Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik weet het...de kennis over energie is bedroevend. Vraag maar eens om je heen wat een Joule is, of wat een kuub gas kost, dat soort dingen...Dennis_77 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 15:42:
Zijn een hoop mensen die het fout doen hoor
http://www.googlefight.co...GB&word1=kw%2Fh&word2=kwh
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
kilo Watt per uur.
[ Voor 9% gewijzigd door Dennis_77 op 22-05-2012 15:52 ]
Signatures zijn voor boomers.
Zijn lagere hellingshoek zal vanaf nu wel voordelen gaan opleveren denk ik.
http://www.zonnestroomopb...specific_value-desc/.html
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
kW per uur is een onzinnige eenheid (probeer er maar een voorstelling van te maken). Het is dan ook kW gedurende uur. De eerste is een deling, de tweede een vermenigvuldiging.Dennis_77 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 15:51:
Staat mij ook ergens bij van vroeger op de LTS dat wij ook kw/h moesten schrijven.. Jaar of 15 geleden
kilo Watt per uur.
Edit:
Vandaag een zeer respectabele 6.22 kWh/kWp (net beter dan het oude record van 6.21). Een perfecte wolkeloze curve. Alleen jammer van dat dunne doorschijnende laagje op grote hoogte.
Benieuwd wat deze laatste week van mei gaat doen: de voorspellingen zien er goed uit.
[ Voor 24% gewijzigd door Basket Kees op 22-05-2012 21:19 ]
http://www.maasluip.nl/solar/zondag.html?graph=20120522
Totaal 10,392 kWh, 5,41 kWh/kWp
[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 23-05-2012 09:29 ]
[ Voor 12% gewijzigd door Wai_AM op 23-05-2012 09:08 ]
Verwijderd
- WZW : 18,49 kWh (5,50 kWh/kWp)
- ONO : 7,39 kWh (3,85 kWh/kWp)
- meterstand van de Ferrarismeter : 30 december 2011 .
Met die datum bedoel ik, dat de wisselstroommeter is gezakt tot de datum van 30 december 2011 . Leuk he?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2012 19:53 ]
Verwijderd
dat was overigens mijn eigen record, maar nu blijft er gewoon nog 1300watt AC doorlopen...
spannend
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2012 19:58 . Reden: bemeten met plugwise ]
Eric, ik snap geen r..t van je berekening.Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 19:56:
ik ga vandaag fors over de 7.2kWh/kWp,
dat was overigens mijn eigen record, maar nu blijft er gewoon nog 1300watt AC doorlopen...
spannend
Er staat 1,6+1,8+1,6 = 5kWp op je daken. Daar haal je een riante 30,07kWh mee. Dan is dat toch eerder 6kWh/kWp?
Waar ga ik mis?

Toegift!
Links het plaatje van 22 mei, een beetje saaie avond met zon maar wolkenloos. Rechts het plaatje van vandaag. Door de hoge bewolking was er een mooie reflectie aan het einde van de dag, waardoor vandaag hoger eindigt dan gisteren, terwijl om 17.30 de productie nog iets achtergebleven was. Tevens de eerste dag van 2012 die een plaatsje in mijn top 25 heeft bereikt.
Eindscore van 22 mei 18,96 kWh of 6,32 kWh/kWp
Eindscore van 23 mei 19,52 kWh of 6,51 kWh/kWp
A'dam PVOutput
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
gisteren 12,01 kWh 5,72 kWh/kWp
vandaag 11,99 kWh 5,71 kWh/kWp
Zelfbouw:
gisteren: 1,05 kWh 5,25 kWh/kWp
vandaag 1,04 kWh 5,20 kWh/kWp
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Netjes hoor, voor zelfbouw. Leuk bezig!stef110 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 21:57:
evergreens:
gisteren 12,01 kWh 5,72 kWh/kWp
vandaag 11,99 kWh 5,71 kWh/kWp
Zelfbouw:
gisteren: 1,05 kWh 5,25 kWh/kWp
vandaag 1,04 kWh 5,20 kWh/kWp
stef
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Nu druk aan het solderen.
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Idem. Hier 5,72 kWh/kWp. Beste dag tot nu toe (maar we zijn pas twee maanden in business).c70070540 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 21:55:
Lekkere dag vandaag. Meeste opbrengst dit jaar. 5,63kWh/kWp voor een WZW installatie.
Het is ook mijn eerste voorjaar, de maanden voor die 2 maanden maken niet heel erg uit.hansdegit schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 22:03:
Idem. Hier 5,72 kWh/kWp. Beste dag tot nu toe (maar we zijn pas twee maanden in business).
Geen record, maar wel aardig in de buurt met 6,25 kWh/kWp. Als ik het zo lees nog best een forse productie.
In Utrecht en deels op oost
Geen onweer gelukkig.
De vooruitzichten zien er prima uit
met de zelfbouw paneeltjes nieuw record!!
stef
@Stef: ik vind het echt supergaaf dat je gewoon je eigen panelen hebt gemaakt!
Hoe significant is die laatste decimaal bij je opbrengst?hansdegit schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 21:43:
In Schagen vandaag 32.373kWh. Nog beter dan gisteren, dus we hebben een nieuwe topdag. 5,8173 kWh/kWp.
A'dam PVOutput
Totaal niet. Ik deel gewoon het aantal Watts door 5565. Dan krijg je wel eens wat cijfers achter de komma.ericplan schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 21:54:
[...]
Hoe significant is die laatste decimaal bij je opbrengst?
Ik zal voortaan minder cijfers in de copy&paste actie meenemen
Stef respect hoor voor je zelfbouwpanelen
Hier een 6,87 kWh/kWp met een koel briesje van af "die Ostsee", niet gek voor eenhansdegit schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 21:43:
In Schagen vandaag 32.373kWh. Nog beter dan gisteren, dus we hebben een nieuwe topdag. 5,8173 kWh/kWp.
door een stekkerpiloot ontworpen zonnepanelensysteempje

En blijkbaar was het toch een beetje heiig vandaag, want ik haal de top opbrengst van gisteren niet (6,53 kWh/kWp)
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
En ook in Amsterdam bij mij:Wai_AM schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 20:32:
25-05-2012 Amsterdam SunnyBeam: 8,59 kWh is 6,81 kWh/kWp
Record dag van 2012 !
20,85 kWh
6,95 kWh/kWp
Goed voor een plaatsje in de top 25 allertijden.
A'dam PVOutput
14,97 kWh op het zuiden
6,48 kWh/kWp

13,04 kWh 6,21 kWh/kWp evergreens
1,15 kWh 5,75 kWh/kWp zelfbouw
stef
Utrecht 2080 Wp (zuid + 18 west) en 950 Wp (oost + 18 graden zuid)
In dat licht is die 7,15 natuurlijk helemaal mooi
Edit: Het werd nog meer door de meter die nog laat liep...
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2012 11:34 ]
Luie MPP tracker op de Kostal. Tot vanochtend 10:00 dus amper productie.
Schade valt mee, 32.355 kWh. Da's 5.814 kWh/kWp. Maar de idee dat ik flink wat gemist heb vandaag is toch slecht te verteren.
Kingsun (noordlimburg): 6,84 kWh/kWp (20 graden HH,zuid)
Suntech (hh ca 50 graden, zuid): 5,71 kWh/kWp
MSK (hh ca 50 graden, West): 5,21 kWh/kWp
Ik zie dat deze maand de Kingsun setup enorme sprongen maakt
[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 25-05-2012 22:33 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
@hansdegit ligt dus niet aan kostal maar aan jou configuratie
interessant...Hoe kom jij tot die conclusie?
SMA heeft inmiddels een sweep algoritme in zijn omvormers gestopt
Sungrow omvormers hebben ook zo'n feature
En Tenesol ook
Dat hebben die jongens niet bedacht omdat ze een hansdegit configuratie verwachtten.
