Antwoorden op vragen uit het vorige topic over Toon.
1. Wat is Toon?
Toon is een bijzondere thermostaat. Hij biedt alle functies die u van een moderne thermostaat mag verwachten. Maar wat hem pas echt bijzonder maakt: hij laat zien hoeveel gas- en stroom u op dat moment verbruikt. Hij toont u of dat veel of weinig is. En hij kan uw verbruik vergelijken met de afgelopen dagen, weken, maanden. Zo ontdekt u welke apparaten verantwoordelijk zijn voor uw verbruik. En daarop kunt u actie nemen, als u wilt.
2. Waarom komt Eneco met zo’n apparaat?
Toon past perfect in onze duurzame strategie om samen met onze klanten te werken aan verduurzaming. Dit start met inzicht in energieverbruik en -kosten. Het mes snijdt aan twee kanten: onze klanten krijgen grip op hun energieverbruik en –kosten (en kunnen zo honderden euro’s besparen) en Eneco verstevigt de relatie met klanten via deze aanvullende diensten.
3. Waarin verschilt Toon van de thermostaat die ik nu heb?
Toon met Live Updates is de enige thermostaat die inzicht geeft in uw gas- en stroomverbruik. Hij geeft zelf meldingen om bijbetalen te voorkomen.
Toon maakt het u heel makkelijk om meteen met uw inzicht aan de slag te gaan. U kunt Toon eenvoudig bedienen met behulp van het touchscreen.
Toon is verbonden met internet. Door contact te maken met Eneco kan Toon u laten zien of uw verbruik meer of minder is dan normaal. Toon geeft inzicht in uw kosten door updates van actuele tarieven. Hij toont u actuele weer- en verkeersinformatie en zorgt automatisch voor updates en nieuwe services.
Toon vervangt uw huidige thermostaat en werkt verder precies hetzelfde als een normale klokthermostaat. U kunt gewoon uw temperatuur instellen of een weekprogramma instellen. Toon zorgt voor comfort door de centrale verwarming uw huis op de juiste temperatuur te laten verwarmen.
4. Toon is een zeer geavanceerde thermostaat. Werkt hij dan wel op de ‘ouderwetse’ (analoge) energiemeters?
In de komende jaren zullen steeds meer Nederlandse huishoudens worden voorzien van zogenoemde slimme meters voor gas en elektriciteit. Toon is voor dit type energiemeters ontwikkeld. Die uitrol van slimme meters gaat zeer geleidelijk. Dit zou betekenen dat heel veel mensen de komende jaren niet van Toon zouden kunnen profiteren. Daarom is Toon ook geschikt gemaakt voor de analoge meters.
5. Hoe werkt Toon nou precies?
Tijdens de installatie, wordt er in de meterkast een meteradapter geïnstalleerd en gekoppeld aan de gas- en stroommeter. Deze meteradapter registreert de verbruiksgegevens en stuurt deze draadloos door naar Toon waar ze worden getoond in grafieken. Doordat Toon via Wi-Fi aan internet is verbonden, kan Eneco dit verbruik koppelen aan uw tarieven voor gas- en stroom om u inzicht te geven in uw energiekosten. Hierdoor kan Toon u ook laten zien of er afwijkingen zijn ten opzichte van het door Eneco ingeschatte verbruik.
6. Ik heb Toon gereserveerd maar aarzel nog. Zit ik eraan vast?
Nee, de reservering is vrijblijvend. Wij houden u op de hoogte wanneer Toon op de markt komt en sturen u dan een passend aanbod. Het is aan u om te besluiten of u Toon daadwerkelijk bestelt.
7. Waar kan ik Toon een keertje uitproberen?
Dat kan helaas nog niet, op tien gelukkige Tweakers na!
8. Waar is Toon straks te koop?
Via internet:
www.eneco.nl/toon
9. Wanneer kan ik Toon kopen?
Toon is vanaf dit voorjaar te koop. U kunt zich nu alvast inschrijven voor Toon via deze link [link naar
http://toon.eneco.nl/]. Inschrijven is gratis en verplicht u tot niets. Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen van Toon en zorgen ervoor dat u de eerste bent die de kans krijgt Toon aan te schaffen.
Wat gaat Toon kosten?
Toon kost €120,- plus €3,50 per maand voor de Live Updates.
