JeroenH schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:17:
[...]
Is dat zo? Als ik kijk naar mijn vrienden met kinderen zie ik daar nogal wat onduurzaamheden... stapels en stapels pampers die er doorheen gaan, twee auto's voor de deur, de TV als bewegend behang om de kinderen hypnotiseerd te houden... Zonnepanelen/zonneboilers/dat soort dingen? Ik zie ze niet veel in die groep. En als ik hoor wat ze aan drinkwater/eletriciteit/aardgas/benzine betalen val ik bijna flauw...
[...]
Nu draai je het weer om ....
Maar de kosten zijn hoog voor een jong gezin met 2,2 kinderen, te hoge hypotheek enz. dus dat soort "gadgets" zoals ze vaak gezien worden vallen als eerste af.
Er kunnen vele redenen zijn om een duurzame(re) levensstijl aan te namen... gezondheid, de zorg om stijgende energieprijzen, verantwoording willen nemen, etc. En inderdaad, een betere wereld voor je kinderen.
Zo is het.
"Verantwoording willen nemen" ? ik denk "bewust zijn van je verantwoordelijkheid".
Maar zolang er nog mensen rond lopen die
[...]
Het zou best waar kunnen zijn, maar ik vraag me af of het iets betekent.
Weet ik ook niet maar viel me op ....
[...]
Duurzaam is (IMO) nadenken over de gevolgen van wat je doet, ook als die gevolgen niet (alleen) voor jou zijn en ook als ze ver in de toekomst liggen. Duurzaam is (IMO) ook nadenken over zaken als financiën, politiek, sociale cohesie, etc. Pas op laatste plaats gaat duurzaamheid (IMO) over "dingetjes vervangen" (terwijl helaas veel mensen "dingetjes vervangen" als eerste doen, stoppen, en denken dat ze duurzaam bezig zijn").
Politiek doe ik niet aan, financiën : zeker, geen groei is goed.
sociale cohesie weet ik niet wat het betekend maar het heeft vast te maken dat ik in een klein dorp woon en veel mensen daar ken inclusief mijn buren.
[...]
Die snap ik niet. Leg eens uit, als je wilt? Als ik om me heen kijk lijkt het motto te zijn "kinderen, dus auto". En zo houdt het systeem zichzelf mooi in stand.
Veel mensen met kinderen stappen van een kleine auto naar een grotere omdat de kids anders niet mee klunen. Als die auto geregeld vol zit dan kan dat best duurzaam (of
duurzamer) zijn. Wel jammer dat Pa er vaak mee naar kantoor gaat, terwijl Ma de kids in dat kleine zuinige karretje moet proppen .....
[...]
Niet wegduiken, hierkomen jij

Discussie is toch niets mis mee? Of ben ik te verwend?

Nee ik loop niet weg maar ontwijk alleen de "direct hits"

Maar ik stap weer in mijn helaas on-
duurzame vervoermiddel (politiek veroorzaakt) om deel te nemen aan onze consumptie maatschappij ... ( boodschappen doen)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin