Ik ben altijd een beetje paranoid in dat opzicht, alhoewel die XFX waarschijnlijk meer kan leveren dan 750W.
De CPU verbruikt max 100W, een 7950 verbruikt 150W dat twee keer en OC'ed komt daar vast nog 100W bij.Zarrack schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 08:43:
[...]
Misschien dat dit onderwerp al aan de orde geweest is, maar met de release van de 7000 serie kaarten van AMD zou ik kiezen voor een pricewatch: Sapphire HD7950 3GB GDDR5 OC dan heb je later de mogelijkheid om er nog 1 bij te stoppen. Daarnaast realiseer ik mij dat een 750W voeding misschien wel voldoende is voor 2x 7950 in crossfire maar toch zou ik in verband met overclocken iets meer marge nemen door bijvoorbeeld de pricewatch: XFX ProSeries 850W XXX Edition te gebruiken.
100+150+150+100= 500W, waar wilde je de overige 350W voor gebruiken?
750W is echt RUIM voldoende, zelfs 650W kan prima.
Ik zit er ook nog over te denken om de 7950 te verkiezen boven een dual setje van de 6950's. Het is iets goedkoper en alle nadelen van crossfire heb je dan niet. Daarnaast is het natuurlijk nieuwe technologie. 28nm is wel iets wat je graag zou willen hebben 
Het systeem zoals die nu in de TS is het dan (voorlopig).
Het systeem zoals die nu in de TS is het dan (voorlopig).
[ Voor 10% gewijzigd door Stefanovic45 op 26-02-2012 11:56 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Waarom een "Gen3" P67 mobo? Uit testen blijkt toch dat er voor de 7970 (vrijwel) geen verschil zit in performance tussen PCI-e 2 en PCI-e 3 en met een Sandy Bridge kan je er ook geen gebruik van maken.
Met andere woorden, dat moederbord is alleen handig in het geval dat je zowel de processor als de videokaart flink gaat upgraden; aangezien dit in veel gevallen sowieso gepaard gaat met een nieuwe chipset is dat moederbord al hopeloos verouderd. Je kan dus net zo goed de Asrock Fatal1ty P67 Performance/Asrock Z68 Extreme3 Gen3/Gigabyte GA-P67A-UD3P-B3 nemen (scheelt ook gelijk in de prijs).
Met andere woorden, dat moederbord is alleen handig in het geval dat je zowel de processor als de videokaart flink gaat upgraden; aangezien dit in veel gevallen sowieso gepaard gaat met een nieuwe chipset is dat moederbord al hopeloos verouderd. Je kan dus net zo goed de Asrock Fatal1ty P67 Performance/Asrock Z68 Extreme3 Gen3/Gigabyte GA-P67A-UD3P-B3 nemen (scheelt ook gelijk in de prijs).
[ Voor 4% gewijzigd door PCBaas op 26-02-2012 12:26 ]
5700X | RX 6600 | 4K 150Hz
Hebben geen interne USB 3.0 header. daarom heb ik hem net verwijderd. Anders was het inderdaad een goede oplossing geweest. Het moederbord is er ook niet speciaal ingekomen voor PCI-e 3.0.PCBaas schreef op zondag 26 februari 2012 @ 12:25:
Asrock Fatal1ty P67 Performance/Asrock Z68 Extreme3 Gen3
Het tweede PCI-e slot is slechts x4...Gigabyte GA-P67A-UD3P-B3 nemen
Is het dan alsnog niet beter om bijv. dit mobo te nemen?: pricewatch: Asrock Z68 Extreme4 Gen3
Deze heeft ook een interne USB3 header en een Z68 chipset. Mocht je gpu een keer kapot gaan heb je altijd nog een back up om op terug te vallen.
Deze heeft ook een interne USB3 header en een Z68 chipset. Mocht je gpu een keer kapot gaan heb je altijd nog een back up om op terug te vallen.
Daarvoor vind ik het prijsverschil eerlijk gezegd te groot. Als de prijzen gelijk waren was de Z68 inderdaad interessant. Maar dik 20 euro betalen om alleen te kunnen testen voor als je gpu ooit stuk zal gaan... Ik denk niet dat ik daarvoor veel draagvlak kan creëren
Nee. 
Maar als een HD7950 erin komt, moet de voeding en het mobo dan ook voorbereid zijn op CrossFireX?
