Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ik val onder de categorie die geld zou verliezen met Kain's testjesAnoniem: 144074 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:46:
[...]
M'n beste, heel het mp3 gebeuren hoort toch niet thuis in dit topic? Het mp3 format is een beetje een kneus format. Leuk voor portable dragers om de data omvang te reduceren. Hifi installaties voor een thuisomgeving geven het geluid op een andere manier weer dan portable players dat doen. Minder gemanipuleerd en daardoor hoor je ook veel meer nuances. Computer speakers/versterkers/equipment zijn nog erger manipulerend. Die zijn speciaal zo afgesteld dat audio van bronnen met lage kwaliteit toch enigzins redelijk wordt weergegeven.
Als je naar die site van jou gaat (is dat niet opgezet om een DAC te promoten?) dan luister je zeer waarschijnlijk met een computer naar de samples en zo hou je dus jezelf voor de gek. Daarnaast is die "test" zo opgezet dat je oren steeds moeten omschakelen en opnieuw moeten wennen aan een andere sound en zo ga je sneller de fout in. Het gaat dan ook van smooth tot rauw en weer terug. Ook omdat het een soort spelletje is geef je jezelf weinig tijd om te luisteren. Die test staat veraf van de werkelijkheid. Ik heb 2 portable players en ik hoor duidelijk verschil in 128 of 320 mp3tjes hoor. Daar hoef je helemaal niet eens echt aandachtig voor te luisteren.
Ik heb eens wat testjes gedaan voor mezelf, maar in mijn setup (achter de PC of met een van m'n portable spelers) hoor ik hoor ik toch echt geen verschil tussen 128KB/s en 320KB/s, en klinkt 128KB/s mij ook prima (ben vooral rock/metal georienteerd). Vraag ik me toch af of het een soort placebo effect is "Er staat een hoger getalletje, dus het is beter!" maar eigenlijk horen ze geen verschil, of dat mijn oren zo matig zijn, of dat mijn speakers zo matig zijn (of het juist 'positief' opkrikken/verbloemen).
Zelf vind ik symfonische metal wel lekker om in 5.1 te luisteren, dus wat dat betreft heeft SACD en DVD-A meerwaarde voor me. Heb zelf een Yamaha DVD-C950 wisselaar die SACD en DVD-A afspeelt. Het aanbod metal in deze dragers is helaas beperkt

Anoniem: 290227
mekkieboek schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:49:
Een beetje off-topic maar toch wel interressant artikel (via slashdot.org) over 192k / 24 versus 44.1k / 16. Interressant omdat, net als bij bekabeling, ook hiervoor niet ter zake doende argumenten worden gebruikt om het veel 'duurdere' 192/24 formaat te verkiezen. En een stukje over vergelijkend testen. Conclusie, tijdens luistertesten werd in 49,8% de juiste van de twee formaten gekozen.
Helaas alleen in engels (en nogal lang):
http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html
"[The Sampling Theorem] hasn't been invented to explain how digital audio works, it's the other way around. Digital Audio was invented from the theorem, if you don't believe the theorem then you can't believe in digital audio either!!"
Als je nou flac's hebt, hoe brand je daar dan weerd een SACD van
Iso's van SACD branden is niet zo moeilijk, kwestie van een lege DVD er in en klaar. Maar ik geloof niet dat Nero snapt dat ie die boel moet converteren, of moet ik simpelweg de DVD-audio optie pakken? Maar dat wordt geen echte SACD dan of wel
[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 19-01-2013 21:25 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik kan er nu niet veel over vinden maar ik dacht dat SA-CD een iets andere laser gebruikt dan DVD-A en dat je daarom nooit "echte" SA-CD's op een DVD kunt branden. Een SA-CD speler zal het resultaat niet kunnen afspelen.The Eagle schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 21:22:
Aangezien Flac bestanden op een dvd branden al oud is en er eigenlijk geen oplossing wordt gegeven, even bij de andere experts vragen
Als je nou flac's hebt, hoe brand je daar dan weerd een SACD van
Iso's van SACD branden is niet zo moeilijk, kwestie van een lege DVD er in en klaar. Maar ik geloof niet dat Nero snapt dat ie die boel moet converteren, of moet ik simpelweg de DVD-audio optie pakken? Maar dat wordt geen echte SACD dan of wel
Wat je waarschijnlijk wil: je hebt, vermoed ik, een multi-channel FLAC bestand? Die kan je wellicht als WAV uitpakken en op een CD branden (ja, CD dus). Goede kans dat die door een SACD speler gelezen wordt en als multichannel audio gespeelt wordt.
