De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 144 Laatste
Acties:
  • 464.537 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Geen matches
gewoon de energion (6c) in de cv leiding,
check maar eens wat het precies is.
alle leidingen liggen er al.
of ik ook koeling wil weet ik nog niet

verder minimaal vereist :
3 fase (heb ik)
boilervat (heb ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Geen matches

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-05 11:45
Geen matches
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 21:50:
gewoon de energion (6c) in de cv leiding,
check maar eens wat het precies is.
alle leidingen liggen er al.
of ik ook koeling wil weet ik nog niet

verder minimaal vereist :
3 fase (heb ik)
boilervat (heb ik)
Hmm, jullie hebben een hoekwoning, waarom dan tóch een 6c en geen 8c, zoals ATAG zelf voorstelt?
Ben benieuwd, je hebt stroom zat.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
omdat na de nog steeds verbeterende isolatie de woning niet meer dan 6Kw heeft gevraagd in februari,
er is nu ook overal (zoals je zag) sg hr++ ingezet
de qsolar laat dat allemaal keurig zien, de vermogens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Geen matches
zo zie je maar weer. Normen uit een folder of gedicteerd door wie dan ook: altijd ter discussie stellen. Da's jou wel toevertrouwd ;)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
tevens is de wtw voor de boiler aangevuld met een awb keukenboiler verantwoordelijk voor de gehele warmwater produktie dwars door baggerdagen heen hoe lang ook
ben zeer benieuwd hoe lang de winter in dat stand houd.

het aandeel eigen verbruikte pv stroom is erg groot,
de wtw + keukenboiler is krachtig genoeg voor een gesloten cyclus voor de douche,
de boiler koelt niet af. no gas involved.

ik sta nu vanaf 1 januari op 404m3 gas, (=3250kWh stroom)
dus heel druk gaat die warmtepomp het ook niet krijgen.
als ik 10 jaar vastrecht gas optel is elke warmtepomp van +/- 4k al legitiem.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-07-2012 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:19
Matched: energie
Tav koeling met de wp:
Voor zover ik kan vinden "moet" je koelen om de bron op peil te houden.
Anders na verloop van jaren heb je minder warmte in de bron zitten.
De  mogelijkheid  om  te  koelen,  geldt  als  een  belangrijk  voordeel  van  de  toepassing  van  een   warmtepomp. Een  warmtepomp  die  gebruik  maakt  van  de  bodem  als  bron,  haalt winters  warmte  uit  de   bodem  en  gebruikt zomers  het  systeem  andersom:  dan  wordt  de  woning  gekoeld  en   wordt  het  overschot  aan  warmte  in  de  grond  gestopt.  Daarmee  blijft  de  bron  in   evenwicht.    Er  is  in  dit  geval  sprake  van  passieve  koeling  (ook  wel  topkoeling  of  vrije  
koeling  genoemd).  Hierbij  wordt  warmte  uit  de  woning  direct  overgebracht  naar  de   bodem,  zonder  dat  de  compressor  van  de  warmtepomp  in  bedrijf  is.  Er  is  dus  alleen   energie  nodig  voor  de  circulatiepomp.
Bron: http://www.warmtepomp-inf...en-donts-warmtepompen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 22:43:
ik sta nu vanaf 1 januari op 404m3 gas, (=3250kWh stroom)
dus heel druk gaat die warmtepomp het ook niet krijgen.
als ik 10 jaar vastrecht gas optel is elke warmtepomp van +/- 4k al legitiem.
Alleen het nadeel? is dan dat je ook op elektriciteit moet gaan koken. Of deden jullie dat al?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
dat willen we gaan doen ja

@pietje bron verwarmen was dat niet iets met stagnatie of zo .... grrrn
de meeste problemen worden hier individueel genoemd, terwijl het oplossingen zijn.
juist die functies zijn zonder koeling beschikbaar door zomers warmte de bron in te voeren, door slechts de cv kring door het vat te laten lopen, de cv komt koel +/- 10-12 graden terug in de aanvoer uit de grond.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-07-2012 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Geen matches
Lijkt me interessant om daar een evenwicht in te vinden. Tenminste, ik neem even aan dat je de "koele" cv leiding ook door je boilervat laat lopen?

Mooi man, de één legt een voorraadvat van 27 kuub aan (zie projectfoto's van sunsystems.nl) om warmte in op te slaan. Eric-pvt stopt het overschot van het dak in de grond en zorgt dat -ie evengoed nog lekker kan douchen en wassen met de hot-fill. Het leven is heerlijk als je denkt in oplossingen ipv problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches
hansdegit schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 10:43:
Het leven is heerlijk als je denkt in oplossingen ipv problemen.
Quote van de dag!!!!!!!!!! _/-\o_

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 431666

Geen matches
antonboonstra schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:25:
[...]

Nog tien dagen ofzo en je stijgt een plaats op de ranglijst. Ook niet gek met een systeem wat 18x zo groot is als die van mij :p
Ik sta er ook bij mijn systeem heet ZEELANDZON 1440Wp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
Het leven is heerlijk als je denkt in oplossingen ipv problemen
ik ben niet zo slim hoor, het stond gewoon in het boekje van dat ding,
dan knor ik wat, mmm, en dan aha+eureka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

Geen matches
WoudseHoeve schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 13:54:
Jaaaaa ik sta er tussen ...... ( het tweakers.net team )
Nu nog wat verzinnen om het regelmatig te updaten zonder veel handwerk.
De export van de Piko heb ik niet veel aan (tijd in seconden since powerup brrrr)
Ik heb me ondertussen hier ook bij ingeschreven. Zoals ik het nu bekijk, dan heb ik aardig nog wat "in te halen". Hoewel ik al alle dag gegevens heb ingevoerd via de CSV-upload.

Ach ja, dit is ook leuk om te bekijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Geen matches
Op RTL7 vanaf morgen dagelijks de Dong Energy Solar Race.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:47
Geen matches
PcDealer schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 15:09:
Op RTL7 vanaf morgen dagelijks de Dong Energy Solar Race.
Yep! Ik ha naar de start gewild, maar mijn vader is jarig. Ik ga volgend weekend wel naar de finish!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen matches
Op verzoek van toch een aardig aantal mensen, een IR-foto van een zonnestroompaneel:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/50384722/PV_paneel_IR.jpg

Wat ik verwachtte is inderdaad het geval, de warmtebeeldcamera kan niet door het glas heen kijken en ziet dus niet de temperaturen van de afzonderlijke cellen. Een foto van van de achterzijde van het paneel levert ook niets interessants op...

-edit-

Oh, en op de foto is de zon net een paar seconden achter de wolken, maar het paneel was nog heet zat.

