Toon posts:

[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 18 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste
Acties:
  • 109.862 views

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

2boris schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 10:35:
Oké is het de moeite waard om te wachten tot ze in prijs zakken? Of is er niet veel verschil tussen de nieuwe en oude serie? (behalve de prijs). Ik zit momenteel te zoeken naar een nieuw 24 inch scherm. Ik kijk echter veel films en series op mijn computer. Daarnaast ook het gewone browser werk/verslagen maken ect. Nu vraag ik me af of het verstandig is om een 16:10 ratio te gaan, voor series is 16:9 toch wel fijner dan is je beeld gewoon groter.

Wat is verstandig? Zijn er nog andere goede 24 inch beeldschermen? Of is de Dell de enigste nette oplossing?
Voor wat jij hier noemt is een wide gamut scherm helemaal niet nodig. Dan kun je 200 euri besparen door gewoon een U2412M te kopen... als je 16:10 wilt hebben. Wil je groter voor video kies er dan een uit deze lijst.

Daar zitten ook enkele Dell monitoren tussen, niet uit de Ultrasharp lijn.

[Voor 41% gewijzigd door CaptJackSparrow op 16-02-2013 11:04]

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:10
Oké bedankt ik zal even een eigen topic openen, om niet te veel offtopic te gaan in dit topic.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:29
Cageman schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 15:52:
Ik heb een vraag over de pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart.

Ik ga hem gebruiken voor mijn computer én Xbox 360. Ik neem aan dat de resolutie van de Xbox dan gewoon FullHD wordt. Heeft iemand hier ervaringen mee? Blijft dit mooi op dit scherm met een afwijkende resolutie?
ja films op 1080p zien er ook goed uit en games ook, soms als mn gpu het niet trekt game ik ook op die resolutie.
xbox zal vaak ook 720p weergeven volgens mij dan gebruikt de dell daar 4 pixels voor, zal wel blokkeriger zijn dan 1440p natuurlijk.

• Burlok86
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-03 14:12
Ik heb recentelijk een nieuwe pc in elkaar gezet, en alle settings kunnen nu dus lekker op ultra.
Ik zit alleen te twijfelen om mogelijk een U2312HM aan te schaffen. Ik heb momenteel namelijk een redelijke Iiyama 24 inch scherm, waar opzich niets mis mee is, al heb ik wel het idee dat het beeld wat flets is (TN paneel).
Voor de aankomende grafische pracht van oa Crysis 3 en Bioshock Inifite, is het ~€200 waard om mijn bestaande scherm (waar in principe niets mis mee is) te vervangen voor de Dell?

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-03 21:00

naaitsab

Si vis pacem, para bellum

Goofy1978 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 12:12:
ja films op 1080p zien er ook goed uit en games ook, soms als mn gpu het niet trekt game ik ook op die resolutie.
xbox zal vaak ook 720p weergeven volgens mij dan gebruikt de dell daar 4 pixels voor, zal wel blokkeriger zijn dan 1440p natuurlijk.
Mijn PS3 doet het prima op 1080p (HDMI gaat tot max 1080p niet 1440p bij Dell) op een U2711. De scaler van dat scherm is toch wel erg prettig te noemen :) Enige nadeel bij games is dat de GUI soms nogal aan de kleine kant is en dat 1080p->1440p toch een flinke aanslag is op je GPU met name het Vram :/

if (!coffee) {
Work = false; }

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:37

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Burlok86 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 11:55:
Voor de aankomende grafische pracht van oa Crysis 3 en Bioshock Inifite, is het ~€200 waard om mijn bestaande scherm (waar in principe niets mis mee is) te vervangen voor de Dell?
Vind je het zelf zoveel geld waard? Wil je je oude monitor doorverkopen? Wil je je bankgegevens hier posten zodat wij een oordeel maken? Dit is een puur persoonlijke overweging waar wij eigenlijk niks over kunnen zeggen. Ik zou zelf niet terug willen naar een 24" omdat ik op een 27" werk, en niet naar TN nu ik ips gewend ben. Stel je deze vraag aan m'n pa dan zegt ie dat ie prima tevreden is met een 19" TN. Maar ik zal het je makkelijk maken: wat wil je graag horen?, dan quote ik je daarna wel ;)

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Burlok86
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-03 14:12
Ik vroeg me gewoon af of er hier misschien mensen zijn die een vergelijkbare switch hebben gemaakt. En of dat een wereld van verschil was, of slechts een kleine vooruitgang.

[Voor 17% gewijzigd door Burlok86 op 19-02-2013 06:11]

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-03 21:00

naaitsab

Si vis pacem, para bellum

Burlok86 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 18:20:
Ik hoef geen 'motivatie' voor een keuze die ik zelf al heb gemaakt.
:') Waarom stel je de vraag dan?
Enfin jij bent de enige die kan beslissen of het 200 euro waard is, het ligt aan je huidige scherm maar als je scherm niet ouder is dan 3 jaar en van redelijke kwaliteit is is het geen 200 euro waard in mijn ogen. Wil je echt een upgrade doen ga dan over naar 2560x1440/1600 daar heb je echt profijt van.

if (!coffee) {
Work = false; }

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ik weet niet of dit de beste plek is om dit te melden, maar ik gebruik mijn Dell U2410 ook om snelle FPS games op te spelen, wat prima gaat als je hem op de 'Game' preset zet, maar bij die preset gaat standaard ook het dynamisch contrast aan, wat ik altijd vervelend gevonden heb. Soms werkt het erg slecht:
- bij een erg donkere omgeving in een spel gaat de backlight geleidelijk praktisch helemaal uit zodat je niets meer ziet.
- als je even uit een game gaat om iets op een website op te zoeken wordt het beeld verblindend fel als er veel wit op de pagina is.

