Anoniem: 449942

Topicstarter

Beste Tweakers,

We zijn enigszins overvallen door de interesse van jullie in Toon. Meer dan 5600 mensen namen de moeite om te reageren op de vraag of ze mee wilden doen aan de test. Honderden reacties bij de .plan en op het forum en na de loting 10 winnaars die Toon gaan testen. We zijn heel benieuwd naar de ervaringen van de testers en we hopen dat jullie dat ook zijn. Toon laat je op elk moment van de dag zien hoeveel gas en stroom je op dat moment verbruikt en of dat veel of weinig is. Uit de eerste reacties van de testers zien we al dat die functie je een nieuw inzicht geeft in wat je daadwerkelijk verbruikt en belangrijker nog : wat dat je gaat kosten.

Inmiddels zijn we bijna klaar met het installeren van Toon bij de testers. In de voorbereiding daarop hebben we van de week een uitgebreide briefing gegeven aan de testers waarbij Toon letterlijk binnenste buiten is gekeerd door het ontwikkelteam. De tweakers die daarbij aanwezig zijn geweest gaan jullie daar vast nog meer over vertellen. Ook hebben we de meest voorkomende vragen die door jullie zijn gesteld beantwoord. Ga vooral door met het stellen van vragen over Toon aan de testers, zij gaan de komende maand ervaren hoe Toon werkt.

Om te beleven hoe Toon werkt hebben we de testers 5 opdrachten gegeven. Deze zullen ze in willekeurige volgorde uitvoeren en het is de bedoeling dat ze hun ervaringen met jullie delen. Dit zijn de opdrachten :

Piekverbruik
  • Wat is je maximale energieverbruik wat je woning en apparaten in totaal kunnen verbruiken? (Zet zoveel mogelijk apparaten aan, zonder dat de stoppen springen)
  • Maak een lijstje met apparaten die voor significante pieken in je stroomverbruik in je woning zorgen. Zitten daar verrassingen bij?
  • Op welke dag van de week en welk dagdeel gebruik je (bij normaal gebruik) de meeste energie? (gemeten over 2 weken). Is dat gas of elektriciteit?
Sluipverbruik: Ontdek hoe hoog je sluipverbruik is. Wat is je minimale verbruik, als je alle apparaten en lichten uit hebt staan? Zoals ’s nachts.

Gasverbruik. Hoeveel gas verbruik je bij 5 minuten douchen met warm water? Als je een bad hebt: hoe lang duurt het om het bad te vullen met warm water en hoeveel gas heb je daarvoor verbruikt?

Kosten. Wat is de verhouding in jouw kosten tussen elektriciteit en gas?

Besparing. Hoe staat (na 1 volle kalendermaand) jouw werkelijke verbruik ervoor t.o.v. voor je ingeschatte verbruik? Kun je ook uitleggen waar dat verschil door komt?

Maar natuurlijk kunnen jullie ook vragen of opdrachten verzinnen voor de testers. Vragen die de testers (nog) niet kunnen beantwoorden gaan we zoveel mogelijk proberen te verwerken in een round up. Deze komt over ongeveer twee weken. Maar, met de briefing in het achterhoofd en Toon aan de muur moeten de testers op heel veel vragen wel een antwoord weten.

We wensen C@SP, Rusky, dvvelzen, Silent3k, Lesdude, Ierlandfan, gielie, Marchel, Elbert en theunevers veel succes en plezier met het testen van Toon en hopen dat jullie de ervaringen met je medetweakers gaan delen.

[Voor 0% gewijzigd door zeef op 05-04-2012 14:06]

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:18
Mijn sluipverbruik tot nu is : 91 Watt
migjes schreef op maandag 02 april 2012 @ 13:56:
dus 91Watt kost je al 174,90 per jaar.
Valt wel mee dacht ik zo. Want dan staat wel je koelkast en diepvries continu aan.
En ik heb 2 koelkasten, 1 diepvrieskist en een 3 lade diepvries.

[Voor 79% gewijzigd door Rusky op 02-04-2012 13:59]

mijn pc

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:38
@sluipverbruik.
bij aanname van stroom prijs van 21,94 (dacht dat dat de laagste eneco prijs was.)
bij aanname van 1 Watt.

geeft
1 x 24 uur x 365 dagen per jaar / 1000 voor kWh.
8,76 kWh per jaar.
en dat kost 1,92 euro op jaar basis.

dus 91Watt kost je al 174,90 per jaar.

edit: Rusky je moet de koelkast en diep vriezer niet mee nemen.
dat is geen sluipverbruik.
als het goed is staan die niet continu aan.
maar schakelen een aantal keer per dag aan.
dat zou je nu met de toon goed moeten kunnen zien.
in een aantal blokken hoger verbruik. (vooral goed te zien snachts.)
ik vind het wel veel geld. daar kan ik bijna 2 maanden de energie rekening van betalen.

[Voor 41% gewijzigd door migjes op 02-04-2012 15:07]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 09:06

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Interessant topic. Ik heb zelf via mijn energieaanbieder al de mogelijkheid om het verbruik van gas en electra per maand bij te houden en het voorschotbedrag bij te stellen. Kleine uitbreiding zou zijn dat ze dat net als Eneco op een display aan de muur of op een smartphone doen.
Anoniem: 449942 schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:42:
...
• Maak een lijstje met apparaten die voor significante pieken in je stroomverbruik in je woning zorgen. Zitten daar verassingen bij?
Komt het tot verassingen, bel dan de brandweer en concludeer dat die apparaten in de toekomst in ieder geval niet meer bij zullen dragen aan die piekspanning. ;)

heidiulrich.nl | adventura.nl / eigenzinnige rugzakavonturen in europa

• dvvelzen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-04 13:45
Rusky schreef op maandag 02 april 2012 @ 13:42:
Mijn sluipverbruik tot nu is : 91 Watt
Ik heb de afgelopen dagen gekeken en het schommelt een klein beetje de laagste stand is zo tussen de 128 en de 134 watt.

Een aantal apparaten die in 'standby' aan staan (standby want als bv de koelkast aanslaat dan schiet ie omhoog).

1x Koelkast
1x Vriezer
1x PC-Scherm
2x TV
1x UPC HD DVR
1x UPC (2e) standaard box
1x NASje (1-disk)
1x Fritz!box
2x Fritz!Fon
1x AV Receiver (onkyo)
2x Wake-on LAN PC
1x PS3
1x CV Ketel
1x TOON
2x Iphone lader

Heb een Voltcraft energy-logger 4000 besteld eens kijken of ik op een later tijdstip wat beter kan bepalen wat wat gebruikt.

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 01:55

C@SP

Biertje ??

Mijn eerste testresultaten:

Max verbruik is 10808 Watt.

Wat staat er dan aan?

- Wasmachine
- Wasdroger
- Strijkijzer
- Oven
- Koffiezetter
- Waterkoker
- Stofzuiger
- PC
- 2 laptops aan de adapters
- Televisie
- Versterker

En het standaard spul wat nooit uit gaat zoals WiFi router, switch, koelkast, vriezer etc.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Toch hier nog even reageren: ik heb dat gelezen, maar wellicht verkeerd geïnterpreteerd. Mij viel de zinsnede
De gegevens worden volstrekt anoniem opgeslagen om ze beter te kunnen vergelijken.
op. Enerzijds lees is dat er niets wordt teruggestuurd, behalve wellicht de absolute verbruikscijfers (wat nu eigenlijk ook al het geval is, maar dan met controleurs of zelf in te vullen formulieren). Aan de andere kant wordt er gesteld dat er iets wordt opgeslagen om het beter te kunnen vergelijken. Beter suggereert anders dan voorheen en dus iets dat opgeslagen wordt dat vroeger niet opgeslagen werd. Anonimiteit is een rekbaar begrip en tevens is wel gebleken dat de beveiligingen van dergelijke systemen niet altijd even goed in elkaar steekt, dus ook als er goede intenties zijn is de mededeling dat de privacy gewaarborgd is op zichzelf wellicht wat betekenisloos.
De kern is dat er alleen gepersonifieerde gegevens van Eneco naar Toon gaan en nooit andersom.
Begreep ik niet dat de meterstand wel doorgegeven wordt via Toon?

Wat betreft de teruglevering gaf ik zelf al aan dat er blijkbaar aan gewerkt wordt ;)

Persuader of bytes.