-edit2-

Die lichte - warme - vlek in het paneel is de reflectie van de zon die nog door de wolk heen scheen.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 07-07-2012 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Geen matches
JeroenH schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 16:56:

Wat ik verwachtte is inderdaad het geval, de warmtebeeldcamera kan niet door het glas heen kijken en ziet dus niet de temperaturen van de afzonderlijke cellen. Een foto van van de achterzijde van het paneel levert ook niets interessants op...
Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/IR_photos/Image3.jpg

Al heel lang geleden gekregen van een collega die even een FLIR camera mocht vasthouden. Witte vlek is junction box (module van achterzijde). Lichte baan lijkt een probleem cel-string, maar van tegenvallende opbrengsten heb ik (toen) niet gehoord.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen matches
Wazig... misschien hebben de oude Shell-paneeltjes dikker of ander glas? Mijn warmtebeeldcamera functioneert verder prima, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Wanneer (of als... :'( ) de zon weer eens schijnt zal ik eens kijken of ik bij mijn andere panelen wat zie.

Maar ook met regen bieden zonnestroompanelen vermaak voor mens en dier:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches
Van de regen in de drup hier. Een hele zware langdurige regenbui. Blijkbaar kon het riool het niet aan en kwam het op ruim twee meter hoogte uit onze regenpijp zo onze schuur in. ( vreemde constructie in de schuur ).

Er is in hele korte tijd een gigantische hoeveelheid water de schuur in gestroomd. Alles, maar dan ook alles. ZEIKNAT. Nu de hele middag al bezig om alles op te ruimen en uit te zoeken.

En tot overmaat van ramp lekt onze dakgoot ook weer.

* mkleinman baalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27

WoudseHoeve

Hobby Boer

Geen matches
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 09:21:
dat willen we gaan doen ja

@pietje bron verwarmen was dat niet iets met stagnatie of zo .... grrrn
de meeste problemen worden hier individueel genoemd, terwijl het oplossingen zijn.
juist die functies zijn zonder koeling beschikbaar door zomers warmte de bron in te voeren, door slechts de cv kring door het vat te laten lopen, de cv komt koel +/- 10-12 graden terug in de aanvoer uit de grond.
Verwacht je geen condens problemen als je 10 graden water door je leidingen laat gaan ?
Ik heb een buurman die dat probleem heeft met de vloer verwarming (door het hele huis). Als hij daar in de zomer de koud water uit de gesloten bron doorheen laat gaan (via een warmtewisselaar) moet hij oppassen met de temperatuur. Hij heeft er dus een meng klep en een aparte pomp tussen om boven het dauwpunt te blijven.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen matches
WoudseHoeve schreef op maandag 09 juli 2012 @ 08:45:
Verwacht je geen condens problemen als je 10 graden water door je leidingen laat gaan ?
Ik heb een buurman die dat probleem heeft met de vloer verwarming (door het hele huis). Als hij daar in de zomer de koud water uit de gesloten bron doorheen laat gaan (via een warmtewisselaar) moet hij oppassen met de temperatuur. Hij heeft er dus een meng klep en een aparte pomp tussen om boven het dauwpunt te blijven.
Jeroen van Agt (van olino) postte een keer op twitter een foto van een foutje van hem; hij had 's nachts ook wat te enthousiast gekoeld en zijn plavuizenvloer door het hele huis was bedekt met een aanzienlijke laag condens.

Kun je een dergelijk systeem niet uitrusten met sensoren? Als je de temperatuur weet, weet je tot hoever je een oppervlak af kunt koelen voordat condens optreedt.

-edit-

Dat moet natuurlijk zijn "...als je de temperatuur en luchtvochtigheid weet..."

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 09-07-2012 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 458278

Geen matches
JeroenH schreef op maandag 09 juli 2012 @ 08:52:
[...]

Jeroen van Agt (van olino) postte een keer op twitter een foto van een foutje van hem; hij had 's nachts ook wat te enthousiast gekoeld en zijn plavuizenvloer door het hele huis was bedekt met een aanzienlijke laag condens.

Kun je een dergelijk systeem niet uitrusten met sensoren? Als je de temperatuur weet, weet je tot hoever je een oppervlak af kunt koelen voordat condens optreedt.
Veel warmtepompen hebben een eigen condensregeling, mocht dat niet zo zijn, kun je een aanlegvoeler monteren. Als het goed is heeft de WP dan sowieso een ingang voor deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Geen matches
JeroenH schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 16:56:
Op verzoek van toch een aardig aantal mensen, een IR-foto van een zonnestroompaneel:

[afbeelding]

-edit-

Oh, en op de foto is de zon net een paar seconden achter de wolken, maar het paneel was nog heet zat.

-edit2-

Die lichte - warme - vlek in het paneel is de reflectie van de zon die nog door de wolk heen scheen.
Ik ken anders toch een héél ander beeld van zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: http://nieuws.warmtecheck.nl/wp-content/uploads/2010/08/Zonnepanelen-IR-Panorama.jpg

En die warme vlek lijkt me eerder de junction-box. Je paneel staat verticaal en je lijkt er recht op te kijken. Dan zou de zon heel laag staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen matches
Dat is duidelijk, hier moet ik dus meer mee gaan experimenteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Geen matches
JeroenH schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:08:
Dat is duidelijk, hier moet ik dus meer mee gaan experimenteren. :)
"IR foto's nemen lijkt simpel maar je moet constant weten en opletten waar je mee bezig bent. Zo niet kan je de bal serieus mis slaan."
(uit den ouden doosch)

janf (senior forum contribuant op zonstraal forum Vlaanderen), 20 december 2009, in een post binnen een extreem diepgravend onderwerp over infrarood camera technologie en de toepassing ervan bij (actieve) zonnestroom installaties.

Bron: http://zonstraal.forumup....69&mforum=zonstraal#55869

Staat al een tijdje op mijn citaten pagina... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
@condens
ik heb geen actieve vloerverwarming maar ltv radiatoren, maar ben ook niet van plan te koelen.
ik heb meer het plan een warme boiler de grond in te pompen snachts, (bottom en mid) omdat het over is,
en dan in de winter mag het terugkomen.
de hottop blijft gewoon hottop.(25 liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
Anoniem: 238103 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 19:52:
@condens
ik heb geen actieve vloerverwarming maar ltv radiatoren, maar ben ook niet van plan te koelen.
ik heb meer het plan een warme boiler de grond in te pompen snachts, (bottom en mid) omdat het over is,
en dan in de winter mag het terugkomen.
de hottop blijft gewoon hottop.(25 liter)
Eric zou ik van jouw mogen weten wat het merk en type van je LTV is en je ervaringen? hier staan ons ook op het punt om dit na de zomer te gaan plaatsen.

THNX! gr

George

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Geen matches
Anoniem: 431666 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 08:30:
[...]

Eric zou ik van jouw mogen weten wat het merk en type van je LTV is en je ervaringen? hier staan ons ook op het punt om dit na de zomer te gaan plaatsen.

