Vinand schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:21:
Helemaal mee eens. De Macbook Air is samen met de Zenbook gewoon de baas op dit moment. De Toshiba had toch zo een SSD die nauwelijks sneller was dan een HDD (

) dacht ik en een scherm zo ruk als het maar kan?
Ik kan de SSD niet vergelijken, dit is mijn eerste SSD laptop

. Zoals Darkstone aangeeft heb ik de zakelijke versie (Portege) en ik vind het scherm juist prettig, en ik vind de laptop lekker snel reageren. Spelletjes en video zullen me echt worst zijn (dat doe je maar prive), en de beschikbaarheid van full size VGA, HDMI, LAN, 2xUSB2, 1xUSB3 met lager gewicht is voor mij een stuk belangrijker dan een scherm van wat hogere resolutie. Dat geklooi met adapters zou ik een ramp vinden, die krengen vergeet je te gemakkelijk. Een matige kijkhoek van links<>rechts lijkt me ook geen probleem, maar kan juist een voordeel zijn als je geen meekijkers wilt. En ik blijf zeggen: de poortencollectie en gewicht van de Toshiba Portege zijn onovertroffen, zeker voor een zakelijk gebruiker. Die stelt toch wat andere eisen aan een laptop, en dat mag niet zomaar vergeten worden, zeker daar we hier in het dure segment zitten waar je meer zakelijke aankopen krijgt en minder consumenten aankopen.
Die heeft een aantal betere dingen en een aantal mindere dingen. Om even als in de gewichtsdiscussie te doen: je vind de Macbook Air beter, ik vind van niet, het is zeker geen feit dat de Air beter is

. OSX is een minpunt, ik zie ook geen TPM, en ook daar geklooi met adapters als je de laptop wilt gebruiken voor presentaties

.
Ik zie zeker verbeterpunten voor de Portege/Satellite Z830, maar zo slecht als hij wordt afgeschilderd is hij absoluut niet. Het scherm is prettig voor zakelijk gebruik (lekker rustig voor de ogen), de fullsize poorten zijn echt heerlijk als je veel reist met het ding (ik moet op werk de LAN gebruiken, geen WLAN), en vind geklooi met adapters echt vervelend en dat mag best meegenomen worden! Het toetsenbord is matig (zeker de spatiebalk is slecht), en de hoeken zijn scherp (hadden ze mogen afronden).
Maar ik wil toch een lans breken voor zakelijk gebruik, wat ik bij high-end vind passen. Consumenten geven niet zo snel de bedragen uit die zakelijke gebruikers besteden (eigen portemonnee

). TPM is zakelijk een pre, geeft ook gemakkelijke Bitlocker encryptie, en garantie is vaak goed geregeld. Wij gebruiken de educationele sector-contracten, hebben daar door 3 jaar garantie.
Dat de Portege Z830 nog niet in Nederland verkrijgbaar is vind ik verrassend en jammer.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.