In het kader van juridisch bepalend recht, vraag ik u en / of de juridisch onderlegde onder ons om advies in het volgende scenario, samenvattend:
* X, heeft een product te koop gezet in V&A namens Z.
* Y, gaat akkoord met de vraagprijs, maakt het bedrag over naar X, en wacht vervolgens op verzending
( De koopovereenkomst tussen X en Y is gesloten en derhalve bindend.)
De volgende dag komt X erop terug, en verwittigt Y dat Z het product reeds heeft verkocht.
X biedt zijn oprecht welgemeende excuses aan, en verklaart:
" ik neem wat betreft mijn verkoop aan u de verantwoordelijkheid. "
X heeft het aankoopbedrag teruggestort naar rekening van Y, zonder in eenstemming van zijn kant.
De vragen:
- Welke rechten kunnen worden ontleent aan Y ?
- Kan Y de koop of vervangend / gelijkwaardig product afdwingen bij X ?
- X levert wanprestatie, hoeveel % schadevergoeding is redelijk op aankoopproduct ?
Ik ben bewust van het feit dat X niet de rechtmatige eigenaar is, echter een koopovereenkomst is geschonden tussen X en Y. Het geschil tussen partij X en Z is deswege niet toelaatbaar.
* X, heeft een product te koop gezet in V&A namens Z.
* Y, gaat akkoord met de vraagprijs, maakt het bedrag over naar X, en wacht vervolgens op verzending
( De koopovereenkomst tussen X en Y is gesloten en derhalve bindend.)
De volgende dag komt X erop terug, en verwittigt Y dat Z het product reeds heeft verkocht.
X biedt zijn oprecht welgemeende excuses aan, en verklaart:
" ik neem wat betreft mijn verkoop aan u de verantwoordelijkheid. "
X heeft het aankoopbedrag teruggestort naar rekening van Y, zonder in eenstemming van zijn kant.
De vragen:
- Welke rechten kunnen worden ontleent aan Y ?
- Kan Y de koop of vervangend / gelijkwaardig product afdwingen bij X ?
- X levert wanprestatie, hoeveel % schadevergoeding is redelijk op aankoopproduct ?
Ik ben bewust van het feit dat X niet de rechtmatige eigenaar is, echter een koopovereenkomst is geschonden tussen X en Y. Het geschil tussen partij X en Z is deswege niet toelaatbaar.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”