Temperatuursverschillen zijn extreem. Onder load (met Prime95) wordt hij nu zo een 55 graden waar hij met stock koeler opliep tot de 85 graden en soms de 90 aan wilde raken, met ongeveer gelijke kamer temperaturen.
Foto's zijn met mijn iPhone 3G gemaakt, dus niet echt goed..
[afbeelding]
[afbeelding]
Daarna meteen een beetje gaan prutsen met overclocken en hij draaid 4.4GHz met gemak, temperaturen rond de 60 graden (na 10 min).
[afbeelding]
Als ik hem op 4.5 zet loopt de boel eerst vast en krijg ik een BSOD, met een foutmelding (welke heb ik niet onthouden/genoteerd). Daarna nogmaals geprobeerd en voltage 1 klikje gegeven naar 1.130V, maar dat was niet genoeg. Kreeg hetzelfde probleem. Keer erop voltage 2 klikjes gegeven naar 1.135, dat was ook niet voldoende.
Maar ik ben nu op de turbo aan het overclocken, want hij valt wel steeds terug als ik Prime uit zet naar 1.6GHz. Dit is misschien niet een goede manier?
Ik had niet gedacht dat het zo'n verschil ging worden.
Ik ga binnenkort ook een i7 3770K op mijn waterkoeling zetten.
https://erazerbrecht.wordpress.com/
Dat ie terugvalt naar 1.6 Ghz is normaal, dat is om energie te besparen als de processor niets heeft te doen.
Ik zit met dezelfde issue als jij; op stock voltage makkelijk naar de 4.4Ghz, daarna houdt ie er mee op.
Het is trail and error. Kwestie van uitproberen hoeveel voltage ie nodig heeft om stabiel 4.5Ghz en hoger te draaien.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Ik heb de volgende spullen:AMD_Aero schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:38:
[...]
Sorry dat ik lui ben maar welke radiator en welk block heb je?
Ik had niet gedacht dat het zo'n verschil ging worden.
Ik ga binnenkort ook een i7 3770K op mijn waterkoeling zetten.
- CPU block: EK-Supreme HF Plexi CPU Block
- Radiator: Swiftech MCR220-QP-K 240 Radiator
- Pomp: Laing D5-MCP655
GioStyle schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:51:
@Jeroen P:
Dat ie terugvalt naar 1.6 Ghz is normaal, dat is om energie te besparen als de processor niets heeft te doen.
Ik zit met dezelfde issue als jij; op stock voltage makkelijk naar de 4.4Ghz, daarna houdt ie er mee op.
Het is trail and error. Kwestie van uitproberen hoeveel voltage ie nodig heeft om stabiel 4.5Ghz en hoger te draaien.
Dank dat ga ik later vanavond of van de week nog even uitproberen. Zal ook eens kijken welke foutmelding ik krijg, want heb eerder ook BSOD gehad toen ik aan de timings van mijn RAM had gezeten. Deze staat nu echter al een paar dagen iets minder strak en heb daar geen issues meer mee gehadnedernakker schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:53:
of gewoon even pll overvoltage enablen en voldoende vcore geven. richting 1.2V of hoger voor zulke snelheden is niet raar
http://www.hwbot.org/chal..._7_2012_until_jul_7_2012/
http://www.hwbot.org/submission/2290106_
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2397360
Uplay: Red--Death
Ik doe niet mee, 1369 is mijn max
[ Voor 39% gewijzigd door Reveltoorn op 09-06-2012 09:27 ]

@bart - wist niet dat jij Chinees/Japans kon (Pi screen).... we weten vast nog meer niet
Maar 6600 is verry nice.
[ Voor 14% gewijzigd door Reveltoorn op 09-06-2012 09:32 ]
jammerReveltoorn schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 09:04:
@rsnubje - nice score and points
Ik doe niet mee, 1369 is mijn max
Met een 2600K is het helaas ook weinig fun op het gebied van mem..
Maar wel lekkere clocks zet je daar neer zeg! Tot hoever krijg je ze bench-stable?
Heb hem nog niet getest, dat komt volgende week

Gaat hij je ivy koelen?
Dus hou ons op de hoogte
Edit: tot hoeveel -graden kan die koelen ?
[ Voor 13% gewijzigd door Reveltoorn op 10-06-2012 18:35 ]
ben benieuwd naar de resultaten, nog iets anders naast IB om er mee te testen?
offtopic: loving the tie
i5 3750k + Stock Cooler
Gigabyte Z77MX-D3H
Corsair XMS3 DDR3 2000-4GB KIT
Dit in een mooi klein lian li kastje met 450w bequiet voeding, 2 HHDS en een nog te vervangen HD4850 om lekker mee te spelen.
Vanwege de kleine cpu en HIS warmte overdracht problemen verwacht ik niet dat een dike dure air cooler veel gaat helpen voor overclocken.
Op't moment 40x101 op stock Vcore, max temp 87 op package
De komende tijd rustig aan uitpuzzelen wat maximale preformance geeft, was om mn c2d E6750 makkelijker.. gewoon fbs langzaam aan opschroeven van 333 tot 425. Bij ivy is het nog even lastiger om te kijken welke baseclock en multiplyer + voltages en geheugen settings op zijn max presteerd.
http://www.adf-hq.nl
kless schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:54:
Stock Cooler

Temp: 87 *C

Denk sowieso niet dat je verder dan 4,3 komt, ook niet met een aftermaket koeler op dat bordje.
Het is juist doodsimpel geworden. Kijken welke multiplier je maximaal kan draaien met acceptabele temperaturen/voltages, en vervolgens je geheugen zo hard mogelijk klokken... Maar stock koeler is wel een beetje een scheldwoord hier. En 87 graden is veel te warm.De komende tijd rustig aan uitpuzzelen wat maximale preformance geeft, was om mn c2d E6750 makkelijker.. gewoon fbs langzaam aan opschroeven van 333 tot 425. Bij ivy is het nog even lastiger om te kijken welke baseclock en multiplyer + voltages en geheugen settings op zijn max presteerd.
Is toch niks mis mee om te kijken wat een stock koeler kan doen?Singular1ty schreef op maandag 11 juni 2012 @ 20:28:
[...]
Het is juist doodsimpel geworden. Kijken welke multiplier je maximaal kan draaien met acceptabele temperaturen/voltages, en vervolgens je geheugen zo hard mogelijk klokken... Maar stock koeler is wel een beetje een scheldwoord hier. En 87 graden is veel te warm.
Als het om koeling gaat moet ik vooral mn videokaart (cooler) vervangen. zo een HD4850 met stock single slot cooler blaast zijn 110W warmte productie niet de kast uit, 75~98 graden range. waardoor mobo al 35 graden en HDDs waar de kaart op blaast 41~48. Andere koeling: 2X12cm' intake, voeding 12cm out, nog een 8cm out fan achter hdds.
41X101.15 geeft nu *15 minutjes prime95* 88 max op package,
Op naar de volgende stap
Maargoed, even een sfeerfoto.. Ss is niet gemount nu omdat ik steeds code 55 krijg zodra ik hem op me bord zet (zelfs zonder vast te schroeven

Die processor gaat natuurlijk ook richting 100W. Maar 2 X 200W die niet direct wordt afgevoerd helpt natuurlijk niet.wesjuhdabomb schreef op maandag 11 juni 2012 @ 21:55:
De volgende stap. Wat hou je als maximale temperatuur aan dan? En wat denk je dat je Ivy bridge nu aan wattage uitstoot op 4.1ghz (in vergelijking met je 4850)
Maargoed, even een sfeerfoto.. Ss is niet gemount nu omdat ik steeds code 55 krijg zodra ik hem op me bord zet (zelfs zonder vast te schroeven) Denk dat het in de mounting scroeven zit, dus zal weer alles moeten afbreken.. Geen tijd meer voor nu dus binnenkort meer..
[afbeelding]
Ik ben maar eens begonnen met easy tune6 de vcore aan te passen van 1.240 naar 1.200 en dat wordt uitgelezen als 1.140 ipv 1.172 in het zelfde programma, CPUZ leest het zelfde. denk dat ik daarmee maar eens de laagste stabiele vcore van op ga zoeken. Nu 86°max met prime95.
Appart dat realtemp 3.70 andere waarden uit leest dan CPUID, namelijk 2/3/4/5 graden hoger.
Ik vind 90° max temp acceptabel voor stressen. Met gamen en andere dingen 80°.
EIST, C1E en C3/C6 staan aan.. misschien daar ook nog eens mee spelen.
Dat kiekje? Dat is geen bureau meer, dat is een werkbank! Niks voor mij om zo een opstelling op mn bureau te zetten
[ Voor 6% gewijzigd door kless op 11-06-2012 22:24 ]
Dus de moed maar weer opgegeven
Schaalt goed door met kou hoor.nedernakker schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 20:01:
1.4 is voor 5.2 ook wel erg weinig, welk mem gebruik je wes en welke settings verder?
Verwijderd
Ik ben afgelopen zaterdag overgestap op een i7 3770K met een gigabyte ga-z77 d3h. Dit omdat ik mijn i5 2500K die ik hiervoor had kapot heb gekregen. 2500k had ik continu op 4,8 Ghz draaien, temperaturen werden tegen de 90-95 graden bij stressen op prime. Maar heb ook een aantal keer 5,1 Ghz gedraaid (op lucht, niet slim ik weet het) vcore ging toen over de 1,7 v en daar is hij hoogst waarschijnlijk door gesneuveld. Uiteindelijk kreeg ik hem niet meer stabiel op stock clocks zelfs, 3 benches goed en dan toch opeens bsod. vermoeden is dat 1 van de cores gesneuveld is. Ik heb hem ook in een totaal andere pc gestopt en daar had hij de zelfde problemen. Maar terug on-topic.
Het viel mij eigenlijk snel op dat de vcore relatief best hoog ingesteld moet worden om stabiel te draaien.
Bijvoorbeeld op 4,4Ghz had ik minimaal 1.22 v nodig om stabiel te draaien, maar om 4,5 stabiel te krijgen moest ik al over de 1,3 gaan zitten. op 4,5 komen de temperaturen ook tegen de 95 graden aan waar ik nu sinds ik mijn 2500k gesloopt heb wat voorzichtiger mee ben
Na wat gelezen te hebben is dat dus wel een enigsinds bekend probleem met gigabyte moederborden, ik heb nu dus RMA aangevraagd voor mijn gigabyte (ook omdat 1 van de usb poorten aan de achterkant totaal lam was bij ontvangst al). Ik ga nu dus mijn 3770K proberen op mijn vorige asus z68-v pro gen3 moederbord in de tussentijd dat ik wacht tot mijn Maximus Gene V z77 word geleverd.
Ik heb nu ook nog diezelfde luchtkoeler dus, CM 612 plus. Ik zit er wel aan te denken over te stappen naar waterkoeling om de temperatuur nog wat te drukken.
Mijn vraag nu dus, kan het zo zijn dat mijn 3770K op een asus mobo wel op een chille vcore kan draaien of heb ik gewoon een beetje pech qua batch. En wat is nou een veilige vcore mits de temperatuur niet te hoog komt om op lucht te draaien.
Verwijderd
Bedankt voor je advies, temperatuur zit nu met 1.21v op 4,4 Ghz rond de 80 in stress, dus dat durf ik wel aan.rsnubje schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 12:50:
Gezien je geschiedenis raad ik je aan met ivy niet hoger te komen dan 1.2V!! Zelfs op dit voltage kan het al aardig warm worden. Zoiezo belachelijk dat je 1.7v op je cpu zet met luchtkoeling...
Ik ga maar eens kijken wat hij op mijn asus bord doet, en uiteindelijk over op waterkoeling voordat ik weer richting de 1.35v ga.
Ik weet dat 1.7v belachelijk hoog is op lucht, ik ging testen of hij op 5Ghz zou starte, met manual lagere vcore wou hij niet booten, had de bios via auto offset vcore laten bepalen en toen in windows zag ik dat hij bij stressen zo hoog kwam, maar heb hem toen toch de benchmark laten afmaken. Want ja, hij was toch al bezig. Temperatuur die hij had zal ik maar niet eens zeggen
EDIT: met casefans van mijn CM stormtrooper op vol komt de temp op 1.22v en 4,4 GHz op de 67 na kwartiertje prime95. Daar ben ik wel tevreden over
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2012 16:57 ]
24uur later, uurtje Prime95 gedraaid de temps zijn nog iets beter geworden , 64-70-67-68 graden.
[ Voor 7% gewijzigd door Habana op 14-06-2012 11:47 ]
Ik draai nu 4.35 ghz stabiel (106 x 41). Vcore is 1.16v (volgens mij niet gek hoog) en temps onder stress zijn nog steeds ~77-80 graden graden (realtemp met prime95). DDR voltage is 1.5.
Ik heb al een keer nieuwe koelpasta aangebracht (cooler master thermal compoun) en mijn kast (corsair 300r) heeft voldoende airflow.
