You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Inderdaad, ging vlekkenloos en snelHari-Bo schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:00:
DSM 5.0-4493 Update 5 zojuist geinstalleerd met de 'standaard' stappen zonder problemen, zelfs een handmatige power off was niet nodig.
- Aantal malen herstarten wegens unmounted volumes
- Opnieuw instellen van gebruikersrechten
- Services controleren/starten
- Opnieuw indexeren van media
- Wellicht nog andere zaken controleren en instellen
Het zou kunnen dat ik hier last van heb en anderen niet aangezien ik vanaf versie 4.3-x afkom en altijd tegen kleine problemen loop mbt updates.
Deze update is succesvol uitgevoerd zowel virtueel (Hyper-V) als op een HP N54L.
Voor de installatie handleiding XPEnology zie handtekening.
[ Voor 15% gewijzigd door panomi op 10-09-2014 19:00 ]
Ik draai XPEnology pas vanaf versie 5 en heb totaal geen last van de bovenstaande issues, misschien eens tijd voor een clean install?panomi schreef op woensdag 10 september 2014 @ 18:58:
Aandachtspunten mbt update 5.
- Aantal malen herstarten wegens unmounted volumes
- Opnieuw instellen van gebruikersrechten
- Services controleren/starten
- Opnieuw indexeren van media
- Wellicht nog andere zaken controleren en instellen
Het zou kunnen dat ik hier last van heb en anderen niet aangezien ik vanaf versie 4.3-x afkom en altijd tegen kleine problemen loop mbt updates.
Deze update is succesvol uitgevoerd zowel virtueel (Hyper-V) als op een HP N54L.
Voor de installatie handleiding XPEnology zie handtekening.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
hij ondersteunt wel amd-vtu_nix_we_all schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:47:
[...]
Volgens mij heb je daar AMD-Vi (aka IOMMU) support voor nodig, en dat zit niet in de AMD Turion II Neo cpu die de N54L heeft.
roelbb
Mijn historie is:Hari-Bo schreef op woensdag 10 september 2014 @ 22:02:
[...]
Ik draai XPEnology pas vanaf versie 5 en heb totaal geen last van de bovenstaande issues, misschien eens tijd voor een clean install?
-4.3 Trantor
-5.0 Gnoboot
-5.0 Nanoboot
Ben er inderdaad ook van overtuigd dat het van versie 4.3 naar 5.0 niet helemaal vlekkeloos is gelopen. Dit zie ik ook terug bij een aantal anderen in mijn vriendenkring.
Een clean installatie zou een prima idee zijn, ware het niet dat ik gewoonweg de ruimte niet heb voor een backup
Ik zal mijn handleiding aanpassen dat deze problemen waarschijnlijk alleen ontstaan indien je van 4.3->5.0 bent gegaan. In mijn test VM had ik hier inderdaad geen last van, maar daar draaien ook geen extra pakketten.
Als je een clean install van 5.0 doet en daar je drives weer indrukt dan moet die array gewoon bewaard blijven toch?panomi schreef op donderdag 11 september 2014 @ 08:55:
[...]
Mijn historie is:
-4.3 Trantor
-5.0 Gnoboot
-5.0 Nanoboot
Ben er inderdaad ook van overtuigd dat het van versie 4.3 naar 5.0 niet helemaal vlekkeloos is gelopen. Dit zie ik ook terug bij een aantal anderen in mijn vriendenkring.
Een clean installatie zou een prima idee zijn, ware het niet dat ik gewoonweg de ruimte niet heb voor een backup
Ik zal mijn handleiding aanpassen dat deze problemen waarschijnlijk alleen ontstaan indien je van 4.3->5.0 bent gegaan. In mijn test VM had ik hier inderdaad geen last van, maar daar draaien ook geen extra pakketten.
Las laatst over die ransomware problemen. Gelukkig ben ik niet getroffen. Gebruik de server ook maar minimaal. Enige wat vanaf buiten open staat is foto station, file station en ik kan ook op de machine inloggen. Wordt allemaal naar https gerouteerd en het standaard admin account staat uit. Verder geen bijzonderheden. Ik de NAS heb ik 3 disks zitten. 1 bevat alle data, 2 is een schijf waarop dagelijks alles van 1 gebackupt wordt en 3 is een schijf waarop dagelijks een gedeelte (meest belangrijkste) van 1 gebackupt wordt.
Nu is natuurlijk alweer even versie 5 uit en ik vraag me af of het security wise eigenlijk noodzakelijk is om te upgraden. En mocht ik willen upgraden dan hoop ik eigenlijk dat er een upgrade stappenplan is waarbij ik met 100% zekerheid de schijven kan laten zitten, de stappen doorlopen en daarmee de software installeren en daarna netjes in versie 5 gewoon weer over al mijn data en settings beschik. Ik vind het verwarrend want ik lees veelal verschillende dingen en we hebben natuurlijk te maken met een andere bootloader en dergelijke.
Kan iemand me hierbij helpen?
Tevens wil ik weten of dat ik over zou kunnen met behoud van mijn data en instellingen.