• Rusky
Camacha schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:26:
Enerzijds lees is dat er niets wordt teruggestuurd, behalve wellicht de absolute verbruikscijfers (wat nu eigenlijk ook al het geval is, maar dan met controleurs of zelf in te vullen formulieren). Aan de andere kant wordt er gesteld dat er iets wordt opgeslagen om het beter te kunnen vergelijken. Beter suggereert anders dan voorheen en dus iets dat opgeslagen wordt dat vroeger niet opgeslagen werd. Anonimiteit is een rekbaar begrip en tevens is wel gebleken dat de beveiligingen van dergelijke systemen niet altijd even goed in elkaar steekt, dus ook als er goede intenties zijn is de mededeling dat de privacy gewaarborgd is op zichzelf wellicht wat betekenisloos.
[...]
Ons is verteld dat de gegevens opgeslagen worden in de Toon. En niet naar buiten wordt gestuurd.
Alleen de gegevens van kosten e.d. van jou abbo bij Eneco worden gepusht NAAR de Toon.
Begreep ik niet dat de meterstand wel doorgegeven wordt via Toon?
Wat betreft de teruglevering gaf ik zelf al aan dat er blijkbaar aan gewerkt wordt ;)
De meterstand wordt inderdaad niet doorgegeven. Dit moet nog altijd via internet / of papiertje, en zal afgelezen moeten worden op de fysieke meter zelf.
Omdat er een sensor op de meter zit waarin een lampje zit, en telt de weerkaatsing van de teller. (op de nul zit een spiegeltje).
Dit kan 1 op de duizend keer mis gaan (deur meterkast openen). En kan de waarde van de Toon dus nooit gelden voor je eindstand.

mijn pc

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

Rusky schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:37:
Ons is verteld dat de gegevens opgeslagen worden in de Toon. En niet naar buiten wordt gestuurd.
Alleen de gegevens van kosten e.d. van jou abbo bij Eneco worden gepusht NAAR de Toon.
Dat zou betekenen dat je dus een firewall of router kunnen instellen om alleen inbound verkeer te accepteren voor Toon? Hoewel uiteraard ook een keuze die bij de gebruiker ligt, zijn potentiële problemen buiten eigen toedoen dan wel een stuk minder waarschijnlijk :)

Persuader of bytes.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 07:59
Camacha schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:42:
[...]

Dat zou betekenen dat je dus een firewall of router kunnen instellen om alleen inbound verkeer te accepteren voor Toon? Hoewel uiteraard ook een keuze die bij de gebruiker ligt, zijn potentiële problemen buiten eigen toedoen dan wel een stuk minder waarschijnlijk :)
In principe wel, behalve wanneer je de besturing op afstand wilt gaan gebruiken. Dan wil je feedback van je toon op je handheld device. Dat loopt niet direct via Toon maar via Eneco. Toon communiceert via een SSL verbinding met Eneco en vanaf de Eneco server krijg je dan je temperatuur info. Wil je dat allemaal niet dan kun je inderdaad Toon gebruiken zonder uitgaand verkeer.

Er is door Eneco buitengewoon serieus gekeken naar de communicatie, dat hebben ze aan ons gepresenteerd en misschien dat ze er in de roundup nog op terug kunnen komen.

[Voor 10% gewijzigd door zeef op 02-04-2012 19:30]

• Anoniem: 97031
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat heb je behalve de toon nog meer nodig? Ik begreep dat er nog een (wifi?) apparaatje aan je router kwam? En kun je toon al op afstand bedienen?

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Je hebt verder niets nodig. Toon hang je gewoon aan je Wifi netwerk.

Bij je ketel komt een kastje waar Toon spanning van krijgt. In je meterkast komen sensoren op je gas- en electriciteitsmeter, die communiceren via z-wave met Toon.

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

zeef schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:29:
Er is door Eneco buitengewoon serieus gekeken naar de communicatie, dat hebben ze aan ons gepresenteerd en misschien dat ze er in de roundup nog op terug kunnen komen.
Misschien is het een goed idee op een website als Tweakers, waar men waarschijnlijk bovengemiddeld geïnteresseerd is in privacyproblematiek, dit nog even aan te stippen. Daarmee maak je zeker een goede beurt, want er zijn helaas nog teveel bedrijven die het als bijzaak zien. Dat je Sjaan uit Zwiepstradijksbroek niet lastig wilt vallen met die info snap ik, maar techminded en privacyminnend pubiek zou je er mijns inziens wel blij mee maken.

Persuader of bytes.

• zeef
Ze hebben Toon laten hacken en met die kennis de zaak gedicht (voor zover dat nog niet was gedaan). Als je straks op de bank zit en met je iPad via WiFi je temperatuur wil veranderen dan maakt die iPad dus geen directe verbinding met je Toon maar loopt dat via Eneco. Dit om te voorkomen dat je buurjongetje je thermostaat op 30 graden kan zetten omdat hij je WEP key heeft gekraakt.

De communicatie tussen Toon en Eneco verloopt via een SSL verbinding met certificaten etc. etc. en elke Toon is uniek. Dus de Toon van je buurman kan niets met jouw gegevens en omgekeerd.

Maar formuleer gewoon wat duidelijke vragen dan krijg je straks in de roundup duidelijke antwoorden van Eneco. :)

[Voor 9% gewijzigd door zeef op 02-04-2012 23:23]

• Camacha

Camacha

Herder of bits.

zeef schreef op maandag 02 april 2012 @ 23:22:
Maar formuleer gewoon wat duidelijke vragen dan krijg je straks in de roundup duidelijke antwoorden van Eneco. :)
De door jouw genoemde informatie is al zeker interessant :Y Ik vind het wat lastig specifieke vragen te stellen over een apparaat dat redelijk onbekend is wat werking betreft, behalve voornamelijk hoe werkt het. Welke data wordt voor welke functie waarheen gestuurd (of juist niet natuurlijk) en, indien dat het geval is, hoe wordt er dan voor gezorgd dat dat allemaal goed gaat?

Wat ik me nu wel specifiek afvraag is waarom je die data nog naar Eneco moet sturen. Je geeft zelf aan dat dat is om te voorkomen dat een ander met jouw Toon aan de haal kan, maar kan dat met een WEP-crack niet alsnog? Niet zozeer omdat de Toon van de buurman er dan wat aan heeft, maar omdat de buurman dan vanuit jouw netwerk data naar Eneco kan sturen. Is het nut van die stap dan niet teniet gedaan?

Daar komt uiteraard nog bij dat je op die manier er nog veel meer systemen bij betrekt waar je verder geen zicht op hebt. Het lange lijntje naar verderop en weer terug is praktisch altijd kwestbaarder dan een direct lijntje, plus dat dat directe lijntje er ook nog is. Het lokale netwerk wordt immers toch wel gebruikt.

Overigens hoop ik dat mijn vragen niet te negatief opgevat worden, ik vind het juist heel fijn dat een bedrijf er serieus werk van heeft gemaakt. Dat serieuze werk mag dan uiteraard ook gezien worden :Y

Persuader of bytes.

• Rusky
Camacha schreef op maandag 02 april 2012 @ 23:47:
[...]

Wat ik me nu wel specifiek afvraag is waarom je die data nog naar Eneco moet sturen. Je geeft zelf aan dat dat is om te voorkomen dat een ander met jouw Toon aan de haal kan, maar kan dat met een WEP-crack niet alsnog? Niet zozeer omdat de Toon van de buurman er dan wat aan heeft, maar omdat de buurman dan vanuit jouw netwerk data naar Eneco kan sturen. Is het nut van die stap dan niet teniet gedaan?
De Toon heeft een eigen certificaat, die communiceert met de Eneco server via SSL. Wanneer jij je gegevens bekijkt van de toon, bekijk je die op de server van Eneco. Dit is ook het punt waarom de Toon nog niet op afstand bestuurt kan worden, omdat ze deze lijn gewoon 100% goed willen hebben. Dus dat wanneer je je buurjongetje je netwerk hackt, hij nog steeds toestemming van iets moet hebben om de Toon te ontregelen.
Daar komt uiteraard nog bij dat je op die manier er nog veel meer systemen bij betrekt waar je verder geen zicht op hebt. Het lange lijntje naar verderop en weer terug is praktisch altijd kwestbaarder dan een direct lijntje, plus dat dat directe lijntje er ook nog is. Het lokale netwerk wordt immers toch wel gebruikt.
Op zich heb je gelijk. Maar hoeveel mensen kennen het verschil tussen WEP, WPA, WPA2 enz?
De Toon wordt ook ontwikkeld voor mensen die geen technische achtergrond hebben. En wanneer er bij al die mensen gewoon via hun "open"wifi netwerk de Toon geregeld kan worden, krijgt Eneco de schuld.
Overigens hoop ik dat mijn vragen niet te negatief opgevat worden, ik vind het juist heel fijn dat een bedrijf er serieus werk van heeft gemaakt. Dat serieuze werk mag dan uiteraard ook gezien worden :Y
Negatief? Ik vind je vragen niet negatief klinken hoor. Privacy is een hot item tegenwoordig, en wil men alles op orde hebben.

mijn pc

Anoniem: 449942

Topicstarter
Antwoorden op vragen uit het vorige topic over Toon.

