Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10 07:33
Is er een manier om lopende taken op een DS411 te stoppen? Zoals een Windows Taak beheer?

Ik stream nu mijn series via mijn PS3, maar als ik halverwege (of na de intro) er achter kom dat ik de episode al gezien heb, stop ik hem en zet ik de volgende aan. In mijn DSM zie ik bij bron controle 2x "ffmpeg" staan, die beide ongeveer de helft van mijn cpu gebruiken. De tweede episode wil dan niet meer vloeiend spelen en blijft haperen.

Ik heb een DS411, DSM4.0-2198, Serviio 0.6.2, PS3 met meest recente firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:54
Vreemd dat lijkt meer een PS3 issue welke niet goed de sessie afsluit?

Met het commando "top" kan je de PID van een process achterhalen en daarna kan je met kill die PID killen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:55
Goed nieuws,

er is nu ook een spk van Autosub:

klikkerdeklik

om de vorige installatie te verwijderen:

klikkerdeklik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 16:34

Goner

What can I do you for ?

RedRayMann schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:13:
Is er een manier om lopende taken op een DS411 te stoppen? Zoals een Windows Taak beheer?
Misschien Service Switch ; http://mertymade.com/syno/#ss ?
package repository : http://packages.mertymade.com/

of anders Telnet naar Linux, 'ps' om alle processen te tonen en dan ' kill <pid>' ...

[ Voor 12% gewijzigd door Goner op 27-03-2012 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-10 02:31

Malarky

Wils voor wat ieder

Dagobert schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 13:40:
is de volgens situatie mogelijk met een Synology 5 bay NAS?
5x 3TB schijven.
schijf 1 & 2 in een Raid 1 opstelling.
schijf 2 & 3 in een Raid 1 opstelling.
schijf 5 als losse data schijf.

kan dit of is een raid keuze op het gehele systeem van toepassing?
Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik wat bijdehanter wordt met RAID, ligt het aan mij of is dit het uitstekende moment om een RAID6 te adviseren?

Nu heeft Dagobert net als bij RAID6 9TB effectief, maar bij RAID6 heeft hij gewoon 1 Diskgroep die hij altijd nog in meerdere volumes kan delen. Schijf 1tm4 hebben een redunantie van 1 schijf en schijf 5 geen redunantie bij de huidige keuze, bij RAID6 hebben alle 5 de schijven een redunantie van 2 schijven.

Qua performance weet ik niet in hoeverre zijn Synology het met RAID6 aflegt tegenover RAID1, maar ik neem aan dat dat niet het struikelblok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:57
Ikke_Niels schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 20:56:
[...]
-knip-
Stap 2:
Eén 2TB schijf leegmaken (kan al data naar de syno overpompen) en in de Syno plaatsen: je Syno gaat nu van raid 1 raid 5 maken. Kan ff duren liggen aan de hoeveelheid data in je Syno, minder data duurt korter!
Effectieve ruimte: 3TB
-knip-
Kleine comment op dit stukje hierboven, de hoeveelheid data maakt niet uit bij zowel een rebuild als een expand van een array, de minimale tijd die hij erover gaat doen bij een rebuild is hetzelfde als de tijd die het kost om de langzaamste schijf compleet te lezen/schrijven (tegenwoordig ~70-80MB/s bij de welbekende ECO Samsung op SATA2).

Voor het raid systeem (mdadm) word geen onderscheid gemaakt tussen echte data en een zooi 0-s op plekken waar nog geen data staat.

Maakt voor het verhaal niet uit, de stappen zijn uiteraard correct :)
Malarky schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 02:03:
[...]

Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik wat bijdehanter wordt met RAID, ligt het aan mij of is dit het uitstekende moment om een RAID6 te adviseren?

Nu heeft Dagobert net als bij RAID6 9TB effectief, maar bij RAID6 heeft hij gewoon 1 Diskgroep die hij altijd nog in meerdere volumes kan delen. Schijf 1tm4 hebben een redunantie van 1 schijf en schijf 5 geen redunantie bij de huidige keuze, bij RAID6 hebben alle 5 de schijven een redunantie van 2 schijven.

Qua performance weet ik niet in hoeverre zijn Synology het met RAID6 aflegt tegenover RAID1, maar ik neem aan dat dat niet het struikelblok is.
Tja, voor de vrije ruimte maakt het inderdaad geen hol uit, RAID1 is sneller met lezen in theorie, echter is dat nog steeds 2x de maximale disk snelheid, iets wat RAID5 of 6 ook haalt als je met gewone schijven werkt, schrijven daarintegen is sneller op RAID5 of 6 vergeleken met RAID1

Dus ja, ik zou ook voor RAID6 gaan in het geval dat je minimaal 2 disks wil kunnen verliezen, is in iedergeval elke disk "beschermd". Persoonlijk zou ik lekker RAID5 gebruiken, een 5 disk RAID5 is optimaal, de kans dat er 2 disks uitvallen is vrij klein in mijn mening, wanneer hij uitvalt fiets je toch meteen langs een computerwinkel om een nieuwe te halen toch ? :*) Uiteraard is dit voor iedereen verschillend, zakelijk zou ik er niet eens over durven denken om RAID5 of 6 te gebruiken, echter voor prive is 5 meer dan voldoende, zelfs over 6-8 disks (in mijn geval).

[ Voor 46% gewijzigd door YaNightmare op 28-03-2012 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:22
Mijn antivirus essentials op mijn Synology DS409+ met DSM4.0 Beta werkt ineens niet meer, als ik hem probeer te openen, krijg ik de melding bewerking mislukt.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Danielson schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 08:30:
Mijn antivirus essentials op mijn Synology DS409+ met DSM4.0 Beta werkt ineens niet meer, als ik hem probeer te openen, krijg ik de melding bewerking mislukt.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Misschien omdat je de BETA van DSM nog gebruikt. De officiele DSM 4is al weer even uit.
Anders het package eens verwijderden en opnieu installeren werkt meestal prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:50
Malarky schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 02:03:
[...]

Ja raid 6 lijkt me ook een goede mogelijkheid, net als raid 5+hotspare. Dat zal de raid5+hotspare wat beter zijn qwa performance wat beter zijn.
De vraag is natuurlijk waarom er juist voor raid 1 gekozen wordt.

Het "los" opzetten van blokjes raid 1 heeft vanuit het oogpunt om het op te knippen naar 3tb stukken geen toegevoegde waarde want net als wat je zegt dat kan je gewoon indelen ook bij 1 grote raid5/6 set.

edit:

Opmerking vna Yab niet gezien :P
Zie zijn post ;)

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YaNightmare schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 07:43:
[...]

) Uiteraard is dit voor iedereen verschillend, zakelijk zou ik er niet eens over durven denken om RAID5 of 6 te gebruiken, echter voor prive is 5 meer dan voldoende, zelfs over 6-8 disks (in mijn geval).
Zakelijk gebruik je RAID10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Yub, 10 of 1

Met als voornamelijke reden dat de lees snelheid hoog moet zijn (databases), en de extra load zo laag mogelijk, een rebuild van een RAID1 of 10 kost bijna niets aan CPU cycles vergeleken met RAID5 of 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

YaNightmare schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 07:43:
[...]
Persoonlijk zou ik lekker RAID5 gebruiken, een 5 disk RAID5 is optimaal, de kans dat er 2 disks uitvallen is vrij klein in mijn mening, wanneer hij uitvalt fiets je toch meteen langs een computerwinkel om een nieuwe te halen toch ? :*) Uiteraard is dit voor iedereen verschillend, zakelijk zou ik er niet eens over durven denken om RAID5 of 6 te gebruiken, echter voor prive is 5 meer dan voldoende, zelfs over 6-8 disks (in mijn geval).
Heb een tijdje geleden een document gelezen en daar kwam uit dat die kans nog behoorlijk groot is.
Het gaat dan vaak mis bij het rebuilden, dan krijgen alle schijven flink wat te doen en dan openbaart een eventuele fout die nog onopgemerkt is gebleven zich.
Dus eerst 1 schijf kaduuk, nieuwe erin prikken, rebuilden, andere rotte schijf valt om, volume weg.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 21:03
Net een DS412+ besteld, gaat straks ok op raid1+0=10 met 4x3Tb HD's...ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Klopt, het is een risico ZaZ, zeker met die rebuild, ik heb er wel voor gezorgd dat al mijn schijven uit andere batches komen, het blijft nog steeds een gok. Ik doe normaal wel regelmatig een FS en een diskcheck, dus hopelijk ben ik 2 rotte schijven voor. Mocht ik alles verliezen is het nog steeds geen mega probleem voor mij, evt in de toekomst switch ik misschien naar raid6 of raid5+hotspare (heb nog 2 bays te vullen in de toekomst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

YaNightmare schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:21:
Yub, 10 of 1

Met als voornamelijke reden dat de lees snelheid hoog moet zijn (databases), en de extra load zo laag mogelijk, een rebuild van een RAID1 of 10 kost bijna niets aan CPU cycles vergeleken met RAID5 of 6.
Een aantal bedrijven waar ik een NAS voor onderhoud zijn niet zo geïnteresseerd in de piek performance. Zij werken ongeveer alleen met word/excel/pdf documenten, waardoor er van de lees en schrijf capaciteiten van de NAS nooit al teveel gevraagd wordt. Dan is RAID6 imho toch de betere keuze, daarmee kunnen twee willekeurige schrijven uitvallen, terwijl er bij RAID10 geen twee willekeurige schijven kunnen uitvallen.