DSM5.0 voegt nieuwe dingen toe en is makkelijker en sneller in gebruik.
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Wat verwacht je met een opensource variant van DSM dat er officieel ondersteuning is vanuit de leverancier zodat je 100% zekerheid hebt, wees blij dat oa xpenology.nl deze informatie gratis aanlevert. Er is altijd risico dat er iets met je data/configuratie gebeurd. Maar dan moet je een synology aanschaffen en en zelfs dan heb je nog geen 100% zekerheid. Oftewel voor een wijziging ten alle tijde een back-up maken.Valderrama schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 17:17:
Allemaal leuk en aardig maar ik lees op Xpenology.nl niets over mijn security vraag. Ik kom ook niet snel tegen of dat we andere stappen genomen moeten worden wanneer je al een bootloader hebt met daarboven op een oudere versie van Xpenology. En daar gaan mijn vragen juist over.
Tevens wil ik weten of dat ik over zou kunnen met behoud van mijn data en instellingen.
En er is genoeg informatie beschikbaar wat verbeterd is met DSM 5.x tegenover 4.x vanuit de leverancier.
[ Voor 5% gewijzigd door Hari-Bo op 13-09-2014 18:14 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Ik verwacht verder helemaal niets officieels. Ik hoop eigenlijk op een upgrade stappenplan en ervaringen van anderen die mogelijk vanaf dezelfde Xpenology komen als ik en geüpgrade hebben zonder de schijven er uit te halen om ze daarna er opnieuw in te doen en er uren over doen voordat ze weer werkbaar in V5 zullen zijn.
De upgrade zou je kunnen doen van versie 4.3. Download een nieuw boot image, boot je machine, kies upgrade, install nieuwe DSM met de optie behoud instellingen, en boot machine. Je bent nu over van 4.3 naar bv 5.0 4493.Valderrama schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 20:48:
In ieder geval goed om te horen dat het security wise niet hoeft en dat de ransomware gepatched is met de versie die ik draai.
Ik verwacht verder helemaal niets officieels. Ik hoop eigenlijk op een upgrade stappenplan en ervaringen van anderen die mogelijk vanaf dezelfde Xpenology komen als ik en geüpgrade hebben zonder de schijven er uit te halen om ze daarna er opnieuw in te doen en er uren over doen voordat ze weer werkbaar in V5 zullen zijn.
Wel is mijn ervaring dat sinds ik van 4.3 naar 5.0 ben gegaan er wat zaken anders verlopen met tussentijdse updates dan dat je een schone installatie van versie 5.0 doet. Echter is dit oplosbaar dus so far so good.
[ Voor 12% gewijzigd door panomi op 13-09-2014 23:33 ]
Dat is goed nieuws. Zal een boot image downloaden, die op een stick zetten, de server netjes afsluiten, stick in de server stoppen, booten en dan moet ie op een gegeven moment te voorschijn komen in de synology assistant. Dan nieuwe DSM installeren met behoud van instellingen en dan hopen dat het in een keer meteen goed loopt.
Wat bedoel je eigenlijk met dat er wat zaken anders lopen met tussentijdse updates? Wat zou er bijvoorbeeld niet goed gaan?
Is het wel verstandig om 1 van de drie schijven die de volledige backup bevat voor de update er uit te halen om die er na afloop weer in te stoppen?
EDIT: Na de upgrade die in eerste instantie goed en snel verliep heb ik de volgende 2 problemen onderkent:
1: Het booten van DSM duurt wel een minuut of 10. De Synology assistant 'hangt' erg lang op de stap "inschakelen van alle services" voordat het "gereed" laat zien.
2: Opslagbeheer laat mijn 3 schijven zien met vermoedelijk alle data. Ik kan de schijven echter niet zien in File Station. Daar zie ik enkel de usbshare.
Inmiddels twee keer herstart en beide problemen blijven zich voordoen.
Iemand een idee?
EDIT2: Inmiddels probleem 2 verholpen door lezen/schrijven rechten toe te kennen in "Gedeelde mappen" voor de desbetreffende shares. Probleem 1 blijft aanwezig...
EDIT3: Inmiddels erachter gekomen dat er een nieuw probleem is:
3: Photostation werkt niet. Als ik de app open vanuit DSM krijg ik een generiek IE "Deze pagina kan niet weergegeven worden" error. Verwijderen en herinstalleren van de app lost het niet op. Andere apps vanaf een iPhone zoals DS Finder, DS File en DS Download werken prima.
EDIT4: Inmiddels probleem 3 verholpen. Ik heb een groep genaamd "http" gemaakt, verder niets aangepast en Photostation draait weer. Blijft het trage booten probleem staan.
[ Voor 47% gewijzigd door Valderrama op 14-09-2014 21:22 ]
http://www.xpenology.nl/post-installatie-dsm-5-0-4458/
Het trage booten; ik gebruik ook geen mySQL.