1. Wat is Toon?
Toon is een bijzondere thermostaat. Hij biedt alle functies die u van een moderne thermostaat mag verwachten. Maar wat hem pas echt bijzonder maakt: hij laat zien hoeveel gas- en stroom u op dat moment verbruikt. Hij toont u of dat veel of weinig is. En hij kan uw verbruik vergelijken met de afgelopen dagen, weken, maanden. Zo ontdekt u welke apparaten verantwoordelijk zijn voor uw verbruik. En daarop kunt u actie nemen, als u wilt.

2. Waarom komt Eneco met zo’n apparaat?
Toon past perfect in onze duurzame strategie om samen met onze klanten te werken aan verduurzaming. Dit start met inzicht in energieverbruik en -kosten. Het mes snijdt aan twee kanten: onze klanten krijgen grip op hun energieverbruik en –kosten (en kunnen zo honderden euro’s besparen) en Eneco verstevigt de relatie met klanten via deze aanvullende diensten.

3. Waarin verschilt Toon van de thermostaat die ik nu heb?
Toon met Live Updates is de enige thermostaat die inzicht geeft in uw gas- en stroomverbruik. Hij geeft zelf meldingen om bijbetalen te voorkomen.

Toon maakt het u heel makkelijk om meteen met uw inzicht aan de slag te gaan. U kunt Toon eenvoudig bedienen met behulp van het touchscreen.

Toon is verbonden met internet. Door contact te maken met Eneco kan Toon u laten zien of uw verbruik meer of minder is dan normaal. Toon geeft inzicht in uw kosten door updates van actuele tarieven. Hij toont u actuele weer- en verkeersinformatie en zorgt automatisch voor updates en nieuwe services.

Toon vervangt uw huidige thermostaat en werkt verder precies hetzelfde als een normale klokthermostaat. U kunt gewoon uw temperatuur instellen of een weekprogramma instellen. Toon zorgt voor comfort door de centrale verwarming uw huis op de juiste temperatuur te laten verwarmen.

4. Toon is een zeer geavanceerde thermostaat. Werkt hij dan wel op de ‘ouderwetse’ (analoge) energiemeters?
In de komende jaren zullen steeds meer Nederlandse huishoudens worden voorzien van zogenoemde slimme meters voor gas en elektriciteit. Toon is voor dit type energiemeters ontwikkeld. Die uitrol van slimme meters gaat zeer geleidelijk. Dit zou betekenen dat heel veel mensen de komende jaren niet van Toon zouden kunnen profiteren. Daarom is Toon ook geschikt gemaakt voor de analoge meters.

5. Hoe werkt Toon nou precies?
Tijdens de installatie, wordt er in de meterkast een meteradapter geïnstalleerd en gekoppeld aan de gas- en stroommeter. Deze meteradapter registreert de verbruiksgegevens en stuurt deze draadloos door naar Toon waar ze worden getoond in grafieken. Doordat Toon via Wi-Fi aan internet is verbonden, kan Eneco dit verbruik koppelen aan uw tarieven voor gas- en stroom om u inzicht te geven in uw energiekosten. Hierdoor kan Toon u ook laten zien of er afwijkingen zijn ten opzichte van het door Eneco ingeschatte verbruik.

6. Ik heb Toon gereserveerd maar aarzel nog. Zit ik eraan vast?
Nee, de reservering is vrijblijvend. Wij houden u op de hoogte wanneer Toon op de markt komt en sturen u dan een passend aanbod. Het is aan u om te besluiten of u Toon daadwerkelijk bestelt.

7. Waar kan ik Toon een keertje uitproberen?
Dat kan helaas nog niet, op tien gelukkige Tweakers na!

8. Waar is Toon straks te koop?
Via internet: www.eneco.nl/toon

9. Wanneer kan ik Toon kopen?
Toon is vanaf dit voorjaar te koop. U kunt zich nu alvast inschrijven voor Toon via deze link [link naar http://toon.eneco.nl/]. Inschrijven is gratis en verplicht u tot niets. Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen van Toon en zorgen ervoor dat u de eerste bent die de kans krijgt Toon aan te schaffen.

Wat gaat Toon kosten?
Toon kost €120,- plus €3,50 per maand voor de Live Updates.

10. Is Toon er alleen voor klanten van Eneco?
Ja, Toon is er alleen voor klanten van Eneco. Toon maakt via de Live Updates verbinding met Eneco en zorgt voor actuele tarieven, vergelijkt uw werkelijke verbruik met het geschatte verbruik, geeft meldingen om bijbetalen bij uw jaarnota te voorkomen, etc. Deze informatie heeft Eneco alleen van haar eigen klanten. Kortom, als u klant bent of wordt van Eneco, krijgt u met Toon alle informatie die nodig is om bewuster met uw energieverbruik om te gaan.

11. Kan Toon mij ook helpen energie te besparen?
Diverse onderzoeken met klanten leren ons dat u met Toon zo’n 10% kunt besparen op uw energieverbruik. Voor een huishouden met een gemiddeld verbruik komt dat neer op een besparing van ruim €15,- per maand.

12. Waarom werkt Toon® niet via een smartphone of tablet? Nu heb ik weer een extra apparaat nodig.
Op dit moment is Toon nog niet te bedienen met uw smartphone of tablet. Naar verwachting is Toon in de zomer wel op afstand toegankelijk. Toon vervangt de thermostaat, zodat u niet een extra apparaat in uw huis krijgt. Het is wel zo prettig dat een thermostaat op een vaste plek in huis hangt. Dan raakt u hem niet kwijt omdat een huisgenoot deze heeft meegenomen naar het werk of naar een andere kamer. Als Toon op een vaste plek in huis hangt, loopt u er regelmatig langs zodat u een signaal krijgt/bewust wordt gemaakt van uw verbruik. Bovendien meet de thermostaat de kamertemperatuur, hij moet dus op een vaste plek hangen.

13. Hoe duurzaam is Toon zelf?
Bij het ontwerpen van Toon hebben we het energieverbruik van het display zo laag mogelijk gehouden. Ook de verpakking is zo klein mogelijk gehouden. Het verpakkingsmateriaal is recyclebaar. Alle drukwerk voldoet aan de FSC-norm.

14. Wat zijn de Live Updates van Toon?
Toon is de eerste thermostaat met Live Updates. Deze Live Updates maken Toon pas echt bijzonder. Zij vormen het inzicht van Toon. Dankzij de Live Updates
  • Kunt u uw energieverbruik uit het verleden zien en vergelijken
  • Heeft u inzicht in uw energiekosten door updates van actuele tarieven
  • Weet u wanneer u de jaarnota kunt verwachten
  • Krijgt u meldingen om bijbetalen te voorkomen
  • Leert u waar de pieken in uw verbruik vandaan komen
  • Krijgt u grip op uw sluipverbruik
  • Ziet u het verschil tussen verbruik in het hoog- en laagtarief (indien van toepassing)
  • Ziet u via internet actuele weer- en verkeersinformatie
  • Bent u altijd voorzien van updates en nieuwe services
15. Wat maakt Toon onderscheidend t.o.v. andere displays waar je je energieverbruik op kunt zien?
  • De koppeling met Eneco maakt de getoonde informatie persoonlijk. Er is een koppeling met uw eigen actuele leveringstarieven en Toon vergelijkt uw werkelijke verbruik met het door Eneco ingeschatte verbruik waar uw termijnbedrag op gebaseerd is. U krijgt bijvoorbeeld meldingen om bijbetalen op de jaarnota te voorkomen.
  • Toon geeft inzicht op een plaats en op een moment dat het relevant is. Namelijk in de woonkamer wanneer u met uw verwarming bezig bent. Verwarming zorgt voor bijna de helft van uw energiekosten. Door de thermostaatfunctie kunt u direct invloed uitoefenen op deze kosten.
16. Welke afmetingen heeft Toon?
Toon heeft een 7 inch scherm en meet 12 bij 19 cm. Dit is vergelijkbaar met een digitaal fotolijstje of iets kleiner dan een A5 papierformaat. <Link naar technische specificaties.>

17. Hoeveel elektriciteit verbruikt Toon?
Op jaarbasis minder dan 50KWh, dit is zo’n € 11,- per jaar. Er is veel aandacht besteed om Toon zo zuinig mogelijk te maken. De display gaat automatisch in de dimstand. In de standen ‘slapen’ en ‘weg’ gaat hij zelfs helemaal op zwart. U kunt zelf instellen wanneer Toon in de dimstand gaat. Ook kunt u de verlichtingssterkte aanpassen om energie te besparen.

18. Is Toon bruikbaar op alle bestaande gas- en stroommeters?
Toon is geschikt voor de meeste energiemeters. Er zijn een aantal uitzonderlijke meters waarbij het niet mogelijk is Toon te gebruiken. Voordat u Toon aanschaft kunt u een check doen om te zien of Toon ook voor uw situatie geschikt is.

19. Kan ik Toon programmeren via internet of mobiele telefoon?
Op dit moment is het nog niet mogelijk om Toon te bedienen via internet of uw mobiele telefoon.

20. Is mijn privacy gewaarborgd met Toon?
Ja, uw privacy is gewaarborgd. Uw verbruiksgegevens ziet u alleen zelf. De gegevens worden volstrekt anoniem opgeslagen om ze beter te kunnen vergelijken. De kern is dat er alleen gepersonifieerde gegevens van Eneco naar Toon gaan en nooit andersom. Dus:
  • Eneco verwerkt geen inloggegevens met betrekking tot de internetverbinding van de klant;
  • Eneco verwerkt geen gegevens met betrekking tot het ingestelde thermostaatprogramma of de ingestelde temperatuur thuis en
  • Eneco verwerkt geen gegevens met betrekking tot het energieverbruik zoals door Toon geregistreerd. Die gegevens worden alleen lokaal op Toon opgeslagen en u kunt die gegevens altijd wissen door de fabrieksinstellingen weer in te stellen.
21. Werkt Toon ook met stadsverwarming?
De aansturing van een stadsverwarming-unit werkt anders dan een CV-ketel. We werken er aan Toon ook geschikt te maken voor stadsverwarming. We doen nu de eerste pilots en verwachten dat Toon in het najaar ook met stadsverwarming kan werken.
Om inzicht te kunnen krijgen in uw energieverbruik moet u echter wel een eigen energiemeter voor warmte (die uw GJ-verbruik registreert) en een klokthermostaat in uw woning hebben.

22. Hoe werkt de installatie van Toon?
Toon wordt geïnstalleerd door een monteur van Eneco Installatiebedrijven. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

23. Werkt Toon met alle soorten CV-ketels?
Toon is in principe geschikt voor alle combi-cv ketels, zowel zogeheten aan/uit-ketels als modulerende opentherm ketels. Sommige cv-ketels hebben een eigen communicatieprotocol. Deze ketels stuurt Toon op dezelfde wijze aan als een aan/uit-ketel.

24. Hoe krijgt Toon stroom?
Bij uw CV ketels wordt een ketelmodule geïnstalleerd. Deze module zorgt ervoor dat Toon goed met uw ketel communiceert en via de cv-draad zorgt de ketelmodule ook voor voeding van Toon.

25. Kan ik Toon ook in termijnen betalen?
Nee, dat is niet mogelijk.

26. Werkt Toon ook als ik zelf energie opwek met bijv. zonnepanelen?
We werken aan een aanvullende dienst die de opwekking van uw zonnepanelen via Toon monitort.

27. Ik heb een modulerende CV-ketel. Stuurt Toon mijn ketel ook modulerend aan?
In de meeste gevallen stuurt Toon uw ketel modulerend aan. Toon maakt namelijk gebruik van het OpenTherm protocol om te communiceren met de CV-ketel.
Indien u een modulerende ketel heeft die niet OpenTherm wordt aangestuurd (dit is onder andere het geval bij Nefit), wordt deze door installatie van Toon als Aan/Uit ketel aangestuurd.

28. Kan ik op Toon ook mijn verbruik uit het verleden zien?
Toon laat uw verbruik zien vanaf het moment dat Toon bij u is geïnstalleerd?

29. In hoeverre is Toon te personaliseren?
U kunt kiezen of u het thermostaatpaneel links of rechts op het scherm wilt hebben. Ook kunt u de dimstand en de lichtintensiteit van het scherm instellen.

30. Kan ik de gegevens naar mijn eigen database sturen, zodat apparaten in mijn eigen huis daar op kunnen reageren?
Nee. Toon kan niet met andere apparaten communiceren.

31. Is het mogelijk om Toon standalone te gebruiken zonder internetverbinding?
Toon werkt zonder wifi alleen als een thermostaat. Het aansturen van de CV ketel gaat via bestaande bedrading. De meeste andere functies (zoals weer/verkeer) werken niet.

32. Is het in de toekomst mogelijk om Toon op te nemen in mijn z-wave home automation installatie?
Vooralsnog is dit niet mogelijk.

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Biedt Toon ook de mogelijkheid voor zonne verwarming?

• dvvelzen
snapo6 schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:34:
Biedt Toon ook de mogelijkheid voor zonne verwarming?
neem aan dat je deze bedoelde;

26. Werkt Toon ook als ik zelf energie opwek met bijv. zonnepanelen?
We werken aan een aanvullende dienst die de opwekking van uw zonnepanelen via Toon monitort.

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Neen, totaal niet.

Wat ik bedoel is het individueel regelen van 2 aparte verwarmingszones.
Mijn situatie bij een eengezinswoning met Chronoterm IV in de woonkamer:
- Chronoterm wordt aan/uit gezet obv de temperatuur in woonkamer met als gevolg dat het in de woonkamer lekker warm kan zijn terwijl het op de 1e verdieping en zolder koud is
- indien nodig zet ik dan de bijbehorende comfort module aan die dan de verwarming gaat regelen op de 1e verdieping/zolder onafhankelijk van de temperatuur in de woonkamer

• zeef
Volgens mij wordt daar aan gewerkt. Met Z-Wave en bijvoorbeeld Danfoss Z-Wave thermostaatkranen kan je straks elke ruimte individueel aansturen. De Z-Wave hardware zit in Toon en de aansturing van individuele ruimtes werd door Eneco bij de briefing genoemd.

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 23:01
Ik zeg een pre order alvast :)

Hebbuh Hebbuh

Helaas mocht ik niet pretesten zou er zelfs een mooi reviewtje voor kunnen schrijven ;) slijm slijm :X

Hoop enkel dat alle dames thuis het ook snappen dan, die zijn de draai thermostaat gewoon, laat staan uitlezen etc :)

[Voor 27% gewijzigd door petervandamned op 03-04-2012 16:17]

• dvvelzen
snapo6 schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:26:
Neen, totaal niet.

Wat ik bedoel is het individueel regelen van 2 aparte verwarmingszones.
ah zone :) sorry ja zoals zeef al zei wordt ook aan gewerkt. Dit was de reden waarom voor Z-Wave is gekozen als communicatie.

• dvvelzen
petervandamned schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:14:
Hoop enkel dat alle dames thuis het ook snappen dan, die zijn de draai thermostaat gewoon, laat staan uitlezen etc :)
Als ze snappen wat de knopjes;

Thuis
Comfort
Slapen
Weg

betekenen dan zullen ze het wel begrijpen :P

[Voor 8% gewijzigd door dvvelzen op 03-04-2012 18:24]

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 21:44
C@SP schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:23:
Je hebt verder niets nodig. Toon hang je gewoon aan je Wifi netwerk.

Bij je ketel komt een kastje waar Toon spanning van krijgt. In je meterkast komen sensoren op je gas- en electriciteitsmeter, die communiceren via z-wave met Toon.
O dus om je energieverbruik mooi in kaart te krijgen moet je wifi netwerk aanstaan. Normaal staat dat bij mij UIT, onder andere om geen energie te verspillen. Onzinproduct dit. Alsof je ineens minder apparaten aan gaat zetten. Apparaatje produceren kost ook geld etc.

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Dancing_Animal schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 19:19:
[...]

O dus om je energieverbruik mooi in kaart te krijgen moet je wifi netwerk aanstaan. Normaal staat dat bij mij UIT, onder andere om geen energie te verspillen. Onzinproduct dit. Alsof je ineens minder apparaten aan gaat zetten. Apparaatje produceren kost ook geld etc.
Nee hoor. Toon praat met de sensors via z-wave. Dan kan je wifi gewoon uit.

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 05-06 21:44
C@SP schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 19:22:
[...]

Nee hoor. Toon praat met de sensors via z-wave. Dan kan je wifi gewoon uit.
Ok en dan hoeft wifi alleen maar aan als de gegevens naar Eneco moeten? Dat scheelt al.

