Toon posts:

Wie gaat me helpen met mij kappote harde schijf.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een 1,5TB hardeschijf extern van WD. Ik heb daar veel belangrijke data op staan.
Ik had vandaag iets er op gekopieerd en onder het kopiëren viel me pc uit.

Na een restart ziet mijn pc me hardeschijf als een raw en als ik hem open moet ik hem eerst formatteren.

Wie o wie helpt me deze data er af te krijgen?

Met vriendelijke groet,
Joris

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Staat een ad in de VenA die data kan recoveren.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Alle tips van dit topic al geprobeerd; Thematopic: Datarecovery

En een goede raad voor de volgende keer; een harde schijf houdt er een keer mee op. Dus zorg altijd voor een backup ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Thematopic: Datarecovery

Hier staan genoeg tooltjes in die dat werk voor je kunnen doen.

En voor het vervolg: Thematopic: Backups

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle replays,

Maar de meeste tools zien mij schijf niet omdat het een Raw schijf nu is.

• Ernemmer
  • Niet online
ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 21:56:
Alle tips van dit topic al geprobeerd; Thematopic: Datarecovery

En een goede raad voor de volgende keer; een harde schijf houdt er een keer mee op. Dus zorg altijd voor een backup ;)
Met hem

Vorige week de hdd van een maat van mij en gisteren mijn eigen externe hdd die dood ging.
Altijd je spul backuppen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Probeer GetDataBack. Dat programma werkt erg goed.

En inderdaad als er belangrijke data op staat, maak backups ! Op een HDD moet je nooit belangrijke data zetten als je er geen backup van hebt.

• Ernemmer
  • Niet online
Die post mag wel eens een update-je krijgen. :D

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:55

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

PilatuS schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:04:
Op een HDD moet je nooit belangrijke data zetten als je er geen backup van hebt.
Waar zet jij je data dan op vóór je er een backup van hebt?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Veel tools zien me HDD niet en getdataback is nu aan het laden.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-01 13:58
Zelf erg goede ervaringen met Paretologic Data Recovery. Kost geld om de bestanden werkelijk terug te krijgen, maar het scannen op bestanden kan met de trial wel.

Als je in de buurt van Naarden woont, kom eens langs. :)

• PilatuS
  • Niet online
Nextron schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:09:
[...]
Waar zet jij je data dan op vóór je er een backup van hebt?
Op 3 HDD's :P

Je hebt gelijk, ik zeg het niet goed.

Ik heb hier een aantal HDD's liggen met data waarvan ik geen backup heb. Het gaat dan ook om data die ik niet zal missen. Voor de rest van mijn data heb ik 2 backup's op 2 externe schijven. Ik maak iedere week een backup op de ene schijf en de week daarop op de andere schijf.

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:46
Laatst deze http://www.z-a-recovery.com/ aangeschaft, werkt 100% zeker met RAW (eigen ervaring). Succes ermee!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:11:
Update:
Veel tools zien me HDD niet en getdataback is nu aan het laden.
Gaat wel even duren hoor met dat programma en een 1.5TB schijf. Als er verder niets kapot is aan je schijf zal het programma wel alles voor je kunnen terug halen. Ik heb dit programma al erg vaak gebruikt en tenzij de HDD echt defect is krijg je er alles mee terug.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 21:53:
Hallo,

Ik heb een 1,5TB hardeschijf extern van WD. Ik heb daar veel belangrijke data op staan.
Ik had vandaag iets er op gekopieerd en onder het kopiëren viel me pc uit.

Na een restart ziet mijn pc me hardeschijf als een raw en als ik hem open moet ik hem eerst formatteren.

Wie o wie helpt me deze data er af te krijgen?

Met vriendelijke groet,
Joris
Beste Joris,

Je kunt toch gewoon de data van je backup schijf kopieren?

Groeten

Q

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-01 13:58
Q schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:44:
[...]

Beste Joris,

Je kunt toch gewoon de data van je backup schijf kopieren?

Groeten

Q
Die heeft ie niet. ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik denk dat Q dat weet ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik ben trouwens benieuwd of personen die dit een keer hebben meegemaakt, daarna een goede backupstrategie hebben gemaakt om het de volgende keer makkelijker te hebben.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• PilatuS
  • Niet online
MegaTronics schreef op zondag 05 februari 2012 @ 12:02:
Ik ben trouwens benieuwd of personen die dit een keer hebben meegemaakt, daarna een goede backupstrategie hebben gemaakt om het de volgende keer makkelijker te hebben.
Meer dan 10 jaar terug eens alles kwijt geraakt door een crash. Sindsdien heb ik een dubbele backup van maximaal 1 week oud.