Hotspare erbij zou leuk zijn, maar goed er liggen altijd 1 of meerdere gereserveerde schijven naast de NAS te wachten, mochten ze ooit nodig zijn.

Ik wacht trouwens met smart op de out of the box Synology ondersteuning voor Google Drive. Kan de data daarheen in plaats van bij Amazone S3. Ook stuk gemakkeljiker te beheren als de e-mail al bij Google Apps for Business is onder gebracht.

Natuurlijk blijft het belangrijk een offsite back-up te hebben. Voor in het geval van RAID rebuilding falen, diefstal en brand, maar dat spreekt voor zich. Daar is Amazon S3 bijvoorbeeld perfect voor.

[ Voor 9% gewijzigd door Malarky op 28-03-2012 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
In mijn geval heb ik het wel echt over servers, wij hebben geen NAS staan, plus dit zijn allemaal database servers (de meeste in iedergeval). In dezelfde situatie als jij schetst zou ik waarschijnlijk ook voor RAID6 gaan, ook al kost dat meer CPU tijdens een rebuild maakt dat weinig uit voor het laden en wegschrijven van documenten natuurlijk. Hier kan 20% CPU increase er al voor zorgen dat queries tegen de timeout aan lopen (en dat komt weer hoofdzakelijk vanwege oude hardware natuurlijk :(

//ontopic, heb zojuist de 2GB RAM module binnen, ik zal hem vanmiddag eens testen of hij werkt op de 1812+ zo niet laat ik het wel weten en de eerste persoon met een 1512+ kan zijn adres doorgeven dan stuur ik hem door voor nop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2023
solidsnake380 schreef op maandag 26 maart 2012 @ 12:01:
Ik heb sinds kort een ds110j en het is me nu al 2 keer overkomen dat met het spelen met wat Iphone apps die verbinding maken met met mijn NAS of SABNZBD dat de zaak lijkt vast te lopen. Ik kan de NAS van buitenaf nu niet meer benaderen. Kan hem waarschijnlijk pas weer benaderen als ik weer thuis ben en de boel heb gereset. Weet iemand waar dit aan kan liggen.
Heb het inmiddels zelf weten op te lossen. De NAS liep niet vast maar de router (TP-LINK) bleek een eigen willetje te hebben. Ik had EZ-internet alles laten instellen en zo ook mn routerconfiguratie. Echter hij doet dit door een soort van upnp-shares aan te maken op de router en dat blijkt niet altijd even betrouwbaar te zijn. Die shares verdwijnen te pas en te onpas uit mn router en dan kan ik de NAS niet meer benaderen van buiten. Heb de poorten nu met de hand ingesteld en nou werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Dat is goed om te weten, zelf gebruik ik EZ-internet niet, ben teveel gesteld op mijn eigen configs, echter gok ik dat er wel meer mensen tegen dit probleem aan kunnen lopen.

PS, vind het trouwens wel erg gaaf/netjes dat Synology EZ-internet als functie in de DSM heeft zitten, volgens mij is dat wel super handig voor de "gewone" gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 11:38
EZ-internet werkt niet op mijn Netgear WNDR-3700. Daarnaast werkt upnp met een geldigheidsduur. De client moet dus de geopende poorten tijdig opnieuw aanvragen. De timeout kun je vaak aanpassen in je router. Je zou het probleem dus mogelijk daarmee kunnen fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
stormfly schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:23:
Vreemd dat lijkt meer een PS3 issue welke niet goed de sessie afsluit?

Met het commando "top" kan je de PID van een process achterhalen en daarna kan je met kill die PID killen.
Waar moet ik deze commandos invoeren?
Las ook de reactie over telnet, maar heb zelf te weinig ervaring met telnet en SSH.

Zal de applicaties in de andere reactie proberen. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YaNightmare schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:08:
Dat is goed om te weten, zelf gebruik ik EZ-internet niet, ben teveel gesteld op mijn eigen configs, echter gok ik dat er wel meer mensen tegen dit probleem aan kunnen lopen.

PS, vind het trouwens wel erg gaaf/netjes dat Synology EZ-internet als functie in de DSM heeft zitten, volgens mij is dat wel super handig voor de "gewone" gebruiker.
Ik zelf ben ook erg gesteld op mijn eigen confis en dat EZ-Internet handig kan zijn geloof ik ook wel maar mijn idee is als iemand een NAS aanschaft hij ook wel weet hoe hij zijn router moet configureren. Mijn beeld bij NAS owners is dat deze toch iets meer zijn dan de " gewone" gebruiker, althans mag ik wel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Toevallig zondag met EZ-internet gespeeld en bijna mijn nas het raam uit gegooid!

Werk ook met de TP-link, 1043. Officieel wel ondersteund, maar naar mijn ervaring dus niet.
Maar zo te lezen zijn er meer ervaringen met deze combi..

Jullie wel gelukt of zal ik gewoon alles handmatig doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedRayMann schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:54:
Toevallig zondag met EZ-internet gespeeld en bijna mijn nas het raam uit gegooid!

Werk ook met de TP-link, 1043. Officieel wel ondersteund, maar naar mijn ervaring dus niet.

Mijn mening is het zelf in de hand te houden, weet je precies wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Ik heb in mijn router (dd-wrt firmware) gewoon ingesteld dat hij het ip voor mijn NAS forward (handmatig in de iptables, let wel ik heb een subnet). dus in mijn geval gaat ip .20 rechtstreeks naar mijn NAS, op de NAS gebruik ik de interne firewall, laat nog wel wat te wensen over maargoed, het is te doen met wat handmatig iptables werkt erbij.

PS, alle devices in mijn huis (wireless en wired) krijgen een extern ip uit dat subnet, het is helaas maar een /28 dus bij meer dan 12 devices houd het op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2023
RedRayMann schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:54:

Bij werkte het even, vervolgens niet en een dag later weer wel. Ik heb de instellingen van EZ-internet laten staan en heb in het routermenu (van de router, niet de nas) de diverse poorten geforward naar mn NAS. Even poort en ip-adres invullen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-10 18:14
Ik heb naast mijn DS211 thuis een DS110J op een ander adres staan. Aan die DS110J hangt een LaCie externe 2,5 inch USB schijf. Helaas "verdwijnt" die externe schijf na enige tijd. Ik heb al twee USB kabels geprobeerd, waarvan een met 2 USB plugs zodat de schijf zeker voldoende stroom krijgt. Dit helpt echter niet. De externe USB verdwijnt tijdens een backup actie (die daardoor natuurlijk faalt) dus hij zal niet vanwege een spin down verdwijnen.

Omdat de DS110J niet bij mij thuis staat is het niet zo makkelijk om er fysiek toegang toe te krijgen. ik vroeg me af of het mogelijk is om de USB op afstand opnieuw te mounten. Ik heb al een complete reboot van de DS110J geprobeerd, maar dat levert niets op. Als de USB kabel er echter uitgetrokken wordt en opnieuw ingedaan, dan is de externe schijf weer een paar uur beschikbaar, tot het moment dat hij weer mysterieus verdwijnt.

Wat aanvullende informatie die wellicht relevant is:
df geeft als resultaat:
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/hda1 2451128 410728 1938000 17% /
/tmp 59408 556 58852 1% /tmp
/dev/sda3 956787604 329604448 627080756 34% /volume1
/volume1/@optware 956787604 329604448 627080756 34% /opt
/dev/sdq1 156250144 58594752 97655392 38% /volumeUSB1/usbshare

Er lijkt dus nog "iets" te zijn.

fdisk -l geeft echter:

Disk /dev/sda: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 1 311 2490240 83 Linux
Partition 1 does not end on cylinder boundary
/dev/sda2 311 572 2097152 82 Linux swap
Partition 2 does not end on cylinder boundary
/dev/sda3 588 121601 972041440+ 83 Linux

Geen spoor van de USB drive dus. Ik heb ook nog een mount geprobeerd. Dit geeft echter:
mount -t ntfs /dev/sdq1 /volumeUSB1/usbshare
mount: mounting /dev/sdq1 on /volumeUSB1/usbshare failed: No such device

[ Voor 41% gewijzigd door EricEric752 op 28-03-2012 14:18 . Reden: typo en aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heb je de schijf al wel een keer geformatteerd via de DS110J?
Probeer dat anders een ni EXT3 formaat.

Kan het ook zijn dat de schijf corrupt is? (dat zou mss ook moeten blijken uit een format?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
readytoflow schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:17:
Heb je de schijf al wel een keer geformatteerd via de DS110J?
Probeer dat anders een ni EXT3 formaat.