De max bleef steken op zo'n 83% van STC. Is dat een beetje te verwachten voor een warme dag zonder wolken of betekent het dat de atmosfeer hier toch nog niet zo heel lichtdoorlatend was (vocht, vervuiling, etc.)? Ik weet dat temperatuur grote invloed heeft, maar is het zo groot? Met de wind zullen de panelen vandaag nog niet eens zo warm geweest zijn waarschijnlijk.
Ik vind het een mooie score. De warmte maakt wel pittig verschil hier. Jouw 83% haal ik bij lange na niet.Ik Keessie schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 23:03:
[...]
De max bleef steken op zo'n 83% van STC. Is dat een beetje te verwachten voor een warme dag zonder wolken of betekent het dat de atmosfeer hier toch nog niet zo heel lichtdoorlatend was (vocht, vervuiling, etc.)? Ik weet dat temperatuur grote invloed heeft, maar is het zo groot? Met de wind zullen de panelen vandaag nog niet eens zo warm geweest zijn waarschijnlijk.
Verbaas me wel elke keer weer over de grote hoeveelheid factoren die een rol spelen. Telkens als je denkt het wel te weten, komt er weer wat nieuws om de hoek kijken. Houd het ook wel een beetje spannend natuurlijk
Verschil tussen meer dan 106% STC en 83% STC binnen twee weken (10 graden verschil luchttemperatuur en toen met reflecterende wolken) is stuk groter dan ik had verwacht. Weer wat geleerd.
Het is erg interessant om alle factoren te leren kennen en alles bij te houden om het exacte geleverde vermogen te verklaren, maar het mooie van PV is dat het niet allemaal hoeft. Uiteindelijk komt het aan het eind van het jaar er gewoon op neer of ze hun verwachte kWh hebben geproduceerd. Misschien 1x in de maand de kWh stand noteren om te zien of ze het nog naar verwachting doen, maar alle details over temperatuur van de cellen, diffuse straling, wolkje hier, ideale hoek; in principe is het mierenn**ken. Voor de echte tweakerIk Keessie schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 23:31:
Okay, goed om even een indicatie te hebben, dank je.
Verbaas me wel elke keer weer over de grote hoeveelheid factoren die een rol spelen. Telkens als je denkt het wel te weten, komt er weer wat nieuws om de hoek kijken. Houd het ook wel een beetje spannend natuurlijk
Verschil tussen meer dan 106% STC en 83% STC binnen twee weken (10 graden verschil luchttemperatuur en toen met reflecterende wolken) is stuk groter dan ik had verwacht. Weer wat geleerd.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Wat maakt je die max uit als je nota bene een record opbrengst hebt?Ik Keessie schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 23:03:
Niet zo hoog als de meesten, maar toch ook een record met 13,9 kWh -> 6,44 kWh/kWp vandaag (Gouda, ZZO, 15 graden)
Die max is alleen maar een getalletje, zo spannend is die niet. Ik zit nog lager op dat cijfer, mijn opbrengst is echter hoger. Wat zou jij kiezen?
mmm het betere mierengen**k.antonboonstra schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:28:
[...]
maar alle details over temperatuur van de cellen, diffuse straling, wolkje hier, ideale hoek; in principe is het mierenn**ken. Voor de echte tweakeris het natuurlijk bloedserieuze finetuning en alles willen verklaren.
gefeliciteerd trouwens.
dat de zon nog veel mag schijnen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb al gekozen, nl. een godsvermogen uitgeven om in een niet ideale situatie toch nog een goed rendement te halen. Nu is het een kwestie van uitpluizen, met nog maar 5 weken data (dus een record heb je al snel), of dat effect heeft gehad.Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 12:16:
[...]
Wat maakt je die max uit als je nota bene een record opbrengst hebt?