Maar als een HD7950 erin komt, moet de voeding en het mobo dan ook voorbereid zijn op CrossFireX?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Okee. Ik zou het zelf eerlijk gezegd wel doen. Ook voor de toekomst mocht je het ooit weer gaan verkopen. Maar ik begrijp wel dat jullie 20 euro teveel verschil vinden.
Vind ik persoonlijk wel. 650W is wel een beetje krap dan ofniet? Aangezien we bij een crossfire opstelling van twee 6950's al een 750W voeding erin hadden zal dat bij twee 7950 zeker moeten lijkt me-The_Mask- schreef op zondag 26 februari 2012 @ 13:57:
Nee.
Maar je hebt in de TS nu maar een 650W voeding, of kijk ik verkeerd?StefanvanGelder schreef op zondag 26 februari 2012 @ 14:32:
[...]
Vind ik persoonlijk wel. 650W is wel een beetje krap dan ofniet? Aangezien we bij een crossfire opstelling van twee 6950's al een 750W voeding erin hadden zal dat bij twee 7950 zeker moeten lijkt me
Klopt, die moet ik wss dus nog aanpassen...
7950 is (een flink stuk) zuiniger dan een 6950, dus de voeding kun je hetzelfde laten.
(voor de 6950cf vond ik het wat krap, nu kan het 'makkelijk')
Persoonlijk vind ik dat je wel moet vermelden dat je voor 30-40 euro extra een 6950cf setup hebt welke in 90% van de gevallen sneller zal zijn.
Ik bedoel, we hebben er het hele afgelopen jaar geen 580 in gezet, en nu opeens wel een 7950... waarom?
Persoonlijk vind ik dat je wel moet vermelden dat je voor 30-40 euro extra een 6950cf setup hebt welke in 90% van de gevallen sneller zal zijn.
Ik bedoel, we hebben er het hele afgelopen jaar geen 580 in gezet, en nu opeens wel een 7950... waarom?
Als dat dit bordje is zou ik er met een boog omheen lopen;eXsownur schreef op zondag 26 februari 2012 @ 13:21:
Is het dan alsnog niet beter om bijv. dit mobo te nemen?: pricewatch: Asrock Z68 Extreme4 Gen3
http://www.hardocp.com/ar...gen3_motherboard_review/6
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Een HD6950 en HD7950 verbruiken ongeveer evenveel op standaard kloksnelheid.
AMD Nieuwsdiscussie
Volgens de review van Tweakers verbruikt een 7950 ongeveer even veel (zelf iets meer) dan een 6950...mitsumark schreef op zondag 26 februari 2012 @ 15:15:
7950 is (een flink stuk) zuiniger dan een 6950, dus de voeding kun je hetzelfde laten.
Een GTX 580 kost dan ook geen 400 euro
[ Voor 7% gewijzigd door Stefanovic45 op 26-02-2012 16:36 ]
Tja, ik zie ook reviews waarbij de 7950 zelfs 20W minder verbruikt, had even verder moeten kijken maar het verschil is in ieder geval niet groot.StefanvanGelder schreef op zondag 26 februari 2012 @ 16:35:
[...]
Volgens de review van Tweakers verbruikt een 7950 ongeveer even veel (zelf iets meer) dan een 6950...
Een GTX 580 kost dan ook geen 400 euroHet verschil is trouwens al snel 60 euro ipv 30/40...
Een 580 met goede koeling kost hetzelfde als een 7950 met goede koeling, ~420 euro, beiden zijn niet ontzettend goed leverbaar.
Ik zie dat de sapphire dual fan 6950 inderdaad wéér een tientje duurder is geworden, dan gaat het verschil naar 50-60 euro.
Echter, waar ga je dat geld nu voor gebruiken?
Ik snap niet zo goed waarom we een jaar lang vasthouden aan 6950CF, en dan nu 'opeens' vlak voor 1 maart omswitchen naar een 7950, daar mag wat mij betreft wat meer onderbouwing aan vast zitten.
Ik ben het er wel mee eens dat de 7950 een betere keuze is dan de 580
Ik zou echt wel voor een HD7950 gaan, de OC versie van Sapphire met name.
Super cooling (dual fan) en overclockt als een tierelier. Draai nu stabiel op 1100 core en 1500 memory op 1175 volt. En denk dat dit nog wel naar 1150 core en 1550 memory kan op zelfde voltage.
de gewone sapphire HD7950 (NIET OC) heeft niet zo goede cooling en heeft ook maar 1 fan !
Voor dat tientje steek je dus veel beter de OC versie in de BBG naar mijn mening...
Je gaat me niet wijsmaken dat je met een 6950 in crossfire dezelfde prestaties haalt...
En dan zou ik er bij vermelden dat de setup eventueel naar crossfire kan uitgebreid worden als de prijzen van de HD7950 wat zakken, dan heb je binnen 6 maanden een echt gaming monster :-)
Super cooling (dual fan) en overclockt als een tierelier. Draai nu stabiel op 1100 core en 1500 memory op 1175 volt. En denk dat dit nog wel naar 1150 core en 1550 memory kan op zelfde voltage.
de gewone sapphire HD7950 (NIET OC) heeft niet zo goede cooling en heeft ook maar 1 fan !
Voor dat tientje steek je dus veel beter de OC versie in de BBG naar mijn mening...
Je gaat me niet wijsmaken dat je met een 6950 in crossfire dezelfde prestaties haalt...
En dan zou ik er bij vermelden dat de setup eventueel naar crossfire kan uitgebreid worden als de prijzen van de HD7950 wat zakken, dan heb je binnen 6 maanden een echt gaming monster :-)
[ Voor 13% gewijzigd door daffie82 op 27-02-2012 12:57 ]
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)
Heb je überhaupt wel reviews bekeken? 6950CF haalt niet alleen dezelfde prestaties, maar is gewoon een stuk sneller... ook met OC.daffie82 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:54:
Ik zou echt wel voor een HD7950 gaan, de OC versie van Sapphire met name.
De koeling van de sapphire 6950 dual fan is net zo goed.
Offcourse, 6950CF verbruikt meer stroom, maar hoeveel mensen geven daarom?
Laten we voorop stellen dat CrossfireX of SLi gewoon een aantal nadelen heeft. Denk onder andere aan stroomverbruik, warmteproductie, zwaardere voeding, microstuttering of andere configuratie problemen. Een kaart werkt out-of-the-box gewoon makkelijker. Daarnaast zit je ook met sommige games waarin twee videokaart gewoon niet schalen. De schuingedrukte reden zijn discutabel, maar kunnen toch gaan spelen.mitsumark schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:46:
[...]
Tja, ik zie ook reviews waarbij de 7950 zelfs 20W minder verbruikt, had even verder moeten kijken maar het verschil is in ieder geval niet groot.
Een 580 met goede koeling kost hetzelfde als een 7950 met goede koeling, ~420 euro, beiden zijn niet ontzettend goed leverbaar.
Ik zie dat de sapphire dual fan 6950 inderdaad wéér een tientje duurder is geworden, dan gaat het verschil naar 50-60 euro.
Echter, waar ga je dat geld nu voor gebruiken?
Ik snap niet zo goed waarom we een jaar lang vasthouden aan 6950CF, en dan nu 'opeens' vlak voor 1 maart omswitchen naar een 7950, daar mag wat mij betreft wat meer onderbouwing aan vast zitten.
Ik ben het er wel mee eens dat de 7950 een betere keuze is dan de 580
Doorgaans hou ik de volgende vuistregel daarom aan: CrossfireX of SLi is alleen een optie als het prestatieverschil dusdanig groot wordt dat de andere redenen daardoor in het niet vallen.
Over de prestaties hoeven de niet te discussiëren; twee 6950 zijn een stuk sneller met positieve en negative uitschieters. Nu is het echter zo dat een Crossfire opstelling inderdaad 50 tot 60 euro duurder is. Tel daar de zwaardere voeding bij op en je hebt een behoorlijk investering. Daarnaast is de 7950 natuurlijk een nieuwe generatie, 28nm is natuurlijk wel een technologie die je graag in huis haalt. Anders adviseert Tweakers 'oude meuk'.
[ Voor 3% gewijzigd door Stefanovic45 op 28-02-2012 09:06 ]
Sorry, maar het feit dat het 28nm is boeit toch niemand wat (als je hierdoor moet inleveren op andere dingen), alleen de goede performance/watt die daarbij komt kijken lijkt me interessant.
Er zijn wel meer producten die meer dan een jaar op de markt zijn en toch nog goed genoeg voor de BBG.
Zolang we de BBG crossfire ready houden kun je niet besparen op voeding en moederbord.
De 6950CF verbruikt inderdaad meer stroom en produceert daardoor meer warmte, het eerste lijkt me voor de meesten niet echt boeiend en het laatste is niet zo'n probleem en kun je eventueel oplossen met een extra casefan (niet echt nodig).
Crossfire geeft inderdaad nog steeds wel eens wat (driver)problemen, dat is dan wat mij betreft het enige minpunt.
Nogmaals, ik ben het er mee eens dat beide opties voordelen en nadelen hebben, maar ik vind de situatie niet dusdanig veranderd met vroeger (6950CF vs 580), dat we nu opeens van gedachten moeten veranderen.
Ik begrijp overigens dat het BBG verhaal al klaar is, dus misschien kunnen we deze discussie vanaf 1 april weer voortzetten in het nieuwe topic, en misschien is er dan wat meer bekend over kepler
PS: die voeding is echt een stuk gestegen in prijs, misschien een andere kiezen.
Wat mij betreft de XFX Pro 750W (modulair vind ik niet nodig met deze kast), dan heb je een sterkere en betere voeding voor minder geld.
Er zijn wel meer producten die meer dan een jaar op de markt zijn en toch nog goed genoeg voor de BBG.
Zolang we de BBG crossfire ready houden kun je niet besparen op voeding en moederbord.
De 6950CF verbruikt inderdaad meer stroom en produceert daardoor meer warmte, het eerste lijkt me voor de meesten niet echt boeiend en het laatste is niet zo'n probleem en kun je eventueel oplossen met een extra casefan (niet echt nodig).
Crossfire geeft inderdaad nog steeds wel eens wat (driver)problemen, dat is dan wat mij betreft het enige minpunt.
Nogmaals, ik ben het er mee eens dat beide opties voordelen en nadelen hebben, maar ik vind de situatie niet dusdanig veranderd met vroeger (6950CF vs 580), dat we nu opeens van gedachten moeten veranderen.
Ik begrijp overigens dat het BBG verhaal al klaar is, dus misschien kunnen we deze discussie vanaf 1 april weer voortzetten in het nieuwe topic, en misschien is er dan wat meer bekend over kepler
PS: die voeding is echt een stuk gestegen in prijs, misschien een andere kiezen.
Wat mij betreft de XFX Pro 750W (modulair vind ik niet nodig met deze kast), dan heb je een sterkere en betere voeding voor minder geld.
[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 28-02-2012 13:10 ]
6950CF sneller? Als je optimaal van je crossfire gebruik kan maken wel ja, wat ook niet bij elk game het geval is (helaas). Komt nog het extra stroomverbruik bij en ook het feit dat je met 6950 CF wel natuurlijk meteen vastzit qua uitbreidingsmogelijkheden. Terwijl je met een single 7950 altijd een paar maanden later ook nog kunt uitbreiden naar CF (als de 7950 dan uiteraard in prijs gezakt is)mitsumark schreef op maandag 27 februari 2012 @ 22:30:
[...]
Heb je überhaupt wel reviews bekeken? 6950CF haalt niet alleen dezelfde prestaties, maar is gewoon een stuk sneller... ook met OC.
De koeling van de sapphire 6950 dual fan is net zo goed.
Offcourse, 6950CF verbruikt meer stroom, maar hoeveel mensen geven daarom?
En over reviews gesproken : lees hier maar wat user reviews... http://www.overclock.net/t/1215591/6950-cf-or-single-7970/20
Niet veel mensen die daar lekker warm lopen van CF.
CF is ok als het op dat moment de beste oplossing is (BBG in het achterhoofd uiteraard). Maar nu betaal je zelfs meer voor je CF voor een paar extra frames die waarschijnlijk tijdens het gamen niet eens gaan aanvoelen als extra frames
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.5.0 (UMOEUXM)
6950CF is doorgaans (bijna altijd) sneller ja, kijk maar naar de 79xx reviews. De keren dat de 79xx sneller is dan de 69xxCF kun je op 1 hand tellen, meestal is de de 69xxCF opstelling 30% sneller.
Ik weet niet of het een goed plan is om nu al rekening te houden met wat je over 1 jaar van plan bent te gaan kopen.
Als je vorig jaar hetzelfde dacht en een 6950 kocht was dat misschien nog niet zo slecht, ook al kosten ze nu meer dan toen... maar dan nog zou ik er niet vanuit gaan dat je er over een jaar een 2e kaart bij koopt.
Zeker als je nu als argument gebruikt dat CF niet altijd lekker werkt zou ik er niet vanuit gaan dat je later toch CF gaat draaien.
Natuurlijk kom je veel mensen tegen met problemen, simpelweg omdat er ontzettend veel mensen zijn die 69xxCF draaien.
Als je net zoveel mensen hebt met een 79xx, ben ik er vrij zeker van dat je daarover meer topics tegenkomt met 'problemen' (want dat valt me tot nu ook al zwaar tegen).
Ik weet niet of het een goed plan is om nu al rekening te houden met wat je over 1 jaar van plan bent te gaan kopen.
Als je vorig jaar hetzelfde dacht en een 6950 kocht was dat misschien nog niet zo slecht, ook al kosten ze nu meer dan toen... maar dan nog zou ik er niet vanuit gaan dat je er over een jaar een 2e kaart bij koopt.
Zeker als je nu als argument gebruikt dat CF niet altijd lekker werkt zou ik er niet vanuit gaan dat je later toch CF gaat draaien.
Natuurlijk kom je veel mensen tegen met problemen, simpelweg omdat er ontzettend veel mensen zijn die 69xxCF draaien.
Als je net zoveel mensen hebt met een 79xx, ben ik er vrij zeker van dat je daarover meer topics tegenkomt met 'problemen' (want dat valt me tot nu ook al zwaar tegen).
[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 28-02-2012 21:58 ]
Goed dat we nu eens wat anders kiezen. De HD6950 is toch een EOL produkt en de HD7950 is rap genoeg voor 1920x1200 en! wie er wil prikt er gewoon nog eentje naast.
Wel zou ik de HD6950 CF optie vermelden als alternatief.
Wel zou ik de HD6950 CF optie vermelden als alternatief.
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Mijn mening in dit: Ik vind het belangrijk om rekening te houden met ruimte voor uitbreiding. Daarom zou ik kiezen voor een HD7950, met de mogelijkheid om er nog eentje bij te kunnen prikken.mitsumark schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 21:42:
In het systeem in de TS zit geheugen met een snelheid van 1600 Mhz, maar de i5 processor ondersteunt "maar" 1333 Mzh. Geeft dit geen problemen? Waarom geen geheugen met snelheid 1333 Mhz?
Yep, met de huidige drivers wel ja.mitsumark schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 21:42:
6950CF is doorgaans (bijna altijd) sneller ja, kijk maar naar de 79xx reviews. De keren dat de 79xx sneller is dan de 69xxCF kun je op 1 hand tellen, meestal is de de 69xxCF opstelling 30% sneller.
Wil deze testen nog wel eens zien over 6 maanden met de drivers van dan... Durf wedden dat het dan al geen 30% meer is.
Omdat je geheugen gewoon op 1600 kan draaien, ook met een i5.Def XR schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 22:13:
In het systeem in de TS zit geheugen met een snelheid van 1600 Mhz, maar de i5 processor ondersteunt "maar" 1333 Mzh. Geeft dit geen problemen? Waarom geen geheugen met snelheid 1333 Mhz?
Gewoon even aanpassen in de bios! Mijn draait zelfs op 1650 mhz, dus het kan zeker !
Nou als het geen 30% meer is dan zal het wel 31% of 29% zijn, veel anders iig niet.daffie82 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 22:32:
[...]
Yep, met de huidige drivers wel ja.
Wil deze testen nog wel eens zien over 6 maanden met de drivers van dan... Durf wedden dat het dan al geen 30% meer is.
AMD Nieuwsdiscussie
30% winst door drivers alleen kan idd niet. Daarvoor moet je toch echt bij de hardware zijn. Misschien in een enkel spel of programma maar niet op hardware niveau.
Waar zeg ik in godsnaam dat er binnen 6 maanden 30% winst door drivers gaat zijn??chim0 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 08:27:
30% winst door drivers alleen kan idd niet. Daarvoor moet je toch echt bij de hardware zijn. Misschien in een enkel spel of programma maar niet op hardware niveau.
Ik zeg alleen dat de drivers op dit moment nog niet helemaal geoptimaliseerd zijn voor de HD7900 serie. En ik gok dat binnen enkele maanden dit beter zal zijn. En dan wordt misschien die 30% van nu gereduceerd naar 25% of iets dergelijks.
Let op:
Dit is geen aankoopadviestopic!!! Dat is [BBG Aanschaf] Gamesysteem.
Dit is geen aankoopadviestopic!!! Dat is [BBG Aanschaf] Gamesysteem.