Gewoon afschaffen en een vangnet creëren voor degenen die met verkoop dan in het nauw komen.
Compensatie tot de WOZ-waarde+afbouw-tabel en meer niet, zo voorkom je dat mensen gaan piepen dat ze geen winst kunnen maken. Uiteindelijk moeten mensen toch weer verhuizen of omvallen (dan is het probleem ook opgelost) dus de tijden van goud scheppen met bakstenen is finito, endex, e-x-i-t.
Je kunt een starters-regeling maken met aftrek
tot bijv. 150.000 voor de eerste 10 jaar, daarmee stimuleer je ook om de huidige verkopers te laten zakken, zodat het haalbaarder wordt voor potentiële kopers om een dergelijke woning aan te schaffen.
Zak je in prijs? Dan ben je je woning eerder kwijt (gebeurt nu al op een aantal plaatsen, dus de trend is reeds gezet.) Voorbeeld: WOZ-waarde is 200.000, aftrek-steuntje tot 150.000 en 50.000 zonder (dus eigen voorraad of lenen, maar geen aftrek hierover.) Iemand die nu 230.000 vraagt (waarvan "winst" 20.000-30.000 euro bijv.) zal eerder geneigd zijn te zakken (indien er graag verhuisd wordt, omdat er bijv. reeds een 2e woning in aanbouw is) naar 2 ton, om zodoende de woning kwijt te raken, want anderen doen dit ook (voorbeeld doet volgen.)
Zo bereik je een soort Nash-evenwicht voor ieder segment in de woningmarkt, waardoor de markt langzamer maar zeker stabiliseert (maar niet te langzaam!) Prijzen van >350K? Laat mij niet lachen, daar koop je in Groot Brittannië op sommige lokatie's een boerderij voor met 10 kamers en 100 hectare grond...

(Dan heb je weer luxeproblemen zoals: wat voor grasmaaier moet ik aanschaffen, diesel of elektrisch etc.?)
Als je met je academische groeihypotheek en je gezin van ca. 2.5 persoon en dikke lease bak voor de deur deze keuze hebt gemaakt met dollar-tekens in je ogen op toekomstige winst gericht, dan mag je huilen als je dit er niet meer uithaalt, maar anderzijds had je dit ook kunnen zien aankomen (daar hoef je geen Derk Oglivie voor te heten

) dus als je met een beetje verlies in de toekomst toch kunt verhuizen, of met je dik betaalde baan kunt blijven zitten waar je zit, heb je imo niks te klagen, of zie ik het te zwart/wit?
Absurd dat dit hier voor sommige rijtjeshuizen betaald wordt (350K)...ongeacht waar de oorzaak ligt.
Echt hoor, ik vind dat de functie van woning is om in te wonen, niet als spaarpot- leuk als je het wel zo hebt kunnen doen, doordat je in het verleden een woning hebt gekocht, maar die stakkers die nu dit nog proberen na te doen, door voor hen duur betaalde krot/stulpje ook de hoofdprijs te vragen (hoger dan zijzelf betaald hebben), die mogen van mij wel naast het net vissen. Gewoon keihard
aso, geen ander woord voor (snobz misschien.)
Maakt niet uit of je in tokkie-tenue rondhobbelt of met stropdas
Als je wilt verdienen wordt je maar makelaar, belegger in stenen of ga je verhuren o.i.d.- dan kun je ook geld maken met bakstenen. Daarnaast vind ik dat de overheid ook wel iets water bij de wijn mag (blijven) doen, zoals die belachelijke overdrachtsbelasting, maar ook de successierechten bij een erfenis mag afkappen- zodat de overdracht van woningen haalbaarder wordt en meer gestimuleerd wordt (erf je iets? besteed het bedrag aan de woning en je betaald geen belasting over dat bedrag bijv.- koop je een jacht, dan mag je dokken.)
(Maar goed, ook in een jacht kun je wonen, dus ook daar kun je over discussiëren natuurlijk...)
Er zijn tal van incentives te bedenken om mensen niet te straffen, maar te motiveren/stimuleren/prikkelen om door eigen gedachten geld een andere prioriteit toe te kennen, zoals naar de woning bijv.
Het vereist alleen wat meer creatief denken van de politiek en degenen die aan de touwtjes trekken, in deze trekpoppen-markt (de makelaars, bouwbedrijven etc.)
Mensen denken helaas in termen van winst-verlies en in termen van schaarste, "als ik maar heb, de ne*k met de rest..." helaas pindakaas, maar wel realiteit.
Ondertussen (kijkend naar de $$$ in eigen portemonnee) vergeet men wel dat het onderwijs ondertussen naar de knoppen gaat en de mensen de tandarts niet meer kunnen betalen. Ik heb nog nooit SP gestemd o.i.d. en nimmer communistische gedachten ervaren, maar ik neig toch steeds meer naar een systeem te verlangen, waar men ook gewoon kan zeggen: het is genoeg zo. Genoeg. (heerlijk woord

)
Als er dan een overheid is, die dit moet bepalen, dan zij het maar zo. Het huidige model is een model dat (helaas) zich wel in stand moet houden, omdat teveel partijen in de keten, belang hebben in de kunstmatige hoge waardering van de markt. Ook gemeenten met hun belachelijk hoge grondprijzen, op sommige lokatie's en de aannemings c.q bouwbedrijven/maatschappijen die zich met kartel-afspraken stelselmatig verrijken, doen een flinke duit in het zakje- het zijn niet alleen de huiseigenaren zelf die de markt in haar wurggreep houden.
Ergens zal iemand met een bot mes de navelstreng door moeten snijden zodat de rest van de kring zich gedwongen aan moet passen en de prijzen over de linie omlaag gaan. Lees voor navelstreng, de HRA.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 10-01-2012 02:52
]