Vroeger misschien, maar tegenworodig not sodowntime schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 21:56:
[...]
Ik kan er nu niet veel over vinden maar ik dacht dat SA-CD een iets andere laser gebruikt dan DVD-A en dat je daarom nooit "echte" SA-CD's op een DVD kunt branden. Een SA-CD speler zal het resultaat niet kunnen afspelen.
Wel zit je naturlijk met het feit dat een SACD meer data bevat per nummer, en daarom past het niet op een CD. Maar op een lege DVD branden gaat prima
Maar even het beestje bij de naam noemen: ik heb een rip in FLAC van de SACD Brothers in Arms van de Dire Straits. Alle nummers in FLAC dus, en dat gaat dus niet passen op een normale cd. Maar dat is ook niet de bedoeling
Zoals gezegd: iso's van sacd's branden naar DVD media en als SACD afspelen is geen enkel probleem. Echter nu heb ik geen ISO, maar alleen de losse flac files. Normaal gesproken zou je zeggen dat je dat net als met mp3 naar cd gewoon op een (audio?) DVD zou moeten branden, maar dan krijg ik een DVD-A en dat is nou net niet de bedoeling. Ik heb niet voor niks die FLAC's
Ergo: hoe krijg ik die flac's in een SACD formaat op een lege DVD? Ik weet dat er voor Nero 6 en 7 SACD plugins waren, maar dat is meuk van 10 jaar terug, geloof niet dat die nog ergens onde win7 gaan werken, als je die al kunt vinden
[ Voor 56% gewijzigd door The Eagle op 20-01-2013 12:38 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Anoniem: 272158
Geen idee of een directe link mag, maar je kan zoeken op Philips_SuperAuthor_3.0.3.0.7z.
ISO van SACD?? <Also does not compute>
Tegen de tijd dat een SACD is omgezet in een ISO, is het omgezet naar PCM en dus geen DSD meer, er is dan overigens ook al informatie verloren gegaan. Een ISO met als bron een SACD zou correcter omschreven zijn.
Je zult een DVDA moeten authoren lijkt me - of de FLAC files rechtstreeks met een s/pdif naar je receiver streamen.
[ Voor 9% gewijzigd door joopv op 20-01-2013 14:18 ]
Maar verder weet ik het ook niet helemaal, ik zit niet zo diep in dat spul, ik wil gewoon een progseltje - en darom vraag ik het ook
@Storagefan: dank voor de tip. Helaas stuitten al mijn zoekacties op de zelfde website (begint met ra) en een access denied, dus dat gaat hem ook niet worden. Qua functies kon dat echter wel eens ongeveer zijn wat ik nodig heb, hoewel ik gezien de leeftijd betwijfel of dat ding flac snapt
[ Voor 32% gewijzigd door The Eagle op 20-01-2013 16:20 ]
Daarvoor kun je bijvoorbeeld DVD-Audio Solo gebruiken: http://www.cirlinca.com/products.htm
Eigenlijk zou men dit moeten doen aan de hand van een placebo-effect. Geef een audiofiel een CD waar op staat dat het een SACD is. Doe dit met meerdere CD's bij meerdere audiofielen. De inhoud enkel af te spelen in hun speler en niet laten analyseren door een computer o.i.d.JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 08:39:
[...]
Sorry, maar ik heb het zelf gehoord. Met meerdere CD's/SACD's. Het kan natuurlijk zo zijn, dat de mastering anders is, maar ik vind SACD echt beter klinken. Het klinkt echter, natuurlijker.
Volgens mij zit het ook een deels tussen de oren namelijk.
In mijn optiek zijn SACD's enkel beter afgemixt voor de kritische luisteraar zonder of met een mindere loudnesswar. Enkel door het anders af te mixen hoor je verschil. (veel muziek leent zich ook niet voor SACD vanwege zoveel herrie dat een heel album een muur van geluid is)
Niet geheel onmogelijk blijkbaar.mace schreef op zondag 20 januari 2013 @ 16:33:
Hmm voor zover ik weet is het SACD-formaat (DSD) helemaal niet naar FLAC te encoderen, en zijn de FLACjes die je hebt waarschijnlijk al omgezet naar bijv. 24bit 192 KHz (of 24/96 ofzo). In dat geval moet je het dus eerst terugconverteren naar DSD en dat branden, of je moet het als DVD-Audio branden, wat m.i. een stuk makkelijker is en het scheelt weer een conversieslag. Je Denon snapt ook DVD-A als ik de specs goed opgezocht heb.
Daarvoor kun je bijvoorbeeld DVD-Audio Solo gebruiken: http://www.cirlinca.com/products.htm
Dit is een stukje uit een rip log, uit een van mijn sacd mappen.
This SACD rip was created using the following process:
1) The ISO image is created using sacd-ripper for PS3 version 0.21.
2) The Single Edit Master DSDIFF .dff file and cuesheet are extracted from the ISO using SACD_Extract.
3) The DSDIFF file are temporarily converted to PCM using Weiss Saracon 1.61-27 with 0db gain.
4) The DSDIFF files are converted to PCM using Weiss Saracon with a clipping-free gain.
5) The .wav file is trimmed by 53 samples and padded with 12 silent samples to remove the static click on each end.
6) The .wav file is splitted using the cuesheet and compressed to Flac in Foobar2000.
Maar het is nogal een proces blijkbaar en je hebt er een ouder type ps3 voor nodig die SACD aankan.
Dit soort discussies kom je nooit uit. Met audiofielen valt wat dat betreft niet te debatteren, want als je wilt horen dat het beter is, hoor je het ook. Het experiment met de draadstalen kledinghanger versus een $1000 kabel zegt genoeg natuurlijk.
De mix/master is altijd het belangrijkste. Zo zijn er AAD CD's die beter klinken dan de DDD variant, omdat er gewoon een betere mix is gemaakt. Ik heb een DVD-A van Chesky en die lui hebben een hele goede opnametechniek en dan krijg je een stereo mix met de ruimtelijke beleving van een 5.1 surround mix. Stunning!
Ik heb ook een SACD speler gehad en ik had de opname van John Coltrane's Love Supreme. Perfect, inderdaad. Vele malen beter dan alles wat er tot nu toe gemaakt is. Terwijl het hele oude opnames zijn. Maar volgens de bijsluiter zijn alle grammofoonplaten altijd gemaakt op basis van een bandopname die op de verkeerde snelheid stond. Het verschil was marginaal, maar deze versie zou dan de enige echte goede zijn. Ik heb ze natuurlijk niet allemaal vergeleken (geen een eigenlijk), maar ik moet zeggen dat het klonk alsof Coltrane bij je in de kamer zit te spelen. Prachtig. Het is al eerder gezegd: aan veel opnames is gewoon veel meer aandacht besteed omdat de SACD voornamelijk aan freaks worden verkocht.
Dus ik denk inderdaad dat voor de liefhebber SACD een meerwaarde heeft, maar niet omdat de techniek een inherent beter geluid op zou leveren. We zijn namelijk gewoon niet in staat om die verschillen waar te nemen. Dat is nou al met genoeg tests bewezen, dus eigenlijk hoef je daar niet meer over te discussiëren. Zonde van je tijd. Als iemand graag zo'n ding wil, moet ie 'm gewoon kopen en geen lulverhalen gaan bedenken om zijn aankoop tegenover anderen te rechtvaardigen. Als jij dat mooi vindt, is dat prima.
Ik heb ook een kleine buizenversterker gekocht als hoofdtelefoonversterker. Prachtig. Zal best tussen de oren zitten, maar IK geniet ervan. Heerlijk toch?
Dus wel. Kijk, je kunt het op een cassettebandje opnemen, maar de opname is geen DSD, en dát is nou juist het 'SACD ding'. Het wordt omgezet naar PCM, dus weer met weetikhoeveel herzen. Terwijl DSD een bitstream is. Wat Philips in de jaren tachtig al had (ongeveer), het 1bit stream verhaal.
Het blijft een conversie.
Probeer een te zoeken op: dl.vmall.com/c0seey6hjqThe Eagle schreef op zondag 20 januari 2013 @ 16:13:
@Storagefan: dank voor de tip. Helaas stuitten al mijn zoekacties op de zelfde website (begint met ra) en een access denied, dus dat gaat hem ook niet worden. Qua functies kon dat echter wel eens ongeveer zijn wat ik nodig heb, hoewel ik gezien de leeftijd betwijfel of dat ding flac snapt
Het is wel een site uit China.
Geen idee of dit met flac werkt, maar je zou kunnen proberen flac te converteren naar een ander formaat.
Helaas heb ik niet de juiste apparatuur om het te proberen, anders had ik je het mischien kunnen vertellen.
Hm ja zo had ik het niet bekeken, Maargoed je behoud toch wel de kwaliteit van de originele SACD.mphilipp schreef op zondag 20 januari 2013 @ 16:59:
[...]
Dus wel. Kijk, je kunt het op een cassettebandje opnemen, maar de opname is geen DSD, en dát is nou juist het 'SACD ding'. Het wordt omgezet naar PCM, dus weer met weetikhoeveel herzen. Terwijl DSD een bitstream is. Wat Philips in de jaren tachtig al had (ongeveer), het 1bit stream verhaal.
