[BBG aanschaf] Budget- / Basissysteem Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 7.425 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 17:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 16:53

Drobanir

• Stefanovic45
  • Laatst online: 05-09 13:40

Stefanovic45

[BBG aanschaf] Budget- / Basissysteem

Donderdag 1 maart is de nieuwe editie van de Best Buy Guide weer on-line gegaan en dit topic is bedoeld om over de gekozen systeemconfiguraties te praten. Was het goed, hoe kan het beter? Als je zelf iets wilt gaan samenstellen of met dat idee loopt te spelen, kunnen we het daar natuurlijk ook over hebben. We verwachten wel enige inzet van je. Geef duidelijk aan wat je wilt bereiken, hoeveel je uit wilt geven, welke onderdele je eventueel al hebt, maar vooral wat je zelf al gedaan hebt.

Voor we je vertellen wat je het beste kunt kopen, moeten we nog wel een paar dingen van je weten:
  • Wat mag het systeem gaan kosten?
  • Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? (monitor, toetsenbord, muis, enz.)
  • Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Uiteindelijk willen we ook een beetje eigen inzet zien, dus bedenk eerst eens zelf een samenstelling waarvan jij verwacht dat hij aan jouw eisen voldoet. Je kunt dat het beste doen via de http://tweakers.net/pricewatch/. Zet de onderdelen in een wenslijst, klik onderaan de lijst op 'RML genereren' en post de code die je ziet één op één in je forumbericht alhier. Je zult zien dat er dan een overzichtelijk lijstje van wordt gemaakt.

Heb je specifieke vragen over de aanschaf van je SSD, voeding, monitor of videokaart dan kun je deze het beste stellen in de daarvoor bedoelde topic.Het budgetsysteem is bedoeld voor de gebruiker met beperkte eisen: het systeem is geschikt voor eenvoudige taken als surfen, tekstverwerken en het afspelen van media. Een eenvoudig spelletje behoort ook nog tot de mogelijkheden. Met een budget van 275 euro exclusief randapparatuur hebben we getracht een goed allround budgetsysteem samen te stellen.

Het basissysteem is geschikt voor dezelfde taken, maar heeft wat betere specificaties dankzij het grotere budget. Voor 50 euro extra is gekozen voor een betere processor en betere graphics.
Budgetsysteem
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 51,-€ 51,-
1Sharkoon Vaya€ 22,60€ 22,60
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB€ 71,-€ 71,-
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 14,20€ 14,20
1Huntkey Jumper 350€ 32,60€ 32,60
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 23,-€ 23,-
1AMD A6-3500 Boxed€ 58,50€ 58,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 272,90

Basissysteem
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-3870K Black Edition€ 111,10€ 111,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 325,50

SSD's
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 92,95€ 92,95
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 158,75€ 158,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 251,70

Randapparatuur
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer G225HQVB€ 89,-€ 89,-
1Acer G245HQbid (ET.UG5HE.019)€ 136,95€ 136,95
1Creative Inspire A220€ 20,95€ 20,95
1Logitech LS11€ 14,80€ 14,80
1Logitech MK320€ 23,01€ 23,01
1Logitech K120 (Internationaal)€ 8,-€ 8,-
1Logitech RX250 (Zwart)€ 5,80€ 5,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 298,51

[ Voor 33% gewijzigd door Bolletje op 03-03-2012 05:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga zometeen het basissysteem bestellen.

Ik heb een drietal(leek) vraagjes:

Ik gebruik normaal altijd twee 24'' schermen omdat ik dit prettiger vind werken. Gebruik pc vooral voor administratie/poker. Ze kunnen beide met een DVI of D-sub kabel op een systeem worden aangesloten.
Nou zie ik dat de Asrock A75M-HVS over slechts een D-sub uitgang en hdmi uitgang beschikt. Ik vraag mij af wat ik nou het beste kan doen:
-videokaart erbij kopen (niet voor betere graphs maar puur om 2e scherm aan te kunnen sluiten)
-bestaan er evt verloopstekkers om kabel toch op hdmi ingang te krijgen?
-of gewoon heel ander moederbord bij pc bestellen die wel 2 juiste uitgangen heeft? En zo ja welk?

Ik zie verder dat er op het moederbord een realtek rtl8111e 10/100/1000 lan functie zit. Is dit draadloos of alleen gestekkerd?

Verder wil ik een SSD 64gb HD voor besturingssysteem en een WD Caviar 500gb voor opslag.
Heb ik dan iets aan de SSD snelheid of wordt het systeem toch traag door de Caviar?

Alvast hardstikke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 16:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Ik zou er deze pricewatch: Sapphire HD 6450 512MB DDR3 bijvoorbeeld bij nemen, kun je ook nog eens een spelletje spelen en dan heb je meteen genoeg voor 3 monitoren, mocht je dit ooit willen. Daarbij maakt deze bijna geen geluid, omdat er geen ventilator op zit.

Er zit geen draadloos internet op dit moederbord, maar je kunt gewoon een adaptertje erbij kopen voor ongeveer 20€ (gok ik, weet ik niet zeker).

Met een SSD heb je gewoon de SSD snelheid voor alles wat er op de SSD staat. Alles wat op de HDD staat, heeft de snelheid van de HDD. Jouw systeem zal dus lekker snel zijn als je windows op de SSD zet.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkbrace
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-08 15:17
Ik voel me een beetje blond, maar ik kom er niet achter welke processor er nou op dat Asrock moederbord zit.. :? Is het hier geplaatste systeem niet compleet en moet ik (o.a.) nog een processor erbij kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:41
BazzPsychoNut schreef op zondag 04 maart 2012 @ 21:22:
Ik voel me een beetje blond, maar ik kom er niet achter welke processor er nou op dat Asrock moederbord zit.. :? Is het hier geplaatste systeem niet compleet en moet ik (o.a.) nog een processor erbij kopen?
Op het moederbord zit geen processor, die zit er los bij.
AMD A6-3500 Boxed en AMD A8-3870K Black Edition

@RDKe, een extra videokaar ben je niet nodig.
Je hebt ook moederborden met een dsub en dvi aansluiting, en anders kun je een hdmi-dvi verloopje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkbrace
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-08 15:17
mitsumark schreef op zondag 04 maart 2012 @ 21:53:
[...]

Op het moederbord zit geen processor, die zit er los bij.
AMD A6-3500 Boxed en AMD A8-3870K Black Edition
Dank u!! _/-\o_
Daar had ik dus helemaal overheen gekeken |:(
edit: het staat er zelfs boven. (ik dacht dat die AMD de grafische kaart was en heb niet verder gekeken)

[ Voor 15% gewijzigd door winkbrace op 04-03-2012 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn computer heeft het begeven na ruim 7 jaar trouwe dienst. Zoals altijd is de timing niet optimaal want ik begin eind van de week met afstuderen.
Ik speel af en toe spelletjes maar hoef niet de beste graphics. (Wil evt. later wel een extra videokaart kunnen plaatsen). Verder is het vooral muziek luisteren, internetten en af en toe technisch tekenen voor school. (Solidworks, maar niet te heftig en niet zo vaak)
Mijn budget is beperkt en ik heb geprobeerd om een pc samen te stellen aan de hand van jullie systeem en de beschikbare voorraad bij Alternate, zodat ik daar alles kan ophalen en niet alles bij verschillende winkels moet halen.
Dit is waar ik op uit ben gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sharkoon T5 Economy€ 38,90€ 38,90
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,50€ 41,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,70

Heel graag hoor ik een reactie of dit systeem gaat werken, en of er betere opties zijn.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theBazz
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Hi allen,

Ik wil het basissysteem aanschaffen, maar ik houd nogal van stilte om me heen, dus ik wil het iets aanpassen.
Ik dacht een stillere case fan er in te zetten en een stillere voeding. Zou dat voldoende zijn? Of kan ik beter ook een stillere koeling op de processor zetten? Het zijn misschien wat noob vragen, maar ja, dat ben ik ook enigszins

Voor de voeding heb ik in de best-buy-guide gekeken en kom ik op de be quiet Pure Power L7 350. Deze heeft goede beoordelingen o.a. op geluidsproductie. En een 80 plus certificaat wat voor mij ook belangrijk is.
Raden jullie deze ook aan, of kan ik beter een andere nemen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Als je blijft doen wat je altijd gedaan hebt, blijf je krijgen wat je altijd gekregen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Hoewel de cpu-koeler wel redelijk stil zal zijn, kun je er voor totale stilte beter een andere koeler opzetten die gemaakt is om stil te zijn. Die voeding lijkt mij ook niet slecht en case-fans moet je zelf bepalen of je die het geld waard vindt, want geluidsproductie gaat er zeker niet van omlaag. Maar natuurlijk wordt het geheel wel koeler en hoeven andere fans dus minder hard te blazen, dus als je er genoeg budget voor hebt is het zeker geen miskoop.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 15:48
Wat had ik volgens jouw kunnen besparen dan?
Dellmorte schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:47:
me pc is vandaag binnen gekomen !

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Black WD2002FAEX, 2TB€ 166,90€ 166,90
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 15,51€ 15,51
1Xigmatek Elysium€ 165,01€ 165,01
1Noctua NH-D14€ 64,80€ 64,80
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 188,40€ 188,40
1Corsair Professional Gold AX850€ 163,-€ 163,-
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 158,65€ 158,65
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 42,80€ 42,80
2MSI N580GTX Twin Frozr II/OC€ 467,84€ 935,68
1Asrock P67 Extreme4 Gen3€ 134,70€ 134,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.035,45

Goh, jammer dat je niet even dit topic hebt geraadpleegd. Had je een hoop geld kunnen schelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Geen flauw idee wat diegene met 'veel geld' heeft bedoeld, maar hoe zijn de performance en wat is jouw mening over deze behuizing?

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hoewel veel mensen tegenwoordig een laptop komen, zet ik soms nog wel eens een Budget PC in elkaar voor iemand. Deze is toch wat afwijkend geworden van die jullie samenstellen.

1. Omdat veel software (nog) geen ondersteuning voor multi-core heeft, geef ik de voorkeur aan een dual-core CPU met hoge GHz.
2. Ik heb erg slechte ervaring met Asrock. Voor 10 euro meer een MSI of Gigabyte kan ik van harte aanbevelen.
3. Misschien is een Pentium G630 een mooie optie. De USB2.0 sticks gaan sneller dan op een AMD. En persoonlijk vind ik Intel stabieler en beter.

Zomaar wat overwegingen.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:43
Ik heb mijn twijfels bij die huntkey voeding.

Wellicht dat een paar euro extra voor een bequite 80 plus voeding niet verkeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Bedenk wel dat als je voor elk onderdeel even een tientje meer zou gaan uittrekken, dat het budgetsysteem ineens 100€ duurder wordt, vandaar dat er waarschijnlijk wordt gekozen voor minimalistische onderdelen die dan maar een wat grotere kans hebben om stuk te gaan. Deze keuze is uiteindelijk toch voor de consument of zij wel of niet een betere voeding willen, om maar even een voorbeeld te noemen.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Huntkey is geloof ik een OEM producent die in het verleden goedkope voedingen maakte. Ik heb van iemand gehoord dat de nieuwe 80+ voedingen niet slecht zijn van hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
peter123 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:28:
Hoewel veel mensen tegenwoordig een laptop komen, zet ik soms nog wel eens een Budget PC in elkaar voor iemand. Deze is toch wat afwijkend geworden van die jullie samenstellen.

1. Omdat veel software (nog) geen ondersteuning voor multi-core heeft, geef ik de voorkeur aan een dual-core CPU met hoge GHz.
2. Ik heb erg slechte ervaring met Asrock. Voor 10 euro meer een MSI of Gigabyte kan ik van harte aanbevelen.
3. Misschien is een Pentium G630 een mooie optie. De USB2.0 sticks gaan sneller dan op een AMD. En persoonlijk vind ik Intel stabieler en beter.

Zomaar wat overwegingen.
1. Dat is niet helemaal waar, als ik gewoon wat dingetjes doe (browsen, open office, muziek) zie ik toch al mn 4 cores in gebruik.
2. Wat voor slechte ervaringen heb je met asrock? als ik het forum (en de rest van internet) zo bekijk is asrock één van de merken met de minste issues.
3.De g620 en i3 2100 hebben we overwogen, maar dan mis je eigenlijk de optie om een simpel spelletje te spelen (grafisch is die een heel stuk slechter dan deze amd opties).
Waarom werkt een usb2 stick sneller?
Amd is net zo stabiel als intel, daar zit echt geen verschil tussen.
Ruudvanelk schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:30:

Wellicht dat een paar euro extra voor een bequite 80 plus voeding niet verkeerd is.
Waarom denk je dat de Bequiet beter is dan de Huntkey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:39:
[...]

1. Dat is niet helemaal waar, als ik gewoon wat dingetjes doe (browsen, open office, muziek) zie ik toch al mn 4 cores in gebruik.
2. Wat voor slechte ervaringen heb je met asrock? als ik het forum (en de rest van internet) zo bekijk is asrock één van de merken met de minste issues.
3.De g620 hebben we overwogen, maar dan mis je eigenlijk de optie om een simpel spelletje te spelen (grafisch is die een heel stuk slechter dan deze amd opties).
Waarom werkt een usb2 stick sneller?
Amd is net zo stabiel als intel, daar zit echt geen verschil tussen.
1. Als je 1 applicatie hebt die veel CPU kracht nodig heeft en de rest 0-5% is de belasting hooguit 50-55%. Liever dus 3GHz dual-core dan 2GHz quad-core. Daarnaast weet ik niet of AMD de CnQ bug al heeft opgelost. (edit:Is opgelost) http://www.anandtech.com/show/2923
2. Heb er zelf 2 gehad en beide mankeerde iets aan. De eerste (939) had problemen met geluid en de 2de (AM2) had te weinig power op de USB poorten, waardoor USB-sticks via een verlengkabel niet werkten. De bordjes deden het wel, maar met beperkingen. Ze trekken over het algemeen ook wat meer stroom als ik de testen mag geloven.
3. Dat spelletje is inderdaad zo. Bij mij werkt een USB stick op een Intel sneller dan op een AMD. Beetje vreemd misschien, maar heb dit 2 jaar geleden ooit getest. Misschien is het met de nieuwe modellen inmiddels beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theBazz
  • Niet online
@Apekont1: thanx voor je antwoord. Ik denk dat ik er nog wel een stille case fan bij zet en dan voor de cpu de normale koeler laat zitten. Die hoeft dan toch minder hard te draaien. zou dat een goede oplossing kunnen zijn?
Apekont1 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:02:
Hoewel de cpu-koeler wel redelijk stil zal zijn, kun je er voor totale stilte beter een andere koeler opzetten die gemaakt is om stil te zijn. Die voeding lijkt mij ook niet slecht...

Als je blijft doen wat je altijd gedaan hebt, blijf je krijgen wat je altijd gekregen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Dat zou een hele goede oplossing zijn, maar wat voor fans ben je dan eigenlijk aan het overwegen? (Ik ben zelf namelijk ook een beetje op zoek naar stille fans voor mijn systeem)

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theBazz
  • Niet online
Ik weet niet echt wat goede fans zijn. Ik heb wat rond zitten kijken in de pricewatch en kom op 1 van deze:

Noctua NF-S12B ULN, 120mm
Noiseblocker NB-Multiframe S-Series MF12-S1, 120mm

Die zijn in ieder geval stil. Is wel wat duurder dan een fan van 5 euro. Ik hoop dat het het geld waard is. Als iemand daar zijn licht over kan schijnen, dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 13:47
Apekont1 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:33:
Bedenk wel dat als je voor elk onderdeel even een tientje meer zou gaan uittrekken, dat het budgetsysteem ineens 100€ duurder wordt, vandaar dat er waarschijnlijk wordt gekozen voor minimalistische onderdelen die dan maar een wat grotere kans hebben om stuk te gaan. Deze keuze is uiteindelijk toch voor de consument of zij wel of niet een betere voeding willen, om maar even een voorbeeld te noemen.
Sorry maar dat deze onderdelen eerder stuk zouden gaan is onzin, die voeding is ook gewoon goed.
Apekont1 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 16:35:
Ik zou er deze pricewatch: Sapphire HD 6450 512MB DDR3 bijvoorbeeld bij nemen, kun je ook nog eens een spelletje spelen en dan heb je meteen genoeg voor 3 monitoren, mocht je dit ooit willen.
Deze processors hebben een IGP die al krachtiger is dan een 6450 dus dat is overbodig.
theBazz schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:44:
Ik weet niet echt wat goede fans zijn. Ik heb wat rond zitten kijken in de pricewatch en kom op 1 van deze:

Noctua NF-S12B ULN, 120mm
Noiseblocker NB-Multiframe S-Series MF12-S1, 120mm

Die zijn in ieder geval stil. Is wel wat duurder dan een fan van 5 euro. Ik hoop dat het het geld waard is. Als iemand daar zijn licht over kan schijnen, dan graag.
Ik heb geen ervaring met die fans maar ik kan wel zeggen dat deze Nexus fans altijd als zeer stil ervaren worden: pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm

Zijn ook weer een stuk goedkoper. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Redblader op 05-03-2012 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ruudvanelk schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:30:

Hier: Bolletje in 'reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2012'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik geen reactie kreeg en mijn vraag dreigt onder te sneeuwen in het voeding/koelergeweld, een paar specifieke vragen.
1. Zit de processorkoeling bij de processor geleverd
2. is de voeding ook in de toekomst voldoende als ik er een geluids en videokaart en 2 externe harde schijven aanhang?.
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:10:
Mijn computer heeft het begeven na ruim 7 jaar trouwe dienst. Zoals altijd is de timing niet optimaal want ik begin eind van de week met afstuderen.
Ik speel af en toe spelletjes maar hoef niet de beste graphics. (Wil evt. later wel een extra videokaart kunnen plaatsen). Verder is het vooral muziek luisteren, internetten en af en toe technisch tekenen voor school. (Solidworks, maar niet te heftig en niet zo vaak)
Mijn budget is beperkt en ik heb geprobeerd om een pc samen te stellen aan de hand van jullie systeem en de beschikbare voorraad bij Alternate, zodat ik daar alles kan ophalen en niet alles bij verschillende winkels moet halen.
Dit is waar ik op uit ben gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sharkoon T5 Economy€ 38,90€ 38,90
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,50€ 41,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,70

Heel graag hoor ik een reactie of dit systeem gaat werken, en of er betere opties zijn.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theBazz
  • Niet online
@redblader: thanx voor de tip, scheelt inderdaad weer.

@jwvalk:
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:56:
Omdat ik geen reactie kreeg en mijn vraag dreigt onder te sneeuwen in het voeding/koelergeweld, een paar specifieke vragen.
2. is de voeding ook in de toekomst voldoende als ik er een geluids en videokaart en 2 externe harde schijven aanhang?.
De processorkoeler zit naar mijn weten meestal gewoon bij de processor. Zeker bij deze modellen kan ik me niet voorstellen dat dat anders is. Je kunt altijd een andere koeler erbij kopen, maar aangezien je aangeeft dat je budget niet zo groot is, zou ik het inderdaad bij de standaard koeler houden.

Vraag 2 kan ik niet voor je beantwoorden, misschien iemand anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag het basis systeem van Azerty kopen!

http://azerty.nl/0-1979-4...s-system-maart-2012-.html

Is dit al inclusief Windows of niet?
Het staat er niet bij, dus heb maar wel Windows erbij besteld.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Is inderdaad nog zonder Windows.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:56:
Ja.
Je hebt het nu dus over die Antec 380W? Die extra onderdelen toevoegen gaat dan prima, al ligt het er wel aan welke videokaart je neemt. De voeding heeft één PCI-e 6-pins aansluiting en qua vermogen moet je dus een beetje zoeken tot de top van een HD7770 (nog wel iets hoger). Je kan dan beter je vraag opnieuw stellen als je daadwerkelijk tot aanschaffen overgaat. Wellicht zijn er dan al andere modellen te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 19:24

Piper

No guts, no glory

Ik wil voor m'n schoonouders ook het basissysteem aanschaffen. Echter wil ik ook de tv via HDMI kunnen aansluiten om daar evt een filmpje oid op te kijken. Ik zie dat dit mobo een VGA en HDMI uitgang heeft. Ik zou dan de monitor op de VGA poort aansluiten. Wat levert dit voor kwaliteitsverlies op als ik een HD film wil kijken op de pc-monitor? Ik wil er een 2422" scherm bijkopen dat ook full HD aankan.

Is het de moeite/kosten waard om het mobo in te wisselen voor bijvoorbeeld onderstaande zodat de TV op HDMI kan en de monitor op DVI of zie je dat verschil amper?
pricewatch: Asus M5A78L-M/USB3

Mogelijk wil ik de 500gb schijf ook inruilen voor onderstaande zodat er iets meer ruimte is. Als iemand een andere optie heeft houd ik me ook aanbevolen.
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

We houden het in ieder geval bij een 500gb schijf.

Overigens wil ik wel de PC in ieder geval bij 1 shop kunnen bestellen zodat ze 'm daar in elkaar kunnen schroeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Piper op 07-03-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allen,

Ik wil graag een nieuw basis-systeem in elkaar zetten die moet voldoen aan de volgende eisen:
- Surfen en standaard office taken
- Downloaden, snel bestanden naar NAS kunnen overzetten
- Muziek 2.1 afspelen
- Wifi kunnen ontvangen
- Meerdere programma's tegelijk kunnen gebruiken ( downloaden, muziek, word en MSN bijvoorbeeld)

Dit alles wil ik zo SNEL en zo STIL mogelijk.

De volgende setup had ik in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 49,90€ 49,90
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB€ 71,50€ 71,50
1Scythe Twin Mounter 2.5in SSD-HDD Rev.C€ 4,-€ 4,-
1AMD A8-3870K Black Edition€ 108,-€ 108,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 84,40€ 84,40
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 25,-€ 25,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 375,40

Behuizing, beeldscherm, muis en toetsenbord zijn al in bezit.
Wat hier nog niet bij zit is een adapter voor draadloos internet, iemand een suggestie?
Verder twijfel ik aan de SSD in combi met HDD, is het misschien beter om alleen een SSD van 128GB te nemen? Ik heb namelijk niet veel geheugen nodig, films en dergelijken gaan naar NAS en worden op HTPC bekeken. Bespaard weer geld

Zijn er verder nog verbeteringen mogelijk, budget is 400 euro dus er kunnen nog meer kosten gemaakt worden.

Hoop graag wat van jullie te horen, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 17:25

Pykow

Angelo OTR

Beste tweakers.

Wij zijn opzoek naar 6 pc's om een cursus op te geven.
nu willen wij dit zo goedkoop mogelijkhouden.

er worden maar 1 zware software pakket gedraait,
Nu ben ik niet zo bekend met goedkope systemen te bouwen, dus vraag ik wat hulp.
Ik heb al naar de budget system gekeken, maar weet niet wat ik er kan verbeteren.

onze eisen zijn als volgt:
Beeldscherm (minimale resolutie 1680x1050)
muis/toetsenboard (allemaal zo goedkoop mogelijk)
Minimaal 3 GB intern geheugen (liefst 4GB)
als het kan een i3 maar sta zelf ook wel open voor een leuke AMD.

kosten zolaag mogelijk als het maar kan.

komt verhuursoftware op. dus om je voorraad van je magazijn te plannen,inhuren etc.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Pykow schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 23:00:
Beste tweakers.

Nu ben ik niet zo bekend met goedkope systemen te bouwen, dus vraag ik wat hulp.
Ik heb al naar de budget system gekeken, maar weet niet wat ik er kan verbeteren.

komt verhuursoftware op. dus om je voorraad van je magazijn te plannen,inhuren etc.
Veel goedkoper dan dit wordt het niet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 36,20€ 36,20
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB€ 68,41€ 68,41
1AOpen ES45F€ 43,30€ 43,30
1Microsoft Wired Desktop 400 for Business€ 11,90€ 11,90
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,10€ 21,10
1Asrock H61M-GS€ 42,20€ 42,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 223,11

Hier moet dan eventueel nog windows (en andere software) bij, en 1 of meerdere dvd spelers (voor éénmalig gebruik zou ik gewoon 1 externe nemen).

Je kunt hem sneller maken door simpelweg een snellere processor te nemen, bv een g620, g840, i3 2100, i5 etc (ik ken de software niet).

Het lijkt redelijk business achtig, ga je de computers langere tijd gebruiken (ook voor andere dingen) dan kun je misschien beter gelijk een HP/Dell/whatever kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Piper schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:25:
Ik wil voor m'n schoonouders ook het basissysteem aanschaffen. Echter wil ik ook de tv via HDMI kunnen aansluiten om daar evt een filmpje oid op te kijken. Ik zie dat dit mobo een VGA en HDMI uitgang heeft. Ik zou dan de monitor op de VGA poort aansluiten. Wat levert dit voor kwaliteitsverlies op als ik een HD film wil kijken op de pc-monitor? Ik wil er een 2422" scherm bijkopen dat ook full HD aankan.

Is het de moeite/kosten waard om het mobo in te wisselen voor bijvoorbeeld onderstaande zodat de TV op HDMI kan en de monitor op DVI of zie je dat verschil amper?
pricewatch: Asus M5A78L-M/USB3

Mogelijk wil ik de 500gb schijf ook inruilen voor onderstaande zodat er iets meer ruimte is. Als iemand een andere optie heeft houd ik me ook aanbevolen.
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

We houden het in ieder geval bij een 500gb schijf.

Overigens wil ik wel de PC in ieder geval bij 1 shop kunnen bestellen zodat ze 'm daar in elkaar kunnen schroeven.
Let wel op dat aansluiten via een VGA kabel geen ondersteuning bied voor HDCP. Wanneer je dus (in de toekomst) originele films af wil gaan spelen (via b.v. blu-ray) dan moet je of een DVI of HDMI aansluiting gebruiken. Nu zal dit in de praktijk niet veel voorkomen, maar die paar euro extra die een ander moederbord kost is ook niet veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er iemand die mij kan helpen?

Alvast bedankt!
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 15:06:
Hallo allen,

Ik wil graag een nieuw basis-systeem in elkaar zetten die moet voldoen aan de volgende eisen:
- Surfen en standaard office taken
- Downloaden, snel bestanden naar NAS kunnen overzetten
- Muziek 2.1 afspelen
- Wifi kunnen ontvangen
- Meerdere programma's tegelijk kunnen gebruiken ( downloaden, muziek, word en MSN bijvoorbeeld)

Dit alles wil ik zo SNEL en zo STIL mogelijk.

De volgende setup had ik in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 49,90€ 49,90
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB€ 71,50€ 71,50
1Scythe Twin Mounter 2.5in SSD-HDD Rev.C€ 4,-€ 4,-
1AMD A8-3870K Black Edition€ 108,-€ 108,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 84,40€ 84,40
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 25,-€ 25,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 375,40

Behuizing, beeldscherm, muis en toetsenbord zijn al in bezit.
Wat hier nog niet bij zit is een adapter voor draadloos internet, iemand een suggestie?
Verder twijfel ik aan de SSD in combi met HDD, is het misschien beter om alleen een SSD van 128GB te nemen? Ik heb namelijk niet veel geheugen nodig, films en dergelijken gaan naar NAS en worden op HTPC bekeken. Bespaard weer geld

Zijn er verder nog verbeteringen mogelijk, budget is 400 euro dus er kunnen nog meer kosten gemaakt worden.

Hoop graag wat van jullie te horen, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

Pykow schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 23:00:
Beste tweakers.

Ik zou als ik jullie was even met dell oid bellen. 6pcs kan er wel redelijk geschaafd worden aan de prijs, zeker als je in het bezit bent van een kvk...

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi.

Ik had de volgende vraag:

Ik ben van plan een computer te bouwen die gerust mag meegaan zolang de hardware het uithoudt.

Wat betreft de eisen:
- gewoon thuisgebruik (office, internet)
- mediaspeler
- Ik ben van plan om eens een compactcamera ofzo te kopen zodat 't misschien ook wenselijk is dat hij foto's en (geen al te lange) 1080p-filmpjes kan bewerken
- en ik neem aan dat ik ook van tijd tot tijd een OS in VirtualBox ga draaien om mee te knoeien zonder de gewone installatie te vervuilen.

Graag had ik commentaar gehad op de volgende punten:

Wat betreft geheugen; de consensus op internet is dat voor ram 4 gig meer dan genoeg is voor Windows 7. Echter twijfel ik tussen 4 en 8 gig in verband met die eventuele virtuele machine en het eventueel bewerken van video. Ik wil wel absoluut de swapfile kunnen uitzetten (want SSD).

Als SSD dacht ik de m4 van 64 gig te nemen. Denk niet dat ik meer nodig ga hebben voor W7 en de usual suspects zoals Office, Chrome/Firefox, mediaspeler, eventueel Picasa of iets dergelijks...
De overige files zouden dan op een willekeurige HDD komen die ik nog heb liggen. 128 is dan overkill?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2012 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSik
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-05-2024
hey mensen.. ik ben op zoek naar wat advies.
ik ga voor de 1e keer proberen zelf een syteem samen te stellen dus op een aantal gebieden ben ik een noob.

wat ik wil is een goedkoop systeem dat het volgende kan; veel programma's tegelijkertijd draaien (o.a. photoshop(vaak veel grote bestanden tegelijk), browser(meestal een hoop tabs tegelijk open), div chatprogramma's en het belangrijkste: een muziekprogramma). daarnaast wil ik het systeem redelijk eenvoudig kunnen upgraden in de toekomst met o.a. een SSD en extra RAM.
tot nu toe doe ik dat op mijn 8 jaar oude P4 2.8Ghz Dell.. maar deze is ondertussen een beetje op.
het enige dat ik uit mijn oude systeem meeneem naar mijn nieuwe zijn de optical drives, Sata HDD's (2 stuks) en de randapparatuur (monitor, toetsenbord en muis)

nou heb ik effe wat rondgekenen in de pricewatch en dit lijkt mij een behoorlijk redelijk systeem voor mijn eisen.
ik heb een lichte voorkeur voor intel over AMD vanwege de SSD die ik in de toekomst wil en gewoon omdat ik er goede ervaringen mee heb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Spire CoolBox 208€ 27,80€ 27,80
1Sharkoon System Fan Low-Noise S802520L-3, 80mm€ 2,35€ 2,35
1Intel Core i5 2400€ 163,-€ 163,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,-€ 38,-
1Asrock H67DE3€ 75,10€ 75,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 306,25

graag advies.
mijn budget is max ong 350 eu alles wat het geheel stiller en of sneller maakt is mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

@Peter, ik zou in plaats van 4*2GB ram, 2*4GB nemen zodat je in de toekomst vrij simpel naar 16GB kan: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G
Persoonlijk ben ik ook niet zo een fan van voedingen (bezuinig nooit op een voeding) die mee worden geleverd met een kast dus ik zou adviseren om even hier te kijken: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 en een kast zonder voeding te nemen.

@tony, wat is je budget?

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niet echt een budget. Ik zou 'm gewoon zo willen bouwen dat hij (zonder defecten) zo lang mogelijk meegaat, dus flexibiliteit mag wel.

Daarom had ik deze lijst samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q07B€ 43,60€ 43,60
1Intel Core i3 2125 Boxed€ 124,20€ 124,20
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 78,40€ 78,40
1Crucial CT2KIT51264BD1339€ 43,58€ 43,58
1Intel Desktop Board DH61AG€ 106,-€ 106,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 395,78

Het moederbord is misschien een niet voor de hand liggende keuze maar het heeft weinig features en daarom een heel laag stroomverbruik. Het werkt ook met een laptopadapter in plaats van een voeding. Idle zou het verbruik dan rond de 15 watt komen te liggen.

Eventueel zou ik er ook een i5 in kunnen zetten, maar daarvan weet ik niet of het echt nodig is of overkill.
Ook; ik ga ervan uit dat een HD3000 nodig is om een beetje goed te zitten, maar kan een HD2000 ook niet volstaan voor alles behalve gamen? In dat geval zou ik de i3 2120 nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2012 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Ik zou sowieso dan even uitrekenen of het extra geld wat je in je mobo stopt zich wel terugverdiend qua stroombesparing.. Verder is een voeding dus ook wel handig en ik zou werkgeheugen nemen wat wel op voorraad is.. zoals bijv. pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mh, ik blijf bij 't moederbord van Intel, heb ook niet meer nodig ten slotte. Een ander moederbord zou ik met een picoPSU kunnen voeden maar dat is dan even duur. Bovendien, in die kast passen bovendien enkel modulaire voedingen en dan kan ik er geen passieve koeler opzetten. Zo'n voeding heb je pas vanaf 300 à 400 watt en bij een verbruik van 15 à 20 watt zijn die heel onefficiënt.

Wat dat gedeelte betreft heb ik lang zitten denken :).

Voor het geheugen is dat inderdaad een betere oplossing, thanks!

Dus jij zou 64 gb combineren met 8 gig ipv. 4? en wat met de processor? een i3 met HD2000 of 3000?

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSik
Kapiteiniglo schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 07:55:
@Peter, ik zou in plaats van 4*2GB ram, 2*4GB nemen zodat je in de toekomst vrij simpel naar 16GB kan: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G
Persoonlijk ben ik ook niet zo een fan van voedingen (bezuinig nooit op een voeding) die mee worden geleverd met een kast dus ik zou adviseren om even hier te kijken: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 en een kast zonder voeding te nemen.
dank voor je snelle reactie.. ik heb mijn wishlist aangepast

ik tweifel alleen nog een beetje over de combinatie van deze kast en voeding

#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Merc Beta€ 31,20€ 31,20
1Intel Core i5 2400€ 163,-€ 163,-
1Huntkey Jumper 350€ 32,25€ 32,25
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 39,-€ 39,-
1Asrock H67DE3€ 75,10€ 75,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 340,55

edit; is een 2e fan nuttig voor dit systeem of is het weggegooid geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Het is nuttig, wanneer je de extra koeling nodig hebt. Dat lijkt me bij jouw systeem (nog) niet het geval en daarom zou ik het niet meteen doen. Je moet maar zo denken, je kunt er altijd fans bijzetten :P

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Om de mensen hier nog even op weg te helpen:
Piper schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:25:
Wat levert dit voor kwaliteitsverlies op als ik een HD film wil kijken op de pc-monitor? Ik wil er een 2422" scherm bijkopen dat ook full HD aankan.
VGA is geen digitale uitgang waardoor er geen ondersteuning is voor HDCP, maar ik denk dat dat niet voor veel problemen moet zorgen. Er is een merkbaar verschil tussen VGA en een digitale-aansluiting in beeldkwaliteit, maar ik denk hierbij ook dat je schoonouders dat niet door zullen hebben. Het verschilt tevens per monitor.
Dat moederbord gaat sowieso niet werken omdat het een ander socket betreft (AM3+ vs FM1). Daarnaast zitten er wel twee digitale uitgangen op, maar kan er slechts één gebruikt worden. Dus óf DVI óf HDMI. Je schiet er dus niets mee op.

Als je per se beide digitale aansluitingen wilt moet je naar een discrete videokaart kijken. Dan kan je die combineren met een iets snellere Intel processor (bijv. Intel G620 + HD6450).
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 12:13:
Is er iemand die mij kan helpen?