Idle loopt hij (voor zover relevant) rond de 35 graden. Iemand tips/ideeen om dit hitteprobleem op te lossen? Ik wil toch minimaal 4.5 ghz stabiel kunnen halen met 80 graden onder stress....
Verwijderd
Hmm die koelpasta van cooler master heb ik ook, handig dat ik weet dat die ruk is. Dat word gelijk een tubetje mx4 bij mijn waterkoeling bestellen dan.nedernakker schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 17:07:
Die coolermaster pasta is ruk, gebruik mx4 of iets in die strekking, en waarom die hoge baseclock, genoeg mem multi's om een goede snelheid bij 100 MHz te halen
Dus bv 44 ipv 41 gebruiken op 100 mhz per stuk ipv 105 mhz per stuk?nedernakker schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 17:07:
Die coolermaster pasta is ruk, gebruik mx4 of iets in die strekking, en waarom die hoge baseclock, genoeg mem multi's om een goede snelheid bij 100 MHz te halen
dus als je 2000 MHz mem hebt moest je bij SB 1866 selecteren en naar 107 MHz voor 2000 MHz mem, nu kun je bij 100 MHz gewoon 2000 MHz mem selecteren..
Je zal je hoogste Temperaturen pas zien In Prim95 AVX, in Test 8K pas1-128=64, na +/- 35minuten dus tel er alvast maar +/- 10graden bij op.Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:23:
[...]
EDIT: met casefans van mijn CM stormtrooper op vol komt de temp op 1.22v en 4,4 GHz op de 67 na kwartiertje prime95. Daar ben ik wel tevreden over
Verwijderd
Memory is 4 x 2gb 1866Mhz Dominators GT.
Begint nu aan de 3de run en max. temps zijn 72 graden.
Straks de voltage laten zakken en kijken of ie nog stabiel blijft, tot heden wel.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2012 16:12 ]
Met hoeveel multipliers en welke FSB?Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 16:08:
Draai momenteel Linx om mijn i5-3570K te testen op 4,5Ghz met 1,29V en een H80 cpu koeler.
Memory is 4 x 2gb 1866Mhz Dominators GT.
Begint nu aan de 3de run en max. temps zijn 72 graden.
Straks de voltage laten zakken en kijken of ie nog stabiel blijft, tot heden wel.
Verwijderd
Draait momenteel Linx op 4,5Ghz en 1,25V al voor een 4 uurtjes en max. temps 68-69 graden.
Morgen het voltage proberen weer een stapje lager te krijgen, beter dan naar het voetbal kijken en zo wat te testen.
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2012 22:05 ]
Is er dan nooit iemand die ook de FSB verhoogd? Naar 102 o.i.d.? Of vloek ik nou in de kerk? Want correct me if I'm wrong, maar nu clock je het geheugen toch niet mee?Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:58:
Idd, 45 x 100, meer niet, dank je Bauke.
Draait momenteel Linx op 4,5Ghz en 1,25V al voor een 4 uurtjes en max. temps 68-69 graden.
Morgen het voltage proberen weer een stapje lager te krijgen, beter dan naar het voetbal kijken en zo wat te testen.
Waarschijnlijk wat veranderd in je BIOS "Turbo - Eist"Jeroen P schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:28:
Ik heb sinds een paar dagen dat mn cpu niet meer terug gaat naar 1600 MHz.. Alles staat weer op standaard ingesteld, maar hij blijft gewoon constant op 3900 MHz draaien, iemand enig idee hoe dit kan? Alles staat op standaard, alleen mn geheugen niet. Ik heb Corsair Vengeance draaien op 7-8-8-20-1T...
Niks in de BIOS daarvan aangepast.. Ik gebruik TurboV EVO en heb die weer op default settings gezet.Habana schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:34:
[...]
Waarschijnlijk wat veranderd in je BIOS "Turbo - Eist"
Kijk dan even in je bios (niet in turboV), eist (speedstep) moet dus aan staan.Jeroen P schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:07:
[...]
Niks in de BIOS daarvan aangepast.. Ik gebruik TurboV EVO en heb die weer op default settings gezet.
Staat aan, daarnaast ook maar even de BIOS op default settings gezet. Echter nog steeds geen verschil...plob schreef op zondag 17 juni 2012 @ 16:19:
[...]
Kijk dan even in je bios (niet in turboV), eist (speedstep) moet dus aan staan.
