Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 35 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Techneut schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:51:
@ijske,
Ik heb even zitten zoeken met de zoekterm ISO/IEC 11801 en ik vond inderdaad een Wikipedia artikel dat overeenstemde met jouw reactie Wikipedia: ISO/IEC 11801 ik moet dan vrees ik toegeven dat je gelijk hebt. Al vraag ik me wel af waar dan die stellige uitspraken van het tegendeel op berusten.
Ik heb inmiddels even tijd genomen om er wat meer over te lezen. Het is blijkbaar niet zomaar een uit de lucht gegrepen verhaal, ik vermoed dat het een gevolg is van een misverstand. Ik las namelijk dat het door de IEEE niet is erkend (door de van de RJ45 afwijkende connector?), door andere genoemde organisaties blijkbaar wel. Beetje verwarrend vind ik dat ze niet allemaal gelijkgestemd zijn hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:53
Ik heb in 2015 Belden 7965E CAT6 kabel door mijn huis gelegd, maar sinds vorig jaar spelen er wat problemen met het netwerk. De kabel van hoek woonkamer > meterkast doet het niet meer (ader 2 geen contact, meerdere stekkers geprobeerd en daarna een wandcontactdoos, zelfde resultaat). Daarnaast werkt het access point boven niet goed, die krijgt steeds een paar seconden 1G en daarna verbreekt de verbinding. Hier is ook al meerdere keren een nieuwe stekker aan gezet. Netwerktester geeft op alle aders wel een signaal (simpele tester met lampjes).

Kan het zijn dat deze kabel niet tegen vochtige kruipruimtes kan? Of is dit inferieure kabel? Ik wil er binnenkort mee bezig om nieuwe bedrading te trekken. Naar boven lopen nu een tweetal kabels via de kruipruimte. Een daarvan lijkt voor nu wel in goede staat. Idee is om daar 1 kabel van te maken en dan boven op zolder ook een patchpaneel te plaatsen. Dan kan ik vanaf daar naar de slaapkamers en ook op zolder een netwerkverbinding realiseren.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@NoepZor Bijzonder! Je netwerktester geeft wel een oké op alle aders?
Ik gebruik zelf zo'n standaard ding:
Afbeeldingslocatie: https://media.screwfix.com/is/image//ae235?src=ae235/93219_P&$prodImageMedium$

En als je met een multimeter, één voor één de aderparen doormeet?
Dus aan de ene zijde b.v. per paar ff doorverbinden en dan aan de andere zijde de gemeten weerstand aflezen. Vind je dan gelijke waardes? Of wijkt een specifiek paar b.v. heel veel af?
En over wat voor een afstanden praten we hier?

Ik heb zelf al sinds 1995 (!) UTP door m'n huis liggen. En dat werkt anno nu nog steeds zeer betrouwbaar met 1 Gbps FD links tussen de diverse apparatuur.

Wellicht dat een professionele NEXT scanner andere resultaten zou geven. Maar die heb ik zelf ook niet tussen m'n knutselspullen zitten. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 06-01-2022 10:47 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
ehtweak schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:43:
@NoepZor Bijzonder! Je netwerktester geeft wel een oké op alle aders?
Ik gebruik zelf zo'n standaard ding:
[Afbeelding]

En als je met een multimeter, één voor één de aderparen doormeet?
Dus aan de ene zijde b.v. per paar ff doorverbinden en dan aan de andere zijde de gemeten weerstand aflezen. Vind je dan gelijke waardes? Of wijkt een specifiek paar b.v. heel veel af?
En over wat voor een afstanden praten we hier?

Ik heb zelf al sinds 1995 (!) UTP door m'n huis liggen. En dat werkt anno nu nog steeds zeer betrouwbaar met 1 Gbps FD links tussen de diverse apparatuur.

Wellicht dat een professionele NEXT scanner andere resultaten zou geven. Maar die heb ik zelf ook niet tussen m'n knutselspullen zitten. ;)
Ik heb zo'n simpele lampjestester geleend van een collega. Die geeft op de kabel onder de woonkamer geen lampje op ader 2 (3 verschillende stekkers en 1 wcd getest, andere uiteinde is gepatched op patchpaneel). De andere kabel geeft op alle aders een lampje en in goede volgorde. Accesspoint krijgt ook stroom via POE, maar het werkt toch niet helemaal lekker. Misschien is de kabel aangevreten ofzo, Wellicht toch maar een pvc buis er omheen leggen. De kabel ligt nu "naakt" door de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Laatst online: 05-06 16:36
Korte vraag waar jullie wellicht antwoord op hebben;

Ik heb een glasvezel 400/400 abonnement. Vanaf de router gaan er 3 Deco M5 naar de 3 woonlagen, via UTP aangesloten en werkend als AP. Op de eerste en tweede verdieping heb ik nieuwe CAT6 kabels getrokken en haal ik de gewenste snelheden.

Op de begane grond loopt een CAT5e kabel naar de woonkamer (muuraansluiting) en een korte CAT6 kabel naar de Deco. Hier haal ik de gewenste snelheden niet. Kan het zijn dat de muuraansluiting (UTP wandcontactdoos) de bottleneck is?

Ik heb momenteel helaas geen lange UTP kabel beschikbaar om vanuit de router naar de woonkamer te leggen en hierop de Deco aan te sluiten, anders kon ik dit meteen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Kun je toevallig de link speed zien van de access point? Dan zie je snel genoeg of ie op 100M of 1000M verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
NoepZor schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:15:
Kun je toevallig de link speed zien van de access point? Dan zie je snel genoeg of ie op 100M of 1000M verbonden is.
Volgens mij kan ik dit bij de Deco M5 niet uitlezen. Middels een kabeltester zie ik wel alle 8 de lampjes tegelijk knipperen. Ik dacht namelijk eerst dat niet alle paren goed aangesloten waren, maar dit is niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Als je inlogt op de webUI van je modem/router zou je de linkspeed moeten kunnen zien volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Voor een nieuwbouwwoning ben ik ook aan het oriënteren op kabels. De situatie:
  • In de woning worden loze leidingen getrokken naar elk vertrek. Dat zijn 19mm buizen en de installateur zal geen flexibele en scherpe bochten gebruiken heeft hij toegezegd.
  • In de technische ruimte komt een klein 19 inch rack met daarin ook een patch kast.
  • In de kamers komt in principe een wanddoos (zie de vraag hieronder voor de uitzondering).
Ik heb dit topic al doorgelezen en aan de hand daarvan de volgende conclusies getrokken:
  1. Neem een kabel een 100% massieve koperen kern (dus absoluut geen CCA).
  2. Zorg dat de kern voldoende dikte heeft, dus AWG24 of nog beter AWG23.
  3. Cat7 (en bijhorende 600/1200Mhz) kabels is echt overbodig. Voor nieuwbouw en toekomstbestendigheid is Cat6a echt meer dan genoeg.
  4. Qua shielding is voor thuis S/FTP ook overdreven. Om toch enige shielding te hebben is F/UTP (klopt het dat dit ook wel STP wordt genoemd?) aan te raden.
Ik zie vaak aanbevelingen voor Belden 10GXE00D kabel bij Sander Vunderink (deze), die lijkt ook aan bovenstaande eisen te voldoen.

Mijn vragen:
  • Klopt mijn vooronderzoek?
  • In onze huidige woning zitten Ligawo AGW23 S-FTP Cat7 1200 Mhz kabels. Van de rol die ik destijds hiervoor gekocht heb, heb ik nog heel wat liggen. Wat zou er toch tegen zijn deze kabel te gebruiken (ook al is ie overkill)?
  • Ik wil door de 19mm buizen graag 2 (of als het kan zelfs 3 kabels) trekken. Dat is onze huidige woning (hetzij met veel moeite) ook gelukt met bovenstaande kabel. Zou dat met de Belden 10GXE00D een stuk makkelijker gaan? Of moet ik het idee van meerdere kabels in een buis laten varen en gewoon gaan werken met switches als er >1 aansluitingen nodig zijn?
  • Zoals gezegd wil ik netjes een patchkastje en wandcontactdozen gaan gebruiken. Er zijn echter ook loze leidingen waarop direct een 'eindgebruiker' komt. Bijvoorbeeld de loze leiding die in het plafond uitkomt voor het access point en die uit de gevel komen voor de bewakingscamera's. Op deze kabels zal ik dus toch een stekker moeten knippen. Wat kan ik hier nou het beste voor gebruiken? Kan je dan het beste van die 'gereedschapsvrije' netwerkstekkers gebruiken zoals deze?

[ Voor 10% gewijzigd door Rebunted op 09-01-2022 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Rebunted schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:59:
Voor een nieuwbouwwoning ben ik ook aan het oriënteren op kabels. De situatie:
  • In de woning worden loze leidingen getrokken naar elk vertrek. Dat zijn 19mm buizen en de installateur zal geen flexibele en scherpe bochten gebruiken heeft hij toegezegd.
  • In de technische ruimte komt een klein 19 inch rack met daarin ook een patch kast.
  • In de kamers komt in principe een wanddoos (zie de vraag hieronder voor de uitzondering).
Ik heb dit topic al doorgelezen en aan de hand daarvan de volgende conclusies getrokken:
  1. Neem een kabel een 100% massieve koperen kern (dus absoluut geen CCA).
  2. Zorg dat de kern voldoende dikte heeft, dus AWG24 of nog beter AWG23.
  3. Cat7 (en bijhorende 600/1200Mhz) kabels is echt overbodig. Voor nieuwbouw en toekomstbestendigheid is Cat6a echt meer dan genoeg.
  4. Qua shielding is voor thuis S/FTP ook overdreven. Om toch enige shielding te hebben is F/UTP aan te raden.
Ik zie vaak aanbevelingen voor Belden 10GXE00D kabel bij Sander Vunderink, die lijkt ook aan bovenstaande eisen te voldoen.

Mijn vragen:
  • Klopt mijn vooronderzoek?
  • In onze huidige woning zitten Ligawo AGW23 S-FTP Cat7 1200 Mhz kabels. Van de rol die ik destijds hiervoor gekocht heb, heb ik nog heel wat liggen. Wat zou er toch tegen zijn deze kabel te gebruiken (ook al is ie overkill)?
  • Ik wil door de 19mm buizen graag 2 (of als het kan zelfs 3 kabels) trekken. Dat is onze huidige woning (hetzij met veel moeite) ook gelukt met bovenstaande kabel. Zou dat met de Belden 10GXE00D een stuk makkelijker gaan? Of moet ik het idee van meerdere kabels in een buis laten varen en gewoon gaan werken met switches als er >1 aansluitingen nodig zijn?
  • Zoals gezegd wil ik netjes een patchkastje en wandcontactdozen gaan gebruiken. Er zijn echter ook loze leidingen waarop direct een 'eindgebruiker' komt. Bijvoorbeeld de loze leiding die in het plafond uitkomt voor het access point en die uit de gevel komen voor de bewakingscamera's. Op deze kabels zal ik dus toch een stekker moeten knippen. Wat kan ik hier nou het beste voor gebruiken? Kan je dan het beste van die 'gereedschapsvrije' netwerkstekkers gebruiken zoals deze?
Voor wat mijn mening waard is:
Je vooronderzoek lijkt te kloppen.
Als de kabel, die je nog hebt liggen, in je huidige woning naar tevredenheid werkt, zie ik geen reden, die niet weer te gebruiken.
Zolang die meerdere kabels goed door één buis gaan, zie ik geen echte problemen, wel zo gemakkelijk met dubbele dozen.
Cat6/Cat6A plugs zijn goed genoeg en zo moeilijk is het niet om ze op kabels te knijpen. Uit eigen ervaring: Het vereist enige oefening en je zult er een paar verknoeien in het begin, maar het is best te doen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:16:
[...]

Cat6/Cat6A plugs zijn goed genoeg en zo moeilijk is het niet om ze op kabels te knijpen. Uit eigen ervaring: Het vereist enige oefening en je zult er een paar verknoeien in het begin, maar het is best te doen.
Ik kan best kabels knippen (heb dat al redelijk vaak gedaan) en heb ook een goede tang daarvoor. Alleen begreep ik uit dit topic dat knippen met betere / snellere kabels niet aan te raden is. Vandaar mijn vraag of zo'n 'gereedschapsvrije' connector daarvoor dan de betere oplossing is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Rebunted schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:59:
[...]
Ik kan best kabels knippen (heb dat al redelijk vaak gedaan) en heb ook een goede tang daarvoor. Alleen begreep ik uit dit topic dat knippen met betere / snellere kabels niet aan te raden is. Vandaar mijn vraag of zo'n 'gereedschapsvrije' connector daarvoor dan de betere oplossing is?
Dat zou ik niet kunnen zeggen, daar heb ik geen ervaring mee en ik vind ze te duur (en zelf knijpen geeft mij in ieder geval over het algemeen uitstekende resultaten).

EDIT: Een goede kabeltester is wel handig.

[ Voor 3% gewijzigd door Freee!! op 09-01-2022 17:05 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:12
Rebunted schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:59:
Qua shielding is voor thuis S/FTP ook overdreven. Om toch enige shielding te hebben is F/UTP (klopt het dat dit ook wel STP wordt genoemd?) aan te raden.
Enige shielding is in een thuissituatie ook gewoon niet nodig en onhandig. Niet doen. Gewoon standaard UTP is prima.

Verder, qua veel kabels door 1 buis: overweeg om een tube kabelglijmiddel er bij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Rebunted schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:59:
[...]

Heeft iemand een antwoord op deze vraag? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -En4Cer-
Rebunted schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:41:
[...]

Ik doe dit regelmatig met snelle / kwalitatief goede kabels en dat is geen enkel probleem. Uiteraard is het wel van belang dat het goed gebeurd, maar je geeft aan hier ervaring mee te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Rebunted schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:41:
[...]

De vraag is waarom je dit wil weten of overwegen. Je zegt dat dat je de nodige handelingen al redelijk vaak hebt gedaan, je hebt dus ruime ervaring met een goede tang. Zo'n tang is een krimptang, hij knijpt (niet knipt) de connector a.h.w. in alle richtingen om de kabel, wat bij die gereedschapsvrije stekkers nooit mogelijk kan zijn.. Waarom wil je dan je toevlucht nemen naar iets waar die tang die je notabene al hebt niet nodig is?
De vakman op dit gebied gebruikt altijd een goede krimptangtang. Waarom denk jij dan dat die gereedschapsvrije stekkertjes beter zouden zijn? Die dingen zijn er alleen maar voor mensen die dit een doodenkele keer doen en er niet een toch wel vrij dure tang willen kopen die ze misschien in hun hele verdere leven nooit weer nodig hebben. Maar beter zijn ze echt niet, hooguit (misschien?) gelijkwaardig. En daar wordt verschillend over gedacht, er zijn ook ingewijden die alle zelf aanknijpen maar prutswerk vinden en bij alles adviseren om (als het kan) compleet aangegoten te kopen. Die zijn in allerlei lengtes te koop. Als je de kabel niet door een buis hoeft te trekken verdienen die dan ook beslist de voorkeur.
En wat zou je willen bereiken met met betere en snellere kabels? In 99% van alle gevallen is dat helemaal niet nodig, het wordt je meestal alleen maar met veel blabla geprobeerd aan te smeren. Hogere categorie dan utp cat6a is volstrekt onzin, evenals extra afscherming en verreweg in de meeste gevallen volstaat ook cat5e ook nog steeds ruim voldoende. Er is echter niets op tegen om met het oog op eventuele toekomstplannen om cat6a te kopen, alleen hoe dan ook niet met CCA-aders. Alleen voor heel korte kant en klare stukjes maakt het niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Techneut schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:23:
[...]
Waarom denk jij dan dat die gereedschapsvrije stekkertjes beter zouden zijn? Die dingen zijn er Aileen maar voor mensen die dit een doodenkele keer doen en er niet een toch wel vrij dure tang willen kopen die ze misschien in hun hele verdere leven nooit weer nodig hebben. Maar beter zijn ze echt niet, hooguit (misschien?) gelijkwaardig.
Ik denk het niet, ik vraag het mij af. Dat komt weer voort uit het feit dat de algehele consensus toch is dat LSA-connectoren (patchkast en wanddoos) beter zijn omdat in zo’n geval de connector ‘snijdt’ in de massief koperen kern (wat de beste verbinding moet geven).

Die gereedschapsloze rj45 plugs lijken een zelfde principe toe te passen. Vandaar mijn vraag of deze verbinding (theoretisch) niet een betere keuze is dan het zelf knippen. Los van de prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Rebunted Ik vraag me oprecht af wat je nou precies bedoelt met 'knippen'? Want in mijn optiek knip je kabels op maat en vervolgens klem of krimp (punch down met een LSA tool) je de elektrische verbinding.
Als je alleen maar knipt, heb je toch geen verbinding meer? ;)

Op een LSA strook snij je de ader ook niet door, dat zou een slechte zaak zijn. Het mesje snijdt de ader aan de buitenzijde van het wigvormige contactblokje af en duwt de ader naar beneden in die V-vorm, waarbij weliswaar de isolatie wordt doorgesneden, maar de koperen (!) kern juist niet.

Een beetje zoals in dit filmpje:

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:30:
@Rebunted Ik vraag me oprecht af wat je nou precies bedoelt met 'knippen'? Want in mijn optiek knip je kabels op maat en vervolgens klem of krimp (punch down met een LSA tool) je de elektrische verbinding.
Als je alleen maar knipt, heb je toch geen verbinding meer? ;)

Op een LSA strook snij je de ader ook niet door, dat zou een slechte zaak zijn. Het mesje snijdt de ader aan de buitenzijde van het wigvormige contactblokje af en duwt de ader naar beneden in die V-vorm, waarbij weliswaar de isolatie wordt doorgesneden, maar de koperen (!) kern juist niet.

Een beetje zoals in dit filmpje:
[YouTube: Networking 101: How To Punch Down Cat5/E/Cat6 Keystone Jack - FireFold]
Haha, je hebt gelijk. Ik zeg het inderdaad niet goed; met knippen bedoel ik niet het doorknippen, maar met een krimptang de aderen van de kabel bevestigen/knijpen aan een rj45 connector.

Mijn vraag is dus hoe dat zich verhoud qua verbinding t.o.v. de gereedschapsloze klemmen. Die gereedschaploze klemmen hebben over het algemeen hetzelfde principe als bij LSA, dus met die zogenaamde V-vorm.

Als LSA superieur is, dan is in mijn logica zo’n gereedschapsloze connector dat toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:50
Techneut schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:09:
Tja, steeds weer opnieuw die marketing van cat7 terwijl er nog niet eens een officiële norm voor bestaat. Is het bekend of die inmiddels in de maak is, dat er een voorlopige norm voor is of dat er sowieso plannen voor zijn? Maar zolang er officieel nog niets vast staat kan iedere goochemerd er van alles wel over in z'n verkoop programma zetten met alle hoogdravende met de meest waanzinnige superlatieven doorspekte lariekoek van dien, speculerend op totale onwetendheid van potentiële klanten. Zie enkele voorgaande berichten. Kortom, bestaat cat7 dan misschien min of meer officieus, of zelfs dat niet? Het zou me eerlijk gezegd niet eens verbazen. Laat staan van cat8 waarmee af en toe geadverteerd wordt. "Het-mos-niet-magge". Maar onzin schrijven mag gewoon. Kortom, allemaal made in het land der elfen waar het altijd volle maan is?
Ik snap de terugkerende weerstand tegen kabel specificaties niet. Dezelfde weerstand had je vroeger bij 5e in de tijd dat alle switches nog maximaal 100 Mbps deden. Het is toch juist prettig dat er duidelijk wordt vermeld op welke manier een kabel in elkaar steekt en tot welke frequentie hij gegarandeerd werkt?

Bij een Cat7 (f klasse in de EU) praat je gewoon over een kabel die altijd geshield is;
Category 7/Class F (ISO/IEC 11801:2002) specifies a frequency range of 1–600 MHz over 100 meters of fully shielded twisted-pair cabling. It encompasses four individually shielded pairs inside an overall shield, called Shielded/Foiled Twisted Pair (S/FTP) or Foiled/ Foiled Twisted Pair (F/FTP). There is a pending class Fa, based on the use of S/FTP cable to 1000 MHz. It can support 10GBASE-T transmissions.

With both types of cable, each twisted pair is enclosed in foil. In S/FTP cable, all four pairs are encased in an overall metal braid. In F/FTP, the four pairs are encased in foil.

Category 7/Class F cable can be terminated with two interface designs as specified in IEC 6063-7-7 and IEC 61076-3-104. One is an RJ-45 compatible GG-45 connector. The other is the more common TERA connector, which was launched in 1999.

Category 7/Class F is backwards compatible with traditional CAT6 and CAT5 cable, but it has far more stringent specifications for crosstalk and system noise. The fully shielded cable virtually eliminates crosstalk between the pairs. In addition, the cable is noise resistant, which makes the Category 7/Class F systems ideal for high EMI areas, such as industrial and medical imaging facilities. Category 7/Class F cable can also increase security by preventing the emission of data signals from the cable to nearby areas.
Dus het heeft allemaal weinig met magie en elfen te maken. Een hogere klasse kabel zit daadwerkelijk anders in elkaar. Vanaf welk moment je die kwaliteit nodig gaat hebben is natuurlijk een hele andere discussie. Daarvoor heb je een glazen bol nodig.

Nou ja eigenlijk heeft de tijd die discussie al ingehaald. Met de komst van de Intel 10 series en de bijbehorende B560 chipset is 2.5 Gbps nu de standaard voor het instap segment geworden. Dus als je nú en netwerk gaat aanleggen dan moet je rekenen op 2.5 Gbps met oog op 10 Gbps. Ben je een brave burger dan kom je daarmee automatisch op Cat6a uit.

Wel jammer is dat er zo weinig praktijk tests te vinden zijn. Als je daar op gaat zoeken kom je vooral mensen tegen die met een gigabit testen. Ja dat ging 20 jaar geleden al :+ . Wellicht iets voor een premium artikel om te kijken naar 10 Gbps over Cat6 icm het stroomverbruik (short reach mode zou het niet moeten doen op cat6).

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 11-01-2022 23:26 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Rebunted schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:39:
[...]
Als LSA superieur is, dan is in mijn logica zo’n gereedschapsloze connector dat toch ook?
Nou nee, want met die gereedschapsloze rj45 connector doe je helemaal hetzelfde als met de connector waar je wel een krimptang voor moet gebruiken, namelijk met een scherp mesje door de isolatie snijden. En bij een patchpaneeltje (LSA) doe je in feite met dat lusje ook hetzelfde. De keuze voor de ene of voor de andere vindt op andere gronden plaats, namelijk de voorkeur om een vaste verbinding ook volledig met vaste verbindingsmiddelen aan te leggen. M.a.w. met een degelijk op de wand bevestigd patchpaneel en waar de kabel open en bloot zichtbaar is deze ook met beugeltjes is afgewerkt. Alleen voor het laatste losse stukje naar de computer etc. gebruik je een kort patchkabeltje dat uiteindelijk toch ook aan weerszijden zo'n stekkertje heeft. Die korte stukjes van niet langer dan pakweg 2 meter koop je dan het liefst kant en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Onzin een toolless RJ45 heeft een ingebouwde LSA strip, daar stop je de aders van de kabel in en bij het dichtklappen worden die aders in de lsa geduwd net als bij een punchdown tool.
Je kunt deze twee dan ook alleen gebruiken bij utp kabels met massieve aders
Dat is dus precies hetzelfde als een lsa strip waarmee je de aders met een punchdown tool erin duwt.
De ader wordt tussen de vorkjes van de LSA geduwd en die snijd de ader een beetje in om zo een koude las te maken waar geen corrosie tussen kan komen.

Een gewone RJ45 duwt enkel een pinnetje tussen de aders van de "standed" kabel en maakt enkel contact en geen las, dit is duidelijk inferieur aan een lsa verbinding.
Zulke RJ45's horen alleen op patchkabels gebruikt te worden die makkelijk te vervangen zijn en niet in vaste bekabeling.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:40:
Onzin een toolless RJ45 heeft een ingebouwde LSA strip, daar stop je de aders van de kabel in en bij het dichtklappen worden die aders in de lsa geduwd net als bij een punchdown tool.
Dat is dus precies hetzelfde als een lsa strip waarmee je de aders met een punchdown tool erin duwt.
De ader wordt tussen de vorkjes van de LSA geduwd en die snijd de ader een beetje in om zo een koude las te maken waar geen corrosie tussen kan komen.

Een gewone RJ45 duwt enkel een pinnetje tussen de aders van de "standed" kabel en maakt enkel contact en geen las, dit is duidelijk inferieur aan een lsa verbinding.
Zulke RJ45's horen alleen op patchkabels gebruikt te worden die makkelijk te vervangen zijn en niet in vaste bekabeling.
Dus dan klopt mijn theorie dus toch dat die gereedschapsloze connectoren een beter contact geven en de voorkeur genieten als je aan het uiteinde van de kabel geen wanddoos hebt (bijvoorbeeld bij een directe aansluiting van een PoE buitencamera). Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
@sdk1985
Cat 6 is tot 55m gewoon door de IEE en ISO gecertificeerd voor 10GBps en is dus prima voor thuisgebruik.

CAT 6a is zelfs niet verstandig te gebruiken, omdat je dan de afscherming goed moet aansluiten, doe je dat namelijk verkeerd dan loop je kan op common mode en/of aardlus problemen en die afscherming heeft in een thuissituatie geen enkel nut.
Dat is alleen van belang op plaatsen waar bundels kabels in goten bij elkaar liggen en ze elkaar via de zogenaamde "Alien Next" storing kunnen beïnvloeden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:21
Vraagje, weet niet helemaal of dit on-topic is maar ik denk dat het hier wel past. Ik woon nu sinds 2 jaar in een nieuwbouw huis, ik heb destijds kabels getrokken wat allemaal Cat5E zijn. Elke kamer hebben 2 aansluitingen op de muur met allebei een eigen UTP kabel. Nu lees ik vaak, dat ik voor Cat6 had moeten kiezen, ik begrijp deels dat deze gewoon hogere snelheden kan halen, maar omdat ik nu voor elke aansluiting eigen kabels heb getrokken zou in theorie elke aansluiting 940Mbit (give or take) kunnen halen. Nu lees je vaak de uitleg met de snelweg, 2 baansweg vs 4. Maar wat voor beperkingen behalve snelheid als deze ooit boven de 1Gbps per device ga ik hier nou echt van merken en heeft het vervangen van deze kabels zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:45:
@sdk1985
CAT 6a is zelfs niet verstandig te gebruiken, omdat je dan de afscherming goed moet aansluiten, doe je dat namelijk verkeerd dan loop je kan op common mode en/of aardlus problemen en die afscherming heeft in een thuissituatie geen enkel nut.
Hoe sluit je de afscherming goed aan? Daar doe je in principe toch niks mee?

[ Voor 4% gewijzigd door Rebunted op 12-01-2022 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

SirMemeAlot schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:49:
Vraagje, weet niet helemaal of dit on-topic is maar ik denk dat het hier wel past. Ik woon nu sinds 2 jaar in een nieuwbouw huis, ik heb destijds kabels getrokken wat allemaal Cat5E zijn. Elke kamer hebben 2 aansluitingen op de muur met allebei een eigen UTP kabel. Nu lees ik vaak, dat ik voor Cat6 had moeten kiezen, ik begrijp deels dat deze gewoon hogere snelheden kan halen, maar omdat ik nu voor elke aansluiting eigen kabels heb getrokken zou in theorie elke aansluiting 940Mbit (give or take) kunnen halen. Nu lees je vaak de uitleg met de snelweg, 2 baansweg vs 4. Maar wat voor beperkingen behalve snelheid als deze ooit boven de 1Gbps per device ga ik hier nou echt van merken en heeft het vervangen van deze kabels zin?
Voorlopig laten liggen tenzij je meerdere apparaten hebt, die op 10 GB/s met elkaar moeten kunnen communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Rebunted schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Hoe sluit je de afscherming goed aan? Daar doe je in principe toch niks mee?
Afscherming moet je altijd op een kant aarden.
Een patchpanel hoor je te aarden en als je kabel met afscherming gebruikt wordt die automatisch daar geaard.
Je moet dan voorkomen dat ze ook geaard worden aan de wcd kant want dan heb je een lus gemaakt.
Veel van die wcd dozen zijn metaal en komen in contact met de muur wat voor hoge frequenties ook aarde is.

Of als je ook patchkabels met shielding gebruikt, loop je het risico dat ze via het device geaard worden.
Kortom, je moet zorgvuldig zijn en het voegt niets toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
SirMemeAlot schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:49:
Verhalen over twee en vier baans wegen zijn over het algemeen onzin.
Een 1GBPS verbinding is gewoon een 1 baans weg (1 baan heen en 1 baan terug) en een maximale snelheid van 1GBps.

