Sinds vrijdag ben ik eigenaar van TLoU:R vanwege een hele mooie deal op PSN. Dit spel stond al langer op mijn wishlist en de prijs die het had, het zou stom zijn om het niet aan te schaffen. Ik kan tot nu toe 1 ding zeggen: OMG, wat een game! Dat begin, echt grote jongen die het daar droog houd. Maar ook die intense clicker stukjes. Ik ben nu ergens in pittsburg, nadat ik blijkbaar flink heb huisgehouden in een crew. (Ja bewust cryptisch, maar degene die het gespeeld hebben weten nu waar ik ben).
Ik heb wel een paar punten van kritiek, voornamelijk over game design en programming. Waar nodig zet ik dit in spoilers.
Load Zones. Deze game maakt er grondig gebruik van. Ik zit in een super moeilijk stuk met allerlij Clickers, ik agro er een paar ren door een deur die achter me open blijft staan en ineens is alles okay. De clickers kunnen met niet meer volgen, ik hoor ze ook niet meer. De spanning die je voelt in dat clicker stukje werdt voor mij zo omgezet in: meh. Jammer van die keuze.
Enemy Spawning. Elke area heeft een vast aantal vijanden. Zolang je ze stealth uitschakeld is er niets aan de hand. Wordt je gespot door maar 1 vijand (gehoord of gezien). Spawnen het dubbel aantal vijanden van wat er nog over is. Dit kan je heel goed zien met die Listen optie. Voorbeeldje, even in spoilers voor de zekerheid:
spoiler:Het tweede gedeelte van het hotel in pittsburgh. Je komt net op het dak. Je sneakt naar het raam hoort 2 gasten praten over dat ze al tijden geen clicker gezien hebben. Je wacht even, klimt naar binnen, choked de dude die in de kamer was achter gebleven. Ik heb dit stukje een paar keer moeten doen voordat ik er levend voorbij kwam.
Een instantie gebeurde er iets raars. Ik pak die gast beet, druk de To Choke knop in plaats van choking, krijgt die dude een pistol whip. Dat maakt geluid, z'n maatje horen dat en komen kijken. Ik kan die kamer in kijken waar ik naar binnen geklommen ben en zie gewoon 2 mobs spawnen voor m'n neus. Naast het bed, je ziet ze spawnen, staan nog ff stil alsof hun AI geladen moest worden en ineens rennen ze snoeihard op m'n af.
Dat soort dingen stoor ik me aan. Ik vind het best dat als ik gespot word dat de vijanden me proberen te flanken, maar het inspawnen van nieuwe vind ik een beetje ver gaan. Alsof de game zegt: je moet het stealth doen.
Ander voorbeeldje iets later in de missie:
spoiler:Je pakt een data card in een spore infested area. Ik draai me om en zie gewoon 2 vijanden midden in m'n gezichtsveld spawnen. Van die halve clickers, die nog wel kunnen zien. Ze spotten me instantly. Ik was in Listen mode voor de test. Op het moment dat ze me zien, spawnen er nog 2 enemies.
Waarom zit dit in de game. Het haalt de immersie helemaal weg imho. De game heeft zo veel goede momenten, maar dit soort game design, dat haalt het gevoel van spanning en ik moet opletten helemaal weg.
Gelukkig is de game goed genoeg om door te gaan en de momenten dat je moet opletten extra spannend. Al weet ik nu wel hoe ik de game iets kan manipuleren of gewoon iets kan overslaan.
Also: ik weet niet of dit iets is van de remaster of dat dit al in het origineel zat, ik heb het origineel nooit gespeeld.