Ik heb geen ervaring met de ECO ROM, dus over hoe die zich tot elkaar verhouden kan ik niets zeggen.
De camera werkt wel, maar ook heel schokkerig, traag en net voor het maken van de foto begint hij nog wat te autofocussen en focust hij compleet verkeerd waardoor de foto blurry is.
Weet je hoe de camera van de Blade is bij stock software? De camera was toentertijd al een zwak punt en dat is niet anders geworden. Dat schokkerige was altijd al zo. Het focussen is een normale functionaliteit; als je foto's onscherp worden beweeg je de camera waarschijnlijk teveel tijdens de opname.
De Blade is naar mijn ervaring wel in staat tot scherpe foto's, mits erg goed belicht en goed stil gehouden tijdens de opname. Beter dan dat gaat het ook niet worden met de camera die de telefoon aan boord heeft, dat is de realiteit van de hardware waar je mee werkt.
Ik snap niet dat ik zoveel last heb gehad met die Blade terwijl de rest van de wereld daar zo goed over te spreken is. Als je ziet in die ZTE Blade threads dan lijkt het alsof die mensen nog een ik-weet-niet-hoe soepel GSM'etje hebben terwijl hier de menu's echt heel laggy en stroperig zijn.
De reden dat de Blade voor mij nog prima voldoet is dat ik de GUI het belangrijkste vind. Ik speel vrijwel geen grafisch intensieve spellen en gebruik geen apps die bakken rekenkracht gebruiken. Het dagelijks gebruik van de telefoon vind ik daarentegen wel erg belangrijk; als de interface hapert en lagt is de lol er al snel af en dat doet de Blade met ≥ 4.1 perfect. Uiteraard heb ik de telefoon wel getweakt (Nova launcher + lading instellingen), maar bij het bladeren door de homescreens en de app drawer merk ik geen hapers of vertragingen. Bij browsen merk je iets meer dat het een gedateerd toestel begint te worden, maar ook daar valt goed mee te leven en is de performance niet meer te vergelijken met de haperende slideshow die het onder 2.1 was. In de trein wat opzoeken of 's ochtends het nieuws lezen is geen straf.
Het verbaast me juist dat zo'n bescheiden telefoon na al die tijd nog zo lekker werkt. Het scherm wordt nu zo langzamerhand pas voorbij gestreefd in de betaalbare klasses en door de softwareupgrades is de telefoon almaar sneller en sneller geworden. Het is geen nieuwe telefoon, maar het is ook absoluut niet meer die Blade die ik bijna drie jaar geleden kocht.
Het lastigste wordt het vinden van een waardige opvolger tegen de tijd dat dat nodig is, want zoveel plezier aan een telefoon hebben wordt een lastige opgave.