Heren, (dames idem, maar die verwacht ik eerlijk gezegd niet op T.net...),
Mijn eerste post op Gathering of Tweakers.
Ben zelf bezig met sparen voor een goede gamepc. Verwacht dat, tegen de tijd dat deze BBG op de frontpage komt, mijn aankoop ook zal plaatsvinden. Dit topic gaat me dan ook aan het hart, en ik heb een aantal meningen en inzichten met u te delen.
Er lijkt nogal wat discussie te zijn over wat we hier nou precies moeten aanprijzen als zijnde beste koop. De definitie van High-end gamesysteem staat ook niet helemaal vast, als ik tussen de regels door mag lezen. Is/wordt het een kwalitatief hoge computer, met de nadruk op gamen? Of is/wordt het een computer die verder niet zo veel kan, maar die wel (heel) goed kan gamen? Dit is een verschil wat, als de keuzes gemaakt moeten worden, het budget zal beinvloeden. Waar zal de BBG voor gaan?
Ik wil niet zeggen dat we dit democratisch moeten beslissen, iemand die er over gaat op T.net zal die beslissing moeten nemen. Wel is het handig om zulke definities en besluiten van te voren te vermelden en toe te lichten als het artikel eenmaal geschreven gaat worden.
Ongeacht de uitkomst van deze discussie zal mijn aankoop trouwens zo veel mogelijk in de eerste categorie vallen. Check eventueel mijn profiel met verlanglijst om te kijken wat ik bedoel. Advies is welkom, al vraag ik daar niet om want daar is dit het topic niet voor.
Over de onderdelen die nu in de spotlights staan:
De Seagate Barracuda ST2000DM001 , 2TB is een mooie keuze. Qua 2TB schijven een snelle, betrouwbare schijf. Of 2TB nodig is, is aan de koper. Een enkele of een halve TB volstaat voor sommigen natuurlijk prima.
De Sony Optiarc AD-7280S Zwart lijkt me overbodig. Wanneer gebruikt een nieuwe gebruiker nog een optische schijf? Persoonlijk vind ik dit meer onder de randapparatuur vallen.
De Corsair Carbide 500R Black is een prima kast. Er zijn wel wat bedenkingen. Dit is namelijk geen goedkope kast, en een kast voegt aan de performance helemaal niets toe, natuurlijk. Waarom geen goedkopere kast, zoals de Nexus Prominent R?
Over de Scythe Mugen 2 Rev. B is weinig te discussieren. De beste luchtkoeler, zéker in zijn prijsklasse. De koelers uit de Corsair H-series presteren marginaal beter, voor een veel hogere prijs en met veel meer herrie.
Een soortgelijk verhaal is van toepassing op de Intel Core i5 2500K Boxed. Beste koop, punt. Misschien dat Trinity dan wel Ivy Bridge hier iets aan gaan doen, dit zou vermeld kunnen worden, maar dat is speculeren.
Dan, het belangrijkste onderdeel in een gamesysteem: de videokaart. Over de keuze voor de Sapphire HD7950 3GB GDDR5 heb ik bedenkingen. Ik zeg niet dat het een slechte kaart is, maar...
- Ookal is het goedkoper dan een Crossfire 6xxx danwel 5xxx opstelling, of een vergelijkbare SLi GTX indeling, de performance is daar ook naar.
- Deze kaart is gloednieuw, de prijzen zijn daar ook naar. De 7000series is helemaal hot en de prijzen zullen voorlopig nog niet zakken. Hoe kan deze graca nu al als beste koop gelden?
Ik hoop dat deze keuze goed beargumenteerd kan worden. Ook de manier waarop dit in het artikel terug te vinden zal zijn vind ik belangrijk voor de lezer, want het is op z'n minst een controversiele keuze.
Ja, de voeding. Op een forum met vooral ICT-georienteerde mensen schort het soms qua natuurkundig inzicht, niet in het minst bij mijzelf. In het bijzijn van experts als The Mask en consorten kan het dan ook intimiderend zijn om hier iets over te zeggen. Echter, ik ben nu al zo ver, ik kan net zo goed hier ook mijn 2 centen over inleveren ondanks het risico onderuit te gaan.
Mijn bedenking bij de keuze voor de XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan) is namelijk: is dit niet te veel vermogen voor een opstelling met maar 1 GPU? Anderzijds ligt het vermogen misschien te laag mocht de keuze toch op een CF/SLi-opstelling vallen? Ook hierbij lees ik heel graag de argumentatie.
SSDs in het algemeen vormen nog een jonge markt. Net als bij de Radeon 7000series zullen hierbij in de toekomst nog aspecten aan het licht komen die de keuze voor best buy zullen beinvloeden. De M4 en de 830series echter staan voorlopig aan de top. Het verschil tussen de twee is mijns inziens minimaal, en van beide schijven kan niet gezegd worden dat er een miskoop begaan zal worden. De vraag of het €20 meer waard is om voor minimale voordelen te gaan vind ik dan ook aan de koper. In mijn geval ga ik voor de M4, maar ik neem het niemand kwalijk om daar van af te wijken.
Wel lijkt het me nuttig om het aantal gewenste GBs te bespreken. Voor een bootdisk met enkele games kan 64gb theoretisch volstaan. Tevens wil iemand misschien wat meer beweegruimte en kiest hij/zij daarom voor een 256gb-optie.
Qua RAM-setje is de keuze voor Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile prima. Goedkoop, snel, betrouwbaar. Ook voldoende ruimte. Misschien nog de aantekening erbij dat voor minder dan 8gb kiezen niet verstandig is, aangezien dit tegenwoordig problemen oplevert in bijvoorbeeld Battlefield 3.
Laatste van de core-componenten is het moederbord, zeker niet onbelangrijk. Het spant enigzins tussen de Asrock Z68 Extreme3 Gen3 en de Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3. Qua prijs gelijk, qua opties niet. Laatsgenoemde heeft een rijker scala aan aansluitingen, maar schort echter in de overklok-mogelijkheden. Wellicht is het verstandig om hier toch net wat meer geld aan uit te geven en voor een bord te gaan wat op beide fronten goed presteert. Welke dit moet zijn durf ik nu echter niet te zeggen.
Over de randapparatuur:
De Dell Ultrasharp U2312HM lijkt me voor een gamesysteem niet nodig. IPS is prachtig, maar ook duur en dus voor een gamesysteem geen beste koop. Persoonlijk heb ik dit scherm wel op het oog (ha!), maar ligt aan het verschil in doelstelling van de aankoop zoals al eerder benoemd.
Dit geldt nog sterker voor de Dell Ultrasharp U2412M. Een reep scherm van 120 pixels breed erbij, voor €75!? Er moet toch zeker een betere TN-optie zijn voor de 1920x1200 categorie?
Nog meer vraagtekens in de randapparatuur-categorie. De Logitech Z-506... Ja, het is een budget surround systeem, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Een gamer is qua performance veel meer gebaat bij een headset zoals de Roccat Kave of de Corsair Vengeance 1300. Als het op immersie aankomt zal toch echt meer geld uitgegeven moeten worden. Maar ja, dat is mijn mening.
Over de Logitech keyboarden heb ik weinig goede woorden. Ik zal me er dan ook van weerhouden om de G110 af te zeiken.
Als laatste, de keuze voor de Logitech G500. Een goede muis, voelt en speelt lekker. Heb er wat uurtjes mee gemaakt bij een vriend van me, en kan 'm zeker aanraden. Voor FPS-fanaten zou ik dit knaagdier echter niet aanraden. Persoonlijk ligt mijn keuze dan bij de Steelseries Xai Laser Mouse, een echt precisie-instrument. Keuzes, keuzes...
Tot slot.
Ik hoop dat mijn inbreng gewaardeerd wordt. Verder hoop ik op veel en goed onderbouwde discussie. Dat de volgende BBG de beste tot nu mag worden!
[
Voor 0% gewijzigd door
Schmerzenkind op 05-02-2012 09:27
. Reden: Minor clarification. ]
Gefährlich ist wer Schmerzen kennt vom Feuer das den Geist verbrennt - Gefährlich das gebrannte Kind mit Feuer das vom Leben trennt