Mijn kamertemps. zijn in deze dagen wel rond de 30-35 graden, kamer is op zolder en vangt de gehele dag meeste zon op.computerjunky schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 00:45:
[...]
compleet afhankelijk van de kamer temp als je kamertemp 28 a 30 graden is zou ik dat netjes vinden is je makertemp rond de 25 graden is dat best wel heet en vraag ik me af of de pasta wel goed zit of dat je voltage niet te hoog staat.
ik haal met een 3770k op 4.5ghz 75 graden op de warmste core met 25 graden kamer temp en een paar weken geleden met 22 graden kamer temp zelfs max 68 graden.
en dit is met luchtkoeling ipv waterkoeling.
dus is je kamertemp lager dan 26 graden is er ruimte voor verbetering met je hudige setup.
om wat preciezer te checken wat de temps zijn kna ik je deze wel aanbevelen:Grudgie schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 09:54:
[...]
Mijn kamertemps. zijn in deze dagen wel rond de 30-35 graden, kamer is op zolder en vangt de gehele dag meeste zon op.
http://www.ebay.nl/itm/18..._trksid=p3984.m1423.l2649
deze kan je als je een heel klijn beedje handig ben makkelijk in een 5,25 inch front panel afdekplaatje monteren en de sensor op een goede plaats in de kast monteren zodat je precies kan zien hoe warm de lucht is op het moment dat deze je cpu cooler ingaat.
tenzij je h100 buiten de kast heb staan dan heeft het niet veel nut
je heb ze ook met andere types sensor andere kleuren display en zelfs compleet andere modellen.
maar als je kamer echt 30+ is is dat wel een aardige temp.
heb zelf niet gekeken wat het hier doet op het moment met een kamertemp van 28 a 30 graden onder 4.5 load maar idle heb ik nu al temps van 32/35 graden ipv 25/28.
Idle temps zijn nu de temps rond de 30-35 graden. Nu is het op mijn kamer niet warm, paar dagen geleden toen het erg warm was, was het idle wel rond de 40-48 graden.
Aanrader . Heb iets dergelijks met de voeler zo'n 3 centimeter voor de cpu fan gemonteerd.computerjunky schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 04:03:
[...]
om wat preciezer te checken wat de temps zijn kna ik je deze wel aanbevelen:
http://www.ebay.nl/itm/18..._trksid=p3984.m1423.l2649
Wat mij opviel was dat de temperatuur in de kast niet proportioneel opliep met de kamertemperatuur maar harder.
als je fan controllers voor de in en outlet heb kan je deze een beedje tunen om te zorgen dat de warme lucht sneller uit de klast verdwijnt.Zappert schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:55:
[...]
Aanrader . Heb iets dergelijks met de voeler zo'n 3 centimeter voor de cpu fan gemonteerd.
Wat mij opviel was dat de temperatuur in de kast niet proportioneel opliep met de kamertemperatuur maar harder.
ik heb een scythe ninja 3 en merkte dat de lucht door de kast verplaatst word ipv achteruit de cooler naar buiten gezogen werd door de achterfan van 750 naar 1050 rpm te zetten en de inlaat ook 200 toeren op te schieven wat nog steeds stil was daalde het verschil tussen binnen en buiten de kast met 2 graden (was 5 graden verschil is nu 3 graden verschil)
ook heb ik wel eens de fout gemaakt on meer lucht uit de kast te zuigen dan dat ik er in blies wat ook een probleem opleverde.
was namelijk eventjes vergeten dat de voeding en vga ook lucht uit de kast zuigen.
heb nu dus 2 in 1 uit en de in verplaatsen iets meer lucht
Verwijderd
hee iedereen. ik heb een i7 3770k die redelijk warm wordt op idle met een goede aftermarket koeler.
dus de vraag. wat zijn de standaard temps van deze cpu????
leipe shit ouwersnubje schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:10:
Binnenkort eens ff los gaan met ivy
Ik ben vast niet de enige die dit vet vindt
[afbeelding]
[afbeelding]
Niet iedereen zit continue op het forum om jou vraag te beantwoorden... Geef jij anders eens wat meer informatie: welke temps, welke koeler?
Uplay: Red--Death
Verwijderd
nee sorry, maar ik heb het al op meerdere forums geprobeerd en niks.
maarja, dit is wat ik op het andere forum heb gezet.
Hoi allemaal,
Ik heb een nieuwe pc gebouwd dit weekend met een i7 3770k en een nzxt havik 140.
Nu loopt ie op idle temps van 38 tot 42 graden en in prime 68 tot 74 graden.
Ik weet dat ivy warmer word en daarom vraag ik of dit normale temps zijn of toch aan de hoge kant zijn met deze koeler en arctic silver 5. het is mn eerste build dus misschien heb ik teveel paste erop gedaan maar ik heb gedaan wat werd aangeraden door arctic silver.
Alle instellingen staan op stock.
Alvast bedankt
maarja, dit is wat ik op het andere forum heb gezet.
Hoi allemaal,
Ik heb een nieuwe pc gebouwd dit weekend met een i7 3770k en een nzxt havik 140.
Nu loopt ie op idle temps van 38 tot 42 graden en in prime 68 tot 74 graden.
Ik weet dat ivy warmer word en daarom vraag ik of dit normale temps zijn of toch aan de hoge kant zijn met deze koeler en arctic silver 5. het is mn eerste build dus misschien heb ik teveel paste erop gedaan maar ik heb gedaan wat werd aangeraden door arctic silver.
Alle instellingen staan op stock.
Alvast bedankt
Toen ik dit systeem kocht, had ik overclocken in mijn achterhoofd, en vanavond dacht ik, laat ik er eens aan beginnen. Ik had me aardig ingelezen, en ik loop nu 3,8ghz op 1.15v. Koeling is een Mugen 2. Ik ben nog niet verder gegaan, omdat dit de eerste keer is dat ik overclock. Zijn er nog dingen die ik volgens jullie echt moet weten? Het gaat om een 3570k op een MSi z77a-gd55
Tadaaa
K zou zeggen begin hier maar mee:
http://nl.hardware.info/r...op-ivy-bridge-overklokken
@jasper, ik zag je post ook op HWI en daar werd je toch gewoon geholpen?
@jasper, ik zag je post ook op HWI en daar werd je toch gewoon geholpen?
Verwijderd
ik had het er met een vriend over en hij zei dat ik beter om nog een mening op tweakers kon vragen.
Want hij zie dat ik het moest laten zitten.
dus dat heb ik gedaan. Hier gevraagd en kijken wat ze hier zeggen.
en man, waarom zo aangebrand?
Thx, die had ik ook al gezien, maar ik vroeg me af of mensen misschien nog andere tips haddenrsnubje schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 19:17:
K zou zeggen begin hier maar mee:
..,
Tadaaa
Niet om t 1 of ander, maar lijkt er gewoon op dat je weinig geduld hebt. Daarnaast vroeg ik me het gewoon af, mag dat niet? Als jij dan met die reden komt die je nu zegt vind ik het prima...Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 19:24:
ik had het er met een vriend over en hij zei dat ik beter om nog een mening op tweakers kon vragen.
Verwijderd
Ooh sorry. Het leek net of je me iets kwalijk nam. Sorry daarvoor.
En ik heb niet al teveel geduld nee.
Maar ik weet gewoon niet hoe dat zit met die temps. Want ik heb up gegrade vanaf dual core en die heb ik niet zelf gebouwd. Dus die twmps boeide me niet. Maar nu weet ik niet of ik de koeler opnieuw moet bevestigen.
En ik heb niet al teveel geduld nee.
Maar ik weet gewoon niet hoe dat zit met die temps. Want ik heb up gegrade vanaf dual core en die heb ik niet zelf gebouwd. Dus die twmps boeide me niet. Maar nu weet ik niet of ik de koeler opnieuw moet bevestigen.
K heb zelf geen ivy, dus lastig om te zeggen. Maar van wat ik bij de buren las, lijkt het me niet erg slechto m een remount te doen.
@JaspertenDolle
Op HWI heb ik al uitleg gedaan wat mijn ervaring was , maar niet geheel vergelijkbaar met jouw situatie (WC hier),bij mij is de IHS eraf geweest en tot 6 maal met div TIM's getest, wat ik wel kan vertellen is dat al die keren de temps redelijk varieerden, dus het maakt wel uit of je voor de Pea drup in de midden gaat of uitsmeren, wat in de regel niet word geadviseerd maar bij mij wel het beste resultaat gaf, dus uitproberen zou ik zeggen, en zoals al je verder in het topic hebt kunnen lezen is dat als je Vcore verlaagd dit ook effect heeft op je Temps, suc6
Op HWI heb ik al uitleg gedaan wat mijn ervaring was , maar niet geheel vergelijkbaar met jouw situatie (WC hier),bij mij is de IHS eraf geweest en tot 6 maal met div TIM's getest, wat ik wel kan vertellen is dat al die keren de temps redelijk varieerden, dus het maakt wel uit of je voor de Pea drup in de midden gaat of uitsmeren, wat in de regel niet word geadviseerd maar bij mij wel het beste resultaat gaf, dus uitproberen zou ik zeggen, en zoals al je verder in het topic hebt kunnen lezen is dat als je Vcore verlaagd dit ook effect heeft op je Temps, suc6
wat is de temp in je kast als je kast dicht is en anders je kamertemp ?Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 15:38:
hee iedereen. ik heb een i7 3770k die redelijk warm wordt op idle met een goede aftermarket koeler.
hoe test je load snelheid?
de beste manier volgens mij is met aida64 en dan de volgende 4 functies aanvinken cpu fpu cache en geheugen.
mijn idle temps @ 25 graden inlaat temp met een scythe ninja 3 op 1200 rpm zijn tussen de 29 en 32 graden (verchild per core).
op hoeveel volt zet je moederbord de cpu?
standaard hoort dit idle (1600 mhz) 0.87 volt te zijn en op turbostand (3900 mhz) zit dit rond de 1,17 volt.
Een paar dagen geleden heb ik een i7 systeem gebouwd met de volgende specs
i7 3770k
z77 sabertooth
h80 corsair koeling
en 8gb corsair 1600 ram
Op dit moment heb ik een OC van 4.5GHZ bij een vcore van rond de 1.240V (schommeld een beetje aangezien ik offset mode gebruik). en een BCLK van 100 (dus 45x)
Op dit moment gebruikt ik een LLC van 25% maar weet niet heel goed wat het precies doet weet wel dat het met Vdroop te maken heeft en een hogere LLC een hogere belasting geeft.
Ik ben gister bezig geweest met 4.6ghz maar dan heb ik nog wat meer vcore nodig dan 1.240. Mijn temps zijn op dit moment max 75 met een gemiddelde van rond de 70 (idle 30).
Kan iemand misschien een betere uitleg geven over LLC.
Btw offset mode was wel lastig aangezien een hogere multiplier ook weer een andere offset base geeft, Maar ik vind het wel fijn als de cpu kan steppen onder minder belasting. (nu naar x16 idle)
i7 3770k
z77 sabertooth
h80 corsair koeling
en 8gb corsair 1600 ram
Op dit moment heb ik een OC van 4.5GHZ bij een vcore van rond de 1.240V (schommeld een beetje aangezien ik offset mode gebruik). en een BCLK van 100 (dus 45x)
Op dit moment gebruikt ik een LLC van 25% maar weet niet heel goed wat het precies doet weet wel dat het met Vdroop te maken heeft en een hogere LLC een hogere belasting geeft.
Ik ben gister bezig geweest met 4.6ghz maar dan heb ik nog wat meer vcore nodig dan 1.240. Mijn temps zijn op dit moment max 75 met een gemiddelde van rond de 70 (idle 30).
Kan iemand misschien een betere uitleg geven over LLC.
Btw offset mode was wel lastig aangezien een hogere multiplier ook weer een andere offset base geeft, Maar ik vind het wel fijn als de cpu kan steppen onder minder belasting. (nu naar x16 idle)
Nieuwe chip @ test op de Maximus V Extreme 

Nice Bart, bijna 7Ghz
Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Dit loop ik nu, maar kan iemand mij uitleggen waarom het niet precies 4ghz is?
In de bios is de vcore 1.165, maar in cpu-z veel lager, is daar ook een reden voor?
Tadaaa
Op je eerste vraag: Omdat je busspeed op 99,8 MHz staat in plaats van 100 MHz.
Dus spread spectrum uitzetten
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Limiet van IMC met de Platinums.
Somehow wordt ie niet goed gevalideerd?

Somehow wordt ie niet goed gevalideerd?

Die staat dus uit, zijn er nog andere oplossingen?nedernakker schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 22:30:
Dus spread spectrum uitzetten
Edit: heeft die lagere vcore iets te maken met de vdroop?
[ Voor 13% gewijzigd door Tr4il op 01-09-2012 12:05 ]
Tadaaa
Die heb ik net vers van inet geplukt volgens mij hoorViss schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 09:39:
Te oude cpuz versie denk.
1.61.3 is de laatste versie, eerdere valideren niet langer meer.
Hoeveel versies zijn er met 1.61 dan?
ik heb geen idee, en ik weet ook niet meer hoe ik aan die .3 kwam
Edit: Ik heb de install .exe gevonden, dus als je wilt kan ik hem wel uploaden rsnubje?
Edit2: aub: http://www.mediafire.com/?ytmp2i9k5m70c45
Edit: Ik heb de install .exe gevonden, dus als je wilt kan ik hem wel uploaden rsnubje?
Edit2: aub: http://www.mediafire.com/?ytmp2i9k5m70c45
[ Voor 56% gewijzigd door Tr4il op 04-09-2012 20:51 ]
Tadaaa
Zo, eindelijk mn nieuwe pc eens in elkaar gebouwd: farewell good old i5 750, hello 3770K
. Was eigenlijk nog veel van plan met casemodding maar dat komt later nog wel eens.
Eerste indruk: damn wat is dat ding lekker stil
Alle fans staan op standje "net niet uit" en draaien op zo'n 600rpm. Daarmee draait mijn (nog stock) 3770K nu 23 graden op idle, 52-56 tijdens OCCT stresstest. Komend weekend maar eens gaan overclocken, eens zien hoe ver het geheel gaat. Eerst de CPU maar eens over de 5Ghz zien te trappen, daarna eens zien hoever dit GSkill Ares geheugen wil. Daar moet ook makkelijk 2.8Ghz+ uit te halen zijn. Uiteindelijk ook nog eens kijken of deze Zotac GTX670 AMP! nog wat verder wil, maar dat is heeft laagste prioriteit.
Updates en pics zullen binnenkort volgen.
Eerste indruk: damn wat is dat ding lekker stil
Updates en pics zullen binnenkort volgen.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Helaas nog niet veel tijd gehad om dingen te testen, maar een eerste redelijk overclock is een feit. De 3770k draait op 4.8Ghz met zo'n 1.35V, geheugen op 2666Mhz op CL11 1.65V. Heb ook al een keer kunnen booten op 2800Mhz met CL12 1.66V, maar die was nog niet stabiel.
Nu wil ik dit eens even een tijdje laten draaien. Voordat ik me verder ga uitleven wil ik misschien eerst mijn CPU blok opnieuw plaatsen, want ik heb het idee dat ie niet optimaal contact maakt. Sowieso is core 2 een stuk warmer dan de rest, max na een half uurtje OCCT Linpack AVX was 72-83-76-73. Nu komt dit wel vaker voor, maar tevens voelen de slangen en ook de lucht die boven uit de case komt verre van warm, hooguit lauw. Het is in ieder geval niets in vergelijking met mijn vorige pc, met een i5 750 op 4.3Ghz gekoeld met een H100. De lucht die daaruit kwam was heel warm, bij soortgelijke CPU temperaturen.
Heb gisteren ook eens gekeken hoe stil ik alles kreeg. Op stock settings, met alle fans uit (slechts één 140mm casefan op 7V), tijdens wat browsen, film kijken en wat files verplaatsen tegelijk bleef de temperatuur in de lage 30ers, korte spikes naar maximaal 45 graden. Niet slecht voor wat in principe dan passieve koeling is
Nu wil ik dit eens even een tijdje laten draaien. Voordat ik me verder ga uitleven wil ik misschien eerst mijn CPU blok opnieuw plaatsen, want ik heb het idee dat ie niet optimaal contact maakt. Sowieso is core 2 een stuk warmer dan de rest, max na een half uurtje OCCT Linpack AVX was 72-83-76-73. Nu komt dit wel vaker voor, maar tevens voelen de slangen en ook de lucht die boven uit de case komt verre van warm, hooguit lauw. Het is in ieder geval niets in vergelijking met mijn vorige pc, met een i5 750 op 4.3Ghz gekoeld met een H100. De lucht die daaruit kwam was heel warm, bij soortgelijke CPU temperaturen.
Heb gisteren ook eens gekeken hoe stil ik alles kreeg. Op stock settings, met alle fans uit (slechts één 140mm casefan op 7V), tijdens wat browsen, film kijken en wat files verplaatsen tegelijk bleef de temperatuur in de lage 30ers, korte spikes naar maximaal 45 graden. Niet slecht voor wat in principe dan passieve koeling is
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Welke koeling gebruik je?, blijft het ook stabiel na vier uur of meer, is dit met 4cores / 8Threads….
Dit is met 4C8T ja, maar heb nog niets zitten klooien met C states of wat dan ook. Puur en alleen de multiplier omhoog gegooid, voltage wat aangepast en hier en daar wat settings van bv. de LLC aangescherpt. Heb in totaal OCCT even een uurtje laten draaien, wilde toen weer even wat gaan gamen. Dit is ook verre van de uiteindelijke overclock, daar zullen nog heel wat uren/dagen aan finetuning en testing voor nodig zijn. Bij mijn vorige CPU wist ik inmiddels exact welke settings ik moest gebruiken, hier zal dat weer even aftasten worden. Qua koeling heb ik redelijke overkill, namelijk:
XSPC Raystorm CPU blok
Swiftech MCP655 pomp
360mm Alphacool full copper 45mm met 3x Zalman ZM SF3 + 3x Gelid Wings
240mm Alphacool full copper 45mm met 2x Gelid Wings
