Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 20:48:
zowel bij hans(degit), als bij mij lijkt in ieder geval het zuidwesten of westen bijna gelijkwaardig aan zuid; of soms beter, hier word gepraat over 80% average max, ik zie dat feitelijk heel anders.
het is wel interessant om te zien dat leveranciers die dat spontaan komen bekijken, wellicht ook die gene zijn die je moet hebben.
Ik zie bijna hetzelfde tussen
mijn systeem en die van
Klaver4. We zitten in hetzelfde gebied en als ik van juli 2011 tot gisteren kijk heeft het (identieke) systeem van Klaver4 82,2% opgeleverd van mijn opbrengst.
Ik zit op ZZO (160°) zonder schaduw, hij op WZW (230°) met wat schaduw in de wintermaanden. Zonder schaduw denk ik dat hij op 90% van mijn opbrengst zou zitten. Die 80% is dus wat mij betreft ook te negatief.
Ook wordt vaak alleen gehamerd op windrichting, helling en schaduw, maar wordt vrij zicht op de hemelkoepel gemakshalve vergeten. Ik ben er zelf al
achtergekomen dat dit toch een aanzienlijke invloed heeft op je jaaropbrengst. Sideria heeft daar ook een mooi
uitgebreid artikel over geschreven (zie vooral de paragraaf "De ideale hellingshoek in de praktijk..").
Ik denk dat
dit systeem hierdoor meer last heeft van de dakkapel, dan je op basis van alleen schaduw zou verwachten.
de zon staat inmiddels op het beste moment bijna loodrecht op de nok, en beschijnt :
oost en west maximaal
zuid op 20 graden ook.
neem dus geen 4 panelen+soladin of steca op oost of west
en ook geen dual mpp omvormer die niet >75% van het accumulatie vermogen kan verwerken.
dat wil je dus in april-aug echt niet hebben.
Zoals Neanderthaler71 al aangeeft, vooral afhankelijk van de dakhoek.
[
Voor 19% gewijzigd door
antonboonstra op 15-06-2012 13:42
]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst