sanre4l schreef op maandag 28 november 2016 @ 01:26:
[...]
Dat is nou precies wat ik wou horen om te besluiten of ik hem ook moet kopen.
Ik vond heel FF13 gewoon niks. Het arcade gevoel, dat alle stats (health, mana) resetten na elk gevecht vind ik ook echt onzin. Het hele lineaire aan het spel was niet uit te staan. Heb het ook maar uit gezet na het toch best veel kansen te hebben gegeven.
Nog een aantal van deze punten terug te vinden in FFXV?
Met betrekking tot Health (ik zet het ff in spoiler al staat er puur game mechanics in):
spoiler:je hebt een Max hp systeem: als je gehit bent dan gaat je hp eerst door een soort tijdelijke bar heen die redelijk snel regenned.
Echter als je vaker gehit bent dan gaat de gehele bar naar beneden en dat regenned HEEL langzaam.
Je kan ook down gaan (hp 0) dan verlies je sowieso een hap uit je bar), bar weg = semi dood waar je nog een Phoenix down kan usen, geen Phoenix = gameover.
Let wel als je een moeilijke enemy tegen komt kan je zo dood zijn (1 shots) maar het spel is redelijk vergevend.
Max difficulty is dan ook "normal" hoe je kan beginnen.
Je merkt dat hard + wait mode (turn based) voor de hardcore fans zouden zijn geweest.
Van wat ik begrijp krijgt wait mode een update Dinsdag .
Misschien dat hard mode te unlocken is
XV is tot nu toe niet linear maar het was al bekend dat het wel (tegen het eind) die kant op gaat.
Is ook lastig een verhaal te vertellen zonder wat lineariteit uiteraard
De reden dat ik 13 niet doorkwam heeft niet zozeer met de lineare kant te maken nog de arcady playstyle.
Het was de rock Paper scissors van de gambits , het feit dat je niet eens zelf je dingen doet (abilities / spells).
Je zet ze op een stand en voor de rest is het next next next / switch / next next next.
Het was de interactie tussen de characters die soms dingen uitkraamde die niet zozeer final fantasy was als wel fuckin impossible in real life.
Fantasy is wat je krijgt als denkt "goh kon dit maar zo", niet "zijn het wel mensen of robots?".
Het hele spel voelde zielloos aan, alsof ik niet echt zat te gamen maar zat te grinden om weer een cutscene te mogen zien.
Ja, ik haat ff13, omdat ik echt zoveel zin had in die game toen hij uitkwam.
Ik had de Xbox edition nog terug gebracht omdat bekend was dat de ps3 variant 1080p cutscene had ipv 720p.
Een verloren moeite, hoe verder ik kwam hoe verder de moed me in de schoenen zakte van: "is dit het nou?".
Ff13 is voor mij als final fan een 35/100 , ruim onvoldoende maar mooie graphics en geweldige soundtrack ( draai hem soms in de auto ).
FFXV is een traantje wegpinken

Het is de game die ik al die tijd geleden had willen zien.
Ja hij is wat meer arcadey als de echte oude rpgs (maar welke game is dat niet), de diepgang is echter ook terug.
De wereld voelt alsof het leeft en is geloofbaar.
Characters zijn geweldig, nadruk op de brotherhood is goed gekozen als onderwerp.
In kort 94/100 (voor de eerste 23 uur).
Als de game hard mode + wait combat focus had voor de grotere nostalgie was het nog hoger geweest.
Voor iedere final Fantasy fan echter een must have.
Voor mensen die geen final Fantasy fan zijn, zal de score iets lager zijn maar nog steeds prima weg te spelen.
Witcher 3 was voor mij 96/100.
Alles rond de 95 zijn games waar je je liever ziek voor wil melden
Niet daadwerkelijk doen uiteraard ahem