@ Amanoo,
Beetje late reactie, maar goed:
Ik heb nu al op twee GB Z77 borden meegemaakt dat als je via de Turbo multi OC draait, met speedstep aan, vdroop je "vriend" kan zijn.
Ik denk er ook achter te zijn waarom:
1.2v "standard" -> 0.9v Idle en 1.112V load bij géén offset en "normal" 1.19v vcore.
Gooi je de offset omlaag om zo ook op 1.112v uit te komen met b.v. High LLC (1.12v High) dan krijg je Idle dat je backclock instabiel wordt: Deze gaat dan ook opeens naar 0.865v of lager bij 1600 mhz en dit gaat dus niet.
Je kunt dus vaak beter "uitgaan" van een zo'n klein mogelijke negatieve Offset en dan je werkelijke load voltage met je LLC vaststellen. (normal is géén vdroop comp, standard is een klein beetje, low is tussen normal en standard, maar fluctueerd meer (vermijden dus) medium is een aardige middenmoot, high is nog maar een klein verlies, extreme = zoals vdroop voorkomen hoort!
Als je gewoon een vaste multi wilt en geen speedstep, gewoon max OC zonder turbo mode, dan is een vaste Vcore inkloppen het verstandigst met medium of hogere LLC waarden.
Als je door Speedstep en een te grote negatieve offset instabiliteit krijgt, zie je WHEA fouten in je event manager buiten benchmarks om, wanneer je PC semi-idle is. Tijdens browsen, office werk, etc etc. Het kan ook zijn dat je drivers van PCI-Ex hardware (videokaart / audiokaarten met name) fouten krijgen. PCI-Ex Riad controllers gaan hierdoor vreselijke fouten schrijven!
Doublepost! (ohnee toch niet)
Nieuwe 3570K build, Mugen 3 PCHW (had ik nog liggen) met Arctic Ceramic, in een Z77X UD3.
2x slipstream 800rpm (stock) erop en een Silentwings 800rpm outtake achterin. (closed case - Silencio 650)
Alle voltages stock (vast) bclock vast op 100mhz. Offset van -0.04V met LLC op medium, fast response. (1.15V ingesteld, levert ~1.176V) VTT "normal" en PLL overvoltage "performance". Memory 8GB corsiar 1600 cl9 op diens XMP.

@ de temps alleen.. Ruimte is hier 23.2 graden, dikke 50+ graden delta voor de CPU onder Prime 95 Small FTT en LinX en dat is nog maar bij 4.0Ghz. 4.2Ghz moet ik em géén offset voor geven, maar dan gaat ie over de 80 graden heen.
Heb ook geen geluk met m'n eigen builds he...
(Twee weken terug nog een 3570K voor een ander in dito bord, 4.4Ghz op 1.22V -> 67-71 graden)
Misschien maar ook een Tranquilo halen, die is kennelijk beter. Of even snellere fans in dit niet heel heftig koelende kastje doen.
Iemand tips?
spoiler:- inlezen,
- doel stellen -
4.3~4.5Ghz 24/7 voor de turbo, low noise
- pll overvolt aan
Check
- eist, cstates en turbo uit
Nope die wil ik aan, max clock zoeken wel zo gedaan, maar 4.2 wordt al té heet
- vcore instellen op 1,15v ~ 1,20v
Yup, hiertussen moet ik wel blijven vanwege de temps.
- overige voltages op stock (niet op auto!!)
Check
- cpu op 4200mhz (100x42)
Fail
- testen met prime95 SMALL FFT of linX "all mem" -> stabiel?
Ziet er naar uit, op 4.0Ghz dan...
- multi omhoog
- niet stabiel? Vcore omhoog
NVT...
- testen -> Mogen wat kortere test zijn als je je einddoel nog niet hebt gehaald, zeg 30 min linX bijv.
- binnen 80c je max gevonden?
Check, @ 4.0 Ghz 
- Eventueel eist en cstates aan voor energie besparing.
Check
- testen 3 uur linX en 8 uur prime95 BLEND -> om na te gaan of je algehele systeem echt stabiel is na het inschakelen energie besparing, turbo en eist.
Vrees voor t leven van de CPU als ik em een nacht Prime Blend laat draaien
[
Voor 59% gewijzigd door
djunicron op 09-07-2013 17:29
]