De Quby kan dmv http://ip-adres-quby/quby een xls van de gegevens genereren. Helaas werkt dit bij de Toon niet. By the way vandaag 2e vastloper. Een onderzoekje waard.Bij de bijeenkomst die we bij Eneco hebben gehad kwam als (een van de( ideeën naarboven dat je je gebruiksgegevens via USB zou moeten kunnen downloaden om inderdaad zelf in een .xls te zetten. Dus wie weet.
Via netwerk mocht niet van Eneco.Ierlandfan schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 17:24:
[...]
De Quby kan dmv http://ip-adres-quby/quby een xls van de gegevens genereren. Helaas werkt dit bij de Toon niet. By the way vandaag 2e vastloper. Een onderzoekje waard.
Getest hoveel gas er gebruikt word bij 5 minuten douche. Niet dat er 5 minuten gedouched wordt maar toch. Gemiddeld is het 1810 litre gas per uur. Houdt dus in dat wij 150,83 liter gas verstoken als we 5 minuten zouden douchen..
kwartiertje douchen -> 450 liter gastheunevers schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 18:24:
Getest hoveel gas er gebruikt word bij 5 minuten douche. Niet dat er 5 minuten gedouched wordt maar toch. Gemiddeld is het 1810 litre gas per uur. Houdt dus in dat wij 150,83 liter gas verstoken als we 5 minuten zouden douchen..
1000 liter gas kost je zo'n €0,65
Daar is mijn vraag eindelijk beantwoord ! De vraag die je altijd stelt als je onder die heerlijke warme douche staat... Kostda ?!
Kwartiertje douche = ongeveer € 0,33
TTT - Tweakers Toon Tester
Iets gespecificeerder denk ik want de CV verbruikt ook stroom en inderdaad, ik douche meestal niet met het licht uit :-) Wat zal een CV verbruiken aan stroom? Tijd om de energiemeter er even tussen te hangen.
Wat zou het worden € 0.55 ct in totaal?
mijn cv gebruikt ongeveer 150W als hij in gebruik is.Ierlandfan schreef op zondag 08 april 2012 @ 10:33:
Iets gespecificeerder denk ik want de CV verbruikt ook stroom en inderdaad, ik douche meestal niet met het licht uit :-) Wat zal een CV verbruiken aan stroom? Tijd om de energiemeter er even tussen te hangen.
dus in een kwartiertje douchen gebruikt hij 0,0375kWh.
dat is in geld helemaal niks.
als ik elke dag zou een kwartier zou douchen komt dat op ongeveer 3 euro per jaar uit.
aan de andere kant gebruikt mijn c.v. 20W stroom als hij stand-by staat.
dat is wel veel ongeveer 40 euro per jaar.
het is niet hoeveel een apparaat gebruikt (piek vermogen) maar hoelang die de piek gebruik wordt.
sluipverbruik gaat het hardst.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Hoe lang is het snoer wat naar de meetkastjes gaat? mijn meters zitten namelijk redelijk ver uit elkaar.
39
beetje een gok want het is opgerold maar ik zou zeggen, 75 cm tot een meter. (2x)
De zender komt in het stopcontact dus vanaf het stopcontact moet je rekenen. Of die verlengen/verplaatsen.
De zender komt in het stopcontact dus vanaf het stopcontact moet je rekenen. Of die verlengen/verplaatsen.
Even uit privacy overwegingen aangezien Eneco daar zijn best voor doet.
Wat is het "service center" (WIFI instellingen) en waarom is Toon daarmee verbonden?
Kan me zo voorstellen dat klanten daar naar gaan vragen.
Vraag 2. Waarom maakt Toon verbinding (of probeert het) met
vpn005.homeautomationeurope.com, vpn012.homeautomationeurope.com en hae10.homeautomationeurope.com?
Een mogelijke VPN verbinding die ik niet ken vertrouw ik niet zo heel erg.
Dit klinkt niet heel erg als "Data (welke dan ook) verlaat de Toon niet"
Mogelijk is het om nieuwe firmware te checken maar in combinatie met "verbonden met service center" zou ik dat toch heel graag willen weten.
Edit: Blijkbaar zit er ook een volumeknop op..ben er nog niet achter waarvoor die dient. Ik heb nog niets gevonden wat geluid maakt in ieder geval. Het zal toch niet alleen zijn voor een berichtje of zoiets?
Wat is het "service center" (WIFI instellingen) en waarom is Toon daarmee verbonden?
vpn005.homeautomationeurope.com, vpn012.homeautomationeurope.com en hae10.homeautomationeurope.com?
Mogelijk is het om nieuwe firmware te checken maar in combinatie met "verbonden met service center" zou ik dat toch heel graag willen weten.
Edit: Blijkbaar zit er ook een volumeknop op..ben er nog niet achter waarvoor die dient. Ik heb nog niets gevonden wat geluid maakt in ieder geval. Het zal toch niet alleen zijn voor een berichtje of zoiets?
[ Voor 13% gewijzigd door Ierlandfan op 08-04-2012 18:31 ]
lijkt toon op marvin? geen idee at voor hardware daarin zit.
misschien zelfde hardware leverancier?
of heeft eneco dit helemaal zelf in elkaar gesleuteld?
misschien zelfde hardware leverancier?
of heeft eneco dit helemaal zelf in elkaar gesleuteld?
Anoniem: 334569
Daar zit een rekenfoutje in.migjes schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:11:
dat is in geld helemaal niks.
als ik elke dag zou een kwartier zou douchen komt dat op ongeveer 3 euro per jaar uit.
Het kost namelijk veel meer dan dat.
Voor het gemak stel ik wel eens 100 kuub gas per jaar als je een zeer zuinig bent.
100 kuub is 50 a 60 euro.
edit: schijnbaar slecht gelezen, sorry (ging alleen over E component)
Net wakker ofzo...
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 09-04-2012 10:21 ]
Hij heeft het enkel over de stroomkosten.Anoniem: 334569 schreef op maandag 09 april 2012 @ 08:44:
[...]
Daar zit een rekenfoutje in.
Het kost namelijk veel meer dan dat.
Voor het gemak stel ik wel eens 100 kuub gas per jaar als je een zeer zuinig bent.
100 kuub is 50 a 60 euro.
dat vergeef ik je wel.Anoniem: 334569 schreef op maandag 09 april 2012 @ 08:44:
[...]
schijnbaar slecht gelezen, sorry (ging alleen over E component)
Net wakker ofzo...
was eigenlijk alleen maar bedoeld om aan te geven dat de stand-by (sluipverbruik) van apparaten vele malen meer kan zijn als wat ze piek gebruiken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Is er al iets bekend over wanneer Toon voor iedereen beschikbaar is? Ik krijg eind deze maand de sleutel van onze nieuwbouwwoning.
We moeten nog een energieleverancier uitkiezen, maar als Toon dan beschikbaar is, zou dat een reden voor mij kunnen zijn om voor Eneco te kiezen!
We moeten nog een energieleverancier uitkiezen, maar als Toon dan beschikbaar is, zou dat een reden voor mij kunnen zijn om voor Eneco te kiezen!
eind deze maand loopt de TTT af dus ik denk dat dat nog wel wat aan de vroege kant is. Een specifieke datum weet ik echter niet.Danielson schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 09:45:
Is er al iets bekend over wanneer Toon voor iedereen beschikbaar is? Ik krijg eind deze maand de sleutel van onze nieuwbouwwoning.
Anoniem: 174951
Even een vraagje mbt installatie van Toon, ik heb gelezen dat dit door een installateur gebeurt. Echter, ik woon in een appartementen complex en de gasmeters zijn allemaal gezamenlijk ondergebracht in een ruimte in de kelder. Ik ga er vanuit dat als daar de sensor wordt geïnstalleerd, hij de 100 meter naar de plek waar Toon zou komen te hangen niet kan overbruggen. Zou de sensor ook kunnen werken op de plek waar het gas mijn huis binnenkomt?
Volgens mij is de maximale overbrugging tussen de gas-meters en Toon ongeveer 15-20 meter. De sensors voor de meters moeten echt op uw eigen meter worden geplaatst omdat deze de omwentelingen meten van de meter. Ik vrees dat het in uw situatie lastiger wordt, hoe geeft u momtenteel de gas/energie standen door? of gebeurd dat automatisch?Anoniem: 174951 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:20:
Even een vraagje mbt installatie van Toon, ik heb gelezen dat dit door een installateur gebeurt. Echter, ik woon in een appartementen complex en de gasmeters zijn allemaal gezamenlijk ondergebracht in een ruimte in de kelder. Ik ga er vanuit dat als daar de sensor wordt geïnstalleerd, hij de 100 meter naar de plek waar Toon zou komen te hangen niet kan overbruggen. Zou de sensor ook kunnen werken op de plek waar het gas mijn huis binnenkomt?
Grt, Fabian
Silent
Anoniem: 174951
Ik moet fysiek naar dat hok toe lopen, daar kan ik gewoon in komen. Het hok zit echter wel meer dan 20 meter bij mijn huis vandaan. Overigens is dit dan een "probleem" voor veel meer mensen, volgens mij moeten de gasmeters in appartementen complexen tegenwoordig fysiek bij elkaar liggen ivm afsluiten in geval van brand. Is Toon ook bruikbaar met alleen een meter op de elektriciteitsmeter en de module op de CV?Silent3k schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:24:
[...]
hoe geeft u momtenteel de gas/energie standen door? of gebeurd dat automatisch?
Grt, Fabian
"Hoeveel gas verbruik je bij 5 minuten douchen met warm water? Als je een bad hebt: hoe lang duurt het om het bad te vullen met warm water en hoeveel gas heb je daarvoor verbruikt?"

In het bovenstaande plaatje van de grafiek van Toon kun je duidelijk verschil zien in gas-verbruik tussen een bad en een douche. Het bad duurt ongeveer 10 minuten om te vullen en dan gebruik je ongeveer 2500 liter gas per uur. Bij het douchen ligt de piek rond de 1500 liter gas per uur.
Mijn vriendin gaat altijd een half uur in bad 's morgen's en gebruikt dan ongeveer 1200 liter gas.
Ik zelf stap meestal onder de douch en gebruik dan 200 liter gas.
Grt, Fabian

In het bovenstaande plaatje van de grafiek van Toon kun je duidelijk verschil zien in gas-verbruik tussen een bad en een douche. Het bad duurt ongeveer 10 minuten om te vullen en dan gebruik je ongeveer 2500 liter gas per uur. Bij het douchen ligt de piek rond de 1500 liter gas per uur.
Mijn vriendin gaat altijd een half uur in bad 's morgen's en gebruikt dan ongeveer 1200 liter gas.
Grt, Fabian
Silent
Werkt Toon ook met een warmtepomp?
Kan jij de dag en week verbruik zien van het gas, zoals je bij het stroom verbruik ziet dat er een gestreept balkje staat? Bij mij krijg ik dat namelijk niet te zien, alleen de uur verbruik van het gas.
Bij de stroom zie ik alleen uur/dag verbruik, week en maand verbruik zie ik ook niet.
bug of gewoon nog niet actief?
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
gecommuniceerd als bug.gielie schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 15:10:
[...]
Kan jij de dag en week verbruik zien van het gas, zoals je bij het stroom verbruik ziet dat er een gestreept balkje staat? Bij mij krijg ik dat namelijk niet te zien, alleen de uur verbruik van het gas.
Bij de stroom zie ik alleen uur/dag verbruik, week en maand verbruik zie ik ook niet.
bug of gewoon nog niet actief?
Ik zie hem alleen nog nietHelaas is gebleken dat in sommige gevallen het energieverbruik niet zichtbaar is in
de dag- en de weekgrafieken. Om dit op te lossen wordt uw Toon geupdate. Deze update
zorgt ervoor dat uw energieverbruik op de juiste wijze in de verbruiksgrafieken komt
te staan.
Dinsdag 10 april zal Eneco een bericht sturen naar uw Toon. U ziet dan in de
rechterbovenhoek van uw Toon een klein envelopje staan. Als u deze aantikt kunt u
het bericht openen. Hierin staat een korte instructie voor het uitvoeren van de
update.

Edit;
Ik ga net naar systeem->software en ineens verschijnt de update knop en het systeem bericht
Ik zie nu iig een balkje van gisteren in het stroom dag overzicht verder geen.
Iemand anders trouwens ook in de systeem berichten ToonRR ?
[ Voor 46% gewijzigd door dvvelzen op 10-04-2012 18:12 ]
Thanx!!!
Dat truukje werkte bij mij ook. Nieuwe versie is 1.6.18.
Ja, in de berichten staat ToonRR. (Beide)
Dat truukje werkte bij mij ook. Nieuwe versie is 1.6.18.
Ja, in de berichten staat ToonRR. (Beide)
[ Voor 25% gewijzigd door Ierlandfan op 10-04-2012 19:51 ]
Anoniem: 32279
Je vriendin gaat om 6 uur in de ochtend in bad? Ik zou dan gelijk weer in slaap sukkelen in bad volgens mijSilent3k schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:33:

Heb de laatste versie al een paar dagen maar de verbruik grafieken zijn nog niet helemaal goed, voor gas heb helemaal geen grafieken.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Maak een lijstje met apparaten die voor significante pieken in je stroomverbruik in je woning zorgen. Zitten daar verrassingen bij?
- Koffiezetter
- Waterbed
- Server
- Oven
- Wasmachine
- Droger
- Waterkoker
Volgens mij niet echt een verassing..
- Koffiezetter
- Waterbed
- Server
- Oven
- Wasmachine
- Droger
- Waterkoker
Volgens mij niet echt een verassing..
"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"
Plaatst de installateur van eneco ook eventueel een stopcontact in de meterkast als deze er nog niet is?
En vervangt hij ook de bedrading van ketel naar meter als hier een 'dun' draadje in zit (telefoonsnoer uit mijn hoofd), aangezien de Toon waarschijnlijk wat meer stroom gaat trekken..
Of moet je eerst zelf zorgen dat je thuissituatie geschikt is?
En vervangt hij ook de bedrading van ketel naar meter als hier een 'dun' draadje in zit (telefoonsnoer uit mijn hoofd), aangezien de Toon waarschijnlijk wat meer stroom gaat trekken..
Het probleem met OpenTherm is dat het ondanks de naam alles behalve open is. Als je OpenTherm wilt gebruiken moet je eerst lid worden van de vereniging, een licentie afnemen en geheimhouding beloven. Kan me voorstellen dat Nefit daar niet op heeft zitten wachten toen in 1996 OpenTherm gemeengoed werd en Nefit al 10 jaar een modulerende ketel+thermostaat had.zeef schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 11:55:
[...]
Het punt is dat Nefit zich niet aan de OpenTherm standaard houdt. Dat kun je Eneco niet verwijten maar Nefit wel. Er is een Nefit-OpenTherm vertaalmodule in ontwikkeling bij Nefit omdat die ook wel inzien dat ze de plank een beetje hebben misgeslagen.
Blijkbaar zijn ze alsnog lid geworden want er komt een vertaalmodule._JGC_ schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:38:
[...]
Het probleem met OpenTherm is dat het ondanks de naam alles behalve open is. Als je OpenTherm wilt gebruiken moet je eerst lid worden van de vereniging, een licentie afnemen en geheimhouding beloven. Kan me voorstellen dat Nefit daar niet op heeft zitten wachten toen in 1996 OpenTherm gemeengoed werd en Nefit al 10 jaar een modulerende ketel+thermostaat had.
[ Voor 10% gewijzigd door zeef op 11-04-2012 12:10 ]
Ik heb me ook aangemeld voor wanneer Toon beschikbaar komt, maar ik heb nog wel een vraag:
Aangezien Toon ook via OpenTherm communiceert; zit er in het (installatie)menu
een optie die er voor zorgt dat het WW/boiler bij nachtstand niet opgeladen/op temperatuur
gehouden wordt? Dit kan namelijk via mijn huidige Honeywell Chronotherm Modulation wél
daarvoor heb ik die Honeywell toendertijd gekocht...
een optie die er voor zorgt dat het WW/boiler bij nachtstand niet opgeladen/op temperatuur
gehouden wordt? Dit kan namelijk via mijn huidige Honeywell Chronotherm Modulation wél
Ze zullen wel moeten nu mensen bewust worden van thermostaten. Vroeger was een klokthermostaat voor de meesten al een hele vooruitgang tov een standaard draaiknopje. Bij een nieuwe ketel kocht je dan ook meteen een bijpassende klokthermostaat. Nu thermostaten geavanceerder worden en mensen ook daadwerkelijk een thermostaat naar wens gaan uitzoeken komt die veel te dure ketel met eigen protocol ineens in gevaar.zeef schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:09:
[...]
Blijkbaar zijn ze alsnog lid geworden want er komt een vertaalmodule.Maar je hebt helemaal gelijk wat de rest betreft. Zeker het feit dat er ook geen gestandaardiseerde foutcode's zijn is raar.
Als jij kunt kiezen tussen een veel te dure Nefit ketel met 2 of 3 modellen Nefit thermostaat, of een goedkopere ketel van willekeurige fabrikant met een veelvoud aan mogelijke thermostaten met meest uiteenlopende functies, dan moet je wel heel erg aan het merk gehecht zijn wil dat een Nefit worden.
Anoniem: 243154
De Toon is Z-wave compliant en ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die ervaring hebben met het aansturen van de Toon door middel van een Z-wave controller? Is het uberhaut mogelijk? In mijn geval wil ik dit graag gaan doen met de MIOS Vera 2 van Micasaverde.
Ik vraag me meer het tegenovergestelde af: Iemand al de signalen van de z-wave sensors kunnen opvangen?De Toon is Z-wave compliant en ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die ervaring hebben met het aansturen van de Toon door middel van een Z-wave controller
Ik heb helaas Kaku maar denk er sterk over om die te vervangen...
Weet iemand of er in de testperiode nog een nieuwe update komt voor het gas overzicht ?
Ik snap het verhaal van het bad niet helemaal.Silent3k schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:33:
"Hoeveel gas verbruik je bij 5 minuten douchen met warm water? Als je een bad hebt: hoe lang duurt het om het bad te vullen met warm water en hoeveel gas heb je daarvoor verbruikt?"
Het bad duurt ongeveer 10 minuten om te vullen en dan gebruik je ongeveer 2500 liter gas per uur. Bij het douchen ligt de piek rond de 1500 liter gas per uur.
Grt, Fabian
Gebruikt je vriendin nu ook gas als het bad al vol is na 10 minuten? Volgens bovenstaande text zou het bad 2500/60*10= 417 liter gas verbruiken ongeacht hoe lang iemand in bad zit.
niet als je de "massage" straal continue gebruikt if you know what i meanflee01 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 08:54:
[...]
Ik snap het verhaal van het bad niet helemaal.
Gebruikt je vriendin nu ook gas als het bad al vol is na 10 minuten? Volgens bovenstaande text zou het bad 2500/60*10= 417 liter gas verbruiken ongeacht hoe lang iemand in bad zit.
het antwoord is ja! Als dat nodig is dan krijgt de monteur dit netjes te zien op zijn werkopdracht.ThoffeGast schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:21:
Plaatst de installateur van eneco ook eventueel een stopcontact in de meterkast als deze er nog niet is?
[ Voor 50% gewijzigd door Wilfred op 12-04-2012 16:24 ]
Sign of my Time
Ze hebben bij mij een stopcontact geplaatst in de meterkast beneden. Toen ik het vroeg aan de monteur of dit nou een 'speciale' service was voor de Toon Testers zei hij dat ze dit overal zouden doen.ThoffeGast schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:21:
Of toon ook aan te sturen is durf ik niet te zeggen maar het is wel mogelijk om met TOON Z-wave apparaten aan te sturen.Anoniem: 243154 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:12:
De Toon is Z-wave compliant en ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die ervaring hebben met het aansturen van de Toon door middel van een Z-wave controller? Is het uberhaut mogelijk? In mijn geval wil ik dit graag gaan doen met de MIOS Vera 2 van Micasaverde.
[ Voor 39% gewijzigd door Wilfred op 12-04-2012 16:25 ]
Sign of my Time
Ik heb zojuist begrepen dat er een oplossing is gevonden voor dit probleem!mb1 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:59:
[...]
Omdat Toon niet met Nefit kan moduleren.........
Alleen met merken die volgens opentherm werken en dat doet de grootste van nederland niet.
Een gemis dus dat Toon geen Nefit modulatie ondersteund!
Er komt een interface beschikbaar die opentherm van de toon vertaalt naar het protocol van Nefit. Dit werkt alleen voor de nieuwere ketels van Nefit
Sign of my Time
Dit zou gewoon moeten werken.Ierlandfan schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:32:
[...]
Ik vraag me meer het tegenovergestelde af: Iemand al de signalen van de z-wave sensors kunnen opvangen?
Ik heb helaas Kaku maar denk er sterk over om die te vervangen...
Sign of my Time
Anoniem: 243154
Zit deze functionaliteit dan nu ingebouwd. Kan ik dan mijn verlichting die via een Z-Wave module is geschakeld met een Toon aansturen? Ik zie dit nergens terug in de demos op internet.Wilfred schreef op donderdag 12 april 2012 @ 16:23:
[...]
Of toon ook aan te sturen is durf ik niet te zeggen maar het is wel mogelijk om met TOON Z-wave apparaten aan te sturen.
Tevens begrijp ik nu de de sensors voor gas en electra z-Wave sensoren zijn. Die zou ik dan kunnen utlezen met een andere z-wave controler. Klopt dit?
De Z-wave hardware zit in Toon, volgens mij zijn ze nog aan het nadenken over de software.
Ja dit kan je in Toon ook instellen, bij mij verwarmt hij bij het dag/comfort programma de boiler wel en met het nacht/weg programma nietnaaa schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:33:
Ik heb me ook aangemeld voor wanneer Toon beschikbaar komt, maar ik heb nog wel een vraag:
Mijn sluipverbruik is bij uitzetten centrale afzuiging (10 watt laagste stand) maar 30 watt !
Ik maak gebruik van schakelaars om adapters uit te zetten, schakelklokken en master/slave stopkontakt om TV en alle aangesloten apparaten uit te schakelen als mijn versterker uit gaat en alles gaat weer aan als ik de versterker weer aan zet. Het enige wat nog stroom neemt in mijn huis zijn CV, koelkast en diepvriezer (in ruststand nemen deze maar 2,5 watt), klokradio (2,5 watt) en ADSL modem en 1 telefoon.
Ik maak gebruik van schakelaars om adapters uit te zetten, schakelklokken en master/slave stopkontakt om TV en alle aangesloten apparaten uit te schakelen als mijn versterker uit gaat en alles gaat weer aan als ik de versterker weer aan zet. Het enige wat nog stroom neemt in mijn huis zijn CV, koelkast en diepvriezer (in ruststand nemen deze maar 2,5 watt), klokradio (2,5 watt) en ADSL modem en 1 telefoon.
Ziet eruit als een interessant apparaat, ik vind alleen die maandelijkse kosten best hoog. Het is allemaal data die uit je eigen huis komt en die eneco, geanonimiseerd, heel goed kan gebruiken bij het plannen van hun capaciteit. Om daar nou meer dan 40 euro per jaar voor te gaan betalen...
Wat zijn de functionaliteiten van Toon als je deze gebruikt ZONDER internetverbinding?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Even mijn piek verbruik uitgezocht.
Apparaten die ik aan had;
Wasmachine
Droger
Koffie automaat
Waterkoker
Oven
Inductie kookplaat
Desktop pc
Laptop
2x tv
Alle lichten in huis

Best veel dacht ik.
Kan hier iemand overheen?
Apparaten die ik aan had;
Wasmachine
Droger
Koffie automaat
Waterkoker
Oven
Inductie kookplaat
Desktop pc
Laptop
2x tv
Alle lichten in huis

Best veel dacht ik.
Kan hier iemand overheen?
Hoe lang zijn eigenlijk die kabeltjes van de metertjes die op je gas en elektriciteit meter worden geplakt? Mijn Gasmeter staat namelijk in de woonkamer op ca 3meter kabelafstand vanaf de meterkast. Gaat dat wel lukken?
Onbeoogde bij-effecten van de energiebewustmakende 'toon':
#1 Tweakers die proberen een zo hoog mogelijke energiepiek te genereren.
#1 Tweakers die proberen een zo hoog mogelijke energiepiek te genereren.
Heb vorige week de update ontvangen op mijn Toon.
1.8.16
Kan iemand mij vertellen wat hierin verbeterd is?
1.8.16
Als het goed is heb hier een mail over gekregen.kriens schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 20:06:
Heb vorige week de update ontvangen op mijn Toon.
1.8.16
De week grafiek in het overzicht werd niet correct weer gegeven, in de update is dat opgelost.
Nadat ik vorige week amper thuis geweest ben gister ook maar de update geinstalleerd.
Ik heb na een dag noeste arbeid ook eens me bad gevuld.
Ik kwam op een kwartier vullen met ongeveer 2500ltr/uur. Dus totaal 0,75m3 gas
Ik heb na een dag noeste arbeid ook eens me bad gevuld.
Ik kwam op een kwartier vullen met ongeveer 2500ltr/uur. Dus totaal 0,75m3 gas
Dus schakelaars tussen je apparaten hebben dus zeker nut.pms schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 08:18:
Mijn sluipverbruik is bij uitzetten centrale afzuiging (10 watt laagste stand) maar 30 watt !
Maak een lijstje met apparaten die voor significante pieken in je
stroomverbruik in je woning zorgen. Zitten daar verassingen bij?
De 'normale' pieken;
* Wasmachine
* Droger (hoger dan verwacht)
* Afwas-machine
* Waterkoker
* Koffiezetter (hoger dan verwacht)
De 'verrassende' piek(en);
* Koelkast
De precieze waardes van de losse apparaten heb ik niet, maar
ik vond de pieken van het koffiezet apparaat en de droger toch
wel redelijk hoog.
Wat me echter echt verbaasde waren de regelmatige pieken van het
aanslaan van de koelkast.
De 'normale' pieken;
* Wasmachine
* Afwas-machine
* Waterkoker
* Koelkast
wel redelijk hoog.
Vandaag hebben wij het ingeschatte jaarverbruik op Toon ontvangen. Geeft nu leuk de vergelijking weer die pas over ongeveer 2 maanden accuraat zal zijn. Echter hierbij is gelijktijdig al het verbruik sinds de installatie gewist. Alle data is dus verdwenen. Iemand anders die daar ook last van heeft?
wat me opviel nu me zoon ging douchen. Bij het douchen gebruikt de cv gemiddeld 1800 / 1900 ltr/uur voor warm water. Bij het vullen van het bad ongeveer 2400ltr/uur, dus veel meer. Wel vreemd eigenlijks
De vulling van het bad geeft minder weerstand dan douchen. Dus krijgt de CV er meer water doorheen geduwd per uur.Rusky schreef op maandag 16 april 2012 @ 21:40:
wat me opviel nu me zoon ging douchen. Bij het douchen gebruikt de cv gemiddeld 1800 / 1900 ltr/uur voor warm water. Bij het vullen van het bad ongeveer 2400ltr/uur, dus veel meer. Wel vreemd eigenlijks
Anoniem: 144074
Waarom in vredesnaam verbaasd het je dat je koelkast regelmatige pieken laat zien. De oelkast slaat regelmatih aan om de temperatuur gelijk te houden. Als er iets voor de hand liggensd is is het wel het koelkast verbruik.dvvelzen schreef op maandag 16 april 2012 @ 08:50:
Maak een lijstje met apparaten die voor significante pieken in je
De 'normale' pieken;
* Wasmachine
* Afwas-machine
* Waterkoker
* Koelkast
wel redelijk hoog.
En wat kun je nu met de vergaarde informatie? De koelkast wat vaker uitzetten voor een dagje?
Ga je minder koffie drinken?
Ik bedoel maar er is niets wat je niet op een heel simpele manier achter zou kunnen komen zonder extra kosten. En er is niets wat je werkelijk kan besparen. Goed bewijs wat een geldklopperij dat Toon apparaat feitelijk is.
Nou nou... beetje een slechte dag gehad oid?Anoniem: 144074 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 00:39:
[...]
Waarom in vredesnaam verbaasd het je dat je koelkast regelmatige pieken laat zien. De oelkast slaat regelmatih aan om de temperatuur gelijk te houden. Als er iets voor de hand liggensd is is het wel het koelkast verbruik.
En wat kun je nu met de vergaarde informatie? De koelkast wat vaker uitzetten voor een dagje?
Ik bedoel maar er is niets wat je niet op een heel simpele manier achter zou kunnen komen zonder extra kosten. En er is niets wat je werkelijk kan besparen. Goed bewijs wat een geldklopperij dat Toon apparaat feitelijk is.
Of heb je gewoon zoveel haat jegens de Toon om rond te strooien ?
Hij zegt alleen dat hij de pieken van de koelkast erg vaak tegen kwam op de grafiek... niet dat hij er op wou besparen en ook niet dat hij minder koffie ging drinken (Maar... misschien is het wel een goede tip voor jou...)
Verder is de Toon dus geldklopperij (in jouw ogen) omdat je niks aan het stroomverbruik van de koelkast kan doen?
Er zijn genoeg tests geweest die hebben bewezen dat mensen zuiniger omgaan met stroom en gas als ze hun verbruik kunnen zien. Is dit te regelen zonder Toon? Vast wel... Maar de Toon doet het makkelijker en overzichtelijker (voor een leek... zoals ik
Maar hey, ook jij hebt recht op je mening en jij gaat Toon niet halen.

Dit was een van de opdrachten. Ik ben verder niet verbaasd dat de koelkast pieken laat zien, maar wel de frequentie en de hoogte ervan. Die hele hoge pieken van een waterkoker had ik wel verwacht die van de koelkast niet.Anoniem: 144074 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 00:39:
[...]
Waarom in vredesnaam verbaasd het je dat je koelkast regelmatige pieken laat zien. De oelkast slaat regelmatih aan om de temperatuur gelijk te houden. Als er iets voor de hand liggensd is is het wel het koelkast verbruik.
Wat je er wel mee kan bijvoorbeeld is het sluipverbruik verminderen o.a. Zoals eerder aangegeven zaten we op 120W ongeveer. Daar bleek 60W van de A/V installatie af te komen en alles wat er bij hangt zoals de PS.
Dat UPC in standby nog 20W trekt had ik al vernomen uit andere fora, maar dat me onkyo 40W in standby trok daar schrok ik toch wel van. Nu staat de HDMI passthrough en NET aansluiting uit en trekt ie nog maar 10W.
Behalve die 'besparing' die toch wel redelijk werkelijk is. Bespaar je nog het meest door er elke keer op gewezen te worden. Betrap me er steeds vaker op dat ik lang de TOON loop en dat XXX Watt zie en bij mezelf denk dat ik bijv de TV best ff uit kan zetten als ik achter me PC zit.
Anyways opzoek naar een Master/Slave schakelaar voor me A/V apparatuur om die overige 30W eraf te halen.
Ik schrok ook van het verbruik van mijn koelkast, en nee ik ga hem niet af en toe uit zetten. Maar aangezien hij al 15 jaar oud is, zit ik serieus na te denken om een nieuwe te kopen en dan ga ik goed letten op het verbruik, dit zal een AA model worden.Lesdude schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 01:28:
[...]
Nou nou... beetje een slechte dag gehad oid?
Of heb je gewoon zoveel haat jegens de Toon om rond te strooien ?
Hij zegt alleen dat hij de pieken van de koelkast erg vaak tegen kwam op de grafiek... niet dat hij er op wou besparen en ook niet dat hij minder koffie ging drinken (Maar... misschien is het wel een goede tip voor jou...)
Verder is de Toon dus geldklopperij (in jouw ogen) omdat je niks aan het stroomverbruik van de koelkast kan doen?
Er zijn genoeg tests geweest die hebben bewezen dat mensen zuiniger omgaan met stroom en gas als ze hun verbruik kunnen zien. Is dit te regelen zonder Toon? Vast wel... Maar de Toon doet het makkelijker en overzichtelijker (voor een leek... zoals ik)
Maar hey, ook jij hebt recht op je mening en jij gaat Toon niet halen.Gefeliciteerd
Dus ja ik heb zeker iets aan Toon, daar ik ervoor wel wist dat mijn koelkast niet meer de zuinigste was weet ik nu precies hoeveel.
En zoals hier boven terecht opgemerkt wordt over de av installatie, daar heb ik nu een hoofdschakelaar tussen, scheelt mij 60 watt, snel verdiend toch.
kan je daar een screenshot van plaatsen, bij mij wordt het nog niet weergegeven. Volgens Eneco komt dit pas na de officiele release.theunevers schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:49:
Vandaag hebben wij het ingeschatte jaarverbruik op Toon ontvangen. Geeft nu leuk de vergelijking weer die pas over ongeveer 2 maanden accuraat zal zijn. Echter hierbij is gelijktijdig al het verbruik sinds de installatie gewist. Alle data is dus verdwenen. Iemand anders die daar ook last van heeft?
Onze cv kapt er binnen kort ook mee dus als er een nieuwe cv komt. Zal ik aanraden aan me ma om naar Eneco te gaan de toon lijkt me wel intersant.
Pluspunt: de error codes uit de CV worden netjes middels een envelopje weergegeven.
Minpunt: De errocode staat in een boekje (of online handleiding) Oftewel, je moet alsnog omhoog naar de kachel.
Ik ben nog steeds voor een extra pagina waar de waardes van de kachel in worden getoond.
Watertemp, waterdruk, etc etc. Opentherm is redelijk goed gedocumenteerd op http://home.xmsnet.nl/openthermprotocol/ dus dat zou geen probleem moeten zijn. Jammer dat ik nog geen z-wave receiver heb anders kon ik zelf kijken wat er werd uitgestuurd en daar mijn eigen data van maken.
Minpunt: De errocode staat in een boekje (of online handleiding) Oftewel, je moet alsnog omhoog naar de kachel.
Ik ben nog steeds voor een extra pagina waar de waardes van de kachel in worden getoond.
Watertemp, waterdruk, etc etc. Opentherm is redelijk goed gedocumenteerd op http://home.xmsnet.nl/openthermprotocol/ dus dat zou geen probleem moeten zijn. Jammer dat ik nog geen z-wave receiver heb anders kon ik zelf kijken wat er werd uitgestuurd en daar mijn eigen data van maken.
Ik heb weer steeds vaker last van storingen op Toon. Vanmorgen weer 13 nieuwe. Teller staat nu op 43. Toon verliest het contact met de meteradapter.
Volgens iemand van Eneco zou dit in het productiemodel niet meer voor moeten komen wegens een aanpassing op de z-wave hardware.
Volgens iemand van Eneco zou dit in het productiemodel niet meer voor moeten komen wegens een aanpassing op de z-wave hardware.
"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"
Ziet er allemaal heel leuk uit, maar wanneer gaat die echt beschikbaar komen? Voorjaar zegt me niet zoveel
Eneco en privacy?
Ze hebben op zijn minst 1 persoon (ce moi) in hun klanten bestand staan terwijl ik nog nooit klant van hen ben.
Gewoon een rekening betalen en Eneco is zo "klant vriendelijk" om je gegevens op te slaan.
Als je er tegen ageert halen ze je gegevens niet weg.
Dus dat ze je gegevens niet gebruiken is eerder een marketing uiting dan realiteit, welk belang heeft een energie maatschappij dat mensen "bewust" met energie om gaan?
Zelfde dat een sigaretten merk je de mogelijkheid bied doorlopend naar je longen te kijken.
Ze hebben op zijn minst 1 persoon (ce moi) in hun klanten bestand staan terwijl ik nog nooit klant van hen ben.
Gewoon een rekening betalen en Eneco is zo "klant vriendelijk" om je gegevens op te slaan.
Als je er tegen ageert halen ze je gegevens niet weg.
Dus dat ze je gegevens niet gebruiken is eerder een marketing uiting dan realiteit, welk belang heeft een energie maatschappij dat mensen "bewust" met energie om gaan?
Zelfde dat een sigaretten merk je de mogelijkheid bied doorlopend naar je longen te kijken.
Even offtopic reageren: Het rijk stimuleert toch ook het stoppen met roken en het nemen van de trein terwijl ze zich daarmee ook in hun eigen handen snijden.
Als Eneco een debug versie zou vrijgeven van Toon voor een specifieke testgroep kunnen we zeker weten of Toon geen gegevens verstuurd naar buiten.
Als Eneco een debug versie zou vrijgeven van Toon voor een specifieke testgroep kunnen we zeker weten of Toon geen gegevens verstuurd naar buiten.
Nu ik me dagverbruiken kan zien kan ik ook beter zien wat de kosten zijn om me huis te verwarmen.
Afgelopen dinsdag hele dag houtkachel aangehad kosten totaal 0,95 euro.
Gister hele dag verwarming aangehad kosten 3,00 euro.
Dus je bespaart 2 euro per dag met het stoken van hout ipv gas.
Nu ff doorrekenen:
Wanneer je veel hout stookt stook je zon 6m3 per jaar. Kosten wanneer je deze moet kopen (ik heb zelf gelukkig tot nu toe alles gratis gehad) zijn 70 euro per m3 (gekloofd en wel) ongekloofd en per boom kosten ongeveer 10 per/m3 (ligt ook aan hout soort).
kosten voor stoken van hout is maximaal 420 euro en minimaal 60 euro.
besparing per jaar voor hout is met 150 stookdagen is 300 euro.
Conclusie: wanneer je zelf klooft en werk er aan hebt is een houtkachel voordelig. Wanneer je lui bent en gekloofd hout koopt, kan je beter, voor het besparen, de cv aanzetten.
Afgelopen dinsdag hele dag houtkachel aangehad kosten totaal 0,95 euro.
Gister hele dag verwarming aangehad kosten 3,00 euro.
Dus je bespaart 2 euro per dag met het stoken van hout ipv gas.
Nu ff doorrekenen:
Wanneer je veel hout stookt stook je zon 6m3 per jaar. Kosten wanneer je deze moet kopen (ik heb zelf gelukkig tot nu toe alles gratis gehad) zijn 70 euro per m3 (gekloofd en wel) ongekloofd en per boom kosten ongeveer 10 per/m3 (ligt ook aan hout soort).
kosten voor stoken van hout is maximaal 420 euro en minimaal 60 euro.
besparing per jaar voor hout is met 150 stookdagen is 300 euro.
Conclusie: wanneer je zelf klooft en werk er aan hebt is een houtkachel voordelig. Wanneer je lui bent en gekloofd hout koopt, kan je beter, voor het besparen, de cv aanzetten.
En bij deze mijn meting qua piekverbruik.
Wat heb ik aanstaan:
- Wasmachine
- droger
- strijkbout (aan het opwarmen)
- NAS
- desktop (met 2 schermen)
- TV
- Inductie kookplaat ( met 1 pit in gebruik)
- magnetron
- Aantal lichten
Verbruik is ongeveer 12000 W
Moet zeggen dat het nog meevalt.
Uiteraard zijn de grote boosdoeners de magnetron, Inductie en droger.
De wasmachine valt eigenlijk wel mee. (ook afhankelijk welk programma je kiest, ik kies meestal wassen op 30 tot 40 graden)
Wat gebruikersgemak betreft kan ik zeggen dat ik het een geslaagd product vindt.
Alles staat intuïtief op het scherm en geeft een goed overzicht.
De discussies die er zijn wat toegevoegde waarde is van zo'n Toon is eigenlijk heel simpel...bewustwording.
Dat is namelijk het eerste wat je nodig hebt om verdere besparingen door te willen voeren.
En ik betrap mij er zelf op dat ik met grote regelmaat kijk wat het verbruik is, en ben sneller genegen om iets uit te zetten.
Feitelijk hetzelfde als met mijn auto (ik rij Prius), waarbij ik toch meer bewust zuinig aan het rijden ben dan met mijn vorige auto's omdat ik veel meer geconfronteerd wordt over verbruik.
Kortom, tot nu toe ben ik zeer tevreden met de Toon.
Oh ja, vandaag zal de ENECO monteur langs komen om de Toon modulerend te krijgen met mijn Vaillant ketel.
Ben benieuwd.
Update 12:00: Monteur komt er niet echt uit om de thermostaat modulerend aan te kunnen sluiten.
Heb al wat op internet opgedoken om in het menu van de ketel Opentherm te activeren, en uitgevoerd. Tot nu toe geen resultaat.
Update 12:30: Monteur is weg en de ketel met Toon werkt nu modulerend.
Nu verder gaan met testen.
Hoe is bij jullie overigens de Toon ingesteld m.b.t. Tapwater voorverwarmen? Is dat bij jullie nog uitgeschakeld? Kan mij voorstellen dat dit ook weer wat scheelt. Zeker als ik in mijn statistieken kijk van gasverbruik waar ik zie dat er om de 2 uur een piek is om het tapwater op temperatuur te houden.
Wat heb ik aanstaan:
- Wasmachine
- droger
- strijkbout (aan het opwarmen)
- NAS
- desktop (met 2 schermen)
- TV
- Inductie kookplaat ( met 1 pit in gebruik)
- magnetron
- Aantal lichten
Verbruik is ongeveer 12000 W
Moet zeggen dat het nog meevalt.
Uiteraard zijn de grote boosdoeners de magnetron, Inductie en droger.
De wasmachine valt eigenlijk wel mee. (ook afhankelijk welk programma je kiest, ik kies meestal wassen op 30 tot 40 graden)
Wat gebruikersgemak betreft kan ik zeggen dat ik het een geslaagd product vindt.
Alles staat intuïtief op het scherm en geeft een goed overzicht.
De discussies die er zijn wat toegevoegde waarde is van zo'n Toon is eigenlijk heel simpel...bewustwording.
Dat is namelijk het eerste wat je nodig hebt om verdere besparingen door te willen voeren.
En ik betrap mij er zelf op dat ik met grote regelmaat kijk wat het verbruik is, en ben sneller genegen om iets uit te zetten.
Feitelijk hetzelfde als met mijn auto (ik rij Prius), waarbij ik toch meer bewust zuinig aan het rijden ben dan met mijn vorige auto's omdat ik veel meer geconfronteerd wordt over verbruik.
Kortom, tot nu toe ben ik zeer tevreden met de Toon.
Oh ja, vandaag zal de ENECO monteur langs komen om de Toon modulerend te krijgen met mijn Vaillant ketel.
Ben benieuwd.
Update 12:00: Monteur komt er niet echt uit om de thermostaat modulerend aan te kunnen sluiten.
Heb al wat op internet opgedoken om in het menu van de ketel Opentherm te activeren, en uitgevoerd. Tot nu toe geen resultaat.
Update 12:30: Monteur is weg en de ketel met Toon werkt nu modulerend.
Nu verder gaan met testen.
Hoe is bij jullie overigens de Toon ingesteld m.b.t. Tapwater voorverwarmen? Is dat bij jullie nog uitgeschakeld? Kan mij voorstellen dat dit ook weer wat scheelt. Zeker als ik in mijn statistieken kijk van gasverbruik waar ik zie dat er om de 2 uur een piek is om het tapwater op temperatuur te houden.
[ Voor 20% gewijzigd door Elbert op 20-04-2012 12:40 ]
Bij mij staat dat nu uit, vind ik zelf een beetje overbodig, scheelt misschien 2 sec.voordat je warm water hebt. Monteur heeft het mij ook afgeraden om dit aan te zetten.Elbert schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 10:18:
Hoe hebben jullie het scherm kwa dimming ingesteld. Ik heb hem zelf ingesteld op uit ipv dimmen. Dus wat ik wil is dat hij na x min. gewoon uit gaat (zoals bij de nachtstand) en als ik hem aan tik weer aan gaat. Ik heb dit als zodanig ingesteld (optie uit ipv dimmen).
Hij gaat ook werkelijk uit na een x min maar na 10 min ongeveer gaat het display gewoon weer op dimmen (dus de donkere uitvoering maar wel leesbaar) en dat wil ik dus niet, ik wil dat hij helemaal uit gaat.
Is dit een bug? Hebben meer mensen dit? En gaat dit nog opgelost worden?
Hij gaat ook werkelijk uit na een x min maar na 10 min ongeveer gaat het display gewoon weer op dimmen (dus de donkere uitvoering maar wel leesbaar) en dat wil ik dus niet, ik wil dat hij helemaal uit gaat.
Is dit een bug? Hebben meer mensen dit? En gaat dit nog opgelost worden?
Hangt nogal af van je setup. Bij mijn Intergas ketel heb ik hem standaard op ECO stand staan. Dat houdt in dat de temperatuur van de warmtewisselaar op 40 graden gehouden wordt op tijden dat ik regelmatig water tap. Als je de hele dag door aan het verwarmen bent, is afhankelijk van je instellingen de warmtewisselaar toch al 40 graden en boeit het helemaal geen zak of het aan of uit staat.gielie schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 14:06:
[...]
Bij mij staat dat nu uit, vind ik zelf een beetje overbodig, scheelt misschien 2 sec.voordat je warm water hebt. Monteur heeft het mij ook afgeraden om dit aan te zetten.
Nu is het zo dat ik 's morgens niet stook, maar wel onder de douche stap als ik uit bed kom. Zonder eco-instelling moet die warmtewisselaar dus opwarmen van 15 graden naar 60 graden terwijl er koud water doorheen stroomt. Het kan dus nogal even duren voordat ik warm water heb dan.
Aanvullend op reactie van _JGC_, ik heb de thermostaat weer terug gezet op tapwater voorverwarmen.
Ik heb ervaren dat het te lang duurde voordat er warm water beschikbaar was.
Waar kan ik trouwens de uitleg van alle mogelijke symbolen op het display vinden?
Kan het alvast niet vinden in de handleiding.
Ik heb ervaren dat het te lang duurde voordat er warm water beschikbaar was.
Waar kan ik trouwens de uitleg van alle mogelijke symbolen op het display vinden?
Kan het alvast niet vinden in de handleiding.
Interresant ding... Kan het apparaat ook overweg met een buitenvoeler en stooklijnen ? Want dat wil ik er wel eentje hebben...
Ben benieuwd of 1 van jullie nou door de test van toon ook een standby killer hebben aangeschaft?
Ik bedoel tegen woordig zijn er veel apparaten die het liefst altijd stroom hebben(lees niet fysiek met knop op apparaat uit te kunnen zetten)
Daar bedoel ik ook bijv knp itv decoder, als je deze helemaal uitzet hij 5 min nodig heeft om te starten.(niet wenselijk ofcourse elke keer)
Begrijp me niet verkeerd we willen allemaal besparen maar er komen wel veel apparaten bij die niet met 1 knop uitkunnen(zonder contactdoos uit te zetten/standbykiller) en standby moeten blijven. En met name het laatste vindt ik zorgwekkend.
Ik bedoel tegen woordig zijn er veel apparaten die het liefst altijd stroom hebben(lees niet fysiek met knop op apparaat uit te kunnen zetten)
Daar bedoel ik ook bijv knp itv decoder, als je deze helemaal uitzet hij 5 min nodig heeft om te starten.(niet wenselijk ofcourse elke keer)
Begrijp me niet verkeerd we willen allemaal besparen maar er komen wel veel apparaten bij die niet met 1 knop uitkunnen(zonder contactdoos uit te zetten/standbykiller) en standby moeten blijven. En met name het laatste vindt ik zorgwekkend.
AnimeAdicted
Ik heb nog geen een aangeschaft. Maar toen ik me sluipverbruik zag, ben ik heel hard aan het denken gegaan aan zulk soort oplossingen.Offens1490 schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:12:
Ben benieuwd of 1 van jullie nou door de test van toon ook een standby killer hebben aangeschaft?
En er gaat er zeker een paar komen binnenkort.
Als je weet dat je een programma gaat kijken is het toch geen enkel probleem om 5 minuten van te voren het stekkerblok van spanning te voorzien?
's Nachts kan ie sowieso uit.
's Nachts kan ie sowieso uit.
Net een update gekregen voor de werkelijke kosten, ziet er goed uit, kan zo kijken of dat nacht tarief een beetje zoden aan de dijk zet of dat ik het beter om kan zetten naar continue.

Even getest hoeveel wat wij kunnen verstoken als alles aanstaat. En dat valt best mee als ik het vergelijk met de andere hier. Wij komen niet hoger dan 9299 wat.
Wat stond aan:
-Vriezer
-Koelkast
-Frituurpan
-Alle lampen
-Magnetron
-Wasmachine
-Vaatwasser
-Nespresso automaat
-Waterkoker
-iMac
-NAS
-Desktop PC (90 watt)
-Macbook
-26 inch monitor
-Aquarium
-TV
-Stereo
-UPC Box
-Xbox 360
-Wii
Apparaten die voor een significante pieken zorgt zijn de waterkoker, nespresso, magnetron wasmachine, frituur en vaatwasser. Dit zijn niet echt verassingen.
Gemiddeld gebruiken wij op zaterdag de meeste energie. Komt door vroeg opstaan en vaak veel TV en twee personen die de hele dag thuis zijn.
Dagdelen die het meest energie gebruiken zijn voor gas de ochtend en voor stroom de avond. Het huis wordt namelijk goed verwarmd door de zon en in de ochtend wordt er gedouched.
Wat stond aan:
-Vriezer
-Koelkast
-Frituurpan
-Alle lampen
-Magnetron
-Wasmachine
-Vaatwasser
-Nespresso automaat
-Waterkoker
-iMac
-NAS
-Desktop PC (90 watt)
-Macbook
-26 inch monitor
-Aquarium
-TV
-Stereo
-UPC Box
-Xbox 360
-Wii
Apparaten die voor een significante pieken zorgt zijn de waterkoker, nespresso, magnetron wasmachine, frituur en vaatwasser. Dit zijn niet echt verassingen.
Gemiddeld gebruiken wij op zaterdag de meeste energie. Komt door vroeg opstaan en vaak veel TV en twee personen die de hele dag thuis zijn.
Dagdelen die het meest energie gebruiken zijn voor gas de ochtend en voor stroom de avond. Het huis wordt namelijk goed verwarmd door de zon en in de ochtend wordt er gedouched.
Sinds wanneer heb jij deze mogelijkheid?gielie schreef op zondag 22 april 2012 @ 11:02:
Net een update gekregen voor de werkelijke kosten, ziet er goed uit, kan zo kijken of dat nacht tarief een beetje zoden aan de dijk zet of dat ik het beter om kan zetten naar continue.
[afbeelding]
Ik heb begrepen dat dit pas later beschikbaar is.
Zie overigens ook dat jij dag en nacht stand heb...heb ik dus ook niet.
Software versie is: 1.8.16
[ Voor 9% gewijzigd door Elbert op 22-04-2012 12:18 ]
De huisjes en de statistieken laten bij ons nog steeds geen euro's zien na de update van ons jaarverbruik. mail verstuurd naar Eneco hopelijk wordt het snel gerepareerd.
Zelfde software versie, sinds vanochtend had ik mail dat het gebruik er in stond. Zondag ochtend verwacht je niet dt ze werken.Elbert schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:09:
[...]
Sinds wanneer heb jij deze mogelijkheid?
Ik heb begrepen dat dit pas later beschikbaar is.
Zie overigens ook dat jij dag en nacht stand heb...heb ik dus ook niet.
Software versie is: 1.8.16
eigenlijk kompleet idemRusky schreef op zondag 22 april 2012 @ 10:48:
[...]
Ik heb nog geen een aangeschaft. Maar toen ik me sluipverbruik zag, ben ik heel hard aan het denken gegaan aan zulk soort oplossingen.
En er gaat er zeker een paar komen binnenkort.
hier ook niet...theunevers schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:45:
De huisjes en de statistieken laten bij ons nog steeds geen euro's zien na de update van ons jaarverbruik. mail verstuurd naar Eneco hopelijk wordt het snel gerepareerd.
heb jij trouwens ook een enorm afwijkende waarde op de dag dat de gegevens binnenkwamen ?
die dag staat bij ons nu op 37.5kWh in de dagmeting... de op een na hoogste staan rond de 6

neem aan dat het iig iets is wat door de binnenkomende info is gekomen.
Als ik dat plaatje bekijk kan je beter overschakelen naar enkeltarief.gielie schreef op zondag 22 april 2012 @ 11:02:
[afbeelding]
Wat je bespaart tov enkeltarief met nachttarief betaal je overdag extra. Verder is het verschil tussen dag/nacht minimaal geworden sinds de laatste energieprijzen (2 cent verschil ofzo?), dus wil je er voordeel uit halen, dan moet je heel erg goed je best doen en ook nog heeeel veeeeel stroom verbruiken wil dat de moeite waard zijn. Ik had destijds 900 hoog en 1600 laag en haalde daar over de oude energietarieven iets van 25 euro voordeel uit op jaarbasis.
Dat was dan met precies timen wanneer de wasmachine aan ging, 's avonds de wasmachine met startuitstel (en nodig extra standbyverbruik) instellen en 's morgens een kwartier eerder opstaan om de was op te hangen, dat soort trucs.
Wat betreft standbyverbruik: net een Voltcraft tussen mijn multimediahoek gehangen. De Logitech Z5500 vreet 20W standby, 21W als ie aan staat maar geen signaal ontvangt en 40W als ie radio speelt. Die zit samen met de televisie op een stekkerdoos die 's nachts of als ik weg ben uit staat. De Humax 5050c staat ingesteld op low-power standby en is altijd van stroom voorzien. Dit vanwege geplande opnames.
Dat denk ik ook, ik zal het eens 2 maanden aankijken en uitrekenen of ik het moet gaan omzetten (als dat kan)_JGC_ schreef op zondag 22 april 2012 @ 18:16:
[...]
Wat je bespaart tov enkeltarief met nachttarief betaal je overdag extra.
Ik let er zelf niet zo erg op dat ik veel 's nachts doe, alleen de vaatwasser gaat 's nachts aan de rest doe ik gewoon wanneer het uitkomt.
Ha mensen,Ierlandfan schreef op zondag 08 april 2012 @ 14:24:
Even uit privacy overwegingen aangezien Eneco daar zijn best voor doet.
Ik kwam bovenstaande vragen van Ierlandfan tegen (mn die over de VPN), maar ik zag dat hij nog niet beantwoord was. Anyone?
Je kunt gewoon via de website van Eneco een vraag indienen, vermeld je meterstanden (gas en elektra) erbij en ze verwerken het in de administratie. Vanaf dat moment tellen ze gewoon de meterstanden bijelkaar op en factureren ze het tegen enkeltarief.gielie schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:37:
[...]
Dat denk ik ook, ik zal het eens 2 maanden aankijken en uitrekenen of ik het moet gaan omzetten (als dat kan)
Ik let er zelf niet zo erg op dat ik veel 's nachts doe, alleen de vaatwasser gaat 's nachts aan de rest doe ik gewoon wanneer het uitkomt.
Ik denk dat de Bug die ik gevonden heb icm de USB poort veroorzaakt wordt door het opladen van de telefoon en dat hij (Telefoon) daardoor de maximaal toelaatbare MaH grens overschrijfdt van de Toon USB poort. Vervolgens stop het WIFI gedeelte ermee (is AzureWave USB half min-pci wireless kaartje) Klinkt logisch en ik zie het ook in dmesg van de telefoon (switching low power, 2core activated, switching to high power etc etc. , ik gok er ook op dat de Toon pas een foutmelding geeft hiervan (wireless niet beschikbaar) zodra de verbinding weer wordt gebruikt wat niet lukt. Het lijkt een soort overspanningsbeveiliging te zijn die niet wordt opgeheven (ook al is de telefoon al lang en breed verwijderd) Nu zullen er weinig mensen zijn die hun telefoon aan de Toon aansluiten dus het is zeker geen showstopper.
Bug 2 is als je de Toon een aantal keer reset zonder dat deze verbinding maakt met het internet Toon spontaan last krijgt van Dementie. Hij doet spontaan een factory reset. 'T is goed dat ik de activatiebrief net van de week binnen had gekregen. Vroeg me al af waarom ik die nodig zou hebben.
Ik vind zelf dat de case nogal eenvoudig uit elkaar te halen is. Een klein beetje druk aan de zijkant (op de afgeronde hoeken), niet eens met je nagel of iets in die geest is voldoende om de Toon in zijn nakie te doen staan (en je tft valt eruit)
Bug 2 is als je de Toon een aantal keer reset zonder dat deze verbinding maakt met het internet Toon spontaan last krijgt van Dementie. Hij doet spontaan een factory reset. 'T is goed dat ik de activatiebrief net van de week binnen had gekregen. Vroeg me al af waarom ik die nodig zou hebben.
Ik vind zelf dat de case nogal eenvoudig uit elkaar te halen is. Een klein beetje druk aan de zijkant (op de afgeronde hoeken), niet eens met je nagel of iets in die geest is voldoende om de Toon in zijn nakie te doen staan (en je tft valt eruit)
heeft iemand anders dit ook (gehad) ?dvvelzen schreef op zondag 22 april 2012 @ 17:11:
[...]
hier ook niet...
heb jij trouwens ook een enorm afwijkende waarde op de dag dat de gegevens binnenkwamen ?
die dag staat bij ons nu op 37.5kWh in de dagmeting... de op een na hoogste staan rond de 6
neem aan dat het iig iets is wat door de binnenkomende info is gekomen.

Ik weet niet hoe technisch de testers zijn, maar ik ben heel benieuwd of er een interface (web, api of z-wave) is waarmee je het verbruik kunt uitlezen van bijvoorbeeld de afgelopen 5 minuten. Dan zou het systeem ook een vervanging voor bijvoorbeeld de Anymate kunnen zijn, of andere zelf gebouwde sensoren.
Volgens Eneco en een groepje hackers verstuurd de toon geen gegevens via wifi. Dus de kans om via wifi data te onderscheppen schat ik heel klein in.casperbakker schreef op maandag 23 april 2012 @ 20:07:
Ik weet niet hoe technisch de testers zijn, maar ik ben heel benieuwd of er een interface (web, api of z-wave) is waarmee je het verbruik kunt uitlezen van bijvoorbeeld de afgelopen 5 minuten. Dan zou het systeem ook een vervanging voor bijvoorbeeld de Anymate kunnen zijn, of andere zelf gebouwde sensoren.
Wat ik wel zat te denken dat je via de z-wave die de oogjes uitzenden wel zou kunnen onderscheppen. Alleen daar heb ik de apparatuur niet voor.
Toon verstuurt wel degelijk data via WIFI. De vraag is wat voor data. Daar probeer ik nog steeds antwoord op te krijgen. Toon maakt een beveiligde verbinding met 1 of meerdere servers van homeautomationeurope.com (Hae). Mooie Junipers overigens. Klinkt niet als Eneco.
Wellicht is het een development platform maar dan nog, voor push berichten heb je niet constant een beveiligde verbinding nodig. Ook weet Toon zonder dat ik het heb ingevoerd mijn naam (na verificatie) dus er gaat wel degelijk data over WIFi. Ik ben dan ook zee benieuwd met wat voor verhaal Eneco komt daarover. Net zoals "verbonden met service center" Waarom zou ik verbonden moeten zijn met een service center?"
Overigens werkt Toon niet zonder Internet verbinding. De initiele setup gaat niet verder voordat de verificatie gelukt is. En daarvoor moet er verbinding gemaakt met "home" via internet.
Wellicht is het een development platform maar dan nog, voor push berichten heb je niet constant een beveiligde verbinding nodig. Ook weet Toon zonder dat ik het heb ingevoerd mijn naam (na verificatie) dus er gaat wel degelijk data over WIFi. Ik ben dan ook zee benieuwd met wat voor verhaal Eneco komt daarover. Net zoals "verbonden met service center" Waarom zou ik verbonden moeten zijn met een service center?"
Overigens werkt Toon niet zonder Internet verbinding. De initiele setup gaat niet verder voordat de verificatie gelukt is. En daarvoor moet er verbinding gemaakt met "home" via internet.
Dit moet ik maar eens thuis gaan bekijken dan ...Ierlandfan schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:59:
Toon verstuurt wel degelijk data via WIFI. De vraag is wat voor data. Daar probeer ik nog steeds antwoord op te krijgen. Toon maakt een beveiligde verbinding met 1 of meerdere servers van homeautomationeurope.com (Hae). Mooie Junipers overigens. Klinkt niet als Eneco.
Sluipverbruik: Ontdek hoe hoog je sluipverbruik is. Wat is je minimale verbruik, als je alle apparaten en lichten uit hebt staan? Zoals ’s nachts.
's nachts is ons sluipverbruik 165 wat. Dat lijkt veel maar er staat hier een bak gevuld met vissen en bijbehorende electronica om het warm en stromend te houden. Dat was wel even een moment van woh.. Dat trekt veel stroom..
's nachts is ons sluipverbruik 165 wat. Dat lijkt veel maar er staat hier een bak gevuld met vissen en bijbehorende electronica om het warm en stromend te houden. Dat was wel even een moment van woh.. Dat trekt veel stroom..
homeautomationeurope.com is eigendom van Quby. En Quby is toevallig een van de makers van Toon.Rusky schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 16:07:
[...]
Dit moet ik maar eens thuis gaan bekijken dan ...
Dat klopt helemaal, mogelijk dat voor de test een en ander wordt gemonitord. Neemt niet weg dat ik wil weten wat en waarom. Er gaat mogelijk data mijn huis uit en ik wil weten welke. Gewoon als onderdeel van de test.
Als wij al tweakers kunnen aantonen dat dat inderdaad niet zo is dan heeft Eneco een mooi argument in verdere info over Toon.
Als wij al tweakers kunnen aantonen dat dat inderdaad niet zo is dan heeft Eneco een mooi argument in verdere info over Toon.
Dit topic is gesloten.