Hum, met een Y kabel ertussen dropt mijn voltage naar 120V???
Dat lijkt me toch niet de bedoeling?
Verwijderd
Hoe heb je het nu aangesloten dan? De bedoeling is dat het is aangesloten zoals onderstaande afbeelding. De Y-kabel gebruik je om de ene string van 12 panelen te verdelen over 2 MPP ingangen.Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 13:25:
Hum, met een Y kabel ertussen dropt mijn voltage naar 120V???
[ Voor 28% gewijzigd door antonboonstra op 07-10-2015 14:59 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
antonboonstra schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:48:
[...]
Hoe heb je het nu aangesloten dan? De bedoeling is dat het is aangesloten zoals onderstaande afbeelding. De Y-kabel gebruik je om de ene string van 12 panelen te verdelen over 2 MPP ingangen. Sowieso verstandig om eerst met een multimeter de spanning vanaf de panelen te meten, voordat je deze op de omvormer aansluit.
[afbeelding]
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Elkaar aanvullen is idd beter dan mekaar, .......... je weet wel.
Verwijderd
Ik neem hem even mee naar het andere topicantonboonstra schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:48:
[...]
Hoe heb je het nu aangesloten dan? De bedoeling is dat het is aangesloten zoals onderstaande afbeelding. De Y-kabel gebruik je om de ene string van 12 panelen te verdelen over 2 MPP ingangen.
Sowieso verstandig om eerst met een multimeter de spanning vanaf de panelen te meten, voordat je deze op de omvormer aansluit. Heb je de twee strings van 6 panelen wel met elkaar doorverbonden, zodat je een string van 12 panelen krijgt? Welke spanning meet je op deze string? Sluit 'm daarna eens aan zonder Y kabel. Deze is alleen nodig om piekverliezen te voorkomen en vandaag hebben we toch weinig pieken...
[afbeelding]
antonboonstra schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:48:
[...]
Hoe heb je het nu aangesloten dan? De bedoeling is dat het is aangesloten zoals onderstaande afbeelding. De Y-kabel gebruik je om de ene string van 12 panelen te verdelen over 2 MPP ingangen.
Sowieso verstandig om eerst met een multimeter de spanning vanaf de panelen te meten, voordat je deze op de omvormer aansluit. Heb je de twee strings van 6 panelen wel met elkaar doorverbonden, zodat je een string van 12 panelen krijgt? Welke spanning meet je op deze string? Sluit 'm daarna eens aan zonder Y kabel. Deze is alleen nodig om piekverliezen te voorkomen en vandaag hebben we toch weinig pieken...
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Joris 407 op 10-10-2015 22:20 ]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Voor 2 panelen achter elkaar..Barrycade schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:03:
5% dat valt toch wel mee?
5% is toch vaak ook de tolerantie van dit soort panelen?
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Hier (in het zuiden des lands) anders ook meer dan genoeg bewolking:Joris 407 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:59:
Waarom nou precies midden op de dag bewolking?[afbeelding]
Weer een prima dag voor oktober in ieder geval!
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Verwijderd
ik zag ze hangen de vliegtuigstrepen, maar de zon stond er net boven in alkmaar, in castricum dus niet...Joris 407 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:59:
Waarom nou precies midden op de dag bewolking?[afbeelding]
[ Voor 54% gewijzigd door Diamon op 11-10-2015 19:59 ]
And The Only One
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Verwijderd
6000 Wh, wow. Doe mij die panelen eens!Nicap schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 23:35:
Hier ook een goeie dag. 6000Wh/kW exact. Morgen wordt ook zo'n mooie dag geloof ik(hoop het iig)
[ Voor 37% gewijzigd door antonboonstra op 12-10-2015 10:03 ]
Signatures zijn voor boomers.
Hier helemaal niet... Tot iets na 11 uur ging het goed en toen kwam er hoge bewolking in. Mijn top lag vandaag om 12:05 (gisteren om 15:00). Ik haal vandaag in ieder geval wel mijn target (5,55kWh), maar niet van harte...hjs schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:04:
Zucht, wat is die portal van Samil toch brak, laatste input is van 8 oktober in de ochtend.
Ben wel nieuwsgierig hoe zonnig het thuis is nl
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Verwijderd
[ Voor 35% gewijzigd door zonoskar op 12-10-2015 17:06 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat had 6,0 moeten zijn denk ik ofnie? Loop nog niet zolang mee, had het gewoon overgenomen van PVoutput, daar staat 6.000, dus ik dacht dat dat duizendtallen waren. Leermoment.Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:09:
[...]
