Het is nog steeds niet groots woudse. Plaatselijk taalgebruik soms?
Ik heb ook een AEG omvormer, helaas eentje oorspronkelijk bedoeld voor de italiaanse markt. Mijn firmware versie is dan ook de Z0.06. Hij draait gelukkig nog zonder nukken, maar veel andere 'italiaanse' bezitters van de aeg hebben wel al veel last van uitvallers.Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 15:51:
[...]
ik heb de firmware vervangen van mijn produktie aeg op zuid, en deze verhoogd de netspanning helemaal niet, de oude S1.00 wel.
op piekproduktie 4,4 volt (ac) de huidige firmware doet dat niet en bied ook een hoger eindvermogen, namelijk 2312Wac gezien.
mogelijk staat de mpp dc in lijn met de Vac en is dit een meganischme om uit de mpp te lopen op piekmomenten. ...het is een oud onderwerp, maar nu wel geklaard.
de huidige firmware heeft een balkje voor de netspanning, en die verschuift niet, de output A wel.
Ik las dat jij zelf de firmware hebt geflashed. Zou jij mij wellicht de NL (S versie) firmware beschikbaar willen stellen?
Ik heb geen idee wat er fout aan is ???izdp schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:12:
Met hakken over de sloot mijn laatste examen Nederlands gehaald .....
Ik was beter in technische vakken en C++, Elektrotechniek etc.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik zag je elders 'verSekering' typen, ook plaatselijk taalgebruik?izdp schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:12:

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
..en versekert..
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Dat was ik zeker niet !!!!!!Speedy-Andre schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:30:
[...]
Ik zag je elders 'verSekering' typen, ook plaatselijk taalgebruik?
Even opgezocht : "izdp in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3""
[ Voor 20% gewijzigd door WoudseHoeve op 22-05-2014 10:43 ]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Daar doelden we ook op
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
offtopic:
Spellingscontrole Firefox
Spellingscontrole Firefox
[ Voor 30% gewijzigd door Dre op 22-05-2014 18:47 ]
offtopic:
Ik kan niet zonder maar die helpt niet bij "als" of "dan" ......
Ik kan niet zonder maar die helpt niet bij "als" of "dan" ......
Formele talen als C hebben ook een grammatica en semantiek, alleen zijn die van natuurlijke talen wat ingewikkelder. Dat is een van de redenen waarom Google Translate nog steeds niet een goede vertaling kan genereren en grammaticacheckers ook nog niet echt goed werken. Maar volgens mij dwalen we af.WoudseHoeve schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:15:
[...]
Ik heb geen idee wat er fout aan is ???
Met hakken over de sloot mijn laatste examen Nederlands gehaald .....
Ik was beter in technische vakken en C++, Elektrotechniek etc.
3000 Wp Yingli -> SMA 2500 TL | 150º ZZO / 22º //
Hier na een paar goede dagen al weer 110kWh boven de estimate naar rato.
Maar goed die estimate was opgesteld met een verwachte jaarlijkse opbrengt van 6750kWh (0,90 kWh / Wp). Uit mijn verwachtingen vooraf leek me dat hier in het zuidoosten het maximaal haalbare kwa efficiëntie. Inmiddels lijken we echter af te koersen op meer dan 7500kWh wat dus neerkomt op ruim 1,00 kWh / Wp.
Maar goed die estimate was opgesteld met een verwachte jaarlijkse opbrengt van 6750kWh (0,90 kWh / Wp). Uit mijn verwachtingen vooraf leek me dat hier in het zuidoosten het maximaal haalbare kwa efficiëntie. Inmiddels lijken we echter af te koersen op meer dan 7500kWh wat dus neerkomt op ruim 1,00 kWh / Wp.
Lol. Het viel me gewoon op woudse. Juist omdat je de taal prima beheerst en alleen daarom durfde ik te geinen.
Meer dan, bedoelde je te zeggen mag ik aannemen.
En die s van verzekeren: kom op zeg als je die niet uit de context kan begrijpen dan mis je ook iets .
Meer dan, bedoelde je te zeggen mag ik aannemen.
En die s van verzekeren: kom op zeg als je die niet uit de context kan begrijpen dan mis je ook iets .
HAHA ik sie het nu, inderdaad gemist
No worries.
Even terug ontopic .....
Gister weer een goede dag, 66,28 kWh = 5,52 kWh/kWp
Vandaag loopt het minder.
Voor deze maand op 101% van het lopend estimate (voor 22 dagen dus)
Voor het jaar met 4.284MWh op 103.68% van het lopend estimate (tot nu dus)
Even terug ontopic .....
Hoeveel van je eigen verbruik dek je af per jaar? Volgens mij heb je dat ooit eens vermeld, maar ik ben dat even kwijt.WoudseHoeve schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 12:12:
HAHA ik sie het nu, inderdaad gemistNo worries.
Even terug ontopic .....
Op de laatste jaar afrekening moest ik nog een 1000kWh betalen, maar door het verschil in waarde van de hoogtarief stroom (daarin was ik negatief) en de laag tarief stroom( nog positief) en de teruggave energie belasting hoefde ik slechts 8.50 euro te betalenSchinnen-groen schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:20:
[...]
Hoeveel van je eigen verbruik dek je af per jaar? Volgens mij heb je dat ooit eens vermeld, maar ik ben dat even kwijt.
Green choice saldeerde hoog en laag tarief bij mij dus in euros en niet in kwh. Daardoor kostte die laatste 1000kWh mij bijna niets.
Nu zit je niet meer in het lage tarief van boven de 10.000kWh verbruik, dus die heb je ook in moeten halen dan?
Wel netjes zo, bijna 0.
Wel netjes zo, bijna 0.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Da's mooi!WoudseHoeve schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 21:36:
[...]
Op de laatste jaar afrekening moest ik nog een 1000kWh betalen, maar door het verschil in waarde van de hoogtarief stroom (daarin was ik negatief) en de laag tarief stroom( nog positief) en de teruggave energie belasting hoefde ik slechts 8.50 euro te betalen![]()
Green choice saldeerde hoog en laag tarief bij mij dus in euros en niet in kwh. Daardoor kostte die laatste 1000kWh mij bijna niets.
Hier draait de Renesola 4000Wp set nu precies een jaar. Hier mijn post van vorig jaar:
https://gathering.tweaker...message/40293608#40293608
Hij draait als een tiet! 4002kWh opgewekt, aldus Sunny Explorer.
Resultaat is boven verwachting! Wij zijn hier zeer gelukkig mee, dat moge duidelijk zijn.
Dank aan alle mensen hier voor het verschaffen van de vele informatie
https://gathering.tweaker...message/40293608#40293608
Hij draait als een tiet! 4002kWh opgewekt, aldus Sunny Explorer.
Resultaat is boven verwachting! Wij zijn hier zeer gelukkig mee, dat moge duidelijk zijn.
Dank aan alle mensen hier voor het verschaffen van de vele informatie