Die max is alleen maar een getalletje, zo spannend is die niet. Ik zit nog lager op dat cijfer, mijn opbrengst is echter hoger. Wat zou jij kiezen?
Voor mij is het allemaal nog nieuw (en zoals antonboonstra al omschrijft, heel boeiend om alles uit te pluizen ook al is het niet nodig). Ik wilde graag weten wat de invloed van de temperatuur kan zijn in de praktijk en of mijn systeem op dat gebied een beetje naar behoren functioneert. Dan is dat cijfer wel degelijk een handig middel om te vergelijken.
Dat begrijp ik heel goed. STC is echter voor vergelijken niet erg handig.Ik Keessie schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 13:43:
[...]
Ik heb al gekozen, nl. een godsvermogen uitgeven om in een niet ideale situatie toch nog een goed rendement te halen. Nu is het een kwestie van uitpluizen, met nog maar 5 weken data (dus een record heb je al snel), of dat effect heeft gehad.
Voor mij is het allemaal nog nieuw (en zoals antonboonstra al omschrijft, heel boeiend om alles uit te pluizen ook al is het niet nodig). Ik wilde graag weten wat de invloed van de temperatuur kan zijn in de praktijk en of mijn systeem op dat gebied een beetje naar behoren functioneert. Dan is dat cijfer wel degelijk een handig middel om te vergelijken.
Het is niet alleen van oriëntatie afhankelijk, maar ook van tilt. Jij hebt bijvoorbeeld 15 tilt. Dan heb je inderdaad als effect een doorgaans redelijk laag % STC. Heb ik ook.
Dat hoeft niet erg door de werken in de productie.
Gisteren zo doorgaans een 2200W op een 3030Wp systeem, echter uiteindelijk 7,16 kWh/kWp op de teller. Dat laatste is waar het om draaid. Hoeveel kWh haal je binnen.
Een hoge STC % krijg je met een stijl dak (50 tilt ofzo) en dan strak op zuid. Midden in de winter als een wolk wegtrekt en je volle zon krijgt, en dat midden op de dag. Spannende omstandigheden voor een PV systeem? Nou niet bepaald.
Het systeem was hier spotgoedkoop, natuurlijk tegenwoordig is het nog goedkoper.
Wat heb je thuis staan wat 25 jaar of meer meegaat? Het huis zelf wellicht. De rest gaat allemaal korter mee. Tis maar hoe je het bekijkt.
25 jaar stroom inkopen kan echt nergens en zou enorm duur zijn.
(ondertussen kan het eigenlijk beter verder in het zonnestroomtopic, maar het staat hier nu eenmaal)Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 16:41:
[...]
Dat begrijp ik heel goed. STC is echter voor vergelijken niet erg handig.
Het is niet alleen van oriëntatie afhankelijk, maar ook van tilt. Jij hebt bijvoorbeeld 15 tilt. Dan heb je inderdaad als effect een doorgaans redelijk laag % STC. Heb ik ook.
Volgens mij hebben we het over verschillende zaken. Ik heb het niet over piekmomenten. Mijn 2160 Wp systeem heeft er 2505 W (116 % STC) uitgeknald op een enkel moment. Leuk om te zien, maar verder totaal nutteloos. Dat was dan ook niet het cijfer waar ik naar vroeg.
Het ging mij om de vraag wat een beetje normale reactie van zonnestroompanelen op temperatuur is. Het piekvermogen (vermogen aan de top van de curve, niet de uitschieters van een seconde hier of daar ... niet dat je die hebt zonder wolken) op warme wolkenloze dagen als deze als percentage van STC is dan zeer geschikt om een vergelijk te maken. Om meer ging het niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Basket Kees op 26-05-2012 17:27 ]
Zal ik dat voor je uitrekenen en in een lijstje stoppen?Ik Keessie schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 17:26:
[...]
