Toml83 schreef op maandag 15 april 2013 @ 15:02:
Het best is om eerst de receiver te laten starten.. Gewoon met de afstandbediening van de receiver..
Ik heb zelf thuis een yamaha receiver met samsung smart tv 6100.. TV aangesloten op de HMDI out van de receiver.. Tevens een bluray aangesloten op HDMI 1/Bluray..
Het betreft een Pioneer VSX-527, waarop een Samsung UE46ES8000 is aangesloten.
Deze aansluiting gaat van de HMDI-out van de receiver naar de HDMI2-ingang van de tv (= enige HDMI poort die ARC ondersteund).
Huidige opstelling: Digicorder aangesloten op HDMI1-ingang van de tv, geluid gaat via ARC naar receiver.
Opstartprocedure:
1. Digicorder aanzetten
2. tv start automatisch op
3. tv-menu -> systeem -> anynet+ -> ontvanger 'aan' zetten
4. receiver start op en springt automatisch naar "TV" - klaar
Opmerking: als de receiver op voorhand reeds aanstaat, krijg ik pas geluid als ik de receiver terug uit en weer aan zet. Controle van het volume van de receiver via HDMI-CEC van de tv werkt dan echter nog steeds niet, totdat ik de instelling in het tv-menu weer heb omgezet.
Vorige (ideale) opstelling: Digicorder aangesloten op de SAT/CBL-ingang van de receiver, geluid wordt rechtstreeks verwerkt door receiver.
Opstartprocedure:
1. Digicorder aanzetten
3. tv-menu -> systeem -> anynet+ -> ontvanger 'aan' zetten
4. receiver start op en springt automatisch naar "TV" (omdat hij signaal krijgt van tv)
5. receiver terug naar SAT-CBL zetten met afstandsbediening - klaar
Opstelling met vorige tv (Sony) idem als hierboven: Digicorder aangesloten op de SAT/CBL-ingang van de receiver, geluid wordt rechtstreeks verwerkt door receiver.
Opstartprocedure:
1. Digicorder aanzetten
3. receiver start automatisch op en is reeds gekoppeld aan het volume van de tv via HDMI-CEC - klaar
Apparatuur aanzetten doe ik met de afstandbediening van de receiver..
Wanneer ik op de bluray/ HDMI 1 knop druk gaat de receiver, tv en bluray aan..
Wanneer ik de receiver aanzet met de afstandsbediening, en op de knop "TV" druk, komt er geen reactie van de tv.
Apparatuur uitzetten gaat dan wel met de samsung afstandbediening door middel van de standby knop.
...
Dit werkt bij mij ook perfect in elke opstelling.
Het eigenlijke probleem ligt em dus in het feit dat de optie tv-menu -> systeem -> anynet+ -> ontvanger altijd op "uit" staat wanneer de tv opstart, en ik dit telkens opnieuw moet gaan aanzetten...