Inderdaad mooi. Ben benieuwd hoe Essent dat gaat oplossen. Heeft iemand daar ervaring mee?WoudseHoeve schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 21:36:
[...]
Op de laatste jaar afrekening moest ik nog een 1000kWh betalen, maar door het verschil in waarde van de hoogtarief stroom (daarin was ik negatief) en de laag tarief stroom( nog positief) en de teruggave energie belasting hoefde ik slechts 8.50 euro te betalen![]()
Ik sprak vanmorgen iemand van essent en die salderen de eerste 5000 kWh en mocht je meer dan je verbruik terug leveren krijg je daar de volle prijs voor terug, schijnt op de website te staan en ik krijg er een schriftelijke bevestiging van.Molyb schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 16:57:
[...]
Inderdaad mooi. Ben benieuwd hoe Essent dat gaat oplossen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Maar dat is exclusief de energiebelasting uiteraard.Rol-Co schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 17:23:
[...]
Ik sprak vanmorgen iemand van essent en die salderen de eerste 5000 kWh en mocht je meer dan je verbruik terug leveren krijg je daar de volle prijs voor terug, schijnt op de website te staan en ik krijg er een schriftelijke bevestiging van.
Ik heb hem nadrukkelijk gevraagd of ik de volle 20-21 cent kreeg voor mijn 1000 kWh en kreeg daar een ja op.basanca schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 19:35:
[...]
Maar dat is exclusief de energiebelasting uiteraard.
Op de website staan wel voorwaarden, oa een geschikte meter dus gooien ze het daar op met de ferarris zeker?
Niet geschikt dus kale prijs.
Ja, van die ferraris heb ik ook op de website gezien. Ik heb er geen verstand van, maar als zo'n meter voor- en achteruit kan lopen en je ijkt hem, is hij dan alleen geijkt als hij vooruitloopt?
Lijkt me voor beide maar ja als essent gewoon zegt dat de netwerkbeheerder zegt van niet?Molyb schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 20:43:
Ja, van die ferraris heb ik ook op de website gezien. Ik heb er geen verstand van, maar als zo'n meter voor- en achteruit kan lopen en je ijkt hem, is hij dan alleen geijkt als hij vooruitloopt?
Erg of topic by the way.
Vandaag erg bewolkt maar wel leuke piekjes, een omvormer record vandaag van 3642Wac en 3606W op pvoutput.
Voor 3100Wp op dak met 45 graden best hoog.
Ik zie graag links naar de Essent site waar iets te vinden is over de Ferraris (@Molyb) en/of over het terugkrijgen van de volle prijs na salderen, dus netto teruglevering (@Rol-Co).
Om nog een beetje on topic te blijven: Het tekort t.o.v. PVGIS staat vandaag op -1.11%. Er wordt regen voorspeld volgende week. Als dat uitkomt gaat het tekort weer oplopen denk ik.
Om nog een beetje on topic te blijven: Het tekort t.o.v. PVGIS staat vandaag op -1.11%. Er wordt regen voorspeld volgende week. Als dat uitkomt gaat het tekort weer oplopen denk ik.
Mrmrmr
Dat staat er niet, maar zei hij wel door de telefoon, ik krijg het schriftelijk (e-mail) maandag, eens zien of dat klopt.
http://www.essent.nl/cont.../teruglevering/index.html
Zoals ik hem duidelijk 2x gevraagd heb, ik krijg dus 220,- terug voor mijn 1000kWh wat hij bevestigde.
Loop je nog achter voor mei? Hier op 109% van de 355 estimate, dik voor op vorig jaar.
Dat staat er niet, maar zei hij wel door de telefoon, ik krijg het schriftelijk (e-mail) maandag, eens zien of dat klopt.
http://www.essent.nl/cont.../teruglevering/index.html
Zoals ik hem duidelijk 2x gevraagd heb, ik krijg dus 220,- terug voor mijn 1000kWh wat hij bevestigde.
Loop je nog achter voor mei? Hier op 109% van de 355 estimate, dik voor op vorig jaar.
Sinds afgelopen donderdag de trotse bezitter van 12 Sunrise mono black panelen (3120 wp) met een Growatt 3000 MTL omvormer.
Opbrengst vrijdag 23-5: 16,4 kwh (5,26 kWh/kWp)
Opbrengst zaterdag 24-5: 12,8 kwh (4,10 kWh/kWp)
Lokatie: Barendrecht
Groet,
Edward
Opbrengst vrijdag 23-5: 16,4 kwh (5,26 kWh/kWp)
Opbrengst zaterdag 24-5: 12,8 kwh (4,10 kWh/kWp)
Lokatie: Barendrecht
Groet,
Edward
Bevestiging al binnen, teruglever vergoeding, 8,35 cent.....klopt niks van dus blijven bij GC.mrmrmr schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 21:06:
Ik zie graag links naar de Essent site waar iets te vinden is over de Ferraris (@Molyb) en/of over het terugkrijgen van de volle prijs na salderen, dus netto teruglevering (@Rol-Co).
Vorig jaar gaf Essent alles terug (+ EB + btw), dit jaar alleen de kale kostprijs. Ik kreeg €60,24 voor 813 kWh terug. Je zou er bijna een e-boiler voor gaan ophangen om het gasverbruik te minderen.Rol-Co schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 23:00:
[...]
Bevestiging al binnen, teruglever vergoeding, 8,35 cent.....klopt niks van dus blijven bij GC.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Het is off topic, maar toch wel goed om te weten. Bedankt.drielp schreef op zondag 25 mei 2014 @ 00:01:
[...]
Vorig jaar gaf Essent alles terug (+ EB + btw), dit jaar alleen de kale kostprijs. Ik kreeg €60,24 voor 813 kWh terug. Je zou er bijna een e-boiler voor gaan ophangen om het gasverbruik te minderen.
Nu weer even on topic: gisteren een piekwaarde van 2508 watt. Zoals eerder gezegd, zou een SMA 2500 TL idd 2650 watt aan inputvermogen aan moeten kunnen, maar hoger dan 2508 heb ik nog niet gezien.
Voor het financieel salderen maakt die 10.000 kWh grens niet meer uit omdat de ferraris dit voor mij oplost....Rol-Co schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 21:51:
Nu zit je niet meer in het lage tarief van boven de 10.000kWh verbruik, dus die heb je ook in moeten halen dan?
Wel netjes zo, bijna 0.
Ik reken mijn TVT wel met een gemiddelde kWh prijs van 18 cent door dat ik 4000kWh in het lage energie staffel verbruikte. Echter iedere investering die ik nu nog doe gaat tegen de 23 cent van de normale prijs.
Eergisteren hing de set bij mijn ouders exact een jaar:
3080 kWh opgewekt
2700 Wp vermogen
1141 kWh/Wp efficiëntie

3080 kWh opgewekt
2700 Wp vermogen
1141 kWh/Wp efficiëntie
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Mooie score zeg, die kust weet wat.
Ik ben al blij met de andersom cijfers, ik kwam vorig jaar niet boven de 830 Wh/Wp uit.
Deze maand valt me erg tegen. Het kakt allemaal een beetje in, zeg maar.
De estimate voor mei zal wel worden gehaald, maar ik had op beter gehoopt.
Aan de andere kant moeten we de natuur ook wat gunnen.
Aan de andere kant moeten we de natuur ook wat gunnen.
Door deze 2 dagen zakt het wat omdat die vorig jaae goed waren maar lig nog wel dik voor en op schema. Vrijdag-zaterdag gaan het bepalen zo te zien. 106% van mijn estimate 353kWh , vorig jaar was 335 o.i.d
Mijn aeg is door leverancier aangepast en sindsdien geen hikjes meer. Heb alleen het hele spul op een andere fase in laten voeden ivm hoge voltages die inmiddels ontstonden nu steeds meer mensen pv hebben.basanca schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:01:
[...]
Ik heb ook een AEG omvormer, helaas eentje oorspronkelijk bedoeld voor de italiaanse markt. Mijn firmware versie is dan ook de Z0.06. Hij draait gelukkig nog zonder nukken, maar veel andere 'italiaanse' bezitters van de aeg hebben wel al veel last van uitvallers.
Ik las dat jij zelf de firmware hebt geflashed. Zou jij mij wellicht de NL (S versie) firmware beschikbaar willen stellen?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Komt misschien ook een beetje omdat mei wat schril afsteekt ten opzichte van maart en april.Deze maand valt me erg tegen. Het kakt allemaal een beetje in, zeg maar.
Om eerlijk te zijn dacht ik voor gisteren dat die dag wel het dalletje zou zijn, en dat vandaag de opgaande lijn wordt ingezet.....Niet dus. Tenzij de zon vanmiddag nog even dramatisch doorbreekt ben ik bang dat ik 2 maanden terug moet gaan kijken voor een even lage score.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst 
No worries mate.
No worries mate.
No worries
Doet me denken aan een boek van Terry Pratchett dat ik kort geleden heb gelezen, dat ook iets met Kangoeroes te maken had. Als iets die relaxte levensstijl samenvat, zijn het die twee woorden wel
Met maart en april hebben we een hele mooie buffer, we kunnen dus wat lijden.
Doet me denken aan een boek van Terry Pratchett dat ik kort geleden heb gelezen, dat ook iets met Kangoeroes te maken had. Als iets die relaxte levensstijl samenvat, zijn het die twee woorden wel
Met maart en april hebben we een hele mooie buffer, we kunnen dus wat lijden.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Zit deze maand tot nu toe op 110% van de lopende opbrengst tov vorig jaar mei.Rol-Co schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 08:44:
Door deze 2 dagen zakt het wat omdat die vorig jaae goed waren maar lig nog wel dik voor en op schema. Vrijdag-zaterdag gaan het bepalen zo te zien. 106% van mijn estimate 353kWh , vorig jaar was 335 o.i.d
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Deze maand is wel redelijk. Maar deze dag lijkt meer op een decemberdag wat betreft opbrengst.
A'dam PVOutput
...en niet alleen deze dag...
Verwijderd
Als het goed is krijg ik de update vanavond van de leverancier van mijn AEG.NiGeLaToR schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 08:54:
[...]
Mijn aeg is door leverancier aangepast en sindsdien geen hikjes meer. Heb alleen het hele spul op een andere fase in laten voeden ivm hoge voltages die inmiddels ontstonden nu steeds meer mensen pv hebben.
Ik ga hem zelf doen als ik het usb kabeltje kan vinden.
Misschien leuk als je hem wilt delen, kun je andere AEG gebruikers misschien mee helpen.Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 15:54:
[...]
Als het goed is krijg ik de update vanavond van de leverancier van mijn AEG.
Ik ga hem zelf doen als ik het usb kabeltje kan vinden.
Mijn AEG is inmiddels 6 weken geleden geupdate en sinds dien geen problemen meer.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Doe mij maar zo'n eindsprintje, vorig jaar mei 286,8KWh en nu sta ik op 282KWh
Morgen hoop ik de 286,8 te overschrijden en misschien lukt 30 erbij nog deze maand.
Nu heb ik al 100KWh meer dan vorig jaar t/m mei
Morgen hoop ik de 286,8 te overschrijden en misschien lukt 30 erbij nog deze maand.
Nu heb ik al 100KWh meer dan vorig jaar t/m mei
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Nog 20 kWh en we zitten gelijk met mei 2013 en tevens op de estimate voor mei.
Maar gezien het weerbericht gaan we hier de komende dagen wel overheen.
Het wordt weer een tuin-werk-weekend, denk ik
Maar gezien het weerbericht gaan we hier de komende dagen wel overheen.
Het wordt weer een tuin-werk-weekend, denk ik
Joepie, mn eerste megawatt is binnen sinds 6 maart.
Ik had het eigenlijk gehoopt op maandag, maar met die dikke bewolking de laatste dagen duurde het toch wat langer.
Ik had het eigenlijk gehoopt op maandag, maar met die dikke bewolking de laatste dagen duurde het toch wat langer.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Kijk, daar krijg je nu energie vanPhilos31 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 16:44:
[afbeelding]
Wacht maar, more to come...
Verwijderd
