Goedemorgen!
Ik ben inmiddels een jaartje aan het sparen voor een pctje, waar ik voorlopig weer even mee vooruit hoop te kunnen. Mijn huidige setup is een AMD Phenom 9850 icm een ATI RD3870. Hoewel ik me soms verbaas over hoe acceptabel dit systeem moderne games nog op het scherm weet te krijgen (@1680x1050), is het zo langzaam aan toch echt tijd voor iets nieuws.
Budget
Ik zet in op een hoog budget, een collega heeft me reeds voor gek verklaard, maar ik ga uit van zo'n 2000 a 2500 euro. Ik heb hier lang over getwijfeld, omdat hoewel ik in het verleden vaak achter de computer te vinden was merk ik dat ik sinds mijn vaste baan - waar ik dagelijks al minstens acht uur achter twee breedbeeldschermen zit - en mijn gezinssituatie dat ik veel minder aan spelevaren met de pc toe kom. Die afname hangt in mijn beleving ook samen met de verouderde hardware van mijn huidige computer (ik ben chronisch allergisch voor haperende games).
Hergebruik
Ik wil met dit nieuwe systeem 100% opnieuw beginnen en ga niets hergebruiken - ook de randapparatuur niet. Mijn huidige systeem staat bij mijn ouders en blijft daar voorlopig ook staan; nieuwe systeem komt bij mij thuis op de slaapkamer. Als iemand nog een vlot hoekbureau heeft staan houd ik me dan ook aanbevolen, IKEA dwingt mij ongewild tot hardwarebezuiniging
Bedenksels bij nieuw systeem
• Processor Ik heb de ontwikkelingen qua hardware het afgelopen jaar zo goed mogelijk geprobeerd te volgen. Ik wil het met dit nieuwe systeem over een andere boeg gooien: in plaats van AMD/ATI ga ik nu voor een Intel/Nvidia opstelling. Waarom? Hoewel AMD me nooit teleurgesteld heeft in prijs/performance, heb ik nu simpelweg het geld er voor over om voor de snelste variant te gaan. En ik vind het ook wel leuk om gewoon eens wat anders te proberen. Daarom wacht ik nog even tot de meest recente Ivy Bridge i7 beschikbaar is.
• SSD Ook wens ik kennis te maken met de wereld die SSD heet. Ik had eerst een Crucial in m'n lijstje, op aanraden van vrienden heb ik die aangepast naar een model van samsung die wat betrouwbaarder zou zijn.
• RAM Vooralsnog heb ik 8GB geheugen op het oog, spul kost niks meer tegenwoordig dus misschien maak ik daar nog 16GB van... hoewel ik niet zeker ben of dat wel echt meerwaarde heeft.
• Opslag Ik heb 1 SSD, 1 2TB en 3x3TB op het oog, laatste voor opslag in RAID5. Daar ik over budget ga, overweeg ik de 3TB schijven later aan te schaffen. Misschien zelfs in een NAS.
• Geluid Ik heb een draadloze sennheiser koptelefoon om de familie blij te houden. Qua set zat ik eerst op een 5.1 van Logitech, maar die heb ik er voorlopig weer even uitgemikt (budget). Ik heb nog wel ergens een simpel setje waarmee ik me voorlopig mee kan redden,
• Kast Van m'n vriendin mag ik geen zwarte, want die zouden zo-veel-stof aantrekken

Dus maar een witte ("wat een homobak", aldus een andere vriendin). Goed. Ik vind 'm wel mooi eigenlijk.
• Scherm Ook weer zo'n twijfelaar. Ik heb een veel te dure 27" IPS op het oog. Ook wit, dus past mooi bij de kast. Resolutie 2560x1440 lijkt me enerzijds heerlijk (eindelijk ruimte!), maar wellicht wordt een en ander nogal... klein bij zo'n hoge resolutie. Then again kan je alles schalen tegenwoordig, dus dat lijkt me niet het grootste punt. Ook maakte ik me zorgen dat de input lag erg hoog zou liggen, maar dat schijnt volgens reviews gelukkig verwaarloosbaar te zijn. Daar de monitor ook zal dubbelen als slaapkamer TV en toch op enige afstand van Het Bed staat, is de grote afmeting wel zo prettig.
Wat doe je dr mee
Pc zal primair ingezet worden voor games, maar ook: kijken van films, downloaden, opslag, filmconversie, Quark projecten, Photoshop... Premiere.. het meeste eigenlijk wel. Gewoon een goede, moderne, snelle computer die er voorlopig weer even tegenaan kan en me kan vermaken

Hij mag van mij best wat overkill zijn t.o.v. daily use.
Lijstje:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB | € 101,- | € 101,- |
1 | Fujitsu P27T-6 IPS | € 597,05 | € 597,05 |
1 | Corsair Graphite 600T Special Edition | € 141,- | € 141,- |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 31,55 | € 31,55 |
1 | Asus GTX680-2GD5 | € 474,76 | € 474,76 |
1 | Microsoft Natural Ergonomic Desktop 7000 | € 68,60 | € 68,60 |
1 | Intel Core i7 3770K Boxed | € 324,81 | € 324,81 |
1 | LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail) | € 61,70 | € 61,70 |
1 | Cooler Master Silent Pro M850 | € 108,90 | € 108,90 |
1 | Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB | € 146,50 | € 146,50 |
1 | G.Skill Ripjaws F3-12800CL9D-8GBRL | € 43,50 | € 43,50 |
1 | Asus P8Z77-V Deluxe | € 213,03 | € 213,03 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 2.312,40 |
Ik zit er al een paar maanden mee te pielen en te doen. Laatste revisie is het asus moederbord, ook weer veel te duur natuurlijk, maar kwalitatief en aansluitingen te over. Bovendien alle ruimte om er later nog eens een graka bij te prikken mocht dat nodig blijken. Misschien stel ik de boel in een moment van verstandsverbijstering nog wat naar beneden bij, maar voorlopig ben ik eigenlijk wel tevreden over de diverse onderdelen.
Natuurlijk laat ik me graag door jullie adviseren een en ander anders te doen... het liefst om zo mogelijk tot een nog beter systeem te komen. Mijn dank is groot voor eventuele tips en kritiek!