THNX! gr

George
Je kunt de dure weg kiezen: LTV radiatoren uitzoeken bij Jaga ofzo.
De goedkopere weg is: je gaat naar site van een willekeurige radiatorboer (zeg: Radson vlakkeplaat oid). Als het goed is weet je hoeveel vermogen je nodig hebt om de ruimtes te verwarmen. In ons geval 10kW. Als je dan flink grotere radiatoren neemt, heb je een do it yourself LTV systeem....Hoe meer overcapaciteit, des te LTV-er, zeg maar....

Bovenstaande bewering is bepaald niet exact, overigens. Mijn schatting is dat je 25-30% overcapaciteit moet plannen. Voordeel van de huidige generatie convectoren: ze zijn onopvallend mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
hansdegit schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:07:
[...]

De goedkopere weg is: je gaat naar site van een willekeurige radiatorboer (zeg: Radson vlakkeplaat oid). Als het goed is weet je hoeveel vermogen je nodig hebt om de ruimtes te verwarmen. In ons geval 10kW. Als je dan flink grotere radiatoren neemt, heb je een do it yourself LTV systeem....Hoe meer overcapaciteit, des te LTV-er, zeg maar....

Bovenstaande bewering is bepaald niet exact, overigens. Mijn schatting is dat je 25-30% overcapaciteit moet plannen. Voordeel van de huidige generatie convectoren: ze zijn onopvallend mooi.
Ik weet exact hoeveel ik nodig heb! (net een nieuwe warmteverlies berekening laten maken en een ventilatie berekening)

Ons oog was idd op Jaga gevallen, zal eens een terug rekentabel zoeken van Radson oid... ben benieuw wat deze laatste stukjes nog op ons gasverbuik gaan doen (+/- 675m3 per jaar, gezin met 2 kinderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Geen matches
En heb je al een zonneboiler/warmtebuffer/CV ondersteuning? Dat gaat aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
hansdegit schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:39:
En heb je al een zonneboiler/warmtebuffer/CV ondersteuning? Dat gaat aantikken.
Radiatoren dienen vernieuwd te worden, dus daarom nu aan het kijken voor LTV, ketel is een Remeha Calenta en deze zal (net zoals hij nu al is) getuned worden op de nieuwe setup... dan een jaartje draaien en kijken of het de investering waard is voor een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
veraline (vonaris) en vasco design ltv, (met unopor unipipe)
ook gedaan op het vervangingsmoment
ziet er geil uit ook, gewoon fors teveel vermogen opgehangen,
de meerkosten heb je er zo uit, door de lage modulatie van de verwarming.
de snelle opwarming van het huis is priceless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:53

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Matched: duurzame
hansdegit schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 09:07:
[...]

Nou die 25-30% is maar net afhankelijk van de temperatuur die je gebruikt. Als je echt LTV gaat < 50 (eerder richting 35 graden) ziet het er veel anders uit.
Kijk hiervoor maar eens naar http://www.jaga.be/catalo...avers_technische_info.pdf op bladzijde 4 en schrik niet van de correctiefaktor.

Plaats gewoon +10-15% extra vermogen (berekend op LTV temperatuur die je gaat aanhouden of nog net iets lager).

Al hier een tevreden gebruiker sinds 2009 op 50 graden (aanvoer), en binnenkort naar 35 graden als de woonkamer klaar is (zie o.a. ollie1965 in "De Duurzame Kroeg" )

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
toen het zo koud was in februari is de ltv omhoog gegaan naar 52c hier, (automatisch self learning)
ik heb 85c in de stooklijn achter de hand als het moet, maar dan moet het -40 worden denk ik.
het ging om comfort en tvt, dus als je al op 80c zit en je had het koud,
niet doen, beetje jammer dan, gewoon inderdaad 15-35% teveel ophangen, net als je autootje met 200pk
`dat rijd toch beter`

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-07-2012 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ollie1965 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 19:55:
[...]

Nou die 25-30% is maar net afhankelijk van de temperatuur die je gebruikt. Als je echt LTV gaat < 50 (eerder richting 35 graden) ziet het er veel anders uit.
Kijk hiervoor maar eens naar http://www.jaga.be/catalo...avers_technische_info.pdf op bladzijde 4 en schrik niet van de correctiefaktor.

Plaats gewoon +10-15% extra vermogen (berekend op LTV temperatuur die je gaat aanhouden of nog net iets lager).

Al hier een tevreden gebruiker sinds 2009 op 50 graden (aanvoer), en binnenkort naar 35 graden als de woonkamer klaar is (zie o.a. ollie1965 in "De Duurzame Kroeg" )
Vandaar dat ik ook schreef dat de bewering bepaald niet exact was O-)

Hier aanvoer op 52gr. Geen LTV radiatoren (of convectoren, da's toch een betere term), maar gewoon comfortabel.

Als we naar 35 graden gaan ( :P ) komt er nog een radiator bij. En dat wordt een flinke.

* kijkt naar de bestemmingsmuur *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
dan moet hans even bij solar/vegro langs in alkmaar, (centraal magazijn)
die hebben echt alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Geen matches
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 20:40:
dan moet hans even bij solar/vegro langs in alkmaar, (centraal magazijn)
die hebben echt alles
Daar komt het huidige park ook vandaan; is de leverancier van onze huisinstallateur.
Heeft iemand een idee/link over de besparing van LTV? Als in "per graad lager bespaar je x procent op je huidige stookkosten"? Is wel interessant....Als we met een betrekkelijk kleine investering net zoveel gas besparen als met een nieuwe zonneboiler, weet ik het wel....

Dan doen we allebei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Geen matches
hansdegit schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 20:45:
[...]

Daar komt het huidige park ook vandaan; is de leverancier van onze huisinstallateur.
Heeft iemand een idee/link over de besparing van LTV? Als in "per graad lager bespaar je x procent op je huidige stookkosten"? Is wel interessant....Als we met een betrekkelijk kleine investering net zoveel gas besparen als met een nieuwe zonneboiler, weet ik het wel....

Dan doen we allebei!
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://dewiki.nl/images/2/25/Rendement_CV-ketel_vs_temperatuur.jpg

Dus als je met de retour onder de 50C duikt, dan begin je ineens flink te besparen.

[ Voor 6% gewijzigd door Paul C op 10-07-2012 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Geen matches
Even kijken of ik het begrijp:
mag je de rookgastemp gelijk aan de retour veronderstellen?

Uit onderstaand plaatje kan ik dan halen dat, wanneer je op 25 gr retour zit, je 12%(punt) efficienter stookt dan wanneer je op 50gr retour zit.

Klopt dat?
edit: lees nu pas dat je hebt uitgelegd.

[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 10-07-2012 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
whatever, alles beneden 52c is goed.
maar stook ook langdurig door op laag, eventueel met buitensensor,
die ziet de koude aankomen.

het is even wennen in onze petrol heads, maar het is vet zuiniger, slimmer goedkoper, en de milieuwinst is gratis.
ik heb het stookregime(klok en temperatuur) in de thermostaat aan vrouwlief overgedragen, ik ben er te` gassy` voor opgevoed, en dat scoorde flink deze winter,

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-07-2012 21:11 . Reden: gassy is just very stupid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Geen matches
hansdegit schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 21:06:
Even kijken of ik het begrijp:
mag je de rookgastemp gelijk aan de retour veronderstellen?

Uit onderstaand plaatje kan ik dan halen dat, wanneer je op 25 gr retour zit, je 12%(punt) efficienter stookt dan wanneer je op 50gr retour zit.

Klopt dat?
edit: lees nu pas dat je hebt uitgelegd.
Nee, de rookgastemperatuur zal altijd iets hoger zijn dat de retourtemperatuur, want hier moet het rookgas aan afkoelen. Hoe groot dit verschil is zal echter afhangen van de efficiëntie van je warmtewisselaar in de CV-ketel en het vermogen waarop je stookt (lager = beter, want lagere rookgassnelheid en dus meer tijd om warmte te wisselen = lager temperatuursverschil).

V.w.b. de 12%., dat klopt ongeveer idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches
Ik bedenk me net dat bij het tunen van de cv de aanvoer omhoog is gezet naar 65 graden. De retour lag daarbij rond de 55. Daarvoor was onze aanvoer 55 graden en de retour ongeveer 48. Door de grafiek snap ik nu waarom we geen of nauwelijks besparing zagen na het tunen.

Het huis is overigens nu wel veel lekkerder warm. Ook de achterkant word nu warm.

Ik heb de aanvoer weer lager gezet, hij staat nu op slechts 45 graden. Kijken of we t daar mee warm krijgen in de winter. Met straks de bijkeuken en schuur geïsoleerd en de hele fundering ingepakt heheeheheheheh dat word een leuk stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 458278

Geen matches
hansdegit schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 20:35:

Als we naar 35 graden gaan ( :P ) komt er nog een radiator bij. En dat wordt een flinke.

* kijkt naar de bestemmingsmuur *
Je zou er een convector van kunnen maken. ICY levert daar setjes voor. Geen ervaring mee, maar ziet er wel redelijk plug&play uit.

http://www.icy.nl/bedrijf...n-koelen-ltvhtk#overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Geen matches
Anoniem: 458278 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 22:04:
[...]

Je zou er een convector van kunnen maken. ICY levert daar setjes voor. Geen ervaring mee, maar ziet er wel redelijk plug&play uit.

http://www.icy.nl/bedrijf...n-koelen-ltvhtk#overzicht
Hé, geinig!
Helaas kan ik hier alleen gebruik maken van aan/uit signalen naar de stookunit.

edit: was er niet een tweaker die een stuk of tig ventilatoren onder zijn Jaga's gesleuteld had?

@mkleinman: waarom had je de aanvoer initieel ook alweer naar 65gr gedraaid? Dat was iig niet in de geest van het topic "cv tuning".

[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 10-07-2012 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches
hansdegit schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 22:06:
[...]

Hé, geinig!

Helaas kan ik hier alleen gebruik maken van aan/uit signalen naar de stookunit.

@mkleinman: waarom had je de aanvoer initieel ook alweer naar 65gr gedraaid? Dat was iig niet in de geest van het topic "cv tuning".
Dat was volgens Joep van cv tunimg de ideale temperatuur. Daarom laten staan destijds. Hij staat dus nu weer radicaal lager. Ik hoop hem nog lager te kunnen zetten, des te lager de retour des te meer warmte kan ik uit de zonneboiler halen.

Ik had achteraf eigenwijs moeten zijn en meteen de aanvoertemp lager moeten zetten. Na t tunen dan :)

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 10-07-2012 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-05 17:52

flessuh

Set sail for fail!

JeroenH schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 15:26:
[...]

Yep! Ik ha naar de start gewild, maar mijn vader is jarig. Ik ga volgend weekend wel naar de finish!
Was helaas een regenachtige start, en de finish wordt volgens de berichten niet veel beter.
Zelf doe ik mee namens het team van VHL-AOC (ben student aan Van Hall).

We varen met een A boot een een B boot (1 en 2 persoons boot) De enige boten volledig van biomassa en duurzame materialen. Ik zou zeggen als je in de buurt woont kom kijken, is een leuk event :)

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen matches
In de buurt, nou niet echt, ik woon in Hilversum :) Maar ik ben toch van plan naar de finish te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:19

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

flessuh schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 22:25:
[...]
Was helaas een regenachtige start, en de finish wordt volgens de berichten niet veel beter.
Zelf doe ik mee namens het team van VHL-AOC (ben student aan Van Hall).

We varen met een A boot een een B boot (1 en 2 persoons boot) De enige boten volledig van biomassa en duurzame materialen. Ik zou zeggen als je in de buurt woont kom kijken, is een leuk event :)
Vandaag in ieder geval wèl een aardig zonnige dag hier. Vanmiddag wat eerder uit mijn werk met mijn zoontje al dat mooie zonnestroom aangedreven spul bekeken hier in Workum. Is dit één van jullie boten? (krijg mijn opname er helaas niet onder geprutst)

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Workum op 10-07-2012 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-05 11:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Geen matches
mkleinman schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 22:10:
[...]

Ik had achteraf eigenwijs moeten zijn en meteen de aanvoertemp lager moeten zetten. Na t tunen dan :)
Draai hier al jaren niet hoger dan 50 C aanvoer, op bijgaand plaatje draait de CV op minimum vermogen,
(250 mA netstroom), en is de rookgas temp c.a. 28 C (= intrede naar mijn luchtzijdige rookgaskoeler.)
De CV aanvoer temperatuur is 32 C en retour 22 C De ketel loopt net een paar minuten.

Buiten temp is c.a 8 C. Aanzuig buitenlucht na rookgas koeler (intrede bij ketel) is c.a. 16 C. delta T= 12 C
Hierdoor dus nog een extra stukje condensatie van de rookgassen van ongeveer 2 C.
(de verhouding nat droog is c.a. 1:5)

De uitgaande rookgas temperatuur uit de schoorsteen is dus uiteindelijk 28-2=26 C! een super rendement :)

gasschuif is erg blij met zijn 32 jaar ervaring in de inbedrijfstelling en heeft een overcapaciteit aan radiatoren
heel er blij is hij met zijn houtkachel

Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/6416/dsc04094qc.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 11-07-2012 10:35 . Reden: edit: aanvoer/retour temperatuur foutje ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches
Misschien reken ik mijzelf te rijk maar de volgende cijfertjes maken mij wel blij. Ik hoop dat ze ook op waarheid berusten.
  • Aanvoertemperatuur CV omlaag, besparing 80m3 ( 8% )
  • Fundering volledig ingepakt 200m3 ( berekend )
  • Vloer extra geïsoleerd omdat ik over had 25m3 ( berekend )
  • Bijkeuken compleet overnieuw geïsoleerd en nieuw glas 80m3 ( berekend )
  • Schuur compleet opnieuw geïsoleerd ( stoken we nauwelijks ) 20m3 ( gegokt )
  • CV/zonneboiler ondersteuning 100m3. ( berekend )
*ALS* mijn berekeningen allemaal kloppen dan gaan we per jaar 500m3 gas minder verbruiken. 8)7 .

Eerst maar eens dit weekend beginnen met de schuur en de bijkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:23
Geen matches
mkleinman schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:06:
Misschien reken ik mijzelf te rijk maar de volgende cijfertjes maken mij wel blij. Ik hoop dat ze ook op waarheid berusten.
  • Aanvoertemperatuur CV omlaag, besparing 80m3 ( 8% )
  • Fundering volledig ingepakt 200m3 ( berekend )
  • Vloer extra geïsoleerd omdat ik over had 25m3 ( berekend )
  • Bijkeuken compleet overnieuw geïsoleerd en nieuw glas 80m3 ( berekend )
  • Schuur compleet opnieuw geïsoleerd ( stoken we nauwelijks ) 20m3 ( gegokt )
  • CV/zonneboiler ondersteuning 100m3. ( berekend )
*ALS* mijn berekeningen allemaal kloppen dan gaan we per jaar 500m3 gas minder verbruiken. 8)7 .

Eerst maar eens dit weekend beginnen met de schuur en de bijkeuken.
En hoeveel tijd/geld zit is daar in gaan zitten?
Ben wel benieuwd naar het rendement van zo'n investering.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches
Aanvoertemperatuur naar beneden kost niets. De fundering en de extra vloerisolatie ( 3m3 EPS en wat lijm ) heeft me ongeveer 300 euro gekost en uiteindelijk 4 dagdelen werk.

De bijkeuken moet ik nog overnieuw doen, ik schat dat ik daar zo'n dag of 3 mee bezig ben, kosten gok ik op rond de 1000 euro inclusief het glas wat moet worden vervangen.

De schuur is wat meer werk, 5 dagen voor het isoleren en dan moet ik nog kasten e.d. in elkaar gaan schroeven. Kosten vergelijkbaar met de bijkeuken gok ik.

De zonneboiler/CV installatie kost me een dag thuis zijn, het daadwerkelijke werk laat ik doen. Qua materiaal denk ik een 400 euro en het kost me een lunch, taart en een aantal luxe koeken :P

Rendement van de schuur isoleren is denk ik erg laag. Het is meer omdat het nu moet na een overstroming afgelopen zondag. Het voordeel is wel dat de schuur er veel netter en strakker uit gaat zien en we er veel meer spullen kunnen opbergen straks. Dat is mij heel wat waard.

De bijkeuken gaat een heel groot aandeel in een comfortverbetering hebben. Er kwam de afgelopen winters een hoop koude vanuit de bijkeuken de kamer in. En daar willen wij nu vanaf.

Ik zie het niet alleen als een gortdroge investering maar als een grote woningverbetering en een hele grote stap in meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:46
Geen matches
mkleinman schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:07:
Ik zie het niet alleen als een gortdroge investering maar als een grote woningverbetering en een hele grote stap in meer comfort.
En dat is natuurlijk ook veel waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Geen matches
Je hebt natuurlijk het voordeel dat je een investering in je woning, vaak grotendeels terugkrijgt bij verkoop.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Geen matches
mkleinman schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:07:

Rendement van de schuur isoleren is denk ik erg laag. Het is meer omdat het nu moet na een overstroming afgelopen zondag. Het voordeel is wel dat de schuur er veel netter en strakker uit gaat zien en we er veel meer spullen kunnen opbergen straks. Dat is mij heel wat waard.
Vergeet je niet ook de oorzaak te (laten) weg te nemen?
Anders heb je bij de volgende moeson weer een schadepost van jewelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-05 21:38
Geen matches
Vandaag per post bevestiging gehad van het Agentschap dat mijn subsidie aanvraag is goedgekeurd en het geld binnen twee weken op mijn rekening wordt overgemaakt. Toch snel geregeld zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Geen matches
zeezuiper schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:24:
Vandaag per post bevestiging gehad van het Agentschap dat mijn subsidie aanvraag is goedgekeurd en het geld binnen twee weken op mijn rekening wordt overgemaakt. Toch snel geregeld zo.
Dat is Snel !!! Hoe (website, fax, post, mail) en wanneer heb je het aangevraagd ?

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches
flippo765 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 12:54:
[...]

Vergeet je niet ook de oorzaak te (laten) weg te nemen?
Anders heb je bij de volgende moeson weer een schadepost van jewelste.
Uiteraard. Ik ga de afvoerpijp aanpassen zodat het weer een gesloten systeem is ( zoals het hoort ). Daarbij ga ik een overstort maken, dat wanneer het riool het niet aan kan het overschot aan water achter wordt geloosd op de grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-05 21:38
Geen matches
2 juli om 11:30 uur de aanvraag gedaan, je weet wel, via die geweldig snelle en stabiele website :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Geen matches
Zo gaat goed al 21 aanmeldingen voor het Tweakers.net team op PVoutput
Ga zo door !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
En hoeveel tijd/geld zit is daar in gaan zitten?
Ben wel benieuwd naar het rendement van zo'n investering.
ik vraag me dat niet meer af hoor,
het tegeovergestelde wel.
wat als je het niet doet

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-07-2012 19:55 . Reden: mijn tvt cijfer lijkt wel een bonus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 19:52:
[...]

ik vraag me dat niet meer af hoor,
het tegeovergestelde wel.
wat als je het niet doet
+1 same here. Ik heb het geld nu en het geld ervoor over. En ik weet dat het me EN gas bespaard en heel veel comfort gaat geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-05 17:52

flessuh

Set sail for fail!

Geen matches
Jan Workum schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 22:57:
[...]

Vandaag in ieder geval wèl een aardig zonnige dag hier. Vanmiddag wat eerder uit mijn werk met mijn zoontje al dat mooie zonnestroom aangedreven spul bekeken hier in Workum. Is dit één van jullie boten? (krijg mijn opname er helaas niet onder geprutst)
Dat is inderdaad een van de boten, de A-boot om precies te zijn. Helaas vanuit workum een vislijn in de schroef waardoor we "maar" 20 konden naar bolsward, maar toch 3e geworden.

De andere boot lag een heel eind verderop. evt kan ik zelf wel wat foto's posten mocht men dat hier willen :)
we zijn tevens op facebook te vinden onder https://www.facebook.com/zonnebootteam
helaas niet veel foto's aangezien de logingegevens nog vermist zijn :'( (slecht geregeld, we know }:O )

Morgen gaan we van Bolsward naar Franeker, de start is om 10.00. Voor de mensen die het niet weten en wel interesse hebben, de race is te volgen via geosports. De link staat op de homepage van de organisatie rechts bovenaan.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09

ericplan

5180 Wp PV

Geen matches
Toch wel opvallend dat een topic over regenwatertanks zo populair is deze "zomer". Zou het iets met het weer te maken hebben?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Geen matches
Hebben wij het weer gedaan ?
Misschien moeten toch meer fossiele brandstof gebruiken, dan wordt het weer weer warmer ?
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Geen matches
Is er iets te zeggen wat de relatie tussen gasverbruik en stroomverbruik is als je van een gasfornuis naar een inductiekookplaat gaat?
Dus 1 m3 gas bij gebruik van een gasfornuis = y kWh bij gebruik van een inductiekookplaat?

Natuurlijk weet ik dat 1 m3 gas ongeveer 8,8 kWh is, maar dat houdt geen rekening met of de ene kookplaat efficienter is dan de andere.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 07:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Geen matches
Maasluip schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:34:
Is er iets te zeggen wat de relatie tussen gasverbruik en stroomverbruik is als je van een gasfornuis naar een inductiekookplaat gaat?
Dus 1 m3 gas bij gebruik van een gasfornuis = y kWh bij gebruik van een inductiekookplaat?

Natuurlijk weet ik dat 1 m3 gas ongeveer 8,8 kWh is, maar dat houdt geen rekening met of de ene kookplaat efficienter is dan de andere.
Volgens mij is inductiekoken iets efficiënter dan op gas koken omdat, vooral als de gaspit hoog staat, er veel warmte langs de pan stroomt. Als ik naar mijn gasverbruik in de zomer kijk en besef dat dit gas voor zowel koken als warm water is, dan bespaar je misschien 10m3 gas per jaar aan koken.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen matches
Het regende vanochtend keihard, en aangezien onze regenwatertanks al vol zaten ging het instromende water direct de overloop in. Daar het regenwater via een "rustige inlaat" (zie schema) binnenkomt, en de overloop aan de bovenzijde zit, blijft het flink koudere 'nieuwe' regenwater onderin de tank staan, en dat ziet er in IR zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/50384722/Regenton_regen_temperatuurverschil_IR.jpg

Het water onderin de tank is zeker drie graden kouder dan het water bovenin de tank. Logisch allemaal, maar toch leuk om het daadwerkelijk te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Geen matches
JeroenH schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:52:
Het regende vanochtend keihard, en aangezien onze regenwatertanks al vol zaten ging het instromende water direct de overloop in. Daar het regenwater via een "rustige inlaat" (zie schema) binnenkomt, en de overloop aan de bovenzijde zit, blijft het flink koudere 'nieuwe' regenwater onderin de tank staan, en dat ziet er in IR zo uit:

[afbeelding]

Het water onderin de tank is zeker drie graden kouder dan het water bovenin de tank. Logisch allemaal, maar toch leuk om het daadwerkelijk te zien :)
Hoogste tijd voor een uitbreiding met een WTW unit ... (te laag T verschil, maar alleen al het idee...)

Regentonnen zijn hier nauwelijks "leger" te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Geen matches
Rare jongens/meisjes die van het Agentschap...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/Agentschap_NL_geintje_12juli2012.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen matches
Wat het is weet ik niet, ze gebruiken het echter vaker volgens Google.

Ik ben nog steeds mateloos geïntrigeerd door mijn warmtebeeldcamera, en ik ben bezig een 'reportage' te maken van alledaagse dingen in infrarood. Ik heb al foto's van de wasmachine terwijl die aan is, internetmodem, laptop, elektrische grill, een biertje, dat soort dingen.

Hebben jullie tips voor zaken in en om het huis die je graag in infrarood zou willen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 11:04
Geen matches
koelkast en vriezer en dan voornamelijk de plekken die je eventueel extra zou kunnen isoleren.
waterkoker, senseo in off-stand maar waarschijnlijk nog wel verbruik/warmte-verlies.

Verder ben ik meer benieuwd naar de winter-pics; voordeur, ventilatieroosters, dakdoorvoeren, afzuigkapkeuken, eigenlijk alle warmtelekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen matches
marz01 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 21:13:
koelkast en vriezer en dan voornamelijk de plekken die je eventueel extra zou kunnen isoleren.
waterkoker, senseo in off-stand maar waarschijnlijk nog wel verbruik/warmte-verlies.
Goede tips!
Verder ben ik meer benieuwd naar de winter-pics; voordeur, ventilatieroosters, dakdoorvoeren, afzuigkapkeuken, eigenlijk alle warmtelekken.
Oh, die komen absoluut, de doelen die je noemt zijn de hoofddoelen waarvoor ik de camera gekocht heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
Heb je al eens de buitenkanten van je huis op de IR-foto gezet? eventueel je straatkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Geen matches
antonboonstra schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:50:
[...]

Volgens mij is inductiekoken iets efficiënter dan op gas koken omdat, vooral als de gaspit hoog staat, er veel warmte langs de pan stroomt.
Is het niet zo als je in het bezit bent van een flinke PV installatie inductiekoken altijd efficiënter is :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen matches
Anoniem: 423695 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 21:43:
Heb je al eens de buitenkanten van je huis op de IR-foto gezet? eventueel je straatkant?
Jawel,maar daar zie je niet veel aan omdat er nauwelijks temperatuurverschil is tussen het huis en de buitenlucht. Voor dat soort zaken zal ik toch echt op het stookseizoen moeten wachten.

Edit: ook staan de twee boompjes in de voortuin vol in blad, en die onttrekken een groot deel van de voorgevel aan het zicht.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 12-07-2012 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Geen matches
JeroenH schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 21:07:

Hebben jullie tips voor zaken in en om het huis die je graag in infrarood zou willen zien?
- CV ketel bij warmwater en verwarmingsbedrijf.
- Brievenbus met en zonder borstel-binnenklep.
- Soladin 600
- Vloerverwarmingsfoto´s met verschillende legstructuren
- Goedkope (chinees) en dure Led-lampen en dan met name de ingebouwde omvormer
- Een ferraris (ik heb er hier een voor zonneopbrengst en wil wel eens weten of die veel verbruikt).
- Je elektriciteitsleidingen in kaart brengen.

Ik denk dat als ik zo'n ding heb dat ik de eerste 10 uur niet anders doe dan erdoorheen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 15:24
Geen matches
antonboonstra schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:50:
[...]

Volgens mij is inductiekoken iets efficiënter dan op gas koken omdat, vooral als de gaspit hoog staat, er veel warmte langs de pan stroomt. Als ik naar mijn gasverbruik in de zomer kijk en besef dat dit gas voor zowel koken als warm water is, dan bespaar je misschien 10m3 gas per jaar aan koken.
Maar 10 m3 gas per jaar voor koken? Dat is veel minder dan ik gedacht had. Kook je dan elke dag? Is dit voor een 1-persoons huishouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches

Ik ben nog steeds mateloos geïntrigeerd door mijn warmtebeeldcamera, en ik ben bezig een 'reportage' te maken van alledaagse dingen in infrarood. Ik heb al foto's van de wasmachine terwijl die aan is, internetmodem, laptop, elektrische grill, een biertje, dat soort dingen.

Hier een lijst liggen voor mijn halve huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
JeroenH schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 21:58:
[...]

Jawel,maar daar zie je niet veel aan omdat er nauwelijks temperatuurverschil is tussen het huis en de buitenlucht. Voor dat soort zaken zal ik toch echt op het stookseizoen moeten wachten.

Edit: ook staan de twee boompjes in de voortuin vol in blad, en die onttrekken een groot deel van de voorgevel aan het zicht.
Dat is dan mooi een puntjer voor op je ToDo-lijst voor aankomende winter : Door hilversum struinen en al die "rechtelijke, beschermde" stadgezichten vastleggen met de IR-camera. Vervolgens alle politieke partijnen aanschrijven en vertellen, waar ze nog veel te isoleren hebben.. ;-)

Hoe dan ook. het lijkt mij supergaaf om eens door de straten te lopen en eens kijken welk huis niet en wel huis wel geisoleerd is. Ik zou het voor mijn huurhuis ook wel eens willen weten. Gewoon om te weten. geen idee of ik er dan verder iets mee kan. Het is altijd wel leuk om deze straat aan huurwoningen eens met IR door te geven aan de woningstichting.. Dan kan ik aangeven, dat ze eens druk moeten gaan beginnen met isoleren of zo iets:)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 423695 op 12-07-2012 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-05 19:57
Geen matches
mkleinman schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:43:
[...]

Dan kun je beter gelijk de rest ook even doen ;)

Ik heb trouwens net ook eens een leuk lijstje zitten maken, met wat ik het laatste jaar allemaal heb uitgevoerd qua verbeteringen in huis:
- bijna overal LED lampen geplaatst.
- PV installatie (laten plaatsen).
- Nieuwe CV ketel. De oude was al HR107, maar was telkens defect. Verder heeft de nieuwe ketel een hoger warmwater rendement, en een lager stroomverbruik (door o.a. betere pomp).
- CV aanvoer verlaagd naar 60 graden (stond na aflevering uiteraard weer op 90).
- Mechanische ventilatie: AC motor vervangen door DC uitvoering, en CO2 gestuurd gemaakt.
- Kruipruimte geisoleerd met Tonzon folie, bodemfolie geplaatst.
- Bijna alle CV buizen geisoleerd.
- Diepvrieskist vervangen: van D naar A+++ exemplaar.

Het is nu niet meer zozeer de vraag of we electriciteit overhouden, maar meer: hoeveel? Verder ben ik benieuwd wat precies het effect van de extra isolatie is, maar daarvoor moet ik even een stookseizoen afwachten. Als er genoeg stroom overschiet denk ik dat we eens naar een lucht-water warmtepomp moeten kijken: het gas is in prijs zoveel gestegen dat een warmtepomp in ca. 8-10 jaar terugverdiend moet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen matches
mkleinman schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:43:
Ik kom ook zeker nog bij jou langs :) Eerst even al die solar races voorbij, dan heb ik wat meer tijd.
Anoniem: 423695 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:13:
Dat is dan mooi een puntjer voor op je ToDo-lijst voor aankomende winter : Door hilversum struinen en al die "rechtelijke, beschermde" stadgezichten vastleggen met de IR-camera. Vervolgens alle politieke partijnen aanschrijven en vertellen, waar ze nog veel te isoleren hebben.. ;-)
Ook dat staat al op de planning :) Dat is nl. afgelopen winter al gedaan, en toen hebben ze een bedrijf ingehuurd. Nu kunnen ze SolarWebsite.nl Inc. BV NV GmbH & Co inhuren!
Hoe dan ook. het lijkt mij supergaaf om eens door de straten te lopen en eens kijken welk huis niet en wel huis wel geisoleerd is. Ik zou het voor mijn huurhuis ook wel eens willen weten. Gewoon om te weten. geen idee of ik er dan verder iets mee kan. Het is altijd wel leuk om deze straat aan huurwoningen eens met IR door te geven aan de woningstichting.. Dan kan ik aangeven, dat ze eens druk moeten gaan beginnen met isoleren of zo iets:)
Ik heb al wat aanvragen van vrienden en kennissen liggen. Ik vraag er een klein bedrag + reiskosten voor. Ik moet even kijken hoe dat inslingert zeg maar, en als dat goed te behappen is zal ik het hier op Tweakers waarschijnlijk ook wel als 'officieuze dienst' aanbieden.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 13-07-2012 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Geen matches
Anoniem: 423695 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:13:
Je kan ook wachten op de winter. Als het heeft gesneeuwd.
Goed kijken bij welke huizen er sneeuw blijft liggen, en waar het smelt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:10

Adapters in stopcontact (diverse typen, benieuwd of er veel verschil in zit), andere apparaten in stopcontact, zoals batterijlader, energiemeter etc., close-in boiler, afvoer vaatwasser tijdens bedrijf.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:00

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Geen matches
wat kost zo'n warmtebeeldcamera eigenlijk? klinkt als het ideale speeltje!

edit: ik zie het al, bij conrad is alles tussen 2000 en 10000+ mogelijk..

[ Voor 34% gewijzigd door prein2 op 13-07-2012 08:09 . Reden: luimodus uit en opgezocht ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansvk schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 08:07:
[...]

Adapters in stopcontact (diverse typen, benieuwd of er veel verschil in zit), andere apparaten in stopcontact, zoals batterijlader, energiemeter etc., close-in boiler, afvoer vaatwasser tijdens bedrijf.
Goeie!

Een oude standaard adapter met ringkern en een geschakelde voeding van hetzelfde vermogen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:00

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Geen matches
raspberry pi en router ...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 12:11
Geen matches
JeroenH schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 00:03:
[...]
Ik kom ook zeker nog bij jou langs :) Eerst even al die solar races voorbij, dan heb ik wat meer tijd.
als je toch bij mkleinman bent.
een foto van zijn vloer (van onder uit de kruipruimte) en dan de huiskamer eerst een paar uur goed warm stoken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Geen matches
mkleinman schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 08:09:
[...]

Goeie!

Een oude standaard adapter met ringkern en een geschakelde voeding van hetzelfde vermogen _/-\o_
En dan eerst een opname als ze alle 2 een uur in het stopcontact zitten zonder te laden. En daarna een waarbij ze al een uur laden (wel hetzelfde vermogen)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen matches
RocketKoen schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 09:08:
En dan eerst een opname als ze alle 2 een uur in het stopcontact zitten zonder te laden. En daarna een waarbij ze al een uur laden (wel hetzelfde vermogen)
Hoeveel netvoedingen denken jullie dat ik heb 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches
JeroenH schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 09:10:
[...]

Hoeveel netvoedingen denken jullie dat ik heb 8)7 ;)
Ik heb nog wel een vracht aan oude liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 16:26
Geen matches
prein2 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 08:07:
wat kost zo'n warmtebeeldcamera eigenlijk? klinkt als het ideale speeltje!

edit: ik zie het al, bij conrad is alles tussen 2000 en 10000+ mogelijk..
Ik had ook al op ebay zitten kijken, daar zijn de prijzen ook vrij hoog. Te hoog om er een te kopen in ieder geval. Maar goedkope Chinese varianten heb ik nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 07:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Geen matches
Terpen Tijn schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:30:
[...]
Maar 10 m3 gas per jaar voor koken? Dat is veel minder dan ik gedacht had. Kook je dan elke dag? Is dit voor een 1-persoons huishouden?
Ik kwam ook ergens op internet tegen dat 65m3 per jaar voor koken 'normaal' is. Als ik naar mijn gasverbruik in de zomermaanden kijk, dan verbruik ik zo'n 3 - 5 m3 per maand. Het lijkt mij dat meer dan de helft hiervan voor douchen en afwassen is.

Ik kook gemiddeld 5x in de week, inderdaad 1 persoons. Misschien dat 10m3 per jaar net te weinig is, maar het zal bij mij vast niet meer dan 20m3 zijn. Scheelt ook dat ik altijd de deksel op de pan laat, zodat geen water onnodig verdampt. Ook gebruik ik meestal een derde (!) van het water, wat aanbevolen staat op een pak rijst/macaroni/spaghetti. Om dat aan de kook te krijgen, scheelt ook heel wat kookgas.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 15:59
Geen matches
Ik heb mij aangemeld voor team Tweakers.net op pvoutput.org als JochemSolar maar ik zie mijzelf niet in de lijst staan. Moet iemand mij goedkeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Geen matches
antonboonstra schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 11:33:
[...]

Ik kwam ook ergens op internet tegen dat 65m3 per jaar voor koken 'normaal' is. Als ik naar mijn gasverbruik in de zomermaanden kijk, dan verbruik ik zo'n 3 - 5 m3 per maand. Het lijkt mij dat meer dan de helft hiervan voor douchen en afwassen is.

Ik kook gemiddeld 5x in de week, inderdaad 1 persoons. Misschien dat 10m3 per jaar net te weinig is, maar het zal bij mij vast niet meer dan 20m3 zijn. Scheelt ook dat ik altijd de deksel op de pan laat, zodat geen water onnodig verdampt. Ook gebruik ik meestal een derde (!) van het water, wat aanbevolen staat op een pak rijst/macaroni/spaghetti. Om dat aan de kook te krijgen, scheelt ook heel wat kookgas.
Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/MNGC.gif

(trendlijn is inmiddels omlaag, oude fluitketel was stuk, is vervangen)

Per jaar uitsluitend voor kookgas 31 kuub. Ik heb een aparte kookgas meter (G1,6), naast stadswarmte voor ruimteverwarming en tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jantje.vlaam schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:09:
Ik had ook al op ebay zitten kijken, daar zijn de prijzen ook vrij hoog. Te hoog om er een te kopen in ieder geval. Maar goedkope Chinese varianten heb ik nog niet kunnen vinden.
De markt voor dit soort hardware is gewoon niet groot genoeg voor dat soort fratsen. Dat is ook de reden dat ze nog zo duur zijn. Technisch is zo'n ding helemaal niet zo speciaal, feitelijk niet anders dan een normale digitale camera (zelfs nog simpeler want geen zoomlens). Het enige wat anders is zijn de sensor en de lens. De sensor is een array van microbolometers (vaag woord) en de lens is van een materiaal dat IR doorlaat. Zelfs als beide componenten twee keer zo duur zouden zijn als de sensoren en lenzen van simpele digitale compactcamera's kom je lang niet aan de schofterige prijzen die warmtebeeldcamera's nu nog hebben. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat die prijzen snel zullen dalen. Door toenemend energie- en milieubewustzijn groeit die markt wel iets, maar we zitten nog helemaal aan het begin van deze curve.

De FLIR i7, die ik heb, kost nieuw zo rond de € 2300. Dat heb ik er niet voor betaald, maar goedkoop was hij zeker niet. Ik heb er dan ook jaren tegenaan zitten hikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

daar staat het dan een keertje :
Innovatie
In de brief benadrukken de vijf partijen dat duurzaam inkopen, ofwel selecteren op basis van de prijs voor de gehele levensduur in plaats van de laagste aanschafprijs, leidt tot kostenefficiëntie voor overheden en innovatie bij ondernemers stimuleert.
Jaarlijks doet de overheid voor ongeveer 60 miljard euro aankopen.
http://www.nuzakelijk.nl/...inig-duurzame-inkoop.html
het grote hollandse calvinistische breekpunt.
versterkt zien we dat op dit forum terug in het zonneboiler topic,
de gasketel kost maar 800 eurie, de rest laat je gewoon weg

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-07-2012 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
http://www.nuzakelijk.nl/...ken-in-noord-holland.html
zouden de duitsers nog iets van ons begrijpen, juist noord holland is de beste windzone
horizonvervuiling / luchtvervuiling mmm vreemd hoor,
volgende stap ?
zonnepanelen verbieden, en verplicht aan de kolen navelstreng vanwege de terugverdientijd+bonus van de hoge heren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 12:16:
http://www.nuzakelijk.nl/...ken-in-noord-holland.html
zouden de duitsers nog iets van ons begrijpen, juist noord holland is de beste windzone
horizonvervuiling / luchtvervuiling mmm vreemd hoor,
volgende stap ?
zonnepanelen verbieden, en verplicht aan de kolen navelstreng vanwege de terugverdientijd+bonus van de hoge heren ?
Ik heb jaren geleden al geprobeerd uit te leggen op Intersolar etc. wat er voor bizarre taferelen zich afspeelden in ons landje op het gebied van windenergie en PeeVau. Ze snapten het niet. "Jullie land ligt toch voor een groot deel onder zeeniveau?" Dat soort reacties kreeg ik. Na een telefonisch interview over de aankomende SDE m.b.t. zonnestroom (zwaar gecapt, marginaal budget) konden ze d'r alleen maar een Deutscher Witz van maken.

56 Cent, 15 jaar lang – maar ... Nederland subsidieert voor de eerste maal de netinvoeding van zonnestroom – in homeopathische dosering (vertaald artikel, verschenen in Photon in 2008).

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Articles/Frau_Antje_geht_PeeVau_Photon3_08.jpg
© PHOTON, März 2008 Photo: F1 Online (modified)

(motto: Frau Antje goes solar...)

Ze zijn erg geïnteresseerd in de nieuwste subsidie soap (heb al paar keer meel gestuurd)...

Pagina: 1 ... 38 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.