6000 Wh, wow. Doe mij die panelen eens!
Verwijderd
Nicap schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 17:08:
[...]
Dat had 6,0 moeten zijn denk ik ofnie? Loop nog niet zolang mee, had het gewoon overgenomen van PVoutput, daar staat 6.000, dus ik dacht dat dat duizendtallen waren. Leermoment.
Volgens mij doe je helemaal niets verkeerd, bij PVOut staat, 6.000kWh/kW en jij maaktNicap schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 17:08:
[...]
Dat had 6,0 moeten zijn denk ik ofnie? Loop nog niet zolang mee, had het gewoon overgenomen van PVoutput, daar staat 6.000, dus ik dacht dat dat duizendtallen waren. Leermoment.
Die hoek is toch meegenomen in je estimate?zonoskar schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 17:05:
Hmm, ik zit pas op 46% van de estimate voor oktober. Alleen de eerste 2 dagen kwam ik boven de 4kWh/W. Ik denk dat de vlakke opstelling van 21 graden me hier parten speelt. En ook het slechte weer de afgelopen dagen.
Verwijderd
En ik moet een nieuwe bril inderdaadPClop schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 00:07:
[...]
Volgens mij doe je helemaal niets verkeerd, bij PVOut staat, 6.000kWh/kW en jij maakt
daar 6000Wh/KW van, dat is het zelfde
Tís net dat we dat hier schrijven als 6kWh/kWp
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Ja, natuurlijk. Stom. Dan is het gewoon het weer. Vandaag was de omvormer nog niet eens opgestart toen ik naar mijn werk vertrok. Zal wel weer geen beste dag worden.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 07:33:
Die hoek is toch meegenomen in je estimate?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
De hoek wel (bijv via PVGIS), als je een liefhebber bent kijk je nog op bijv:Wailing_Banshee schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 07:33:
[...]
Die hoek is toch meegenomen in je estimate?
Ik zit nu op 52% van mijn estimate, het lijkt er dus op dat mijn estimate wel redelijk klopt (tot nu toe!) Maar zonder historische gegevens weet ik dat natuurlijk niet zeker....
[ Voor 8% gewijzigd door zeegerd op 13-10-2015 09:57 ]
There's nothing moister than an oyster.
Nieuw-Beerta heeft heel ander weer dan wij. Lauwersoog is ook meestal anders.zeegerd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:54:
[...]
De hoek wel (bijv via PVGIS), als je een liefhebber bent kijk je nog op bijv:
http://www.zonurencalculator.nl/sun_hours_calculation en wellicht Nieuw-Beerta als redelijke schatting.
Had je bijv een flink betere opbrengst dan verwacht, dan blijkt daartegenover waarschijnlijk een hoger aantal zonuren dan gemiddelde (van afgelopen jaren) te staan.
Hier intussen 68% van de est.Overigens: toch relatief lage opbrengsten vergeleken met anderen hier, maar dat is bij ons precies ook te wijten aan een zeer kleine paneelhoek.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Op ZZO en 35° helling gaat het hier (dichtbij Groningen) momenteel prima. Volgens de wolkenradar zit ik net in een zo goed als wolkenloze strook in Noord-Nederland. De L/L warmtepomp draait alweer op zonnestroom om mijn tot 17°C afgekoelde huis weer een beetje op temperatuur te brengen.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:04:
[...]
Nieuw-Beerta heeft heel ander weer dan wij. Lauwersoog is ook meestal anders.
En mijn opbrengsten zijn ook laag, vergeleken met de meeste hier, het duurt best lang voordat de zon op mijn panelen valt met mijn 50 graden van zuid... Ik wil heel graag die ochtend en vroege middag zon ook gaan opvangen! Dus wat panelen op ZO...
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.phpNG00 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:26:
Misschien een stomme vraag, maar waar halen jullie de maand estimate vandaan?
Als je naar pvoutput gaat, dan je systeem wijzigen. Ergens onderin de pagina staat een knopje "Edit Estimates". Als je daar op klikt, zie je onderin de pagina 2 links staan. Als je hier op klikt, kun je de estimates laten uitrekenen en invullen het scherm.NG00 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:26:
Misschien een stomme vraag, maar waar halen jullie de maand estimate vandaan?
Is deze op basis van jullie eigen ervaring aan opbrengsten over eerdere jaren, of op basis van een bepaalde site die dit voor je berekent?
Sinds 29 september in het bezit van zonnepanelen, eerste paar dagen prachtig weer gehad en mooie opbrengsten gezien, daarna beetje ingekakt door de vele dagen met bewolking.
Systeem is 2650 Wp en ligt op het zuidwesten met een hoek van 35 graden.
Tot nu toe heeft oktober al 79,1 kWh opgeleverd.
Geen idee dus of dit in de lijn der verwachtingen ligt aangezien ik nog geen vergelijk heb.
Classic.zonoskar schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:15:
Welke database gebruiken jullie dan in PVgis? Het verschil tussen de classic en de Climate SAF is bij mij significant (276 vs 311 kWh voor oktober).
Iets beter dan gisteren, maar natuurlijk kwam er rond het middag uur weer bewolking... En na het middag uur komt mijn top pas! Zit nu op 4.640kWh (1.487kWh/kW)Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:05:
Een bedroevende dag in het midden van het land, nog geen 2kWh
Even een dipje na de lunch, maar hij gaat nu weer lekker...guppie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:12:
Agh, ik zit op 0.7kWh/kW, hier in het oosten van het land is het al de hele dag mistig en zwaar bewolkt.
tot nu toe 102 kWh van mijn 190 kWh estimate voor oktober.. dat word nog wat.
De volgende keer als ik een nieuwe installatie koop, dan laat ik hem plaatsten in April, niet eind September ;)!
Volgens mij is dat de les die ik ook geleerd heb. En dan te bedenken dat mijn panelen heel augustus in de woonkamer gelegen hebben tijdens de bouwvak. Grr. 600 kWh down the drain.guppie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:12:
De volgende keer als ik een nieuwe installatie koop, dan laat ik hem plaatsten in April, niet eind September
Hier ligt het er sinds begin mei op, maar dat zorgt er wel voor dat het nu steeds meer gaat tegenvallenguppie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:12:
De volgende keer als ik een nieuwe installatie koop, dan laat ik hem plaatsten in April, niet eind September ;)!
Grappig, est. van 198 en 130 binnen in Deventerguppie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:12:
Agh, ik zit op 0.7kWh/kW, hier in het oosten van het land is het al de hele dag mistig en zwaar bewolkt.
tot nu toe 102 kWh van mijn 190 kWh estimate voor oktober.. dat word nog wat.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Kun je nagaan, ik zit in zutphen! De set ligt hier wel op een helling van slechts 15 graden. Maar goed daar moet de estimate al rekening mee houden.hrt schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:03:
[...]
Grappig, est. van 198 en 130 binnen in Deventer
Ach, ik heb al een jaar 800 Wp in de kelder staan. Die moeten ook nog een keertje het dak op, alleen de zin en tijd ontbreekt. Ik moet dan namelijk ook de panelen die nu op het dak liggen herschikken. En dat kost zeker twee dagen.zonoskar schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:38:
[...]
Volgens mij is dat de les die ik ook geleerd heb. En dan te bedenken dat mijn panelen heel augustus in de woonkamer gelegen hebben tijdens de bouwvak. Grr. 600 kWh down the drain.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Dat kan. Je kunt twee weken prachtig weer hebben en daarna twee weken alleen regen. Dan kan alle voorsprong ineens weer verdwenen zijn. Dat had ik in September. Begon prachtig, veel voorsprong opgebouwd en toen twee weken lang nauwelijks zon en kon ik blij zijn als ik boven de 4kWh uitkwam (gemiddelde per dag had zo'n 8kWh moeten zijn). Uiteindelijk heb ik september met minder dan 100% afgesloten.Nicap schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:17:
Ik heb de estimates ingevuld. Vind het wel een beetje laag die estimates. Heb een estimate van 185 in oktober, terwijl ik na 13 dagen al op 83% zit
Als het nou zou regenen, ja, maar het is alleen maar grijsTFHfony schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:46:
Ach... Het voordeel is is dat ze vandaag een beetje schoon geregend raken, toch??? (Efficiency tot nu toe: 0.245kWh/kW)
Verwijderd
Dat is waar, maar dat maakt het niet minder zwaarWailing_Banshee schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 07:36:
Ach, dit soort dagen moeten er ook een paar tussen zitten, zodat je de top dagen weer waardeert
Dit komt idd vaker voor, de externe WiFi kan dan de oplossing zijn.Prutsky schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 20:54:
Trieste dag vandaag. Maar 0,76kWh opgebracht. Een nieuw low...
Daarnaast lag de wifi module van mij Omniksol er ook nog eens een paar uur uit.
Geen idee waarom. Volgens de display had hij wel een ip-address, maar deze kon ik niet pingen. Eerst geprobeerd te resetten via display. Dit werkte niet, dus uiteindelijk maar de antenne losgeschroefd en de reset knop een tijdje ingedrukt. Dit zorgde re wel voor dat hij resette.
Wel balen dat dit kan gebeuren trouwens! Hebben meer mensen dit wel eens gehad?
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
[ Voor 26% gewijzigd door zonnebaas op 15-10-2015 21:42 ]
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Ik had dit met mijn Omnik 3K-TL2.Prutsky schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 20:54:
Trieste dag vandaag. Maar 0,76kWh opgebracht. Een nieuw low...
Daarnaast lag de wifi module van mij Omniksol er ook nog eens een paar uur uit.
Geen idee waarom. Volgens de display had hij wel een ip-address, maar deze kon ik niet pingen. Eerst geprobeerd te resetten via display. Dit werkte niet, dus uiteindelijk maar de antenne losgeschroefd en de reset knop een tijdje ingedrukt. Dit zorgde re wel voor dat hij resette.
Wel balen dat dit kan gebeuren trouwens! Hebben meer mensen dit wel eens gehad?
Ik heb hetzelfde type. Ik ga het in de gaten houden. Als het vaker optreedt zal ik wel contact opnemen met de installateur.toxict schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 00:51:
[...]
Ik had dit met mijn Omnik 3K-TL2.
2 keer per maand moest ik de module losschroeven en dan op het resetknopje drukken.
Klein detail.....mijn omvormer hangt buiten op het dak onder de schans.
I.o.m. Omnik nederland heb ik een WiFi-Kit gekregen, waarna ik geen problemen meer had.
Verwijderd
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 16-10-2015 18:35 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik zou een grote verbruiker aanzetten 😉PClop schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:57:
Gaat lekker vandaag, noord plus zuid is een 6+kW PV installatie, hoop dat de hoofdzekering het houd.
![]()
[afbeelding]
Opbrengst vandaag, Zuid, 0.880kWh plus Noord, 0.151kWh = 1,031 kWhRol-Co schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 14:53:
[...]
Ik zou een grote verbruiker aanzetten 😉
Dus je kijkt nu maar de hele dag naar de klok, die loopt harder.
Ik heb nog een waanzinnige 1,2 kWh op zuidPClop schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 19:09:
[...]
Opbrengst vandaag, Zuid, 0.880kWh plus Noord, 0.151kWh = 1,031 kWh![]()
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
[ Voor 6% gewijzigd door toxict op 16-10-2015 22:31 ]
Ik heb dus ook SF panelen.Prutsky schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 08:57:
Pfff gisteren een nieuw record laag:
Opbrengst: 0,72 kWh
"Efficiëntie": 0,265 kWh/kWp
Piek 149W
Grijs weer en Solar Frontier gaat minder goed samen...
Ik mag hopen dat de maand nog wat beter wordt, anders ga ik mijn verwacht opbrengst (202kWh) straks nog niet eens halen. De maand begon zo goed.
toxict schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 09:47:
[...]
Ik heb dus ook SF panelen.
Vergelijk je SF set maar eens met mono of poly van dezelfde wP en orientatie.
Dan zul je zien dat SF met grijs weer stukken beter draait dan dat
Dat valt dus nogal tegenMichielFRL schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 22:07:
Bijzonder.
Vandaag met dit grijze weer een efficiëntie van 0,087kWh/kWp voor de Solar Frontier panelen en 0,187kWh/kWp voor de ZnShine mono panelen.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Je gaat naar pvoutput.org zoekt naar het tweakers.net team: in het zoekveld zet je neer: tweakers team klikbaarguppie schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 18:02:
Hoe kan ik de rest van de tweakers joinen en de opbrengst vergelijken?
[ Voor 7% gewijzigd door Nicap op 17-10-2015 18:13 ]
Die van mij ook Omnk 4.0 TL Ziggo router begane grond Omnik op zolder prima connectie.zonnebaas schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:40:
Mijn Omniksol wifi module draait al jaren probleemloos. Dit even ter info.
Wel een halfe kW vandaag uit 4255 W aan panelen
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Verwijderd
Leuk bericht, maar het zegt niet zoveelVerwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 12:15:
Vandaag is het al iets beter dan de afgelopen dagen, al bijna 1 kWh binnen. En nog 0,9kWh te gaan voordat ik de 200 kWh aantik!
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq