Smile, de wensenlijst is simpel hoor. Gewoon op een envoudige manier twee (regelmatig wisselende) directories syncen. Als je dat in Windows wil, dan kan je dat standaard al met LiveMesh, dat zit gewoon bij ieder live account. Maar je kan het ook met een progsel als Alleway sync. Gewoon point, click klaar. Heb je er genoeg van, Point, Click Klaar. Dat werkt zelfs tussen twee remote Syno's op voorwaarde dat je het met een Windows PC doet. Poorten openen? Niet nodig, het werkt gewoon. Een andere mogelijkheid is Dropbox, maar dat is iets minder flexibel wat veschillende directories betreft. Dat wordt door honderduizenden zo niet miljoenen mensen gebruikt. Zo bijzonder zijn mijn eisen dus niet.
De Syno backup gebruikt rsync, zoals de naam al zegt synced hij, dus hij kopieerd niet alles dom over, hij gooit alleen data over die nieuw of veranderd is, je kan ook eigen rsync configuraties meegeven zodat het misschien beter past bij wat jij wil.
Vergeet ook niet dat de standaard manier van backup is gemaakt om te werken voor een "groot" aantal gebruikers, helaas past het niet altijd 100% bij iedereen, en toch moet het simpel gehouden worden, als ze alle opties in de webUI bouwen word het een onoverzichtelijke bende voor die paar procent mensen die nu wat missen.
Rsync werkt prima...maar het is een crime om het als dynamisch systeem bij te houden. Je bent constant met de commandline en een heel sliert opties en externe filetjes bezig die je moet aanpassen. En dan moet je ook nog aan de gang met cron tabs. Een tikfout of ipv een cr een cr/lf en de hele zaak lijkt te werken maar doet het niet of loopt vast.
Wat dat betreft ben ik juist blij dat de boel op linux loopt, overal waar ik met de standaard dingen net niet uitkom kan ik het gewoon zelf aanpassen, maw, als je iets specifieks wil zal je daar wat extra moeite voor moeten doen, tevens wil ik je met alle liefde van de wereld helpen met je probleem, moet je even aangeven wat je precies wil (oa, sync beide kanten op bijvoorbeeld ?)
Ik ben het met je eens dat in Linux alles kan wat er niet standaard in zit Dat was in Unix al zo (Ik heb jaren geleden Unix servers beheerd, ik weet wat scripting is ik ken een serie scripttalen) Het verschil met Windows is dat in windows veel meer standaard zit. Of als het er niet in zit: Er is veel meer eenvoudig te verkrijgen. Ik heb me jaren lang niet meer met Unix/Linux bezig gehouden en ik krijg echt het gevoel dat ik 20 jaar terug moet in de tijd om simpele dingen te doen. Heel leuk als het je hobby is om te knutselen, maar het kan echt eenvoudiger.
Wat betreft VPN:
Als je een OpenVPN aanmaakt krijg je een aantal files, in de .ovpn kan je aangeven hoe de VPN zich moet gedragen, standaard is hij enkel een gateway voor het IP van de Synology, dus al jou traffic gaat gewoon over je eigen lijn, en alles richting het IP in het .ovpn bestand gaat door de tunnel heen, ik zie jou ergens zeggen dat je "niets ziet aan de andere kant", ik heb geen idee wat je hiermee bedoeld, kan je niet bij die andere NAS komen oid ?
Als ik de VPN server op Loc2 aan zet kan ik vanuit Loc1 vanuit de Syno een verbinding maken. Ik zie dan ook dat de verbinding tot stand komt. Dat zie ik aan beide kanten. Er gaat ook data heen en weer, dat kan ik zien. Het is dan NIET mogelijk om shares vanuit Loc1 op Loc2 te benaderen. Ik krijg de melding dat ze niet bestaan. Als ik dat wel wil dan
moet ik
Use default gateway on remote network aanzetten. Dan gaat het wel. Maar dan gaat gelijk al het internet verkeer van Loc1 via Loc2 het intenet op. Dat is natuurlijk precies wat je niet wilt. Het idiote is dat als ik de VPN server op Loc2 benader vanuit een Win7 PC dat er geen enkel probleem is. Plop Plop Plop alle shares zijn zichtbaar in de file browser en er loopt geen extra verkeer naar Loc2
Voor de goede orde, ik hebt PPTP gebruikt vanuit de Syno en vanuit de Win7 PC. Bij open VPN kwam ik inderdaad al die files tegen die je noemde. Heel veel gepuzzel wat daar in moet, waar het moet staan en hoe het exacte format moet zijn. Waarin weer van alles moet worden ingevuld en moest ook ook gaan spelen met certificaten. En natuurlijk niet benaderbaar vanuit de file station, maar je moet via Putty...bij voorkeur over SSH...zucht...Dat is dus precies waarom ik daar stopte, gepruts met touwtjes, knoopjes en paperclips. Waarom zo ingewikkeld? Dat kan je toch gewoon vanuit een GUI?