(ondertussen kan het eigenlijk beter verder in het zonnestroomtopic, maar het staat hier nu eenmaal)
Volgens mij hebben we het over verschillende zaken. Ik heb het niet over piekmomenten. Mijn 2160 Wp systeem heeft er 2505 W (116 % STC) uitgeknald op een enkel moment. Leuk om te zien, maar verder totaal nutteloos. Dat was dan ook niet het cijfer waar ik naar vroeg.
Het ging mij om de vraag wat een beetje normale reactie van zonnestroompanelen op temperatuur is. Het piekvermogen (vermogen aan de top van de curve, niet de uitschieters van een seconde hier of daar ... niet dat je die hebt zonder wolken) op warme wolkenloze dagen als deze als percentage van STC is dan zeer geschikt om een vergelijk te maken. Om meer ging het niet.
Temperatuur heeft invloed staat gewoon in de datasheet. Via STC % beoordelen is omslachtiger en minder nauwkeurig.
Als je productie normaal is, zou het % STC wel normaal zijn, zo kan je ook redeneren.
Echter, zoals gezegd, ik maak zo een tabel ervan. Wat voor panelen heb je geïnstalleerd?
Nog makkelijker is om op Photovoltaikforum.com een .xls te downloaden.Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 18:49:
[...]
Zal ik dat voor je uitrekenen en in een lijstje stoppen?
Temperatuur heeft invloed staat gewoon in de datasheet. Via STC % beoordelen is omslachtiger en minder nauwkeurig.
Als je productie normaal is, zou het % STC wel normaal zijn, zo kan je ook redeneren.
Echter, zoals gezegd, ik maak zo een tabel ervan. Wat voor panelen heb je geïnstalleerd?
http://www.photovoltaikfo...lleistung-t47972-s10.html
Zie je direct wat de invloed is van temperatuur op jouw opbrengst
Gaan we trouwens de 7.0 kWh/kWp aantikken vandaag? Het gaat er om spannen. Zit nu op 6,98.
/edit
Dat hebben we dus gered. Totaal vandaag 21.02 kWh of 7.01 kWh/kWp. Geen record, maar wel goed voor de tweede plaats
[ Voor 13% gewijzigd door ericplan op 26-05-2012 21:04 ]
A'dam PVOutput
Ik zie op deze post tijd toch echt niet meer staan dan 6.47 KWh/KWpericplan schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 19:22:
[...]
Nog makkelijker is om op Photovoltaikforum.com een .xls te downloaden.
http://www.photovoltaikfo...lleistung-t47972-s10.html
Zie je direct wat de invloed is van temperatuur op jouw opbrengst
Gaan we trouwens de 7.0 kWh/kWp aantikken vandaag? Het gaat er om spannen. Zit nu op 6,98.
/edit
Dat hebben we dus gered. Totaal vandaag 21.02 kWh of 7.01 kWh/kWp. Geen record, maar wel goed voor de tweede plaats
http://www.e2fb.nl/Sol/
Of bedoel je niet je eigen zonnekoningkjes ?
Dat heb je goed gezien, dat is de waarde die de omvormer geeft. Ik heb twee geijkte kWh-tellers en momenteel een correctiefactor in gebruik om de echte waarde te berekenen. Binnenkort hoop ik ZonPHP rechtstreeks te koppelen aan deze kWh-tellers, zodat de opbrengst nog nauwkeuriger weergegeven wordt. De correctiefactor is n.l. enigzins afhankelijk van het jaargetijde. De huidige factor is berekend door de opbrengst van een jaar te meten en de resultaten van de omvormer en de geijkte teller op elkaar te delen. Op de Zon in Amsterdam site staat de opbrengst met correctiefactor.PClop schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 21:24:
[...]
Ik zie op deze post tijd toch echt niet meer staan dan 6.47 KWh/KWp
http://www.e2fb.nl/Sol/
Of bedoel je niet je eigen zonnekoningkjes ?
[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 26-05-2012 22:15 ]
A'dam PVOutput
Heel aardig aangeboden, maar via mijn omslachtige weg heeft hansdegit mij heel vriendelijk voorzien van het praktijkvoorbeeld waar ik naar op zoek was. De tabel heb ik, de temperatuur van de panelen op dagen als deze niet.Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 18:49:
[...]
Zal ik dat voor je uitrekenen en in een lijstje stoppen?
Toch bedankt.
Edit: Om het terug te buigen naar on topic: net 19 Wh meer dan gisteren
Voor een set die directe instraling na 18.00 u mist en in de ochtend net een half uurtje later op gang komt dan een set met volledig vrije hemel vind ik het niet slecht.
[ Voor 32% gewijzigd door Basket Kees op 26-05-2012 21:51 ]
Dat kan wel kloppen, als ik de waardes van mijn XS2000 uitlees met mijn eigenbouw pclink rs485-usbericplan schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 21:38:
[...]
Dat heb je goed gezien, dat is de waarde die de omvormer geeft. Ik heb twee geijkte kWh-tellers en momenteel een correctiefactor in gebruik om de echte waarde te berekenen. Binnenkort hoop ik ZonPHP rechtstreeks te koppelen aan deze kWh-tellers, zodat de opbrengst nog nauwkeuriger weergegeven wordt. De correctiefactor is n.l. enigzins afhankelijk van het jaargetijde. De huidige factor is berekend door de opbrengst van een jaar te meten en de resultaten van de omvormer en de geijkte teller op elkaar te delen. Op de Zon in Amsterdam site staat de opbrengst met correctiefactor.
van antratek in masterlog 1.0.0.33 dan krijg ik ook hogere waardes dan met de solarlog 100e
1050 WP op 10 graden zuid.
1050 WP op 20 graden oost.
520 WP op ongeveer 15 graden west.
Weer een dag boven de 30 kWh.
600.239 kWh opgewekt in 30 dagen.
Waarvan 426 kWh volgens de meter terug geleverd.
Ik is blij
iMac, A1370, DS-412+, Yingli, Kostal, https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=7287&sid=67244
Kunnen aspirant PV-kopers ook daar kijken hoe merken/typen/opstellingen etc. presteren, en evt. onderling zelf vergelijken.
Mijn 3 Sonnenertrag-installaties (dagproduktie wordt 's nachts om 3.00u door Sonnenertrag.eu bijgewerkt):
http://www.zonnestroomopb...c-190w61/16489/17166.html
http://www.zonnestroomopb...chstp190/16489/17126.html
http://www.zonnestroomopb...unjym260/16489/16781.html
En op PVoutput.org (near realtime (update interval 5 minuten) zijn dat respectievelijk:
http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=3817
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=3572&sid=3818
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=3572&sid=3825
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik weet 't. Jarenlang in Den Haag tegen de duinen aan gewoond. Zeer lokaal verschijnsel, want een paar honderd meter landinwaarts is het gewoon over en schijnt de zon weer. En misschien valt je genormeerde opbrengst wat tegen, in absolute zin hark je aardig wat kWh's naar binnen.hansdegit schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:20:
Zeedamp zuigt als een Nilfisk.
A'dam PVOutput
Dank voor de oppepper. Volledig onterecht probeer ik onze installatie te spiegelen aan die van Eric in Alkmaar. De lat ligt hoog, zeg maar, 't is heel stiekem toch een wedstrijdje. Maar je hebt gelijk: ik denk dat we ons jaarverbruik wel gaan opwekken. Nu iets meer dan twee maanden bezig en reeds 1350+ opgewekt. Ach, het gaat best aardig. Ik ben alleen zo'n rare die altijd maximaal wil.ericplan schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:36:
[...]
Ik weet 't. Jarenlang in Den Haag tegen de duinen aan gewoond. Zeer lokaal verschijnsel, want een paar honderd meter landinwaarts is het gewoon over en schijnt de zon weer. En misschien valt je genormeerde opbrengst wat tegen, in absolute zin hark je aardig wat kWh's naar binnen.
hansdegit schreef op maandag 28 mei 2012 @ 20:20:
Zeedamp zuigt als een Nilfisk.

