"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Vandaag voor de eerste keer een update gekregen van mijn ingeschatte verbruik.gielie schreef op woensdag 25 april 2012 @ 21:19:
Hmz, vanaf deze week geen dag/nacht tarief meer te zien en ook geen kosten voor het gas verbruik.
Iemand hier ook last van?
Enige verschil wat ik zie is dat mijn historie van gebruikskosten van de afgelopen dagen weg is en ik zie nog steeds geen dag / nacht tarief.
Denk dat er wat meer aan de hand is als ik jouw post zo zie.
Maar kun je hem wel alleen voor stroom gebruiken? Of kan mijn thermostaat dan niet meer aan van de stadsverwarming?
Anoniem: 456672
Info voor Koppeling Toon en Nefit:_JGC_ schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:38:
[...]
Het probleem met OpenTherm is dat het ondanks de naam alles behalve open is. Als je OpenTherm wilt gebruiken moet je eerst lid worden van de vereniging, een licentie afnemen en geheimhouding beloven. Kan me voorstellen dat Nefit daar niet op heeft zitten wachten toen in 1996 OpenTherm gemeengoed werd en Nefit al 10 jaar een modulerende ketel+thermostaat had.
Converter OpenTherm
EMS-OT converter / bestelnr: 7746900496 / Prijs: +/- € 50,-
Geschikt voor Topline,Proline en Baseline.
Leverbaar vanaf Maart 2012
[ Voor 17% gewijzigd door mb1 op 28-04-2012 22:15 ]
Weinig info te vinden op google.Anoniem: 456672 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 09:10:
[...]
Info voor Koppeling Toon en Nefit:
Converter OpenTherm
EMS-OT converter / bestelnr: 7746900496 / Prijs: +/- € 50,-
Geschikt voor Topline,Proline en Baseline.
Leverbaar vanaf Maart 2012
Alleen zou jammer zijn dat deze niet op de ecoline zou passen
"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"
Anoniem: 32279
Hoe meer ik in dit topic lees, hoe minder ik begrijp wat dit nu voor gratis reclame is voor Eneco. Ik was al vrij kritisch, maar weet nu wel zeker dat ik nooit een dergelijk apparaat in mijn huis toelaatIerlandfan schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:59:
Toon verstuurt wel degelijk data via WIFI. De vraag is wat voor data. Daar probeer ik nog steeds antwoord op te krijgen. Toon maakt een beveiligde verbinding met 1 of meerdere servers van homeautomationeurope.com (Hae). Mooie Junipers overigens. Klinkt niet als Eneco.

Waarom je het niet toe zou laten schrijf je er niet bij. Dat zou voor alle partijen interessante informatie opleveren. Nu is het een loze opmerking waar niemand iets aan heeft.Anoniem: 32279 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:23:
[...]
Hoe meer ik in dit topic lees, hoe minder ik begrijp wat dit nu voor gratis reclame is voor Eneco. Ik was al vrij kritisch, maar weet nu wel zeker dat ik nooit een dergelijk apparaat in mijn huis toelaat
"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"
bij mij doet de gas meter het nog niet (doucheopdracht), volgens mij stond dat ook nog aangegeven in de update notes. Overzichten zijn ook niet meer volledig dus het gevraagde maandoverzicht wordt ook lastig.C@SP schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:10:
Bij mij treden nog steeds dagelijks storingen op in de communicatie met de meteradapter. Ook zijn de kosten voor het verbruik nu weer verdwenen terwijl deze vorige week nog wel zichtbaar waren.
ben benieuwd wanneer er nieuws komt over de volgende update / final versie update (afspraak).
(Option: (t=60,l=12) Vendor class identifier = "udhcp 1.18.3")
Ik zie nergens verwijzingen naar de GPL en zeker niet naar welke source dan ook...
Iemand iets vergeten?
Overgins heb ik de afgelopen paar dagen dat Toon de sensor kwijt raakt, duurt 10 minuten dan is hij weer terug, kan geen reden bedenkten waarom dit zou gebeuren na 4 weken van goede dienst.
