Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 17:33:
[...]
Helemaal begrijp ik het niet (ben nogal a-technisch aangelegd

)
In principe zou de klok toch niet achter mogen lopen door de deep sleep stand.
Wordt er in deze moderne telefoons dan geen chip meer gebruikt voor een klok ? Zoals in oudere telefoons. Heb bij eerdere telefoons nooit problemen met de tijd gehad.
Begrijp het begrip root rechten en root users ook niet.
Moet je, om een goed lopende klok constant internet verbinding hebben ? Ben nl nog een van de weinige gebruikers met een pre-paid abbo zonder internet. Alleen thuis is de telefoon op het draadloze netwerk met internet verbonden.
In principe heb je helemaal gelijk. In de praktijk is het echt een issue.
Of er wel of geen dedicated klok in smartphones zit zou ik niet durven zeggen. Als deze wel erin zit dan is er iig zwaar op bezuinigd.
Vergelijken met de oude dumb phones is echter niet helemaal eerlijk.
Root in het kort en simpel uitgelegd:
'root' Is de user op een Linux (of ander Unix) systeem die standaard alle commands kan uitvoeren en alle files kan lezen.
Root rechten hebben betekent dus eigenlijk alles kunnen.
Android draait op Linux, dus de benaming is van toepassing.
De standaard gebruiker waar je mee werkt op je telefoon kan vrij weinig, vandaar ook de term 'rooten'.
De standaard manier van computers synchroniseren is via
NTP. Dit is een server via internet verbonden met andere servers (een pool) die gezamenlijk de correcte tijd weten te vertellen.
Om een accurate klok te hebben op je One S heb je dus root rechten nodig om eens in de zoveel tijd de juiste tijd van internet te trekken en de systeemklok te synchroniseren.
Is het niet nodig dat dit automatisch gaat dan heb je geen root rechten nodig, maar internet blijf je nodig hebben.
Een andere manier is inderdaad via GPS, daar zijn ook
apps voor in de market.
Helaas heb je dan nog steeds root rechten nodig om je systeemtijd te synchroniseren.
GPS satelieten hebben allemaal een atoomklok onboard (met gepaste afwijking om gravitationele tijdsdilatatie te compenseren maar das een heel ander verhaal), dus technisch gezien haal je hiermee de tijd binnen met de precisie van een klok van 50.000 euro of duurder.
Professioneel meetapperatuur werkt vaak ook op GPS tijd, maar daar zit dan ook een ietswat betere en duurdere GPS chip (en minder software lagen) in dan je One S. Uiteindelijk geeft dit op je One S een marge van pak weg een seconde ten opzichte van de atoomtijd.
Ik realiseer me nu dat ik je hier waarschijnlijk helemaal niet mee help en dat m'n poging om het niet technisch te maken grandioos mislukt is.
Vooralsnog hoop ik dat je iets hieraan hebt.
Heel kort samengevat:
klik hier voor de oplossing.