Daarbij zit dan nog een GTX670 AMP! in diezelfde loop, later komt hier misschien nog een 2e bij. Ik zal morgen eens wat foto's maken van het geheel, nu in het donker gaat dat niet zo lekker.
Uiteindelijk ga ik eens een keer kijken hoe ver dit ding wil voor wat benchmarks en mooie screenshots, daarna schroef ik hem terug naar misschien 4.5-4.6Ghz voor dagelijks gebruik. Zelfs op dit moment draai ik min of meer passief gekoeld (1 casefan aan) met de CPU nog op 4.8Ghz/1.35V. Voor film kijken, browsen etc. werkt dat prima, CPU blijft onder de 40 graden.
edit: ik heb destijds voor die Zalman fans gekozen omdat ze en a) goede static pressure hadden en met name b) awesome uitzagen en goed pasten bij mijn build. Nu moet ik zeggen dat ik heel erg tevreden over die dingen. Op 12V draaien ze 1600RPM en zijn erg stil, vele malen stiller dan de Gelid Wings op 12V (die dan 1950 RPM draaien). Het geluid van de Gelid Wings is meer een hoog tonige stofzuiger, de Zalman zijn een lagere toon en veel rustiger geluid.
XSPC Raystorm CPU blok
Swiftech MCP655 pomp
360mm Alphacool full copper 45mm met 3x Zalman ZM SF3 + 3x Gelid Wings
240mm Alphacool full copper 45mm met 2x Gelid Wings
Daarbij zit dan nog een GTX670 AMP! in diezelfde loop, later komt hier misschien nog een 2e bij. Ik zal morgen eens wat foto's maken van het geheel, nu in het donker gaat dat niet zo lekker.
Uiteindelijk ga ik eens een keer kijken hoe ver dit ding wil voor wat benchmarks en mooie screenshots, daarna schroef ik hem terug naar misschien 4.5-4.6Ghz voor dagelijks gebruik. Zelfs op dit moment draai ik min of meer passief gekoeld (1 casefan aan) met de CPU nog op 4.8Ghz/1.35V. Voor film kijken, browsen etc. werkt dat prima, CPU blijft onder de 40 graden.
edit: ik heb destijds voor die Zalman fans gekozen omdat ze en a) goede static pressure hadden en met name b) awesome uitzagen en goed pasten bij mijn build. Nu moet ik zeggen dat ik heel erg tevreden over die dingen. Op 12V draaien ze 1600RPM en zijn erg stil, vele malen stiller dan de Gelid Wings op 12V (die dan 1950 RPM draaien). Het geluid van de Gelid Wings is meer een hoog tonige stofzuiger, de Zalman zijn een lagere toon en veel rustiger geluid.
[ Voor 18% gewijzigd door Moi_in_actie op 07-09-2012 22:34 ]
Zeg, is 1,35v niet wat aan de hoge kant?
Tadaaa
Hmmmz. Vorige week een 3570K gehaald.
4.1GHz doet ie op 1.125V.
Voor 4.2 heb ik al 1.215V nodig...
Ik twijfel nu al om hem maar gewoon op 4.1 te laten lopen, aangezien het voor games op 1920x1080 toch weinig uitmaakt.
IK heb dit keer ook niet zo'n heel duur mobo omdat ik die niet nodig heb. Misschien ligt het daaraan.
OP 4.1 is ie iig lekker zuinig en koel. Komt niet boven de 50C stressed.
4.1GHz doet ie op 1.125V.
Voor 4.2 heb ik al 1.215V nodig...
Ik twijfel nu al om hem maar gewoon op 4.1 te laten lopen, aangezien het voor games op 1920x1080 toch weinig uitmaakt.
IK heb dit keer ook niet zo'n heel duur mobo omdat ik die niet nodig heb. Misschien ligt het daaraan.
OP 4.1 is ie iig lekker zuinig en koel. Komt niet boven de 50C stressed.
[ Voor 63% gewijzigd door Format-C op 13-09-2012 13:43 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
best zat toch..
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Ach ja. Hoef ook niet per sé 4.8GHz ofzo.
Misschien van t weekend nog maar een beetje tweaken.
Misschien van t weekend nog maar een beetje tweaken.
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Ik ben ook maar eens gaan klokken, maar met mijn 3570K haal ik ook niet zoveel boeiends,
Hij draait nu stabiel 4.4 op 1.288, wat ik eigenijk iets te veel voltage vind voor 24/7, temps blijven 35 idle en tegen de 70 @ prime
Ga nu dus zoeken naar een 4.2., dan kijken hoe laag ik de Vcore krijg.
Maar al met al valt het mij mee hoe hard hij nog gaat, het is wel een Costa Rica overigens.
Hij draait nu stabiel 4.4 op 1.288, wat ik eigenijk iets te veel voltage vind voor 24/7, temps blijven 35 idle en tegen de 70 @ prime
Ga nu dus zoeken naar een 4.2., dan kijken hoe laag ik de Vcore krijg.
Maar al met al valt het mij mee hoe hard hij nog gaat, het is wel een Costa Rica overigens.
* PSN=Chef_NL** *
Daar ben ik weer. Het is nu kouder buiten. Heb weer geprobeerd linx te draaien op mijn 3570k @5000 ghz, 1.35v. Hij springt gelijk naar 90 graden. Kan het zijn dat mijn Raystorm waterblock niet goed op mijn core ligt? Want mijn IHS heb ik eraf gehaald. Idle is mijn cpu cores, 25 17 28 20 graden.
5000 GHz. wow, dat is ziek 
je vraagt te veel van je cpu.. 5 GHz ga je niet stabiel draaien. IVY is hier gewoon te warm voor
je vraagt te veel van je cpu.. 5 GHz ga je niet stabiel draaien. IVY is hier gewoon te warm voor
ik draai al 2 maanden op 5ghz, maar doe gewoon programmere en andere normale dingen. Geen enkele crash. Ik vraag me af, hoe je raystorm op die goed kan krijgen.
heb je een sensor in je water? mischien word je water simpelweg te warm en warm water kan niet koelen.TheTurk schreef op donderdag 13 september 2012 @ 23:39:
Daar ben ik weer. Het is nu kouder buiten. Heb weer geprobeerd linx te draaien op mijn 3570k @5000 ghz, 1.35v. Hij springt gelijk naar 90 graden. Kan het zijn dat mijn Raystorm waterblock niet goed op mijn core ligt? Want mijn IHS heb ik eraf gehaald. Idle is mijn cpu cores, 25 17 28 20 graden.
dit kan ook betekenen dat je water te snel of juist te traag stroomt.
en ja jekan als je extra pasta heb nog een keer het waterblok erop proberen.
wat zijn je temps op stock en wat is je kast/kamertemp bij de radiotor ?
als je hier geen sensoren voor heb en je nog 5,25 inch bays overheb in je kast kan je op ebat hele mooie strakke sensoren kopen voor nog geen 5 euro per stuk die je in de klepjes van een 5,25 inch bay plaatst (enig zaagwerk vereist).
het belangerijkste voor een koele pc is de inlaat temp en de airflow dus zonder te weten hoe goed of slecht day is zal je niet achter het probleem komen.
G.Skill Ares geheugen blijkt een behoorlijk leuke overclocker te zijn. Op dit moment is het net aan in staat om op 2800Mhz CL11-13-12-28 2T wat korte benchmarks te draaien. Voor de langere en zwaardere benchmarks en/of hogere overclock zal ik toch naar CL12 moeten, maar toch not bad: CPU-Z
Heb er voor de gein eens SuperPI mee gedraaid, alle test van 16k t/m 1M, elk 5 runs achter elkaar. De 1M score komt nu uit op 7.294s, met de 3770k op 5040Mhz (105x48). De 32M benchmark heb ik alleen pas op 2720Mhz gedraaid, gelijke memory settings met 102x48.
Heb er voor de gein eens SuperPI mee gedraaid, alle test van 16k t/m 1M, elk 5 runs achter elkaar. De 1M score komt nu uit op 7.294s, met de 3770k op 5040Mhz (105x48). De 32M benchmark heb ik alleen pas op 2720Mhz gedraaid, gelijke memory settings met 102x48.
Verwijderd
Met zulke temperaturen zou ik toch wel erg bang zijn voor degradatie.TheTurk schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 00:19:
ik draai al 2 maanden op 5ghz, maar doe gewoon programmere en andere normale dingen. Geen enkele crash. Ik vraag me af, hoe je raystorm op die goed kan krijgen.
Ja ik heb sensoren, alleen had ik er niet op gezet. Ik twijfel zelf niet aan de temperatuur, want mijn radiatoren staan buiten, 3 grote radiatoren.computerjunky schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 13:12:
[...]
heb je een sensor in je water? mischien word je water simpelweg te warm en warm water kan niet koelen.
dit kan ook betekenen dat je water te snel of juist te traag stroomt.
en ja jekan als je extra pasta heb nog een keer het waterblok erop proberen.
wat zijn je temps op stock en wat is je kast/kamertemp bij de radiotor ?
als je hier geen sensoren voor heb en je nog 5,25 inch bays overheb in je kast kan je op ebat hele mooie strakke sensoren kopen voor nog geen 5 euro per stuk die je in de klepjes van een 5,25 inch bay plaatst (enig zaagwerk vereist).
het belangerijkste voor een koele pc is de inlaat temp en de airflow dus zonder te weten hoe goed of slecht day is zal je niet achter het probleem komen.
Ik denk dat het wel de flow kan zijn, want er zit 1,5 meter hoogte verschil tussen mijn pc en radiatoren. Heb een digitale flow meter, moet die bay van aquacomputer maar weer aanzetten.
1.35v idle is hij 1.6 ghz op 26/27 graden.
Ik heb mn 3770k i.c.m. een MSI Z77A-GD65 en 2x 4GB G.Skills (2133 9-11-10 1,65V) ook maar aan klein testje onderworpen.
Hierbij niet al te veel/lang aandacht aan alle settings besteed. Met meer tweaken is een iets lagere Vcore misschien nog wel mogelijk zijn.
4C8T en Turbo Off
Vdroop Auto
CPU-Z Vcore en Temp van heetste core gemeten tijdens 10 min Prime95 AVX small FPU
<Bios Vcore> <MHz> <CPU-Z Vcore Load> < Temp heetste core>
1,050V - 4000 MHz - 1,040V - 69C
1,075V - 4200 MHz - Calculation error in P95
1,100V - 4200 MHz - 1,088V - 74C
1,100V - 4300 MHz - BSOD tijdens P95
1,150V - 4300 MHz - 1,136V - 79C
1,200V - 4400 MHz - 1,184V - 87C (gestopt na 5 min, vond het te warmpjes worden)
Dit is overigens met een Mugen 3 Hardware Edition cooler (focus ligt meer op een stil en stabiel 24/7 systeem dan max OC).
In de bios zijn de opties bij Vdroop: Auto, Level1, Level2, Level3, etc. Wat houdt dat precies in? Voor zover ik Vdroop begrijp is het een soort correctie van de Vcore om te voorkomen dat de Vcore te ver zakt bij hoge load? Bij hogere snelheden lijkt de Vcore ook wel meer te zakken onder load.
4200MHz - 4400MHz
Vcore Bios 1,100 - 1,200
Vcore Idle 1,104 - 1,208
Vcore Load 1,088 - 1,184
Verschil idle/load 0,016 - 0,024
Denk dat ik de CPU voor 24/7 op 4200 zet, bij normale load gaat die dan nooit over de 70C
.
Hierbij niet al te veel/lang aandacht aan alle settings besteed. Met meer tweaken is een iets lagere Vcore misschien nog wel mogelijk zijn.
4C8T en Turbo Off
Vdroop Auto
CPU-Z Vcore en Temp van heetste core gemeten tijdens 10 min Prime95 AVX small FPU
<Bios Vcore> <MHz> <CPU-Z Vcore Load> < Temp heetste core>
1,050V - 4000 MHz - 1,040V - 69C
1,075V - 4200 MHz - Calculation error in P95
1,100V - 4200 MHz - 1,088V - 74C
1,100V - 4300 MHz - BSOD tijdens P95
1,150V - 4300 MHz - 1,136V - 79C
1,200V - 4400 MHz - 1,184V - 87C (gestopt na 5 min, vond het te warmpjes worden)
Dit is overigens met een Mugen 3 Hardware Edition cooler (focus ligt meer op een stil en stabiel 24/7 systeem dan max OC).
In de bios zijn de opties bij Vdroop: Auto, Level1, Level2, Level3, etc. Wat houdt dat precies in? Voor zover ik Vdroop begrijp is het een soort correctie van de Vcore om te voorkomen dat de Vcore te ver zakt bij hoge load? Bij hogere snelheden lijkt de Vcore ook wel meer te zakken onder load.
4200MHz - 4400MHz
Vcore Bios 1,100 - 1,200
Vcore Idle 1,104 - 1,208
Vcore Load 1,088 - 1,184
Verschil idle/load 0,016 - 0,024
Denk dat ik de CPU voor 24/7 op 4200 zet, bij normale load gaat die dan nooit over de 70C
Verwijderd
Ik zou een remount doen van je koeler, temps wel erg hoog voor die OC's van je.
Is dit in pushpull met de koeler of.
Is dit in pushpull met de koeler of.
Ik zou inderdaad, net zoals Alienhunter1970 zegt, de koeler eens opnieuw monteren. Een Mugen 3 is geen slechte koeler en moet zeker betere temperaturen aankunnen. Dat of je moet wel een heel veel pech hebben en een slechte 3770k te pakken hebben.
als je kijkt naar de voltages is dit een iets minder dan gemiddeld klokkend exemplaar.
de mugen 3 is wel ok, maar met ivy bridge komt het tekort van de koeler wel naar boven..
de mugen 3 is wel ok, maar met ivy bridge komt het tekort van de koeler wel naar boven..
Gekke temperaturen voor die mugen inderdaad ...
Zelf kom ik met mijn 3570k niet verder dan 63 graden onder full load ( 1 uurtje prime 95 blend test ) bij een vcore van 1.160 en een multiplier van 43. Heb overigens wel de Gelid GX-7 cooler maar is ongeveer wel vergelijkbaar...
Zelf kom ik met mijn 3570k niet verder dan 63 graden onder full load ( 1 uurtje prime 95 blend test ) bij een vcore van 1.160 en een multiplier van 43. Heb overigens wel de Gelid GX-7 cooler maar is ongeveer wel vergelijkbaar...
Ik dacht zelf ook al een beetje aan een remount en dat wordt hier nog eens bevestigd
.
Nouja, een Mugen 3 is niet te vergelijken met een topend waterkoeling, maar bijna 90graden met 1.2V op 4.4Ghz is niet gezond en te hoog voor die koeler. Op "lagere" snelheden (onder de 4.6Ghz) blijft een Ivy nog redelijk koel. Daarbij wordt de CPU in dit geval al 70graden op 4Ghz wat gewoon (te)veel is voor dat voltage/clocksnelheid.nedernakker schreef op maandag 17 september 2012 @ 15:47:
als je kijkt naar de voltages is dit een iets minder dan gemiddeld klokkend exemplaar.
dat ligt natuurlijk maar helemaal aan de IHS en de rest van de airflow in de kast. overigens wordt er niet vermeld op welk toerental de fan draait..
Op de Mugen 3 zitten twee fans in push/pull die draaien op ~800 rpm (muisstil). Vandaar misschien ook de iets hogere temps dan de meeste van jullie gewend zijn.nedernakker schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:05:
dat ligt natuurlijk maar helemaal aan de IHS en de rest van de airflow in de kast. overigens wordt er niet vermeld op welk toerental de fan draait..
Hoger dan 1,2V en 4500MHz was ik sowieso niet van plan, zelfs als de temp het toe zouden laten. Ik wacht nog even een paar daagjes af, misschien dat de pasta zich nog een beetje 'settled' en dat de temps nog een beetje zakken. Zoniet, dan wordt het toch even een remount.
Iemand geinteresseerd in een gloednieuwe 3770K? Onze workstation is toch gpu-focussed gaan renderen, dus met een 2600K ofzo zit ik al prima. Pm maar bij interesse.
dat kan zeker verklaren waarom je presttaies minder zijn. gezien het formaat van de koeler zal de warmte 'blijven hangen' in de koeler omdat je niet genoeg static pressure hebt van je fans.VictordeHolland schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:28:
[...]
Op de Mugen 3 zitten twee fans in push/pull die draaien op ~800 rpm (muisstil). Vandaar misschien ook de iets hogere temps dan de meeste van jullie gewend zijn.
Hoger dan 1,2V en 4500MHz was ik sowieso niet van plan, zelfs als de temp het toe zouden laten. Ik wacht nog even een paar daagjes af, misschien dat de pasta zich nog een beetje 'settled' en dat de temps nog een beetje zakken. Zoniet, dan wordt het toch even een remount.
een remount om te kijken of je vorige mount ok was kan nooit kwaad. gebruik de 'rijstkorrel' methode voor het aanbrengen van je koelpasta, gebruik hier ook a-merk pasta voor: Arctic Silver, Arctic MX-4 of iets in die strekking.
opties zijn dan: enjoy the silence of zet er andere fans op.
dan nog zal de cpu je op 4 GHz ook niet tekort doen.
overigens kun je ook makkelijk overklokken met de turbo. klokt hij terug in idle, zuiniger en minder warm
Daarnet eens voor de gein Hyperthreading uitgezet... damn dat scheelt een hoop. Tot op heden kreeg ik mn 3770k niet helemaal lekker stabiel op 4.9Ghz, tenzij ik er meer voltage doorheen gooide en de temperaturen snel richting de 90 gingen. Hyperthreading uit, 1.33V + LLC op High > hoogste temperatuur op core #1 was 81 graden na zo'n 10 minuten OCCT AVX Linpack. Met Hyperthreading haalde ik die temperatuur binnen enkele seconden.
Ik heb ook een Mugen 3 PCGH (3570K) , en op 4GHz 1.125V komt ie net boven de 50C PRIME uit.
Op 4200MHz en 1.215V wordt ie max 60C. En over het algemeen schommelt ie max zo rond de 55 a 56 dacht ik.
Eerlijk gezegd vind ik het wel meevallen met de temps van de IB.
Ik zou de cooler remounten Victordeholland.
Op 4200MHz en 1.215V wordt ie max 60C. En over het algemeen schommelt ie max zo rond de 55 a 56 dacht ik.
Eerlijk gezegd vind ik het wel meevallen met de temps van de IB.
Ik zou de cooler remounten Victordeholland.
[ Voor 23% gewijzigd door Format-C op 18-09-2012 08:33 ]
Voor het eerst sinds paar jaar maar eens me pc weer ocen ( laatste keer was een E6600 met stock cooler).
Met setup: . I5 3570K met een Noctua NH-D14 , gigabyte GA- Z77X-UD3H 2x 8gb corsair vengence. in een coolermaster HAFX kast.
Nu haal ik redelijke temps , maar vind me vcore beetje hoog voor de 4ghz.
wat vinden jullie hiervan ? de idle temps zijn iets hoger dan de minimum temps ( tussen 30-32).
Met setup: . I5 3570K met een Noctua NH-D14 , gigabyte GA- Z77X-UD3H 2x 8gb corsair vengence. in een coolermaster HAFX kast.
Nu haal ik redelijke temps , maar vind me vcore beetje hoog voor de 4ghz.
wat vinden jullie hiervan ? de idle temps zijn iets hoger dan de minimum temps ( tussen 30-32).

--I reject the reality and substituted my own-- -- ADAM SAVAGE--
Verwijderd
Zou er wel naar kijken want een verschil in je temps is een dikke 16 graden.
Mss een remount van je koeler eens doen ivm het grote verschil, dit op core 3, 0-1-2 zijn goed samen in verhouding.
Mss een remount van je koeler eens doen ivm het grote verschil, dit op core 3, 0-1-2 zijn goed samen in verhouding.
Is het normaal dat mijn core temps erg verschillend zijn?
Ze zijn 18, 10, 21, 13 graden.
BTW, mijn flow is het probleem dat mijn temps zo hoog zijn met Linx. Een extra pomp zou het kunnen oplossen.
Edit: zie de post hierboven,
Ze zijn 18, 10, 21, 13 graden.
BTW, mijn flow is het probleem dat mijn temps zo hoog zijn met Linx. Een extra pomp zou het kunnen oplossen.
Edit: zie de post hierboven,
[ Voor 7% gewijzigd door TheTurk op 19-09-2012 01:27 ]
gelukkig komen de temps gestressed niet hoger dan 52-54 , met 4,2 ghz oc , dus als ik een keer tijd heb de kast weer eens open schroeven en opnieuw mounten . en met een beetje geluk koeld hij dan beter , vind 30-32 idle temp wel erg hoog voor 1 van de betere lucht koelers ( mobo 25-27 graden.)Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:26:
Zou er wel naar kijken want een verschil in je temps is een dikke 16 graden.
--I reject the reality and substituted my own-- -- ADAM SAVAGE--
Vanavond ook is begonnen met een OC
I5 3570k
Multiplier x 42
Core voltage (tijdens prime) 1.16
Schommelt van Core 1 naar 4 tussen de 59/62 graden met een H80...
Valt me allenmaal nog wel mee, vind het toch een aardige vooruitgang in Mhz!
I5 3570k
Multiplier x 42
Core voltage (tijdens prime) 1.16
Schommelt van Core 1 naar 4 tussen de 59/62 graden met een H80...
Valt me allenmaal nog wel mee, vind het toch een aardige vooruitgang in Mhz!
en nog een 3770K @ ln2
http://www.hwbot.org/submission/2315406_

http://www.hwbot.org/submission/2315407_
http://www.hwbot.org/submission/2315406_

http://www.hwbot.org/submission/2315407_

Eindelijk ben ik zo ver. Ten eerste mijn hoge temps lag aan de mounting van mijn Raystorm block. Ik heb extra mx4 pasta opgezet en strakker mijn block opgedraaid. Was risky zonder IHS. Daarnaast is het buiten nu veel koeler.
Ga vanavond 50 minuten draaien met betere GPUID, deze herkent mijn cpu niet. Deze is namelijk de 3570k. Ik denk dat ik de core iets lager kan zetten.
Update:
Ga vanavond 50 minuten draaien met betere GPUID, deze herkent mijn cpu niet. Deze is namelijk de 3570k. Ik denk dat ik de core iets lager kan zetten.
Update:

[ Voor 19% gewijzigd door TheTurk op 23-09-2012 23:44 ]
Wat ik niet begrijp is die 4 en 7 graden minimum. Want het was gisteren buiten volgens mij echt niet 4 graden. Realtemp geeft niet de goede waarden? Kan dit kloppen?
Ik wil 24/7 systeem behalen, moet ik dan voor 3.6 vcore naar maximum Ghz gaan of 5 Ghz minimum vcore behalen?
Ik wil 24/7 systeem behalen, moet ik dan voor 3.6 vcore naar maximum Ghz gaan of 5 Ghz minimum vcore behalen?
Of die temperaturen accuraat zijn weet ik niet, maar mijn 3770k heeft hetzelfde. Laatst had ik ook een minimumtemperatuur van 9 graden op een core, terwijl mn pc gewoon binnen staat (geen radiatoren buiten of wat dan ook).TheTurk schreef op maandag 24 september 2012 @ 11:46:
Wat ik niet begrijp is die 4 en 7 graden minimum. Want het was gisteren buiten volgens mij echt niet 4 graden. Realtemp geeft niet de goede waarden? Kan dit kloppen?
55% throttlen toch ? CPU use geeft 45% aanHabana schreef op maandag 24 september 2012 @ 11:57:
[...]
Vooral als hij staat te Throttlen op 74.6 %, dat gaat mi. niet lang goed.
Elk 15 minuten springt Linx naar een nieuwe sessie, zie de spikes, daarna gaat hij naar 100%. Hiervoor had ik wel throttle, maar dan zie je bij Realtemp de status van core. Er was dus geen throttle.Reveltoorn schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:17:
[...]
55% throttlen toch ? CPU use geeft 45% aan
Kijk maar eens bij de de andere screens.
Op het moment van jou screen (cpu geschiedenis) is geen overgang naar een volgende sessie.
En als dit wel het geval is/was, maak dan geen screen met 45% cpu use. Wacht tot dit weer 100% is
Op het moment van jou screen (cpu geschiedenis) is geen overgang naar een volgende sessie.
En als dit wel het geval is/was, maak dan geen screen met 45% cpu use. Wacht tot dit weer 100% is
Is wel grappig, hard to believe its stable op 5Ghz? Ik zal vanavond 5.1 proberen en paar screens maken.Reveltoorn schreef op maandag 24 september 2012 @ 14:05:
Kijk maar eens bij de de andere screens.
het is maar net wat je stabiel noemt.. daar heeft iedereen een eigen mening over. en het heeft voor pharlap niets te maken met wel of niet stabiel maar het feit dat voot die 45 min linX de screen onder load gemaakt moet zijn om geldig te zijn volgens de door de TS opgestelde regels.
Ik ben niet degene die er over oordeelt maar er zijn er wel vaker afgekeurd daardoor..
Ik ben niet degene die er over oordeelt maar er zijn er wel vaker afgekeurd daardoor..
Kan iemand mij vertellen waarom deze voorbeeld screenshot 160 time per sessie heeft en ik 300?

Komt het door de mem grootte?

