Ik ga misschien een beetje te ver in mijn backup. Mijn NAS is er nog niet, maar gaat er zo uitzien:DigitalExcorcist schreef op donderdag 27 september 2012 @ 16:35:
[...]
Daarom gebruik ik mijn NAS alleen als backupgemirrored en alles wat erop staat heb ik ook nog op m'n Mac (en m'n vrouw op haar laptop, en deels in Dropbox). Kans dat én m'n Mac, én m'n 2 NAS-schijven tegelijk stuk gaat is vrij klein. Als ik op vakantie ga komt er nog een backup van foto's en homevideos op een oude (net iets te kleine..) USB-disk die ik offsite bewaar.
Wat ik alléén op m'n NAS zet kan verloren gaan; dat kost dan wel een hoop zoekwerk maar alles is wel weer opnieuw te downloaden. Gewogen risico, dus.
Macbook Air
- Backup via Time machine op NAS
- Backup naar cloud (Crashplan)
NAS
- RAID5. Dit is geen backup, maar natuurlijk wel een (beperkte) beveiliging tegen verlies
- Komt geen unieke belangrijke data op te staan
- Dient dus als Time Machine voor MBA
- Backup naar cloud (Crashplan)
Dus de belangrijke data staat op 3 plaatsen, de onbelangrijke op 2.
Waarom toch een backup van de NAS naar Crashplan, als er toch geen belangrijke data op staat? Crashplan wordt niet 100% ondersteunt op een NAS. Ik wil dus testen of dit betrouwbaar is, zodat ik eventueel belangrijke data op de NAS kan zetten als ik de ruimte nodig heb om mijn MBA.
De NAS dient tevens als off-site backup van mijn werk. Dit zou eventueel ook nog naar Crashplan kunnen (snellere restore indien nodig).