Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloknibor
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-04-2024
goedenmiddag,

ik ben van plan een nieuwe laptop te kopen met iig een quadcore i7 en het liefst zou ik er een SSD schijf bij willen hebben maar dat is gewoonweg een te kleine opslag voor mij daarom dacht ik eraan om een hybrid schijf zoals de Momentus XT te kopen en die in de nieuwe laptop te plaatsen alleen heb ik maar een budget van 800-900 euro en de momentus XT die ik wil is alleen al 200 euro... nu heb ik dus 2 opties :

1. gewoon laptop kopen van 8xx euro waar alles opzit wat ik wil en met een 7200 rpm harddisk
2. een goedkopere laptop kopen en dan de schijf vervangen door een Momentus XT

mijn vraag is nu is het het echt waard om voor optie 2 te gaan ? is de snelheid van de momentus XT een grote vooruitgang op de 7200 rpm HDD? heeft iemand hier ervaring mee ??

alvast bedankt,

Kloknibor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Ahum...
[Ervaringen] Seagate Momentus XT "hybrid" schijf.

Voor de rest, reviews... begin maar eens met die te lezen... genoeg product reviews in de pricewatch te vinden hier op tweakers.

[ Voor 46% gewijzigd door Swordlord op 07-04-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloknibor
bedankt voor je snelle antwoord ;) maar ook hier kan ik niet echt vinden wat ik zoek, ik zoek namelijk gewoon iets van een verglijking tussen een 7200RPM en een hybrid schijf om te zien of het het echt waard is maar ik kan het nergens vinden :/ het mooiste zou een filmpje zijn waar je ze naast elkaar ziet werken maar die is er alleen in verglijken met een SSD en een 5400 rpm schijf :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:03
Zoals je in de FAQ kunt lezen:

OM FAQ

Is het de bedoeling dat je zelf je spullen uitkiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloknibor
jbhc schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 17:07:
Zoals je in de FAQ kunt lezen:

OM FAQ

Is het de bedoeling dat je zelf je spullen uitkiest.
jamaar het probleem is dat ik nergens kan vinden wat ik zoek ? ja ik weet de prijzen en de verschillen maar niet het grote verschil in prestatie en of het het naar ervaringen van tweakeraars het het waard is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloknibor
Hier worden meerdere harddisks vergeleken...

hey dankje hier heb ik wat aan :) hier word hij vergleken met een 10000 RPM schijf maar als hij zelfs met die schijf al significant sneller is dan zal dat met de 7200 RPM HDD al helemaal zo zijn. Denk dat ik dan toch maar voor de wat goedkopere laptop ga met een Momentus XT bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
sommige laptops kunnen 2 harddisks in, of anders een caddy in de plaats van de optical bay. Op die manier kan je een SSD met een HDD combineren voor weinig geld en toch je portability behouden.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloknibor
redfoxert schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 19:12:
sommige laptops kunnen 2 harddisks in, of anders een caddy in de plaats van de optical bay. Op die manier kan je een SSD met een HDD combineren voor weinig geld en toch je portability behouden.
dat is idd de mooiste oplossing maar die ben ik nog niet met mijn eisen tegengekomen (Intel Core i7 2670QM , 6-8 GB RAM 800-900 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
kloknibor schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 19:20:
[...]

dat is idd de mooiste oplossing maar die ben ik nog niet met mijn eisen tegengekomen (Intel Core i7 2670QM , 6-8 GB RAM 800-900 euro)
Dus koop je een aftermarket caddy voor 20 dollar oid op Ebay :) Heb hetzelfde gedaan met mijn HP EliteBook 8540W

[ Voor 7% gewijzigd door redfoxert op 07-04-2012 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
kloknibor schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 19:20:
[...]

In de meeste >17 inch laptops zit wel een caddy voor een 2de harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloknibor
redfoxert schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 19:31:
[...]

Dus koop je een aftermarket caddy voor 20 dollar oid op Ebay :) Heb hetzelfde gedaan met mijn HP EliteBook 8540W
om eerlijk te zijn heb ik nog nooit van een caddy gehoord :$? maar na wat googlen begrijp ik dat je daardoor een HDD kan gebruiken waar je cd reader nu zit ?? maar dan heb je dus geen cd reader meer ?? dus kan je niks meer installeren via cd toch ?? dat lijkt mij toch wel een groot nadeel :/ maar bedankt voor de tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloknibor
xh3adshotx schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 19:33:
[...]

In de meeste >17 inch laptops zit wel een caddy voor een 2de harddisk.
ja dat had ik er misschien net bij moeten zeggen ... ik zoek eigenlijk ook een 15,x inch laptop aangezien ik hem veel meeneem en me huidige laptop dat ook is ;) dus kan ik mooi dezelfde tas enzo gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kloknibor schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 19:41:
[...]

om eerlijk te zijn heb ik nog nooit van een caddy gehoord :$? maar na wat googlen begrijp ik dat je daardoor een HDD kan gebruiken waar je cd reader nu zit ?? maar dan heb je dus geen cd reader meer ?? dus kan je niks meer installeren via cd toch ?? dat lijkt mij toch wel een groot nadeel :/ maar bedankt voor de tip ;)
Klopt. Maar echt, wie gebruikt er nog dvd's? Ik heb de afgelopen 3 jaar precies 4x een DVD nodig gehad. Tijdens het uittesten van hackintosh, en 3 softwarepakketten die ook legaal via internet te downloaden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Inderdaad, OS installeer je gewoon van USB en de rest van de software ook, of via LAN. DVD speler in een laptop is zo 2009...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloknibor
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 19:46:
[...]

Klopt. Maar echt, wie gebruikt er nog dvd's? Ik heb de afgelopen 3 jaar precies 4x een DVD nodig gehad. Tijdens het uittesten van hackintosh, en 3 softwarepakketten die ook legaal via internet te downloaden zijn.
hmm ik gebruik het nog regelmatig om dingen te branden van van alles ;) en ook voor bijvoorbeeld me dualboot... ik ben bang dat dit voor mij geen optie is ;) ook heb ik net nog even gekeken naar een laptop met 2 hardeschijfen en die zijn idd 17+ inc en beginnen volgens de pricewatch bij 950+ dan kan ik net zo goed gewoon de seagate doen want dan kom ik ongeveer op hetzelfde bedrag uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goede 17.3" laptop met een fatsoenlijk scherm fatsoenlijke grafische kaart, en fatsoenlijke features beginnen bij €808. Maar daarvoor moet je in [NBBG Aanschaf] Multimedianotebook - April 2012 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik zou zelf niet beknibbelen op je laptop.
Koop gewoon de laptop die je wilde hebben en vervang later de schijf voor de schijf die je wilt hebben.
Als je nu op je laptop gaat minderen krijg je daar zeker spijt van. De snelheid van die schijf kan uiteindelijk na een tijdje wel mooi zijn als je die dan pas aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
kloknibor schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:13:
... en de momentus XT die ik wil is alleen al 200 euro...
Welke is dat dan? Ik zie dat zelfs de 750GB voor maar €136,- over de toonbank gaat. Ik zie trouwens ook dat je een dure 500GB variant aan dit topic gekoppeld hebt.

http://tweakers.net/price...5As8YRio8MYG7dKhU5Rz_P8AQ

Verder hebben de andere varianten ook reviews van tweakers. Bij de 750GB zegt er iemand dat de snelheidswinst te vergelijken is met de SSD in zijn vaste PC.

[ Voor 12% gewijzigd door kluyze op 07-04-2012 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 16:46
Helemaal eens met Arunia: niet besparen op de laptop, maar na de aanschaf gewoon nog even doorsparen voor de vervanging van de ingebouwde harddisk voor een Seagate Momentus XT 750GB (8gb SSD SLC i.p.v. de 4GB bij de oudere series).

Is voor de prijs van nu zo'n €135,- echt een goede investering en zal je laptop echt een stuk snappier laten aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloknibor
rookie no. 1 schreef op zondag 08 april 2012 @ 13:48:
Helemaal eens met Arunia: niet besparen op de laptop, maar na de aanschaf gewoon nog even doorsparen voor de vervanging van de ingebouwde harddisk voor een Seagate Momentus XT 750GB (8gb SSD SLC i.p.v. de 4GB bij de oudere series).

Is voor de prijs van nu zo'n €135,- echt een goede investering en zal je laptop echt een stuk snappier laten aanvoelen.
ik wil inderdaad de Seagate Momentus XT 750GB 8gb SSD SLC (neiuwe generatie dus) maar waar kan je die vinden voor 135? via seagate kom ik op een site in nederland waar hij 180-200 kost :S?? maar ik denk inderdaad dat ik dat zal doen dan ;) bedankt voor al jullie hulp :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Je zit hier op Tweakers.net en je kan de Pricewatch niet eens vinden...?

pricewatch: Seagate Momentus XT ST750LX003 , 750GB SATA-600, 32MB, 7200rpm

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloknibor
haha ik had hem inderdaad zojuist al gevonden :p ik dacht dat dat een seagate was zonder de 8gb SSD maar scheef gekeken sorry :$ mijn fout :$ daar is hij inderdaad een stuk goedkoper te krijgen :D dan ga ik inderdaad gewoon even door sparen ;) thanks

ik zie nu waarom die ik zag duurder is het zijn toch andere modellen terwijl ze dezelfde specificaties hebben ?
op seagate.com vind ik dit model : XT STBD750100 en via tweakers op XT ST750LX003 iemand enig idee wat het verschil is ?? is die van tweakers misschien een ouder model met nog al die kinderziektes ?

[ Voor 19% gewijzigd door kloknibor op 08-04-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
http://www.seagate.com/ww...tTabContentSpecifications

Op seagate vind ik enkel de ST750LX003. Via google vind ik nogal tegenstrijdigheden. De ene site geeft voor de STBD750100 maar 16MB cache, de andere zegt dat die maar sata 3Gbps doet.
Op het forum van seagate lijken ze te weten dat de STBD750100 het oudere model is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloknibor
kluyze schreef op zondag 08 april 2012 @ 22:20:
http://www.seagate.com/ww...tTabContentSpecifications

Op seagate vind ik enkel de ST750LX003. Via google vind ik nogal tegenstrijdigheden. De ene site geeft voor de STBD750100 maar 16MB cache, de andere zegt dat die maar sata 3Gbps doet.
Op het forum van seagate lijken ze te weten dat de STBD750100 het oudere model is.
hier heb je hem op seagate : http://www.seagate.com/ww...-storage/momentus-xt-kit/ maar de site van seagate is nogal verwarrend want het is net via welke taal je binnekomt (wat verschilt door bijvoorbeeld google) en welke links je aan klikt om bij het product te komen :S niet erg praktisch :S maar ik heb nu inderdaad ook op het forum van seagete fevonden dat de 003 het snelste is ;) en de nieuweste (3e generatie geloof ik) is ;) dat wordt hem dus zodra ik de geschikte laptop heb :)

edit : het ouder model heeft idd maar 16mb cache en nogal wat kinderziektes ;) veel firmware updates begreep ik ;)

[ Voor 4% gewijzigd door kloknibor op 08-04-2012 23:58 ]

Pagina: 1