- Waar woon je of heb je in Vlaanderen gewoond? (Stad, gemeente...)
Heist-op-den-Berg (tussen Leuven, Antwerpen en Mechelen)
- Hoe beslis jij welk product je koopt? Vergelijk je online prijzen, of doe je dat liever in de winkel?
Ik vergelijk online prijzen, zowel op Tweakers als op enkele Belgische winkels/vestigingen (te weten: Forcom, Alternate en Tones)
- Als je online prijzen vergelijkt, doe je dat dan nog op andere sites dan de Pricewatch?
Zelden, maar als het al gebeurt is het bij hardware.info
- Hoe vaak koop je iets online en wat is het gemiddelde bedrag dat je dan uitgeeft?
8 à 10 keer per jaar, gemiddeld boven de €100
- Welke betaalmiddelen gebruik je het meest bij een bestelling in een Vlaamse webwinkel?
In België is Ogone hier en daar al beschikbaar. Op die manier kan je met een gewone bankkaart toch meteen betalingen uitvoeren. Het is enkel beschikbaar voor een beperkte groep banken. De idee is dat de webwinkel een verzoek tot betaling stuurt naar de bank, jij logt in en voert die betaling uit (bedrag, rekeningnummer, gestructureerde mededeling) en de bank bevestigt aan de webwinkel dat de betaling gebeurd is. De webwinkel kent uw bankgegevens niet.
Als dat niet beschikbaar is, zal het met een overschrijving zijn. Kredietkaart gebruik ik online niet (als je het nieuws volgt, liggen die gegevens vaker op straat dan dat ze in een DB staan)
- Moet een webwinkel voor jou een Vlaamse vestiging of verzendpunt hebben? Vind je het een voordeel om bij een Vlaamse winkel te bestellen of maakt het je niets uit?
Mij maakt het totaal niets uit. Ik heb goede ervaringen met een aantal Nederlandse webwinkels of fysieke winkels. Ik rij net zo lief naar Eindhoven of Breda, als dat ik naar Aartselaar rij. Prijsverschil is natuurlijk wel doorslaggevend. Voor €1 verschil zit ik echt geen 2u enkel in de auto naar Eindhoven

. Ik heb een printer gekocht die in NL €100 goedkoper was (NL: €120 <> BE: 220), dan loont een reis wel eens...
Bij Belgische (web)winkels kan je ook soms selecteren om het pakket geleverd te krijgen bij een Kiala punt. Het Kiala punt bij ons in de buurt is op van 6u 's ochtens tot 20u 's avonds. Je moet al behoorlijk moeite doen om een ganse week niet ergens in die uren thuis te zijn. Op die manier vermijd je dat je een pakket bij de Post (open van 9 tot 16u) of bij een depot van DPD/TNT/... in de haven moet gaan ophalen...
- Welke aspecten vindt je het belangrijkst aan een prijsvergelijker? Denk hierbij aan betrouwbaarheid, compleetheid etc.
- Veel filters, zodat ik meteen kan zien welke producten me interesseren. Voor de mainstream productcategoriën is dat momenteel al het geval.
- Correcte prijzen, maar dat is de verantwoordelijkheid van de winkel, niet?
- User reviews van producten. Een product met 10 donker groene reviews zal ik sneller kopen dan een product zonder review
- User reviews van de winkel. Een winkel die enkel topscores krijgt, zal ik zeker overwegen. Een winkel die 3 sterren of minder krijgt, zal ik nooit bezoeken. In geval van problemen moet ik terug naar NL rijden

.
Suggestie is om een filter te maken op afstand. Voor mij is het interessant om te weten waar een winkel juist ligt. Nu moet ik telkens met Google Maps kijken waar de winkel exact ligt. Eindhoven, Breda etc weet ik nog wel liggen, maar alle kleinere gemeenten daar rond niet. Het zou handig zijn mocht ik kunnen aangeven om voor een bepaald product alle winkels te zien die binnen 100km afstand liggen van Antwerpen. Voor mij hoeft de startplaats niet op postcode te zijn als dat te ingewikkeld is. De grote steden volstaan wel: Antwerpen, Gent, Leuven, Brussel, Hasselt, ... om toch wat keuze te bieden.