Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayera
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-07 10:59
Hallo,

Mijn doel is om mijn systeem een flinke boost te geven, waarbij systeem en applicaties rapper starten en bepaalde taken sneller te kunnen laten uitvoeren.
Ik ben geen fanatieke gamer, maar als ik een spel speel, moet het wel goed draaien (moderne games zoals; bf3 en sc2 en later diablo3!) en dat op een 24" scherm op 1920x1200/1080.

Momenteel heb ik nog een conventionele HDD.
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een SSD en ben nu wel zover dat ik op zeer korte termijn een wil gaan halen.

Meeste SSD's zijn uitgerust met sata600 bus, en daar is meteen mijn knelpunt.
mijn relatief oude mobo heeft geen sata 600 controller.
(zie deel van mijn hw config in de topic productlist)

Een beetje sata 600 controller kost ~€25.
Dat zijn de kosten niet bepaald, maar ik vraag me dan af, SSD gaat al een enorme boost geven, maar zou mijn huidige hw configuratie misschien ook een update kunnen gebruiken?

Het is zeker geen slechte hardware wat ik heb maar hier en daar zou wat meer performantie best wel uitkomen.
(en is mijn onboard audio erg brak bijvoorbeeld, usb controller doet ook vreemd etc.)

Is dan de hedendaagse hardware zoveel beter dan mijn huidige setup dat het zeker aan te raden is een algehele nieuwe systeem neer te zetten?
Dan denk ik zelf aan bv. Intel Core I7, of een AMD topmodel, GPU upgrade; AMD 6xxx serie, goede mobo met sata600+usb3
En uiteraard een SSD (bv. Crucial M4 of Samsung 830)

Budget is niet direct van belang, maar zomaar geld over de balk smijten voor wat hardware zonder een merkbare resultaat (behalve SSD dan) is natuurlijk zonde.

Wat zouden jullie doen? Algehele systeem upgraden of enkel SSD met een sata600 controller kaartje?

edit: het lukt niet om nieuwe artikelen toe te voegen dus dan maar zo:
- CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU]
- http://tweakers.net/pricewatch/248921/scythe-mugen-2-rev-b.html
- http://tweakers.net/pricewatch/238460/antec-performance-one-p183.html
Volgens mij is dat het wel zo'n beetje dat relevant kan zijn :)

[ Voor 14% gewijzigd door Ayera op 02-02-2012 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En het raadseltje is? Raad welk systeem Ayera heeft om een upgrade op toe te passen? ;)

Mogelijk dat hier ook nog wat info staat:
**LET OP** Welk moederbord moet ik kopen?
*LET OP* - Wat moet ik kopen
[BBG Aanschaf] Gamesysteem
[BBG] High-end gamesysteem maart 2012
[BBG] Budget en mainstream gamesysteem maart 2012

[ Voor 67% gewijzigd door MAX3400 op 02-02-2012 15:26 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:18
Nee hoor zoals in de TS staat heeft hij ze toegevoegd aan de product list, dus kijk even net boven de topic titel en ziedaar de componenten die de TSheeft. Ik zou eerder eens kijken wat je hier nog voor kunt krijgen, je cpu is opzich wel oke, maar ook beperkend. Als je er niet zoveel voor krijgt zou ik het denk ik laten bij een nieuwe 3d kaart en gewoon een ssd.

Een sata controller is niet nodig, je krijgt sowieso al een flinke boost. Dan kun je later een keer een nieuw mobo/cpu kopen als die echt verouderd is. (tenzij je er nu een leuk bedrag voor krijgt, dan verkopen en alles gelijk nieuw/goed).

[ Voor 8% gewijzigd door LeVortex op 02-02-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

LeVortex schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 15:29:
[...]

Nee hoor zoals in de TS staat heeft hij ze toegevoegd aan de product list
Niet op het moment dat ik postte... Doet niets af aan het feit dat er 4 onderdelen nu staan die samen nog geen compleet systeem zijn; voeding mis ik bijvoorbeeld en kan wel een dealbreaker zijn als je een nieuwe GPU wil kopen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08 11:38

jopitan

It's just a fact

Als jij naar een I7 upgrade en een SSD erbij doet en een betere GPU neemt zul je zeker wel verschil merken. (Wat me logisch lijkt)

Ikzelf ben wat van de max FPS en max kwaliteit halen met een spel, dus hangt er maar net vanaf wat je wilt verwachten van een game. Wil je bijvoorbeeld BF3 op Ultra draaien met minimaal 60FPS.

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielz1990
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 00:59
In combinatie met nieuwe hardware zul je in een spel iets meer frames per seconde krijgen (wat per spel ook weer verschillend is in combinatie met hardware), echter voor het oog geen merkbaar verschil. Het enige waaraan je echt zult merken dat er een SSD in zit is de opstart en laadtijden van spellen/mappen etc.
Ik ben van een WD Caviar Black 1TB overgestapt naar de Crucial M4 128GB, en de laadtijden en opstarttijden van Windows, programma's, games en mappen zijn echt het enige waarin ik verschil merk. Qua FPS maakt het weinig tot niks uit.

Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayera
Fair enough.

Eerlijk gezegd dacht ik niet dat de PSU nog iets zou uitmaken, wetende dat deze best aardig is.
Ik zal zo direct de config ietswat completer maken voor een completer beeld.
Overigens had ik tijdens het posten de artikelen al toegevoegd, dus wel vreemd dat ze niet zichtbaar voor je waren.

@LeVortex
Waarom overigens geen sata 600? daar is het zo'n beetje mee begonnen. Ja zonder sata 600 zal er ook een flinke boost zijn, maar wilde wel max. performance uit de SSD halen natuurlijk.

@jopitan:
Hoe zeker geen max FPS en alles op ultra, gewoon smooth en boven gemiddelde settings is voldoende.
Maar of i7 nou de beste keuze is weet ik nog niet, dat was meer een voorbeeld.

@nielz1990:
De SSD upgrade is niet gefocussed FPS increase, maar inderdaad snellere laadtijden is wel fijn. het systeem moet weer lekker rap aan gaan voelen, de SSD gaat mij hierin een grote dienst bewijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Ayera schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 15:47:
Waarom overigens geen sata 600? daar is het zo'n beetje mee begonnen. Ja zonder sata 600 zal er ook een flinke boost zijn, maar wilde wel max. performance uit de SSD halen natuurlijk.
Ga maar eens de Het grote SSD topic ~ Deel 9 & [BBG aanschaf] SSD doorlezen hier staat alle informatie die je nodig hebt en daar is deze kwestie van SATA-600 VS SATA-300 al vaak genoeg langs geweest en uitgelegd.

Overigens, het gaat hier om een verkapt aankoop advies, dus moest het eigenlijk in de één van de Aanschaf advies topics.

Maar het gene dat een SSD snel maakt zijn de lage acces times & snelle random read/write en die worden niet gelimiteerd door SATA-300 of zelfs SATA-150...
Hedendaagse SATA-600 SSD's en SATA-300 SSD's, verschillen zich maar met millisecondes als het komt voor de meeste toepassingen. Want 500 MB/s sequentiele snelheden heb je gewoon NIET nodig in de meeste gevallen...

Dus als je een SSD koopt en doet geen moederbord upgrade, ga GEEN add-on controller kopen, want de meeste Sata-600 add-on controllers zijn gebasseerd op de Marvell 9128 controller en die is ronduit brak... Deze controller is overigens nog niet eens waardig om SATA-600 te noemen.

Maximale Sequentiele snelheid die deze controller haalt is +- 380-400 MB/s en de random read/write performance is vaak slechter dan meeste onboard Intel/AMD controllers.

[ Voor 32% gewijzigd door Swordlord op 02-02-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielz1990
@nielz1990:
De SSD upgrade is niet gefocussed FPS increase, maar inderdaad snellere laadtijden is wel fijn. het systeem moet weer lekker rap aan gaan voelen, de SSD gaat mij hierin een grote dienst bewijzen :)
Als het puur is om een upgrade te doen waarmee je regelmatig een spelletje wilt spelen en geen heftige taken wilt uitvoeren zoals videobewerking of rendering, is een i7 totaal overbodig. Pak een i5 2500(K) (als je niet van plan bent te overklokken zonder K of zelfs een 2400) en je houdt al ~100 euro in je knip die je aan een SSD of indien gewenst een betere grafische kaart kunt besteden! In games presteert een i5 2500K ongeveer gelijk aan een i7 2600K ;)

Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayera
@Swordlord:
Bedankt, dat is een nuttig advies, ik meende echt gezien te hebben in een paar reviews van SSD dat sata600 in aantal testen tochwel een 10-15% performance boost te geven op verscheidene vlakken.
Maar ik zal eens gaan nalezen waarop dat precies is gebaseerd :)

Indien ik nog steeds sata600 wil, lijkt het erop dat een goede mobo de enige goede keuze gaat zijn.

@Nielz1990:
In dat geval zou een nieuwe GPU en een SSD mij verlopig moeten bieden.
Maar dankzij jou deed ik me ook realiseren dat ik eens moet nakijken of mijn huidige mobo wel optimaal genoeg gaat zijn voor een nieuwe GPU (volgens mij is mn PCI-e bus een beetje verouderd)
Dus moet ik ook gaan nazoeken of dat een groot verschil kan opleveren of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielz1990
Ayera schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 16:33:
@Nielz1990:
In dat geval zou een nieuwe GPU en een SSD mij verlopig moeten bieden.
Maar dankzij jou deed ik me ook realiseren dat ik eens moet nakijken of mijn huidige mobo wel optimaal genoeg gaat zijn voor een nieuwe GPU (volgens mij is mn PCI-e bus een beetje verouderd)
Dus moet ik ook gaan nazoeken of dat een groot verschil kan opleveren of niet.
Niet alleen met je mobo, maar ook met je CPU. Als je een verouderde CPU hebt, bijvoorbeeld een middelmatige dualcore, en je stopt er een redelijk nieuwe, mid/high-end videokaart in, is je CPU ook nog eens een bottleneck voor de prestaties van je GPU. Ik weet niet wat er in je huidige systeem zit, maar daar moet je dus ook rekening mee houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayera
Nielz1990 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 16:45:
[...]

Niet alleen met je mobo, maar ook met je CPU. Als je een verouderde CPU hebt, bijvoorbeeld een middelmatige dualcore, en je stopt er een redelijk nieuwe, mid/high-end videokaart in, is je CPU ook nog eens een bottleneck voor de prestaties van je GPU. Ik weet niet wat er in je huidige systeem zit, maar daar moet je dus ook rekening mee houden
Zie bovenaan in topic productlist, zie je precies welke :)
Socket is AM3, dus niet al te slecht denk ik, weet niet in hoeverre je CPU up-to-date daarmee kan brengen.
Maar je zegt dat de prestaties van de GPU gerelateerd zijn aan de CPU?

Maargoed, dit is redelijk out of scope in deze topic, het is meer misschien meer een kwestie van:
sata 600 controller kopen, enkel SSD of het gehele systeem upgraden, kijkend naar de huidige setup.
En dan uiteraard rekening houdend met mijn toepassing gebied.

De kwestie is enigszins nu al beantwoord, in ieder geval zou een losse sata controller geen goede optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke SATA/600 controller wilde je dan kopen? Er zijn namelijk geen SATA/600 AHCI controllers die volledige bandbreedte kunnen leveren. De Marvell chips die veelvuldig gebruikt worden mis je TRIM support op, dus je wilt gewoon je onboard chipset SATA gebruiken en geen extra controller want dat werkt niet; die bestaan simpelweg niet. Een échte SATA/600 PCI-express controller met echte bandbreedte; nog nooit gezien. De Marvell chips moet je niet gebruiken, blijft over een SAS HBA of Highpoint/Areca RAID controller, en dat wil je ook niet voor je SSD.

Je hebt denk ik ook een verkeerde voorstelling van wat belangrijk is in een systeem. Ik zie verder geen overzicht van hardware die je hebt in dit topic, dus daarmee kan ik je dan ook niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayera
Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 17:14:
Welke SATA/600 controller wilde je dan kopen?
[...]
Je hebt denk ik ook een verkeerde voorstelling van wat belangrijk is in een systeem. Ik zie verder geen overzicht van hardware die je hebt in dit topic, dus daarmee kan ik je dan ook niet verder helpen.
Precies welke weet ik niet, er waren een aantal, ik had niet geweten dat het veel zou hebben uitgemaakt.
Maargoed, zo te horen blijken er geen goede te zijn, kan beter onboard sata 600 support hebben indien dat belangrijk zou zijn.

Of ik een verkeerde voorstelling heb kan ik moeilijk van mijzelf zeggen, verwachtte wel aardig goede voorstelling te hebben eerlijk gezegd :)
Sowieso is het afhankelijk wat je ermee wilt doen en dan uiteindelijk bepaalde combinaties.

Betreft het overzicht: leek mij niet nodig gezien de gerelateerde producten bovenaan de post staan, en in de post zelf nog paar additionele.
Of bedoelde je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ík bedoel? Wat bedoel je zelf precies met dit topic? Wat wil je bereiken? Je stelde in je TS een vraag "wat zouden jullie doen?" die vraag kun je niet beantwoorden zonder te weten wat voor systeem je nu hebt. Kortom ik kan geen helder verhaal ontdekken in jouw tekst. Wel een hoop vragen en afwegingen, heel veel over SATA/600 wat helemaal niet zo interessant is..

Kortom, begin eens opnieuw, wat wil je bereiken, wat voor budget heb je, wat voor huidige hardware heb je en waar kunnen we je mee helpen in dit topic op OM? Je huidige vragen in je topicstart zijn niet te beantwoorden met de informatie die je tot nu toe hebt gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
wat cipher eigenlijk bedoeld is dat je beter af bent met je huidige onboard controller dan een sata 600 poort.
en als je nu tevreden bent met hoe bf3 loopt dan heb je dus niet een verdere upgrade nodig. voor snellere en leukere computer ervaring is een ssd wel aan te raden. ssd zou ik doen videokaart misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Die 10-15% theoretische winst van een sata 600 controler ga je echt niet snel merken. Wat je wel merkt is het verschil in snelheid bij random reads (SSD makkelijk 10000% sneller dan HDD).

PS. volgende keer graag een nette hardware lijst in je openingspost, dan hoef ik (en anderen) niet zo te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 12:20
Toms Hardware

Question: Upgrade Advice: Does Your Fast SSD Really Need SATA 6Gb/s?
Answer: Buy The SSD You Can Afford, Not The Fastest One
http://www.tomshardware.com/reviews/sata-6gbps-performance-sata-3gbps,3110-8.html

SSD Topic gelezen? Neem dit liever door en in plaats van je blind te staren op snelheid kan je beter naar de betrouwbaarheid kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayera
Cipher, ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen, althans ik heb mijn doel helaas niet aan jou duidelijk kunnen maken, mijn excuses daarvoor.

Kortom de kwestie was: is het de moeite waard om een sata600 controller te kopen als ik perse van de sata600 bus gebruik wil maken, of kan ik betere een nieuw systeem aanschaffen, kijkend naar de hardware dat ik nu bezit (zie bovenaan in lijst met gerelateerde producten).
Ook hier mijn excuses voor dat deze voor velen niet compleet genoeg was en misschien niet op de gewenste manier gepost, weer een ervaring rijker :)

Inmiddels hebben verscheidene tweakers me er al op gewezen dat losse sata600 controller niet aan te raden is.
Dan word er ook nog gezegd dat sata600 niet zoveel meer op gaat leveren dan een sata300, zeker gezien ik van een conventionele HDD afkom, dus de boost gaat al enorm zijn.

De links die verscheidene tweakers hebben gelinkt in deze topic ga ik eens aandachtig doorlezen om zo erachter te komen wat ik dan het beste kan doen.

Hoewel mijn TS misschien niet erg duidelijk was, ben ik toch goed geholpen, mijn dank daarvoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Wat betreft compleet nieuwe pc kopen (in het kort) :
- begin met een SSD. (kun je later altijd meenemen naar je nieuwe pc)
- als je niet genoeg FPS in games hebt -> nieuwe grafische kaart
- afhankelijk van cpu gebruik tijdens gamen ook nieuwe cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielz1990
SSD zul je met jouw systeem ook al veel vooruitgang mee boeken. Je kunt met een SATA2 poort misschien niet de volledige snelheid benutten, maar je zult het gegarandeerd merken want het opstarten van je systeem, openen/laden van software en games etc. zal vele malen sneller gaan. En wat A4- hierboven al zegt: je kunt hem zo overzetten in een eventuele nieuwe pc in een later stadium!
Persoonlijk heb ik de Crucial M4 (128gb), deze kan ik je zeker aanraden! Check de reviews maar, momenteel is dit een van de beste SSD's qua prijs/kwaliteit-verhouding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayera
Thanks! Daar kan ik me wel in vinden.
Vooral deze pagina(s): http://www.tomshardware.c...ance-sata-3gbps,3110.html was erg nuttig.

Hoe dan ook, bij elke upgrade denk ik wel: kan ik het onderste uit de kan halen van dit product met mijn huidige hardware? Maar dat spreekt voor zich en zal er altijd wel plaats zijn voor verbetering.
Was er maar een makkelijke manier om het eventjes te meten en je meteen adviseert met welke hardware je de gewenste verbetering haalt =p

Ik vond de Samsung wel een mooi pakket omdat je wat extra's krijgt: Sata naar USB kabel, Norton Ghost 15 en een 9.5mm bracket.

En dan nog afwegen tussen 128GB of 256GB, kwestie van kijken hoeveel ik nu gebruik voor het OS & meest gebruikte apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielz1990
Ik heb een 128gb, hierop staan mijn Windows (7) installatie, Office programma's etc. en Battlefield 3. Heb nog ongeveer 60GB vrij. Programma's die op mijn andere schijf staan worden echter ook veel sneller geladen omdat veel (vakergebruikte) programma's op de ssd gecached worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Nielz1990 op 03-02-2012 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Beste Ayera, inmiddels heb je reeds de nodig informatie gekregen, maar voor een volgende keer zou het misschien verstandig zijn zelf eens in de juiste ervaring topic's te gaan kijken. Topic's waar overduidelijk de vraag gesteld wordt "wat moet ik kopen" zijn niet erg op prijs gesteld. Er zijn genoeg BBG topic's om dit zelf uit te zoeken. Voor SSD's kun je bijvoorbeeld in dit topic terecht: [BBG aanschaf] SSD

Voor andere componenten vind je de nodige BBG's in dit deel van het forum: Processors, Moederborden & Geheugen

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.