Vicarious schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 20:44:
[...]
Op een AD carry die extra voordeel heeft bij attack speed. Ik denk persoonlijk dat BC op Vayne sterker is vanwege de silver bolts passive. Vergeet niet dat met een BC de armor van de tegenstander ook voor je teammates lower is en met LW alleen voor je eigen shots.
Dat begrijp ik en je hebt een punt met AS.
De uitzondering is imo dan ook een build zoals je wel ziet in de EU op Kog of een AD Kennen:
Dorans stacken, berserkers, wriggles, PD --> Black Cleaver.
Als late game item en juist in team fights zuigt het in mijn ogen op een AD carry.
Black Cleaver is van nature juist een 1v1 item vs o.a. squishies (negatieve armour values zijn mogelijk) wat idd synergie heeft met AS vanwege de stacks. Verder is het alleen effectiever dan LW bij waardes < 110 Armour en heb je 4 shots nodig om tot full stacks te komen.
Last Whipser heeft als voordelen:
-Je krijgt de volle stats bij elk shot
-Het werk ook op abilities die physical damage doen (<-- wordt vaak over het hoofd gezien, BC doet dit niet)
-Effectiever op high armour targets
-Goedkoper (en sneller recipe)
Wat er in de praktijk gebeurd en wat de meeste math in mijn ogen overbodig maakt en LW duidelijk het betere item:
De noodzaak voor mitigatie reductie komt op het moment dat je targets echt armor gaan stacken. Dit is vaak na of op het einde van de laning phase. ~100 Armor values zijn dan niet ongebruikelijk op bruisers en junglers.
Je mitigatie reductie item komt dus rond dezelfde tijd als de teamfight beginnen en de laning ophoudt.
In teamfights en tijdens 'poke dancing' vormen zich twee tanklines met de carries erachter. Vaak veroorzaakt dit voor de carry een situatie van hit alles wat het dichtste bij komt. Focus is vaak kort en als die al langer is, is het op de high armour values. Focus ontstaat ook als er geïnitieerd wordt maar ook dit is de taak van de high armour targets.
Hieruit volgt imo simpelweg meer damage van een LW dan een BC vanwege gebrek aan focus door constante herpostionering en het feit dat je een squishy bent en mensen niet in je focus blijven staan. Sure, als je team er in slaagt de carry te CC-en uit positie kom je misschien uit op een betere burst maar over het algemeen is zo'n engage maar een minimaal deel van je totale damage (en gaan ze toch wel dood).
Verder geeft BC natuurlijk AS en LW AD maar dit zou denk ik nooit de doorslag mogen geven voor je keus van mitigatie reductie item. Ook zie ik wel builds waar BC goed werkt omdat je AS en BC rushed. Dit is in mijn ogen wel juist een laning build en absoluut niet een late game build.