[quote]
dunklefaser schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:51:
[...]
Ik wist niet eens dat de Omnik webportal aan voorspellingen doet, zoveel ik weet kan je de verwachte opbrengst (=estimate?) niet eens opgeven.
Omnik heeft verschillende portals een daarvan is Solardesign =>
http://www.omnik-solar.com/login
Hier kan je een estimate laten uitrekenen. Hij is vrij nauwkeurig (tot nu toe) houd echter geen rekening met schaduw vermoed ik. Maar de overige waardes zijn dacht ik vrij nauwkeurig. Bij mij komt het aardig uit binnen 5% tot nu toe (1 1/2 jaar).
De andere is de meer bekende Omnik portal waar je dus geen estimates in te zien krijgt maar je dagelijkse en historische productie. =>
http://www.omnikportal.com
Ik probeer aan de hand van die estimates en mijn werkelijke productie uit te reken hoeveel stroom ik nog moet reserveren (in mijn geval voor de maanden october, november december en Januari). In februari loopt mn contract af en word mn meterstand weer opgenomen. Door mn ferraris meter uit te lezen en met de beginstand te vergelijken weet ik wat ik over hou. Volgens mn estimates ga ik dan ongeveer zoveel productie draaien en kan ik dus X KW/U (in mijn geval bijna 500 KW/U) nog gebruiken om bijvoorbeeld electrische bij te verwarmen. Vanaf october t/m januari hou ik het dus bij.
Mn CV staat nu in de ochtend op 17 graden en er word tot 18,5 graden electrische bijverwarmd. per dag word er nu in october minder dan 1 uur bijverwarmd is ongeveer 2 KW/U. De CV slaat (voor october) niet of nauwelijks meer aan. Ik vrees dat vanaf november tm Januari wel langer zal moeten worden bijverwarmd heb echter nog een aardige buffer over.
Mijn estimates:
Werkelijk productie (ik rond even af):
jan 70 - feb 146 - mrt 240 - apr 418 - mei 486 - jun 534 - jul 507 - aug 433 - sep 290 - oct 172
Ligging bijna pal oost (zo'n 93 graden OOZ) 3990 KW op 35 graden dak ligging Heemstede.
[
Voor 46% gewijzigd door
Snarfie31 op 31-10-2015 10:17
]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M