Als je nieuw zou aanleggen is Cat 6 nemen verstandig want daarmee is de maximale snelheid tot 55m lengte 10Gbps en dus toekomst vast.
Cat5e is beperkt tot 1GBps, maar voorlopig nog heel lang de standaard.

Kortom zoals @Freee!! als zei, lekker laten zitten en niet meer over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:16:
[...]

Afscherming moet je altijd op een kant aarden.
Een patchpanel hoor je te aarden en als je kabel met afscherming gebruikt wordt die automatisch daar geaard.
Je moet dan voorkomen dat ze ook geaard worden aan de wcd kant want dan heb je een lus gemaakt.
Veel van die wcd dozen zijn metaal en komen in contact met de muur wat voor hoge frequenties ook aarde is.

Of als je ook patchkabels met shielding gebruikt, loop je het risico dat ze via het device geaard worden.
Kortom, je moet zorgvuldig zijn en het voegt niets toe.
Interessant. Om het goed te begrijpen even een foto-tje erbij van mijn huidige patchkast (7 jaar geleden aangelegd, zonder dus de kennis van dit topic):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MicQcgo65yQ9yxQQfenotzRsTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwETi4yDf8Vd5vg9FTDxPb8x.jpg?f=fotoalbum_large

Uit de kabel komt een soort van lusdraad. Die komt in een metalen klem en dat is volgens mij verbonden met de aardekabel (die bij ons op de aardpen zit). De patchkast is dus geaard.

De kabel komt aan de andere kant uit in een wanddoos. Die wanddoos is inderdaad grotendeels van metaal, maar zit zoals veel nieuwbouwwoningen in een (kalk)zandstenen muur. Ik begrijp niet hoe een muur met dit materiaal aarde kan geven (dat heb ik nog nooit gehoord) en dit dus de lus kan geven. Kan je dat nog toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ooit wel eens een spanningzoeker gebruikt om de fase van een netspanning wcd te vinden?
Als je dikke rubber zolen hebt of op een houten krukje staat gaat het lampje niet aan, maar als je dan de muur even vastpakt wel.
Dat komt omdat je dan geaard wordt via de muur en dat is maar 50Hz.

En voor hoogfrequent signalen(wat netwerkverkeer is) heeft die aarding via de muur nog veel minder weerstand.

Maar uiteraard is het belangrijkste dat je die aarding niet via geaarde patchkabels doorgeeft aan apparatuur die ook geaard is.

En heb je wel eens een schok(je) gehad als je bijvoorbeeld de televisie antenne aanraakte, dat is een common mode spanning die voldoende kan zijn om electronica op te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:23:
[...]
Verhalen over twee en vier baans wegen zijn over het algemeen onzin.
Een 1GBPS verbinding is gewoon een 1 baans weg (1 baan heen en 1 baan terug) en een maximale snelheid van 1GBps.
Niet helemaal onzin, het verschilt hoe de vergelijking is bedoeld. En die lijkt me duidelijk, namelijk voor een gigabit verbinding kun je dat niet met 4 adertjes bereiken, daar is het maximum 100Mb/s. Voor 1gigabit/s zijn toch echt alle 8 aders nodig, 2 aderparen heen en 2 terug. De vergelijking met twee- of vierbaans snelwegen is dan zo gek nog niet om het aan een leek uit te leggen. Daar moet je, zie onderstaande reactie, niet aankomen met termen zoals 1000 Base-T en andere. Overigens kan ik me er nog niet een voorstelling van maken hoe het anders bedoeld zou kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 12-01-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je heel precies wilt zijn gebruikt 1000 Base-T twee kanalen (=2 aderparen) voor het heen verkeer en 2 kanalen voor het retour verkeer.
Het is namelijk full duplex.

Dat zou je met een tweebaans weg kunnen vergelijken, maar niet met een vierbaans weg.
Maar de vergelijking gaat ook voor een tweebaans weg een beetje mank want wat je kunt helemaal niets met dat verkeer op die twee banen, dat zit allemaal onder water.

Alleen als je 100MBps gaat gebruiken valt het terug tot 1 kanaal(=aderpaar) heen en een retour.

Maar in de context van cat5e versus cat6 maakt dat natuurlijk niets uit dat is beiden 1GBps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ben(V) schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:45:
@sdk1985
Cat 6 is tot 55m gewoon door de IEE en ISO gecertificeerd voor 10GBps en is dus prima voor thuisgebruik.
Maar officieel geen short reach mode; https://community.fs.com/...-cat6a-for-10gbase-t.html
Je moet inderdaad even kijken hoe je de boel aansluit.

Zelf heb ik een 8 port patchpanel en ABB draagring met keystones gebruikt. Zo'n cat7 keystone kost 4,50 en het patchpanel ongeveer 40 euro. Dat vind ik persoonlijk niet echt een noemenswaardig nadeel. Als je het voor het eerst doet moet je je er uberhaupt in verdiepen. Het lijkt eigenlijk best wel op wat je tegenwoordig moet doen bij coax kabels. Daar zit je ook met dat aluminium te rommelen.

Wel een valide nadeel is de kabeldikte. Ik had een 7.3mm kabel dus dan heb je bij gebruik van twee kabels maar 4mm marge in je 19mm buis. Een Cat6 UTP kwam op 5.8mm voor UTP en 6.3mm voor FTP. Wil je twee kabels in één 19mm buis dan vereist 7.3mm geduld creativiteit en volharding tijdens de aanleg. Voor een bestaand buizen systeem is het denk ik geen doen. Voor een enkele kabel vervalt dit argument.
Dat is alleen van belang op plaatsen waar bundels kabels in goten bij elkaar liggen en ze elkaar via de zogenaamde "Alien Next" storing kunnen beïnvloeden.
Daarom zei ik al dat het zou handig is als het eens degelijk getest zou worden. Ik kan het helaas niet doen want ik heb de gok niet durven nemen en dus 101,75 neergelegd voor 100 meter Cat7. Als jij een thuisinstallatie hebt liggen met Cat6 en daar haal je vrolijk 10 Gbps op dan deel dat gerust. Ik heb oprecht geen idee wat ik van een Cat6 UTP kabel op max 25 meter mag verwachten omdat ik het simpelweg nog nooit heb geprobeerd en het ook niemand ooit heb zien proberen.

Met de kennis van nu zou ik zelf niet opnieuw kiezen voor dubbel cat7 maar in plaats daarvan kijken of het lukt om 1x ethernet en 1x glas te combineren zonder dat de glasvezel breekt. De snellere switches zitten tegenwoordig vaak 'gratis' 2 SFP poorten op en persoonlijk gebruik ik de 10 Gbps alleen voor een directe verbinding tussen primaire pc dus dan heb ik voldoende aan twee poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Short reach mode is wat veel 1Gbps switches ook al hebben, maar daar power saving (of green) mode noemen.
Het is niets anders dan het terugschroeven van de gebruikte spanning als dat mogelijk is.
Dat werkt op elk type kabel, alleen bij kabels die dikker zijn (cat6a en cat7) iets meer, maar de lengte van de kabel is daar de grootste factor.

Dat een Cat 6A kabel beter warmte kan afvoeren is evident want de aders zijn aanzienlijk dikker, wat meteen het grootste nadeel voor thuissituaties is.
Maar eigenlijk alleen weer van belang bij grote bossen kabels in een kabelgoot net als "Alien Next" storing enkel daar van belang is.

Kortom ik blijf erbij Cat6 is de sweetspot voor thuissituaties en hoger is alleen maar lastiger en duurder.
En glas voor thuis blijft nog heel lang onzin.
Dat is allemaal "omdat het kan", niet omdat het zinvol is.

En Rj45 op een vaste kabel monteren is helemaal het verkeerde voorbeeld, die gebruik je alleen voor patchkabels en koop je kant en klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 12-01-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ben(V) schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:23:
[...]
En Rj45 op een vaste kabel monteren is helemaal het verkeerde voorbeeld, die gebruik je alleen voor patchkabels en koop je kant en klaar.
Voor veel AP's is het toch echt wel nodig.
Er zijn nog wel meer situaties waarin het nodig (of soms gewoon handig) is, maar die zijn wat zeldzamer dan de hiervoor genoemde AP's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je een Rj45 nodig hebt voor een AP, dan neem je daar een toolless RJ45 voor, die werken ook met een LSA.
Scheelt ook weer de aanschaf van zo'n nutteloze tang.

En gewone RJ45's kun je helemaal niet op een solid kabel knijpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 12-01-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ben(V) schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:41:
Als je een Rj45 nodig hebt voor een AP, dan neem je daar een toolless RJ45 voor, die werken ook met een LSA.
Scheelt ook weer de aanschaf van zo'n nutteloze tang.
Als je er eentje moet doen en nog niet zo'n tang hebt, is dat een mogelijkheid.
En gewone RJ45's kun je helemaal niet op een solid kabel knijpen.
Er zijn ook RJ45's te koop, die je op een solid kabel kunt knijpen, een stuk goedkoper dan die toolless dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:48
Ben(V) schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:40:

@Ben(V) je hebt ook toolless connectoren voor stranded kabels. Nexans heeft deze.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ben(V) schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:23:
Short reach mode is wat veel 1Gbps switches ook al hebben, maar daar power saving (of green) mode noemen.

Het is niets anders dan het terugschroeven van de gebruikte spanning als dat mogelijk is.
Dat werkt op elk type kabel, alleen bij kabels die dikker zijn (cat6a en cat7) iets meer, maar de lengte van de kabel is daar de grootste factor.
Ik ben een keer eerder documentatie tegengekomen die expliciet aangaf dat het niet ging werken in dat scenario. Geloof dat het cisco was. Maar ook daarbij geldt; wie weet werkt het gewoon maar dat moet dan wel getest worden en zelf heb ik geen cat6 dus ik kan het niet checken.
Kortom ik blijf erbij Cat6 is de sweetspot voor thuissituaties en hoger is alleen maar lastiger en duurder.
Als die 10 Gbps inderdaad op <50 meter werkt.
En glas voor thuis blijft nog heel lang onzin.
Dat is allemaal "omdat het kan", niet omdat het zinvol is.
Zelfde als bovenstaande. Je kunt bij delta nu al 8 Gbps afsluiten als consument in Zeeland en eind 2022 zijn ze klaar met de uitrol voor alle klanten. KPN zal wel volgen want die hebben bij mij in december een XPS-PON ipv G-PON unit geplaatst.
Tweede filmpje is gewoon een keystone? Als jij beter filmpje kan vinden helemaal prima. Maar punt is dat het aansluiten allemaal wel mee valt. Daar ga je wel uit komen. Dat is geen valide reden om een kabel niet te nemen. Zeker niet als dit 1x per 5 jaar oid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

Illusion

(the art of)

edit:

Ik zal eerst even kijken hoe de winkel reageert

[ Voor 91% gewijzigd door Illusion op 12-01-2022 18:44 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dyckie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:16:
[...]

@Ben(V) je hebt ook toolless connectoren voor stranded kabels. Nexans heeft deze.
Ik weet dat jij graag reclame voor Nexans maakt, maar ik bedoel met toolless een RJ45 met ingebouwde LSA en die kun je per definitie niet voor stranded kabel gebruiken.
En stranded kabel gebruik je niet voor vaste bekabeling en patchkabels koop je gewoon kant en klaar en ga je niet zelf in elkaar prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Dit zijn connectoren voor op solid kabels.

https://excel-networking.com/news/fast-rj45-plug-range

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja en?
Jij had het over nutteloze toolless RJ45's voor stranded kabels, daar reageerde ik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Ben(V) schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:35:
Ja en?
Jij had het over nutteloze toolless RJ45's voor stranded kabels, daar reageerde ik op.
Gij denkt het ook altijd beter weten hier. Maar denk dat iemand die dagelijks met netwerk kabels werkt toch meer weet dan u! En dit vinden er veel hier hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
sdk1985 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:19:
[...]

Ik ben een keer eerder documentatie tegengekomen die expliciet aangaf dat het niet ging werken in dat scenario. Geloof dat het cisco was. Maar ook daarbij geldt; wie weet werkt het gewoon maar dat moet dan wel getest worden en zelf heb ik geen cat6 dus ik kan het niet checken.

[...]

Als die 10 Gbps inderdaad op <50 meter werkt.

[...]

Zelfde als bovenstaande. Je kunt bij delta nu al 8 Gbps afsluiten als consument in Zeeland en eind 2022 zijn ze klaar met de uitrol voor alle klanten. KPN zal wel volgen want die hebben bij mij in december een XPS-PON ipv G-PON unit geplaatst.

[...]

Tweede filmpje is gewoon een keystone? Als jij beter filmpje kan vinden helemaal prima. Maar punt is dat het aansluiten allemaal wel mee valt. Daar ga je wel uit komen. Dat is geen valide reden om een kabel niet te nemen. Zeker niet als dit 1x per 5 jaar oid is.
@sdk1985
Ik heb hier een HP switch die dat doet en het werk prima, alle niet consumenten switches kunnen dat inclusief Cisco.
Dit soort features zijn voor consumenten nauwelijks interessant, maar voor grote gebouwen tikt het behoorlijk aan.

En ik snap werkelijk zo'n uitspraak niet van "ik moet het eerst zien werken".
Dit zijn gewoon normen waaraan een CAT6 kabel moet voldoen, als je niet meer op specificaties kunt vertrouwen kun je helemaal niets meer kopen.

Maar als het je tevreden stelt, ik heb vele keren 10Gbps over verschillende CAT 6 verbindingen zien werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Freee!! schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:45:
[...]

Als je er eentje moet doen en nog niet zo'n tang hebt, is dat een mogelijkheid.

[...]

Er zijn ook RJ45's te koop, die je op een solid kabel kunt knijpen, een stuk goedkoper dan die toolless dingen.
Je moet zelf weten wat je koopt, maar ik hebt uitgelegd wat het verschil is.
En een RJ45 voor voor solid kabel is nog steeds enkel een contact verbinding waar gewoon corrosie tussen kan komen en bij een LSA kan dat niet.
Het gaat om degelijkheid en levensduur, niet of het na installatie alleen maar gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Ben(V) schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:38:

En ik snap werkelijk zo'n uitspraak niet van "ik moet het eerst zien werken".
Dit zijn gewoon normen waaraan een CAT6 kabel moet voldoen, als je niet meer op specificaties kunt vertrouwen kun je helemaal niets meer kopen.
Wellicht ben jij hier regelmatig mee bezig? Het probleem ontstaat omdat er geen consistentie zit in wat die specificaties nu daadwerkelijk zijn. Je hebt leveranciers die 10 Gbps pas vermelden vanaf cat6a 500 Mhz, je hebt er die letterlijk op de site zetten dat het bij cat6 geen probleem is.Tevens zie je ook daarbinnen nog wisselende beweringen. Zo beweert netwerkkabel.eu dat het tot 45 (ipv 55) meter gaat werken. Grote(re) partijen als elektramat en kabelshop raden bijvoorbeeld juist weer uberhaupt cat6a aan voor 10 Gbps. Dezelfde inconsistentie kom je eigenlijk ook tegen bij de informatieve websites die tabellen plaatsen.
Ben je van plan om het internetnetwerk thuis of op kantoor volledig te gaan vernieuwen, dan is het wellicht handig om deze toekomstbestendig te maken. Zodra de providers internetsnelheden boven de 1.000 Mbps gaan leveren, dan heb je met kabels van Cat5e en Cat6 vertragende kabels in huis. Dat zou natuurlijk zonde zijn. Wij adviseren dan ook om in dit geval te kiezen voor een Cat6a kabel of Cat7 kabel. Deze kabels ondersteunen een maximale snelheid tot wel 10 Gbps (10.000 Mbps) en hebben een bandbreedte van 500 MHz en 600 MHz. Er zijn ook al Cat8 kabels verkrijgbaar. Deze kunnen snelheden tot wel 40 Gbps aan en hebben een maximale bandbreedte van maar liefst 2000 MHz. Dit is voor nieuwe bedrijfsnetwerken zeker aan te raden, maar voor particulieren zijn zulke snelheden niet nodig en scheelt het in de kosten als je kiest voor een Cat6a of Cat7 kabel.
De Cat6 internetkabel is populair voor thuisgebruik. Dat komt doordat deze kabel goed aansluit bij de meest gekozen internetabonnementen. Een kabel zal namelijk minstens het aantal Mbit/s aan moeten kunnen dat jouw abonnement aanbiedt. Is dit niet het geval, dan zal je verbinding trager worden. De Cat6 internetkabel kan met gemak een abonnement van 600 Mbit/s aan. Wil je optimaal voorbereid zijn, kies dan voor een Cat6a kabel. Een Cat6a kabel kan namelijk een maximale snelheid van 10.000 Mbit/s bieden en heeft een bandbreedte van 500 MHz.

Zoek je een kabel die geschikt is voor op kantoor? Kies dan voor een Cat7 kabel. Deze kabel kan een maximale snelheid bieden van 10.000 Mbit/s en heeft een bandbreedte van 600 MHz.
Dit introduceert onzekerheid. Want wie ga je vertrouwen en bij wie ga je reclameren als het tegen valt? Je leverancier geeft duidelijk aan deze kabel werkt tot 1 Gbps dus dan houdt de discussie snel op. Die onzekerheid vond ik in dit hele verhaal uberhaupt het grootste probleem. Er is namelijk geen zinnige informatie te vinden. Denk aan vragen als
-Kun je 8 kabels naast elkaar patchen zonder overspraak?
-Hoe zit het als je direct onder je installatiebuis nog een installatiebuis met stroom hebt lopen?
-Wat is het verlies van al die extra stappen (apparaat>kabel>WCD>kabel>patchpanel>patchkabel>switch)?

Ik zie ook nooit mensen snelheden delen van projecten die zijn afgerond. Wel een hoop beweringen, maar nooit een screenshot van een data transfer of een packet loss / bufferbloat test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Wellicht zinnig als ik zelf wel wat deel gezien het bovenstaande:

[SUM]   0.00-10.00  sec  10.6 GBytes  9.08 Gbits/sec                  sender
[SUM]   0.00-10.00  sec  10.6 GBytes  9.07 Gbits/sec                  receiver

iperf Done

Materiaal:
2x Netwerkkabel - Cat6a S/FTP - 0.5 meter (Rood) Cat6a 500 Mhz 6.2mm diameter AWG27 a €1,95

Netwerkkabel - Cat7 S/FTP - 100 meter (Stugge kern, 100% koper, LSZH, Eca) 7.3mm diameter 600 Mhz 0.56 mm2 23/1 AWG a €99,99 per 100 meter.

Hardware:
2x pricewatch: ASUS XG-C100C a €69.00 per stuk
8 poort cat 6a/7 patchpanel (LSA) / Keystone RJ45 - Cat7 S/FTP (Klasse EA)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:32

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik heb overal 10Gbit en Cat7 door de hele woning, behalve naar zolder, daar wilde CAT6 en zelfs een dunnere CAT7 (Draka ss27) echt niet door de buis. Ligt nu CAT5 en werkt net zo snel als de rest, met goede CAT6 kabels en connectoren zou ik me in een normale woning (kabels tot 30 a 40 meter) totaal geen zorgen maken over 10Gbit.

Ik heb een bedrijf in huisautomatisering gehad waar we villa’s van miljoenen van apparatuur voorzien hebben. Geloof niet dat we daar ooit verder dan 40 meter UTP binnen hebben moeten trekken, buiten wel (ook meer dan 100m -> glasvezel). Bij oudere huizen waar je via plinten moet kom je al gauw op switches per etage en bij nieuwbouw met directe buizen ga je niet snel over de 40 meter.

@sdk1985
Zonder Jumbo frames en met huis tuin en keuken switches/NICs kom je sowieso niet boven de 8-9Gbit en zo lang alles goed is maken extra connecties geen verschil in de doorvoer snelheid. En als je je daar echt zorgen over maakt kun je beter voor SFP+ DAC gaan, scheelt ook nog een bergje stroom/warmte.

[ Voor 60% gewijzigd door |sWORDs| op 12-01-2022 21:48 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
|sWORDs| schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:17:
Ik heb overal 10Gbit en Cat7 door de hele woning, behalve naar zolder, daar wilde CAT6 en zelfs een dunnere CAT7 (Draka ss27) echt niet door de buis. Ligt nu CAT5 en werkt net zo snel als de rest, met goede CAT6 kabels en connectoren zou ik me in een normale woning (kabels tot 30 a 40 meter) totaal geen zorgen maken over 10Gbit.
Hoe bedoel je dit? Welke snelheden haal je daar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:32

|sWORDs|

vSphere/ESXi

-En4Cer- schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:06:
[...]

Hoe bedoel je dit? Welke snelheden haal je daar dan?
~9Gbit

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Nou dat was een tegenvaller.. Netwerkwinkel.com / netwerkwinkel.nl levert dus tegenwoordig ook gewoon CCA patchkabels.
Ik had deze CAT6 besteld: https://www.netwerkwinkel...ls-Cat.6-grijs-s_647.html en ik kreeg daarvoor K8100 kabels van EFB elektronik. https://shop.efb-elektron...l?filterStatus=K8100GR.30

Na een mailtje gaven ze aan dat de standaard patchkabels inderdaad CCA zijn, en je voor koper minimaal de "primeline" serie moet bestellen. Voor mijn order hebben ze het overigens keurig opgelost door nieuwe kabels te sturen. :)
Neemt niet weg dat ik niet snap dat ze bij de primeline wel expliciet zeggen dat het 100% koper is, maar bij de basic cables niet durfen te vermelden dat het CCA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Illusion,
Inderdaad een vreemde gang van zaken die je nooit zou hoeven te verwachten.
Ik bedoel dat ze dat als het CCA is, dit zondermeer eerlijk moeten vermelden. Andersom als het wel koper is trouwens ook, daar hebben klanten gewoon recht op Maar maak er als je het per ongeluk hebt ook geen problemen van waar het niet nodig is. Als het slechts om korte patchkabeltjes gaat, compleet met aangegoten stekkertjes, geeft dat hoegenaamd geen problemen, je merkt er gegarandeerd helemaal niets van, ook niet na verloop van tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:00
Iemand ervaring met de kabels van Ubiquiti? Slaat natuurlijk eigenlijk nergens op, maar de prijs is ongeveer even hoog als de huidige prijs van Amazon of Sander.

https://eu.store.ui.com/products/unifi-cable-cat6-cmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@pelt Lijkt me een keurige prijs voor een 23 AWG massieve CAT6 kabel.
Niks mis mee, toch?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subrosa
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:04
Ik heb helaas tijdens de verbouwing een kabel van Bleil CAT7 (Hornbach) laten gebruiken om achter onze plint te leggen samen met een coaxkabel.

Het was een ‘shit er moet nog een kabel achter’ moment. Had al een winkelmandje klaarstaan online maar dat was te laat. Omdat de exacte lengte nog niet bekend was, heb ik geen lange patchkabel gekocht.

De netwerkkabel ligt er nu, en moet het er mee doen. Maar ondanks dat er AWG23/1 op staat zijn de aders echt ontzettend dun en soepel, ik had stugger verwacht aangezien het werd verkocht als installatiedraad.

Ik heb CAT6a connectors met loadbar geprobeerd, past niet (schieten uit de gootjes)

Keystones van hetzelfde merk gekocht, past niet (kabeltjes worden naar beneden geduwd ipv ingesneden.

Wat kan ik nog proberen?

Nog nooit heb ik problemen gehad met het maken van kabels, maar voor alles is een eerste keer.

Oh en de kabel vervangen is geen optie 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 19:30

donny007

Try the Nether!

subrosa schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:05:
Ik heb helaas tijdens de verbouwing een kabel van Bleil CAT7 (Hornbach) laten gebruiken om achter onze plint te leggen samen met een coaxkabel.
Oef, volgens de enige review is het nog CCA ook.
De netwerkkabel ligt er nu, en moet het er mee doen. Maar ondanks dat er AWG23/1 op staat zijn de aders echt ontzettend dun en soepel, ik had stugger verwacht aangezien het werd verkocht als installatiedraad.
Zijn de aders wel solid en niet toevallig stranded?
Ik heb CAT6a connectors met loadbar geprobeerd, past niet (schieten uit de gootjes)

Keystones van hetzelfde merk gekocht, past niet (kabeltjes worden naar beneden geduwd ipv ingesneden.

Wat kan ik nog proberen?
RJ45 connectoren voor stugge/soepele kern aanknijpen (voorbeeld) en een RJ45 naar RJ45 koppelblokje/keystone gebruiken.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:27
@subrosa Bij Hornbach vragen welke connectors erbij horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subrosa
  • Laatst online: 12:04
My-life schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:39:
@subrosa Bij Hornbach vragen welke connectors erbij horen?
Die weten het niet. ‘Normaal past het wel’
Anders moet je op internet kijken.
donny007 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:57:
[...]

Oef, volgens de enige review is het nog CCA ook.

[...]

Zijn de aders wel solid en niet toevallig stranded?

[...]

RJ45 connectoren voor stugge/soepele kern aanknijpen (voorbeeld) en een RJ45 naar RJ45 koppelblokje/keystone gebruiken.
Ga ik inderdaad maar zoiets proberen.
Helaas ook geen solid kabels.

Stomme is dat ik eerst met een Cat6A patchkabel liep en toen deze zag.
Haastige spoed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Aangezien ik niet de zelfde fout wil maken als @subrosa mer z’n kabel: ik zoek een kabel die ik naar buiten toe kan leggen. Iemand nog een goeie suggestie? Hij zal wel in een mantelbuis komen maar beter safe than sorry.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 23:55

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

pelt schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:44:
Iemand ervaring met de kabels van Ubiquiti? Slaat natuurlijk eigenlijk nergens op, maar de prijs is ongeveer even hoog als de huidige prijs van Amazon of Sander.

https://eu.store.ui.com/products/unifi-cable-cat6-cmr
Prima kabels, ik ken ze vooral als patchkabel, maar ze hebben ook dozen indd.

Gister zelf een doos cat6 besteld, nadat ik per ongeluk cat5e had besteld eergisteren.. Ik was zo gefocust op 100% koper voor de PoE dat ik de CAT vergeten was juist te filteren 8)7
Iemand ervaring met https://www.netwerkkabel....oepel-305m-100-koper.html ?

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik ben op zoek naar een goede buitenkabel om mijn wifi Ap en onze extra tv in de tuin aan te hangen. Afstand is zo’n 50meter.
Naast de gebruikelijke tips over f en s utp en 100% koper lees ik weinig over merken buitenkabels , of ik lees er over heen?

Is dit een prima merk of kan ik beter verder kijken ? Ik zoek een 5e of 6a kabel.
https://www.netwerkproduc...latiekabel-lszh-107801808

[ Voor 10% gewijzigd door Waypoint op 14-02-2022 11:41 . Reden: verkeerde product gelinkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:20
@Waypoint Ik zou het persoonlijk in bijv een tuinslang ingraven, niet onbeschermd en dan meteen een 2e reserve kabel meetrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

jongetje schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:05:
@Waypoint Ik zou het persoonlijk in bijv een tuinslang ingraven, niet onbeschermd en dan meteen een 2e reserve kabel meetrekken.
tuinslang :P ? ik leg gewoon een kleine mantelbuis erom heen.
Heb jij ervaring met dit merk buitenkabel? Daar ben ik vooral benieuwd naar.
Of zal het niet zoveel boeien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 23:55

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Waypoint schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:03:
[...]

tuinslang :P ? ik leg gewoon een kleine mantelbuis erom heen.
Heb jij ervaring met dit merk buitenkabel? Daar ben ik vooral benieuwd naar.
Of zal het niet zoveel boeien?
De kabel die jij linkt is geen buitenkabel, maar een gewone CAT6A kabel. Het merk kom ik vaker tegen en is prima. Overigens is een buitenkabel ook niet nodig als de kabel in een mantel (of tuinslang) ligt, het gaat erom dat de kabel beschermd is tegen UV, vocht en zuren.

De tip van meteen 2 trekken ondersteun ik, je komt er later niet makkelijk meer bij, en door die mantelbuis trek je later zeker niet nog een kabel.

@ @Waypoint
Ik zie trouwens dat je een AP en TV wilt aansluiten. De stugge kern kabel is niet bedoeld om direct op een end-device aan te sluiten. Je zal dus een switch moeten gebruiken of 2x een soepele kern kabel gebruiken i.p.v. stug.

[ Voor 14% gewijzigd door frankwopereis op 14-02-2022 10:58 ]

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• android_16
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-06 11:56
Binnenkort krijg ik KPN Glasvezel 1 Gbit geleverd op mijn huisadres.
Ik wil een kwalitatief goede netwerk (patch)kabel aanschaffen en heb al het 1 en ander op dit forum gelezen.

Ik heb gekozen voor een Cat.6a U/UTP 100% patchkabel (voor thuisgebruik) en heb de volgende kabel besteld:
https://www.utp-kabel.nl/cat6a-utp-100-30-m-grijs.html
Dit betreft een unshielded UTP patchkabel met een AWG van 24, kabeldiameter 7,5mm vermoedelijk van het merk EECONN

Vervolgens krijg ik in plaats van deze kabel (hij was kennelijk niet op voorraad terwijl de webshop wel op voorraad aangeeft) de volgende kabel geleverd:
https://www.utp-kabel.nl/cat6a-s-ftp-pimf-30m-wit.html
Dit betreft een CAT6a S/FTP (PIMF) 100% koper met een AWG van 26/7, kabeldiameter 6mm van het merk DANICOM.

Na het bellen met de klantenservice hebben ze mij verteld dat de bestelde kabel niet op voorraad was en ze mij (zonder meerkosten) een betere kabel hebben opgestuurd.

Nou is mijn vraag, weegt het dubbel shielden (S/FTP) met lagere AWG van 26/7 op tegenover een unshielded UTP maar met dikkere kern AWG24? Beide kabels zijn wel 100% koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Sine android_16,
Strikt genomen hoef je gezien de dunnere doorsnede van de aders, AWG27 in plaats van -24 hiermee geen genoegen te nemen omdat het niet overeen komt met wat er besteld is. Maar denk even na wat die dunnere adertjes nou werkelijk voor je betekenen. In feite is dat alleen maar een geringere afstand. Is dat wel werkelijk zwaarwegend voor je? Binnen woonhuizen is dat zelden het geval. Dat dubbel shealden S/FTP zou ik helemaal buiten beschouwing laten, omdat shealding voor toepassing in woonhuizen hoegenaamd geen meerwaarde heeft. Blijft enkel over dat shealded kabel wat dikker is dan unshealded. Als dat geen bezwaar is zou ik het gewoon accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

frankwopereis schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:50:
[...]

De kabel die jij linkt is geen buitenkabel, maar een gewone CAT6A kabel. Het merk kom ik vaker tegen en is prima. Overigens is een buitenkabel ook niet nodig als de kabel in een mantel (of tuinslang) ligt, het gaat erom dat de kabel beschermd is tegen UV, vocht en zuren.

De tip van meteen 2 trekken ondersteun ik, je komt er later niet makkelijk meer bij, en door die mantelbuis trek je later zeker niet nog een kabel.

@ @Waypoint
Ik zie trouwens dat je een AP en TV wilt aansluiten. De stugge kern kabel is niet bedoeld om direct op een end-device aan te sluiten. Je zal dus een switch moeten gebruiken of 2x een soepele kern kabel gebruiken i.p.v. stug.
Ja stom, je hebt gelijk ik linkte de verkeerde.
Ging mij om deze:
https://www.netwerkproduc...latiekabel-lszh-107801808

De kabel die ik linkte is de binnenkabel die ik wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:27
Techneut schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:18:
@Sine android_16,
Strikt genomen hoef je gezien de dunnere doorsnede van de aders, AWG27 in plaats van -24 hiermee geen genoegen te nemen omdat het niet overeen komt met wat er besteld is. Maar denk even na wat die dunnere adertjes nou werkelijk voor je betekenen.
Het is in ieder geval offspec (ofwel, mag officieel ook geen CAT6 heten), en AWG27 is gewoon de halve oppervlakte tov 24

Ik zou het niet accepteren en ook niet gebruiken. Al was het maar omdat je mogelijk problemen gaat krijgen met connectors en dozen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sine op 14-02-2022 12:17 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• android_16
@Techneut @Sine
Inderdaad, S/FTP heeft geen meerwaarde in een woonhuis. Vandaar dat ik dus (o.a. na veel lezen op dit forum) gekozen heb voor een U/UTP met AWG24. Ik meen te hebben gelezen dat het advies is om niet lager te gaan dan AWG24 100% koper.

Mag ik concluderen dat de geleverde 100% koper Cat6a S/FTP AWG26/7 patchkabel "inferieur" of van mindere kwaliteit is dan de 100% koper Cat6a U/UTP AWG24 kabel?
Het is in ieder geval offspec, en AWG27 is gewoon de halve oppervlakte tov 24
Is dat de reden waarom de U/UTP (7,5mm) kabel juist dikker is qua diameter dan de S/FTP (6mm) kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
android_16 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:24:
@Techneut @Sine
Inderdaad, S/FTP heeft geen meerwaarde in een woonhuis. Vandaar dat ik dus (o.a. na veel lezen op dit forum) gekozen heb voor een U/UTP met AWG24. Ik meen te hebben gelezen dat het advies is om niet lager te gaan dan AWG24 100% koper.

Mag ik concluderen dat de geleverde 100% koper Cat6a S/FTP AWG26/7 patchkabel "inferieur" of van mindere kwaliteit is dan de 100% koper Cat6a U/UTP AWG24 kabel?
Nee, met de uitleg die ik gaf bedoelde ik niet dat die AWG26/7 patchkabel inferieur is, dat is beslist niet zo, en met patchkabel, dus kabel compleet met aangegoten stekkertjes is dat nog veel minder het geval, omdat je daarmee door gebrek aan ervaring ermee geen geknoei hebt met een krimptang. Het enige nadeel heb ik al genoemd, de geringer maximaal te overbruggen afstand. Logisch, want de doorsnede van de aders is maar de helft van die van AWG24. Maar dat is echt alles!
Een lagere AWG-waarde betekent dikkere aders, met AWG23 zal het nog wel gaan maar bij nog veel dikker vind je geen passende stekkertjes meer. Afgezien van dat het zelden zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Voor een paar meter zal het inderdaad wel meevallen, maar het mag gewoon geen CAT6 heten, want het valt buiten de specificaties.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
30m komt in de buurt van de grenswaarde in lengte die cat6a voor 10G heeft. (55m)

Met de helft van de doorsnede kun je je afvragen of je met 30m wel de 10G kan halen in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
rbaidjoe schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:56:
30m komt in de buurt van de grenswaarde in lengte die cat6a voor 10G heeft. (55m)

Met de helft van de doorsnede kun je je afvragen of je met 30m wel de 10G kan halen in de toekomst.
Denk dat je u categorie en afstanden door elkaar aan het halen bent.

Cat 6A heeft tot 100m 10G. Je hebt ook Cat6A met AWG van 26 en dit wordt zone cable genoemd en is gecertificeerd tot 70m voor een snelheid van 10Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• android_16
Het rode patchkabeltje dat ik bij KPN Glasvezel heb meegekregen, betreft een 1 meter cat6 patchkabel met shielded aangegoten connectoren, AWG van 24. Dit is de draad die tussen het glasmodem en de WAN poort van de experiabox hoort te komen.

Waarom heeft KPN in dit geval niet gewoon unshielded UTP erbij geleverd voor tussen het glasmodem en WAN poort?
Zal er verschil optreden als ik i.p.v. het rode meegeleverde patchkabel mijn 30meter lange unshielded UTP cat6A patchkabel aansluit tussen het glasmodem en de experia WAN poort? Bijv als ik het modem in een andere ruimte wil zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door android_16 op 14-02-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 16:39

Wildfire

Joy to the world!

android_16 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:46:
Het rode patchkabeltje dat ik bij KPN Glasvezel heb meegekregen, betreft een 1 meter cat6 patchkabel met shielded aangegoten connectoren, AWG van 24. Dit is de draad die tussen het glasmodem en de WAN poort van de experiabox hoort te komen.

Waarom heeft KPN in dit geval niet gewoon unshielded UTP erbij geleverd voor tussen het glasmodem en WAN poort?
Zal er verschil optreden als ik i.p.v. het rode meegeleverde patchkabel mijn 30meter lange unshielded UTP cat6A patchkabel aansluit tussen het glasmodem en de experia WAN poort? Bijv als ik het modem in een andere ruimte wil zetten.
Geen enkel probleem. Doen wij KPN monteurs soms ook en dan trekken we gewoon een Cat. 5E U/UTP kabel (van het merk Belden om specifiek te zijn).

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:41

OMX2000

By any means necessary...

Ik ben eigenlijk op zoek naar goede gekleurde flexibele CAT 6 patch kabels die ik wil gebruiken om verschillende apparaten aan te sluiten. Als ik op Amazon kijk kom ik op uit op kabels van 1aTTack (nergens te vinden of die ook volledig koperen aders gebruiken), Amazon Basics en deleyCon.

Iemand ervaring met 1 ervan?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
android_16 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:46:

Ik vermoed heel simpel dat ze dit doen omdat er naar alle waarschijnlijkheid klanten tussen zitten die om welke reden dan ook wel shielded kabel nodig hebben of denken dat ze het nodig hebben. En dat ze geen gezeur daarover willen en daarom gewoon massaal de duurdere inkopen, Gezien het enorme grote aantal zal de prijs per stuk vermoedelijk maar weinig uitmaken. Maar technisch gezien kan ik je vraag best voorstellen, want met unshielded zou het het bij de meesten gewoon ook kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wildfire schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:18:
[...]

Doen wij KPN monteurs soms ook en dan trekken we gewoon een Cat. 5E kabel U/UTP kabel.
Pssst, niet hardop zeggen, dat kan toch nooit goed zijn, van die ordinaire CAT5E kabel. Foei zeg, daar wordt je internet trager van... O-) :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

OMX2000 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:26:
Ik ben eigenlijk op zoek naar goede gekleurde flexibele CAT 6 patch kabels die ik wil gebruiken om verschillende apparaten aan te sluiten. Als ik op Amazon kijk kom ik op uit op kabels van 1aTTack (nergens te vinden of die ook volledig koperen aders gebruiken), Amazon Basics en deleyCon.

Iemand ervaring met 1 ervan?
FS.com komt hier heel vaak voorbij. Prima kabeltjes tegen een nette prijs.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:04
@OMX2000 Bij 1aTTack zou ik erg oppassen. Die heb ik ooit besteld, maar bleek CCA te zijn. Op amazon staat iets van 100% koperlegering bij de omschrijving. M.i. een mooi verzinsel om mensen op het verkeerde been te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06 10:44
OMX2000 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:26:
Ik ben eigenlijk op zoek naar goede gekleurde flexibele CAT 6 patch kabels die ik wil gebruiken om verschillende apparaten aan te sluiten. Als ik op Amazon ....
Naast FS.com zou je bij die reseller welke je aangeeft ook naar de "PremiumCord" kunnen kijken.
Zijn ook vaak in de aanbieding gewoon even de kleurtjes aflopen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:41
Out.of.Control schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:12:
@OMX2000 Bij 1aTTack zou ik erg oppassen. Die heb ik ooit besteld, maar bleek CCA te zijn. Op amazon staat iets van 100% koperlegering bij de omschrijving. M.i. een mooi verzinsel om mensen op het verkeerde been te zetten...
Beetje late reply, maar voor iemand, die de vraag toch nog heeft.. Een legering (alloy) is een metaalmengsel.. Dus geen puur koper

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

lotje1 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 01:06:
[...]

Een legering (alloy) is een metaalmengsel.. Dus geen puur koper
Prima toch als dat er bij staat?
Dan weet je in ieder geval zeker dat het een samengesteld product is; die legering. :+

Dat vervolgens de consument niet zou weten, of niet opzoekt, wat een legering is... tja... ;)

Interessant artikel wat dat betreft:
http://nl.fibresplitter.c...per-vs-pure-26401415.html
notabene van een Chinees bedrijf! :)
let niet op de kwaliteit van de Nederlandse vertaling :+

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 27-03-2022 09:09 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:04
lotje1 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 01:06:
[...]

Beetje late reply, maar voor iemand, die de vraag toch nog heeft.. Een legering (alloy) is een metaalmengsel.. Dus geen puur koper
Ik had ook beter moeten opletten, zeker.
Maar dan nog is een legering iets anders dan een laagje metaal op een ander metaal.
De omschrijving koperlegering is m.i. vooral bedoeld om de term CCA te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Ben(V) schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:32:
Voor patchkabels om apparatuur aan te sluiten maakt het echt helemaal niets uit of de kabels volledig koper zijn of CCA en ook niet of het cat 5e of cat 6 is (hoger dan cat 6 is zo wie zo onzin).

Voor vaste bekabeling is het niet aan te raden.
Nouja of je moet de frut tegenkomen waar dit topic mee begon, dat wilde al geen gbit meer doen over een paar meter. Als in: de switch weigerde om de poorten in gbit te zetten.
Out.of.Control schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Ik had ook beter moeten opletten, zeker.
Maar dan nog is een legering iets anders dan een laagje metaal op een ander metaal.
De omschrijving koperlegering is m.i. vooral bedoeld om de term CCA te vermijden.
Jep, verkoperd alu is geen legering. Dat is weer gewoon de boel bewust bedonderen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:39
Ik bestel zelf regelmatig bij elektramat, was daarom van plan om de volgende upt kabel te bestellen:

https://www.elektramat.nl/utp-cat-6-kabel-rol-van-50-meter/

Deze is van 100% koper, alleen wel met een massieve kern (dus rekening mee houden met de connectors).

Nu twijfel ik alleen omdat het cat 6 is en geen cat 6a. Na dit topic doorgespit te hebben krijg ik het idee dat het voor mij zelf niet zoveel uitmaakt, en dat de kans dat ik ergens anders cat6a koop die dan weer niet echt 100%koper blijken te zijn groter is. Of ik echt meer geld moet uitegeven.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
6 is prima. hier 600 meter amazon basic kabel cat 6 gebruikt inmiddels.
prima signaal, geen gezeur. en voor 74 euro per 300 meter leuk geprijst

heb er wel rj45 aan geknepen, weet het dood zonde. maar had geen zin om nog een overgang van keystone naar 5cm patchkabel te maken om daar de cameras op aan te sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 22-04-2022 13:58 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Laatst online: 19:40
jack zomer schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:42:
6 is prima. hier 600 meter amazon basic kabel cat 6 gebruikt inmiddels.
prima signaal, geen gezeur. en voor 74 euro per 300 meter leuk geprijst

heb er wel rj45 aan geknepen, weet het dood zonde. maar had geen zin om nog een overgang van keystone naar 5cm patchkabel te maken om daar de cameras op aan te sluiten.
Hier van hetzelfde echter heb ik voor mijn WCD-en prul van de praxis gekocht, iemand een tip voor 'betere' WCD-en voor de genoemde Amazon kabel? Dank jullie. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
JoohanDePoohan schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:04:
[...]

Hier van hetzelfde echter heb ik voor mijn WCD-en prul van de praxis gekocht, iemand een tip voor 'betere' WCD-en voor de genoemde Amazon kabel? Dank jullie. 8)
https://www.amazon.es/dp/...YWQP?_encoding=UTF8&psc=1

Dit is in dit geval es.
Maar ik heb deze gevonden nadat we het hier over de Nederlandse Amazon. Heb net even gezocht op NLD Amazon. Maar vind momenteel alleen de rode voor 150euro

[ Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 22-04-2022 21:47 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:53
De Amazon kabel is al een maand of 3 niet leverbaar ( of idd 150 euro).
Heb zelf recent dan maar bij Ubiquity besteld (ook omdat Sander vunderink geen dozen van 305m kon leveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 09:17

Masselink

Voor de dorst

Zojuist mijn u/utp 305m cat6a binnen gekregen van Goobay. (Via Bol €195 na cashback.)

CAT6a: geschikt voor 10 Gigabit snelheden (10GBase-T)
- maximale bandbreedte: 500 MHz
- niet afgeschermde kabel (U/UTP)
- getwiste aderparen
- volkoperen aders (CU): geen CCA (aluminium) of CCS (staal)
- vaste aders (solid)
- American Wire Gauge: AWG 23/1
- kabel met halogeenvrije mantel (LSZH / LSOH)
- conform RoHS
- CPR gecertificeerd conform EN 50575 : 2014+A1: 2016 (Classificatie: Eca)

Goede deal of heb ik me niet goed ingelezen hier? (Ik heb allemaal losse leidingen voor de kabel, dus maak me niet heel veel zorgen over interferentie)

Koffie en meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dyckie
De ISO 11801-norm verwijst naar IEC 61156-1 voor de kabelmaterialen. En daar staat in dat de kabels aan deze eisen moeten voldaan zijn.

Geleider: Naakt gegloeid of vertind vast of vastgelopen koper
Isolatie: Massief of cellulair Polyolefine + brandwerende tape
Individueel scherm: */FTP-kabels hebben individueel foliescherm
Gemeenschappelijke afscherming: S/*TP-kabels hebben een gemeenschappelijk gevlochten afscherming
F/*TP-kabels hebben een gemeenschappelijk foliescherm
SF/*TP-kabels hebben een gemeenschappelijk foliescherm en een gevlochten scherm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Gezien de hoeveelheid berichten heb ik alles naar de prullenbak verhuisd.

Zullen we de discussie hier stoppen? Er wordt op de man gespeeld en bot gedaan. Discussieer op een fatsoenlijke manier of doe het niet.

[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 03-05-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 22:58
Hallo

Ik ben op zoek naar patchkabels cat 6 (lengte ongeveer 25cm). Ik verkies 100% koper maar heb gemerkt dat bij 100% koper de meeste shops AWG 26 of 27 aanbieden daar waar met CCA wel AWG 24 wordt gebruikt.

Als ik me niet vergis moet voor cat 6 AWG 24 gebruikt worden.

Ben ik nu te kieskeuring of vergis ik mij hierin?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Tomovich schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:12:
Hallo

Ik ben op zoek naar patchkabels cat 6 (lengte ongeveer 25cm). Ik verkies 100% koper maar heb gemerkt dat bij 100% koper de meeste shops AWG 26 of 27 aanbieden daar waar met CCA wel AWG 24 wordt gebruikt.

Als ik me niet vergis moet voor cat 6 AWG 24 gebruikt worden.

Ben ik nu te kieskeuring of vergis ik mij hierin?

Bedankt!
Voor zulke korte patchkabels lijkt AWG 26 mij geen probleem, zolang het inderdaad maar echt koper is.

[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 06-05-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Laatst online: 19:40
Togi schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:24:
De Amazon kabel is al een maand of 3 niet leverbaar ( of idd 150 euro).
Heb zelf recent dan maar bij Ubiquity besteld (ook omdat Sander vunderink geen dozen van 305m kon leveren)
In Duitsland is de zwarte weer EUR 75,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:09

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik ben aan het zoeken naar glow in the dark patchcables cat 6(a) van 25cm.
Ik kan niets passends vinden. Iemand ervaring mee?
Mag ook UV reagerend zijn. Dan zet ik er een uv lamp in.
Uv reactive geeft allerlei andere resultaten

Ik heb wel de monoprice cables gevonden maar die zien er erg slecht uit.

[ Voor 14% gewijzigd door ApC_IcE op 06-05-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JoohanDePoohan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:02:
[...]
In Duitsland is de zwarte weer EUR 75,-
Mooi! Had ca 75m nodig, maar die is bijna net zo duur als deze 300m, dus 8)

Er zijn er nog 2 op voorraad zie ik net, dus zal morgen wel weer uitverkocht zijn.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Pagina: 1 ... 35 ... 38 Laatste