Dat het na de conversie een andere extensie heeft maakt dan toch niet veel uit?
Het maakt het iig mogelijk er een cassette bandje van te maken.
Als je geluk hebt en je speler ondersteunt het, heb je gewoon de DSD stream.mphilipp schreef op zondag 20 januari 2013 @ 16:56:
Ik heb geen verstand van de techniek van die spelers, maar als ik een ISO maak van een SACD en die ga afspelen op een DVD-A speler, dan heb ik toch niet die DSD stream, want dat heeft DVD-A helemaal niet? Of mis ik iets?
In dit topic staat ergens een link naar een lijst met spelers die het ondersteunen.
Met lossy verlies je gegevens, met lossless niet.
Als je goed de stappen leest die h4ze in z'n post heeft staan zie je dat er eerst naar een ISO wordt geript. Die ISO is een 1:1 kopie van de DSD-streammphilipp schreef op zondag 20 januari 2013 @ 16:59:
[...]
De ISO zelf kun je op een DVD branden en wordt door bepaalde spelers als een SACD herkend en afgespeeld. Mijn speler stuurt gewoon de DSD-bitream uit die door mijn receiver wordt ontvangen (beide apparaten bevestigen dit) en de DSD-compatible DAC's spelen het vervolgens af.
Het betreft echt een 1:1 kopie van de originele SACD. Nul conversie
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Die DVD-audio optie had ik ook al bekeken, maar ik geloof niet dat Nero 10 die ondersteunt, of wel? Zie hem er iig niet tussen staan? Vroeger wist ik dit soort dingen wel, maar tegenwoordig

Wat abbadon al zei dus, maar je kan dus NIET direct DSD encoderen naar FLAC, zonder eerst de DSD om te zetten naar PCM. Of die stap hoorbaar is laat ik in het midden, maar ik ben zelf altijd van mening dat het omzetten tussen verschillende formaten en samplerates beter te vermijden is, want het kan er nooit beter van worden.h4ze schreef op zondag 20 januari 2013 @ 16:53:
[...]
Niet geheel onmogelijk blijkbaar.
Dit is een stukje uit een rip log, uit een van mijn sacd mappen.
3) The DSDIFF file are temporarily converted to PCM using Weiss Saracon 1.61-27 with 0db gain.
4) The DSDIFF files are converted to PCM using Weiss Saracon with a clipping-free gain.
Maar het is nogal een proces blijkbaar en je hebt er een ouder type ps3 voor nodig die SACD aankan.
In het geval van The Eagle is het dus beter om gewoon de FLAC-files die hij heeft te decoderen naar PCM (wat dan wel weer lossless is) en deze dan als DVD-A te branden, dan om het weer (terug) te converten naar DSD. Zijn Denon snapt DVD-A én SACD dus waarom zou je moeilijk doen als het nu al praktisch in DVD-A formaat is?
Eagle: Ik weet ook niet of Nero het kan, het is dan ook best wel een kutpakket geworden de afgelopen jaren.
Mij te ingewikkeldAbbadon schreef op zondag 20 januari 2013 @ 19:15:
[...]
Als je goed de stappen leest die h4ze in z'n post heeft staan
En uiteindelijk kunnen we het verschil toch niet horen volgens de Professor. Ik heb inmiddels geen SACD speler mee. Mijn Pioneer versterker heeft wel een speciale firewire poort zodat ie volledig SACD aan kan, maar ik heb helemaal afgedaan met fysieke media. Alles naar lossless en ik download ook zoveel mogelijk lossless. Ook al zeggen experimenten dat geen hond (of die juist weer wel) het verschil kan horen.
Het 'extra' dat ik meende te horen in geluidskwaliteit is eigenlijk alleen te horen als je je er heel goed op gaat concentreren. De muziek moet juist zijn, en de opname moet goed zijn. Een CD van Mental Theo gaat op geen enkel medium of in geen enkel formaat beter klinken. En de gemiddelde pop-cd ook niet wat dat aangaat. Allemaal rommel. Het is dus alleen écht zinvol bij klassiek, jazz of andere zorgvuldig opgenomen en gemasterde muziek. Dat kan ook best pop zijn, zolang ze er maar moeite voor hebben gedaan. In die gevallen heeft SACD naar mijn idee meer psychische waarde. Het zal best op een aantal details iets mooier, voller of wat dan ook klinken, maar daar moet je wel je best voor doen.
Dus waarom zou ik nou moeilijker doen dan noodzakelijk voor iets dat alleen in mijn hoofd bestaat?
De techniek zelf zal vrij weinig bijdragen aan de geluidskwaliteit... DSD kun je trouwens niet zomaar branden geloof ik? Dat slikken spelers niet. Het is sowieso een bitstream die je niet kunt opslaan in andere codecs omdat je dan per definitie resolutie verliest als ik me niet vergis. Of dat hoorbaar is is een tweede... Veel (instap) digitale installaties en versterkers zetten intern DSD gewoon om naar 192/32 oid, afhankelijk van hoe hip je versterker is.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Klopt, maar dat is ook recentelijk al vaker aangehaald. Uiteindelijk komt het altijd op de master aan. Rommel op een SACD klink echt niet beter, maar een mooie CD kan nét zo goed klinken. Aan SACD zal idd wat mee aandacht worden besteed.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 14:08:
Loopt dit topic nog steeds? Aangezien het in de laatste reacties niet genoemd wordt zeg ik het nog maar eens: ik denk dat een groot deel van de verschillen neerkomt op dat er een andere master wordt gebruikt bij SACD, bijv. een master met minder compressie, juist gericht op mensen met duurdere sets.
Nou heb ik Nero, en eigenlijk weinig zin om een extra progsel aan te schaffen dat ik maar even ga gebruiken. Toen vond ik dit. Dat zou er op neer komen dat ik gewoon met Nero een DVD kan maken, maar dan de FLAC's in de AUDIO_TS folder zou moeten zetten en evt de video_ts folder weg zou moeten mikken, en dan ben ik er? Of denk ik dan te simpel
Uh nee, dat gaat niet werken. Ik snap ook eerlijk gezegd niet helemaal hoe je daar bij komt. D'r staat in dat artikel wat je aanhaalt juist dat je het eerst in een bepaald formaat moet "authoren". Gewoon een paar FLAC-bestanden in een mapje op een DVD gooien gaat écht niet werken,The Eagle schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 22:42:
@Mace en anderen: als ik het allemaal goed begrijp zou ik dus beter DVD-A kunnen bakken. Ook prima, wil ik best eens gaan proberen
Nou heb ik Nero, en eigenlijk weinig zin om een extra progsel aan te schaffen dat ik maar even ga gebruiken. Toen vond ik dit. Dat zou er op neer komen dat ik gewoon met Nero een DVD kan maken, maar dan de FLAC's in de AUDIO_TS folder zou moeten zetten en evt de video_ts folder weg zou moeten mikken, en dan ben ik er? Of denk ik dan te simpel
Ik heb nog even wat voor je gegoogled en ik heb dit gevonden: http://dvd-audio.sourceforge.net/
Is gratis dus kun je allicht proberen.
https://www.korguser.net/audiogate/en/about.html
KORG's acclaimed MR series of high-resolution recorders, in combination with the "AudioGate" file format conversion application included with these recorders, gives you a new "MR style" solution with comprehensive support for the entire process of recording to mastering. Repeated updates to AudioGate have continued to expand the list of supported formats; currently thirteen file formats, and twenty different combinations of sample rate and bit depth. Regardless of the format of your master, AudioGate will take care of your conversion needs. A high-resolution master recorded on the MR series as 1-bit DSD or 24/192 PCM can be used to create a compressed file for network distribution, a PCM file edited and mixed on your DAW can be used to generate a DSDIFF file for use as an SACD master, or an SACD DSDIFF master can be converted to the native DSF file format of a DSD disc.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| AudioGate can be freely downloaded and used by anyone, but either A KORG MR series product or A valid Twitter account is required in order to activate the software. Users who do not own a KORG MR series product are also subject to the following limitations. User support will not be available from KORG Inc. nor from its regional distributors. The Auto Tweet function cannot be disabled. * Internet access is required when activating, exporting, or creating a disc. * You must allow AudioGate to automatically tweet to your Twitter account. |
http://www.korg.co.uk/downloads/mr/AudioGate_Users_Guide.pdf
[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 272158 op 02-02-2013 16:29 . Reden: user guide toegevoegd ]
Nou nog zien hoe ik dat ding zonder twitter aan de praat krijg - ik doe niet aan sociale media namelijk
Het is mogelijk om zelf een DSD disc te branden, zie pagina 27 van de handleiding.joopv schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 12:45:
Wellicht kan je een bestand maken in een format wat een van de bedrijven die SACD's kunnen masteren wil aanpakken, ja. Maar je kunt nooit zelf een SACD branden. Het is fysiek onmogelijk.
http://www.gearslutz.com/...fore-glass-mastering.html
Een SACD kan je zien als een soort container wat het DSD signaal en kopieer beveiliging bevat.
DSD was er eerder dan de SACD.