Kan het ook zijn dat de schijf corrupt is? (dat zou mss ook moeten blijken uit een format?)
Als ik me goed herinner is de schijf geformatteerd als FAT32. Dat wil ik graag zo houden want er staan foto's op. Het idee is dat de USB schijf aan een Sony tv kan worden gehangen om de foto's te bekijken. (de TV heeft helaas geen ethernet aansluiting en is nogal kieskeurig voor wat betreft de formattering van de aangesloten USB drives). Het is natuurlijk ook mogelijk dat de schijf gewoon corrupt is. Omdat ik er momenteel fysiek niet bij kan kan ik dat nu niet controleren. De schijf heeft echter al een paar keer gedurende een paar uur gewerkt waarbij er enkele tientallen GB naar toe konden worden gekopieerd door een Synology Backup job. Tijdens het uitvoeren van die backup verdwijnt de schijf dan echter opeens. Dat gebeurt trouwens niet op hetzelfde punt in de backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

RedRayMann schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:42:
Waar moet ik deze commandos invoeren?
Las ook de reactie over telnet, maar heb zelf te weinig ervaring met telnet en SSH.
Met Telnet naar de IP van je diskstation, inloggen als root (zelfde password als admin) en dan krijg je met 'ps' alle lopende processen te zien. 1e kolom is de PID (process id) en met 'kill <pid>' schiet je 'm af.
't is toch wel heel handig met die Syno's om je een beetje in Linux te verdiepen hoor. Kun je ook met ipkg-packages aan de slag ...
Zal de applicaties in de andere reactie proberen.
Heb zelf ook even naar Service Switch gekeken, maar dat schiet niet op, beheert alleen de standaard Synology applicaties, niet alles wat er draait ...
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-iJUVlwfYWHI/T3MNCuEOKII/AAAAAAAAAsQ/qNGyIMIGiOE/s800/Syno_process_switch.jpg
EricEric752 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:35:
De externe USB verdwijnt tijdens een backup actie (die daardoor natuurlijk faalt) dus hij zal niet vanwege een spin down verdwijnen.
Dus tijdens het schrijven naar de disk ?! Da's bizar ..
(Mag wel niet uitmaken, maar de optie om externe HD's te hibernaten staat niet aan ??)

[ Voor 17% gewijzigd door Goner op 28-03-2012 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
@EricEric752, kan je eens in de /var/log/messages kijken wat hij hier meld ? zo rond de tijd dat hij niet meer beschikbaar was ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
(Foutje, moet kunnen)

[ Voor 97% gewijzigd door RedRayMann op 28-03-2012 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met een specifieke vraag:

Bij bepaalde klanten hebben wij de DS212J staan, die doet dienst als backup systeem. Elke nacht komt er een image van de server op de NAS te staan. Nu heeft de klant ook graag een backup elke dag mee naar huis op een externe disk. Geen probleem, backup opdracht ingesteld op de NAS die de inhoud van de NAS kopiërt naar de externe disk. Nu is het enigste probleem, dat je blijkbaar nergens kan instellen dat hij na zo'n backup naar USB het USB apparaat uitwerpt?

Onze klanten trekken namelijk s'avonds voor ze vertrekken de USB schijf uit de NAS, ik kan ze moeilijk allemaal aanleren om eerst naar de web interface te surfen om dan daar het apparaat veilig te verwijderen. Bestaat er ergens een app of scriptje die het mogelijk maakt om in te stellen dat de NAS usb apparaten veilig verwijdert als de backup job voltooid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Goner schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 15:13:
[...]

Met Telnet naar de IP van je diskstation, inloggen als root (zelfde password als admin) en dan krijg je met 'ps' alle lopende processen te zien. 1e kolom is de PID (process id) en met 'kill <pid>' schiet je 'm af.
't is toch wel heel handig met die Syno's om je een beetje in Linux te verdiepen hoor. Kun je ook met ipkg-packages aan de slag ...

[...]

Heb zelf ook even naar Service Switch gekeken, maar dat schiet niet op, beheert alleen de standaard Synology applicaties, niet alles wat er draait ...
[afbeelding]

[...]

Dus tijdens het schrijven naar de disk ?! Da's bizar ..
(Mag wel niet uitmaken, maar de optie om externe HD's te hibernaten staat niet aan ??)
Tijdens de installatie van CP en SB wel al met putty gewerkt, langzaam leer ik het wel. Ook jou beschrijving komt bekend voor. Dat lukt me wel. Tnx voor het uitproberen van service switch. Dan moet ik gewoon vaker met putty gaan werken. Is er ook zoiets voor android? Wat goed werkt voor beginners ;-) doel is om mijn computer zo min mogelijk aan te hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 15:18:
Ik zit met een specifieke vraag:

Bij bepaalde klanten hebben wij de DS212J staan, die doet dienst als backup systeem. Elke nacht komt er een image van de server op de NAS te staan. Nu heeft de klant ook graag een backup elke dag mee naar huis op een externe disk. Geen probleem, backup opdracht ingesteld op de NAS die de inhoud van de NAS kopiërt naar de externe disk. Nu is het enigste probleem, dat je blijkbaar nergens kan instellen dat hij na zo'n backup naar USB het USB apparaat uitwerpt?

Onze klanten trekken namelijk s'avonds voor ze vertrekken de USB schijf uit de NAS, ik kan ze moeilijk allemaal aanleren om eerst naar de web interface te surfen om dan daar het apparaat veilig te verwijderen. Bestaat er ergens een app of scriptje die het mogelijk maakt om in te stellen dat de NAS usb apparaten veilig verwijdert als de backup job voltooid is?
De enige manier die ik zou kunnen verzinnen is om de gehele backup naar de USB disk te doen dmv een cron job, dan kan je in het backup script zelf de unmount aanroepen van de USB disk nadat hij klaar is, of om een specifieke tijd, dat script zal je echter zelf even moeten schrijven natuurlijk.

Het unmount gedeelte voor je script staat hier al-> Synology umount script

EDIT:
Zit nu te denken, je kan de backup netjes via de Synology laten lopen, dan bovenstaande script opslaan en in een cron zetten, deze dan om 18:30 elke dag laten uitvoeren (of wat beter uitkomt qua tijd).

[ Voor 11% gewijzigd door YaNightmare op 28-03-2012 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
YaNightmare schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 15:13:
@EricEric752, kan je eens in de /var/log/messages kijken wat hij hier meld ? zo rond de tijd dat hij niet meer beschikbaar was ?
Goed idee. Onderstaand een stukje uit het log. Het begint met het inpluggen van de USB. Kort daarna begint de backup naar de USB. Ik krijg de indruk dat die usb gewoon corrupt is.

Mar 28 10:54:45 hotplugd: ##### ACTION:add
Mar 28 10:54:45 hotplugd: DEVNAME:sdq
Mar 28 10:54:45 hotplugd: DEVICE:/proc/bus/usb/001/004
Mar 28 10:54:45 hotplugd: DEVGUID:2C00BF6AFFFF0
Mar 28 10:54:45 hotplugd: DEVPATH:sdq
Mar 28 10:54:45 hotplugd: SUBSYSTEM:block
Mar 28 10:54:45 hotplugd: PHYSDEVPATH:/devices/platform/orion-ehci.0/usb1/1-1/1-1.3/1-1.3:1.0/host3/target3:0:0/3:0:0:0
Mar 28 10:54:45 hotplugd: hotplugd.c:790 ##### complete device hotplug!!
Mar 28 10:54:45 hotplugd: hotplugd.c (1390) ==== USB disk [sdq] plugged in ====
Mar 28 10:54:45 hotplugd: hotplugd.c:1391 goto USB disk, szDeviceName=sdq
Mar 28 10:54:45 hotplugd: hotplugd.c:1393 ret=-1, fsType=0
Mar 28 10:54:45 scemd: modules/usbcopy.c:44 USBCopy - Unknown Signal: 12
Mar 28 11:37:30 externaldevices.cgi: localbkp_backup_info_process.c:95 Failed to lock semaphore[0]. errno=[11/Resource temporarily unavailable]
Mar 28 11:45:41 backup.cgi: localbkp_backup_info_process.c:95 Failed to lock semaphore[0]. errno=[11/Resource temporarily unavailable]
Mar 28 11:45:41 backup.cgi: localbkp_backup_info_process.c:95 Failed to lock semaphore[1]. errno=[11/Resource temporarily unavailable]
Mar 28 11:45:41 backup.cgi: localbkp_backup_info_process.c:95 Failed to lock semaphore[2]. errno=[11/Resource temporarily unavailable]
Mar 28 11:45:41 backup.cgi: localbkp_backup_info_process.c:95 Failed to lock semaphore[3]. errno=[11/Resource temporarily unavailable]
Mar 28 11:45:41 backup.cgi: localbkp_backup_info_process.c:95 Failed to lock semaphore[4]. errno=[11/Resource temporarily unavailable]
Mar 28 11:45:41 backup.cgi: localbkp_backup_info_process.c:95 Failed to lock semaphore[5]. errno=[11/Resource temporarily unavailable]
Mar 28 11:45:41 backup.cgi: localbkp_backup_info_process.c:95 Failed to lock semaphore[6]. errno=[11/Resource temporarily unavailable]
Mar 28 11:45:41 backup.cgi: localbkp_backup_info_process.c:115 Exceeded semop error limit.
Mar 28 11:45:41 backup.cgi: backup.cpp:1107 SYNOLocalbkpBackupInfoGet() failed!! synoerr=[0x0D00]
Mar 28 11:50:38 kernel: [321378.000000] usb 1-1.3: lock for hub EH
Mar 28 11:50:38 kernel: [321378.190000] usb 1-1.3: unlock for hub EH
Mar 28 11:50:48 kernel: [321388.190000] usb 1-1.3: lock for hub EH
Mar 28 11:50:49 kernel: [321388.380000] usb 1-1.3: unlock for hub EH
Mar 28 11:50:54 kernel: [321393.380000] usb 1-1.3: lock for hub EH
Mar 28 11:50:54 kernel: [321393.560000] usb 1-1.3: device descriptor read/64, error -71
Mar 28 11:50:54 kernel: [321393.760000] usb 1-1.3: device descriptor read/64, error -71
Mar 28 11:50:54 kernel: [321394.050000] usb 1-1.3: device descriptor read/64, error -71
Mar 28 11:50:54 kernel: [321394.250000] usb 1-1.3: device descriptor read/64, error -71
Mar 28 11:50:55 kernel: [321394.870000] usb 1-1.3: device not accepting address 4, error -71
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.380000] usb 1-1.3: device not accepting address 4, error -71
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.380000] usb 1-1.3: unlock for hub EH
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.410000] end_request: I/O error, dev sdq, sector 210062727
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.420000] sd 3:0:0:0: rejecting I/O to offline device
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.420000] sd 3:0:0:0: rejecting I/O to offline device
... Knip: Vrijwel indentieke meldingen verwijderd...
Mar 28 11:50:57 synolocalbkp: synocopyfile.c:155 Fail to write file /volumeUSB1/usbshare//photo/2010/2010 XXXXXXXXXXX/MVI_2282.MOV!! errno=[5/Input/output error]
... Knip: Vrijwel indentieke meldingen verwijderd...
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.450000] end_request: I/O error, dev sdq, sector 210062967
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.460000] sd 3:0:0:0: rejecting I/O to offline device
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.460000] sd 3:0:0:0: rejecting I/O to offline device
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.480000] FAT: FAT read failed (blocknr 25669)
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.480000] FAT: FAT read failed (blocknr 25657)
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.490000] FAT: unable to read inode block for updating (i_pos 3289053849)
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.500000] FAT: unable to read inode block for updating (i_pos 3289053849)
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.510000] FAT: FAT read failed (blocknr 25669)
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.510000] FAT: FAT read failed (blocknr 25657)
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.520000] FAT: unable to read inode block for updating (i_pos 3289053849)
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.900000] FAT: Directory bread(block 205565864) failed
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.900000] FAT: Directory bread(block 205565865) failed
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.940000] FAT: Directory bread(block 205565866) failed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YaNightmare schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 15:39:
[...]