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Drive rescue ziet me hd niet in de logical drives staan.
R-Studio ziet hem wel maar stopt met scannen.
Pareto data recovery ziet de hdd ook niet.

• PilatuS
  • Niet online
Staat de schijf wel bij schijfbeheer ? GetDataBack ziet alles wat bij schijfbeheer aanwezig is. Van de andere programma's weet ik het niet.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 05 februari 2012 @ 14:24:
Staat de schijf wel bij schijfbeheer ? GetDataBack ziet alles wat bij schijfbeheer aanwezig is. Van de andere programma's weet ik het niet.
Ja getdata back is nu bezig
Hij staat er tussen..
Maar kan hij het niet repareeren want nu moet ik een nieuwe kopen en alles over zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2012 14:36 ]

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 14:36:
[...]

Ja getdata back is nu bezig
Hij staat er tussen..
Maar kan hij het niet repareeren want nu moet ik een nieuwe kopen en alles over zetten.
Je kan niet recoveren op dezelfde schijf als waar de data vanaf komt. Dan zou je namelijk data gaan overschrijven. Je moet het dus op een andere schijf zetten. Het is ook niet repareren wat er gebeurt. Het is de data terug halen waarna je het kan overzetten.

Edit: Als je een nieuwe schijf moet kopen/lenen om je data terug te krijgen, wees blij. Het alternatief is je data kwijt zijn of het laten doen via een recoverybedrijf. Dat laatste kost je met gemak 1000 euro. Sowieso heb je die 2e schijf toch nodig. Of wou je de data nadat je het terug hebt weer op 1 schijf laten staan ?

[ Voor 23% gewijzigd door PilatuS op 05-02-2012 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik bedoel:

En back up op me pc laten staan en dan de hd formatteren en dan weer terug zetten.

UPDATE:
Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/2e4d45a8d9d9343eb5859877a2a0e383.png

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2012 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

IK heb alle data er afgehaalt en ik wil hem nu graag formateeren.
In computer staat hij niet meer en onder schijf beheer staat ie als niet toegewezen.
Als ik dan een nieuw eenvoudig volume wil maken geeft ie de error:
Kan de opdrachtniet uitvoeren door een fout in een I/o-apparaat.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zou eerst met diskpart het ding clearen en dan handmatig een partitie aanmaken.

PS. Ik heb zelf hele goede ervaringen met R-Studio betreft het recoveren, maar daar ben je al uit heb ik gezien.
R-Studio kan namelijk een hele disk dumpen naar een grote file zodat je dáár je recovery klusje uitvoert en je de disk dus met rust kan laten.

Met diskpart wel de goede disk selecteren "list disk" en "Select disk x". Diskpart is vrij genadeloos, zoals vroeger FDISK was.

Als dat niet lukt is je disk echt dood. Zou je kunnen checken met HDTune.

[ Voor 23% gewijzigd door Fairy op 06-02-2012 15:15 ]

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-01 12:03

itsalwaysme

Graast voor DB

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:07:
UPDATE:

IK heb alle data er afgehaalt en ik wil hem nu graag formateeren.
In computer staat hij niet meer en onder schijf beheer staat ie als niet toegewezen.
Als ik dan een nieuw eenvoudig volume wil maken geeft ie de error:
Kan de opdrachtniet uitvoeren door een fout in een I/o-apparaat.
Dat laatste klinkt meer dat je HDD gewoon dood is. Voor de zekerheid: koop gewoon een nieuwe schijf.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:13:
Zou eerst met diskpart het ding clearen en dan handmatig een partitie aanmaken.

PS. Ik heb zelf hele goede ervaringen met R-Studio betreft het recoveren, maar daar ben je al uit heb ik gezien.
R-Studio kan namelijk een hele disk dumpen naar een grote file zodat je dáár je recovery klusje uitvoert en je de disk dus met rust kan laten.

Met diskpart wel de goede disk selecteren "list disk" en "Select disk x". Diskpart is vrij genadeloos, zoals vroeger FDISK was.

Als dat niet lukt is je disk echt dood. Zou je kunnen checken met HDTune.
Maar de hele pc ziet me hdd niet alleen in schijf beheer
Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/cc51a7fd4f879a6c982a21dd1ca68034.png?1328537752

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 15:17 ]

Verwijderd

Waarom heb je nog geen SMART data gepost in dit topic? Dat lijkt me de eerste stap. :)

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Misschien kan Truman je helpen

Hier komt iets hips te staan

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:26:
Waarom heb je nog geen SMART data gepost in dit topic? Dat lijkt me de eerste stap. :)
Wat is dan (jaikbennoob)

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 15:53

ResuCigam

BOFH

Noob uitleg: als je iets niet weet dan kun je online heel makkelijk zoeken. Daar zijn zoekmachines voor uitgevonden. Bijvoorbeeld www.google.nl Als je op die pagina dan de woorden 'harde schijf' en 'smart' invult dan zoekt google daar allemaal pagina's met handige informatie bij. Een aanrader!

We do what we must because we can.

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Eerder te lui om te googlen
"kappote" :?

En je kan ook gewoon je post editen en een nieuwe quote + reactie toevoegen.

Hier komt iets hips te staan

Verwijderd

Download HDtune of CrystalDiskMark en post de SMART data. Dat is stap 1, afhankelijk van de uitkomst kun je dan andere dingen proberen, bij bad sectors een zero write na backuppen van alle data. Als je schijf echt ruk is zou je dat snel genoeg in de SMART moeten kunnen zien.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:44:
Download HDtune of CrystalDiskMark en post de SMART data. Dat is stap 1, afhankelijk van de uitkomst kun je dan andere dingen proberen, bij bad sectors een zero write na backuppen van alle data. Als je schijf echt ruk is zou je dat snel genoeg in de SMART moeten kunnen zien.
Ik doe nu een error scan en ik zie dat de eerste 2 (blokjes) Rood zijn en daarna allemaal(ong: 12) groen
En de health die zegt dat de (c5) current pending sector een warning is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Number   Date/Time          Current  Worst    ThresholdData     Temp     

1        6-2-2012 15:53:41  200      200      140      0                 

2        6-2-2012 15:53:55  200      200      140      0                 

3        6-2-2012 15:54:48  200      200      140      0                 

4        6-2-2012 15:54:51  200      200      140      0                 

5        6-2-2012 15:54:51  200      200      140      0                 

6        6-2-2012 15:56:36  200      200      140      0

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 15:59 ]

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Dan bestel maar vast een nieuwe schijf, deze zal niet meer betrouwbaar zijn. Wellicht kan je nog met wat tooltjes de zaak proberen te repareren (geloof het of niet, HDD Regenerator heeft al verschillende schijven voor me gefixt) maar gebruik hem niet meer voor belangrijke data.

Verwijderd

Current Pending Sector is precies je probleem. Maar kun je de SMART data hier posten? Wat is de raw value van Current Pending Sector en van Reallocated Sector Count?

Een paar bad sectors is geen reden om een schijf af te schrijven, maar als je continu nieuwe bad sectors krijgt wel. Om bad sectors om te wisselen met reserve sectoren kun je gewoon een zero write of een full format onder Windows 7 doen, dan zijn alle problemen opgelost. De vraag is: krijg je in de toekomst weer bad sectors? Dat kun je in de gaten houden door op de Current Pending Sector te letten (raw value).

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 16:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:22:
Current Pending Sector is precies je probleem. Maar kun je de SMART data hier posten? Wat is de raw value van Current Pending Sector en van Reallocated Sector Count?

Een paar bad sectors is geen reden om een schijf af te schrijven, maar als je continu nieuwe bad sectors krijgt wel. Om bad sectors om te wisselen met reserve sectoren kun je gewoon een zero write of een full format onder Windows 7 doen, dan zijn alle problemen opgelost. De vraag is: krijg je in de toekomst weer bad sectors? Dat kun je in de gaten houden door op de Current Pending Sector te letten (raw value).
Ik ben echt noob (en ja ik heb gegoogled ) Welke test moet je hebben om de smart data te krijgen.

Verwijderd

Sorry maar dan ben je wel een hele slechte google zoeker 8)7 . Heb je niemand in de buurt die je kan helpen hiermee? Google.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Data er af halen en weggooien (of er moet nog garantie op zitten, dan RMA). Deze schijf is niet meer betrouwbaar.

Verwijderd

Topicstarter
MegaTronics schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:53:
Data er af halen en weggooien (of er moet nog garantie op zitten, dan RMA). Deze schijf is niet meer betrouwbaar.
Ik heb het er al er af gehaalt.
Maar hoe kan ik deze formateeren voor onbelangrijke data?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 16:59 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je begrijpt het niet.

Deze harde schijf is stuk.

Als iets stuk is gooi je het weg.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Dat dus.

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-01 17:05

Bluebe

Roar

Hallo iJoris,

Ik heb precies hetzelfde probleem maar dan met een WD 1 TB schijf van een kennis. Ik heb de hdd via een Sata dock met USB aan mijn pc gehangen en ik zie de schijf wel in Windows hij is alleen RAW en 0 bytes groot. Ik kan hem met geen mogelijkheid nog formatteren of wat dan ook via windows. Ik heb een gratis programmatje gedownload EASEUS Partition Master en daarmee kon ik hem wel weer formatteren. Heb toen vervolgens de hdd weer terug in de pc geplaatst van mijn kennis en geprobeerd windows 7 te installeren maar hij blijft errors geven halverwege de installatie. Heb het gevoel dat de hdd zijn beste tijd heeft gehad en heb een nieuwe besteld om te kijken of ik de pc nu wel weer aan de praat kan krijgen.

Overigens als je het probleem googled zul je zien dat er aardig wat mensen zijn die hetzelfde probleem hebben.

Hoop dat je er wat aan hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Bluebe op 06-02-2012 18:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bluebe schreef op maandag 06 februari 2012 @ 18:51:
Hallo iJoris,

Ik heb precies hetzelfde probleem maar dan met een WD 1 TB schijf van een kennis. Ik heb de hdd via een Sata dock met USB aan mijn pc gehangen en ik zie de schijf wel in Windows hij is alleen RAW en 0 bytes groot. Ik kan hem met geen mogelijkheid nog formatteren of wat dan ook via windows. Ik heb een gratis programmatje gedownload EASEUS Partition Master en daarmee kon ik hem wel weer formatteren. Heb toen vervolgens de hdd weer terug in de pc geplaatst van mijn kennis en geprobeerd windows 7 te installeren maar hij blijft errors geven halverwege de installatie. Heb het gevoel dat de hdd zijn beste tijd heeft gehad en heb een nieuwe besteld om te kijken of ik de pc nu wel weer aan de praat kan krijgen.

Overigens als je het probleem googled zul je zien dat er aardig wat mensen zijn die hetzelfde probleem hebben.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Ok bedankt voor je uit leg!

En iedereen bedankt met het mee denken | helpen.

deze kan dicht.

Joris

Verwijderd

Door de toenemende datadichtheid betekent dat hardeschijven steeds vaker een URE tegenkomen; een onleesbare sector. Als die in de partitietabel voorkomt dan betekent dit dat je partitie als "RAW" aangegeven wordt en zul je wat tooltjes moeten gebruiken om de bad sector weg te krijgen.

Alle bad sectors verdwijnen als je ze overschrijft. Dus een lange format onder Windows 7 verwijdert alle bad sectors, doordat de hardeschijf ze omwisselt zodra ze worden overschreven.

Dit probleem zal dus met moderne schijven steeds vaker voorkomen. Immers: de uBER bljift gelijk aan 10^-14 terwijl de capaciteit toeneemt. Hardeschijven kunnen dus steeds minder goed de informatie vasthouden, waardoor vaker een onleesbare sector ontstaat. Alleen door veel meer ECC te gebruiken kan die trend worden doorbroken; maar daar lijkt geen sprake van te zijn.

• PilatuS
  • Niet online
Er staat mij iets van bij dat bij externe schijven WD nog iets aan de hand is waardoor ze altijd RAW zijn zodra ze uit de behuizing gehaald worden. Weet het alleen niet meer precies.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:18
Ik heb zeer goede ervaringen met TestDisk: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Deze kan meestal een RAW schijf terug leesbaar maken, inclusief alle data. Veel kans dat het gewoon de bootsector beschadigd is. En TestDisk kan dit fixen. Zie http://www.cgsecurity.org/wiki/Data_Recovery_Examples
Daarnaa eens de tool van WD runnen om de ganse schijf eens te scannen: http://support.wdc.com/pr...groupid=608&sid=3&lang=en

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:02

Pixeltje

Woo-woohoo!

MegaTronics schreef op zondag 05 februari 2012 @ 12:02:
Ja: Heb nog nooit een schijf verloren aan een crash, maar wel een keer een gestolen laptop.. daar stond dus anderhalve week afstudeerwerk op, en dat was best veel.

Sindsdien; Data op laptop en op NAS. NAS doet van Raid-5, dus als er één schijf sterft, heb ik mijn data nog. De NAS gaat ook automatisch uit als er een schijf failt, dus daar hoef ik zelf niet eens op te letten. Mijn mac maakt elk uur een backup naar die NAS en de echt belangrijke data backup ik elke week automatisch met een scriptje naar een externe schijf.

Van mijn écht belangrijke data heb ik dus 3 kopieen, van archief 2 en van onbelangrijke zaken zoals muziek etc. 1. Die externe harde schijf wordt elke anderhalf jaar vervangen. De "oude" gaat dan met data in de kast, de nieuwe wordt vanaf dan + 1 maand terug gebruikt als backup.

@TS; getdataback zou een RAW schijf moeten kunnen herkennen, heb het meer dan eens gedaan voor familie/vrienden..

[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 06-02-2012 22:28 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Pagina: 1