arsimo schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:19:
[...]
Ik was enkele jaren terug ook nieuwgierig naar hetzelfde antwoord, en ik beantwoordde hemzelf door toen een Pioneer DVD-speler te kopen die ook SA-CD en DVD-Audio kon spelen. Ongetwijfeld voor SA-CD niet de meest optimale speler maar leuk om het te proberen en een extra degelijke DVD-speler had ik toch nodig toen. Ik heb degelijk audio spullen (vind ik) maar zeker geen high-end, zeg wat maar vroeger in het gulden tijdperk de goeie middenklasse was tussen de 750 a 1250 gulden per component. Moeilijk met nu te vergelijken maar degene die wat langer met audio bezighouden snappen wat ik bedoel.
Na enige luistersessies met een handvol SA-CD waar ik ook de CD's van heb concludeerde ik dat ik het verschil goed kon horen en op zich ook de moeite vond, Alleen van de muziek waar ik graag naar luister was het aanbod veel en veel te gering (het kost al moeite genoeg de orginele CD te kopen soms, laat staan dat men een SA-CD er van heeft) dus uiteindelijk is het bij mij helaas doodgebloed. Maar dat lag dus niet aan de intrinsieke kwaliteit van SA-CD.
Even terug ontopic.
De redenen die je hier opnoemt zijn in mijn ogen valide redenen om er in te investeren. Tegenwoordig is er materiaal tweedehands te vinden van goede kwaliteit. Echter, SA-CD's zijn erg duur om een paar redenen.
Er is echt veel werk in gestoken om dat het bedoelt is voor consumenten die niet snel tevreden zijn.
Daar betaal je het geld voor, niet een andere technisch formaat. Zo een cd branden kost niks.
En inderdaad, het multichannel formaat van een SA-CD, als daar actief naar toe gemixet word is gewoon van betere kwaliteit dan dat de meeste mensen gewend zijn.
Dus als jij dit wilt en het geld hebt, waarom niet?
Alleen is het moeilijk om alles in SA-CD te vinden, tenzij je op What.CD zit of andere audiofiele private torrent trackers (die ook wel wat zin van onzin scheiden)
Maar een gedownloade SA-CD krijg je niet zo makkelijk afgespeeld op een echte SA-CD speler door de beveiliging. Dus ik speel ze gewoon vanaf mijn computer af, als ik ze al download.
Ik denk dat ik alleen eentje van Pink Floyd heb. De rest is DVD-AUDIO, flac en een heleboel mp3.
Begrijp me niet verkeerd. Het werk wat in de studio word gedaan is het belangrijkste aan het eindproduct. Maar een multichannel ormaat dat slecht omgaat met de sterke punten van de multichannel mix kan effectief slechter klinken als een multichannel formaat dat dat veel beter doet. Die dingen zijn echt wel belangrijk.
Maar de bitrate en de bitdepth, vanaf een bepaalde threshold, zijn onbelangrijk voor de eindgebruiker. Hoe stil je luisterruimte ook is. 144 dB DNR en 192 Khz is pure overkill tenzij je een hond of een vleermuis bent.
(of die beesten wilt pesten met Justin Bieber 12 octaven omhoog gepitched)
Ik maak zelf ook 5.1 en 6.1 en 7.1 mixen maar ben nu aan het sparen voor wat extra monitors.
Maar eerst heb ik een grotere studio nodig die ook akoestisch zeer goed in orde is.
Je hebt ook niks aan je eigen apparatuur als je akoestische beeld zeer slecht is bij je thuis.
Luister dan liever alles op een koptelefoon van maximaal 300 euro en maak gebruik van de surround technieken die ook een supergoed geluid kunnen geven op een koptelefoon. Zelfs veel beter in bepaalde gevallen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Kain_niaK op 10-02-2012 14:40
]