Ben nu ook bezig met die V5 update. Netjes zoals omschreven ik de handleiding gedaan. Echter, nadat de machine is herstart komt ie totaal niet meer naar boven in de synology Assistant. Na de update en het wachten toch zeker 15 minuten verder inmiddels...
Heb je enig idee hoe lang jouw machine er over doet over die "inschakelen van alle services" stap doet? Ter vergelijk, kan natuurlijk zo zijn dat het gewoon iets langer duurt maar dat het wel normaal is.
EDIT: heb de machine dus maar 1 keer hard uit moeten zetten. Na de eerste keer inloggen in DSM krijg ik geen enkele melding dat de schijven niet OK zouden zijn. Alles is netjes zichtbaar en Photostation werkt nog.
[ Voor 21% gewijzigd door Valderrama op 14-09-2014 22:20 ]
In DSM 5 valt me nu op dat zo'n zelfde backup taak nu anders verloopt. Als ik schijf 2 aan klik in file station dan zie ik geen inhoud. Terwijl de backup taak goed heeft gelopen en qua beschikbare ruimte klopt het ook.
Is dit een instelling die goed is over gekomen of hoort dit nu zo in DSM 5?
DeputyNL
Welk geheugen gebruiken jullie?
Bij mijn N40L kon ik 'vroeger' vrijwel elk reepje geheugen er in prikken en daar deed hij niet moeilijk over.
[ Voor 30% gewijzigd door Perkouw op 07-10-2014 17:57 ]
zover ik weet heb je niet gebufferd ECC geheugen nodig.Perkouw schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 17:54:
Vandaag mijn Gen8 mogen ontvangen. Goed dat er 2GB in zat wist ik, alleen wist ik niet dat dit type wat kieskeurig is wat geheugen betreft. Ik heb hier nog een setje van 2x4GB geheugen liggen, maar daar wil hij niets van weten. 2GB is dan weer net te weinig voor ESXI.
Bij mijn N40L kon ik 'vroeger' vrijwel elk reepje geheugen er in prikken en daar deed hij niet moeilijk over.
roelbb
Klopt. Maar een lijst met supported memory kan ik niet vinden. Kingston bied wel een drietal gen8 compatible reepjes aan.roelbb schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 18:47:
[...]
zover ik weet heb je niet gebufferd ECC geheugen nodig.
Maar eens zien wat ik ga halen....
kijk eens op interngeheugen.com en ga dan met dat type nummer in de pricewatch kijkenPerkouw schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 19:57:
[...]
Klopt. Maar een lijst met supported memory kan ik niet vinden. Kingston bied wel een drietal gen8 compatible reepjes aan.
Maar eens zien wat ik ga halen....
roelbb
Echt zinvol is die webshop niet. Je kan alleen op Kingston zoeken wanneer het gaat over geheugen voor de Gen8. En laat je dan precies de drie reepjes vinden die ik bij Kingston zelf al had gevonden...roelbb schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 21:25:
[...]
kijk eens op interngeheugen.com en ga dan met dat type nummer in de pricewatch kijken
Enfin. Iets heel anders. Ik was van plan ESXI te draaien, doe ik later wel als ik het geheugen heb besteld.
Dus ik dacht even leuk met de raid controller aan de slag te gaan. 1x500GB en 3x2TB geplaatst. De 500GB laat ik met rust en ik maak een RAID-0 volume van de 2TB disks. Wat ik ook doe, de disks blijven afzonderlijk zichtbaar in bijvoorbeeld Ubuntu.
Iemand een idee? In de configuratie tool mekkert hij wel vanaf het eerste moment dat de read cache op 0MB staat omdat dit geheugen niet gealloceerd kan worden.
Je bent de Windows RAID driver vergeten te installeren...Perkouw schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 21:39:
[...]
De 500GB laat ik met rust en ik maak een RAID-0 volume van de 2TB disks. Wat ik ook doe, de disks blijven afzonderlijk zichtbaar in bijvoorbeeld Ubuntu.
Iemand een idee? In de configuratie tool mekkert hij wel vanaf het eerste moment dat de read cache op 0MB staat omdat dit geheugen niet gealloceerd kan worden.
while (! ( succeed = try ()));
Windows RAID driver?hans_lenze schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 22:01:
[...]
Je bent de Windows RAID driver vergeten te installeren...
Zie hierboven ik installeer Ubuntu hé. Zowel tijdens de installatie ziet deze de raid-array niet als na installatie.
Edit: ziet er steeds meer naar uit dat dit unsupported is voor Ubuntu. -_-'
[ Voor 10% gewijzigd door Perkouw op 07-10-2014 22:16 ]
Verwijderd
Tenzij je absoluut geen waarde hecht aan 6TB data die je met die 3 schijven verzamelt, zou ik het zelf niet durven om zoveel data in raid0 te zetten. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de snelheidswinst door raid0 opweegt tegen het risico om _alle_ data te verliezen als 1 schijf het begeeft.