Komt het door de mem grootte?
ja

In bios 1.34, 0.01 lager
Geen throttle, full load.
[ Voor 8% gewijzigd door TheTurk op 24-09-2012 22:16 ]
Vandaag een 3570 non K in mijn Pctje gestoken . komt uit een HP
Ik wist niet dat de NON K versie ook nog redelijk te multiplien viel.
ipv de standaar 38 kan ik hem met mijn asus bordje tot 42 krijgen, X 103 Mhz, helaas trekt mijn stok koeltje dit niet met voltage verhoging , dus maar even terug gegaan naar 40 X 103, wel een redelijke vooruitgang vanaf een i2400 Non k. waar ik de multiplier helemaal niet verder omhoog kon krijgen.
Ik wist niet dat de NON K versie ook nog redelijk te multiplien viel.
ipv de standaar 38 kan ik hem met mijn asus bordje tot 42 krijgen, X 103 Mhz, helaas trekt mijn stok koeltje dit niet met voltage verhoging , dus maar even terug gegaan naar 40 X 103, wel een redelijke vooruitgang vanaf een i2400 Non k. waar ik de multiplier helemaal niet verder omhoog kon krijgen.
Ik moet zeggen, G.Skill Ares geheugen is heerlijk om mee te overclocken. Daarnet weer eens ermee zitten spelen en de 2800Mhz grens is gepasseerd clickie
Heb daarna de BCLK een paar tikken omhoog gegeven, maar ik vergat een screenshot te maken/te testen. Met de baseclock op 101 en het geheugen op 2828Mhz ging het nog prima op CL11, 2856Mhz bij een baseclock van 102 vond ie toch niet meer zo grappig. Binnenkort eens kijken wat dit geheugen kan behalen als ik de timings naar CL12 zet.
Daarnaast ook eens kijken of ik de IHS van mn CPU kan afhalen. Heb al een poging gedaan, maar ik had alleen redelijk dik stanleymes ter beschikking en daarmee kwam ik er niet mee tussen. Vandaan een setje heel dunne mesjes gekocht, dit weekend de CPU er maar weer eens uithalen en kijken of het wel lukt. Wellicht dat ie daarna over de 5Ghz te trappen is.
Daarnaast ook eens kijken of ik de IHS van mn CPU kan afhalen. Heb al een poging gedaan, maar ik had alleen redelijk dik stanleymes ter beschikking en daarmee kwam ik er niet mee tussen. Vandaan een setje heel dunne mesjes gekocht, dit weekend de CPU er maar weer eens uithalen en kijken of het wel lukt. Wellicht dat ie daarna over de 5Ghz te trappen is.
Ik zou je cpu gewoon heel laten. Niet iedere cpu haalt ook 2830mhz met mem
klopt.. 1400+ op mem haalt niet iedere chip, maar je moet je afvragen wat het in real life doet.. 1400 11-13-13-35 is natuurlijk niet echt top.. beter tweak je voor een leuke 2133/2400 snelheid om je latencies niet te veel te laten instorten..
Klopt, maar ik bedoel. Ik zou de chip niet openbreken voor eventueel lagere temps
Ik probeer mijn I5-3570K op een MSI Z77a-GD65 te overclocken maar er gebeurd iets vreemds. Ik heb de laatste BIOS erop gezet en wat ik ook doe, in de BIOS gaat hij netjes naar de hogere kloksnelheid, in Windows 7 blijft hij braaf op de standaard 3.4GHZ staan (CPU-Z).
Ik heb al van alles geprobeerd (BIOS defaults, allerhande energiebesparing uitgeschakeld) maar hij blijft gewoon op 3.4GHZ staan (ook belast met Prime95 bv).
De core temp komt met die 3.4GHZ met prime95 ook niet boven de 48 graden dus dat lijkt me ook niet echt het probleem.
Volgens mij werkte het wel met de originele bios die erop zat maar daar heb ik maar kort mee gewerkt.
Iemand een idee wat ik over het hoofd zie? Instellen met control centre van MSI werkt ook niet...
Ik heb al van alles geprobeerd (BIOS defaults, allerhande energiebesparing uitgeschakeld) maar hij blijft gewoon op 3.4GHZ staan (ook belast met Prime95 bv).
De core temp komt met die 3.4GHZ met prime95 ook niet boven de 48 graden dus dat lijkt me ook niet echt het probleem.
Volgens mij werkte het wel met de originele bios die erop zat maar daar heb ik maar kort mee gewerkt.
Iemand een idee wat ik over het hoofd zie? Instellen met control centre van MSI werkt ook niet...
[ Voor 9% gewijzigd door KillerB op 30-09-2012 18:07 ]
Temperatuur met hw-monitor / realtemp
snelheid met hw-monitor / cpu-z
belasting met prime95 (nu na uurtje draaien is de hoogte core temp 49 graden)
Je ziet dat de multiplier ook gewoon op 34 staat ipv de 38 of 40 die ik instel. Ook met MSI OC genie heb ik hetzelfde resultaat. In de BIOS allemaal prima, in Windows 7 standaard snelheid. Overigens zie ik wel in W7 terug dat ik voltages aanpas van CPU core en PLL.
snelheid met hw-monitor / cpu-z
belasting met prime95 (nu na uurtje draaien is de hoogte core temp 49 graden)
Je ziet dat de multiplier ook gewoon op 34 staat ipv de 38 of 40 die ik instel. Ook met MSI OC genie heb ik hetzelfde resultaat. In de BIOS allemaal prima, in Windows 7 standaard snelheid. Overigens zie ik wel in W7 terug dat ik voltages aanpas van CPU core en PLL.
[ Voor 47% gewijzigd door KillerB op 30-09-2012 18:44 ]
Het probleem met de multiplier is opgelost! Volgens mij komt dat doordat ik de power control had uitgeschakeld in de BIOS. Die staat nu op custom en nu komt Windows ook lekker mee met de overclock. Het werkte na een BIOS reset dus weet het niet 100% zeker.
Ik draai nu stabiel op 4.3GHZ.

Ik vind alleen het voltage wat aan de hoge kant, maar als ik dit laat zakken draait prime95 niet meer stabiel en crashed de pc zo nu en dan (zelfde verhaal met LinX, maar dan liggen de temps een graad of 10 hoger).
Wat kan ik nog doen om het voltage lager te krijgen? Als ik hier rondkijk zie ik lagere voltages met hogere snelheden (uitzonderingen daar gelaten).
Ik heb alle fasen al ingeschakeld (anders zakt de vcore teveel in onder belasting) en alle zuinige functies al uitgeschakeld.
Is er nog veel winst te behalen in het geheugen? Ik heb DDR3 800 reepjes van Corsair, dat is ook de snelheid waar ze nu op draaien.
Ik doe dit alles op I5 3570K op een MSI Z77a-GD65 gekoeld door een Be quiet! Dark Rock Pro 2 CPU koeler.
Ik draai nu stabiel op 4.3GHZ.

Ik vind alleen het voltage wat aan de hoge kant, maar als ik dit laat zakken draait prime95 niet meer stabiel en crashed de pc zo nu en dan (zelfde verhaal met LinX, maar dan liggen de temps een graad of 10 hoger).
Wat kan ik nog doen om het voltage lager te krijgen? Als ik hier rondkijk zie ik lagere voltages met hogere snelheden (uitzonderingen daar gelaten).
Ik heb alle fasen al ingeschakeld (anders zakt de vcore teveel in onder belasting) en alle zuinige functies al uitgeschakeld.
Is er nog veel winst te behalen in het geheugen? Ik heb DDR3 800 reepjes van Corsair, dat is ook de snelheid waar ze nu op draaien.
Ik doe dit alles op I5 3570K op een MSI Z77a-GD65 gekoeld door een Be quiet! Dark Rock Pro 2 CPU koeler.
Voor 1.24 vcore zijn dit wel hele lage temperaturen op air cooling denk ik... Hoelang laat je prime lopen ?
Met LinX zit ik 10 graden hoger hè...
Maar Prime95 draaide nog niet zo heel lang, denk een minuut of 20. Ik heb hem gisteren op 4.2ghz een stuk langer laten draaien maar merk niet echt dat die temperatuur veel hoger komt dan.
De koeler is ook wel gruwelijk groot, past net in de kast ondanks dat ik een Antec Eleven Hundred heb.
koeler

case
Maar Prime95 draaide nog niet zo heel lang, denk een minuut of 20. Ik heb hem gisteren op 4.2ghz een stuk langer laten draaien maar merk niet echt dat die temperatuur veel hoger komt dan.
De koeler is ook wel gruwelijk groot, past net in de kast ondanks dat ik een Antec Eleven Hundred heb.
koeler

case
[ Voor 50% gewijzigd door KillerB op 01-10-2012 14:14 ]
Volgens mij draai je een oude versie van prime95 , dus zonder avx.
|2600k|Asus 290|
Goed gezien, dat scheelt een paar graden.
@ KillerB, gebruik Primi95+AVX Versie V27.3 en draai minimaal 1uurtje voor enige indicatie van stabiliteit.
@ KillerB, gebruik Primi95+AVX Versie V27.3 en draai minimaal 1uurtje voor enige indicatie van stabiliteit.
Klopt, was een oude versie!
Ik heb even de nieuwe erop gezet en alles staat nu weer aan. Eens zien hoe het eruit ziet over een uurtje.
Overigens wordt het nog steeds niet veel warmer... LinX krijgt hem sowieso hoger.
Ik heb even de nieuwe erop gezet en alles staat nu weer aan. Eens zien hoe het eruit ziet over een uurtje.
Overigens wordt het nog steeds niet veel warmer... LinX krijgt hem sowieso hoger.