Oh geen enkel probleem, als iemand het op eigen risico wil proberen doe een DM. Ik kan alleen mijn kabeltje zo snel niet vinden, er is een nieuwe onderweg maar ik kan dus nog niet testen wat deze doet. Daarnaast wil ik ook graag eerst uitvinden welke parameters precies gewijzigd worden en wat de 'oude' waardes nu zijn. Daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken.Philos31 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 19:11:
[...]
Misschien leuk als je hem wilt delen, kun je andere AEG gebruikers misschien mee helpen.
Mijn AEG is inmiddels 6 weken geleden geupdate en sinds dien geen problemen meer.
Het bestandsformaat is vrij simpel, nu nog de logica erin terugvinden.
Het wordt spannend komende 2 dagen, ik zit op 87% van estimated.
Nog 2 volle dagen te gaan.
Nog 2 volle dagen te gaan.
Ik ben mei 2013 voorbij (14% boven de estimate), eens zien hoe groot de + wordt
Set op ZO stopte vorig jaar mei op 338 kWh, staat nu op 324. Het gaat erom spannen 
Setje op NW staat nu op 48 kWh = 54,5 Wh/Wp. De verwachting is dat dit setje 500 kWh op gaat brengen, zo ongeveer wat de droger verbruikt per jaar.
Setje op NW staat nu op 48 kWh = 54,5 Wh/Wp. De verwachting is dat dit setje 500 kWh op gaat brengen, zo ongeveer wat de droger verbruikt per jaar.
[ Voor 63% gewijzigd door drielp op 30-05-2014 11:31 ]
Volgens het KNMI gaat dat wel lukken, denk ik.drielp schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 11:28:
Set op ZO stopte vorig jaar mei op 338 kWh, staat nu op 324. Het gaat erom spannen
Yep, we zijn erover, en waarschijnlijk ook over juni 2013.
Zo, daar gaan we weer:
mei 2014: 334 kWh, 109,86 kWh/kWp
mei 2013: 327 kWh, 107,57 kWh/kWp
Mei heeft april ingehaald op de laatste dag.
mei 2014: 334 kWh, 109,86 kWh/kWp
mei 2013: 327 kWh, 107,57 kWh/kWp
Mei heeft april ingehaald op de laatste dag.
Hier ook een leuke maand gehad.
4000wp op 3500omvormer.
Ben uitgekomen op 479kwh in mei.
oftewel 119 kwh/kwp.
4000wp op 3500omvormer.
Ben uitgekomen op 479kwh in mei.
oftewel 119 kwh/kwp.
Zon in Amsterdam:
2013 356,64kWh=118,7kWh/kWp
2014 417,77kWh=125,3kWh/kWp
A'dam PVOutput
Mijn stats dan maar:
Set 1+2 2745 wp op het dak van mijn woning: 294,45 kWh (107,27 kWh/kWp
Set 3 (schuurdakje) 880wp (schaduw van t huis einde dag): 83,52 kWh (94,91 kWh/kWp)
Doet mijn schuurdakje met 12 jaar oude panelen het nog niet zo slecht
Een totaal van 377,97 kWh ben ik zeer tevreden mee voor deze maand!
Inverter heeft nog wel enige tijd gepiekt, maar over het hele jaar verantwoord dat zeker geen zwaardere inverter.
Set 1+2 2745 wp op het dak van mijn woning: 294,45 kWh (107,27 kWh/kWp
Set 3 (schuurdakje) 880wp (schaduw van t huis einde dag): 83,52 kWh (94,91 kWh/kWp)
Doet mijn schuurdakje met 12 jaar oude panelen het nog niet zo slecht
Een totaal van 377,97 kWh ben ik zeer tevreden mee voor deze maand!
Inverter heeft nog wel enige tijd gepiekt, maar over het hele jaar verantwoord dat zeker geen zwaardere inverter.
Altijd een leuk gevoel. Ik ga volgende maand (mits de zon niet ineens met vakantie gaat de 3 megawatt halenPhilos31 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 16:44:
[afbeelding]
[ Voor 49% gewijzigd door Fairy op 31-05-2014 21:17 ]
Volgens mij maak je een rekenvaut: 2013: 106,9ericplan schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 20:59:
Zon in Amsterdam:
Tenminste als die 3335 Wp klopt...
Hier in omgeving Apeldoorn met de LG-set hadden we vandaag ook weer het 'geluk' van hardnekkige bewolking maar toch nog een aardige opbrengst waardoor mei 2014 op de valreep nipt langszij maart 2014 ging.
maart 3.61 kWh/kWp
april 3.59 kWh/kWp
mei 3.64 kWh/kWp
maart 3.61 kWh/kWp
april 3.59 kWh/kWp
mei 3.64 kWh/kWp
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Mijn maand is nog niet om, ofwel hij loopt nog
Al komt er niet veul meer bij natuurlijk.
Al komt er niet veul meer bij natuurlijk.
Kloppen die waarden wel? Of is dit gemiddeld per dag?styno schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:20:
Hier in omgeving Apeldoorn met de LG-set hadden we vandaag ook weer het 'geluk' van hardnekkige bewolking maar toch nog een aardige opbrengst waardoor mei 2014 op de valreep nipt langszij maart 2014 ging.
maart 3.61 kWh/kWp
april 3.59 kWh/kWp
mei 3.64 kWh/kWp
Munstergeleen, Zuid-Limburg
225º (ZW) - 30º dakhelling.
Mei 2014
283.5 kWh = 113.4 kWh/kWp
Mei 2013
257.1 kWh = 102.8 kWh/kWp
225º (ZW) - 30º dakhelling.
Mei 2014
283.5 kWh = 113.4 kWh/kWp
Mei 2013
257.1 kWh = 102.8 kWh/kWp
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zojuist gestopt met opwekken deze maand.
Mooie gemiddelde waarde 101% van de estimate en 121 kWh/kWp
Mooie gemiddelde waarde 101% van de estimate en 121 kWh/kWp
213,8 Kwh, 109 KWh/KWp. Weer heeft niet echt meegezeten deze maand voor mijn gevoel.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Je bent wel wakker, maar je hebt geen gelijkSchinnen-groen schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:18:
[...]
Volgens mij maak je een rekenvaut: 2013: 106,9
Tenminste als die 3335 Wp klopt...
A'dam PVOutput
Deze maand 95 % van estimated.
Ach je kunt niet altijd boven estimated eindigen, dan heb je je estimated niet juist berekend.
Dus deze maand er iets onder, ach ik blijf een neggie.
