Ik zou graag wat feedback krijgen op het volgende lijstje. Ik zal mijn keuze ook kort toelichten, zodat het geen context-loos lijstje is.
Cooler Master Hyper 212 EVO - Op mijn huidige systeem gebruik ik een Scythe Mugen, maar deze is me eigenlijk net iets te groot. Het RAM past er nog maar net naast, en ook naar de eerste PCI kaart is nauwelijks ruimte. De Cooler Master is wel ongeveer even hoog, maar een stuk dunner.
Intel Core i7 2600K Boxed - Ik heb één PC, waarop ik naast games ook diverse foto/video-bewerking en 3d modelling doe. Ik heb mij laten vertellen dat de Hyper-Threading van de i7 serie een significant betere prestatie geeft dan de i5 in dergelijke programma's. De inmiddels beschikbare
i7 3770 is een alternatief, ik heb hier echter nog niet over gelezen, en heb dus mijn eerdere keuze nog even aangehouden.
Sapphire HD7950 OC - Ik heb gekozen voor Sapphire omdat ik daar nooit problemen mee heb gehad en de koeler die zij erop hebben gezet me beter bevalt dan de dichte 'standaard' koelers die de meeste anderen op hun kaarten laten zitten. Ik heb lang getwijfeld tussen de 7870 en de 7950, maar heb gekozen voor de laatste omdat de meeste reviews en benchmarks op 1920x1200 (of 1080) gedaan zijn en ik op mijn scherm een resolutie van 2560x1600 heb. Ik verwacht dat de 7950 daar toch wat beter mee uit de voeten kan.
Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB - SSD heb ik nog niet eerder gebruikt, maar hoor en lees er genoeg positieve dingen over dat ik het graag opneem in een nieuw systeem. 128GB lijkt genoeg, momenteel gebruik ik zo'n 85GB op mijn kleine 200GB Windows-schijf - de 256GB versie is, niet onverwachts, ook bijna twee keer zo duur. Wat het verschil is tussen de 'normale' en de 'desktop upgrade kit' versies is me niet helemaal duidelijk, maar het lijkt uit de user reviews alsof de DUK met alle benodigde kabels en dergelijke komt - vandaar dat ik hem niet heb veranderd ten opzichte van de BBG.
Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B - Vanwege het feit dat ik regelmatig gebruik maak van redelijk zware foto/video-bewerking en 3D programma's wil ik meer dan de 8GB die in de BBG is opgenomen. Na een reeks verwarrende reviews en forum-threads waaruit geen duidelijk beeld naar voren kwam (het leek af en toe alsof iedereen een benchmark kon tonen die zijn specifieke voorkeur leek te bevestigen) heb ik het "advies" van iemand gevolgd die zei: 'buy the cheapest 1.5V DDR3-1600 you can find'.
Asus P8Z77-V Pro - Met ASUS moederborden heb ik niks dan goede ervaringen. De Z68 borden zijn niet bijzonder veel goedkoper dan de Z77, dus lijkt het me een goed idee om voor de nieuwere serie te gaan waar, zo lijkt tot nu toe in ieder geval, geen kinderziektes in zitten.
Ik denk dat dit een goede combinatie is om weer een paar jaar mee verder te gaan (mijn huidige systeem is van april 2009), maar suggesties of correcties van ongelukkige combinaties zijn welkom. Budget is ongeveer €1.000.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 25,95 | € 25,95 |
1 | Intel Core i7 2600K Boxed | € 259,- | € 259,- |
1 | Sapphire HD7950 3GB GDDR5 OC | € 359,- | € 359,- |
1 | Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB | € 146,- | € 146,- |
1 | Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B | € 88,- | € 88,- |
1 | Asus P8Z77-V Pro | € 174,- | € 174,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.051,95 |
Alvast bedankt.