Dat heb ik in dit topic al minstens 3x gedaan, vandaarHabana schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:08:
Als je nu de eerste helft van je reactie had weggelaten, had je net zo goed gelijk de beste man kunnen vertellen waarom wel of niet, waarschijnlijk even veel woorden.
Toevallig een tooltje van de mobo fabrikant ooit geinstalleerd die automagisch elke keer met opstarten een OC doet of ooit zo ingesteld is geweest? ET6 gigabyte , control nogiets van MSI of wat voor bord je ook maar hebt.Jeroen P schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:28:
Ik heb sinds een paar dagen dat mn cpu niet meer terug gaat naar 1600 MHz.. Alles staat weer op standaard ingesteld, maar hij blijft gewoon constant op 3900 MHz draaien, iemand enig idee hoe dit kan? Alles staat op standaard, alleen mn geheugen niet. Ik heb Corsair Vengeance draaien op 7-8-8-20-1T...
die 39X is dat alleen in windows of ook al bij booten / in de bios zo aangegeven?

Vandaag had ik het lumineuze idee om de geïntegreerde HD 4000 te overklokken. De prestaties vielen zeker niet tegen
Ja heb de BIOS een tijdje geleden (week of 2-3 terug) geupdate, maar daarna deed die het nog wel normaal.. C1E en EIST staan op enabledlampekap06 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 17:13:
Toevallig de nieuwe bios geupdate? Viel me op dat C3 en C6 states sindsdien standaard op auto staan, als je die, C1E en EIST op "enabled" zet moet de cpu weer terugklokken en de bijbehorende lagere voltages hebben in idle.
BIOS reset heb ik geprobeerd, maar werkte helaas niet..Habana schreef op zondag 17 juni 2012 @ 17:57:
Misschien tijd voor een BIOS reset, optimal defailts, settings checken
Ik heb alleen TurboV EVO geinstalleerd een tijd terug, maar daarna heeft die het ook normaal gedaan. In de BIOS kan ik niet vinden op hoeveel MHz hij draaitkless schreef op maandag 18 juni 2012 @ 21:10:
[...]
Toevallig een tooltje van de mobo fabrikant ooit geinstalleerd die automagisch elke keer met opstarten een OC doet of ooit zo ingesteld is geweest? ET6 gigabyte , control nogiets van MSI of wat voor bord je ook maar hebt.
die 39X is dat alleen in windows of ook al bij booten / in de bios zo aangegeven?

Je oude 2600K deed dit ook, en zelfs na bios fail safe settings...
Maar indd heb ik dit pas eens aangepast nadat ik mezelf bedacht dat een laptop wel gebalanceerd mag staan ivm accuduur maar een high end game pc toch wel op max prestatie mag draaien, niet dus..
Terug op gebalanceerd, met wat gewijzigde settings, en nu staat hij ook niet continue meer in turbo modus te draaien.
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
Dit is het inderdaadt!n0 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:49:
Windows powerscheme op maximale performance staan misschien?
Is bij het overclocken van een 3570K DDR3-1600 voldoende?
Wordt er veel snelheidswinst gehaald met hogere DDR3's?
Ik ga hem luchtkoelen met een Mugen2 in push/pull config.
Ik dacht aan het onderstaande geheugen te gebruiken, of is dit niet goed icm de 3570K & z77 mobo?
1 | Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B | € 93,89 |
Ja, 16Gb is veel, maar ga ook wat simuleren op mn pc
[ Voor 79% gewijzigd door .phoz op 22-06-2012 09:58 ]
Ja het is veel, ik heb het ook maar nooit meer dan de helft in gebruik.phoz schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 09:50:
Ja, 16Gb is veel, maar ga ook wat simuleren op mn pc
Maar who cares de helft van mijn config wordt niet benut. Met een dualcore pentium had ik eigenlijk alle sgekunt wat ik wil
pricewatch: Corsair Vengeance CML16GX3M4X1600C8 heb ik en is voo rjouw misschien ook een optie, iets lagere cas latency, die je eventueel ook nog op 9 kan zetten en daarmee naar de 1800Mhz kan tillen
Weet niet welk Z77 board je gaat kopen, maar 99% zeker da thet werkt, ik heb ook niet gekeken of het compatible is...
