zunrob schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 13:22:
[...]
Ik heb hem gister al even gekeken naar de instellingen, ik heb de backlight nu op 10 staan. Ik zag in dit topic ook iets langs komen over de eco-stand, daar heb ik nog niet naar gekeken, dat schijnt ook de moeite waard te zijn. Op stand 1 is de clouding inderdaad nauwelijks zichtbaar. Wel heb ik de tv nu ingesteld staan op moviestand. Zet je hem op standaard is het ook veel beter, maar volgens mij speelt de tv dan nog zelf met zijn intensiteiten. Je ziet het beeld dan namelijk steeds donkerder en weer helderder worden.
Wel ben ik nog op zoek naar goede kalibratietools/tips. Er zijn diverse DVDs te koop om dit te doen, maar ik vind het een beetje jammer om daar 25 Euro voor te betalen. Zijn er naast de links in de OP nog goede sites?
Heb je toevallig een MacBook (bij voorkeur pro)? Daar zou je namelijk al heel goed de witbalans mee kunnen instellen aangezien die erg dicht bij 6500 Kelvin komt. Die gebruik ik ook altijd door middel van op beide apparaten eerst spierwit (#FFFFFF) te tonen en vervolgens in stappen naar zwart toe het geheel in te stellen. Ligt eraan hoeveel punten witbalans de televisie heeft.
Gewoon de schermen naast elkaar houden en dan de televisie het witbalans zo instellen dat deze gelijk is aan de MacBook (of andere laptop / monitor waar de witbalans erg goed is)
Voor andere punten inderdaad een Blu-Ray gebruiken of de nodige foto's en video's die je op het internet kan vinden die je hierbij kunnen helpen.
Een van de dingen die ik bij televisies vrijwel altijd direct uitschakel / laag zet is de scherpte en de randverbetering. Scherpte geeft alleen maar nare contouren en de randverbeteingen geven al helemaal een nep cartoonish effect. Alsof je naar een kijkdoos aan het kijken bent.
Dynamisch contrast e.d. heb ik ook allemaal uit staan. Heel leuk maar doet meer slecht dan dat het goed doet. Alsof elke film een Tim Burton film wordt.
Hier mijn settings;
Backlight 14
Contrast 79
Helderheid 40
Scherpte 19
Dynamisch contrast: Uit
Gamma: 0
Witbalans:
R-balans 28
G-balans 17
B-balans 21
R-niveau 28
G-niveau 21
B-niveau 24
Kleurtint: Normaal
HDMI-zwartniveau : Laag
Zoals je ziet is backlight erg hoog, maar dat komt zodat ik overdag ook nog een beetje beeld heb. 's Avonds gaat de spaarstand aan en dan is backlight in principe een stuk lager. Hij is ook gekalibreerd in de spaarstand zodat hij in die stand de juiste settings heeft.
Zoals je ook ziet heb ik blauw en groen in mijn witbalans grotendeels verlaagd. Dit merk ik trouwens bij heel veel LCD televisies, met name Samsung, dat ze veel te koel zijn. En dan zet je hem in de movie stand, en dan is het allemaal weer veel te warm.
Eerst trouwens zorgen dat je kleurtint op normaal staat en niet op koel of warm. Anders kun je lang zitten prutsen op de witbalans.