@Dikkiedikdik, dit is ook een testfase, een zogenaamde beta met de bugs die er bij horen, dus je kan er pas wat van zeggen wanneer de final version vrij gegeven wordt.
[ Voor 2% gewijzigd door gielie op 02-05-2012 10:05 . Reden: typo ]
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Kan Toon Z-wave apparatuur aansturen?
Toon communiceert met de meteradapter in de meterkast door middel van een Z-wave verbinding. Deze verbinding is alleen voor communicatie met de meteradapter en bijbehorende sensors. We hebben nu geen plannen om deze verbinding voor andere doeleinden te gebruiken. Het idee echter wat nu wordt geopperd is wel heel interessant en mogelijk gaan we dit voor toekomstige uitbreiding van Toon oppakken.
Over privacy & veiligheid
- Hoe worden de opgeslagen gegevens en verbinding beveiligd (Toon en account gegevens Toon gebruiker) in verband met hacken?
- Welke data wordt voor welke functie waarheen gestuurd (of juist niet natuurlijk) en, indien dat het geval is, hoe wordt er dan voor gezorgd dat dit allemaal goed/veilig gaat?
- Waarom is welke communicatie nodig (beide richtingen)?
- We hebben verbruiksgegeven gescheiden van de klant gegevens. Toon slaat verbruiksgegevens lokaal op en deze kunnen niet richting Eneco worden gestuurd.
- Op het service center van Eneco worden de klant specifieke gegevens opgeslagen. Denk dan aan klantnummer en type energiecontract e.d.
- De beveiligde verbinding tussen Eneco en Toon is ook enkelbaans, dus alleen van Eneco naar Toon. En alleen het service center van Eneco kan contact maken met de Toon.
- Eneco heeft ook de verbinding door diverse bedrijven laten controleren waaronder professionele hackers.
- Bij het activeren van de Toon wordt het hardware ID van Toon (of eigenlijk de common-name van het unieke digitale certificaat) gekoppeld aan het contract van de gebruiker. We moeten weten welke Toon bij welke persoon hoort, en tijdens de installatiefase wordt dat geregeld. De Toon stuurt zijn device-ID met activatiecode naar het servicecenter, en dan weet Eneco (aan de hand van de activatiecode) bij welke persoon (contract) die Toon hoort. Dit is nodig voor het volgende:
- Eneco stuurt gegevens over het energiecontract naar Toon. Dit betreft het door Eneco ingeschatte jaarverbruik (wat ook de basis is voor de maandtermijnbetaling). Aan de hand hiervan kan Toon bepalen of het gemeten energieverbruik dat hij heeft gemeten, een beetje klopt met de inschatting van Eneco. Toon kan waarschuwen als dit uit de pas loopt. Er worden GEEN energiemeetgegevens naar het Service Center gestuurd. Met deze contractgegevens wordt ook de naam van de contractant meegestuurd, om het welkomstbericht wat persoonlijker te laten lijken én eigenlijk ook nog als extra controle voor het geval er iets toch mis mocht zijn gegaan.
- De weer- en verkeerinformatie komt vanaf datzelfde Service Center, ook via de beveiligde verbinding.
- Software updates lopen via dezelfde SSL verbinding. De software updates komen veilig en onaangetast op het display aan.
Er loopt nu een pilot waarin we diverse mogelijkheden aan het testen zijn. Het streven is uiteraard dat we Toon geschikt maken voor woningen met stadsverwarming.
Is het mogelijk om straks de data te exporteren uit Toon (doormiddel van USB stick) om deze op bijvoorbeeld je PC op te kunnen slaan?
Een goed idee. Het staat nu nog niet op de planning. Dit is wel de waarde van Tweakers dat we al diverse ideeën hebben ontvangen om Toon nog aantrekkelijker te maken.
Wat gaat er gebeuren met de afhandeling gevonden bugs door de Tweakers testers? Kan je daar een update van geven?
De bugs worden direct opgepakt en zo nodig door midden van een nieuwe software release gefixed. Een goed voorbeeld hiervan is de Update die vorige week beschikbaar is gesteld voor de testers om de verbruiksgegevens beter in de diverse grafieken te krijgen.