Hoeveel GB wil je hebben? Ik heb een Kingston KVR1333D3E9SK2-16G erin liggen en gaat goed.Perkouw schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 17:54:
Vandaag mijn Gen8 mogen ontvangen. Goed dat er 2GB in zat wist ik, alleen wist ik niet dat dit type wat kieskeurig is wat geheugen betreft. Ik heb hier nog een setje van 2x4GB geheugen liggen, maar daar wil hij niets van weten. 2GB is dan weer net te weinig voor ESXI.
Ik ben hier ook naar het kijken en wat ik mij afvraag is hoe deze picoPSU/nanoPSU wordt aangesloten op de backplane van de N54L. Gebeurd dat via 1 sata power cable die reeds op de picopsu zit. Of wordt er gebruikt gemaakt van een Y kabel om delen op te splitsen.panomi schreef op zondag 30 maart 2014 @ 18:37:
[...]
Ik heb onderstaande pico psu gekocht icm een adapter.
https://www.logicsupply.e...c-converters/picopsu-120/
http://www.logicsupply.eu...ac-adapters/pw-12v10a-l5/
Geluidsreductie is aanzienlijk. Zeer tevreden over het behaalde resultaat.
Snelheidswinst gaat het ook niet om. Gewoon gemak van één volume. Dat deze corrupt raakt is voor nu totaal niet boeiend.Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:39:
Als ik toch moest kiezen tussen een onboard (fake)raid controller en Linux softraid, dan ga ik _altijd_ voor softraid via mdadm.
Tenzij je absoluut geen waarde hecht aan 6TB data die je met die 3 schijven verzamelt, zou ik het zelf niet durven om zoveel data in raid0 te zetten. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de snelheidswinst door raid0 opweegt tegen het risico om _alle_ data te verliezen als 1 schijf het begeeft.
Edit: nu raid-0 draaiend via mdadm. Altijd gedacht dat het moeilijk was om op te zetten, is echter zo gebeurd! nu nog eens spelen met de verschillende raidmodi.
16GB lijkt me inderdaad een mooi streven. Dat geheugen dat jij hebt is me alleen wat duur.Frankie20 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:42:
[...]
Hoeveel GB wil je hebben? Ik heb een Kingston KVR1333D3E9SK2-16G erin liggen en gaat goed.
Op het moment zou dit een 'goedkope' optie zijn pricewatch: Kingston KTH-PL313E/8G. Al blijft het allemaal wat duur. Ook vervelend dat ik nog voldoende reepjes heb liggen hier. Alleen wil de Gen8 daar dus niets van weten.
[ Voor 4% gewijzigd door Perkouw op 08-10-2014 19:42 ]
Ik heb een N40 staan dat met Ubuntu en RAID5 (4 2TB disks). Als ik het nog goed weet heeft de server editie de mogelijkheid om RAID te gebruiken, de desktop versie niet. Ik ben dus met de server versie begonnen en heb daarna X geïnstalleerd.Perkouw schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 21:39:
[...]
Echt zinvol is die webshop niet. Je kan alleen op Kingston zoeken wanneer het gaat over geheugen voor de Gen8. En laat je dan precies de drie reepjes vinden die ik bij Kingston zelf al had gevonden...
Enfin. Iets heel anders. Ik was van plan ESXI te draaien, doe ik later wel als ik het geheugen heb besteld.
Dus ik dacht even leuk met de raid controller aan de slag te gaan. 1x500GB en 3x2TB geplaatst. De 500GB laat ik met rust en ik maak een RAID-0 volume van de 2TB disks. Wat ik ook doe, de disks blijven afzonderlijk zichtbaar in bijvoorbeeld Ubuntu.
Het maakt niet zoveel uit, je kunt op de desktopversie net zo goed de raidtools (mdadm) erbij installeren, in de basis is server en desktop hetzelfde.FreddyT schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:07:
[...]
Ik heb een N40 staan dat met Ubuntu en RAID5 (4 2TB disks). Als ik het nog goed weet heeft de server editie de mogelijkheid om RAID te gebruiken, de desktop versie niet. Ik ben dus met de server versie begonnen en heb daarna X geïnstalleerd.
Er is nog een SATA poort voor een optical drive beschikbaar, die kun je gebruiken. Maar het beste flash je dan het BIOS om die poort ook in AHCI mode te zetten (dacht ik), als je dat niet doet is die poort langzaam.pk026 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 22:39:
Er passen dus 4 hdd's in een N54l, en ik kan booten vanaf een USB stick die ik het moederbord steek. Is er een alternatief voor die USB stick, bijv een sdd, zonder dat ik die ruimte van die 4 hdd's gebruik om te booten?
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Ik hoor de server tijdens boot ook altijd 2x piepen. Verder boot die gewoon goed. Morgen ga ik er nieuwe schijven in plaatsen, kan kijken of het een error is zoals keyboard. Je kan dit ook makkelijk zien via ILO.Frankie20 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 17:05:
Hey mensen effekes een vraag. Ik draai al een poosje VMWare op mijn HP Microserver Gen8 en nu wil ik Hyper v gaan proberen. ik heb ding uit de meterkast gehaald even afgestoft maar nu hoor ik 2 piepjes voor dat hij windows wilt laden. klopt dit? ik heb dit nog niet eerder gehoord.
Oke. Ik vind het nu best irritant worden omdat ik de server meerdere keren heb opgestart. en ik kan negens vinden om het uit te schakelen.ro3lie schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 19:10:
[...]
Ik hoor de server tijdens boot ook altijd 2x piepen. Verder boot die gewoon goed. Morgen ga ik er nieuwe schijven in plaatsen, kan kijken of het een error is zoals keyboard. Je kan dit ook makkelijk zien via ILO.
Hij maakt geen geluid meer. Heb het provisorisch opgelost.
[ Voor 6% gewijzigd door Frankie20 op 23-10-2014 16:56 ]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Wat voor kabeltjes heb ik nodig om een sdd in de vijfde sata-poort aan te sluiten?
[ Voor 16% gewijzigd door pk026 op 27-10-2014 20:37 ]
ik ga ervan uit dat de bekabeling is al die n54l servers gelijk is, Ik had er een ODD in, dus alle sata bekabeling is voorhanden. je hebt alleen een frame nodig van 5,25 inch naar 2,5 inch. vaak wordt daar een wissel frame ingezet zodat je er later nog meer 2,5 inch spul in kan duwen.pk026 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:36:
Ik ga vrijdag mijn N54L ophalen, dus ik heb behoefte aan een boodschappenlijstje :-)
Wat voor kabeltjes heb ik nodig om een sdd in de vijfde sata-poort aan te sluiten?
roelbb
Ik heb de mijne aan een klik-aan-klik-uit schakelaar hangen. Scheduled task om hem uit te zetten 's nachts. Daarna gaat de stroom eraf via de kaku. Zodra stroom er weer op komt start de server weer op (bios setting).DennusB schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 08:00:
Is er ondertussen misschien al een gemodde BIOS waar ik de server op een gezette tijd aan kan laten gaan? Dat is echt iets wat ik gruwelijk mis in die HP...
Ah, dat is nog wel een goede oplossing inderdaad. *Besteld tijdschakelaar*dragon2 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 08:28:
[...]
Ik heb de mijne aan een klik-aan-klik-uit schakelaar hangen. Scheduled task om hem uit te zetten 's nachts. Daarna gaat de stroom eraf via de kaku. Zodra stroom er weer op komt start de server weer op (bios setting).
Gewoon via cronjob om bijv 23:30 uit, en dan om 00:00 stroom er afpk026 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 21:48:
Is dat niet slecht voor het apparaat, uitschakelen via de stroomvoorziening?
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
En dan 1 tot 2 keer per jaar is je tijdsschakelaar niet aangepast aan Daylights saving time en je server wel al?DennusB schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 09:28:
[...]
Gewoon via cronjob om bijv 23:30 uit, en dan om 00:00 stroom er af
Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)
Dan doe je hem toch om 23.00hr schedulen dat de pc uit gaat en de tijdschakelaar haalt om 02.00hr de stroom eraf.Jivebunny schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:33:
[...]
En dan 1 tot 2 keer per jaar is je tijdsschakelaar niet aangepast aan Daylights saving time en je server wel al?
Om 0800hr de stroom erop (of later) en niets aan de hand.
Met jouw nick had ik wel een mooie Wake On Lan (WOL) oplossing verwachtWolly schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:23:
[...]
Dan doe je hem toch om 23.00hr schedulen dat de pc uit gaat en de tijdschakelaar haalt om 02.00hr de stroom eraf.
Om 0800hr de stroom erop (of later) en niets aan de hand.
Sowieso wel een optie misschien om WOL te gebruiken om de NAS aan te zetten
Ja dat moet je ook niet doen, ik schreef toch ook uit zetten via een scheduled taskpk026 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 21:48:
Is dat niet slecht voor het apparaat, uitschakelen via de stroomvoorziening?
ik heb die op de plek van de ODD gedaan. is heel simpel. schroeven draaier zit in het deurtje en ook de bij behorende schroeven.DennusB schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 13:36:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het plaatsen van een extra 2,5" of 3,5" schijf in de N54L? En waar dan? Op plek van de DVD brander?
roelbb
Maar heb je dan nu een gapend gat aan de voorkant of heb je zo'n klepje ergens gescoord?roelbb schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:28:
[...]
ik heb die op de plek van de ODD gedaan. is heel simpel. schroeven draaier zit in het deurtje en ook de bij behorende schroeven.
En daarbij een gemodde BIOS installeren, zodat je de poort van de ODD ook in AHCI-mode kan zetten voor de snelheid.roelbb schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:28:
[...]
ik heb die op de plek van de ODD gedaan. is heel simpel. schroeven draaier zit in het deurtje en ook de bij behorende schroeven.
misschien dat iemand hier nog een klepje voor je in de aanbieding hebt.
of je informeert bij een locale pc boer of ze een zwart klepje hebben die je kan gebruiken.
ik zelf zit er nog steeds aan te denken om een Sharkoon SATA QP intern Multi te kopen.
dan heb ik een klepje over.