10. Is Toon er alleen voor klanten van Eneco?
Ja, Toon is er alleen voor klanten van Eneco. Toon maakt via de Live Updates verbinding met Eneco en zorgt voor actuele tarieven, vergelijkt uw werkelijke verbruik met het geschatte verbruik, geeft meldingen om bijbetalen bij uw jaarnota te voorkomen, etc. Deze informatie heeft Eneco alleen van haar eigen klanten. Kortom, als u klant bent of wordt van Eneco, krijgt u met Toon alle informatie die nodig is om bewuster met uw energieverbruik om te gaan.
11. Kan Toon mij ook helpen energie te besparen?
Diverse onderzoeken met klanten leren ons dat u met Toon zo’n 10% kunt besparen op uw energieverbruik. Voor een huishouden met een gemiddeld verbruik komt dat neer op een besparing van ruim €15,- per maand.
12. Waarom werkt Toon® niet via een smartphone of tablet? Nu heb ik weer een extra apparaat nodig.
Op dit moment is Toon nog niet te bedienen met uw smartphone of tablet. Naar verwachting is Toon in de zomer wel op afstand toegankelijk. Toon vervangt de thermostaat, zodat u niet een extra apparaat in uw huis krijgt. Het is wel zo prettig dat een thermostaat op een vaste plek in huis hangt. Dan raakt u hem niet kwijt omdat een huisgenoot deze heeft meegenomen naar het werk of naar een andere kamer. Als Toon op een vaste plek in huis hangt, loopt u er regelmatig langs zodat u een signaal krijgt/bewust wordt gemaakt van uw verbruik. Bovendien meet de thermostaat de kamertemperatuur, hij moet dus op een vaste plek hangen.
13. Hoe duurzaam is Toon zelf?
Bij het ontwerpen van Toon hebben we het energieverbruik van het display zo laag mogelijk gehouden. Ook de verpakking is zo klein mogelijk gehouden. Het verpakkingsmateriaal is recyclebaar. Alle drukwerk voldoet aan de FSC-norm.
14. Wat zijn de Live Updates van Toon?
Toon is de eerste thermostaat met Live Updates. Deze Live Updates maken Toon pas echt bijzonder. Zij vormen het inzicht van Toon. Dankzij de Live Updates
- Kunt u uw energieverbruik uit het verleden zien en vergelijken
- Heeft u inzicht in uw energiekosten door updates van actuele tarieven
- Weet u wanneer u de jaarnota kunt verwachten
- Krijgt u meldingen om bijbetalen te voorkomen
- Leert u waar de pieken in uw verbruik vandaan komen
- Krijgt u grip op uw sluipverbruik
- Ziet u het verschil tussen verbruik in het hoog- en laagtarief (indien van toepassing)
- Ziet u via internet actuele weer- en verkeersinformatie
- Bent u altijd voorzien van updates en nieuwe services
15. Wat maakt Toon onderscheidend t.o.v. andere displays waar je je energieverbruik op kunt zien? - De koppeling met Eneco maakt de getoonde informatie persoonlijk. Er is een koppeling met uw eigen actuele leveringstarieven en Toon vergelijkt uw werkelijke verbruik met het door Eneco ingeschatte verbruik waar uw termijnbedrag op gebaseerd is. U krijgt bijvoorbeeld meldingen om bijbetalen op de jaarnota te voorkomen.
- Toon geeft inzicht op een plaats en op een moment dat het relevant is. Namelijk in de woonkamer wanneer u met uw verwarming bezig bent. Verwarming zorgt voor bijna de helft van uw energiekosten. Door de thermostaatfunctie kunt u direct invloed uitoefenen op deze kosten.
16. Welke afmetingen heeft Toon?
Toon heeft een 7 inch scherm en meet 12 bij 19 cm. Dit is vergelijkbaar met een digitaal fotolijstje of iets kleiner dan een A5 papierformaat. <Link naar technische specificaties.>
17. Hoeveel elektriciteit verbruikt Toon?
Op jaarbasis minder dan 50KWh, dit is zo’n € 11,- per jaar. Er is veel aandacht besteed om Toon zo zuinig mogelijk te maken. De display gaat automatisch in de dimstand. In de standen ‘slapen’ en ‘weg’ gaat hij zelfs helemaal op zwart. U kunt zelf instellen wanneer Toon in de dimstand gaat. Ook kunt u de verlichtingssterkte aanpassen om energie te besparen.
18. Is Toon bruikbaar op alle bestaande gas- en stroommeters?
Toon is geschikt voor de meeste energiemeters. Er zijn een aantal uitzonderlijke meters waarbij het niet mogelijk is Toon te gebruiken. Voordat u Toon aanschaft kunt u een check doen om te zien of Toon ook voor uw situatie geschikt is.
19. Kan ik Toon programmeren via internet of mobiele telefoon?
Op dit moment is het nog niet mogelijk om Toon te bedienen via internet of uw mobiele telefoon.
20. Is mijn privacy gewaarborgd met Toon?
Ja, uw privacy is gewaarborgd. Uw verbruiksgegevens ziet u alleen zelf. De gegevens worden volstrekt anoniem opgeslagen om ze beter te kunnen vergelijken. De kern is dat er alleen gepersonifieerde gegevens van Eneco naar Toon gaan en nooit andersom. Dus:
- Eneco verwerkt geen inloggegevens met betrekking tot de internetverbinding van de klant;
- Eneco verwerkt geen gegevens met betrekking tot het ingestelde thermostaatprogramma of de ingestelde temperatuur thuis en
- Eneco verwerkt geen gegevens met betrekking tot het energieverbruik zoals door Toon geregistreerd. Die gegevens worden alleen lokaal op Toon opgeslagen en u kunt die gegevens altijd wissen door de fabrieksinstellingen weer in te stellen.
21. Werkt Toon ook met stadsverwarming?
De aansturing van een stadsverwarming-unit werkt anders dan een CV-ketel. We werken er aan Toon ook geschikt te maken voor stadsverwarming. We doen nu de eerste pilots en verwachten dat Toon in het najaar ook met stadsverwarming kan werken.
Om inzicht te kunnen krijgen in uw energieverbruik moet u echter wel een eigen energiemeter voor warmte (die uw GJ-verbruik registreert) en een klokthermostaat in uw woning hebben.
22. Hoe werkt de installatie van Toon?
Toon wordt geïnstalleerd door een monteur van Eneco Installatiebedrijven. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
23. Werkt Toon met alle soorten CV-ketels?
Toon is in principe geschikt voor alle combi-cv ketels, zowel zogeheten aan/uit-ketels als modulerende opentherm ketels. Sommige cv-ketels hebben een eigen communicatieprotocol. Deze ketels stuurt Toon op dezelfde wijze aan als een aan/uit-ketel.
24. Hoe krijgt Toon stroom?
Bij uw CV ketels wordt een ketelmodule geïnstalleerd. Deze module zorgt ervoor dat Toon goed met uw ketel communiceert en via de cv-draad zorgt de ketelmodule ook voor voeding van Toon.
25. Kan ik Toon ook in termijnen betalen?
Nee, dat is niet mogelijk.
26. Werkt Toon ook als ik zelf energie opwek met bijv. zonnepanelen?
We werken aan een aanvullende dienst die de opwekking van uw zonnepanelen via Toon monitort.
27. Ik heb een modulerende CV-ketel. Stuurt Toon mijn ketel ook modulerend aan?
In de meeste gevallen stuurt Toon uw ketel modulerend aan. Toon maakt namelijk gebruik van het OpenTherm protocol om te communiceren met de CV-ketel.
Indien u een modulerende ketel heeft die niet OpenTherm wordt aangestuurd (dit is onder andere het geval bij Nefit), wordt deze door installatie van Toon als Aan/Uit ketel aangestuurd.
28. Kan ik op Toon ook mijn verbruik uit het verleden zien?
Toon laat uw verbruik zien vanaf het moment dat Toon bij u is geïnstalleerd?
29. In hoeverre is Toon te personaliseren?
U kunt kiezen of u het thermostaatpaneel links of rechts op het scherm wilt hebben. Ook kunt u de dimstand en de lichtintensiteit van het scherm instellen.
30. Kan ik de gegevens naar mijn eigen database sturen, zodat apparaten in mijn eigen huis daar op kunnen reageren?
Nee. Toon kan niet met andere apparaten communiceren.
31. Is het mogelijk om Toon standalone te gebruiken zonder internetverbinding?
Toon werkt zonder wifi alleen als een thermostaat. Het aansturen van de CV ketel gaat via bestaande bedrading. De meeste andere functies (zoals weer/verkeer) werken niet.
32. Is het in de toekomst mogelijk om Toon op te nemen in mijn z-wave home automation installatie?
Vooralsnog is dit niet mogelijk.