• zeef
Dancing_Animal schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 19:25:
[...]

Ok en dan hoeft wifi alleen maar aan als de gegevens naar Eneco moeten? Dat scheelt al.
Nee, 'te is net andersom. Gegevens komen van Eneco naar jou. Op de activatie en eventuele mobiele app na. ;)

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 22:24
Morgen wordt ie bij mij geinstalleerd, ik ben nu wel erg nieuwsgierig geworden, hel mooi dat ze verder gaan met het ontwikkelen voor z-wave, zone verwarming stond al ff op het verlanglijstje, + eventuele uitbreidingen

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 13:42
21. Werkt Toon ook met stadsverwarming?
De aansturing van een stadsverwarming-unit werkt anders dan een CV-ketel. We werken er aan Toon ook geschikt te maken voor stadsverwarming. We doen nu de eerste pilots en verwachten dat Toon in het najaar ook met stadsverwarming kan werken.
Om inzicht te kunnen krijgen in uw energieverbruik moet u echter wel een eigen energiemeter voor warmte (die uw GJ-verbruik registreert) en een klokthermostaat in uw woning hebben.
Wat ik hier snap is dat je een meter moet hebben die de stadsverwarmingmeter uit kan lezen. Maar wat ik niet snap, is waarom je naast Toon alsnog een thermostaat nodig hebt... Ik heb nu een Honeywell thermostaat om de stadsverwarming aan te sturen, maar het lijkt me logisch om dat ding dan te vervangen door Toon.. Toon naast de bestaande thermostaat hangen is zo dubbelop.

Overigens is de Mijn Eneco website ook nog steeds niet geschikt voor stadsverwarming. Daar kan je enkel stroomverbruik uitlezen.

Kom op Eneco, jullie hebben een monopoliepositie hier in Utrecht en kunnen rekenen wat jullie willen, maar dan kan je ons toch minimaal inzicht geven in ons eigen energieverbruik.. :P

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

• dvvelzen
Wat ik me zelf nog af vraag is hoe ga je die meters aan het einde van het jaar aflezen met die kleine metertjes erop? Kan je die er gewoon makkelijk eraf halen?

• Rusky
Wat ik ook graag zou zien, dat ik de 4 standaard instellingen (weg, thuis, slapen en comfort) zelf een benaming zou kunnen geven en verder kunnen instellen.
Want bij weg en slapen, gaat de Toon helemaal op zwart (is niks meer af te lezen). Bij mij staan deze twee ook op 15 graden. Temperatuur is wel in te stellen overigens.
Maar ik zou graag bij slapen of weg een benaming invoegen thuis maar thermostaat niet aan (15 graden), zodat je het display wel ziet wat de huidige temperatuur is.
Waarom ik dit wil? Wanneer ik me houtkachel stook, zet ik de Toon op weg of slapen. Alleen zie ik dan niks meer op de Toon.

Ik hoop ook dat de z-wave snel komt. Dan schaf ik een paar z-wave thermostaatkranen aan voor boven. Kan op de werkkamer en slaapkamer van de kinderen verwarmt worden terwijl beneden de houtkachel aan staat.

Gister een gemiddeld verbruik van 500 watt stroom, en amper gas (houtkachel aan).
Maar als ik zo zie, zal ik weinig gaan bezuinigen. Je kan wel nakijken wat je bij de pieken gebruikt hebt. Zoals oven / friteuse gasstel aan e.d. maar dat doe je altijd wel.

Ik zie overigens nog steeds geen dag / week / maand overzicht???

[Voor 16% gewijzigd door Rusky op 04-04-2012 11:02]

mijn pc

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is het niet praktischer om Toon zelf ook handmatig op zwart te kunnen zetten?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Erasmo schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:36:
Is het niet praktischer om Toon zelf ook handmatig op zwart te kunnen zetten?
Dat kan ook

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• gielie
  • Nu online
Vandaag is "Toon" geïnstalleerd, nu tijd om er ff mee te spelen. Er vallen mij gelijk al wat dingen op. De oven trekt al bijna 3000 wat en mijn inductie kookplaat gaat ook aardig mee met 2000 wat voor 1 plaat. De rest komt in het ma x verbruik stukje, maar ik denk dat ik dik over 10k max uit ga komen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• dvvelzen
Rusky schreef op woensdag 04 april 2012 @ 10:57:
Ik zie overigens nog steeds geen dag / week / maand overzicht???
hier ook nog niet

• theunevers
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-06 15:09
Neem even contact op met Eneco. Ik had hier ook last van. Ik werd terug gebeld en toen ik thuis kwam begonnen er wel al wat week statistieken te tonen. Alleen niet meer van vorige week :(

• theunevers
dvvelzen schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:06:
Wat ik me zelf nog af vraag is hoe ga je die meters aan het einde van het jaar aflezen met die kleine metertjes erop? Kan je die er gewoon makkelijk eraf halen?
De metertjes zijn met doorzichtig plakkertjes bevestigd aan de gas en electra meter. Door de metertjes van toon er af te klikken kan je de gegevens aflezen van je electra en gas meters.

• sebastius
  • Laatst online: 05-06 18:18

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zou graag wat foto's willen zien hoe de meterkast er nu uit ziet met de Toon upgrades/sensors er bij.

• theunevers
sebastius schreef op woensdag 04 april 2012 @ 14:44:
Ik zou graag wat foto's willen zien hoe de meterkast er nu uit ziet met de Toon upgrades/sensors er bij.
Als ik thuis ben zal ik even de foto plaatsen

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ah kijk dat wist ik niet. Zou zonde zijn als dat scherm het grootste gedeelte voor jan lul aan staat.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• theunevers
Zoals beloofd. De foto's van de mooie blauwe lichtjes in de meterkast!

Overzicht van de meterkast:

Meter op de gasmeter:

Meter op de electra:

Verzendmodule:

• zeef
Licht...waaaah.../dracula :P

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:29

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Onderstaand enkele foto's hoe Eneco de Toon heeft aangesloten.

- Toon koppeling CV ketel.

- Toon koppeling meterkast.

• Marchel

Marchel

Zojuist heb ik een e-mail ontvangen van Eneco dat het uitlezen van het verbruik per dag/week momenteel nog niet werkt door een bug. Volgende week zal er een bug-fix gepusht worden naar de Toon die dit moet oplossen.

Mijn vraag eigenlijk of er momenteel gebruikers zijn die dit probleem niet ondervinden en die bijv. wel kunnen zien wat het dag verbruik is geweest? In mijn situatie zie foto onderstaand zie je dat het dag verbruik nog op 0,00 staat. Daarnaast worden de dagen niet correct weergeven.

[Voor 1% gewijzigd door Marchel op 04-04-2012 19:02. Reden: Datum fout in plaatje]

• theunevers
Marchel schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:00:
Zojuist heb ik een e-mail ontvangen van Eneco dat het uitlezen van het verbruik per dag/week momenteel nog niet werkt door een bug. Volgende week zal er een bug-fix gepusht worden naar de Toon die dit moet oplossen.

Mijn vraag eigenlijk of er momenteel gebruikers zijn die dit probleem niet ondervinden en die bijv. wel kunnen zien wat het dag verbruik is geweest? In mijn situatie zie foto onderstaand zie je dat het dag verbruik nog op 0,00 staat. Daarnaast worden de dagen niet correct weergeven.

[afbeelding]
Sinds maandag hebben wij dus wel gevulde huisjes. Gas pas sinds vandaag..

• Marchel

Marchel

theunevers schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:16:
[...]

Sinds maandag hebben wij dus wel gevulde huisjes. Gas pas sinds vandaag..
Duidelijk, ik zal morgen even een belletje wagen naar Eneco :-)

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Bij mij komen de verbruiksgegevens ook nog niet in beeld. Volgens Toon moet er een update van Eneco komen met mijn contractgegevens.

• Ierlandfan
Weet iemand waar het systeem op draait toevallig? Is dat VxWorks of een Embedded Linux variant?

Hij is vandaag bij mij geplaatst, ik ga er zo mee spelen...sluipverbruik is 284 watt. Valt me niet tegen, ik ga kijken of ik het terug kan brengen tot onder de 200 watt. Er staan nog wel wat dingen aan die overdag uit kunnen (Gaat standby killers aanschaffen)

Edit: kan ik ook dag/nacht tarief instellen?

[Voor 6% gewijzigd door Ierlandfan op 04-04-2012 21:18]

• Ierlandfan

• theunevers
Ierlandfan schreef op woensdag 04 april 2012 @ 21:10:
Weet iemand waar het systeem op draait toevallig? Is dat VxWorks of een Embedded Linux variant
Als ik het mij goed herinner zeide ze op de meeting dat het based was op linux..

