@Apoex: Als ik jou was zou ik even kijken op
www.binaries4all.nl. Dat is een website waarop duidelijke informatie te vinden is over usenet, hoe je moet downloaden, en welke programma's je daarvoor kan gebruiken. Ook stap voor stap uitleg hoe die programma's werken.
1: Ik heb zelf 2 payservers met onbeperkt downloaden. Een blockaccount is handig als je af en toe iets op een bepaalde server wilt downloaden, omdat het er op je andere server niet meer opstaat. Je kan dat blockaccount dan gebruiken om ontbrekende of beschadigde rars via een andere server alsnog binnen te halen. Je betaalt dan een bepaald bedrag voor zeg maar 500GB. Heb je op die server dan 500 GB gedownload, dan stopt het, net als je beltegoed op een prepaidkaartje voor je mobieltje. Je kan dan eventueel wat bijkopen. Dat kan voordeliger zijn dan een doorlopend of maandelijks abonnement zonder limiet op de hoeveelheid die je download. Ik heb zelf een onbeperkt abo op Supernews (6,99 per maand) en Cheapnews (59 per jaar).
2: Op de eerste pagina van dit topic zie je een schema van usenetaanbieders (Overzicht van alle first tier en reseller providers). Highwinds is een First Tier of Tier One usenetaanbieder. Een grote speler die grote serverparken heeft en aansluitingen op de grote internationale internetknooppunten. Zo'n bedrijf kan zelf usenet abonnementen aanbieden of dat doen via resellers. Het meeste wat je via zo'n usenetprovider kan downloaden is illegaal. Op die films of series staat copyright, je moet er dus eigenlijk voor betalen. De laatste tijd veel takedowns. Post wordt dan geheel of gedeeltelijk verwijderd. Amerikaanse payservers zijn verplicht om post te verwijderen als er in het kader van DMCA (Digital Millennium Copyright Act) om gevraagd wordt. Nederlandse en Europese bedrijven hebben niks met die wetgeving te maken, maar wel met Brein. Eweka is bijvoorbeeld een Nederlands bedrijf, maar ze huren hun Usenettoegang in bij Highwinds. Als Highwinds dus een film moet verwijderen, dan kan je die film bij Eweka dus ook niet meer downloaden. Vandaar dat ik een abonnement bij Supernews heb (een grote Amerikaanse speler, grote retentie, erg snel en altijd verbinding) en bij Cheapnews (Nederlands bedrijf op een Europees netwerk). Cheapnews heeft wat minder takedowns, en als het al gebeurt een stuk later dan bij Supernews. Helaas wat minder retentie, en wat trager. Supernews op mijn 180 Mb Ziggo verbinding is ruim 20 MB/s, en Cheapnews zit op zo'n 14 MB/s. Ik vergroot mijn kansen om iets te kunnen downloaden dus door een abonnement te nemen op 2 verschillende netwerken.
Een indexer is een site als
[knip] of
[knip]. De beste vind ik
[knip]. Deze geven een inhoudsopgave van wat er op de usenetservers staat, dus wat je kan downloaden. Als je in het zoekvenster een naam van een film of serie intypt, dan zie je de zoekresultaten. Veel films/series worden tegenwoordig met cryptische namen gepost. Via Spotnet kan je makkelijker zoeken naar wat je wilt hebben. Ook meer info over Spotnet op
[knip].
[
Voor 2% gewijzigd door
Equator op 29-06-2014 14:37
. Reden: url's verwijderd.. :| ]