EDIT:
Zit nu te denken, je kan de backup netjes via de Synology laten lopen, dan bovenstaande script opslaan en in een cron zetten, deze dan om 18:30 elke dag laten uitvoeren (of wat beter uitkomt qua tijd).
Hey, das een mooie! Ik weet het uur wanneer de backup normaal altijd klaar is en wanneer de verantwoordelijk de schijf uit de nas trekt, daartussen kan ik dan het cron jobje laten lopen, thanks, ik zoek het even verder uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Ugh, tja, lastig te zeggen, het kunnen een paar dingen zijn als ik zo kijk

1) Rotte disk (altijd een optie natuurlijk) ;)
2) FAT -> Bestands limiet (grootte) en/of maximaal aantal nodes in gebruik. (kan je kijken of er misschien een groot bestand tussen zit van meer dan 1GB ? en hoeveel files hij in totaal probeert te backuppen ?)

Voor hoe ik de log lees:
Failed to lock semaphore[0]. errno=[11/Resource temporarily unavailable] -> dit is een "generieke" melding dat hij niet meer kan schrijven
SYNOLocalbkpBackupInfoGet() failed!! synoerr=[0x0D00] -> hier klapt simpelweg de backup task eruit na x aantal errors.
end_request: I/O error, dev sdq, sector 210062727 -> USB disk geeft een read error terug.
sd 3:0:0:0: rejecting I/O to offline device -> iets of iemand (kernel gok ik) heeft de disk als offline staan terwijl iemand anders ernaar probeert te schrijven/lezen
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.510000] FAT: FAT read failed (blocknr 25657)
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.520000] FAT: unable to read inode block for updating (i_pos 3289053849)
Mar 28 11:50:57 kernel: [321395.900000] FAT: Directory bread(block 205565864) failed
Alles wat ik hierover kan vinden en lezen is dit een corrupte partitie of bestandsystem, veelal veroorzaakt door een USB disk eruit te trekken terwijl er data word geschreven bijvoorbeeld.

Een mogelijke oplossing kan zijn om de USB disk aan een windows machine te hangen en een checkdisk te doen, of de hele USB disk wipen, nieuwe partitie aanmaken en FAT32 formatteren (en daarna weer proberen een backup te maken).

Werken deze 2 oplossingen niet dan denk ik dat de USB disk is overleden :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loneranger56
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-04 15:59
ff vraagje, zojuist de Synology 212j gehaald, moet ik nu voordat ik de nieuwste DSM 4.0. versie die ik van het net heb gedownload, eerst de DSM versie installeren die op de bijgeleverde CD-Rom staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loneranger56 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 16:55:
ff vraagje, zojuist de Synology 212j gehaald, moet ik nu voordat ik de nieuwste DSM 4.0. versie die ik van het net heb gedownload, eerst de DSM versie installeren die op de bijgeleverde CD-Rom staat?
Neen, gewoon de laatste nieuwe vanaf de download site, de Synology Assistant installeren vanop de CD en dan kan je gewoon browsen naar de nieuwste versie en die gaat hij dan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-10 20:18
Nee, cd weg gooien en alles van de Syno site plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sanderdw schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 17:00:
Nee, cd weg gooien en alles van de Syno site plukken.
Is tevens waarheid voor de meeste producten die je koopt (vervang dan uiteraard wel Syno voor de fabrikant van het product :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loneranger56
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-04 15:59
Hardstikke bedankt voor jullie snelle reactie!!
Nog een vraag dan:

Naast de Synology Assistant_2196, heb i ik ook nog een firmware patch gedownload met de naam "DSM_DS212j_2198.pat"
Moet ik hier nog wat mee?

Sorry voor mijn NOOB vragen, maar ben helemaal nieuw in het NAS gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Dat is de firmware dus ja, die moet je er uiteindelijk op zetten :)

1) minimaal 1 disk erin
2) synology assistant opstarten + de synology
3) synology assistant wijzen naar "DSM_DS212j_2198.pat"
4) 10 minuten wachten
5) klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:36
@ YaNightmare

hebbie al het geheugen in je syno gestopt?:) Ben benieuwd naar de resultaten, want wil ook een DS1812+ aanschaffen ter vervanging van mijn 411j :X

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Yub, heb hem erin gestopt en toen 15 min naar een knipperend blauw ledje gekeken, nu er weer uit gehaald en kijk inmiddels al weer 20 nieuwe minuten naar een blauw ledje ... gaat dus iets mis :-/

EDIT:

Goed nieuws en slecht nieuws.
Goed:
Het geheugen werkt prima.

Slecht:
Het probleem met die ene bad sector over alle schijven is weer terug :-???

ik snap er geen hol van, waarschijnlijk heeft dat gekke ding dus echt een sector helemaal verkloot ...(de vorige NAS) ik heb nu weer 5 schijven waarvan hij precies die sector niet kan lezen.... word er echt helemaal ziek van, wat een gedonder weer ;w

[ Voor 51% gewijzigd door YaNightmare op 28-03-2012 18:06 . Reden: Status update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:16
YaNightmare schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 17:52:
Yub, heb hem erin gestopt en toen 15 min naar een knipperend blauw ledje gekeken, nu er weer uit gehaald en kijk inmiddels al weer 20 nieuwe minuten naar een blauw ledje ... gaat dus iets mis :-/

EDIT:

Goed nieuws en slecht nieuws.
Goed:
Het geheugen werkt prima.

Slecht:
Het probleem met die ene bad sector over alle schijven is weer terug :-???

ik snap er geen hol van, waarschijnlijk heeft dat gekke ding dus echt een sector helemaal verkloot ...(de vorige NAS) ik heb nu weer 5 schijven waarvan hij precies die sector niet kan lezen.... word er echt helemaal ziek van, wat een gedonder weer ;w
heb jij soms weer een maandag ochtend model ofzo :? of gewoon een slechte batch. want ik lees weinig problemen over de 1812+. morgen krijg ik mijn model binnen. ook ik was van plan om het geheugen uit te breiden. eerste weken ga ik het machientje ff flink aan de tand voelen met apps zoals spotweb en lekker in de CLI kloten.

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Dit is een gloednieuwe, dus maandag ochtend model is uitgesloten, ik denk echter dat die sectors gewoon echt aan gort zijn gegaan door die vorige 1812 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Dus dat betekent nieuwe hardeschijven? Dure grap...kun je dit niet aankaarten bij Synology en dat zij dan bijv nieuwe schijven geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YaNightmare schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 18:23:
Dit is een gloednieuwe, dus maandag ochtend model is uitgesloten,
Uhm... want?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Rainesh schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 18:25:
Dus dat betekent nieuwe hardeschijven? Dure grap...kun je dit niet aankaarten bij Synology en dat zij dan bijv nieuwe schijven geven.
Het lijkt me sterk dat hun mij harddisks gaan vervangen, ik zal iig het vorige ticket weer openen, de pest is dat ik er net IPKG op heb gezet, hun support kijkt, zegt "IPKG" en closed de ticket ;(

@Nightspirit, omdat de kans dat ik 2x een foute hebt mij zo immens klein lijkt dat ik dat wel veilig kan aannemen, ook omdat het precies dezelfde sectoren zijn die kapot zijn. dit maal disk 1 en 2 zijn ok, 3,4,5 en 6 kaduuk .... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YaNightmare schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 18:34:
[...]
@Nightspirit, omdat de kans dat ik 2x een foute hebt mij zo immens klein lijkt dat ik dat wel veilig kan aannemen, ook omdat het precies dezelfde sectoren zijn die kapot zijn. dit maal disk 1 en 2 zijn ok, 3,4,5 en 6 kaduuk .... :S
Nonsense, als beide modellen dezelfde backplane of firmware oid gebruiken juist heel aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
YaNightmare schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 18:34:
[...]