En bij controle toch nog 7kwh meer dan 2013. Het moet niet gekker worden.
Ach je kunt niet altijd boven estimated eindigen, dan heb je je estimated niet juist berekend.
Dus deze maand er iets onder, ach ik blijf een neggie.
En bij controle toch nog 7kwh meer dan 2013. Het moet niet gekker worden.
[ Voor 17% gewijzigd door Raolte op 31-05-2014 21:39 ]
Zit al de hele middag met de rekenmachine in de hand, zodoende..ericplan schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:29:
[...]
Je bent wel wakker, maar je hebt geen gelijkIn 2013 stond er nog maar 3kWp op het dak. In oktober is er 335 Wp bijgekomen.
Inderdaad, dat zijn de gemiddelden per dag.Schinnen-groen schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:23:
[...]
Kloppen die waarden wel? Of is dit gemiddeld per dag?
mei 2014: 112.8 kWh/kWp
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
En hoe zit het dan met die coniferen? Denk maar niet dat we komend najaar die smoes nog pikken.....Schinnen-groen schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:33:
[...]
Zit al de hele middag met de rekenmachine in de hand, zodoende..
A'dam PVOutput
gouda Zuid holland 180 graden zuid
zuidkant 3100 Wp 45 graden hoek
Maart 2013 - 246,3kWh=79,45 kWh/kWp
April 2013 - 349,5kWh=112,74 kWh/kWp
Mei 2013 - 334,8kWh= 108 kWh/kWp
Maart 2014 - 345,4kWh=111,41 kWh/kWp
April 2014 - 355,9kWh=114,80 kWh/kWp
Mei 2014 - 364,1kWh= 117,47 kWh/kWp
Lopend jaar van 1 juni 2013 tot 1 jun 2014 3116kWh = 1005 kWh/kWp
Het gaat heel lekker, estimate van 353kWh gehaald voor mei en veel beter dan vorig jaar
noordkant 1650Wp 0-5 graden hoek
Mei 2013 - 163,1kWh =98,84kWh/kWp
Mei 2014 - 176,1kWh =106,72 kWh/kWp
Totaal 540,3 kWh , 40 meer dan estimate.
zuidkant 3100 Wp 45 graden hoek
Maart 2013 - 246,3kWh=79,45 kWh/kWp
April 2013 - 349,5kWh=112,74 kWh/kWp
Mei 2013 - 334,8kWh= 108 kWh/kWp
Maart 2014 - 345,4kWh=111,41 kWh/kWp
April 2014 - 355,9kWh=114,80 kWh/kWp
Mei 2014 - 364,1kWh= 117,47 kWh/kWp
Lopend jaar van 1 juni 2013 tot 1 jun 2014 3116kWh = 1005 kWh/kWp
Het gaat heel lekker, estimate van 353kWh gehaald voor mei en veel beter dan vorig jaar
noordkant 1650Wp 0-5 graden hoek
Mei 2013 - 163,1kWh =98,84kWh/kWp
Mei 2014 - 176,1kWh =106,72 kWh/kWp
Totaal 540,3 kWh , 40 meer dan estimate.
ericplan schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:36:
[...]
En hoe zit het dan met die coniferen? Denk maar niet dat we komend najaar die smoes nog pikken.....
Als de vogels klaar zijn met het nesten, komen de coniferen weer in beeld, of beter gezegd ze gaan uit beeld...
En hier de resultaten van Alblasserdam
ZO eindigt op 107 Wh/Wp en is beter dan mei en juni 2013
NW blijft hangen op 57 Wh/Wp
Totaal opgewekt 402 kWh
ZO eindigt op 107 Wh/Wp en is beter dan mei en juni 2013
NW blijft hangen op 57 Wh/Wp
Totaal opgewekt 402 kWh
Zo, ik zit alweer in de top-5
Wat een absurde maand was dit, zelfs nog beter dan juni vorig jaar (313,614KWh) met nu 315,67KWh.
Dat maakt een vette 134,33KWh/KWp
Jammer van de sluierbewolking af en toe, de beste meidag van 2013 kon ik net niet evenaren.
Wat een absurde maand was dit, zelfs nog beter dan juni vorig jaar (313,614KWh) met nu 315,67KWh.
Dat maakt een vette 134,33KWh/KWp
Jammer van de sluierbewolking af en toe, de beste meidag van 2013 kon ik net niet evenaren.
Hier geen echt geweldige maand met 126,8 kWh / kWp. Gemiddeld per dag is dat slechts een fractie beter dan april 2014.
Te veel dagen zoals vandaag waarbij het hier in het zuidoosten vrij veel bewolkt was terwijl op de meeste plaatsen de zon scheen.
Te veel dagen zoals vandaag waarbij het hier in het zuidoosten vrij veel bewolkt was terwijl op de meeste plaatsen de zon scheen.
Mei 2013 : 326 kWh met 2940 Wp is 110 kWh/kWp
Mei 2014: 428 kWh met 3430 Wp is 124 kWh/kWp
Met de afgelopen 2 dagen is maart 2014 ingehaald. Wel regelmatig wat bewolking vandaag in Roosendaal.
Maar hoogste maand opbrengst tot nu toe met de twee panelen erbij sinds dat ik ze heb liggen.
Ben tevreden.
Mei 2014: 428 kWh met 3430 Wp is 124 kWh/kWp
Met de afgelopen 2 dagen is maart 2014 ingehaald. Wel regelmatig wat bewolking vandaag in Roosendaal.
Maar hoogste maand opbrengst tot nu toe met de twee panelen erbij sinds dat ik ze heb liggen.
Ben tevreden.
De resultaten van mei 2014 voor Utrecht-Stad: 130 kWu/kWp. Valt me niet teugen.
Dat denk ik hier ook vaak, dat je ze op buienradar niet ziet wil niet zeggen dat ze daar ook niet zijn, kijk naar de logs van systemen en zie je dat er dit jaar weinig perfecte boogjes zijn.ik222 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:59:
Hier geen echt geweldige maand met 126,8 kWh / kWp. Gemiddeld per dag is dat slechts een fractie beter dan april 2014.
SMA 2500HF 12 panelen:
Mei 2013 : 271 kWh met 2280 Wp is 118.86 kWh/kWp
Mei 2014 : 277 kWh met 2280 Wp is 121.49 kWh/kWp
SMA 3000TL 18 panelen:
Mei 2013 : 422 kWh met 3330 Wp is 126.73 kWh/kWp
Mei 2014 : 442 kWh met 3330 Wp is 132.73 kWh/kWp
Mei 2013 : 271 kWh met 2280 Wp is 118.86 kWh/kWp
Mei 2014 : 277 kWh met 2280 Wp is 121.49 kWh/kWp
SMA 3000TL 18 panelen:
Mei 2013 : 422 kWh met 3330 Wp is 126.73 kWh/kWp
Mei 2014 : 442 kWh met 3330 Wp is 132.73 kWh/kWp
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
12.6% meer opbrenst in Mei dan het jaar ervoor (58 kWh)

Goed te zien is welke maanden beter/slechter waren.
(Mei 2014 - September 2013) vergeleken met (Mei 2013 - September 2012):
2706 kWh opbrengst ipv 2434 kWh = 272 kWh meer opbrengst (11%).
Jaaropbrengst afgelopen 12 maanden is 4429 kWh tegenover 4166 kWh het eerste jaar.

Goed te zien is welke maanden beter/slechter waren.
(Mei 2014 - September 2013) vergeleken met (Mei 2013 - September 2012):
2706 kWh opbrengst ipv 2434 kWh = 272 kWh meer opbrengst (11%).
Jaaropbrengst afgelopen 12 maanden is 4429 kWh tegenover 4166 kWh het eerste jaar.
Mijn allereerste volle maand gedraaid en uitgekomen op........
733.2 Kwh met 5500wp. Maw 133.3 Kwh/wp
Helemaal tevreden

Ps opstelling ZO + ZW onder 10 graden
733.2 Kwh met 5500wp. Maw 133.3 Kwh/wp
Helemaal tevreden
Ps opstelling ZO + ZW onder 10 graden
[ Voor 17% gewijzigd door bassa21 op 01-06-2014 00:48 ]
Dat kun je wel zeggen: hier is alleen 16 mei een leuke vorm geweest. Verder veel dagen met veel bewolking. De opwek was deze maand 528,98 kWh, 113,03 kWh/kWp. Wel leuk is dat deze maand ruim 58% van ons verbruik direct uit de panelen kwam.Rol-Co schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 22:27:
[...]
Dat denk ik hier ook vaak, dat je ze op buienradar niet ziet wil niet zeggen dat ze daar ook niet zijn, kijk naar de logs van systemen en zie je dat er dit jaar weinig perfecte boogjes zijn.
Enschede
Zuid, hoek 45 graden:
mei 2012: 133,4 kWh/kWp
mei 2013 109,6 kWh/kWp
mei 2014: 108,8 kWh/kWp
Lopend jaar: 1015 kWh/kWp
Zuid, hoek 45 graden:
mei 2012: 133,4 kWh/kWp
mei 2013 109,6 kWh/kWp
mei 2014: 108,8 kWh/kWp
Lopend jaar: 1015 kWh/kWp
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Nou, ondanks de sobere start deze maand uiteindelijk toch een mooi eindresultaat; 332 kWh opgewekt, terwijl Mei 2013 slechts tot 290 kwam (+ ruim 14%). Straks in Juni hoop ik over de 4 MWh sinds installatie te gaan...
Heugelijk feit: sinds Oktober 2013 zijn hier alle maanden behalve April beter geweest dan die een jaar terug. Best blij mee.
Heugelijk feit: sinds Oktober 2013 zijn hier alle maanden behalve April beter geweest dan die een jaar terug. Best blij mee.
Oost/west 15 graden, binnenland, wat schaduw laat op de dag.
April
PVGIS voorspelling: 104 Wh/Wp
daadwerkelijke opbrengst: 101,2 Wh/Wp (-2,6%)
Mei
PVGIS voorspelling: 121 Wh/Wp
daadwerkelijke opbrengst: 115,3 Wh/Wp (-4,4%)
Weer een tekort deze maand. Februari en maart hebben wel voor een goede buffer gezorgd, er is nog +18,8 Wh/Wp over van de stand na maart van +26,8 Wh/Wp, gemeten sinds september vorig jaar.
April
PVGIS voorspelling: 104 Wh/Wp
daadwerkelijke opbrengst: 101,2 Wh/Wp (-2,6%)
Mei
PVGIS voorspelling: 121 Wh/Wp
daadwerkelijke opbrengst: 115,3 Wh/Wp (-4,4%)
Weer een tekort deze maand. Februari en maart hebben wel voor een goede buffer gezorgd, er is nog +18,8 Wh/Wp over van de stand na maart van +26,8 Wh/Wp, gemeten sinds september vorig jaar.
Verwijderd
Almere Mei 2014
Set 1 op 15 graden 122 kWh/kWp 52 kWh meer opbrengst als Mei 2014
Set 2 op 10 graden 115 kWp/kWh
Laat Juni maar beginnen
Set 1 op 15 graden 122 kWh/kWp 52 kWh meer opbrengst als Mei 2014
Set 2 op 10 graden 115 kWp/kWh
Laat Juni maar beginnen
Mei 2014: 124.89 kWh/kWp (Biddinghuizen, ZO 135 graden, dakhelling 45 graden).
En nummer 6 voor de dag
En nummer 6 voor de dag
Eerste maand met mijn panelen.
293kwh opgewekt.
Als ik het goed bereken is dat 293/2,4 = 122 kwh/kwp
293kwh opgewekt.
Als ik het goed bereken is dat 293/2,4 = 122 kwh/kwp
In Maarssen een ZO-NW opstelling met aan beide zijden onder een hoek van 23 graden 10 * 200 Wp ZN Shine gallium panelen op een Omnik 4.0 TL omvormer. In mei met 117,9 kWh/kWp zo'n 9% onder de estimate uitgekomen. Met de lage hoek hakken die paar donkere dagen in mei er flink in t.o.v. de estimate.
Aan de andere kant: over 8 dagen heb ik een meting over een heel jaar (na vervanging defecte omvormer begin juni vorig jaar). Het systeem draait als de zon mee blijft doen richting 3.400 kWh ofwel 85%. Nooit gedacht met een ZO-NW opstelling, dus mij hoor je niet
Met wat bezuinigingen op energieverbruik (vooral LED lampen) dekken we met gezin van 5 personen ruim 80% van energieverbruik hiermee af. Blij met besluit (mede dankzij dit informatieve forum) om direct ook NW vol te leggen!
Aan de andere kant: over 8 dagen heb ik een meting over een heel jaar (na vervanging defecte omvormer begin juni vorig jaar). Het systeem draait als de zon mee blijft doen richting 3.400 kWh ofwel 85%. Nooit gedacht met een ZO-NW opstelling, dus mij hoor je niet
Mijn opbrengsten zijn niet zo hoog als de meeste hier, maar dat komt omdat ik alle installaties onvoordelig heb liggen..
Mijn installatie op het zuiden heeft meer gedaan dan vorige jaar, maar op de een of andere manier is het gemiddelde van dit halve jaar, precies gelijk aan het gemiddelde van heel vorig jaar..
Op het zuiden, 's morgens tot 10/ 10.30 in de schaduw van het huis. 113,8 kWh/kWp

De installatie op het oosten en het westen. 101 kWh/kWp

Samen is dat goed voor een 771 kWh, dat is maar 22 kWh minder dan Juni vorig jaar

Dat is samen goed voor 103.49 kWh/kWp

Voor dit jaar:
Productie vanaf het begin:
Als ik alle energie van gas en elektra bij elkaar optel min de productie van dit jaar verwacht ik dat we over twee weken (of minder) co2 neutraal zijn voor zo lang dit jaar als lang is.

Als ik onze energiefactuur van dit jaar (januari tot nu):

Leg naast de productie van dit jaar:

Dan durf ik wel te zeggen dat ons energieverbruik ons dit jaar ons al €74 (233 - 307 = -74) heeft opgeleverd
Ben met nog iets anders bezig. (Als iemand er zo z'n gedachten over heeft dan hoor ik dat graag)
Dan heb je een getal die een beter beeld geeft dan kWh/kWp als het gaat om vergelijken met anderen. Aangezien iemand die in Groningen woont heel ander weer heeft dan iemand in bv Heerlen. Deze berekening houdt dus ook rekening met de hoek waaronder je installatie ligt, maar ook je oriëntatie.
Alles wordt gladgestreken. Je kunt hier (volgens mij) dus ook aan terugzien of het rendement van je installatie terugvalt
Het enig probleem op dit moment is dat ik nog niet weet hoe de uitkomst van de berekening heet. (Net zoiets als bv graaddagen etc)
(iemand een idee?)
Mijn installatie op het zuiden heeft meer gedaan dan vorige jaar, maar op de een of andere manier is het gemiddelde van dit halve jaar, precies gelijk aan het gemiddelde van heel vorig jaar..
Op het zuiden, 's morgens tot 10/ 10.30 in de schaduw van het huis. 113,8 kWh/kWp

De installatie op het oosten en het westen. 101 kWh/kWp

Samen is dat goed voor een 771 kWh, dat is maar 22 kWh minder dan Juni vorig jaar

Dat is samen goed voor 103.49 kWh/kWp

Voor dit jaar:
Maand | 2014 |
kWh/kWp | |
januari | 13.15 |
februari | 24.03 |
maart | 69.26 |
april | 84.97 |
mei | 103.49 |
Productie vanaf het begin:
Maand | 2012 | 2013 | 2014 | Gemiddeld |
kWh/kWp | kWh/kWp | kWh/kWp | kWh/kWp | |
januari | 11.03 | 13.15 | 12.09 | |
februari | 20 | 24.03 | 22.01 | |
maart | 62.76 | 69.26 | 66.01 | |
april | 85.52 | 78.79 | 84.97 | 83.09 |
mei | 122.76 | 91.68 | 103.49 | 105.98 |
juni | 103.45 | 106.44 | 104.95 | |
juli | 120.69 | 119.19 | 119.94 | |
augustus | 118.62 | 101.74 | 110.18 | |
september | 81.38 | 62.28 | 71.83 | |
oktober | 42.07 | 37.72 | 39.89 | |
november | 12.41 | 13.83 | 13.12 | |
december | 6.9 | 9.93 | 8.41 |
Als ik alle energie van gas en elektra bij elkaar optel min de productie van dit jaar verwacht ik dat we over twee weken (of minder) co2 neutraal zijn voor zo lang dit jaar als lang is.

Als ik onze energiefactuur van dit jaar (januari tot nu):

Leg naast de productie van dit jaar:

Dan durf ik wel te zeggen dat ons energieverbruik ons dit jaar ons al €74 (233 - 307 = -74) heeft opgeleverd
Ben met nog iets anders bezig. (Als iemand er zo z'n gedachten over heeft dan hoor ik dat graag)
mei 2013 | mei 2014 | |
Opgewekte vermogen | 534 | 606 |
kWh/kWp | 89 | 101 |
kWh/kWp indien installatie richting het zuiden zou staan/liggen, en onder de optimale hoek zou liggen (zodat de volgende berekening voor iedereen hetzelfde is) | 118.67 | 134.67 |
Als ik dan ook rekening houdt met de instraling van de zon hier in de buurt, dan kom ik op | 259.72 | 273.91 |
Dan heb je een getal die een beter beeld geeft dan kWh/kWp als het gaat om vergelijken met anderen. Aangezien iemand die in Groningen woont heel ander weer heeft dan iemand in bv Heerlen. Deze berekening houdt dus ook rekening met de hoek waaronder je installatie ligt, maar ook je oriëntatie.
Alles wordt gladgestreken. Je kunt hier (volgens mij) dus ook aan terugzien of het rendement van je installatie terugvalt
Het enig probleem op dit moment is dat ik nog niet weet hoe de uitkomst van de berekening heet. (Net zoiets als bv graaddagen etc)
Dat zou de efficiëntie moeten zijn, en wat nu berekend word is watt performance.
@Dennis_77 Het blijft een model dus een vereenvoudiging van de werkelijkheid. Ik zou m'n tijd ergens anders aan besteden.
A'dam PVOutput
Mwah.. Ik heb geen kinderen ofzo, ik heb tijd over. Vind het juist wel leuk om dit soort dingen te doen.. Houdt je bezig.ericplan schreef op zondag 01 juni 2014 @ 10:09:
@Dennis_77 Ik zou m'n tijd ergens anders aan besteden.
Dat soort dingen, fotografie en op vakantie gaan zijn toch wel hobby's van mij
[ Voor 12% gewijzigd door Dennis_77 op 01-06-2014 10:14 ]
Midden Limburg:
Mei: 437,3 kWh = 124.06 kWh/kWp
April: 441.3 kWh = 125,19 kWh/kWp
Maart: 427,3kWh = 121,22 kWh/kWp
Feb: 205,1 kWh = 58,18 kWh/kWp
Jan: 160,8 kWh = 45,62 kWh/kWp
Mei: 437,3 kWh = 124.06 kWh/kWp
April: 441.3 kWh = 125,19 kWh/kWp
Maart: 427,3kWh = 121,22 kWh/kWp
Feb: 205,1 kWh = 58,18 kWh/kWp
Jan: 160,8 kWh = 45,62 kWh/kWp
Vind het wel een leuk idee om zo een soort efficientie te berekenen.Dennis_77 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 10:12:
[...]
Mwah.. Ik heb geen kinderen ofzo, ik heb tijd over. Vind het juist wel leuk om dit soort dingen te doen.. Houdt je bezig.
Dat soort dingen, fotografie en op vakantie gaan zijn toch wel hobby's van mij
Ik neem aan dat je dan je werkelijke hoek & helling neemt, en het verlies dat het klassieke instralingsdiagram daarvoor aangeeft? Dat gebruik je dan om het kWh/kWp getal in de 2e rij te berekenen. Maar dan heb je de zonne-uren in de buurt; neem je hiervoor dan die globale kaart van Nederland met zonne-uren per jaar? Dat zou dan slechts een kleine factor zijn.
Of gebruik je actuele gegevens van een weerstation en leg je die naast een gemiddelde? Het getal dat daar nu uitkomt lijkt wel erg hoog... had je veel meer bewolking dan gemiddeld?
Misschien zou je in plaats van een virtuele kWh/kWp ook een virtuele prestatie (in %) kunnen berekenen. Dat zou dan aangeven dat voor een systeem met de huidige ligging en hoek, met de gegeven zonne-uren, de prestatie op xx% van de verwachting ligt.
Ik hou geen rekening met het aantal zonne-uren.. Heb daar wel aan gedacht.. Maar minder zonne-uren betekend automatisch minder straling ging ik maar van uit.. 
Ik maak gebruik van de data van de weerstations van het KNMI.
De uiteindelijk uitkomst moet je op dit moment nog geen waarde aan geven.. Het betekend nog niet echt iets wat ik gedefinieerd heb. het zit in de honderdtallen omdat je anders uitkomt in bv. 0,29134 Op dit moment heb ik gekozen voor honderdtallen omdat ik het mooi vind zeg maar..
De berekening klopt, alleen de plaats van de komma is nog niet bepaald
Liep al een poosje met de berekening in mijn hoofd, maar ben pas afgelopen week begonnen met het schrijven van het script. Maar ik had nog geen vaste data van mijn panelen. (dak op het zuiden veranderd ik zelf nog wel eens. omdat als mijn accu's leeg neigen te raken, er extra wordt geladen ivm in het net gepompt).
Mijn andere installatie had nog niet een twee dezelfde maanden gedraaid.. Mijn installatie is 1 jaar 2 maanden min een dag of acht oud)
De verwachting had ik ook al in gedachten, maar dat is maar gokken omdat je niet weet wat de toekomst brengt mbt weer.. Met keiharde data vind ik het interessanter op dit moment. Maar zal het in mijn achterhoofd houden voor de toekomst
Ik maak gebruik van de data van de weerstations van het KNMI.
De uiteindelijk uitkomst moet je op dit moment nog geen waarde aan geven.. Het betekend nog niet echt iets wat ik gedefinieerd heb. het zit in de honderdtallen omdat je anders uitkomt in bv. 0,29134 Op dit moment heb ik gekozen voor honderdtallen omdat ik het mooi vind zeg maar..
De berekening klopt, alleen de plaats van de komma is nog niet bepaald
Liep al een poosje met de berekening in mijn hoofd, maar ben pas afgelopen week begonnen met het schrijven van het script. Maar ik had nog geen vaste data van mijn panelen. (dak op het zuiden veranderd ik zelf nog wel eens. omdat als mijn accu's leeg neigen te raken, er extra wordt geladen ivm in het net gepompt).
Mijn andere installatie had nog niet een twee dezelfde maanden gedraaid.. Mijn installatie is 1 jaar 2 maanden min een dag of acht oud)
De verwachting had ik ook al in gedachten, maar dat is maar gokken omdat je niet weet wat de toekomst brengt mbt weer.. Met keiharde data vind ik het interessanter op dit moment. Maar zal het in mijn achterhoofd houden voor de toekomst
[ Voor 10% gewijzigd door Dennis_77 op 01-06-2014 11:30 ]
Sliedrecht Zuid-Holland:
mei 481,56 kWh >>> 136,5 kWh/kWp
April 465,72 kWh >>> 132 kWh/kWp
Maart 445,28 kWh >>> 126,21 KWh/kWp
Data link Piko Solar Portal
Ook hier op de laatste dag van mei over april heen gegaan.
73's
mei 481,56 kWh >>> 136,5 kWh/kWp
April 465,72 kWh >>> 132 kWh/kWp
Maart 445,28 kWh >>> 126,21 KWh/kWp
Data link Piko Solar Portal
Ook hier op de laatste dag van mei over april heen gegaan.
73's
Heeft iemand hier nog mee gedaan met 'tel de zon'? Als het goed is zou je een email krijgen met je persoonlijke uitslag aangaande de performance van je systeem, maar ik heb nog niks ontvangen. Andere wel al wellicht?
Dit topic is gesloten.