Hierbij mijn mening over dit onderwerp.
Ik was op zoek gegaan naar een laptop voor thuisgebruik dat minimaal
moest voldoen aan de volgende specs:
- <1,8-2,0 kg
- minimaal een Intel® Core™ i5-2430M (2.40 Ghz)
- minimaal 4 GB geheugen
- minimaal SSD
- maximaal € 800,- inclusief BTW
- maximaal 25 mm dik
- gematteerd scherm vanwege de ervaring met buiten gebruik
Wat ik minder belangrijk vond was:
- het scherm qua resolutie
- de videokaart
- de opslagruimte
Ik heb nu een zakelijke Dell laptop en die heeft toetsenbord verlichting, ik ervaar dit als zeer prettig en zou het eigenlijk wel weer willen. Verder gaat het er bij ons in huis soms nogal ruig aan toe, dus een beetje "rugged" zou prettig zijn. Zo ben ik ook gaan letten op morsbestendigheid van toetsenborden.
De zoektocht ik heb eigenlijk alles vergeleken, Asus, Lenovo, Samsung, Dell, Acer, Apple, etc.
Alle gangbare modellen van de opgenoemde merken hebben ook allemaal iets wat erg ver komt in mijn wensenlijstje. Je kunt ze dan ook zo wegstrepen: Apple te duur, Acer, te plastig, glanzend scherm geen SSD, Samsung te duur voor de specs, Lenovo niet toereikend op dit moment, Asus te zwaar of te duur, noem maar op. Zo belandde ik bij Dell. Daar verschillende modellen tegen elkaar afgezet, de Inspiron 14z (te weinig configuratiemogelijkheden gezien mijn wenselijstje) , XPS 14z (te duur), en op aanraden, de Vostro V131. Na Dell getest te hebben op de service door een desktop aan te schaffen voor een bekende, leek mij de service prima in orde. En heb ik besloten om te gaan goochelen met de Vostro. Hoewel het er op lijkt alsof men hier vindt dat kortingsbonnen niet mee mogen tellen in de BBG, hakken die er structureel wel enorm in. Zo zijn er altijd kortingsbonnen die eigenlijk dus meer een koopmechanisme zijn dan een actiematige uitzondering met korting. Enfin, 90+50 Euro korting en ik had mijn ideale combinatie te pakken.
Processor Intel® Core™ i5-2430M (2.40 Ghz)
Besturingssysteem
Nederlands Legitieme Windows® 7 Professional (64-bits) incl. herstel-dvd
Geheugen
4096MB (1x4096) 1333Mhz DDR3
Beeldscherm
34 cm (13,3") HD led-beeldscherm met antireflectiecoating (1.366 x 768)
Harde schijf
128 GB SSD
6-cell Smart lithium-ionbatterij (65 Wu)
USB 3.0 (2)
USB 2.0/eSATA combo (1)
Afmetingen en gewicht: Breedte: 329,3 mm Hoogte: (voor/achter) 16,05 - 21,0 mm
Diepte: 237,65 mm Basisgewicht:
1,64 kg (met 4-cel batterij en SSD)
Garantie
3 jaar basisgarantie —Next Business Day + 1 jaar ProSupport en On-Site Service
Er zijn natuurlijk ook concessies gedaan en negatieve punten te vinden, zo
- is het materiaal een niet ideaal, het toetsenbord veert een beetje mee en de casing is vergeleken met alu een beetje cheap (kraken na 2 jr. denk ik)
- het beeldscherm is qua kijkhoek niet erg goed ook had ik liever een FHD gehad
- een optische drive ontbreeekt, alhoewel dit bij iedere échte T&L is, twijfel ik over de aanschaf alsnog (los)
- 128 GB is krap
maar aangezien ik toch van server/backbone/cloud werk, niet heel erg - heb 'em niet kunnen vasthouden, itt al zijn concurrenten in de MM, etc.
- Kan em niet Docken (alternatief moet van de Latitude komen, maar die kost dus gewoon 2x zoveel)
Uiteraard is dit dus mijn keuze en ben ik niet neutraal. Voor wat het kan doen bij de keus voor een NBBG laat ik het over aan Darkstone & de lezers, maar ik ben ervan overtuigd dat dit gewoon de beste prijs/kwaliteits verhouding is die je nu gaat vinden, zeker gelet op de uitmuntende garantie voorwaarden die erbij komen.