Het lijkt me sterk dat hun mij harddisks gaan vervangen, ik zal iig het vorige ticket weer openen, de pest is dat ik er net IPKG op heb gezet, hun support kijkt, zegt "IPKG" en closed de ticket ;(

ik heb ook wel eens 3 maandag ochtend modellen gehad met apperatuur en dat de vierde wel goed was. het kan gewoon een slechte batch wezen natuurlijk. ik neem ook een beetje aan dat je vorige 1812+ de boel mss om zeep geholpen heeft. en ipkg erafhalen en opsturen moet toch geen probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Het probleem is dat het dan bij meerdere mensen zou moeten gebeuren, ik kan nergens iets hierover vinden, niet bij de winkel en niet bij Synology (incl hun support afdeling).

En ik ga er toch echt vanuit dat er meer mensen de Samsung HD204UI gebruiken :-/ (het lijkt wel alleen bij die disk nu te gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
YaNightmare schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 18:42:
Het probleem is dat het dan bij meerdere mensen zou moeten gebeuren, ik kan nergens iets hierover vinden, niet bij de winkel en niet bij Synology (incl hun support afdeling).

En ik ga er toch echt vanuit dat er meer mensen de Samsung HD204UI gebruiken :-/ (het lijkt wel alleen bij die disk nu te gebeuren).
ik heb dezelfde disk in mijn huidige nas zitten. zodra ik me data veilig heb gesteld dan duw ik die er wel in in de 1812+ en dan zou ik het probleem ook moeten hebben lijkt me. moet je alleen wel ff een weekje wachten voordat ik dat kan doen. eerste week draait er alleen tijdelijk ff een ssd in (vertex 2) om ff de dsm te installen en wat dingen te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
YaNightmare schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 16:06:
Ugh, tja, lastig te zeggen, het kunnen een paar dingen zijn als ik zo kijk

1) Rotte disk (altijd een optie natuurlijk) ;)
2) FAT -> Bestands limiet (grootte) en/of maximaal aantal nodes in gebruik. (kan je kijken of er misschien een groot bestand tussen zit van meer dan 1GB ? en hoeveel files hij in totaal probeert te backuppen ?)

knip

Werken deze 2 oplossingen niet dan denk ik dat de USB disk is overleden :S
Er zaten wel grote files (HD home videos) bij, maar in principe zou het op FAT moeten passen. Diezelfde USB disk heb ik namelijk in het verleden gebruikt om dezelfde files vanuit Windows te backuppen. Ik zal nog eens goed naar die schijf kijken als ik er weer bij kan.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
robertobadjo schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 18:44:
[...]

ik heb dezelfde disk in mijn huidige nas zitten. zodra ik me data veilig heb gesteld dan duw ik die er wel in in de 1812+ en dan zou ik het probleem ook moeten hebben lijkt me. moet je alleen wel ff een weekje wachten voordat ik dat kan doen. eerste week draait er alleen tijdelijk ff een ssd in (vertex 2) om ff de dsm te installen en wat dingen te testen.
Ik hoor het graag, het probleem gebeurde bij mij altijd na ~1 a 1,5 week. vaak na een shutdown of reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:39
Ik zit op het punt om een DS212j aan te schaffen. Alleen nu heb ik hier 2.5" diskjes die ik erin wil gooien, simpelweg omdat ik altijd 2.5" schijven gebruik.
Volgens Synology moeten 2.5" disks met een Type C HDD Holder worden bevestigd.

Heeft iemand hier ervaring mee? En zijn deze ook echt nodig, of kan het ook gewoon zonder bracket, de disks in de SATA connector schuiven en vervolgens aan 1 kant bevestigen, like so:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/35i11z6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
YaNightmare schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 19:25:
[...]

Ik hoor het graag, het probleem gebeurde bij mij altijd na ~1 a 1,5 week. vaak na een shutdown of reboot.
heb je toevallig ook foto's van binnen ivm het geheugen uitbreiding? ik ben wel nieuwschierig naar de binnenkant. ik heb een itiliaanse review gevonden en daar hebben ze maar kleine plaatjes. wel zie ik maar 1 geheugenslot :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 05:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

thaan schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 19:56:
Ik zit op het punt om een DS212j aan te schaffen. Alleen nu heb ik hier 2.5" diskjes die ik erin wil gooien, simpelweg omdat ik altijd 2.5" schijven gebruik.

Heeft iemand hier ervaring mee? En zijn deze ook echt nodig, of kan het ook gewoon zonder bracket, de disks in de SATA connector schuiven en vervolgens aan 1 kant bevestigen, like so:

[afbeelding]
Ik heb geen ervaring met de brackets, maar is het in dit geval niet beter om een DS411slim te kopen? Ik weet wel dat hij duurder is, maar hij is gemaakt voor 2,5 inch schijven, er passen er vier in en je hebt een snellere cpu.

Bruto kost het 85 euro meer, maar als je rekent dat je ook nog 2 brackets moet kopen voor 20 euro ofzo voor de DS212j, dan is het nog maar 65 euro. Dat is dan redelijk wat bang for your buck voor wat je ook daadwerkelijk extra krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
robertobadjo schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 20:19:
[...]

heb je toevallig ook foto's van binnen ivm het geheugen uitbreiding? ik ben wel nieuwschierig naar de binnenkant. ik heb een itiliaanse review gevonden en daar hebben ze maar kleine plaatjes. wel zie ik maar 1 geheugenslot :?
Sure (klikbaar uiteraard, groot genoeg hoop ik :)):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Fq2Skl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/f3aQal.jpg

De processor en het standaard geheugen zit aan de andere kant van die printplaat, daar kom ik even niet zo makkelijk bij zonder stekkers van de voeding ed los te trekken, en ik wil hem voor nu even aanhouden (net de debugfile weten te krijgen en heb logingegevens naar Synology gestuurd.

EDIT: Gateway van imgur is down, als je op de plaatjes klikt krijg je ze wel te zien maar de auto thumbnails zijn kapot momenteel, gaat vanzelf weer werken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door YaNightmare op 28-03-2012 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
YaNightmare schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 20:45:
[...]

Sure (klikbaar uiteraard, groot genoeg hoop ik :)):
[afbeelding]
[afbeelding]

De processor en het standaard geheugen zit aan de andere kant van die printplaat, daar kom ik even niet zo makkelijk bij zonder stekkers van de voeding ed los te trekken, en ik wil hem voor nu even aanhouden (net de debugfile weten te krijgen en heb logingegevens naar Synology gestuurd.

EDIT: Gateway van imgur is down, als je op de plaatjes klikt krijg je ze wel te zien maar de auto thumbnails zijn kapot momenteel, gaat vanzelf weer werken ;)
ah zo word het wel weer wat duidelijker voor mij. vraag me af of ik alsnog de 2gb extra erbij zal zetten. merk je zelf nu ook al dan dat je tekort komt of valt het mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Ik zat rond de 50% RAM IDLE, nu draai ik veel troep, maar mijn torrents waren nog niet over gezet, dus het ligt er denk ik een beetje aan hoeveel je er mee doet. Hij heeft ook 2GB swap dus in principe kan je er nog semi mee wegkomen als je te kort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Mystic Spirit schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 20:20:
[...]

Ik heb geen ervaring met de brackets, maar is het in dit geval niet beter om een DS411slim te kopen? Ik weet wel dat hij duurder is, maar hij is gemaakt voor 2,5 inch schijven, er passen er vier in en je hebt een snellere cpu.

Bruto kost het 85 euro meer, maar als je rekent dat je ook nog 2 brackets moet kopen voor 20 euro ofzo voor de DS212j, dan is het nog maar 65 euro. Dat is dan redelijk wat bang for your buck voor wat je ook daadwerkelijk extra krijgt.
Dat is inderdaad interessant, echter zit de DS212j met €170 aan het uiterste wat ik wil uitgeven, ik begon namelijk met kijken naar een DS112j, dus de DS212j was al even ~€60 meer. De DS411 slim zou ik voor iets van €200,- nog wel willen doen, maar de huidige prijs daarvan gaat hem niet worden. 2e hands kan ik hem echter ook niet vinden.

Echter zegt m'n gut feeling 'ga voor een 2012 model'.
Aan de andere kant is de DS411 slim wel weer sneller, dus dat is ook wel weer leuk.
DS411 slim vs DS212j... De 2012 versie is nieuwer, komt standaard met DSM 4.0 waar de DS411 met DSM 3 kwam. Op basis daarvan redeneer ik dat ik met de DS212j langer ondersteuning en upgrades kan verwachten, is dat ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Willen jullie aub even meedenken?

Model: 207+
firmware: 3.1

Probleem: admin wachtwoord wordt niet meer geaccepteerd en ik krijg de melding: "bewerking mislukt, meld u opnieuw aan bij DSM..."

Al geprobeerd: resetknop 4 sec ingedrukt tot piep en leeg ww geprobeerd
Al geprobeerd: resetknop 4 sec tot piep, los, weer 4 sec, firmware opnieuw en ds opnieuw ingesteld (ook ww)

Resultaat: weer hetzelfde

Kan wel bij de data, want zelf aangemaakte user en ww via fileshare gaat wel goed...

Iemand een idee? (harde reset waarbij ook data verloren gaat is geen probleem, maar hoe? ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2012 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUTCHSPiRiT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 20:55
Ik sta echt voor een groot raadsel en niemand lijkt hetzelfde probleem te hebben als ik.
Ik heb onlangs een DS212J aangeschaft en em uitgerust met twee HD's. Bij het installeren van DSM4, met de software die ik uit het downloadcenter had gedownload, kreeg ik verbindingsproblemen tijdens het installeren, waardoor de installatie faalde. Goed, toen maar met de originele software op de meegeleverde CD-ROM geprobeerd, met nog DSM3.2. Dat lukte wel. Toen ik vervolgens DSM probeerde te benaderen via ipvandiskstation:5000 via mijn bedrade desktop kreeg ik geen verbinding. Ook de Synology Assistant deed vaag, hij ziet de diskstation wel, inclusief IP en MAC-adres, maar geeft aan dat verbinden niet lukt. Laat je de assistant opniew zoeken dan is de status 'gereed', maar nog altijd krijg ik geen verbinding. Van alles geprobeerd, firewalls uit, antivirus uit, hoop gekloot in routerinstellingen (Sitecom 300N X3), niets.

Daarna maar eens geprobeerd met m'n netbook via wifi, kan ik de NAS wel gewoon benaderen.

Bedraad dus niet, via wifi wel. Zowel draadloos als bedraad loopt via dezelfde sitecom router. NAS en dekstop zitten direct aan de router verbonden. Ook na een update naar DSM4, geen verbinding via LAN, wel via wifi.

Iemand enig idee hoe dit kan?

Edit: ik kan de diskstation overigens wel gewoon benaderen vanaf mijn desktop, maar ik kan de beheerinterface dus niet oproepen.

[ Voor 4% gewijzigd door DUTCHSPiRiT op 28-03-2012 22:12 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 21:47:
Willen jullie aub even meedenken?

Model: 207+
firmware: 3.1

Probleem: admin wachtwoord wordt niet meer geaccepteerd en ik krijg de melding: "bewerking mislukt, meld u opnieuw aan bij DSM..."

Al geprobeerd: resetknop 4 sec ingedrukt tot piep en leeg ww geprobeerd
Al geprobeerd: resetknop 4 sec tot piep, los, weer 4 sec, firmware opnieuw en ds opnieuw ingesteld (ook ww)

Resultaat: weer hetzelfde

Kan wel bij de data, want zelf aangemaakte user en ww via fileshare gaat wel goed...

Iemand een idee? (harde reset waarbij ook data verloren gaat is geen probleem, maar hoe? ;) )
al eens geprobeerd via ssh in te loggen? probeer eens een andere browser mss helpt dat.
DUTCHSPiRiT schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 21:59:
Ik sta echt voor een groot raadsel en niemand lijkt hetzelfde probleem te hebben als ik.
Ik heb onlangs een DS212J aangeschaft en em uitgerust met twee HD's. Bij het installeren van DSM4, met de software die ik uit het downloadcenter had gedownload, kreeg ik verbindingsproblemen tijdens het installeren, waardoor de installatie faalde. Goed, toen maar met de originele software op de meegeleverde CD-ROM geprobeerd, met nog DSM3.2. Dat lukte wel. Toen ik vervolgens DSM probeerde te benaderen via ipvandiskstation:5000 via mijn bedrade desktop kreeg ik geen verbinding. Ook de Synology Assistant deed vaag, hij ziet de diskstation wel, inclusief IP en MAC-adres, maar geeft aan dat verbinden niet lukt. Laat je de assistant opniew zoeken dan is de status 'gereed', maar nog altijd krijg ik geen verbinding. Van alles geprobeerd, firewalls uit, antivirus uit, hoop gekloot in routerinstellingen (Sitecom 300N X3), niets.

Daarna maar eens geprobeerd met m'n netbook via wifi, kan ik de NAS wel gewoon benaderen.

Bedraad dus niet, via wifi wel. Zowel draadloos als bedraad loopt via dezelfde sitecom router. NAS en dekstop zitten direct aan de router verbonden. Ook na een update naar DSM4, geen verbinding via LAN, wel via wifi.

kan je hem wel pingen vanaf je gewone desktop? probeer eens een ipconfig /flushdns en dan gewoon http://NAS of het ip zonder de poort erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]robertobadjo schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 22:10:
[...]

al eens geprobeerd via ssh in te loggen? probeer eens een andere browser mss helpt dat.

Damn...met IE ipv Firefox gaat het dus gewoon wel goed...wat simpel...

Thanks dude!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUTCHSPiRiT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 20:55
Ja pingen is geen probleem. Flushdns was ook niet de oplossing.
De shares kan ik wel gewoon benaderen via de desktop.

[ Voor 30% gewijzigd door DUTCHSPiRiT op 28-03-2012 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
DUTCHSPiRiT schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 21:59:

Edit: ik kan de diskstation overigens wel gewoon benaderen vanaf mijn desktop, maar ik kan de beheerinterface dus niet oproepen.
Is je desktop ip niet geblacklist? Heb je meerdere useraccounts? Zo ja, al met een ander account geprobeerd in te loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:34
thaan schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 21:07:
[...]

Dat is inderdaad interessant, echter zit de DS212j met €170 aan het uiterste wat ik wil uitgeven, ik begon namelijk met kijken naar een DS112j, dus de DS212j was al even ~€60 meer. De DS411 slim zou ik voor iets van €200,- nog wel willen doen, maar de huidige prijs daarvan gaat hem niet worden. 2e hands kan ik hem echter ook niet vinden.

Aan de andere kant is de DS411 slim wel weer sneller, dus dat is ook wel weer leuk.
DS411 slim vs DS212j... De 2012 versie is nieuwer, komt standaard met DSM 4.0 waar de DS411 met DSM 3 kwam. Op basis daarvan redeneer ik dat ik met de DS212j langer ondersteuning en upgrades kan verwachten, is dat ook zo?
Let vooral op wat je daad werkelijk met dfe nas wil doen, een J serie is leuk. Echter downloaden met Sab of het draaien van 3rd party applicaties zullen hem vrij snel aan zijn max laten komen. Ook voor transcoden via DLNA zal dit gelden.

Mocht je hier dus de nas voor willen gaan gebruiken, ga dan voor een 212+ versie.

Mocht je alleen platte file sharing doen is een J serie echter goed geschikt.

Al met al, laat je niet van de wijs brengen door bouwjaren, kijk naar wat je wensen zijn voor nu en misschien over een jaar, en baseer hier de keuze op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:55
Dennism schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 00:39:
[...]

Let vooral op wat je daad werkelijk met dfe nas wil doen, een J serie is leuk. Echter downloaden met Sab of het draaien van 3rd party applicaties zullen hem vrij snel aan zijn max laten komen. Ook voor transcoden via DLNA zal dit gelden.

Mocht je hier dus de nas voor willen gaan gebruiken, ga dan voor een 212+ versie.

Al met al, laat je niet van de wijs brengen door bouwjaren, kijk naar wat je wensen zijn voor nu en misschien over een jaar, en baseer hier de keuze op...
Ik draai met mijn 110j versie SABNzbd, Couchpotato, Sickbeard, Autosub en Mediaserver en ondervindt geen problemen met performance. Hij loopt wel af en toe richting de max. maar dit heeft geen merkbare invloed op het doorgeven van bestanden of snelheid. NMocht je je NAS dus hiervoor willen gebruiken, kan ik een j versie ook aanbevelen en de extra euro's besteden aan een goede HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Dennism schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 00:39:
[...]

Oke hierop gelet, maar ook op de goede ervaring van B-Force met de j serie, is de DS411 slim dan een betere keuze? Die is geen j serie, maar ook weer geen + serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 05:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

thaan schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 21:07:
[...]

Dat je een jaartje langer ondersteuning hebt op een 2012 model klopt, maar DSM 4.0 is geschikt voor alle huidige modellen vanaf 2008 dus ook voor de DS411slim. Als ik jou was zou ik even dat tijd nemen om nog een relatief klein bedrag bij elkaar te sparen, maar uiteindelijk zul je natuurlijk zelf de keuze moeten maken wat voor jou financieel haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Mystic Spirit schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:18:
[...]

Dat je een jaartje langer ondersteuning hebt op een 2012 model klopt, maar DSM 4.0 is geschikt voor alle huidige modellen vanaf 2008 dus ook voor de DS411slim. Als ik jou was zou ik even dat tijd nemen om nog een relatief klein bedrag bij elkaar te sparen, maar uiteindelijk zul je natuurlijk zelf de keuze moeten maken wat voor jou financieel haalbaar is.
Het is niet dat ik het geld niet heb, maar of ik het er aan uit wil geven ;)
Is een 'gewone' non-j versie zoals de DS411 slim merkbaar sneller dan de DS212j? Dan ben ik er redelijk uit namelijk, en gaat het de DS411 slim worden. De slim omdat hij goedkoper is dan de gewone DS411 en ik momenteel toch alleen 2.5 schijven heb liggen die ik erin wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem:

Ik heb een domeinnaam en wil die laten doorverwijzen naar mijn synology photo station, dus iets als volgt:

www.domeinnaam.nl --> http://192.34.343.34/photo

Nu kan ik dat doorschakelen wel regelen bij mijn domeinprovider, maar ik mag niet een / gebruiken of een : teken (om naar een bepaalde poort te gaan.

Nu heb ik de webserer op de synology aangezet en heb een heel simpele html pagina gemaakt die alleen een redirect maakt naar http://192.34.343.34/photo

Werkt perfect, maar nu gaat mijn nas niet meer naar de slaapstand toe omdat die webserver natuurlijk draait.

2 vragen:

1) Kan ik op photostation instellen dat als iemand vanaf een externe pc naar mijn ip adres gaat photostation gelijk gestart wordt?

2) Is er een betere oplossing voor mijn probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Ok, nog wat dingen gechecked, dit geldt zowel voor de 203 als 204:

9 Power_On_Hours 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 310
225 Load_Cycle_Count 0x0032 097 097 000 Old_age Always - 36783

Dat zijn natuurlijk debiele waardes, 119 x per uur gaan de koppen in rust ... :-/
dat is dus elke 30 seconden voor de rekenwonders onder ons ;)

Vervolgens gekeken naar het sector probleem:

/dev/sda: reading sector 9453296: succeeded
/dev/sdb: reading sector 9453296: FAILED: Input/output error
/dev/sdc: reading sector 9453296: FAILED: Input/output error
/dev/sdd: reading sector 9453296: succeeded
/dev/sde: reading sector 9453296: FAILED: Input/output error
/dev/sdf: reading sector 9453296: succeeded

volgende commando uitgevoerd:
hdparm --write-sector 9453296 --yes-i-know-what-i-am-doing /dev/sdc
re-writing sector 9453296: succeeded
hdparm --read-sector 9453296 /dev/sdc
reading sector 9453296: succeeded

Dus ik kan wel schrijven naar de sector, daarna kan ik hem weer lezen, neemt niet weg hoe ik in hemelsnaam die IDLE time persistant ga krijgen, die is weg naar een reboot als je hem handmatig set:

LCC -> 36775 -> na 9 min -> 36783

vervolgens commando: hdparm -B 254 /dev/sda uitgevoerd:
LCC -> 36783 -> na 9 min -> 36783

Bij een reboot ben je die helaas kwijt, dus of im moet een script gaan maken wat hem altijd goed zet, of ik moet een manier vinden om het aan te passen in de firmware van de disk zelf :S

Iemand enig idee >?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
YaNightmare schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:38:
Ok, nog wat dingen gechecked, dit geldt zowel voor de 203 als 204:

9 Power_On_Hours 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 310
225 Load_Cycle_Count 0x0032 097 097 000 Old_age Always - 36783

Dat zijn natuurlijk debiele waardes, 119 x per uur gaan de koppen in rust ... :-/
dat is dus elke 30 seconden voor de rekenwonders onder ons ;)

Vervolgens gekeken naar het sector probleem:

/dev/sda: reading sector 9453296: succeeded
/dev/sdb: reading sector 9453296: FAILED: Input/output error
/dev/sdc: reading sector 9453296: FAILED: Input/output error
/dev/sdd: reading sector 9453296: succeeded
/dev/sde: reading sector 9453296: FAILED: Input/output error
/dev/sdf: reading sector 9453296: succeeded

volgende commando uitgevoerd:
re-writing sector 9453296: succeeded
hdparm --read-sector 9453296 /dev/sdc
reading sector 9453296: succeeded

Dus ik kan wel schrijven naar de sector, daarna kan ik hem weer lezen, neemt niet weg hoe ik in hemelsnaam die IDLE time persistant ga krijgen, die is weg naar een reboot als je hem handmatig set:

LCC -> 36775 -> na 9 min -> 36783

vervolgens commando: hdparm -B 254 /dev/sda uitgevoerd:
LCC -> 36783 -> na 9 min -> 36783

Bij een reboot ben je die helaas kwijt, dus of im moet een script gaan maken wat hem altijd goed zet, of ik moet een manier vinden om het aan te passen in de firmware van de disk zelf :S

Iemand enig idee >?
119 keer per uur in rust? :? doe je nas dat of je schijven? heb je je firmware van je schijven eens geupgrade? ik zou kijken of er toevallig een verkeerde batch tussenzit want dit is niet normaal. dan heb jij wel erg pech zeg? TLER wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
TLER word niet gebruikt door Synology omdat het een software raid is, dus dit vangen ze zelf af.

De schijven zijn nieuw, dus ja, de firmware is in orde (serienummers al gechecked).

De default waarde voor de APM is 224, (yeey voor green drives ...), echter zou dat geen legale waarde zijn volgens mij (setting tussen 0 en 192 of 254 voor "always on"), nu weet ik niet of met de setting 254 de drives nog wel een spindown doen of niet, dus daar moet ik nog even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAL86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-10 22:37
B-Force schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 07:02:
[...]

Ik draai met mijn 110j versie SABNzbd, Couchpotato, Sickbeard, Autosub en Mediaserver en ondervindt geen problemen met performance. Hij loopt wel af en toe richting de max. maar dit heeft geen merkbare invloed op het doorgeven van bestanden of snelheid. NMocht je je NAS dus hiervoor willen gebruiken, kan ik een j versie ook aanbevelen en de extra euro's besteden aan een goede HD.
Tijdens het installeren van mijn 211j had ik wel 'spijt' dat ik geen normale of '+' had gekocht. Omdat ik alles direct installeerde en configureerde ging het allemaal wat traag. Echter in het dagelijkse gebruik merk je hier niets van. Af en toe iets toevoegen gaat snel genoeg en verder gaat alles automatisch. Het streamen naar een mede8er of airplay enabled reciever is ook geen probleem hier.

Hoe groot zijn je 2.5" harde schrijven? Als je eenmaal alles werkend heb en je gebruikt het om HD materiaal te streamen kan het zijn dat de schrijven vol zijn. Een 2 TB 3.5" (+/- 120) is dan goedkoper dan een 2.5" 1TB schrijf (124,--)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
YaNightmare schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:49:
TLER word niet gebruikt door Synology omdat het een software raid is, dus dit vangen ze zelf af.

De schijven zijn nieuw, dus ja, de firmware is in orde (serienummers al gechecked).

De default waarde voor de APM is 224, (yeey voor green drives ...), echter zou dat geen legale waarde zijn volgens mij (setting tussen 0 en 192 of 254 voor "always on"), nu weet ik niet of met de setting 254 de drives nog wel een spindown doen of niet, dus daar moet ik nog even naar kijken.
neem aan dat de schijven wel op de goeie supportlijst staan. ik vind het wel erg appart. maar hoe kom jij aan die 119 keer per uur aan parkeerstand dan? dat zou je moeten horen als je je oor bij je NAS houdt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Dat hoor ik ook, ik hoor hem elke 30 seconden langs alle 2TB disks "klikken".

En ja, de disks zijn supported, dat heb ik al gechecked, ik denk dat ik via die ESTool iig de powermanagement van de schijf ga aanpassen in de firmware zelf, dit is zowizo niet de bedoeling dat hij dit doet, ben er alleen nog niet over uit of ik hem op extreem zet (254,maximum performance, no spindown) of op uit ( 255 disable APM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:59
Het valt me op dat op mijn DS111, terwijl hij niets aan het doen is, het geheugen voor 50% gebruikt wordt.
Volgens de "broncontrole" wordt dit veroorzaakt door Python (2 processen, 1x 56740kB 1x 38544 kB).

Is dit normaal/kan het kwaad?
En indien niet normaal.....wat kan ik er aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Sickbeard, couchpotato en sabnzbd toevallig geinstalleerd? Dan zijn het die die zoveel gebruiken. En ja, dat is vrij normaal.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
YaNightmare schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:01:
Dat hoor ik ook, ik hoor hem elke 30 seconden langs alle 2TB disks "klikken".

En ja, de disks zijn supported, dat heb ik al gechecked, ik denk dat ik via die ESTool iig de powermanagement van de schijf ga aanpassen in de firmware zelf, dit is zowizo niet de bedoeling dat hij dit doet, ben er alleen nog niet over uit of ik hem op extreem zet (254,maximum performance, no spindown) of op uit ( 255 disable APM).
ik vraag me af of de instellingen van de schijf wel goed neergezet zijn? maar kan je ze niet vergelijken met een nieuwe schijf ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:59
Hooglander1 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:07:
Sickbeard, couchpotato en sabnzbd toevallig geinstalleerd? Dan zijn het die die zoveel gebruiken. En ja, dat is vrij normaal.
ja , nee en ja ;-)
Dank voor het snelle antwoord!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je kan ze trouwens af en toe eens rebooten, voornamelijk sabnzbd vind dat wel fijn, zakt je geheugen gebruik weer.

Ik doe dat elke keer als ik zie dat het vrij hoog is.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Dat heb ik gedaan, ze hebben allemaal 224, ik heb nooit zitten hannisen aan die settings dus of ze zijn fabriek af op deze manier of de synology set het.

Ik kan ook nergens op internet vinden dat 224 een echte setting is, het gaat maar tot 192 en dan 254 of 255 :S

SDA heb ik zelf ge-set, de rest is default:

FleeceBox> hdparm -I /dev/sda | grep Advanced
Advanced power management level: 254
* Advanced Power Management feature set
FleeceBox> hdparm -I /dev/sdb | grep Advanced
Advanced power management level: 224
FleeceBox> hdparm -I /dev/sdc | grep Advanced
FleeceBox> hdparm -I /dev/sdd | grep Advanced
FleeceBox> hdparm -I /dev/sde | grep Advanced
FleeceBox> hdparm -I /dev/sdf | grep Advanced

EDIT:
De grote vraag voor mij nu is of deze Load Cycle onzin ervoor kan zorgen dat die sector 9453296 (en de 10-15 die erna komen) kan vernaggelen.

[ Voor 10% gewijzigd door YaNightmare op 29-03-2012 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
dan moet het wel goed zitten ja. maar zelf erin gaan rommelen is wel een oplossing maar of het werkt vraag ik me af. het hoort toch fabriek af te werken :?

ik heb de 1512+ hier op het werk staan met 5x tb earx erin en die werkte goed out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Heb je toevallig op die machine gekeken naar de load cycle count ?

PS, dit zijn alle sectors die ik leeg moet gooien om het probleem op te lossen en daadwerkelijk de current pending sector op te lossen:
hdparm --write-sector 9453297 --yes-i-know-what-i-am-doing /dev/sdc
hdparm --write-sector 9453298 --yes-i-know-what-i-am-doing /dev/sdc
hdparm --write-sector 9453299 --yes-i-know-what-i-am-doing /dev/sdc
hdparm --write-sector 9453300 --yes-i-know-what-i-am-doing /dev/sdc
hdparm --write-sector 9453301 --yes-i-know-what-i-am-doing /dev/sdc
hdparm --write-sector 9453302 --yes-i-know-what-i-am-doing /dev/sdc
hdparm --write-sector 9453303 --yes-i-know-what-i-am-doing /dev/sdc

[ Voor 84% gewijzigd door YaNightmare op 29-03-2012 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
YaNightmare schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:46:
Heb je toevallig op die machine gekeken naar de load cycle count ?

PS, dit zijn alle sectors die ik leeg moet gooien om het probleem op te lossen en daadwerkelijk de current pending sector op te lossen:

[...]
ga ik voor je doen. eventueel kan je ook via msn direct contact zoeken is mss handiger. en de bevindingen hier posten.

daar is de value 200 bij mijn 4 schijven en 1 schijf 100.

[ Voor 6% gewijzigd door robertobadjo op 29-03-2012 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste probleem dat ik heb met een Synology DS212j bij een klant:

- Gebruikers admin & guest zijn beide geactiveerd, guest geen wachtwoord
- Gedeelde map aangemaakt, admin & guest beide lees/schrijf rechten

1 dag heeft dat goed gewerkt, nu kan ik er niet meer op. Als ik vanaf de PC ga naar \\192.168.1.250 moet ik mij aanmelden, wat al niet normaal is. Admin + wachtwoord lukt niet, guest lukt niet, account van de PC lukt niet. Heb de NAS gereboot, gebruikers nagekeken, gedeelde map met rechten nagekeken, staat allemaal goed? Ik kan dus niet meer op de NAS, zie ik iets over het hoofd?

EDIT: Als ik FileStation open vanuit DSM4 dan blijft die steeds op "Bezig met laden" staan, dus dat blijkt ook al niet meer te werken.

EDIT2: Als ik nu naar gebruiker of groep ga al admin in DSM krijg ik "Een andere beheerder configureert deze pagina". Wth? Ik heb enkel admin & guest, als guest kan je niet inloggen op DSM. Nu werkt er dus zo goed als niets meer, terwijl er nog data opstaat die ik zou willen bijhouden dus hard resetten niet echt een optie.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2012 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
robertobadjo schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:49:
[...]

ga ik voor je doen. eventueel kan je ook via msn direct contact zoeken is mss handiger. en de bevindingen hier posten.

daar is de value 200 bij mijn 4 schijven en 1 schijf 100.
ok, dat lijkt redelijk normaal, ~30 per 24 uur is goed, alles boven de 60 per 24 uur kan problematisch worden.

Ik heb inmiddels 6 forwards van de mail naar Synology gestuurd met bevindingen, zullen ze blij mee zijn, nu van 1 disk het probleem handmatig opgelost, maar ik heb geen idee wat het veroorzaakt, zolang ik dat niet weet is het natuurlijk dweilen met de kraan open ... mijn msn is emielvanaalst at hotmail punt com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

thaan schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 19:56:

[afbeelding]
De meeste modellen kunnen zonder volgens de Synology site, jouw model heeft inderaad type C bracket nodig. Denk dat er geen schroef gaten zitten of niet op de juiste plek, dan zal je schijf er mogelijk steeds uitklappen.
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:51:
Eerste probleem dat ik heb met een Synology DS212j bij een klant:

- Gebruikers admin & guest zijn beide geactiveerd, guest geen wachtwoord
- Gedeelde map aangemaakt, admin & guest beide lees/schrijf rechten

1 dag heeft dat goed gewerkt, nu kan ik er niet meer op. Als ik vanaf de PC ga naar \\192.168.1.250 moet ik mij aanmelden, wat al niet normaal is. Admin + wachtwoord lukt niet, guest lukt niet, account van de PC lukt niet. Heb de NAS gereboot, gebruikers nagekeken, gedeelde map met rechten nagekeken, staat allemaal goed? Ik kan dus niet meer op de NAS, zie ik iets over het hoofd?

EDIT: Als ik FileStation open vanuit DSM4 dan blijft die steeds op "Bezig met laden" staan, dus dat blijkt ook al niet meer te werken.
Gewoon even een soft reset, dus niet de hard reset. Hiermee verwijder je het admin wachtwoord en gaan je ip instellingen weer naar standaard.

[ Voor 33% gewijzigd door Malarky op 29-03-2012 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
YaNightmare schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:55:
[...]

ok, dat lijkt redelijk normaal, ~30 per 24 uur is goed, alles boven de 60 per 24 uur kan problematisch worden.

Ik heb inmiddels 6 forwards van de mail naar Synology gestuurd met bevindingen, zullen ze blij mee zijn, nu van 1 disk het probleem handmatig opgelost, maar ik heb geen idee wat het veroorzaakt, zolang ik dat niet weet is het natuurlijk dweilen met de kraan open ... mijn msn is emielvanaalst at hotmail punt com.
toegevoegd op msn maar zie je niet. berichtje gehad?

de waardes van de smart info zijn nagenoeg allemaal gelijk van alle 5 de schijven. heb 2 schijven die een iets ander serienummer hebben maar ook daar zit het wel snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Volgens mij sta je nu wel in de lijst, voor het eerst in 4 jaar dat ik iemand toevoeg op mijn msn ze hebben het er niet makkelijker op gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Heb nu een tijdje de 411 draaien en ben daar tevreden over, met uitzondering van één functionaliteit: de webserver. Deze is echt heel traag, met name bij PHP pagina's en Wordpress.

Andere mensen dezelfde ervaring en/of eventuele suggesties voor het verbeteren van de performance hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Malarky schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:02:
[...]

Gewoon even een soft reset, dus niet de hard reset. Hiermee verwijder je het admin wachtwoord en gaan je ip instellingen weer naar standaard.
Heeft niet geholpen.. Admin paswoord is gereset maar ip instellingen bijvoorbeeld staan nog allemaal dezelfde als voordien dus blijkbaar loopt die reset ook al niet zo goed. Kan zelfs niet meer in "gebruiker" of "gedeelde map" gaan, krijg ik de melding dat een andere beheerder de pagina configureert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:33:
Werkt perfect, maar nu gaat mijn nas niet meer naar de slaapstand toe omdat die webserver natuurlijk draait.
Die webserver (Apache) draaide toch al ... lijkt me stug dat daardoor je hibernation niet meer werkt.
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:46:
Kan zelfs niet meer in "gebruiker" of "gedeelde map" gaan, krijg ik de melding dat een andere beheerder de pagina configureert.
Kun je wel met Telnet/SSH inloggen ??

[ Voor 30% gewijzigd door Goner op 29-03-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goner schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 12:05:
[...]

Kun je wel met Telnet/SSH inloggen ??
Heb ik niet getest, heb meteen een harde reset gedaan. In de wiki van Synology stond dat je 2 types van harde reset hebt, eentje met behoud van data en eentje zonder. Harde reset gedaan, DSM opnieuw geüpload, alles terug default, data terug benaderbaar.. Vreemd vreemd vreemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goner schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 12:05:
Die webserver (Apache) draaide toch al ... lijkt me stug dat daardoor je hibernation niet meer werkt.
De nas ging niet meer in slaapstand nadat ik de webserver heb aangezet, daarvoor werkte het wel prima.

Maar als de webserver draait moet hij dus nog wel in slaapstand kunnen komen begrijp ik? Dan moet ik nog eens verder speuren.
Pagina: 1 ... 21 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.