Man, ik las je opmerking net toen ik een slok koffie nam.
Het resulteerde in een koffiefontein en buikpijn van het lachen
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Vandaag net iets koeler en daarmee weer een klein recordje (was: 6.44 kWh/kWp, is: 6.5 kWh/kWp). Dit begint nu echt wel de max van deze opstelling te worden, denk ik.
Nog blij met de SolarEdge installatie?
A'dam PVOutput
Nog steeds erg heet hier langs de Oost-grens.
[ Voor 29% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-05-2012 22:37 ]
Blij met SolarEdge? In de huidige omstandigheden presteert het goed. Ik durf niet goed in te schatten hoeveel slechter een (veel) goedkopere keuze had gepresteerd. En het moet nog blijken hoe groot de invloed van schaduw in de tussenseizoenen is op de jaarproductie. Als het 900 kWh/kWp of meer wordt dan ben ik blij met SolarEdge en vind ik het de extra investering waard geweest (hoewel het financieel nooit zal renderen, maar dat vind ik niet zo erg, zelfs met deze kosten zal het uiteindelijk zichzelf terugverdienen). We zullen zien.
Ondertussen blijft het een heerlijk gevoel, die kWhtjes die elke dag weer het net ingepompt worden, alleen maar doordat er zonnestralen op de panelen vallen. De opbrengsten bijhouden is leuk, genieten van schone stroom nog beter
Ben benieuwd of de Sanyo's beter presteren; we gaan het zien.
Sinds 14 Mei zitten we nu met een stroom overshot

Trouwens geen mist of bewolking bij mij gisteren, maar een perfecte 'sinus'.
[ Voor 13% gewijzigd door antonboonstra op 29-05-2012 13:58 ]
5,13 kWh 2,44 kWh/kWp
Dat het snel weer beter mag worden.
stef
Hier heel de dag helemaal dicht met af en toe een wat dunner zondoorlatend laagje. Resultaat 6.37 kWh -> 2.95 kWh/kWp. Toch weer mooi 122% van het gemiddelde dagverbruik ... je kan ze maar binnen hebben
Nog tien minuten dan zal de zon hier 'weg' zijn. Ik zie nu 9996Wh op mijn logsoftware (Sunny Explorer) en nog een vermogen van 37W. Ben benieuwd of ik de 10kWh nog ga halen.
De software zegt 9999Wh, het display op de SunnyBoy 10.00Kw en dat komt dan neer op 6,67kWh/kWp
En met de opbrengst van gisteren erbij, zit ik deze 'maand' op een totaal van 11,7kWh
[ Voor 25% gewijzigd door Snowmiss op 30-05-2012 22:37 . Reden: opbrengsten toegevoegd ]
denk dat de 'waarheid' is een aparte (nauwkeurige) kWh-meter maar te hanteren. Software + SMA-display willen nogal 'af fabriek' wat afwijkingen tonenSnowmiss schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 21:06:
Gistermiddag is de installatie begonnen om 16.30 uur. Vandaag voor het eerst een hele dag opbrengst:
Nog tien minuten dan zal de zon hier 'weg' zijn. Ik zie nu 9996Wh op mijn logsoftware (Sunny Explorer) en nog een vermogen van 37W. Ben benieuwd of ik de 10kWh nog ga halen.
De software zegt 9999Wh, het display op de SunnyBoy 10.00Kw en dat komt dan neer op 6,67kWh/kWp
En met de opbrengst van gisteren erbij, zit ik deze 'maand' op een totaal van 11,7kWh
Inderdaad (ik heb ergens op het forum 13% gezien), maar een aparte meter is er niet tussen geplaatst. Als ik dat als nog ga (laten) doen, dan kan ik zien wat het verschil bij mij is.NielsTn schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 23:14:
[...]
denk dat de 'waarheid' is een aparte (nauwkeurige) kWh-meter maar te hanteren. Software + SMA-display willen nogal 'af fabriek' wat afwijkingen tonen
Verschil is er zeker tussen een geijkte meter en de display van de SMA. Dit verschil is echter geen vast percentage maar hangt af van de opbrengst. Bij mij is op een dag met wolken het verschil groter dan op een geheel onbewolkte dag.Snowmiss schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 23:24:
[...]
Inderdaad (ik heb ergens op het forum 13% gezien), maar een aparte meter is er niet tussen geplaatst. Als ik dat als nog ga (laten) doen, dan kan ik zien wat het verschil bij mij is.
A'dam PVOutput
Dat doet mij er toe neigen om het gewoon te laten zoals het is. Als ik de komende jaren gewoon van deze getallen uitga, dan is dat voor mij thuis mooi vergelijken en op den duur weet ik dan ook niet beterericplan schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 09:15:
[...]
Verschil is er zeker tussen een geijkte meter en de display van de SMA. Dit verschil is echter geen vast percentage maar hangt af van de opbrengst. Bij mij is op een dag met wolken het verschil groter dan op een geheel onbewolkte dag.
Verwijderd
Ondanks dat de wisselstroommeter de belangrijkste meter is, wil ik ook nog steeds de opbrengst weten. Dat er een verschil van 13% in kan zitten, laat ik verder in het midden. Anders moet ik zoveel meters op gaan hangen, waardoor ik daar eerder mijn opgebrachte energie aan kwijt ben, voordat het nog de wisselstroommeter bereikt.
totaal opgewekt: 49 kWh uit 420Wp op zuid; 25 graden hellingshoek
genormeerde waarde is dan 116,667 kWh/kWp
Die laatste 10 dagen waren om te smullen!
Daar willen we er graag meer van
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Dat is niet zo heel veel? Last van veel schaduw?MieJuul schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 21:49:
De resultaten van de maand Mei zijn als volgt:
totaal opgewekt: 49 kWh uit 420Wp op zuid; 25 graden hellingshoek
genormeerde waarde is dan 116,667 kWh/kWp
Die laatste 10 dagen waren om te smullen!
Daar willen we er graag meer van
122,34kWh/kWp op een WZW installatie in mei. (Totaal 230kWh op een 1880Wp installatie)
Mei 2012
Totaal: 278.73 kWh
Genormeerd: 129.04 kWh/kWp
Een installatie op ZO onder 15 graden in Gouda, schaduw tot 06.30 u en na 18.00 u.
Goede nieuws is wel dat mijn meterstand weer terug is in begin december
[ Voor 17% gewijzigd door WouterB op 31-05-2012 22:35 ]
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
13/05/12 12.001kWh 8.109kWh/kW
recorddag hier
398.85kwh 139.46 kWh/kWp
Enschede, pal Zuid, tilt 45 graden, Sunny Beam gemeten.
Hier in Schagen 673.030 kWh, da's 120.940 kWh/kWp.
edit:
@Speksteenkachel: daar hebben de Schagenezen nooit een reden voor nodig, hoor!
Nog even naar mijn beste paneel gekeken (aan DC zijde, dus conversieverliezen buiten beschouwing gelaten). A8 (paneel op Zuid) doet een heel behoorlijke 35,1 kWh (da's 132,45 kWh/kWp) voor de maand mei.
Toch wel leuk, module level reporting.
[ Voor 63% gewijzigd door hansdegit op 31-05-2012 23:09 ]
Klopt, de panelen liggen op het dak van de garage.c70070540 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:16:
[...]
Dat is niet zo heel veel? Last van veel schaduw?
122,34kWh/kWp op een WZW installatie in mei. (Totaal 230kWh op een 1880Wp installatie)
De zon verdwijnt (gemiddeld genomen voor mei) rond 18.00 achter het huis (m'n eigen nog wel
Dus ja, die laatste paar uur pik ik niet mee helaas.
Dit topic is gesloten.