Is er al iets meer bekend over de aansturing van een NEFIT ketel? NEFIT gebruikt eigen protocol, en kan TOON al daarmee communiceren? (nu niet of is het al gerealiseerd)
Nefit heeft gelukkig recent een OpenTherm converter geïntroduceerd. OpenTherm thermostaten zoals Toon kunnen dan ook Nefit ketels aansturen. Eneco test op het ogenblik deze converter. We kunnen dus nog niet zeggen of Toon geschikt is voor deze converter. Zodra we hier zeker over zijn zullen we dit opnemen in onze communicatie.
De monteur wist mij destijds te vertellen dat er radiator knoppen komen die met Toon aangestuurd konden worden, dit zou een erg handige optie zijn. bv. de badkamer hoeft alleen 's ochtends warm te zijn en niet elke kamer hoeft dezelfde temp te blijven, als je dit afzonderlijk zou kunnen regelen dmv z-wave thermostaat knop op iedere radiator......Anoniem: 449942 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:31:
Toon communiceert met de meteradapter in de meterkast door middel van een Z-wave verbinding. Deze verbinding is alleen voor communicatie met de meteradapter en bijbehorende sensors. We hebben nu geen plannen om deze verbinding voor andere doeleinden te gebruiken. Het idee echter wat nu wordt geopperd is wel heel interessant en mogelijk gaan we dit voor toekomstige uitbreiding van Toon oppakken.
verder als ik mijn ongezoute mening mag geven;
Ik zie Toon niet meer dan een gadget, tenzij je toch een nieuwe thermostaat moet hebben, hij is immers goedkoper dan bv. een Honeywell, alleen de maandkosten daar zou ik het al niet om doen, maar dat terzijde. De functies die Toon biedt zijn nou niet bijzonder te noemen (alleen bijhouden hoeveel er verbruikt wordt).
Ik zou liever een functie zien die de concurentie aanbied om op afstand Toon te regelen of een sensor die personen kan detecteren.
om eerlijk te zijn mag mijn Toon weer terug en hang ik mijn Honeywell weer op, het energie verbruik maakt mij eigenlijk niks uit, ik was al redelijk zuinig bezig.
ps
nog 1 vraag aan het Eneco team;
Wanneer komt er de mogelijkheid om met een terug draaiende meter te kunnen werken ivm met zonnecolllectoren?
gielie schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:25:
[...]
ps
nog 1 vraag aan het Eneco team;
Wanneer komt er de mogelijkheid om met een terug draaiende meter te kunnen werken ivm met zonnecolllectoren?
ik neem aan dat je P.V. (Photo Voltage) panelen bedoelt.
zonnewarmtecollectoren zijn voor warm water.
dat zal lastig worden als ik het goed begrijp.
mischien als toon de poort van een slimme meter kan uitlezen.
[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 02-05-2012 16:05 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Helemaal als je een ferrarismeter hebt. De sensor detecteert alleen of er een wit of rood vlakje op de schijf voorbijkomt, ongeacht de richting.migjes schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:04:
[...]
ik neem aan dat je P.V. (Photo Voltage) panelen bedoelt.
zonnewarmtecollectoren zijn voor warm water.
dat zal lastig worden als ik het goed begrijp.
mischien als toon de poort van een slimme meter kan uitlezen.
In de laatste C'T Magazine voor computer techniek, mei 2012, blz 126 e.v. staat een artikel over Apps tappen; het netwerkverkeer van smartphones controleren. Nu is een Toon geen smartphone maar het idee blijft hetzelfde.Ierlandfan schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:59:
Toon verstuurt wel degelijk data via WIFI. De vraag is wat voor data. Daar probeer ik nog steeds antwoord op te krijgen. Toon maakt een beveiligde verbinding met 1 of meerdere servers van homeautomationeurope.com (Hae). Mooie Junipers overigens. Klinkt niet als Eneco.