• gielie
  • Nu online
[b]

Edit: kan ik ook dag/nacht tarief instellen?
Dit was ook mijn vraag, toon wordt gekoppeld aan je eigen tarief dus ook dag en nacht stroom, ben benieuwd of het werkt.

• zeef
theunevers schreef op woensdag 04 april 2012 @ 21:24:
[...]

Als ik het mij goed herinner zeide ze op de meeting dat het based was op linux..
Yep, CPU van 400mhz met embedded linux.

• Ierlandfan
Nieuwe functie voor de usb poort..telefoon oplader ;) Ik zou niet weten waar die anders voor dient.

• zeef
Geeft 'ie 5 volt? #winning!

• theunevers
Net even mijn telefoon erop aangesloten. Telefoon geeft aan dat hij aan het opladen is. Weet alleen niet met hoeveel volt..

• dvvelzen
he de DIY assemble kit had ik niet als optie gezien op eneco.nl/toon 8)7

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Net even gemeten hoeveel gas ik verstook tijdens het douchen:

Ketel slurpt gemiddeld 1500 liter/uur tijdens het douchen, met pieken tot 2000 liter/uur.

1500/60 * 5 = 125 liter gas voor 5 minuten douchen.

• wverveer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-01-2019
gisteren was bij mij de installatie,, maar helaas het werkte niet..en de monteur had ook geen antwoord...ben wel erg benieuwd waarom het niet kon...

iemand anders toevallig het zelfde meegemaakt?

• Ierlandfan
Wat werkt er niet? WIFI, Sensors, kachelaansturing, Toon zelf? Kun je anders ook je merk kachel en/of merk E-meter en G-meter aangeven?

• wverveer
alles werkte alleen zag ik op de toon geen gegevens verschijnen van gas/elec verbruik..

wij hebben een nefit...modulerende ketel, maar ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft,,
merken zou ik zo 1-2-3 niet weten...zijn al wat ouder..huis van 100 jaar..

maar volgens de monteur was het allemaal goed

• Rusky
Gister een dag geen houtkachel aangehad. Kost me 400 ltr/uur gemiddeld om me huis te stoken.
dus per dag (neem ik 14 uur stoken) is 5,6m3 a 0,6185 kost 1 dag stoken € 3,45

Je zag wel heel mooi dat me nefit niet modulerend wordt aangestuurt. Je zag alleen pieken, of geen vrebruik.
wverveer schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:27:
alles werkte alleen zag ik op de toon geen gegevens verschijnen van gas/elec verbruik..
Bij mij pakte hij me wifi eerst niet goed. Gelukkig heb ik 2 aparte wifi's aanstaan. En op de andere pakte hij hem wel direct goed.

[Voor 58% gewijzigd door Rusky op 05-04-2012 11:36]

mijn pc

• dvvelzen
wverveer schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:27:

wij hebben een nefit...modulerende ketel, maar ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft,,
merken zou ik zo 1-2-3 niet weten...zijn al wat ouder..huis van 100 jaar..

maar volgens de monteur was het allemaal goed
wij hebben ook een nefit ketel, werkt via aan/uit.

je hebt het alleen over 2 verschillende dingen als ik het zo zie.

Dat de ketel aangaat / thermostaat da's de ene kant van het verhaal, gaat over het draaidje.

Die gegevens komen uit je meterkast via het zwave.

• gielie
  • Nu online
Rusky schreef op donderdag 05 april 2012
Je zag wel heel mooi dat me nefit niet modulerend wordt aangestuurt. Je zag alleen pieken, of geen vrebruik.
De monteur die bij mij gister was zei dat ik de eerste was waarbij het modulerende deel goed werkte, dit moest hij wel in de ketel zelf aan zetten, bij mij is het dus een ketel instelling, aan/uit of modulerend.
Ik kan dus niet zomaar mijn oude thermostaat terug hangen aangezien deze alleen met aan/uit werkt en met de huidige instelling dus niet kan communiseren met mijn ketel (AGPO)

[Voor 4% gewijzigd door gielie op 05-04-2012 11:55]

• Appie Heijn
  • Laatst online: 20:43
gielie schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:53:
[...]

De monteur die bij mij gister was zei dat ik de eerste was waarbij het modulerende deel goed werkte, dit moest hij wel in de ketel zelf aan zetten, bij mij is het dus een ketel instelling, aan/uit of modulerend.
Ik kan dus niet zomaar mijn oude thermostaat terug hangen aangezien deze alleen met aan/uit werkt en met de huidige instelling dus niet kan communiseren met mijn ketel (AGPO)
Thanks voor de toelichting. Ik heb een modulerende Remeha Avanta en het lijkt mij ook wel wat (Toon) maar wil wel dat Toon mijn ketel modulerend aanstuurd. Wat voor ketel heb jij? Lees het net :)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• migjes
Rusky schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:29:
Gister een dag geen houtkachel aangehad. Kost me 400 ltr/uur gemiddeld om me huis te stoken.
dus per dag (neem ik 14 uur stoken) is 5,6m3 a 0,6185 kost 1 dag stoken € 3,45

rusky zou je eens willen proberen wat er gebeurd als je de oude termostaat weer terug hangt.
en de ketel wel laat moduleren?

(theoreties blijft de ketel moduleren, allen doet hij dat dan op water temperatuur.
dat zou een stuk onrendabel moeten zijn, maar hoeveel?)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ierlandfan
Rusty, heb jij een AGPO Econpact toevallig? Ik ga vanmiddag ook even kijken of deze bij mij op modulerend staat op of op aan/uit, ik had namelijk een chronotherm draai-geval als thermostaat.

• Rusky
Ierlandfan schreef op donderdag 05 april 2012 @ 12:53:
Rusty, heb jij een AGPO Econpact toevallig?
Ik heb een Nefit Smartline uit 2004

mijn pc

• Elbert
  • Laatst online: 23-06-2022
Hallo medetesters!

Ben gisteren benaderd door VNU om alsnog de Toon te willen testen aangezien 1 van de 10 gebruikers alsnog is afgevallen.
Heb het forum al doorgebladerd en al aardig wat info meegekregen.
De unit zal morgen geïnstalleerd worden.
Zodra ik bevindingen heb zal ik ze posten.
Ben benieuwd!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wel een duur systeempje 162 euro voor 1 jaar. Haal dat er maar even uit.

Veder is dit toch geen tweakers systeem. Lang geleden zat ik op een homepage van iemand (Nederlander dacht ik) die ook zijn energie monitorde via een computer en het verbruik live op internet gooide. Ook via de weerspiegeling en een lichtsensor. Als ik me niet vergis kostte die setup bijna niks en was het volledig doe het zelf!

Ik heb gewoon eens alle apparaten gemeten met een eenvoudige watt meter van 20 euro. Je weet direct zonder fratsen wat allemaal stroom verbruikt. Mijn draadloze deurbel bijvoorbeeld 20 watt ! Terwijl mijn tv, dvd, digicorder, mediaspeler, home cinema, ps3, etc 35 watt verbruikt in slaapstand.

De dampkamp haalt 350 watt enz. Leuk gadget, maar toch niet voor een tweaker?!

• gielie
  • Nu online
Kom net thuis en checkte even het huidige verbruik waarbij bijna niks aan staat, 43 wat, niet veel dus. Het laagste verbruik zit op 5 wat, bijna geen lekstroom dus.

Ik ben dus al zuinig bezig.

[Voor 5% gewijzigd door gielie op 05-04-2012 18:40]

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:24
migjes schreef op donderdag 05 april 2012 @ 12:43:
[...]

rusky zou je eens willen proberen wat er gebeurd als je de oude termostaat weer terug hangt.
en de ketel wel laat moduleren?

(theoreties blijft de ketel moduleren, allen doet hij dat dan op water temperatuur.
dat zou een stuk onrendabel moeten zijn, maar hoeveel?)
De Nefit moduleerd op kamer temperatuur dwz de branderbelasting wordt aangepast aan het benodigde vermogen om de ruimte waar de termostaat hangt op een constante temperatuur te houden.
Als de ketel nu middels Toon aan/uit gestuurd wordt dan zul je dit in eerste instantie merken aan de minder stabiele temperatuur in de kamer, de leidingen tikken en knerpen weer als vanouds en het rendement van de warmte opwekking gaat achteruit.
Je moet het vergelijken met een groene golf bij de verkeerslichten, als je de snelheid van het voertuig exact aanpast aan die v/d groene golf ga je er efficiënt doorheen.
Elke Tweaker zal snappen dat als je bij elk verkeerslicht (in de groene zone) volgas wegtrekt tot de topsnelheid van je auto en dan vol in de remmen en wachten op het volgende groene licht dit niet echt bevordelijk is voor het rendement............
Dat is exact wat er met je ketel gebeurd als je hem aan/uit gaat sturen ipv modulerend 8)7
Voor mij dus geen Toon hoe mooi het in basis ook is.
De levensduur van je ketel gaat door het veelvuldig schakelen en opwarmen/afkoelen ook nog eens behoorlijk achteruit.

