Wat de kernel betreft, zelf gebruik ik de
Titanium-KISS kernel van de Australiër maxwen.
Hij voorziet kernels voor CM9, CM10 en (stock) roms die gebruik maken van HTC-Sence.
Max hecht er waarde aan om een stabiele kernel beschikbaar te stellen, dus zijn die van hem niet verder overclockbaar dan 1.5GHz. In zijn XDA-topic maakt hij hier geen uitzondering op!
Inmiddels heb ik mijn toestel geroot en het idee om nog hoger te kunnen overclocken begon me toch behoorlijk te jeuken. Andere kernels bevallen me niet, dus heb ik Max via DM gevraagd een uitzondering voor me te maken. Onder de voorwaarde "
No regular updates and no support" heeft hij drie custom kernels voor me gemaakt. Niet op XDA te vinden maar die deel ik natuurlijk met plezier hier.
Build datum 20 oktober 2012
Stock -
CM9 -
CM10 Max 2GHz
Zelf gebruik ik de stock rom, met bovenstaande stock Titanium-KISS kernel.
De afgelopen dagen draai ik stabiel op 1.7GHz,
1.8, 1.9 of 2.0 GHz heb ik nog niet geprobeerd.
De CM9 en CM10 kernels heb ik niet getest, maar ik vertrouw erop dat Max die tip-top heeft gemaakt.
Ik gebruik
No-frills CPU Control met de instellingen:
- Max: 1.7GHz
- Min: 245MHZ
- Governor: smartassV2
- I/O scheduler: sio
Ik heb niet de indruk dat de accuduur minder is geworden. Zelf heb ik nog geen ervaring opgedaan met UnderVolten. Ik neem aan dat de processor op dezelfde snelheden nog iets zuiniger te tweaken is, iemand tips voor me wat een mooi tooltje hiervoor is en wat de ideale instellingen kunnen zijn?
- disclaimer
Wanneer je tot 2GHz overclockt zal je toestel waarschijnlijk vastlopen, er zijn maar weinig Qualcomm MSM8255 processoren die stabiel blijven op die snelheid. Het ene toestel zal stabiel blijven op 1.5GHz de andere weer op 1.9GHz. Het is een kwestie van uitproberen wat voor jou werkt.
Tip: om te voorkomen dat je na een te hoge overclock in een bootloop komt moet je Toepassen bij opstarten (tijdens je testperiode) uitschakelen, dan zal je toestel wanneer hij instabiel was simpelweg weer veilig opstarten op 1GHz.
- edit 25 okt
Maxwen heeft een nieuwe kernel
HELLBOY die gaat ook tot 2GHz en is gebaseerd op de Titanium-KISS kernel. Downloadlinkjes die ik hierboven heb gezet zijn dus eigenlijk alweer verouderd.
[
Voor 5% gewijzigd door
Chris.nl op 25-10-2012 16:12
]