<cut>
Misschien dat iemand wie al een Toon heeft dit eens kan proberen, om te staven of de info welke ons verteld wordt ook echt zo verstuurd wordt?
[ Voor 38% gewijzigd door RedHead op 02-05-2012 17:32 . Reden: verkeerde quote ]
Geef ons een debug firmware versie en we weten het zeker.
Daarover gesproken, hoe zit het met de GPL en iets met source enzo? Prima dat je het dichttimmert maar je zal je toch aan de GPL moeten houden. Udhcp...Busybox...
Tot wanneer loopt onze test eigenlijk? dacht alleen de maand april, dan zouden ze nu toch wel contact opnemen voor een definitieve versie.
Verder vind ik het vrij stil op dit forum en heeft volgens mij nog niet iedereen zijn opdrachten vervult, maargoed dat is aan Eneco/T.net om daar achteraan te zitten lijkt mij.
Bellen doe ik voorlopig even niet meer.
Vroeg mij ook af wat er nu gaat gebeuren met de afsluiting testperiode.
Verder ben ik tevreden over het apparaat en doet wat het moet doen.
Geeft nauwkeurige info en geeft de inzichten die jezelf moet doen bewegen er wat aan te doen.
Zie nu ook verschil tussen hoog en laag tarief in scherm.
Het duurde wel 6 mails in Toon en 3 resets en 2 uur later voordat het eindelijk lukte en zichtbaar was in scherm.
Een vraag?
Is er al iemand die Toon op een nieuwe Nefit ketel aangesloten heeft in de test i.v.m. opentherm?
Anoniem: 243154
@EnecoAnoniem: 449942 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:31:
Een antwoord op de vragen die gesteld zijn in dit topic.
Misschien begrijp ik het antwoord niet maar mijn vraag is eerder andersom. Ik heb een Z-wave controller en wil de Toon aansturen middels Z-Wave. Is dat mogelijk?
Een ik heb een tweede vraag die ik al via mail aan ENECO heb gesteld maar helaas nog geen antwoord heb gekregen. Kan de Toon in de definitive versie overweg met een weerafhankelijke regeling?
Hoe kun je zien wat voor -line ketel je precies hebt ? Ik heb een HRC 23VT. Volgens mij is het een EcomLine?Rusky schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:41:
[...]
Weinig info te vinden op google.
Alleen zou jammer zijn dat deze niet op de ecoline zou passen
We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !
Op vraag 1 weet ik dat het antwoord voorlopig nee is. Z-wave is nu beperkt tot communicatie met de meters maar de hardware zit in Toon en bij de meeting riepen de ontwikkelaars niet "kan niet" maar "wordt nu nog niet ondersteund".Anoniem: 243154 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:15:
[...]
@Eneco
Misschien begrijp ik het antwoord niet maar mijn vraag is eerder andersom. Ik heb een Z-wave controller en wil de Toon aansturen middels Z-Wave. Is dat mogelijk?
Een ik heb een tweede vraag die ik al via mail aan ENECO heb gesteld maar helaas nog geen antwoord heb gekregen. Kan de Toon in de definitive versie overweg met een weerafhankelijke regeling?
VZIW zijn alle DM's beantwoord en de meeste vragen in dit topic ook. Waar wil je nog graag een antwoord op hebben?gielie schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 13:56:
Topic lijkt wel een beetje dood, Eneco reageert niet meer hier maar ook niet op mail, bellen lijkt onmogelijk zonder eindeloze wacht tijd.
[ Voor 27% gewijzigd door zeef op 08-05-2012 14:07 ]
Wanneer kunnen wij de definitieve versie verwachten, en wanneer wordt deze omgewisseld.zeef schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:05:
[...]
VZIW zijn alle DM's beantwoord en de meeste vragen in dit topic ook. Waar wil je nog graag een antwoord op hebben?
Wanneer komt er de mogelijkheid om met een terug draaiende meter te kunnen werken ivm met PV installatie?
Een montuer wist mij te vertellen dat er radiator knoppen zijn die via Z-wave/Toon aangestuurd kunnen worden, komt dat ook en zo ja wanneer.
vragen genoeg nog open in dit topic dacht ik, niet alleen van mij.
Eerlijk gezegd was die opmerking van Dikkiedikdik ook precies wat ik net dacht toen ik weer eens naar dit topic keek. De redenen:C@SP schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:51:
[...]
Waarom je het niet toe zou laten schrijf je er niet bij. Dat zou voor alle partijen interessante informatie opleveren. Nu is het een loze opmerking waar niemand iets aan heeft.
1. Ik heb een stevige PV installatie. Op een ferrarismeter. Iedereen snapt dat je dan de draairichting moet bepalen, behalve Toon.
2. Ik heb hier net een Nefit proline met Moduline 300 op laten hangen. Een extra module aanschaffen zit ik niet op te wachten.
3. Er lijken toch wel erg veel bugs in de software te zitten, ik wordt daar nu niet heel erg vrolijk van. Het voelt niet "af" aan, terwijl ze wel doodleuk reclame aan het maken zijn voor dit product. Ik voel er niet veel voor straks een betaalde betatester te zijn.
4. Het per maand betalen voelt voor mij verkeerd aan. Het zal wel aan mij liggen, maar een "slecht" bedrijf als Microsoft geeft me gratis updates, en dat ook nog eens minimaal 5 jaar lang (meestal 10 jaar). Als Microsoft om 3,50 per maand ging vragen voor de updates was de wereld te klein, maar voor Toon is dat normaal? Even een realiteits check: 5 jaar Toon gebruiken kost je dus al 330 euro, en dat is alleen al aan aanschaf en updates. En dan komt het hogere stroomverbruik er nog eens bij.
Voor Updates betalen om je verbruik te checken is voor mij misschien een reden om Toon niet te nemen.
De besparing is minimaal om de kosten ervan uit te halen denk ik.
Ben al jaren vaste klant en ik vind dat dat nu eens beloont moet worden door de grote bedrijven.
Blijkbaar is Toon voor mij niet geschikt omdat mijn energiemeters bij de kelderboxen zitten en ik op de 4e verdieping woon.
Maar op dit moment heb ik al slimme meters en lees ik de meterstanden gewoon uit via de website van mijn energie leverancier. Bied Toon deze mogelijkheid ook of wordt dit in de toekomst mogelijk?
We've got that ring of confidence
Anoniem: 276899
Ik zal nog een round-up maken van de openstaande vragen (die niet door faq of testers beantwoord zijn) en Eneco vragen daar binnen dit topic een passend antwoord op te geven.
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 276899 op 09-05-2012 12:32 ]
Mag de sticky ook wel van het topic afgehaald worden.
39
Moet ik nu mijn vragen opnieuw stellen, of ga je zelf het topic even teug lezen en de vragen beantwoorden. Heb overigens nog steeds geen antwoord van eneco die ik per mail had getuurd.zeef schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 16:28:
*kick* als je nog vragen hebt : stel ze nu.
Ik ben er eigenlijk wel klaar mee, waar mag ik toon naar terug sturen, mijn eigen honeywell gaat er weer op.
Ik lees de mail van Eneco niet dus zal het moeten doen met wat hier staat.gielie schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 07:33:
[...]
Moet ik nu mijn vragen opnieuw stellen, of ga je zelf het topic even teug lezen en de vragen beantwoorden. Heb overigens nog steeds geen antwoord van eneco die ik per mail had getuurd.
Ik ben er eigenlijk wel klaar mee, waar mag ik toon naar terug sturen, mijn eigen honeywell gaat er weer op.
Als ik Toon® heb gekocht nu ik bij Eneco zit en volgend jaar overstap naar een andere leverancier welke functie's kan ik dan blijven gebruiken?
En komt Toon® er ook onder zijn eigen merknaam? (geen Eneco product)
Ik zou er niet op rekenen, er staan nogal wat vragen open waar niet meer op gereageerd wordt, suport vanuit Eneco is er ook niet meer, mij Toon functioneerd nog maar voor de helft maar steun ho maar, en wanneer de definitieve versie wordt geleverd aan het test panel is al helemaal een raadsel. De testers zouden 2 weken terug al bericht hier over moeten ontvangen, ja nul op het rekest.0Burner0 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 22:33:
Ik hoop dat ik hier nog een vraag kwijt kan.
Ik schaf wel een NEST aan, wellicht geen fancy schermpje maar ook geen extra maandelijkse kosten.
39
middels een poweradaptor welke bij je CV-ketel aan de OpenTherm adaptor zit gemonteerd.
Maarruhh....
die display-module verbruikt volgens mij toch wel ca. 6Watt
en volgens mij kan OpenTherm maar ca. 5mA als sub-charching stroom leveren.
Wat zie ik over het hoofd ?
Bij de CV ketel krijg je een 'splitterkastje' en een adapter, die voor de voeding zorgt.LittleBit schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:12:
Wat zie ik over het hoofd ?
(zie http://thuis.eneco.nl/energie-besparen/toon-thermostaat/ onder het tabje "Werking")
Maar tot mijn grote verbazing bestel je met Toon ook een vast contract van 3 jaar Groenvast.
Er staat wel een vinkje voor maar die kan je niet uitklikken.
Ik ben vorige maand overgestapt van Nuon naar Eneco internetactie, en wil dus niet 3 jaar vast zetten.
Meer mensen dit probleem ?
Anoniem: 423695
Volgens mij ga je daar niet aan onderuit komen en zit je -helaas- drie jaar aan vast.
The devil is in the details.
Ga eerst maar eens contact leggen met Eneco, hoe dit zit.
Maar als ik 3 jaar moet vast zetten wordt het geen Toon voor mij
Zelf ga ik nog maar even kijken naar andere mogelijkheden om mijn energieverbruik te monitoren. Per maand kost het zo toch nog aardig wat geld en energie en dat vind ik zonde.
Anoniem: 88990
Anoniem: 330188
Ik heb reeds 4 jaar een slimme meter en ben dan ook onaangenaam verrast dat blijkt dat je een nieuwe meter nodig hebt met een P1 aansluiting. Hier was in het hele Eneco verhaal niet over gerept. Klopt het dat ik die zelf aan moet vragen (Stedin) en dan € 60 af mag tikken
Ik zit met hetzelfde probleem, was ook onaangenaam verrast. Die € 60 te betalen aan Stedin was ook nog excusief BTW, plus dat je Toon dan niet per direct kan aanvragen zodat je de gratis installatie ook misloopt.Anoniem: 330188 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:44:
Vandaag mail gehad van Eneco dat Toon besteld kan gaan worden. Bij het klikken op de link moet je eerst een test doen om te kijken of jouw situatie (apparatuur/installatie) wel geschikt is voor Toon.
Ik heb reeds 4 jaar een slimme meter en ben dan ook onaangenaam verrast dat blijkt dat je een nieuwe meter nodig hebt met een P1 aansluiting. Hier was in het hele Eneco verhaal niet over gerept. Klopt het dat ik die zelf aan moet vragen (Stedin) en dan € 60 af mag tikken

Dit tenzij je eerst zonnepanelen laat installeren, maar de daktest die ik daarvoor online heb gemaakt, was ook weinig bemoedigend met een terugverdientijd van richting de 20 jaar.
Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
Vanuit Eneco bedanken wij iedereen die interesse heeft getoond in Toon®, de thermostaat die inzicht biedt in energieverbruik en -kosten.
Speciale dank gaat uit naar de 10 deelnemers van het Tweakers testpanel van Toon voor het delen van jullie ervaringen en het beantwoorden van de vragen op dit forum. Mede dankzij jullie bevindingen en feedback hebben we de laatste onregelmatigheden die zich in deze laatste testfase nog voordeden kunnen opsporen en oplossen voor de definitieve releaseversie van Toon. Er staat nu een mooi eindproduct. Onze dank daarvoor, wij waarderen jullie bijdrage.
Sinds juni is Toon beschikbaar voor verkoop.
Dit topic is gesloten.