• theunevers
gielie schreef op donderdag 05 april 2012 @ 18:30:
Kom net thuis en checkte even het huidige verbruik waarbij bijna niks aan staat, 43 wat, niet veel dus. Het laagste verbruik zit op 5 wat, bijna geen lekstroom dus.
[afbeelding]

[afbeelding]

Ik ben dus al zuinig bezig.
Hoe krijg je dat voor elkaar? :o

Ons laagste verbruik komt niet lager dan 100 watt.. Dat is ook niet zo gek met een Aquarium maar toch. _/-\o_

• gielie
  • Nu online
theunevers schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:24:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar? :o

Ons laagste verbruik komt niet lager dan 100 watt.. Dat is ook niet zo gek met een Aquarium maar toch. _/-\o_
Vraag me af of het wel klopt, heb toch wel een paar apparaten in standby staan en een koelkast.

• gielie
  • Nu online
mb1 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:11:
[...]
Voor mij dus geen Toon hoe mooi het in basis ook is.
De levensduur van je ketel gaat door het veelvuldig schakelen en opwarmen/afkoelen ook nog eens behoorlijk achteruit.
Waarom laat je toon dan niet moduleren? Het moet toch op een of andere in te stellen zijn, bij mij werkt het perfect.

• mb1
gielie schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:57:
[...]

Waarom laat je toon dan niet moduleren? Het moet toch op een of andere in te stellen zijn, bij mij werkt het perfect.
Omdat Toon niet met Nefit kan moduleren.........
Alleen met merken die volgens opentherm werken en dat doet de grootste van nederland niet.
Een gemis dus dat Toon geen Nefit modulatie ondersteund!

• gielie
  • Nu online
mb1 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:59:
[...]

Alleen met merken die volgens opentherm werken en dat doet de grootste van nederland niet.
Dat is erg jammer ja, tijd voor een update zou ik zeggen, moet toch niet heel moeilijk zijn denk ik.

• Lesdude
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-05 12:48
gielie schreef op donderdag 05 april 2012 @ 23:01:
[...]

Dat is erg jammer ja, tijd voor een update zou ik zeggen, moet toch niet heel moeilijk zijn denk ik.
Het probleem is dat Nefit geen OpenTherm gebruikt (zoals iedereen dus wel doet).
De update zou dus eigenlijk bij Nefit vandaan moeten komen :)

TTT - Tweakers Toon Tester

• mb1
Lesdude schreef op donderdag 05 april 2012 @ 23:08:
[...]

Het probleem is dat Nefit geen OpenTherm gebruikt (zoals iedereen dus wel doet).
De update zou dus eigenlijk bij Nefit vandaan moeten komen :)
Daar kun je over discussiëren, maar waar het mij omgaat is dat als een (monteur) een modulerende thermostaat vervangt door een AAN/UIT exemplaar, *knip* zou nog eens 2x moeten nadenken.

[Voor 10% gewijzigd door zeef op 07-04-2012 12:50]

• theunevers
mb1 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:59:
[...]

Jammer dat de grootste van Nederland niet een open standaard heeft genomen maar zo nodig zijn eigen module moest maken.

• mb1
Nefit was eerder met dit modulerende systeem op de markt dan dat opentherm überhaupt bestond

• Lesdude
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-05 12:48
Om trouwens ook eens op een paar opdrachten antwoord te geven:

Piekverbruik:
Ons maximale energieverbruik zonder dat de stoppen doorslaan ligt wel wat lager dan andere testers.
Ik heb zelf Toon nog niet boven de 7000 watt zien gaan.

Apparaten die voor flinke pieken zorgen zijn dezelfde die andere mensen hier hebben neergezet. Wat ik juist interessant vond ik dat de pc's niet zoveel verbruikten als ik had gedacht ! (Zo'n 250-300 watt per pc met monitoren en dergelijke).

Mijn sluipverbruik 's nachts gaat niet onder de 110 watt. (€210 per jaar aan kosten)
Zal nog eens op zoek moeten gaan of ik daar nog wat wattjes vanaf kan halen.

@Mb1, nogmaals iets om over te discussiëren :)
Toen de usb poorten standaard werden op heel veel apparaten had je vast en zeker ook nog wel wat andere inplug mogelijkheden. Die zijn ook allemaal overgestapt. Waarom Nefit niet?

TTT - Tweakers Toon Tester

• mb1
Lesdude schreef op donderdag 05 april 2012 @ 23:30:
@Mb1, nogmaals iets om over te discussiëren :)
Toen de usb poorten standaard werden op heel veel apparaten had je vast en zeker ook nog wel wat andere inplug mogelijkheden. Die zijn ook allemaal overgestapt. Waarom Nefit niet?
Geen idee, maar ik denk dat het meespeelt dat een cv ketel iets minder universeel is dan een PC.
De ketel en thermostaat worden vaak als set opgehangen en de noodzaak om te communiceren met "vreemde apparaten" begint nu pas te ontstaan met producten als Toon.
Als je dan een product op de markt brengt zorg er dan in iedergeval voor dat ie met nederlands grootste kan Communiceren.
Kan ie dat niet Ok maar sluit hem dan niet AAN/UIT aan!

• Ierlandfan
wat ik graag zou willen zien is een soort van "tweakers" menu..evt...read-only om status informatie uit de cv installatie uit te lezen. "Gewoon" dingen als temp. water temp, vlam, en al die andere dingen die je via het opentherm kunt opvragen. Mijn cv weigert nog wel eens. Ik vind het prettig om dan te weten waarom.

(Zonder erachter te komen dat dat @#$%^ding het weer eens niet doet onder de douche en de trap op te moeten gaan om dat @#$% ding te resetten. Sorry, beetje frustratie. Klein mannetje die je dan kan uitleggen waarom hij niet kan douchen enzo.

• wverveer
dvvelzen schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:31:
[...]

wij hebben ook een nefit ketel, werkt via aan/uit.

je hebt het alleen over 2 verschillende dingen als ik het zo zie.

Dat de ketel aangaat / thermostaat da's de ene kant van het verhaal, gaat over het draaidje.

Die gegevens komen uit je meterkast via het zwave.
Net contact gehad met de monteur,,,mijn meters waren te oud...enige oplossing overstappen naar slimme meters..

edit: nog een belletje...niet de meters..maar dit model nefit...ik weet zo uit mijn hoofd niet welke..

[Voor 9% gewijzigd door wverveer op 06-04-2012 11:07]

• dvvelzen
Ierlandfan schreef op donderdag 05 april 2012 @ 23:59:
wat ik graag zou willen zien is een soort van "tweakers" menu..evt...read-only om status informatie uit de cv installatie uit te lezen. "Gewoon" dingen als temp. water temp, vlam, en al die andere dingen die je via het opentherm kunt opvragen. Mijn cv weigert nog wel eens. Ik vind het prettig om dan te weten waarom.

(Zonder erachter te komen dat dat @#$%^ding het weer eens niet doet onder de douche en de trap op te moeten gaan om dat @#$% ding te resetten. Sorry, beetje frustratie. Klein mannetje die je dan kan uitleggen waarom hij niet kan douchen enzo.
Als ik het goed heb begrepen in de meeting zijn niet al die gegevens op een zelfde 'standaard' manier uit te lezen via opentherm. wat dus inhoud dat dat per ketel anders moet gaan.

• WouterG
  • Laatst online: 22:38

WouterG

Dit is geen ondertitel

Nefit heeft een converter naar open therm op de markt gebracht. Artikelnummer 7746900496. Ik heb er nog geen ervaring mee dus of het echt gaat werken in combinatie met Toon weet ik niet.

• Elbert
Monteur is hier zonet langs geweest om de Toon te installeren.
Helaas kan de ketel niet modulerend worden aangesloten, dus aan/uit (zoals hij origineel met mijn oude Honeywell ook was aangesloten).
Jammer aangezien de ketel wel een modulerende ketel is ( een Vaillant HR Solide 24-28).

Zijn er hier meer gebruikers met een Vaillant ketel die het zelfde probleem heeft?

