dennad schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 23:27:
[...]
Hoi.. ik heb alles gedaan zoals hierboven beschreven om te checken of er iets mis is met de snelheid van mijn 212j. Alle dingen staan goed, en aan zoals ze moeten staan, en toch blijft mij NAS problemen geven naar mijn Boxee Box qua snelheid. Gewone .mkv bestanden van 10 gig stremat hij goed, maar een iets groter formaat als AVCHD of blu ray iso van 25 gig of 50 gig geeft hij heel slecht door.
Ik heb nu ook wat internet snelheid testjes gedaan, en merkt dat mijn verbinding via mijn Sitecom modem niet meer dan 10Mb bedraad is, maar als ik mijn laptop aansluit direct op mijn Ziggo moden bedraad ik 30Mb behaal.
Zou hier dan ook meteen het probleem mee boven water komen... geeft mijn router niet snel genoeg door..?
Heb de volgende opstelling:
Ziggo moden --> Sitecom 300n x4 --> NAS
--> Boxee Box
--> een aantal draadloze gadgets + laptop
Alles is cat 5e bedraad.
Is het een instelling in mijn router of modem en kan dit het probleem van mijn "trage" nas zijn... Kan ik nog op een andere manier testen of mijn interne netwerk slow is..
Je router zou het normaal gesproken moet aankunnen maar in hoevere deze met grote bestand overweg kan durf ik niet te zeggen. Ik download geen bestanden van meer de 10Gb. Als ik een film kijk ben ik gauw tevreden en uiteindelijk ziet het er allemaal prima op.
Wat geeft je NAS aan bij DSM.
Configuratiescherm --> Netwerk --> Netwerkinterface. Bij netwerkstatus staat vermeld met welke snelheid hij verbonden is, Mogelijk werkt hij nu op 100Mb ipv 1Gb als dat standaard was bij je.
Check eens of je de laatste firmware van je Router gebruikt. Zo niet deze even downloaden bij Sitecom en installeren. Lost soms ook problemen op.
Heb je Boxee ook voorzien van de laatste updates ?
Sluit als je hebt eens een externe harddisk aan op de Boxee met de betreffende film en speel hem dan eens af en kijk wat er dan gebeurt. Als het dan nog niet goed werkt dan is het of een probleem met de fims zelf of Boxee. Speel de films ook eens af op je PC.
Zet de NAS eens samen met de router en de Boxee dicht bij elkaar met korte kabels, Wel Cat5e minimaal maar beter is volgens mij CAT6. Als het dan wel goed gaat dan is er een kabel niet goed waarschijnlijk.
Er is een topic waaruit blijkt dat er soms slechte CAT5 kabels zijn /worden verkocht waar niet alle aders van koper zijn. De snelheden zijn dan ineens een stuk trager.
zie:
Pas op voor slechte Cat5e
Mogelijk dat je door het investeren in goede CAT6 kabels nog iets aan winst kan boeken.
Boxee heeft maar 100Mb aansluiting.
Blijft uiteraard allemaal proberen en uitsluiten.