LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:36
Matched: thermostaat, bi-metaal
Het stond al heel lang op de to-do lijst en nu eindelijk de tijd ervoor. Dus gisteren en vandaag ook eens een DIY DBE uitgeprobeerd.

Kamerthermostaat:
Aan/uit klok thermostaat.

CV-Ketel:
AWB zelf modulerend.

De radiator:
1x T22 van ongeveer 2000x900mm

Uit de rommeldoos:
6x 12cm fan op 1000rpm
1x 14cm fan op 1300rpm
1x ATX voeding

Dit aangevuld met:
1x Bi metaal thermostaat, normaal open, dicht +35 grC, open +20 grC voor €2,75 ex. btw.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8083/8364057985_17b4cc3036_b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8090/8364057977_56f4f4b575_b.jpg

De thermostaat heb ik vanwege de forse hysterese in eerste instantie op de onderzijde (retour) van de radiator geplaatst. En vanmiddag aan de bovenzijde (aanvoer).

Resultaat is een veel snellere opwarming van de woonkamer en keuken van nacht naar dag temperatuur
Voor DBE: ongeveer 1 uur
Met DBE: ongeveer 0,5 uur

Met de thermostaat op de onderzijde wordt de radiator bij een retour temperatuur van hoger dan 35 graden ingeschakeld en schakelt na een redelijke termijn na ketel branden weer uit.
Met de thermostaat aan de bovenzijde schakelt de DBE veel eerder in, maar blijft wel heel erg lang na draaien. Ook al is de onderzijde al ver afgekoeld.

Vooralsnog zal de thermostaat dus aan de retour zijde gemonteerd worden.
Bij de 'echte' DBE's (voor en achter) wordt later een instelbare thermostaat met een kleinere hysterese toegepast.

De keuze voor een bi-metaal thermostaat is energiebesparing. Waar ik nu voor test doeleinden de 12V lijn schakel zal bij de 'echte' DBE de 230V voor de DC voeding worden geschakeld.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mijn project is voorlopig klaar. Gisteren is de bi-metaal thermostaat binnengekomen: http://www.ebay.com/itm/T...KSD301-2pcs-/380576911338?

Deze heb ik vastgemaakt aan de convector en de fans gaan binnen 5 minuten draaien als de convector warm wordt en stoppen 14 minuten nadat de verwarming uit is gegaan.

Volgend project wordt misschien de convector zelf vervangen voor een zwaardere...

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
nosmo king schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 13:40:
Het is volgens mij wel zo dat de controller die jaga gebruikt beter geschikt is dan een pc fan controller.

Als het warmer wordt moeten pc fans doorgaans juist sneller gaan draaien.
Met een convector moeten de fans juist afslaan als een bepaalde (kamer) temperatuur is bereikt lijkt me.
Ligt eraan. Als je een modulerende cv-ketel hebt, kun je met een bi-metaal thermostaat de fans laten draaien als de convector bijvoorbeeld 55 graden wordt. Op het moment dat de temperatuur bereikt wordt, moduleert de ketel terug naar een lagere temperatuur en gaan de fans vanzelf weer uit.
Aad en Dennis schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 12:25:
[...]

Ik vind dit wel erg veel geld, Gisteren op zoek geweest naar een DBE set van Jaga met 6 ventilatoren en die prijs is rond de € 200,--
Aad
Tja, als je een fan-controller van 40 euro en kabels ter waarde van 40 euro bestelt, tikt het snel aan. Ik heb een fancontroller van 15 euro en 0 euro aan kabels besteed. Tevens vergelijk jij nu 12 fans tegenover 6 fans.

[ Voor 26% gewijzigd door Fest op 30-11-2013 13:46 ]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ben er bij toeval achter gekomen welke exacte clixon er in de huidige versie van Speedcomfort zit: Een KSD301 35ºC. In NL voor 1.95 euro excl verzendkosten oa hier te koop.
De Speedcomfort is in 2016 op de markt gebracht, maar ik kon eerst niet vinden (ook na ooit te vragen) wat er nu exact in zat.
@The Lord & @Fest komen de eer toe, (LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen) die in 2013 onder de naam "bi-metaal thermostaat" en/of met een link wezen op die KSD301 ruim voordat de Speedcomfort er was...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLb8ykyGwvhZDdncz__Y9t4GmV8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZEu3iEH3jrDV79FmrpL5lOgW.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 05-04-2022 12:53 ]

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-07-2024
route99 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:52:
Ben er bij toeval achter gekomen welke exacte clixon er in de huidige versie van Speedcomfort zit: Een KSD301 35ºC. In NL voor 1.95 euro excl verzendkosten oa hier te koop.
De Speedcomfort is in 2016 op de markt gebracht, maar ik kon eerst niet vinden (ook na ooit te vragen) wat er nu exact in zat.
@The Lord & @Fest komen de eer toe, (LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen) die in 2013 onder de naam "bi-metaal thermostaat" en/of met een link wezen op die KSD301 ruim voordat de Speedcomfort er was...

[Afbeelding]
Thanks voor de tip! Ik heb tweemaal de 25 en 30 besteld om uit te proberen. Wij zitten sinds kort op hele lage LTV (warmtepomp) en daardoor werkten de Speedcomforts pas vanaf de buiten 0 graden en kouder. We hebben net de 25 geïnstalleerd en kijken of deze morgenochtend is afgeslagen (snachts 19 graden). Anders gaat toch de 30 graden switch erin.

Installeren gaat erg gemakkelijk, doosje thermostaat open maken (makkelijker met bijv een lijmklem), oude thermostaat eruit klikken, ringetje verwijderen van de nieuwe en die er voor terug plaatsen en het doosje weer dicht klikken.

Edit: het is vannacht niet onder de 20 graden gekomen in huis maar de speedcomforts stonden uit. Deze zijn dus afgeslagen ergens tussen de 27 (invoertemp radiator) en de 20 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door FrederiqueLM op 30-04-2022 13:34 . Reden: Resultaten toegevoegd ]

Pagina: 1