En toch kan het nut hebben als je bijv (lekker overdreven maar goed) 50x100 draait en 51x100 pakt ie niet als je dan de baseclock met 1Mhz verhoogd kan je alsnog op 5050Mhz komen anders was je op 5000Mhz blijven hangen...Singular1ty schreef op zondag 17 juni 2012 @ 00:35:
Sorry, u gaat niet door voor de koelkast. Ik zou de FAQ nog eens doornemen wat betreft het overklokken van SB/IB, dan weet je precies hoe het zit. Verhogen van de baseclock (FSB is al sinds introductie van LGA1366 niet meer van toepassing) is op dit platform bijna nergens meer goed voor.
@sneeuwpop:
Geheugen kan je ook handmatig overclocken maar gaat dan wel in grote stappen natuurlijk, je kan die divider (of hoe het heet) verhogen waardoor je 'een x keer de baseclock' kan instellen, waar die x dus in grote stappen aan te passen is...
Maarja of het echt nut heeft, de bandbreedte met 1600Mhz is al enorm en eigenlijk ruim voldoende voor 99% van alle toepassingen
[ Voor 45% gewijzigd door watercoolertje op 22-06-2012 13:34 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Verwijderd
De temperaturen werden zelfs 1-2 graden hoger.... (dubbel gechekt in LinX)
Hij draait nu 101x46 en wordt gekoeld door een CNPS10X Extreme op 2.2K RPM en alsnog na 5 minuten LinX zijn de temperaturen rond de 80*C.
Ik hoop vandaag de IHS eraf te halen, dan aan beide zijdes helemaal glad polijsten en STG-2 erop smeren. Eens kijken of het wat oplevert
Ohja, het gaat om een 3770K op een Maximus V Gene en 2x4GB Vengeance 1600C9 RAM
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2012 02:31 ]
spaar jezelf de moeite van STG-2, dit is een slechte keuze pasta. gebruik gewoon MX-4 of iets in die strekking.
verder de binnenkant van de IHS (geen idee hoe je in gedachten had die te polijsten, zo'n klein oppervlak en de opstaande kanten er bij) gewoon met rust laten, alles wat je daar rommelt maak je de afstand tussen core en IHS groter, deze ruimte moet je weer opvullen et pasta wat de koelprestaties alleen maar doet afnemen
Ik heb de IHS ook verwijderd verwacht er niet teveel van, ik had wel wat tempdaling +/-7 graden, hoewel niet helemaal waar de temps van de cores onderling liggen nu dichter bij elkaar, maar pas met MX4 tussen de DIE en IHS die pas na twee dagen begon te stabiliseren, t/m 4600Mhz @ 1.235 8uur stable 66-75-73-71 temps, vanaf 4700Mhz daar schieten de temps minimaal 10graden omhoog, Vcore moet naar 1,350Volt en ik check altijd de power wat er uit de WCD getrokken word en die gaat ook rap tempo omhoog, en dat alles met toffe custom water koeling.
En heb tevens de indruk dat de CPU schaling boven de 4500MHz bar weinig is.
Binnenkant van de IHS polijsten, dat heb ik vaker gehoord maar je men verteld er nooit bij , hoe men dat in gedachte had dat te doen. in ieder geval suc6
z77mx
stock cooler
corsair xms 2000 op 1333
41X 100.0 100.1 doet het prima op 1.150 (uitgelezen als 1.152) en bijft stabiel bij load) komt uit op 81 max° met prime 95.
42X 100.0 100.1 moet vcore helemaal naar 1.3 en dan nog is het niet stabiel. En hij wordt het het nog heel warm ook.
Verwijderd
https://picasaweb.google....uthuser=0&feat=directlink
Ik heb ook natuurlijk rekening mee gehouden dat de afstand tussen de IHS en de core groter wordt, dus heb ik de randen ook een beetje gepolijst.
Ik gebruik STG2, omdat ik nog zat van heb liggen. Het is in ieder geval veel beter dan dit wat er origneel tussen de kern en de IHS zat, dat kun je moeilijk koelpasta noemen, omdat het gewoon steenhard is.
p.s
Wat gek is, naar mijn gevoel presteren de Sandy en de Ivy het beste op +-4.6GHz, dat lijkt een sweet spot te zijn voor die CPU's. De mijne draait nu (IBT stable) 4.7GHz @ 1.29V en zodra je de Vcore opkrikt, zit je in no time op 90*C. Ik weet nog niet waarom, maar op 4.8GHz heb ik gelijk een BSOD met Intel Burn Test of LinX.
De mijne heeft ook een erg irritante eigenschap, core nr.3 is altijd 10*C warmer dan de rest. Heel vreemd.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2012 03:06 ]