splackavellie85 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 13:54:
[...]
Helemaal mee eens. Ik kan de kritiek ook best begrijpen. Het afgelopen jaar bleef Sony ook een beetje achter de rest aanlopen met de single core Arc terwijl iedereen met dualcore smartphones kwam. Dat doen ze nu weer, door een dualcore smartphone uit te brengen terwijl anderen met quadcore toestellen gaan komen.
Toch heeft dat mij er niet van weerhouden om voor dit toestel te kiezen in plaats van de krachtpatsers die staan te wachten. Dat heeft alles te maken met de punten waar Sony heel erg goed in is, en de filosofie achter de hardware, die ik nog het meest op die van Apple: een goed werkend product met geoptimaliseerde software voor de hardware. Ik verkies de Xperia S boven toestellen als de HTC One X, de Galaxy Nexus en de Galaxy Note om verschillende redenen, die allemaal tekenend zijn voor het verschil tussen Sony en de rest:
Het formaat
Ik heb momenteel een iPhone 4S en hoewel het scherm daarvan best iets groter mag (4" zou ideaal zijn), hoeft het toestel zelf van mij niet veel groter te worden. Het 4,3" scherm in de Xperia S is al behoorlijk groot, maar de 4,7" en groter van de andere toptoestellen is voor mij echt te groot. Vooral HTC en Samsung zijn zware aanhangers van de mentaliteit dat alles altijd maar groter moet.
De software
In tegenstelling tot HTC en Samsung maakt Sony slechte kleine aanpassingen aan Android, en (bijna) alle toevoegingen van Sony zijn verbeteringen. Daarnaast stopt Sony veel meer moeite in optimalisatie van de software aan de hardware, waardoor de toestellen (net als iPhones) vaak een stuk sneller zijn, zelfs met "inferieure" hardware.
Geluidskwaliteit en multimediafunctionaliteit
De geluidskwaliteit van de meeste HTC's viel de afgelopen jaren nogal tegen, en hoewel Samsung's Galaxy S2 een stuk beter was, vond ik de Xperia Arc beter. In reviews wordt de geluidskwaliteit van de Xperia S, zowel over de speaker als door oordopjes, uitgelicht als groot pluspunt.
Daarnaast is op de Mac gewoon synchronisatie met iTunes mogelijk voor de Xperia, waarbij alle metadata herkend wordt. Hier hebben Samsung en vooral HTC in het verleden problemen mee gehad.
De camera
Snel, goede resolutie en een fijne interface. De camera van de Xperia Arc was al indrukwekkend, en Sony heeft al ervaring met een (heel indrukwekkende) 12MP-sensor in de Satio. Die telefoon was verder troep, maar de camera was erg goed. Dat wekt vertrouwen voor de camera in de Xperia S, zeker in combinatie met de snelheid en de dedicated cameraknop.
De camera in de Galaxy S2 is ook erg goed, maar de Galaxy Nexus stelt weer zwaar teleur. HTC heeft nog nooit een smartphone met een goede camera gemaakt. Nu heb ik ook wel gelezen dat HTC een volledig nieuw camerasysteem heeft ontwikkeld voor de nieuwe lijn, en het zou zomaar kunnen dat de One-serie opeens wel een geweldige camera heeft, maar HTC was het afgelopen jaar
het voorbeeld dat fantastische specificaties niet per se een goed toestel maken. Bovendien kan Sony techniek uit de Nex-lijn naar de smartphones laten druppelen. Dit kan HTC niet.
De Xperia S lijkt mij een erg sterk toestel. Hij zal vast niet lang de frontrunner zijn in de benchmarks, maar ik vind het veel belangrijker dat hij gewoon goed doet wat hij moet doen.