Alvast bedankt!
Je huidige lijstje is opzich prima. Ik zie aan je gebruikerseisen dat je op grafisch vlak maar weinig gaat doen. Wellicht is de overstap naar een Intel G620 dan ook wel. Die is op grafisch vlak een stuk minder dan de A6-3500, maar qua processor wel een stuk beter. Ook is hij een stuk goedkoper dan je gekozen 3870K.
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 15:06:
Downloaden op wat voor manier? Wat als dat rarren, parren en repareren is vergt dat nog wel wat processorkracht.
Welke had je zelf op het oog? Er is namelijk nogal een selectie: http://tweakers.net/price.../wlan-netwerkkaarten.html
Opzich lijkt me de eerste, die van Linksys, al prima.

Daarnaast is een draadloze verbinding niet ideaal om grote hoeveelheden data heen en weer te zenden. Een goede router is dus wel een vereiste.
Dat zou je dan inderdaad prima kunnen doen. Je hebt dus al een NAS met voldoende opslagcapaciteit?
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 14:50:
Mh, ik blijf bij 't moederbord van Intel, heb ook niet meer nodig ten slotte.
Je hebt dan nog wel een 19V voeding nodig met de goede aansluiting. Een efficiënte adapter moet je dus al hebben of anders nog kopen.
Een ander moederbord zou ik met een picoPSU kunnen voeden maar dat is dan even duur. Bovendien, in die kast passen bovendien enkel modulaire voedingen en dan kan ik er geen passieve koeler opzetten. Zo'n voeding heb je pas vanaf 300 à 400 watt en bij een verbruik van 15 à 20 watt zijn die heel onefficiënt.
Huh, enkel modulaire voeding? Hoe kom je daarbij? Een modulair uitgevoerd voeding is er één waarbij je de kabels kan loshalen die je niet nodig hebt. Dat heeft geen invloed op de grootte van de voeding.
Voor het geheugen is dat inderdaad een betere oplossing, thanks!
Indien je voor het gekozen Intel moedebord gaat heb je SODIMM geheugen nodig. Wat je nu hebt is gewoon desktop geheugen; dat gaat niet passen.
Dus jij zou 64 gb combineren met 8 gig ipv. 4? en wat met de processor? een i3 met HD2000 of 3000?
64GB lijkt voldoende te zijn gezien je gebruikersscenario. Over de GPU: http://www.anandtech.com/...0k-core-i3-2100-tested/11
Vanwaar je keuze voor het Asrock H67 moederbord?
ik tweifel alleen nog een beetje over de combinatie van deze kast en voeding
Waar twijfel je over?

Je kan eventueel ook gaan voor een kleinere, micro-ATX, oplossing. Er zijn genoeg moederborden te vinden in micro-ATX-formaat die genoeg functies bieden.
edit; is een 2e fan nuttig voor dit systeem of is het weggegooid geld?
Al je gekozen onderdelen hebben een redelijk laag energieverbruik. Één ventilator is afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSik
Vanwaar je keuze voor het Asrock H67 moederbord?
ik denk dat dit moederbord voor zijn prijs de beste mogelijkheden bied voor de toekomst,
vrijwel alle goedkopere hebben bijvoorbeeld maar 2 dimm slots en geen usb3 en sata3 mogelijkheden.

en ik ben van plan om in de niet al te verre toekomst het systeem uit te breiden met o.a. extra ram en een SSD.
en de wat verdere toekomst een grafische kaart..

dat is ook de reden dat ik tweifel over de voeding.. hoeveel extra kan hij aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_wceend
  • Laatst online: 30-07 15:12
Het basissysteem komt goed overeen met mijn wensen. Ik wil er graag een SSD bijdoen en de 4gb RAM vervangen door 8gb RAM. Ik heb de 64gb SSD van Samsung uit de startpost gekozen en vroeg me af of ik deze zondermeer in het basissysteem in kan bouwen, of dat ik daar extra hulpstukjes, zoals een 2,5" naar 3,5" converter voor nodig heb.

In andere woorden, is de onderstaande lijst inclusief SSD compleet, of mist er nog iets?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 51,59€ 51,59
1Linksys AE1000 Wireless-N USB Adapter€ 17,-€ 17,-
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB€ 69,-€ 69,-
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 14,99€ 14,99
1AMD A8-3870K Black Edition€ 106,40€ 106,40
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 442,73

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etnerdnl
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-02 19:09
k_wceend schreef op zondag 18 maart 2012 @ 22:34:
Het basissysteem komt goed overeen met mijn wensen. Ik wil er graag een SSD bijdoen en de 4gb RAM vervangen door 8gb RAM. Ik heb de 64gb SSD van Samsung uit de startpost gekozen en vroeg me af of ik deze zondermeer in het basissysteem in kan bouwen, of dat ik daar extra hulpstukjes, zoals een 2,5" naar 3,5" converter voor nodig heb.

In andere woorden, is de onderstaande lijst inclusief SSD compleet, of mist er nog iets?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 51,59€ 51,59
1Linksys AE1000 Wireless-N USB Adapter€ 17,-€ 17,-
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB€ 69,-€ 69,-
1AMD A8-3870K Black Edition€ 106,40€ 106,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 442,73

Alvast bedankt voor jullie reacties.
er zit een bracket bij de SSD van 2,5" naar 3,5" dus het is compleet zo.

PCtje :) -> http://tweakers.net/gallery/349972#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_wceend
  • Laatst online: 30-07 15:12
Oke, top. Hartelijk dank! Ik ga hem bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 11:57
Ik heb afgelopen week het basissysteem gekocht, en van het weekend in elkaar gezet.

Nu valt mij op dat de grafische kaart die op het moederbord zit, slechts 250 mb videogeheugen heeft. ik had gehoopt op 512, dit is mij niet opgevallen tijdens het kopen :D

Wanneer ik een grafische kaart bijplaats, wordt die dan "in plaats van" de huidige kaart gebruikt, of "in combinatie met"?

Volgens mij is de kaart die er nu in zit namelijk eigenlijk beter dan een grafische kaart die ik nog heb liggen, maar vragen spellekes als skyrim vooral om meer geheugen op de grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Als het goed is kun je in de bios instellen hoeveel geheugen je 'videokaart' mag gebruiken, dus daar even rondneuzen.
Hij zou in ieder geval 1024MB moeten kunnen gebruiken, al dacht ik dat dit standaard gelijk goed zou gaan.
Niks veranderen waarvan je niet weet wat het doet!

[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 19-03-2012 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb het Basis Systeem Maart 2012 bij Azerty gekocht en ben er tot nu toe gewoon zeer tevreden mee!
Op een paar kleine bugs na is het een prima PC'tje.
Alleen ik vraag me af hoe ik er draadloos internet op kan krijgen; het moederbord is een Asrock A75M.
Hoe moet ik hiermee begonnen; waar moet ik beginnen?
Heb het zelf nog nooit gedaan. Heb nu alleen internet via ethernet.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
PeterSik schreef op zondag 18 maart 2012 @ 22:04:
[...]

ik denk dat dit moederbord voor zijn prijs de beste mogelijkheden bied voor de toekomst,
vrijwel alle goedkopere hebben bijvoorbeeld maar 2 dimm slots en geen usb3 en sata3 mogelijkheden.
Daar heb je gelijk in ja. Ik zag nog wel enkele moederborden die dan wel vier geheugensloten hebben maar weer geen SATA 6Gbps. Dan is de Asrock H67 prima.

Vaak gaan mensen te snel voor een duur moederbord terwijl dat niet nodig is; vandaar de vraag :)
en ik ben van plan om in de niet al te verre toekomst het systeem uit te breiden met o.a. extra ram en een SSD.
Als je meer RAM wil kan je het beste nu kopen; de prijzen gaan enkel nog meer omhoog denk ik. Die lichte tendens is de laatste maanden al zichtbaar.
en de wat verdere toekomst een grafische kaart..

dat is ook de reden dat ik tweifel over de voeding.. hoeveel extra kan hij aan..
Wat voor kaliber videokaart heb je op het oog? De Huntkey Jumper 350 kan de meeste videokaarten prima aan die een enkele PEG-aansluiting hebben.

Eventueel kan je nog kiezen voor de Corsair CX430 V2, daar is het uitbreiden van de videokaart wat makkelijker (single rail 12V) waardoor je ongeveer tot het niveau van een HD6850 kan gaan. Veel sneller is dan ook niet slim omdat het systeem dan uit balans raakt
rikislief schreef op maandag 19 maart 2012 @ 12:29:
Nu valt mij op dat de grafische kaart die op het moederbord zit, slechts 250 mb videogeheugen heeft. ik had gehoopt op 512, dit is mij niet opgevallen tijdens het kopen :D
De AMD Fusion APU's maken gebruik van het werkgeheugen in je computer; ze hebben zelf geen geheugen. Je kan in de BIOS kijken om de geheugengrootte te veranderen.

Zie bladzijde 42 van de handleiding.
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:25:
Op een paar kleine bugs na is het een prima PC'tje.
Wat voor bugs bedoel je precies?
Alleen ik vraag me af hoe ik er draadloos internet op kan krijgen; het moederbord is een Asrock A75M.
Hoe moet ik hiermee begonnen; waar moet ik beginnen?
In de Pricewatch is een rijk assortiment aan draadloze netwerkkaarten.

Indien je niet veel eisen hebt voldoet de eerste, Linksys AE1000, prima. Die sluit je gewoon aan op een USB 2.0-poort en er zit een verlengsnoer bij met opzetstukje zodat je hem op een plek kan zetten waar goed bereik is.

offtopic:
Ik heb je bericht even verplaatst omdat het andere topic niet om daadwerkelijke aankopen gaat ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Bolletje op 19-03-2012 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wat voor bugs bedoel je precies?
Computer moet paar keer opnieuw opgestart worden voordat Windows opgestart wordt; zal vast te verhelpen zijn! :p

Weet iemand waar ik moet beginnen voor draadloos internet op een Asrock A75M-HVS??

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2012 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:19:
Weet iemand waar ik moet beginnen voor draadloos internet op een Asrock A75M-HVS??
Welke informatie mis je nog dan?
Bolletje92 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:40:
In de Pricewatch is een rijk assortiment aan draadloze netwerkkaarten.

Indien je niet veel eisen hebt voldoet de eerste, Linksys AE1000, prima. Die sluit je gewoon aan op een USB 2.0-poort en er zit een verlengsnoer bij met opzetstukje zodat je hem op een plek kan zetten waar goed bereik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bolletje92 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 22:18:
[...]

Welke informatie mis je nog dan?

[...]
Jaah goed waar ik moet beginnen.
De Asrock A75M-HVS heeft geen onboard Wi-FI, dus zal wel met een externe kaart of zoiets moeten? Of moet je dit in het moederbord prikken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2012 @ 22:18:
[...]

Jaah goed waar ik moet beginnen.
De Asrock A75M-HVS heeft geen onboard Wi-FI, dus zal wel met een externe kaart of zoiets moeten? Of moet je dit in het moederbord prikken??
Heb je op de link geklikt die ik in m'n post had? Dan krijg je tal van netwerkkaarten. Je kan dus kiezen voor een USB-oplossing of voor een kaart die je installeert in je PCI-e-slot of PCI-slot

Gezien je gebruikerswensen kan je waarschijnlijk gewoon voor een USB-netwerkkaart gaan. Gewoon in een USB-poort stoppen, drivers installeren en klaar ben je.

Bij simpele taken lijkt me deze pricewatch: Linksys AE1000 Wireless-N USB Adapter gewoon geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobswa
  • Laatst online: 06-02-2022
Een familie lid heeft gevraagd om voor €250 a €300 haar systeempje te upgraden. Nieuw moederbord, processor, werkgeheugen en HDD. De kast, voeding en optische drive zijn nog prima. Zo ook de randapparatuur.
Nu vroeg ik me af of de AMD fusion A6 wel geschikt is om beetje foto's te bewerken. Denk aan spelen met layers etc. Verder internet ze er alleen beetje op etc. Voor de andere componenten wou ik ook gewoon de BBG aan houden, betreffende moederbord etc.
Iemand die mij hier iets nuttigs over kan vertellen? Ben zelf namelijk niet zo bekend met deze processoren.
Ik zelf heb nog een Q6600 processor. Is die AMD daar een beetje mee te vergelijken...?

[ Voor 7% gewijzigd door Bobswa op 20-03-2012 11:54 ]

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bolletje, in verband met dat modulair; het was een mini-ITX kast met plaats voor een gewone ATX voeding; vandaar de noodzaak van een modulaire PSU; anders wordt het wel extreem krap daarin...
Bedankt voor het geheugen!
Ik ga voor de i3 2125 dan. De HD2000 lijkt mij net genoeg maar een beetje overschot is altijd mooi meegenomen als je een pc bouwt voor 5+ jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je huidige lijstje is opzich prima. Ik zie aan je gebruikerseisen dat je op grafisch vlak maar weinig gaat doen. Wellicht is de overstap naar een Intel G620 dan ook wel. Die is op grafisch vlak een stuk minder dan de A6-3500, maar qua processor wel een stuk beter. Ook is hij een stuk goedkoper dan je gekozen 3870K.

Downloaden op wat voor manier? Wat als dat rarren, parren en repareren is vergt dat nog wel wat processorkracht.

Welke had je zelf op het oog? Er is namelijk nogal een selectie: http://tweakers.net/price.../wlan-netwerkkaarten.html
Opzich lijkt me de eerste, die van Linksys, al prima.

Daarnaast is een draadloze verbinding niet ideaal om grote hoeveelheden data heen en weer te zenden. Een goede router is dus wel een vereiste.

Dat zou je dan inderdaad prima kunnen doen. Je hebt dus al een NAS met voldoende opslagcapaciteit?
Bedankt Bolletje92 voor je reactie.

Met downloaden gebruik ik GrabiT, die rart, part en pakt alles vanzelf uit. Het liefst wil ik tijdens deze processen gewoon kunnen surfen en Word etc. gebruiken.

Ik had idd de Linksys netwerkkaart al gezien. de router die ik heb is een D-link DIR-855, ik weet niet of deze voldoende is om draadloos redelijk snel bestanden te verzenden.

Verder heb ik een NAS met voldoende opslagcapaciteit.

Als ik voor de proc van Intel G620 ga, is dan het moederbord de asrock H61M/U3S3 een goede vervanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Hallo,

Ik heb ook een nieuwe pc nodig, maar kom er niet uit wat ik zou moeten hebben.

Dit zijn de minimale eisen waaraan het systeem (volgens de software) aan zou moeten voldoen.

Supported OS: Windows 7
Processor: Intel Core 2 Duo or AMD Athlon 64 X2 @ 2.5 ghz
RAM: 4 GB recommended
Video Card: 512 MB recommended / VRAM en ondersteuning OpenGL (als het kwa prijs niet veel uitmaakt liever zelfs 1024mb)
Sound Card: DirectX 9.0c–compliant sound card
Harde schijf: 500GB
1 DVD speler (brander is niet nodig)
Windows via ssd???

De volgende programma’s wil ik er minimaal op kunnen draaien:

Microsoft office, vector works, system Architect (HQnet), Settlers 7, empire earth 3

Als ik nu deze zou nemen en ik wil extra werkgeheugen erbij, hoe verander ik dat dan in het lijstje? Sorry is de eerste keer dat ik dit doe.

Dit is mijn wenslijst:
wenslijst: ideecomputer

Mijn budget is ongeveer 500 a 600 euro

#ProductPrijsSubtotaal
1Recom RC-8B€ 18,50€ 18,50
1Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB€ 34,05€ 34,05
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1AMD FX-4100 Black Edition€ 96,-€ 96,-
1Inter-Tech SL-500W€ 18,70€ 18,70
1OCZ Petrol PTL1-25SAT3-128G 128GB€ 109,90€ 109,90
1GeIL Black Dragon GB316GB1333C9DC€ 91,-€ 91,-
1Asus M5A78L-M/USB3€ 54,50€ 54,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,64

[ Voor 90% gewijzigd door Zomaar iemand op 22-03-2012 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Even opnieuw onder de aandacht brengen. Ik heb inmiddels in mijn bovenstaande post een eigen lijst samengesteld. Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden en of dit zo zou gaan werken.

Ook als ik iets belangrijks vergeten ben hoor ik het graag. Een monitor (17") heb ik nog, net als een toestenbord en muis.

edit:

Hmm de hd is ineens 100 euro duurder geworden. Dus maar even een ander gezocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Blue WD6400AAKS, 640GB€ 54,74€ 54,74
1OCZ Petrol PTL1-25SAT3-128G 128GB€ 109,40€ 109,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 542,83

[ Voor 83% gewijzigd door Zomaar iemand op 22-03-2012 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik kom hier misschien binnenvallen met een vraag die niet helemaal relevant is, maar goed. Mijn vraag is of het mogelijk is om een soort budget download/browse computertje te bouwen die volledig passief gekoeld is.

Daarmee bedoel ik dat er geen componentfans nodig zijn om de onderdelen te koelen. Ik snap uiteraard dat er altijd luchtverplaatsing moet zijn, anders kan je immers nooit de passieve koelblokken op temperatuur houden, maar dat wil ik het liefste bij 1 of 2 super stille casefans houden.

Ik wil dus eigen een bijna volledig stil computertje hebben om 's nachts te laten draaien die ook nog eens minder energie verbruikt. Is dit mogelijk of is dit een soort utopie?

Alvast bedankt,

Gr. Vippa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ligt eraan wat je eisen zijn wat betreft snelheid, met 1 casefan kom je echt al een heel eind als je grote koelblokken gebruikt.
Als snelheid niet boeit kun je zelfs prima volledig passief koelen (en dan hoeft het niet eens een trage atom te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 11:33
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 00:43:
Hallo allemaal,

Ik kom hier misschien binnenvallen met een vraag die niet helemaal relevant is, maar goed. Mijn vraag is of het mogelijk is om een soort budget download/browse computertje te bouwen die volledig passief gekoeld is.

Daarmee bedoel ik dat er geen componentfans nodig zijn om de onderdelen te koelen. Ik snap uiteraard dat er altijd luchtverplaatsing moet zijn, anders kan je immers nooit de passieve koelblokken op temperatuur houden, maar dat wil ik het liefste bij 1 of 2 super stille casefans houden.

Ik wil dus eigen een bijna volledig stil computertje hebben om 's nachts te laten draaien die ook nog eens minder energie verbruikt. Is dit mogelijk of is dit een soort utopie?

Alvast bedankt,

Gr. Vippa
pricewatch: Asus E35M1-M

Deze moederbord met chip wordt volledig passief gekoeld.. Fannetjes maken tegenwoordig niet eens zo'n lawaai meer.. Ik hoor vaak mijn hd er bovenuit ratelen.

[ Voor 5% gewijzigd door bladerash op 23-03-2012 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs in een budgetcomputer met dat doel hoort een SSD. Een gewone HDD is enkel nog te verantwoorden wanneer je veel opslag wil. 80 euro voor een 64 gb M4 zou ik er alleszins wel voor over hebben.

En als je toch van plan bent om een casefan te nemen zou ik gewoon een CPU-koeler met 120 of 140 mm fan nemen; naar 't schijnt hebben sommige moederborden bepaalde elektronica rond de socket omdat ze ervan uit gaan dat dat zo meegekoeld wordt door de CPU-koeler. Dan nog is passief misschien slecht voor de levensduur, ook al werkt 't in principe wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp kan ik net zo goed componenten met fans gebruiken. Zou iemand mij misschien een beetje op weg willen helpen met welke onderdelen ik het beste kan gebruiken?

Wat zijn bijvoorbeeld geschikte fans voor een zo stil mogelijke computer?
Moet ik kijken naar een Intel of een AMD processor?
Heb ik een aparte videokaart nodig of is de onboard chip genoeg om algemene toepassingen te draaien, zoals Chrome?
Hoeveel geheugen heb ik nodig om fatsoenlijk te kunnen browsen/downloaden?
Welk OS is hiervoor het meeste geschikt?

Veel vragen, no offense, ik heb gewoon een zetje in de goede richting nodig.

Btw, als dit beter ergens anders gepost kan worden, dan hoor ik dat graag.

EDIT:

Ik heb even snel dit bij elkaar gezocht. Gaat dit iets worden?

Processor:
pricewatch: AMD A4-3400 Boxed
Lijkt me een vrij logische keuze. Goedkoop en zeer populair. Voldoende rekenkracht voor een simpele computer.

Moederbord:
pricewatch: Asrock A75 PRO4
of
pricewatch: Asus F1A75-M
Het Asus moederbord lijkt mij kleiner dan het Asrock moederbord, maar kwam minder goed uit de test. Ik wil graag een zo klein mogelijk kast, dus ik ga het liefst voor een zo klein mogelijk moederbord. Hier zou ik graag wat advies willen.

SSD:
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD1 Slim 64GB
Lijkt me ook een logische keuze. Zeer populair en de slim variant voor minder dan 80 euro.

Voeding:
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W
Ik weet niet of 300 watt voldoende is om alles goed te voeden. Ook hier graag advies. Ik wil het liefst wel een zo stil mogelijk voeding.

Geheugen:
pricewatch: Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile
Veel keuze en niet duur. Dit leek me toch wel de beste optie.

Ik heb werkelijk geen idee welke kast geschikt is om deze onderdelen in te bouwen. Ik wil graag een kleine, stille kast. Het uiterlijk heeft geen prioriteit.

Kan iemand me hiermee wat makkelijker op weg helpen?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In 't algemeen kan je stellen dat grote fans efficiënter zijn; ze verplaatsen meer lucht bij hetzelfde aantal decibels.
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat er veel kwaliteits/geluidverschil kan zitten tussen een 120 mm fan @ 800 rpm van merk A of B. PWM is iets waar je wel naar moet kijken; die fans kunnen gestuurd worden door 't moederbord zodat ze enkel aan hun maximale toerental gaan draaien als 't ook echt nodig is.

Intel of AMD; Intel heeft over 't algemeen de zuinigste processoren. Verder kan je kijken naar de TDP rating; dat geeft een idee wat de maximale warmteontwikkeling zal zijn.

Onboard chip is genoeg voor gewoon gebruik en een eenvoudig spel in de laagste settings.

4 gig kost iets van een 25 à 30 euro en is al 2x zoveel je écht nodig hebt dus met 4 zit je goed in mijn opinie.

Zelf zou ik kiezen tussen Windows 7 of gratis de preview van Windows 8 installeren. 7 is een goed OS zonder meer en goed doorontwikkeld (meeste/belangrijkste bugs gefixt), Windows 8 is eigenlijk min of meer 't zelfde, met Metro (dat je echt wel kan negeren als je wil; je kan met een progje het klassieke startmenu terughalen). 'T voordeel van W8 is dat het nog een tijdje gratis te gebruiken zal blijven; je kan dus testen en later beslissen of je W7 of W8 koopt, 't nadeel is dat er bugs kunnen inzitten aangezien 't tot slot nog maar een pre-releaseversie is.
Mijn ervaring is dat W8 toch redelijk stabiel blijkt en je er prima eventjes mee voort kan, maar voor no nonsens zou ik W7 nemen. Ervoor betalen ga je ooit toch moeten :).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 19:49:
In 't algemeen kan je stellen dat grote fans efficiënter zijn; ze verplaatsen meer lucht bij hetzelfde aantal decibels.
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat er veel kwaliteits/geluidverschil kan zitten tussen een 120 mm fan @ 800 rpm van merk A of B. PWM is iets waar je wel naar moet kijken; die fans kunnen gestuurd worden door 't moederbord zodat ze enkel aan hun maximale toerental gaan draaien als 't ook echt nodig is.

Intel of AMD; Intel heeft over 't algemeen de zuinigste processoren. Verder kan je kijken naar de TDP rating; dat geeft een idee wat de maximale warmteontwikkeling zal zijn.

Onboard chip is genoeg voor gewoon gebruik en een eenvoudig spel in de laagste settings.

4 gig kost iets van een 25 à 30 euro en is al 2x zoveel je écht nodig hebt dus met 4 zit je goed in mijn opinie.

Zelf zou ik kiezen tussen Windows 7 of gratis de preview van Windows 8 installeren. 7 is een goed OS zonder meer en goed doorontwikkeld (meeste/belangrijkste bugs gefixt), Windows 8 is eigenlijk min of meer 't zelfde, met Metro (dat je echt wel kan negeren als je wil; je kan met een progje het klassieke startmenu terughalen). 'T voordeel van W8 is dat het nog een tijdje gratis te gebruiken zal blijven; je kan dus testen en later beslissen of je W7 of W8 koopt, 't nadeel is dat er bugs kunnen inzitten aangezien 't tot slot nog maar een pre-releaseversie is.
Mijn ervaring is dat W8 toch redelijk stabiel blijkt en je er prima eventjes mee voort kan, maar voor no nonsens zou ik W7 nemen. Ervoor betalen ga je ooit toch moeten :).
Ik werk eigenlijk alleen maar met W7. Na een tijdje het HTPC forum gevolgd te hebben, dacht ik dat Linux met XBMC misschien geschikter zou zijn voor zo'n simpel computertje. Maar goed, eerst alle onderdelen bij elkaar zoeken en dan komt het OS wel.

In ieder geval bedankt voor je tip over de fans, die ga ik zeker onthouden. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
IS er iemand die wil kijken naar mijn eerder geposte zelf samengestelde pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Podium Verhuur schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 00:09:
IS er iemand die wil kijken naar mijn eerder geposte zelf samengestelde pc?
Ik ken er niet superveel van dus ik geef commentaar op wat ik wél weet; ik vermoed dat je je SSD wil veranderen. Het 64 gb model komt niet al te best uit een test op de frontpage, en OCZ is gewoon een merk dat je moet mijden. In het SSD-topic gaan ze je er meer over kunnen vertellen, of zie de openingspost onder het titeltje betrouwbaarheid, maar ik heb al dingen gelezen van een enorme fail-rate van OCZ/Sandforce-SSD's. Voor 30 euro meer heb je een veel betrouwbaardere Intel 320, Crucial M4 of Samsung 830.

30 euro opleg op 110 euro is natuurlijk relatief veel, maar persoonlijk zou ik die er gewoon bijdoen of afsnoepen van iets anders. Een kapotte harde schijf wil je tenslotte niet vanwege het verlies aan gegevens en het extra werk, en een crashend systeem omwille van schijf-errors is ook maar irritant...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2012 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Dank je wel, dat is inderdaad niet iets waar ik op wil bezuinigen. Het systeem moet wel stabiel zijn.

En deze:

Verbatim SATA II SSD 128GB

of

Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/128G

Zijn deze betoruwbaarder?

Het SSD topic bestaat uit 9 delen met allemaal tussen de 80 en 100 pagina's. Dat wordt wel heel veel leeswerk...

[ Voor 52% gewijzigd door Zomaar iemand op 24-03-2012 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Bobswa schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 11:43:
Een familie lid heeft gevraagd om voor €250 a €300 haar systeempje te upgraden. Nieuw moederbord, processor, werkgeheugen en HDD. De kast, voeding en optische drive zijn nog prima. Zo ook de randapparatuur.
Nu vroeg ik me af of de AMD fusion A6 wel geschikt is om beetje foto's te bewerken. Denk aan spelen met layers etc. Verder internet ze er alleen beetje op etc. Voor de andere componenten wou ik ook gewoon de BBG aan houden, betreffende moederbord etc.
Iemand die mij hier iets nuttigs over kan vertellen? Ben zelf namelijk niet zo bekend met deze processoren.
Ik zelf heb nog een Q6600 processor. Is die AMD daar een beetje mee te vergelijken...?
Je bedoeld dus de A6-3500? Qua gevoel zal die ongeveer even snel als je Q6600 zijn, al dan niet minder.

Voor de meeste mensen is zo'n triple-core redelijk toereikend, maar mocht ze redelijk actief aan de slag gaan met Photoshop dan zou ik de 3870K nemen.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:15:
Bolletje, in verband met dat modulair; het was een mini-ITX kast met plaats voor een gewone ATX voeding; vandaar de noodzaak van een modulaire PSU; anders wordt het wel extreem krap daarin...
Of een voeding modulair is of niet wil nog niet zeggen hoeveel ruimte de kabels innemen. Ik heb zelf meerdere modulaire voedingen in gebruik en wat je daarbij vooral ziet is dat de kabels sleeved zijn. Ofwel met een extra laag er om heen en doorgaans zijn de kabels ook dikker omdat de voeding vaak meer vermogen moet leveren.

Een voeding met een laag vermogen heeft doorgaans ook niet veel kabels en deze zijn dan ook niet sleeved. De in de openingpost genoemde Huntkey Jumper 350 bijvoorbeeld. Die kabels nemen een stuk minder ruimte in en zijn ook makkelijker weg te werken.
Bedankt voor het geheugen!
Ik ga voor de i3 2125 dan. De HD2000 lijkt mij net genoeg maar een beetje overschot is altijd mooi meegenomen als je een pc bouwt voor 5+ jaar.
Als je gedurende een lange tijd met een systeem gaat doen vallen de kosten inderdaad wel mee.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:38:

Met downloaden gebruik ik GrabiT, die rart, part en pakt alles vanzelf uit. Het liefst wil ik tijdens deze processen gewoon kunnen surfen en Word etc. gebruiken.
Dat gaat dan denk ik wel goedkomen. Vooral als je Grabit alles laat doen op je harde schijf. Ook kan je in taakbeheer nog een prioriteit instellen. Dan kan je alles wat gepaard gaat met het downloaden een lage prioriteit geven.
Ik had idd de Linksys netwerkkaart al gezien. de router die ik heb is een D-link DIR-855, ik weet niet of deze voldoende is om draadloos redelijk snel bestanden te verzenden.
Die D-link router is zeer degelijk. Advies geven of alles 'redelijk snel' of 'soepel' gaat met draadloze netwerken is altijd lastig: de situatie is voor niemand hetzelfde. Het is dan ook moeilijk inschatten hoe de situatie zal zijn en of dit afdoende is.
Als ik voor de proc van Intel G620 ga, is dan het moederbord de asrock H61M/U3S3 een goede vervanger?
Ja, dat is een prima moederbord. :)
Podium Verhuur schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:27:
Even opnieuw onder de aandacht brengen. Ik heb inmiddels in mijn bovenstaande post een eigen lijst samengesteld. Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden en of dit zo zou gaan werken.

Ook als ik iets belangrijks vergeten ben hoor ik het graag. Een monitor (17") heb ik nog, net als een toestenbord en muis.

edit:

Hmm de hd is ineens 100 euro duurder geworden. Dus maar even een ander gezocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Blue WD6400AAKS, 640GB€ 54,74€ 54,74
1OCZ Petrol PTL1-25SAT3-128G 128GB€ 109,40€ 109,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 542,83
Behuizing is inmiddels niet meer leverbaar en die voeding is waardeloos. De OCZ Petrol is ook niet zo'n topper en die gekozen Western Digital is niet leverbaar voor die prijs. Hetzelfde geldt voor het geheugen, waarbij tegelijkertijd het maar de vraag is of 16GB wel nodig is.

Waarom heb je gekozen voor AMD Bulldozer? Die combinatie presteert namelijk een stuk minder op grafisch gebied dan een AMD Llano A8-3870K. Dat zal je zeker merken met Settlers en Empire Earth.

Vooralsnog is je lijstje een stuk minder dan wat er in de openingspost staat.

Ik ken Vector Works en System Architect niet. Op wat voor systemen draai je die programma's nu? En weet je hierbij wat er veel belast wordt?

Als ik het zo een beetje bekijk kan je het beste gewoon het basissysteem uit de openingspost nemen en dan daar nog Windows 7 en een Crucial M4 of Samsung 830 SSD aan toevoegen. Het werkgeheugen kan je dan nog veranderen van 4GB naar 8GB.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 18:58:
Ik heb even snel dit bij elkaar gezocht. Gaat dit iets worden?
Kan je je eisen wellicht beter omschrijven? Hoe klein moet de behuizing bijv. zijn en hoe intensief ga je downloaden en werken op de pc? Ook qua de grootte van de opslagcapaciteit is het nog niet duidelijk.

Misschien is een kant-en-klaar-oplossing namelijk ook voldoende. Iets met een E-350/E-450. Dat is allemaal passief gekoeld.
Podium Verhuur schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 00:33:
Het SSD topic bestaat uit 9 delen met allemaal tussen de 80 en 100 pagina's. Dat wordt wel heel veel leeswerk...
Een vluchtige blik in dat topic en je had kunnen weten dat een OCZ Petrol niet geweldig is en dat de Crucial M4 en de Samsung 830 de betere keuzes zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobswa
  • Laatst online: 06-02-2022
Bolletje92 schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 04:10:
[...]

Je bedoeld dus de A6-3500? Qua gevoel zal die ongeveer even snel als je Q6600 zijn, al dan niet minder.

Voor de meeste mensen is zo'n triple-core redelijk toereikend, maar mocht ze redelijk actief aan de slag gaan met Photoshop dan zou ik de 3870K nemen.
Bedankt voor je mening :) . Zat zelf beetje te dubben tussen de 3500 en 3870K. Ga toch maar voor de laatste. Die paar euro meer moet dan maar. Ga nu maar eens alles bestellen.

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Beste Bolletje92

Bedankt voor je uitgebreide reactie
Behuizing is inmiddels niet meer leverbaar en die voeding is waardeloos. De OCZ Petrol is ook niet zo'n topper en die gekozen Western Digital is niet leverbaar voor die prijs. Hetzelfde geldt voor het geheugen, waarbij tegelijkertijd het maar de vraag is of 16GB wel nodig is.
Behuizing en voeding had ik gewoon de goedkoopste genomen, omdat ik dacht dat dat allemaal ongveer hetzelfde was, als de voeding maar genoeg vermogen had.

Het het RAM gehuegen had ik gelezen dat hoe hoe beter is en het is niet heel duur. Maar is 8 GB dan voldoende?
Waarom heb je gekozen voor AMD Bulldozer? Die combinatie presteert namelijk een stuk minder op grafisch gebied dan een AMD Llano A8-3870K. Dat zal je zeker merken met Settlers en Empire Earth.
Vanwege recenties op internet, die vonden deze wel goed. Dat de combinatie niet goed werkt wist ik niet. Wederom wist ik niet dat dit veel uitmaakte.
Ik ken Vector Works en System Architect niet. Op wat voor systemen draai je die programma's nu? En weet je hierbij wat er veel belast wordt?
Vector works draair nu op een pentium 4 2.80Ghz met 2 GB RAM. Maar gaat de mist in bij het renderen van een 3D tekening.
System Architect komt niet door het opstart scherm heen (wel op mijn nieuwe laptop)

System Architect System Requirements
Supported Operating Systems:
•32 & 64-bit versions of Windows XP, Windows Vista, Windows 7

Minimum Performance Guidelines:
•CPU: 32 bit dual core @ 2.0GHz or better
•RAM: 2GB

Optimal Performance Guidelines:
•CPU: 64 bit dual core @ 2.50 GHz or better.
•RAM: 4GB or more

Needed:
Microsoft's .NET framework

Vector works:

Sorry copieeren lukt niet:
http://www.vectorworks.nl/support/systeemvereisten/
Dingen die opvallen voor optimaal gebruik:
goede grafische kaart met 512-1024 MB VRAM en ondersteuning OpenGL
4GB werkgeheugen
beeldresolutie: 1600x1200, 1920x1200
Als ik het zo een beetje bekijk kan je het beste gewoon het basissysteem uit de openingspost nemen en dan daar nog Windows 7 en een Crucial M4 of Samsung 830 SSD aan toevoegen. Het werkgeheugen kan je dan nog veranderen van 4GB naar 8GB.
Ook danheb ik nog heel veel keus, ben nu voor de goedkoopste van Crucial M4 gegaan.

Wat vindt je er zo van?

#ProductPrijsSubtotaal
1Sharkoon Vaya€ 22,90€ 22,90
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB€ 63,01€ 63,01
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 82,75€ 82,75
1AMD A8-3870K Black Edition€ 102,-€ 102,-
1Crucial m4 CT128M4SSD1 Slim 128GB€ 129,90€ 129,90
1Adata AD3U1333C4G9-2€ 34,95€ 34,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 533,75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RAM is niet hoe meer hoe beter; een keer je genoeg hebt (= geen page ins/outs in taakbeheer) maakt het niet meer uit want dan moet de harde schijf niet als tijdelijk ram fungeren. Zelfs een SSD is traag daarvoor.

Geen idee wat die Slim-M4 is btw. Ik weet dat ze ook typenummers hebben die eindigen op SSD2 ipv SSD1, maar 't ziet er niet slecht uit!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2012 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb mijn bestelling binnen; uiteindelijk is het de 64 gb M4, Intel DH61AG en i3 2125 geworden! Als geheugen de 8 gb die recommended was voor dat moederbord op de site van Crucial. Dus bedankt voor de raad!

Volgend weekend bouwen, ik post het energieverbruik en de temperatuur wel in het stille-pc topic :).

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2012 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boelensman1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 10:49
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G840€ 62,-€ 62,-
1Lite-On eSAU108 Zwart€ 23,-€ 23,-
1Lian Li PC-Q07B€ 43,90€ 43,90
1be quiet! Pure Power 300W€ 32,44€ 32,44
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 77,20€ 77,20
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,-€ 21,-
1ECS H67H2-I€ 76,70€ 76,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,24

Ik had dit samengesteld (budget is ongeveer 340 euro (excl. verzendkosten). Het is essentieel dat de boel in zo'n kleine behuizing zit. Hij zal vooral worden gebruikt voor internet en e-mailen. Ik vroeg me eigenlijk vooral af of ik nog ergens fouten had gemaakt, of nog iets vergeten was (suggesties mogen natuurlijk ook). Ik had de vorige keer namelijk een mobo uitgekozen zonder videokaartaansluiting...
Zo'n fout wil ik niet nog een keer maken :)

CTO van Appeal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Core 1000€ 30,30€ 30,30
1Huntkey Jumper 350€ 32,80€ 32,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 314,99

Andere kast (goedkoper, volgens mij lekker stil en genoeg ruimte voor van alles en nog wat), goedkopere dvd-brander en een voeding die goed leverbaar is ;) .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boelensman1 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 17:39:
#ProductPrijsSubtotaal
1Lite-On eSAU108 Zwart€ 23,-€ 23,-
1Lian Li PC-Q07B€ 43,90€ 43,90
1be quiet! Pure Power 300W€ 32,44€ 32,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,24

Ik had dit samengesteld (budget is ongeveer 340 euro (excl. verzendkosten). Het is essentieel dat de boel in zo'n kleine behuizing zit. Hij zal vooral worden gebruikt voor internet en e-mailen. Ik vroeg me eigenlijk vooral af of ik nog ergens fouten had gemaakt, of nog iets vergeten was (suggesties mogen natuurlijk ook). Ik had de vorige keer namelijk een mobo uitgekozen zonder videokaartaansluiting...
Ik heb dezelfde kast gekocht maar vanwege de geringe ruimte een moederbord met ingebouwde PSU genomen. (Intel DH61AG + Cooler Master Na 90 adapter). Ga 't dit weekend bouwen.

Lijkt mij een heel pak makkelijker en ook beter te koelen met de standaard fan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag Tweakers,

Onderstaande producten heb ik al wel uitgekozen voor me systeem, dvd writer heb ik nog.
Moederbord van asus omdat ik hier goede ervaringen mee heb, fractal behuizing omdat deze erg strak
is en de samsung SSD voor het snel starten van me programma's als windows 7, office.

De pc is voor prive gebruik: internetten, downloaden films/muziek, kopieren en openen van/naar naar nas en office gebruik.

Maar ik twijfel over welke snelheid FM1 processor, hoeveel geheugen en welke voeding ik nodig heb.
In de toekomst kunnen er nog 2 grote harde schijven (als de prijzen nog verder dalen) in me systeem komen. Verder moet de pc erg stil zijn :)

Hebben jullie tips of op en aanmerkingen over het weinige wat ik al wel heb ??

Alvast bedankt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 61,50€ 61,50
1Fractal Design Define Mini€ 81,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 232,40

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2012 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Als ik jouw was zou ik gaan voor:

-4gb 1333/1600mhz geheugen (zo'n 20€), bijvoorbeeld: pricewatch: Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9
-Een pricewatch: Intel Pentium G860 Boxed processor ipv een FM1 en dan icm pricewatch: MSI H61MA-E35 (B3) ipv het moederbord dat je nu hebt.
-Voeding zou ik 300w nemen, zoals deze: pricewatch: Huntkey Jumper 350
-Ook zijn wat extra (stille) casefans erg fijn, je zou er bijvoorbeeld vier van deze: pricewatch: Gelid Solutions WING 12 UV Blue, 120mm in kunnen doen.

Dan kom je in totaal uit op:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 80,-€ 80,-
1Fractal Design Define Mini€ 81,-€ 81,-
4Gelid Solutions WING 12 UV Blue, 120mm€ 10,60€ 42,40
1Huntkey Jumper 350€ 32,80€ 32,80
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 22,10€ 22,10
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 58,50€ 58,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 406,70

Om geld te besparen zou je de fans er niet bij kunnen nemen, een goedkopere processor nemen (ongeveer 2,5ghz dual core is voor jouw wensen wel genoeg)en een goedkoper moederbord (raad ik alleen niet aan, want deze is al vrij goedkoop).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben voor mijzelf opzoek naar en eenvoudig systeem.
Het gaat mij er vooral om dat ik lekker vlot gebruik kan maken van internet en tekstverwerkings programma.
Wel wil ik de mogelijkheid hebben om er in de toekomst 2 schermen op aan te sluiten.

Nu leek het "Budget game systeem" van deze maand mij een mooie basis.
Aangezien we het altijd een stukje goedkoper willen dacht ik eraan een andere (goedkopere) videokaart te nemen.
Dit omdat ik eigenlijk vrijwel nooit game.

Zelf heb ik 0,0 ervaring en verstand van het samenstellen van een PC dus hoop dat jullie mij kunnen vertellen of dit wat is.
Andere aanpassingen oid hoor ik graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Blue WD5000AAKX, 500GB€ 63,01€ 63,01
1AMD Athlon II X3 460 3.40GHz Boxed€ 72,50€ 72,50
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,90€ 37,90
1Sapphire HD 6570 2GB DDR3€ 58,50€ 58,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 352,70

Bvd,
Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje te twijfelen om een XboX 360 of een nieuwe PC te kopen. En als ik voor die laatste ga wil ik daar wel spellen als Diablo 3, Guild of Wars 2 en Skyrim op kunnen spelen met redelijke settings. Ik heb niet echt een superhoog budget, maar zou je met een APU van AMD goed kunnen gamen?

Dit is het systeem dat ik nu een beetje in beeld had:

Moederbord:
MSI A75MA-G55

APU:
AMD A8-3870K Black Edition

Eventuele GPU:
AMD HD 6670

Geheugen:
Corsair/Kingston 4-6 GB

Harde schijf:
Western Digital Caviar Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Oordeel zelf maar of je het goed genoeg vindt ;) :

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar gaat het zo te zien wel goed, maar als ik dan weer kijk naar video's van mensen die Skyrim ofzo gaan spelen, dan is hij weer heel erg laggy. Ik denk dat ik toch maar ga kijken naar die Budget Gaming PC die tweakers hier toen een had staan. Bedankt voor die video iig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Natuurlijk kun je er games als Skyrim niet op High mee spelen, maar medium tot low (afhankelijk van AA en zo) zo toch wel moeten lukken lijkt me (als je het tenminste hebt over 1080p, want lager dan 1080p dan krijg je toch wel lekkere fps met medium met A8 + 6670).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Als je niet gaat overklokken kun je sowieso beter voor het BBG (budget) game systeem gaan inderdaad, die is niet voor niks door 'ons' zo samengesteld.
Voor niet-game doeleinden is de 3870k overigens wel een goede/betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 23:24:
Hallo,

Ik ben voor mijzelf opzoek naar en eenvoudig systeem.
Het gaat mij er vooral om dat ik lekker vlot gebruik kan maken van internet en tekstverwerkings programma.
Wel wil ik de mogelijkheid hebben om er in de toekomst 2 schermen op aan te sluiten.

Nu leek het "Budget game systeem" van deze maand mij een mooie basis.
Aangezien we het altijd een stukje goedkoper willen dacht ik eraan een andere (goedkopere) videokaart te nemen.
Dit omdat ik eigenlijk vrijwel nooit game.

Zelf heb ik 0,0 ervaring en verstand van het samenstellen van een PC dus hoop dat jullie mij kunnen vertellen of dit wat is.
Andere aanpassingen oid hoor ik graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X3 460 3.40GHz Boxed€ 72,50€ 72,50
1Sapphire HD 6570 2GB DDR3€ 58,50€ 58,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 352,70

Bvd,
Kevin
Ook wil ik evt. SSD geheugen erin zetten.
Heb ik aan 64g SSD van Samsung genoeg om alleen Windows op te draaien?

De rest word toch opgeslagen op de andere schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Windows neem volgens mij max. 30gb in beslag, dus een SSD van 64gb zou je genoeg aan moeten hebben, dan kun je er ook nog eens wat programmaatjes op zetten ;) .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ideaal.
Zou de gekozen videokaart ook genoeg zijn voor huis, tuin en keuken gebruik?
Gebruik de PC vooral voor internet en tekstverwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Nee, dan is de kans erg groot dat hij ooit kapot gaat. Maar voor internet en tekstverwerking is hij meer dan goed genoeg, je kunt er waarschijnlijk ook nog wat nieuwere games op spelen (bijvoorbeeld Left 4 Dead 2 of iets dergelijks, battlefield 3 zal alleen wel moeilijk worden ;) ).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Vandaag mijn pc onderdelen binnen gekregen en de pc zelf gebouwd. Alles werkt zoals het zou horen en de pc is super snel.

Bedankt allemaal voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
boelensman1 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 17:39:
Ik had dit samengesteld (budget is ongeveer 340 euro (excl. verzendkosten). Het is essentieel dat de boel in zo'n kleine behuizing zit.
Waarom precies? En aan welke afmetingen moet hij precies voldoen? Wellicht zijn er nog andere kandidaten.
Hij zal vooral worden gebruikt voor internet en e-mailen. Ik vroeg me eigenlijk vooral af of ik nog ergens fouten had gemaakt, of nog iets vergeten was (suggesties mogen natuurlijk ook). Ik had de vorige keer namelijk een mobo uitgekozen zonder videokaartaansluiting...
Op zich moet wat je nu hebt gewoon werken. Echter zijn er goedkopere mini-ITX-moederborden verkrijgbaar, bijv. een model van Asrock: pricewatch: Asrock H61M-ITX

Daarnaast is de voeding niet goed leverbaar en kan je daar het best dus een Huntkey Jumper 350 of dan toch een BeQuiet L7 300W in doen.

Ook heb je nu een externe DVD-brander, terwijl dat bij die behuizing dus ook gewoon intern kan.
RoofTurkey schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 19:29:
Andere kast (goedkoper, volgens mij lekker stil en genoeg ruimte voor van alles en nog wat), goedkopere dvd-brander en een voeding die goed leverbaar is ;) .
Is gewoon een micro-ATX-behuizing. Nou niet echt bijzonder dat die heel klein is. Ook is er dan geen reden meer om voor een mini-ITX-moederbord te gaan.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 14:35:
De pc is voor prive gebruik: internetten, downloaden films/muziek, kopieren en openen van/naar naar nas en office gebruik.
Als je gewoon enkel blijft bij dat gebruik dan is een budget Intel Sandy Bridge als de G620/G630 ook afdoende. Die hebben daarentegen wel een mindere GPU.

Geheugen en voeding kunnen hetzelfde als uit de openingspost: 4GB dus en de Huntkey Jumper 350.
Een G860 is wel een stuk duurder dan een G620/G630 terwijl enkel de kloksnelheid verschilt. Dat is nogal veel geld voor de geringe prestatieverbetering (die je waarschijnlijk toch niet gaat merken).
-Ook zijn wat extra (stille) casefans erg fijn, je zou er bijvoorbeeld vier van deze: pricewatch: Gelid Solutions WING 12 UV Blue, 120mm in kunnen doen.
Zoveel fans is inderdaad totaal onnodig.
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 14:24:
Daar gaat het zo te zien wel goed, maar als ik dan weer kijk naar video's van mensen die Skyrim ofzo gaan spelen, dan is hij weer heel erg laggy. Ik denk dat ik toch maar ga kijken naar die Budget Gaming PC die tweakers hier toen een had staan. Bedankt voor die video iig! :)
Budgetgamesysteem is inderdaad dan ene betere optie. Het combineren van een AMD Llano met discrete GPU (bijv. die HD6670) is een beetje loos. Een enkele HD6770 of zelfs HD6850 is een stuk sneller.
Verwijderd schreef op zondag 01 april 2012 @ 13:22:
Ideaal.
Zou de gekozen videokaart ook genoeg zijn voor huis, tuin en keuken gebruik?
Gebruik de PC vooral voor internet en tekstverwerking.
Voor simpel surfwerk en tekstverwerking is elke hedendaagse GPU wel geschikt. Ook kan een veel simpelere videokaart als de HD5450 of een HD6450 ook al twee beeldschermen aansturen. Daar heb je dus geen HD6570 voor nodig. Dat heeft enkel nut als je nog wat gaat gamen, maar dat deed je dus nooit.

64GB is voor mij persoonlijk ruim voldoende. Dan praat je inderdaad over enkel het OS en een paar programma's.
Podium Verhuur schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 20:59:
Vandaag mijn pc onderdelen binnen gekregen en de pc zelf gebouwd. Alles werkt zoals het zou horen en de pc is super snel.

Bedankt allemaal voor de adviezen!
Aah, excuses dat ik niet op je reactie heb gereageerd. Als je dat lijstje uit je post hebt gedaan dan is dat inderdaad prima :)

Werkt de software nu ook dus naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ja de software werkt als een zonnetje.

De lijst is iets veranderd, ik wilde alles bij 1 bedirjf bestellen en met hun overlegd wat ze wel en niet hadden en toen ook besloten een iets groter moederbord te nemen. UIteindelijk is het dit geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4€ 64,50€ 64,50
1Sharkoon Vaya€ 23,55€ 23,55
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 80,25€ 80,25
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 129,50€ 129,50
1Corsair CT2KIT51264BA1339€ 33,50€ 33,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 557,20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalvinD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-03 20:00
Ik ben voor mijn pa bezig met een nieuw computertje samen te stellen. Moet gewoon simpel voor office te gebruiken zijn. Misschien dat me ma een potje Patience speelt maar daar blijft het bij :P

Is dus voor gebruik van internet, Word etc.
Nu weet ik dat de onderdelen die ik heb gekozen voor zo'n doeleinde best prima zijn..

Maar als ik deze onderdelen bestel, heb ik dan in feite een 'complete PC'?
#ProductPrijsSubtotaal
1Lite-On IHAS122-18€ 14,-€ 14,-
1Intel Celeron G530 Boxed€ 36,60€ 36,60
1Seagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS, 250GB€ 74,97€ 74,97
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 39,90€ 39,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 22,50€ 22,50
1Asus ENGT520 SL/DI/1GD3/V2(LP)€ 39,90€ 39,90
1Asrock H61M-ITX€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,37

Ik ben bang dat het niet past in die kast (is in feite maar een schoenendoos formaat). Dus dat je bijvoorbeeld de videokaart niet kan plaatsen of dat de koeler van de processor te groot is. Iemand die dit vermoeden kan ontkrachten en kan aangeven dat het wel past? _/-\o_

Windows 7 en de andere stuur programma's heb ik zelf wel, maar gaat me echt om of ik niet iets mis. En ga ik het redden met een 300W? Me pa wil echt een kleine PC dus moet het wel ITX formaat zijn, en die ITX kasten heb je alleen met ingebouwde voeding.

Calvin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Veel opslag is dus niet nodig? Dan moet je absoluut voor een SSD gaan. Een Crucial M4 64GB kost je nu ook ongeveer 75-80 euro.

Die Spire behuizing moet je niet nemen; de voeding is niet geweldig. Daarnaast is 300W wel voldoende; eerder veel te veel.

En waarom heb je een discrete videokaart gekozen? De Intel G530 heeft zelf ook al een GPU geïntegreerd. Bij basisbezigheden is die voldoende.

De InWin hieronder is nog een stuk kleiner en de voeding is zuiniger. En ja, 160W is voldoende.
#ProductPrijsSubtotaal
1In Win BM639€ 44,95€ 44,95
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 71,29€ 71,29
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 20,80€ 20,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 233,14

Je kan dan nog een externe DVD-brander nemen: pricewatch: Samsung SE-208AB Zwart Intern is ook nog mogelijk, maar je kan het kastje dan zetten op een minder bereikbare plek "uit het zicht".

Als het echt blijft bij basisbezigheden als office en surfen dan is een alternatief met een E-350/E-450 APU ook nog een optie. Die kastjes zijn nog kleiner: http://twk.rs/cb9/if
Wel iets duurder en je hebt geen optische drive, maar het is natuurlijk nog een stuk compacter.

[ Voor 63% gewijzigd door Bolletje op 06-04-2012 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalvinD
Bedankt! Ja SSD had ik ook al genoemd maar mijn pa heeft wel enigszins opslag ruimte nodig. Er komt nog wel een externe harde schijf maar hier moet ik me eerst nog even in verdiepen voordat ik weet wat een goede aankoop is (moet er eentje op het netwerk hebben en weet niet precies welke ik dan moet hebben).. Dan zou ik inderdaad 64GB voor de Windows installatie en zo kunnen nemen en voor de opslag gewoon zo'n externe harde schijf, dan is de PC wel lekker snel qua opstarten en laden, maar dit is overbodig aangezien mijn pa nu een extreem trage PC gewend is (zonder overdrijven duurt het 15 à 30 minuten voordat een account is geladen, Windows XP). Een normale HDD is voldoende.

Ik had die kast ook in eerste instantie genomen maar die 160W voeding leek mij juist onvoldoende. Maar als dat genoeg is dan neem ik die kast. Hij heeft nu ook een PC ongeveer dezelfde maat als deze kast, dus het hoeft niet nog kleiner of compacter!

Hoezo een externe DVD brander? Die kast heeft toch ruimte om gewoon een brander intern te hebben? Want dat wil mijn pa wel graag.

En ik had gekozen voor een aparte videokaart omdat mijn zus af en toe nog wel op de PC zit en dan een spelletje als Sims wil doen, dan is videovermogen op zich wel prettig.

Dus dan krijg ik in feite dit;
#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB€ 67,30€ 67,30
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 16,-€ 16,-
1In Win BM639€ 44,95€ 44,95
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 20,80€ 20,80
1Asus ENGT520 SL/DI/1GD3/V2(LP)€ 39,90€ 39,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 285,05

Maar een losse CPU en GPU gaan in deze kast dan gewoon passen?
Of moet ik dan bijvoorbeeld voor de CPU een kleiner koelblok regelen o.i.d.?

///Edit;
Mijn pa wil toch voor een SSD gaan en dan de opslag van bestanden op een NAS doen. Dus die gewoon op het thuisnetwerk zetten en dan gebruiken. Maar als je zo min mogelijk ruimte wil gebruiken van je SSD omdat je maar 64GB hebt is het dan mogelijk om andere programma's op de NAS te installeren en vanaf daar te openen zeg maar? Of kan dat eigenlijk alleen met een tweede interne HDD of externe HDD?
Want hij wil ook een laptop voor in de woonkamer en dan de NAS gebruiken om alle bestanden zowel op de PC als op de laptop te kunnen openen.

[ Voor 12% gewijzigd door CalvinD op 08-04-2012 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:29
Goedenavond,

Ik ga een nieuwe PC kopen. De kast heb ik al dus heb een moederbord, processor, hd en geheugen nodig. Nu neem ik sowieso de Crucial M4 64gb SSD. Kan iemand mij helpen met een moederbord, processor en geheugen? Budget is tussen de 250 en 300 euro. Liefst een i3 processor al zie ik in dit topic veel AMD voorbij komen..

Ik zit zelf hieraan te denken:

ASRock A75M-HVS (Socket FM1, VGA)
AMD Llano X4 A8-3870K (Socket FM1)
Corsair 8GB PC3-10666 XMS3 DDR3 SDRAM (2x 4GB, 1333MHz, CL9)
Crucial 64GB M4 Solid State Drive (SATA-600, 2.5")

Alvast vriendelijk bedankt!

[ Voor 23% gewijzigd door Morpheus2003 op 10-04-2012 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalvinD
Het is makkelijker als je de onderdelen even via een wenslijst/inventaris hier genereert (maak een wenslijst/inventaris) en druk dan op Genereer RML en kopieer - plak dat hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 18:45
Morpheus2003 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 23:34:
Goedenavond,

Ik ga een nieuwe PC kopen. De kast heb ik al dus heb een moederbord, processor, hd en geheugen nodig.
...
Alvast vriendelijk bedankt!
Het zou handig zijn als je vertelt wat je met de pc van plan bent. Wil je er af en toe een spelletje op spelen of juist heel andere dingen meedoen. Vanuit dat uitgangspunt kan dan iets aangeraden worden.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:29
Excuses, hierbij:

Optie 1:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 50,50€ 50,50
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 71,-€ 71,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 37,18€ 37,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 260,68

Optie 2:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 104,60€ 104,60
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 71,-€ 71,-
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 34,99€ 34,99
1Asrock H61M-GE€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,59

Ik twijfel alleen over het moederbord, geen idee of dit een goed moederbord is.

Een kast met 450watt voeding en DVD brander heb ik nog.

Ik gebruik de PC voor tekstverwerken, internetten en met muziek bezig zijn. Gamen doe ik er niet op. Ik wil het liefst een Intel i3 processor maar zie in dit topic veel de AMD voorbij komen.. Budget is € 300,-

[ Voor 31% gewijzigd door Morpheus2003 op 11-04-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Beste mensen,

Ik ben van plan mijn huidige pc te vervangen voor een andere... Nu heb ik wat rondgekeken en wil ik graag een kleine pc kast zoals onderstaand te zien is. Is deze goed genoeg om PhotoShop en Dreamweaver te draaien? Hebben jullie suggesties of opmerking m.b.t. de set-up?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 66,80€ 66,80
1Streacom ITX chassis F1C black€ 69,-€ 69,-
1Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 88,95€ 88,95
1AMD Athlon II X4 651 Boxed€ 72,70€ 72,70
1Streacom PicoPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 72,95€ 72,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 41,40€ 41,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,80

[ Voor 18% gewijzigd door SjaakDeBeer op 11-04-2012 17:05 ]

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.