Alles werkt nu , wacht nog wel op de gegevens die nog moeten worden verstuurd m.b.t. mijn geschatte verbruik.

Op dit moment zonder op zoek te gaan naar apparaten die ruststroom verbruiken en uit te zetten is het verbruik 129 Watt.
Zal misschien hier nog iets vanaf kunnen knibbelen, al verwacht ik niet veel.

Zal de komende dagen verder gaan testen.

• migjes
Elbert schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 13:43:
Helaas kan de ketel niet modulerend worden aangesloten, dus aan/uit (zoals hij origineel met mijn oude Honeywell ook was aangesloten).
Jammer aangezien de ketel wel een modulerende ketel is ( een Vaillant HR Solide 24-28).

Zijn er hier meer gebruikers met een Vaillant ketel die het zelfde probleem heeft?

Alles werkt nu , wacht nog wel op de gegevens die nog moeten worden verstuurd m.b.t. mijn geschatte verbruik.

Op dit moment zonder op zoek te gaan naar apparaten die ruststroom verbruiken en uit te zetten is het verbruik 129 Watt.
Zal misschien hier nog iets vanaf kunnen knibbelen, al verwacht ik niet veel.

Zal de komende dagen verder gaan testen.
voor die ketel heb je een losse modulen nodig.
http://www.vaillant.nl/pr...kt_vaillant/hrsolide.html
in de installatie handleiding vind je meer info.

vind ik niet netjes van meneer de monteur.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Elbert schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 13:43:
Die ketel heb ik ook, afhankelijk van het bouwjaar (mijne is uit m'n hoofd 2006) zit OpenTherm er al in ingebouwd. Mijn ketel praat zonder problemen met de Honeywell Vision Modulation.
Het moet wel aangezet worden in het installateursmenu en de thermostaat moet op andere klemmen worden aangesloten. Staat allemaal in de (installateurs)handleiding, misschien de moeite waard om na te (laten) kijken?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Elbert
Proton_ schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:39:
[...]

Die ketel heb ik ook, afhankelijk van het bouwjaar (mijne is uit m'n hoofd 2006) zit OpenTherm er al in ingebouwd. Mijn ketel praat zonder problemen met de Honeywell Vision Modulation.
Het moet wel aangezet worden in het installateursmenu en de thermostaat moet op andere klemmen worden aangesloten. Staat allemaal in de (installateurs)handleiding, misschien de moeite waard om na te (laten) kijken?
Mijn ketel is van rond 2002 ..maar kan modulerend worden aangesloten.

Nu wist de monteur mij te vertellen dat hij normalerwijs boilers " doet" . 8)7
Heb Eneco gebeld en zal worden teruggebeld hierover.
Moet volgens mij kunnen werken.
wordt vervolgd!

• gielie
  • Nu online
Ik heb nog een bug gevonden voor het eneco team.

Ik heb de scherm instellingen staan op scherm uit ipv dimmen, dit gebeurt ook, tot er een nieuw programma start bijv comfort, dan gaat het scherm in de dim stand en gaat hij niet geheel uit. Als ik vervolgens op uit klik gaat hij wel volledig uit.

Meer mensen hier last van?

• Ierlandfan
Ik heb ook een bug gevonden, ik heb hem vast laten lopen...indicatie is dat WIFI aangaf niet verbonden te zijn en het zoeken naar netwerken ontzettend lang duurde (ik heb hem gestopt na en aantal minuten). Verder reageerde de cv niet meer op commando's (daar kom je achter als het koud wordt :-) Even gereset met de reset knop (onderkant) en na het opstarten werkte het weer. Ik gok erop dat mijn android probeerde zich als opslag voor te doen waarna deze vastliep. Dit zal ik vanavond nog even proberen te reproduceren.

• rzw2
  • Laatst online: 04-06 21:29
Als ik het goed begrijp, kan je Toon beter niet installeren bij gebruik van een Nefit ketel. Ik heb een Nefit HRC30 CW5 en had Toon graag willen gebruiken maar niet ten koste van de modulerende werking van de thermostaat. Dus nog een puntje voor Eneco / Nefit om aan te werken voor het voor iedereen op de markt komt.

Moet je Toon als thermostaat gebruiken of zou je hem ook gewoon ernaast kunnen gebruiken om je gas/water en stroom verbruik te kunnen monitoren? Of zijn daar betere alternatieven voor?

• zeef
rzw2 schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 10:27:
Als ik het goed begrijp, kan je Toon beter niet installeren bij gebruik van een Nefit ketel. Ik heb een Nefit HRC30 CW5 en had Toon graag willen gebruiken maar niet ten koste van de modulerende werking van de thermostaat. Dus nog een puntje voor Eneco / Nefit om aan te werken voor het voor iedereen op de markt komt.

Moet je Toon als thermostaat gebruiken of zou je hem ook gewoon ernaast kunnen gebruiken om je gas/water en stroom verbruik te kunnen monitoren? Of zijn daar betere alternatieven voor?
Het punt is dat Nefit zich niet aan de OpenTherm standaard houdt. Dat kun je Eneco niet verwijten maar Nefit wel. Er is een Nefit-OpenTherm vertaalmodule in ontwikkeling bij Nefit omdat die ook wel inzien dat ze de plank een beetje hebben misgeslagen.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 22:21
Ik heb een excell sheet gemaakt met ALLE electrische apparaten die ik heb, waarbij ik het standby verbruik en het in bedijf verbruik heb opgegeven, en daarachter de bedrijfsuren per per dag, zodat excell voor mij uitrekent hoeveel energie elk apparaat verbruikt per dag.
best wel lastig nog. stel de vaatwasser staat normaal uit. als je hem savonds aan zet is hij om een uurtje of 2 klaar en staat daarna een tijd in standby, de volgde ochtend zet je hem weer uit.

per dag verbruik ik gemiddeld 5 kWh volgens de meter in de meterkast.

Ik heb ook plugwise, en daarmee monitor ik de 9 grootste verbruikers. daarmee kwam ik elke dag slechts op een gemiddelde van 3,5 kWh.

volgens de excell sheet kan dit best kloppen.

Ondanks dat ik denk toch zuinig te zijn met wat ik allamaal aan / standby laat staan, gebruikt de verlichting toch nog wel wat stroom, ook de stofzuiger en de waterkoker nemen nog wel wat, net zoals de magnetron.

dit had ik niet verwacht gezien de korte tijd dat deze per dag aan staan.

ook de draadloze schakelaars en schemer/bewegingsmelders gebruiken nog stroom als de daaraan gekoppelde apparaten zelf eienlijk uit staan.

daarmee was dus mijn idee dat er iets niet klopte aan mijn verbruik wel meteen weg. met Toon zou ik dit mooi zonder excel sheet hebben kunnen zien. ik zat niet bij eneco dus jammer genoeg kon ik mij niet voor toon opgeven. daarnaast vind ik toon ook nog wel aan de prijzige kant, en vindt ik het jammer dat er nog abonementskosten over heen komen.

Maar om een omweg kortte sluiten, ik denk dat de tetsers zeker aan te raden is om bijvoorbeeld ook een excel sheet te maken met al hun apparaten, om zo overzichtelijk te kunnen uitvinden wat nu het verbuik van al die apparaten is. Dan is ook veel makkelijker te zien wat de verrassingen zijn.

• zeef
Bij de bijeenkomst die we bij Eneco hebben gehad kwam als (een van de( ideeën naarboven dat je je gebruiksgegevens via USB zou moeten kunnen downloaden om inderdaad zelf in een .xls te zetten. Dus wie weet. ;)

• engelbertus
maar dan heb je nog geen overzicht van het verbuik van de afzonderlijke apparatuur..
vandaar, een lijst maken, en dan kun je tenminste noteren wat het verschil in verbruik is met bijvoorbeeld de tv aan, en de tv uit.

wat ik mij nog wel afvroeg, wordt toon ook "uitgebreid" met dingen die de e-manager van nuon kan?

• mb1
rzw2 schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 10:27:

In mijn ogen zou je idd het beste de Toon naast de Nefit thermostaat gebruiken.
Je gaat toch ook niet ineens de temperatuur van je koel en vrieskast met Toon regelen.....

• engelbertus
Dan wordt toon opeens wel een heel duur apparaat dat nog maar weinig "doet".

Als vervanger voor een thermostaat is dat mij nog wel iets waard, mits het een goeie thermostaat is die goed is in het uitrekenen van wanneer er begonnen moet worden met aanwarmen, en op een intelligente manier kan uitvinden wat het maximale en minimale vermogen is dat de ketel kan leveren, om pendelen te voorkomen, en dan dus wat eerder begint met aanwarmen.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee