Over mijn eerdere posts in het vorige topic: ik maakte mij wat boos over de manier waarop bijna trots werd beschreven hoeveel keer men 10 euro zichzelf had toe-geëigend. Kwalijke neiging(en) is, in mijn ogen, dan ook een gepaster woord, dat had er moeten staan. Excuses vanaf mijn kant. Wat de normen en waarden regel betreft, ik bedoel daar niet alle mogelijke normen en waarden mee en ik bedoelde ook niemand in het specifiek, maar gewoon zoals het er, misschien onduidelijk staat. In mijn ogen zijn echt aanwezige normen en waarden niet sterk gelieerd aan de mogelijkheid om wetten (welke dan ook) te overtreden. Het leek er een beetje op dat er stemmen opgingen in dat topic die het het overtreden van de regels afkeurden, maar toch vooral de verantwoordelijkheid voor eigen gedrag bij de Wehkamp neerlegden, omdat die nu eenmaal de mogelijkheid om de regels te overtreden onbewust gemakkelijk maakte.
De Wehkamp heeft marges, op het ene product wat hoger dan op het andere. Maar als zij, volgens hun eigen voorwaarden, aan iedereen eenmalig 10 euro korting wil geven op een bestelling van minimaal 50 euro (met nog wat artikelen uitgezonderd ook), geven zij hoogstens 20% korting en in de praktijk veel minder korting (omdat mensen niet altijd voor exact 50 euro bestellen).
Dat vervolgens blijkt dat op artikelen van 10 euro ook 10 euro korting kan worden verkregen, dat is een kwalijke zaak van de Wehkamp. Maar elk weldenkend mens weet dan dat de Wehkamp goed verlies maakt op die producten en bovendien dat hij/zij de voorwaarden van de Wehkamp overtreed (tenminste dat was in het Tweakers.net topic toch echt duidelijk besproken en genoemd).
Op het moment dat je een tiental accounts gaat aanmaken om voor 100 euro aan gratis producten te bestellen weet je dat je Wehkamp zo voor 75 euro dupeert. En dat ligt toch echt heel dicht tegen onze
wettelijke definitie van diefstal aan. Het goed hoort in eerste instantie de Wehkamp toe (zoals een kledingstuk in de winkel, ook al ligt het er voor de verkoop), alleen is het een beetje de vraag of er wordt voldaan aan de voorwaarden 'hij wegneemt', omdat het automatische verkoopsysteem van Wehkamp het wegnemen (er wordt immers niets betaald) van het goed faciliteert. Zeker is dat aan de andere voorwaarden wordt voldaan, het oogmerk is toe-eigenen (heb niets over goede doelen of andere acties gelezen) en het is sowieso wederrechtelijk (immers tegen de voorwaarden). Sprake van schuld is er ook, omdat degene waar het omgaat heel goed weten wat ze aan het doen zijn en dat dat niet geoorloofd is.
Ik zou graag meer informatie hier over willen, maar zeker is dat de actie van een aantal Tweakers (zover ze echt hebben gedaan waarover ze spraken) diefstal is, dan wel heel dicht daar tegen aan ligt.
Dat neemt helemaal niets weg van de verantwoordelijkheid die de Wehkamp heeft om haar webshop te beveiligingen maar doet daar ook niets aan toe. Een inwikkelde diefstal is niet meer of minder strafbaar dan en simpele diefstal. En dat de Wehkamp jou of mij eerder niet coulant heeft behandeld met een ander product of dat de Wehkamp toch maar een postorder bedrijf is (en dat je nu toevallig dat hele lelijke bedrijven vind) doet daar ook allemaal niets vanaf. Ik begrijp niet dat dat als argumenten worden opgevoerd om het goed te praten.
@kutagh: iedereen is het in dit topic er ongeveer wel over eens dat de Wehkamp een verantwoordelijkheid heeft om haar producten te beveiligingen tegen wie of wat dan ook en dat aan die verantwoordelijkheid in deze kwestie niet is voldaan. Waarom mensen in dat dan vervolgens een argument zien om hun eigen gedrag goed te praten, dat blijft voor mij een raadsel. Natuurlijk is de neiging regels te overtreden groter als de controle weinig is en de kans op straf minimaal, dat is nog geen reden om aan die neiging toe te geven. Laat staan die neiging goed te praten.
[
Voor 27% gewijzigd door
Malarky op 02-09-2012 19:28
]