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
Wat vet, die kan je zo die 5,25" bay inschuiven?TRaSH schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:55:
dat klepje is een standaard maat,
misschien dat iemand hier nog een klepje voor je in de aanbieding hebt.
of je informeert bij een locale pc boer of ze een zwart klepje hebben die je kan gebruiken.
ik zelf zit er nog steeds aan te denken om een Sharkoon SATA QP intern Multi te kopen.
dan heb ik een klepje over.
Ja, past precies. Ik heb zelf een 6 x 2,5" bay erin zitten (pricewatch: Sharkoon SATA QuickPort Intern 6-Bay) maar dan zul je een extra sata-controller moeten hebben om die te kunnen gebruiken.DennusB schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:00:
[...]
Wat vet, die kan je zo die 5,25" bay inschuiven?
ik heb er een 4*2,5inch behuizing in zitten (er zijn er ook met een 6*2,5 inch) dan zit het gat weer dicht. nu alleen nog een raid controller voor die 4 schijven. nu alleen 1tje aan gesloten middels de bios modDennusB schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:32:
[...]
Maar heb je dan nu een gapend gat aan de voorkant of heb je zo'n klepje ergens gescoord?
roelbb
En als ik die met die 2 bays neem, 1x 3,5" en 1x 2,5" dan heb ik geen extra controller nodig? Dan ga ik denk ik maar even bestellen hahau_nix_we_all schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:10:
[...]
Ja, past precies. Ik heb zelf een 6 x 2,5" bay erin zitten (pricewatch: Sharkoon SATA QuickPort Intern 6-Bay) maar dan zul je een extra sata-controller moeten hebben om die te kunnen gebruiken.
je hebt maar 1 sata kanaal over. dus je hebt een extra controller nodig.DennusB schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:27:
[...]
En als ik die met die 2 bays neem, 1x 3,5" en 1x 2,5" dan heb ik geen extra controller nodig? Dan ga ik denk ik maar even bestellen haha
roelbb
Je hebt 1 aansluiting voor je normale 4-bay drives (SFF naar 4x sata)DennusB schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:27:
[...]
En als ik die met die 2 bays neem, 1x 3,5" en 1x 2,5" dan heb ik geen extra controller nodig? Dan ga ik denk ik maar even bestellen haha
Verder heb je een aansluiting voor je ODD , en 1 voor je eSata (die naar buiten gaat).
Als je in die 2-bay een 2,5" en een 3,5" disk wilt aansluiten zul je dus ook de eSata moeten gebruiken en die weer van buiten naar binnen moeten doorlussen. Zie bijv. http://lime-technology.co...11585.msg110262#msg110262
En dan zitten er nu zelfs 13 schijven in, dus je kan die ene SSD echt wel kwijt
Hoe heten de twee kabeltje die ik nodig heb om een SSD-schrijf op de ODD aansluiting te zetten? Er zit dus een ODD kabel met stroom in en daar moet iets op dat ik op mijn SATA 3 SDD kan aansluiten. En die andere kabel, heet dat een SATA ODD kabel?
Ik snap het al: Wat in het boekje ODD cable heet is een molex kabel. Die andere is een smalle sata kabel. Het was duidelijker geweest als er op het moederbord of in het boekje gewoon SATA stond ipv ODD.
Nu hoef ik me alleen nog druk te maken over welke kleur duct tape ik het mooiste vind om mijn SDD vast te zetten :-)
[ Voor 30% gewijzigd door pk026 op 01-11-2014 11:27 ]
Bijna een jaar later bump ik deze vraag even.Fluo schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:29:
Heeft er iemand Windows Server 2012R2 Essentials draaien op de gemodde bios? Of is de laatste officiele update van HP hiervoor nodig?
Ik wil Server2012R2 Essentials installeren op mijn N40L maar na het doorlezen van flink wat teleurstellende topics op diverse fora blijkt dat de onboard NIC (NC107i) niet geschikt is voor dit OS.
Ik lees indezelfde topics een oplossing maar dat blijkt een download te zijn van HP waar je óf voor moet betalen óf je moet onder de garantie vallen. Een speurtocht levert ook nog tips op over een HP Service Pack for ProLiant maar die kan ik nergens vinden (kom alleen 'lege' pagina's tegen).
Ik heb 1 ding gevonden en dat is een HP Broadcom 1Gb Driver for Windows Server x84 (CP022689.exe van 9 september 2014. Ik ben allen bang dat ik ook nieuwe firmware moet hebben lijkt me en ik begin een beetje door de bomen het bos niet meer te zien.
Dus de vraag die ik quote zou ik ook graag beantwoord zien
Ik heb nog een N40L liggen stofhappen. Kan voor jou wel even testen of het werkt of niet.Ferret schreef op donderdag 13 november 2014 @ 12:49:
[...]
Bijna een jaar later bump ik deze vraag even.
Ik wil Server2012R2 Essentials installeren op mijn N40L maar na het doorlezen van flink wat teleurstellende topics op diverse fora blijkt dat de onboard NIC (NC107i) niet geschikt is voor dit OS.
Ik lees indezelfde topics een oplossing maar dat blijkt een download te zijn van HP waar je óf voor moet betalen óf je moet onder de garantie vallen. Een speurtocht levert ook nog tips op over een HP Service Pack for ProLiant maar die kan ik nergens vinden (kom alleen 'lege' pagina's tegen).
Ik heb 1 ding gevonden en dat is een HP Broadcom 1Gb Driver for Windows Server x84 (CP022689.exe van 9 september 2014. Ik ben allen bang dat ik ook nieuwe firmware moet hebben lijkt me en ik begin een beetje door de bomen het bos niet meer te zien.
Dus de vraag die ik quote zou ik ook graag beantwoord zien
Als dat geen moeite is!Frankie20 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:42:
[...]
Ik heb nog een N40L liggen stofhappen. Kan voor jou wel even testen of het werkt of niet.
Wel vervelend dat HP die nieuwste bios versie achter slot en grendel bewaard, aangezien toch niemand een carepack op zo'n goedkope server heeft. De laatste bios versie 2013.10.01 (A) lost namelijk wel dat probleem op.
Het OpenMediaVault er maar weer opgezet, want dat werkt erg goed!
Aangedragen oplossing geprobeerd, maar het hielp niet. Iets zegt me dat de combinatie van de on-board NIC van de N54L en Windows 2012 niet helemaal lekker loopt.
Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).
ik heb exact hetzelfde, maar draai ESXi en XPopenology. Ik heb geen raid.weebl schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 10:28:
Ik heb de BIOS-update geinstalleerd, om Windows Server 2012 eens te proberen. Werkte op zich prima, alleen was een een flink probleem met de file-transfers over het netwerk. De snelheid viel telkens van +/- 75mb/s helemaal terug naar 3kb/s ofzo, om na een 15 seconden ofzo weer omhoog te schieten. Ik heb nog gezocht of dit te maken had met de software-raid opstelling die ik gekozen had, maar dat had er niks mee te maken. Het scheen een bekend probleem te zijn bij Windows Server 2012 en er was nog geen patch voor.
roelbb
Kan ik het beste gewoon datastores maken in ESXi en deze koppelen aan de Xpenology VM?
Of zijn er betere opties?
Hoe ben jij aan die bios update gekomen?weebl schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 10:28:
Ik heb de BIOS-update geinstalleerd, om Windows Server 2012 eens te proberen. Werkte op zich prima, alleen was een een flink probleem met de file-transfers over het netwerk. De snelheid viel telkens van +/- 75mb/s helemaal terug naar 3kb/s ofzo, om na een 15 seconden ofzo weer omhoog te schieten. Ik heb nog gezocht of dit te maken had met de software-raid opstelling die ik gekozen had, maar dat had er niks mee te maken. Het scheen een bekend probleem te zijn bij Windows Server 2012 en er was nog geen patch voor.
Thanks man! Ik ga die bios update ook even veilig stellen.Frankie20 schreef op zondag 16 november 2014 @ 15:41:
@Ferret Ik heb hem zonder problemen Windows Server 2012 R2 geïnstalleerd. Wel heb ik de bios versie die roelbb.
@Roelbb: ook jij bedankt!!!
[ Voor 6% gewijzigd door Ferret op 18-11-2014 10:33 ]
En sinds gisteren is de prijs ineens 60 euro gestegen in de pricewatch in vergelijking met afgelopen weekend... Daar snap ik dan niks van. (En jammer want ik wil binnenkort een Gen8 aanschaffen)Akemi schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:47:
Pricedrop in de Gen8 series. Begrijp nu waarom, gen9 komt eraan. Ben benieuwd wat ze ervan gebouwd hebben. Vervelend dat je een servicepack moet kopen om aan de updates te komen.
[ Voor 4% gewijzigd door cdoens op 20-11-2014 21:28 ]
Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)
Misschien is dit dan wel interessant. http://www.senetic.nl/product/784919-425 Ik heb laatst bij hun besteld en kreeg het netjes binnen. 1x 4GB geheugen 2x 1TB schijf 1x DVD -RW. De server komt uit Polen. Het is dus helaas niet vandaag bestellen morgen in huis.cdoens schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:28:
[...]
En sinds gisteren is de prijs ineens 60 euro gestegen in de pricewatch in vergelijking met afgelopen weekend... Daar snap ik dan niks van. (En jammer want ik wil binnenkort een Gen8 aanschaffen)
Hoop dan op Xeon en 32GB.
Laatste tijd veel gezocht naar 32GB in Gen8. Mobo schijnt het aan te kunnen. Processor niet. Nog niemand gezien die duidelijk aangaf het getest te hebben met Xeon proc + 32GB RAM.
Denk juist dat mobo het niet aan zou kunnen. Ik heb een E3-1230 V2 (32GB support) erin liggen met 16GB RAM. Meerdere mensen hebben deze CPU maar dan met 16 GB.ro3lie schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 00:35:
Moet eerst nog maar eens zien dat Gen9 uitkomt. Gen9 serie is er namelijk alweer een tijdje. Als die er is komt die er wel.
Laatste tijd veel gezocht naar 32GB in Gen8. Mobo schijnt het aan te kunnen. Processor niet. Nog niemand gezien die duidelijk aangaf het getest te hebben met Xeon proc + 32GB RAM.
Ik heb een intel proc.. maakt dat verschil?
http://www.xpenology.nl/h...s-modificatie-2013-10-01/
Copyright and left by SED...
Die BIOS is (alleen) voor een N40L / N54L . Als jij een Intel CPU hebt, heb je waarschijnlijk een andere Proliant.SED schreef op zondag 23 november 2014 @ 23:41:
De hier genoemde bios hack lijkt gemaakt te zijn voor een AMD Turion uitgevoerde Proliant.(screenshots)
Ik heb een intel proc.. maakt dat verschil?
http://www.xpenology.nl/h...s-modificatie-2013-10-01/
Ik heb de HP Proliant Micro server gen8 G1610T
Ik neem aan dat daar dus geen bios hack voor bestaat?
Copyright and left by SED...
Ik heb nog niets mogen vernemen van een release datum voor een Gen9 microserver. Hoop dat dit vanzelf op de frontpage van Tweakers te lezen valt, zodra deze geintroduceerd wordt en anders in dit topic.ro3lie schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 00:35:
Moet eerst nog maar eens zien dat Gen9 uitkomt. Gen9 serie is er namelijk alweer een tijdje. Als die er is komt die er wel.
@Frankie20: bedankt voor de link. Wellicht een mooi alternatief om de 'grijze' import aan te wenden.
Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)
€219 + €14 verzendkosten. Wordt het bijna de moeite waard om mijn N40L te gaan vervangen...
Ik wou juist hetzelfde doorlinken!rippiedoos schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:50:
Voor diegene die goedkoop een MicroServer Gen8 willen kopen is Amazon.de een goed alternatief: http://www.amazon.de/gp/a...2&sr=8-1&pi=AC_SY200_QL40
€219 + €14 verzendkosten. Wordt het bijna de moeite waard om mijn N40L te gaan vervangen...
Ik heb al bijna spijt dat ik geen hardware meer nodig heb ..
Damn, die dingetjes zien er goed uit.
~ beware of misinformation.
Maar heb nu recent ook zo'n dedicated kimsufi servertje met Atom N2800 processor. En ben nu eigenlijk aan het twijfelen of ik niet voor zoiets zou gaan ipv thuis een andere microserver te nemen. Kost me een 10 euro per maand maar bespaart met aankoop en elektriciteit.
Enigste nadeel dat ik nu zo direct zie, is maar 1TB opslag. Maar strikt genomen heb ik eigenlijk niet meer nodig.Sedert kort een Syno NAS'ke staan voor multimedia.
Dilemma's dilemma's
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Ik heb ze beide (gen8/n40l) voordeel aan de n40l dat je extra disk kan eraan toevegen (+10) maar bij de gen8 nietrippiedoos schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:50:
Voor diegene die goedkoop een MicroServer Gen8 willen kopen is Amazon.de een goed alternatief: http://www.amazon.de/gp/a...2&sr=8-1&pi=AC_SY200_QL40
Een abbo (2 jaar lang bijvoorbeeld) op de kimsufi server op locatie en aanschaf van de Synology NAS is toch al duurder dan de aanschaf van een n40L? Naar mijn idee kun je het energieverbuik van de N40L zo minimialseren als je zelf wil (tussen 1.00 en 5.00 uit, spindown HDD's etc etc).Kenhas schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 09:32:
Mijn N36L draait nu al jaren zonder ook maar één probleem (durf er bijna geld op zetten dat ie gaat crashen nu ik dit gezegd heb ) maar zou toch stilaan eens willen zien voor vervanging.
Maar heb nu recent ook zo'n dedicated kimsufi servertje met Atom N2800 processor. En ben nu eigenlijk aan het twijfelen of ik niet voor zoiets zou gaan ipv thuis een andere microserver te nemen. Kost me een 10 euro per maand maar bespaart met aankoop en elektriciteit.
Enigste nadeel dat ik nu zo direct zie, is maar 1TB opslag. Maar strikt genomen heb ik eigenlijk niet meer nodig.Sedert kort een Syno NAS'ke staan voor multimedia.
Dilemma's dilemma's
Ik heb ook wel oren naar jouw oplossing, echter heb toch altijd het gevoel dat je met een microserver thuis net iets flexibeler bent.
ehhhh..HOI
Nu ineens EUR 251,00, waarom varieert die prijs zo? Zijn er verder nog voordelen om de G1610T ipv de Turion CPU te nemen?rippiedoos schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:50:
Hangt ervan af wat je met de server wilt doenRed devil schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 10:17:
[...]
Nu ineens EUR 251,00, waarom varieert die prijs zo? Zijn er verder nog voordelen om de G1610T ipv de Turion CPU te nemen?
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.