Enfin, ik ben er na ongeveer 2 jaar achter gekomen dat je het dynamisch contrast uit kunt schakelen door in het menu naar de brightness/contrast instelling te gaan; dan wordt gevraagd of je het dynamisch contrast wilt uitschakelen. :) Deze instelling wordt onthouden. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe je het weer aan kunt zetten (staat wellicht in de handleiding) maar ik heb het iig niet meer nodig.

• EN-IS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:30
Weet iemand hoe dat zit met de Dell U2410 dat deze niet schakelt tussen invoer apparaten? Ik heb deze namelijk aan mijn "vaste" computer dmv dvi-d hangen en daarnaast een Dell PR02X dockingstation en deze dmv displayport aangesloten.

Situatie is dus als volgt;
Dockingstation/Laptop staat uit. PC staat aan (dvi) en ik zet deze uit. Scherm gaat in bespaar modus, een minuut later zet ik mijn laptop aan, nu (misschien onterecht) verwacht ik van zo'n scherm dat het ziet dat er een ander invoer apparaat aangaat (omdat de rest geen activiteit vertoont/aan staat) en overschakelt naar deze invoerapparaat.

Dat gebeurt dus niet, ik moet handmatig steeds de invoer (input) wijzigen. Kan dit niet beter / makkelijker / handiger / andere manier voor / of zelfs dat het scherm dit automatisch doet? :)

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 07:38

Vidra

Vragen?

EN-IS schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 18:18:
Weet iemand hoe dat zit met de Dell U2410 dat deze niet schakelt tussen invoer apparaten? Ik heb deze namelijk aan mijn "vaste" computer dmv dvi-d hangen en daarnaast een Dell PR02X dockingstation en deze dmv displayport aangesloten.

Situatie is dus als volgt;
Dockingstation/Laptop staat uit. PC staat aan (dvi) en ik zet deze uit. Scherm gaat in bespaar modus, een minuut later zet ik mijn laptop aan, nu (misschien onterecht) verwacht ik van zo'n scherm dat het ziet dat er een ander invoer apparaat aangaat (omdat de rest geen activiteit vertoont/aan staat) en overschakelt naar deze invoerapparaat.

Dat gebeurt dus niet, ik moet handmatig steeds de invoer (input) wijzigen. Kan dit niet beter / makkelijker / handiger / andere manier voor / of zelfs dat het scherm dit automatisch doet? :)
Nee, dat kan helaas niet ...

Senior Manager Legal | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: Ryzen 5 5800X3D - ASUS X570 C8H - 32GB - PowerColor Red Devil RX 7900XTX OC Limited Edition

• EN-IS
  • Laatst online: 07:30
Jammer! Vind het wel tegen vallen, voor een scherm van euro 300 - 400. Dit had er in moeten zitten :F

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-03 09:21

Silence

Godlike

De U2713HM is weer wat in prijs gedaald.

pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart

499 nu. Denk dat ik er binnenkort toch maar 1 ga aanschaffen na een aantal jaar op een 22" 1050 monitor te zitten.

Inventaris - Steam

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Silencex schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:28:
499 nu. Denk dat ik er binnenkort toch maar 1 ga aanschaffen na een aantal jaar op een 22" 1050 monitor te zitten.
Ik zou eerst de shopreviews van Redcoon eens doorlezen.
EN-IS schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 22:49:
[...]

Jammer! Vind het wel tegen vallen, voor een scherm van euro 300 - 400. Dit had er in moeten zitten :F
Mwa, ik had een scherm wat het automatisch deed en vond dat hoogst irritant. Elke keer tijdens een reboot schakelde die naar de andere input.

[Voor 39% gewijzigd door Olaf van der Spek op 20-02-2013 13:05]

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 15:09:
Dat deugt niet. Ik heb die van mij eind november 2011 gekocht en daar stond A01 op de doos.

Probeer Monitor Asset Manager eens. Die rapporteert o.a. een fabricagedatum.
Wat is eigenlijk de nieuwste revisie van deze monitor? Via google wordt er hier en daar ook al naar A05 gerefereerd.

Divide and conquer.

• Silence
  • Laatst online: 03-03 09:21

Silence

Godlike

Olaf van der Spek schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:02:
[...]

Ik zou eerst de shopreviews van Redcoon eens doorlezen.
Haha ja ik bestel hem zeker niet daar maar hopelijke gaan de andere shops nu ook dalen.

Inventaris - Steam

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vandaag mijn U2713HM binnengekregen, eerste indruk is dat het echt een super scherm is. Vooral de scherpe en die super resolutie. Ik had hiervoor een 24" HP scherm, maar dit is toch wel weer even een klasse apart.

Met mijn vorige 24" had ik er nog een 19" (oud overblijfsel) naast staan, maar die heb ik nu weggehaald. Met deze resolutie kan ik makkelijk twee vensters naast elkaar open hebben (bijna geen site/programma heeft content voor de hele breedte). Dit is nog wat beter voor mijn nek ook dan twee schermen ;).

Hierboven vroeg iemand naar dit scherm i.c.m. met een Xbox 360, ik heb het even getest en dat werkt perfect. De Xbox stuurt inderdaad 1920x1080 uit, en het scherm laat dit gewoon 'upscaled' zien, volledig scherm dus (geen idee of het scherm of de console de upscaling doet).

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-08-2022
Razr schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 23:57:
Vandaag mijn U2713HM binnengekregen, eerste indruk is dat het echt een super scherm is. Vooral de scherpe en die super resolutie. Ik had hiervoor een 24" HP scherm, maar dit is toch wel weer even een klasse apart.

Met mijn vorige 24" had ik er nog een 19" (oud overblijfsel) naast staan, maar die heb ik nu weggehaald. Met deze resolutie kan ik makkelijk twee vensters naast elkaar open hebben (bijna geen site/programma heeft content voor de hele breedte). Dit is nog wat beter voor mijn nek ook dan twee schermen ;).

Hierboven vroeg iemand naar dit scherm i.c.m. met een Xbox 360, ik heb het even getest en dat werkt perfect. De Xbox stuurt inderdaad 1920x1080 uit, en het scherm laat dit gewoon 'upscaled' zien, volledig scherm dus (geen idee of het scherm of de console de upscaling doet).
Hoe zit het met oa backlight bleed en ips glow? Welke revision heb je? Binnenkort zou ik graag nog eens de gok wagen om voor een tweede maal een 2713hm aan te schaffen. Echter wacht ik nog wat af, zodat eventuele productiefoutjes die de gele waas in de linkerhoek en de lekkage in de rechterhoek veroorzaken, zijn opgelost.

Wel stom van me om te kijken welke versie ik had bij het inpakken. Maar ik ben vooral benieuwd of nieuwe (en betere) exemplaren al rond circuleren.

Op hardforum lees ik ook dat gebruikers van de 2713h (die in principe duurder is) niet altijd te spreken zijn over de kwaliteit: problemen met backlight bleeding, usb hub en cardreader die niet deftig werken, ...

• Razr
  • Niet online
HannesB schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 08:06:
[...]

Hoe zit het met oa backlight bleed en ips glow? Welke revision heb je? Binnenkort zou ik graag nog eens de gok wagen om voor een tweede maal een 2713hm aan te schaffen. Echter wacht ik nog wat af, zodat eventuele productiefoutjes die de gele waas in de linkerhoek en de lekkage in de rechterhoek veroorzaken, zijn opgelost.

Wel stom van me om te kijken welke versie ik had bij het inpakken. Maar ik ben vooral benieuwd of nieuwe (en betere) exemplaren al rond circuleren.

Op hardforum lees ik ook dat gebruikers van de 2713h (die in principe duurder is) niet altijd te spreken zijn over de kwaliteit: problemen met backlight bleeding, usb hub en cardreader die niet deftig werken, ...
Zojuist even op de doos gekeken, en daar staat '00' as revisie, de productiedatum is echter "2012, ISO week 48". Dat komt ook gewoon overeen met wat op de doos staat. Zou dit dan een refurbised model kunnen zijn? De monitor was wel 'als nieuw' verpakt met piepschuim, verschillende folie's en stickers. Geen idee wat de 00 betekend though.

De bleeding en glow zal ik vanavond nog even wat beter bekijken. Volgens mij is er iets bleeding linksondering, maar verder geen last van een glow / gele waas. In ieder geval niets om hem terug te sturen :)

• HannesB
Razr schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:20:
[...]

Zojuist even op de doos gekeken, en daar staat '00' as revisie, de productiedatum is echter "2012, ISO week 48". Dat komt ook gewoon overeen met wat op de doos staat. Zou dit dan een refurbised model kunnen zijn? De monitor was wel 'als nieuw' verpakt met piepschuim, verschillende folie's en stickers. Geen idee wat de 00 betekend though.

De bleeding en glow zal ik vanavond nog even wat beter bekijken. Volgens mij is er iets bleeding linksondering, maar verder geen last van een glow / gele waas. In ieder geval niets om hem terug te sturen :)
Vreemd dat de jouwe met piepschuim was ingepakt, bij mij was het volledig in karton. Als ik me niet vergis had ik dit ook ergens vernomen in een review, weet alleen niet meer dewelke (edit: wordt vermeld op anandtech). Als er voor de rest niks op aan te merken is, des te beter voor jou natuurlijk!

Ik kan er toch niet allemaal goed aan uit hoe het zit dan met de verschillende revisions. En op review sites lijken die schermen ook altijd beter te zijn dan dat je bv ziet op hardforum of wat ik had gekregen (hoewel het mijne nog best te doen was). Op tft central is het exemplaar zo goed als helemaal perfect. Op bv hardware wordt er ook niet geklaagd over backlight bleeding en dergelijke. Zouden die exemplaren dan een extra behandeling krijgen?

• Razr
  • Niet online
HannesB schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:45:
[...]

Vreemd dat de jouwe met piepschuim was ingepakt, bij mij was het volledig in karton. Als ik me niet vergis had ik dit ook ergens vernomen in een review, weet alleen niet meer dewelke (edit: wordt vermeld op anandtech). Als er voor de rest niks op aan te merken is, des te beter voor jou natuurlijk!

Ik kan er toch niet allemaal goed aan uit hoe het zit dan met de verschillende revisions. En op review sites lijken die schermen ook altijd beter te zijn dan dat je bv ziet op hardforum of wat ik had gekregen (hoewel het mijne nog best te doen was). Op tft central is het exemplaar zo goed als helemaal perfect. Op bv hardware wordt er ook niet geklaagd over backlight bleeding en dergelijke. Zouden die exemplaren dan een extra behandeling krijgen?
Oeps sorry, ik heb gelogen over het piepschuim :z Ik had nogal wat hardware binnengekregen en wist even niet goed meer hoe en wat. Het was inderdaad volledig karton, nu herinner ik het me omdat ik zelfs nog de 'uitpak instructies' op de doos probeerde te volgen. De rest is wel allemaal waarheid overigens ;)

• Ayera
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-03 18:32
Nou weet ik dat je niet altijd alle verkopers moet geloven op hun woord, maar een van mijn account managers beweert dat het niet eens toegestaan is om een refurbished model als nieuw te verkopen.
Leek mij ook niet meer dan logisch. Dat wil echter niet zeggen dat het niet gedaan wordt natuurlijk.

Verder heb ik zo'n 1,5 week geleden 6 van de U2713HM binnen gekregen (op het werk), en allen vertoonden lichte vorm van backlight bleeding in de linker en rechter onderhoeken, maar geen van allen storend bij normale gebruik, laat staan dat je het kan zien.
Ik veronderstel dat dit enkel voorkomt in donkere partijen zoals bij films kijken, vooral wanneer je zwarte balken onder en boven hebt.

1 v/d 6 montioren heeft 1 dode (zwarte) pixel (wat helaas buiten de Dell Premium panel warrenty valt -.-)
Maar ook deze valt enkel op wanneer je er op focused.

Tot dusver best tevreden over deze schermen!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-03 14:57
Ik ben nu aan het kijken naar een U2312HM deze komt naast mijn U2711 te staan.

Zijn deze schermen een beetje uniform met elkaar? (kleuren etc.)

Weet iemand zo 1 2 3 of je bij komplett nog steeds de premium Dell garantie krijgt?

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:08
De kleuren kunnen per exemplaar verschillen. Ik heb twee U2312HM schermen (Rev. 02 en 06) en ik heb de kleuren nog niet gelijk kunnen krijgen. Het ene scherm is gewoon wat geliger.
Misschien dat het met calibratie te compenseren is, maar zoveel is me dat niet waard.

[Voor 3% gewijzigd door tweak_dude op 27-02-2013 09:38]

• Infamouz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-02 18:46
Weet iemand misschien een Display Kabel te vinden waarvan pin 20 standaart niet is aangesloten. Merk en type en/of bij welke webshop ik deze kan kopen. Het is voor een Dell U2713HM

• fast-server
  • Laatst online: 19-03 14:57
Knoop doorgehakt en vandaag de U2312HM besteld zodat deze mooi naast de U2711 kan staan :)

Edit:
Moet weer een dag langer wachten omdat PostNL voor de 3e keer in 5 bestellingen weer vertraging heeft...
Waardeloos bedrijf is het ook, wordt tijd dat we kunnen kiezen wie de bestelling brengt.

[Voor 53% gewijzigd door fast-server op 28-02-2013 14:31]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Anoniem: 503753

Wanneer zou er een review komen van de nieuwe U2413 ....

is hij al beschikbaar in belgie ?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
Hij is 2 weken geleden pas aangekondigd, dus ik betwijfel of 'ie überhaupt al ergens te krijgen is.

The devil is in the details.

• Ccc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-03 21:56
nieuws: Dell kondigt 24"- en 27"-monitor met ah-ips-paneel aan

December toch?

En hij is al beschikbaar in Belgie http://search.euro.dell.c...&k=U2413+&cat=all&x=2&y=4

[Voor 24% gewijzigd door Ccc op 28-02-2013 20:13]

• Hahn
Ah, ik had er even op gegoogled en zag meerdere berichten van rond 14 februari, maar misschien dat 'ie toen op de markt is gekomen.

Hmm, in de Pricewatch zijn er ook al zat winkels die 'm al gewoon verkopen: pricewatch: Dell Ultrasharp U2413 Zwart

Maar qua prijs is 'ie niet heel interessant vind ik, voor €40 meer heb je de U2713HM.

[Voor 52% gewijzigd door Hahn op 28-02-2013 20:15]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Da's alleen geen goede vergelijking. Dan moet je de pricewatch: Dell Ultrasharp U2713H Zwart nemen. Dat is ook een wide gamut scherm net als de U2413.

Die is weer een stukje duurder dan de HM pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart.

• Hahn
Ja, weet ik, vandaar ook de 'vind ik'. Ze zijn niet precies hetzelfde, maar de U2713HM zal voor veel mensen meer dan genoeg zijn en heeft ook nog eens een stuk meer pixels :P

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Maar dan zou hij wel een U2412M nemen ga ik van uit. Ik neem aan dat de keuze voor de U2413 bewust is. :)

Ook daarvoor moet je 200 euri extra neerleggen net als bij het 27" formaat.

• abacaxi
  • Laatst online: 02-03 23:40
Anoniem: 503753 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 15:45:
Wanneer zou er een review komen van de nieuwe U2413 ....

is hij al beschikbaar in belgie ?
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2413.htm

• flupke01
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:09
Heb de u2312hm net een kleine week in huis. Waar ik nogal moeite mee heb is de wit- of backlight uniformiteit. Ben er nog niet achter of dat niet uiteindelijk hetzelfde is ;)
Ik vind het beeld op een wit scherm nogal vlekkerig, alsof er wat strepen/plekken vuil/groezelig zijn. Ik kan daar heel weinig info over vinden; de meeste (behoorlijk positieve) reviews hebben het er nauwelijks over. Slechts een enkele review haalt de niet egale backlight verdeling aan. Heb het scherm al een keer ongeruild, maar het nieuwe scherm had precies hetzelfde euvel. Misschien ligthet ook aan deze revisie, die is bij mij A00.

Iemand die dit herkent? Ben ook wel benieuwd of het bij andere revisies niet voorkomt. Niet dt dat veel zou helpen natuurlijk, kan toch geen model op een bepaalde revisie bestellen. Vindt het heel lastig te bepalen of ik er maar mee moet leren leven of toch iets anders moet gaan zoeken...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
flupke01 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 09:43:
Ik vind het beeld op een wit scherm nogal vlekkerig, alsof er wat strepen/plekken vuil/groezelig zijn.
Dat is de Anti Glare coating. Volgens sommigen hier niks om je druk over te maken. :p
Nieuwere Dell modellen (U2413 en U2713) hebben een minder zichtbare coating.

• abacaxi
[b][message=39848802,noline]flupke01 Waar ik nogal moeite mee heb is de wit- of backlight uniformiteit. Ben er nog niet achter of dat niet uiteindelijk hetzelfde is ;)
Ik vind het beeld op een wit scherm nogal vlekkerig, alsof er wat strepen/plekken vuil/groezelig zijn.
Zou inderdaad de antiglare coating kunnen zijn, daar lees ik veel over en heb vorige week ook eens naar het wit staan kijken bij een paar IPS monitoren bij de locale pc boer: een constante laag waardoor het wit inderdaad vuil leek, zo zou je het kunnen zeggen, een soort raster van zwarte lijntjes erover, zo hou ik het eigenlijk omschrijven (werk nu even uit mijn herinnering).

Je kunt hier wel redelijk veel over vinden: zoektermen:
- "glitzern" (Amazon.de is een goede bron voor reviews:)
- "crystalline effect"
- "aggressive AG coating"

Als je naar de link naar de tftcentral review gaat http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2413.htm, kun je wat vinden over de coatings op de Dells. Zoals Olaf aangaf is Dell er pas bij enkele laatste schermen afgestapt. Doorzoekend in de review kom je op de volgende pagina's:
- http://www.tftcentral.co.....htm#new_lgdisplay_panels, roadmap voor LG panels
- http://www.tftcentral.co.uk/articles/monitor_panel_parts.htm

en kom je erachter dat slechts dit paneel
- LM240WU9, 24" AH-IPS,1920 x 1200,Adobe, RGB W-LED, Q2 2012
een actueel LG IPS paneel met lichte AG coating is. Voor zover ik kan zien geen alternatief met 16:9.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flupke01
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:09
abacaxi schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 21:43:
[...]

Zou inderdaad de antiglare coating kunnen zijn, daar lees ik veel over en heb vorige week ook eens naar het wit staan kijken bij een paar IPS monitoren bij de locale pc boer: een constante laag waardoor het wit inderdaad vuil leek, zo zou je het kunnen zeggen, een soort raster van zwarte lijntjes erover, zo hou ik het eigenlijk omschrijven (werk nu even uit mijn herinnering).

Je kunt hier wel redelijk veel over vinden: zoektermen:
- "glitzern" (Amazon.de is een goede bron voor reviews:)
- "crystalline effect"
- "aggressive AG coating"

Als je naar de link naar de tftcentral review gaat http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2413.htm, kun je wat vinden over de coatings op de Dells. Zoals Olaf aangaf is Dell er pas bij enkele laatste schermen afgestapt. Doorzoekend in de review kom je op de volgende pagina's:
- http://www.tftcentral.co.....htm#new_lgdisplay_panels, roadmap voor LG panels
- http://www.tftcentral.co.uk/articles/monitor_panel_parts.htm

en kom je erachter dat slechts dit paneel
- LM240WU9, 24" AH-IPS,1920 x 1200,Adobe, RGB W-LED, Q2 2012
een actueel LG IPS paneel met lichte AG coating is. Voor zover ik kan zien geen alternatief met 16:9.
Bedankt voor je uitgebreidde reactie. Ik had inderdaad al veel over de coating gelezen, kan die tftcentral review ondertussen ook dromen ;) Toch zie ik vrijwel nergens iets over die coating ivm met "groezelige vlekken". Gaat dan toch meer over de beperkingen van die coating over het hele scherm. Ik kan daar wel mee leven overigens...

Heb ondertussen toch besloten het scherm maar te houden. Vindt de voordelen groter dan de nadelen. En heb al helemaal geen zin weer op zoek te moeten naar een alternatief...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
flupke01 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 14:00:
[...]

Bedankt voor je uitgebreidde reactie. Ik had inderdaad al veel over de coating gelezen, kan die tftcentral review ondertussen ook dromen ;) Toch zie ik vrijwel nergens iets over die coating ivm met "groezelige vlekken". Gaat dan toch meer over de beperkingen van die coating over het hele scherm. Ik kan daar wel mee leven overigens...

Heb ondertussen toch besloten het scherm maar te houden. Vindt de voordelen groter dan de nadelen. En heb al helemaal geen zin weer op zoek te moeten naar een alternatief...
Het is echt de AG coating. Die kan je trouwens verwijderen mocht je het vervelend vinden.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1674033

• JF88
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-07-2021
Ik heb vorige week een 2de Ultrasharp u2312hm aangeschaft nadat ik een half jaar geleden een eerste had aangeschaft.

De oude monitor is rev06
De nieuwe monitor is rev00

Wat mij direct opvalt is het enorme kleurverschil tussen beide monitoren. De oude bevat veel minder kleur en heeft een blauwe gloed. De nieuwe bevat veel meer kleur met hoger contrast en is veel geliger van kleur.

De monitoren zijn momenteel nog niet gekalibreerd en hebben exact dezelfde instellingen. Verder lijkt de anti-glare laag op de oude monitor veel sterker aanwezig.

De oude monitor is via DVI aangesloten, en de nieuwe via VGA. Ook heb ik de kabels al omgedraaid om te kijken of dit verschil gaf maar dit gaf geen verschil. VGA heeft daarnaast op beide monitoren enorm last van banding (kan dit komen door slechte kabels?).

Mijn vraag is eigenlijk meer of ik met een calibratie tool zoals een spyder de schermen grotendeels hetzelfde kan krijgen :)

[Voor 6% gewijzigd door JF88 op 05-03-2013 12:25]

• abacaxi
Over het VGA: dat heeft volgens mij stomweg onvoldoende bandbreedte voor 3x8bit kleur op full HD. "Jamaar abacaxi, het is 3 maar 6 bit+ frc". Nou dat maakt de monitor ervan, het signaal dat de pc naar de monitor probeert te sturen is dat niet. Denk ik :)

Wooow, REV06? En dat is de oude, de nieuwe is REV00? Dat maakt interpreteren van reviews even wat lastiger.

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-02 14:57
over VGA: op hoge resoluties doet de kwaliteit van de vga kabel er echt toe. Dat kon ik duidelijk zien op m`n oude CRT zeker vanaf 1600x1200. Meestal is de kwaliteit van een lekker dikke kabel voldoende, ook al zegt de dikte ook niet altijd alles over kwaliteit. :)

• Anoniem: 195780
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Op verzoek verwijderd

• KillerBee
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Hier thuis 4 monitoren gecalibreerd met een Spyder 4 (Express), waaronder een Dell U2711 en U2713HM (staan overigens niet naast elkaar, maar in andere kamers); alle monitoren hebben hier duidelijk baat bij gehad. De Spyder 4 Express is een relatief goedkope calibrator, maar hij doet z'n werk goed.
Maar goed, dit beantwoordt helaas niet de vraag of twee monitoren naast elkaar er eender uit zullen zien na calibratie. Geen panel is hetzelfde, dus ik vermoed dat je ze nooit helemaal 'gelijk' krijgt.

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

• JF88
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-07-2021
Bedankt voor de reacties :)

VGA probleem ga ik oplossen door een usb naar dvi adapter te kopen. Wist niet dat sommige beeldschermen alleen met een specifieke calibratietool gecalibreerd konden worden. Goed om te weten mocht ik er in de toekomst een willen aanschaffen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JF88 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 08:50:
Wist niet dat sommige beeldschermen alleen met een specifieke calibratietool gecalibreerd konden worden. Goed om te weten mocht ik er in de toekomst een willen aanschaffen.
Volgens mij is dat ook niet helemaal waar. Sommige beeldschermen hebben expliciete support voor een bepaalde calibratietool dus met die tool zal het zeker werken. Maar andere tools werken ook wel. Hooguit wat minder makkelijk.

Wel is het zaak om uit te zoeken of de beoogde calibratietool uberhaupt voor de schermtechnologie in je scherm geschikt is. Dat schijnt niet altijd zo te zijn. Kwestie van documentatie lezen voor je iets koopt.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 09:04:
Maar andere tools werken ook wel. Hooguit wat minder makkelijk.
Volgens mij hebben sommige wide gamut CCFL en wide gamut LED monitoren wel degelijk specifieke calibratie tools nodig.

• base_
  • Nu online
Wide Gamut gaat prima met een spyder, echter is er een reeks spyders geweest die er wel problemen mee heeft (zoals de mijne :( ). Als ik nu een calibratietool zou aanschaffen zou ik toch voor een spectrometer als de xrite gaan denk ik.

• Niet online
Op verzoek verwijderd

• Anoniem: 303530
  • Niet online
De U2713H heeft een hardware-LUT, met de software icm de X-Rite-dinges kan je deze programmeren. Met een andere calibratietool kan je alleen softwarematig kalibreren (denk ik dan)

• Niet online
Op verzoek verwijderd

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-03 16:53
Op dit moment heb ik een 2408 als primair beeldscherm. Maar nu wou ik deze gaan uitbreiden met een andere 2408, maar die is natuurlijk niet meer te koop en 2e hands vrij lastig aan te komen (heb er in 1 maand pas 1 voorbij zien komen op marktplaats dus dat schiet ook niet op).

Ik photoshop vrij veel en zit nu te denken om bijvoorbeeld een 2410 er naast aan te schaffen, of een 2713 bijvoorbeeld. Ik heb wel een spyder color pro, maar ik ga er al vanuit dat de 2410/2713 vanwege het IPS paneel al een betere kleurweergave geeft, waardoor de 2408 mijn 2e monitor wordt.

Iemand toevallig voor dezelfde soort keuze gestaan die hier meer over kan vertellen waarom je voor het een of ander hebt gekozen?

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• wimpie
  • Niet online
Vandaag mijn Dell U2412M binnengekregen, eindelijk weer een beetje werkruimte op de desktop. :) Kleuren zijn top, geen pixel defecten, maar mijns inziens wel veel backlight bleeding. Heeft het zin om hem om te ruilen of hebben ze er allemaal wel last van?

Divide and conquer.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hoe hoog heb je de brightness staan? Probeer het evt. eens wat lager.

Ik denk dat bij allemaal aan de onderkant wel eens wat te zien kan zijn omdat ik veronderstel dat de edge-lit LED-balk aan de onderkant zit. Kan iemand dat overigens bevestigen (of ontzenuwen)?

• knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-03 00:41
weet of verwacht iemand nog ofdat de u2412m in prijs zal zakken door dat de U2413 uitgekomen is ?

dan wacht ik namelijk nog even met de aankoop.

• vrankerik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:13
Sinds enkele maanden heb ik de betaalbare Dell UltraSharp U2312HM en ik ben daar uiterst tevreden mee. Na RMA nog steeds wat Backlight Bleeding (of wat dan ook) langs de kanten maar minimaal en aan de prijs van €209 geleverd (van Nederland naar België) zeer te pruimen. Mijn vorige monitor, de Samsung Syncmaster T200 (geen HD) was helemaal niet slecht maar ik wou al lange tijd een 1920 x 1080. Deze Dell overtrof wel mijn verwachtingen.
Die coating haal ik er waarschijnlijk wel af na de garantie.

[Voor 1% gewijzigd door vrankerik op 08-03-2013 17:03. Reden: schrijffout]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Waarschijnlijk niet, de 2412 en 2413 zijn twee verschillende klassen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zie dat de U3014 nu in de pricewatch te vinden is voor prijzen vanaf € 1100. Dat valt me mee. Als ie eenmaal leverbaar is zal de prijs wel snel naar hetzelfde peil als de U3011 dalen.

• wimpie
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 23:23:
Hoe hoog heb je de brightness staan? Probeer het evt. eens wat lager.

Ik denk dat bij allemaal aan de onderkant wel eens wat te zien kan zijn omdat ik veronderstel dat de edge-lit LED-balk aan de onderkant zit. Kan iemand dat overigens bevestigen (of ontzenuwen)?
Staat op 35, dus niet al te hoog. Met normaal gebruik zie je het ook niet, maar wel heel duidelijk bij bijvoorbeeld donkere scenes in series/films/games/sites.

Divide and conquer.

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Deze 2 nieuwe schermen staan nog niet in de OP: nieuws: Dell kondigt 24"- en 27"-monitor met ah-ips-paneel aan

Verder heb ik nog paar vragen:
Is een 16:10 verhouding boven 16:9 aan te raden? Heeft een 16:10 verhouding ook nadelen (bv. bij films kijken of gamen)?

Is de meerprijs van een goed gekalibreerd wide gamut scherm het waard boven een gewone U2312M of U2412M? Fotografie is een hobby van me en doe ook soms wat photoshop, dus een wide gamut zou in principe een betere keuze zijn. Maar er zijn mensen die terecht hebben opgemerkt dat het eigenlijk geldverspilling is, omdat de rest toch maar gewone TN schermen hebben. Daarnaast is het de vraag hoeveel toepassingen van de Adobe RGB color space gebruikmaken. Een grote color space is leuk, maar als alles de sRGB color space gebruikt, heb je er niets aan.
Maar in vergelijking met de CIE 1931 color space heeft Rec. 709, de standaard voor HD TV, die de sRGB gebruikt, slechts een dekking van 34.9%, terwijl dat bij Adobe RGB al 52.1% is, minder dan 2% minder dan bij Digital Cinema (voor films heeft het dus wel een voordeel :p). Op termijn zal Ultra HD misschien voor een nieuwe color space standaard zorgen, want het volgt de Rec. 2020 specificaties, dat 75.8% van de CIE 1931 color space dekt.

TL;DR: 16:9 vs 16:10 (23 of 24"), gewone vs gekalibreerde wide gamut modellen.

[Voor 16% gewijzigd door witeken op 09-03-2013 17:57]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Er is altijd veel discussie over welke beter is 16:9 of 16:10, met een beetje zoekwerk zul je wel het een en ander tegenkomen.

In het kort heeft 16:9 het voordeel dat het de native HD resolutie is en dus veel films/series zullen full screen zijn, niet allemaal sommige hebben nu eenmaal afwijkende extra breed verhoudingen.

16:10 heeft het grote voordeel dat je meer verticale leesruimte hebt, en je dus minder vaak hoeft te scrollen bij webpaginas. Je zult bij films altijd balken hebben maar afhankelijk van het formaat zijn deze groot of minder groot. Verder vind ik de werkruimte op 16:10 beter, een voordeel voor photoshop.

Wat betreft gamen worden beide resoluties prima ondersteund, ik heb geen zin om weer een ellenlange discussie op te starten in welk formaat je FoV het beste is, dat mag je lekker zelf beslissen. Ik denk dat het voor gamen gewoon geen duidelijk voor of nadeel is en beide verhoudingen gelijkspel zijn.

Conclusie is je monitor echt een werkpaard / manusje van alles heeft 16:10 een voordeel, is het meer een home-cinema vervanger dan zou ik voor 16:9 gaan.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

witeken schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 17:30:
Maar er zijn mensen die terecht hebben opgemerkt dat het eigenlijk geldverspilling is, omdat de rest toch maar gewone TN schermen hebben.
Hangt ervan af. Als je een website gebruikt om je fotografie te showcasen, dan kun je er maar beter vanuit gaan dat jouw publiek uit fotografen bestaan die redelijk kritisch naar het kleurgebruik zullen kijken. Aan de andere kant, als je een gaming website hebt, steekt dat alweer een stuk minder nauw. Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat "iedereen" een TN scherm heeft, want de mensen waar jij je op richt behoren misschien net tot die groep die wel aan goede kleuren hechten.

• witeken

witeken

nieuwsgierig

downtime schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 18:07:
Hangt ervan af. Als je een website gebruikt om je fotografie te showcasen, dan kun je er maar beter vanuit gaan dat jouw publiek uit fotografen bestaan die redelijk kritisch naar het kleurgebruik zullen kijken. Aan de andere kant, als je een gaming website hebt, steekt dat alweer een stuk minder nauw. Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat "iedereen" een TN scherm heeft, want de mensen waar jij je op richt behoren misschien net tot die groep die wel aan goede kleuren hechten.
Ik heb geen website. Het is gewoon voor de lol voor mezelf, en soms plaats ik wat in FVM.
rockhopper schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 18:06:
Er is altijd veel discussie over welke beter is 16:9 of 16:10, met een beetje zoekwerk zul je wel het een en ander tegenkomen.

In het kort heeft 16:9 het voordeel dat het de native HD resolutie is en dus veel films/series zullen full screen zijn, niet allemaal sommige hebben nu eenmaal afwijkende extra breed verhoudingen.

16:10 heeft het grote voordeel dat je meer verticale leesruimte hebt, en je dus minder vaak hoeft te scrollen bij webpaginas. Je zult bij films altijd balken hebben maar afhankelijk van het formaat zijn deze groot of minder groot. Verder vind ik de werkruimte op 16:10 beter, een voordeel voor photoshop.

Wat betreft gamen worden beide resoluties prima ondersteund, ik heb geen zin om weer een ellenlange discussie op te starten in welk formaat je FoV het beste is, dat mag je lekker zelf beslissen. Ik denk dat het voor gamen gewoon geen duidelijk voor of nadeel is en beide verhoudingen gelijkspel zijn.

Conclusie is je monitor echt een werkpaard / manusje van alles heeft 16:10 een voordeel, is het meer een home-cinema vervanger dan zou ik voor 16:9 gaan.
Maar films zijn toch 21:9, dus heb je toch altijd zwarte balken? De 24" versie was dacht ik gewoon de 23" versie met 120 extra horizontale pixels, dus heb je eigenlijk hetzelfde beeld?

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

witeken schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 19:15:
Ik heb geen website. Het is gewoon voor de lol voor mezelf, en soms plaats ik wat in FVM.
Dan snap ik jouw opmerking over "de rest" niet. Volgens mij is calibreren niet echt van belang als jij toch de enige bent die die foto's ooit te zien krijgt. Je calibreert vooral om te voorkomen dat andere mensen foto's met kleurafwijkingen te zien krijgen omdat jouw scherm toevallig niet goed afgesteld was.
Maar films zijn toch 21:9, dus heb je toch altijd zwarte balken? De 24" versie was dacht ik gewoon de 23" versie met 120 extra horizontale pixels, dus heb je eigenlijk hetzelfde beeld?
Er is geen echte standaard voor films. Elke regisseur kiest wat hij het mooiste vindt. 21:9 is alleen wel een veel voorkomende verhouding.

[Voor 25% gewijzigd door downtime op 09-03-2013 19:42]

• witeken

witeken

nieuwsgierig

downtime schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 19:40:
Dan snap ik jouw opmerking over "de rest" niet. Volgens mij is calibreren niet echt van belang als jij toch de enige bent die die foto's ooit te zien krijgt. Je calibreert vooral om te voorkomen dat andere mensen foto's met kleurafwijkingen te zien krijgen omdat jouw scherm toevallig niet goed afgesteld was.
Haha, juist :p. Maar dan blijft nog steeds de vraag of dat groter kleurbereik en het daarbij horende prijsverschil echt de moeite is.

Tweakblog van de maand

• Niekert
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-07-2019
Hmm. Sinds gisteren een U2713HM in bezit en moet zeggen dat het backlight bleeding toch vrij ernstig is:

(Beeld wat je op camera ziet komt vrij goed overeen met wat ik op het oog zie)

Zouden jullie hiervoor omruilen of niet? Heb al wel contact op genomen met desbetreffende webwinkel (4Launch) dus ben benieuwd of ze hiervoor ruilen.

Edit: hoor nu ook een zoemend geluid wanneer ik kladblok open en het scherm vul met "#" (wat eerder in het topic werd genoemd)

omruilen dus :'(

[Voor 16% gewijzigd door Niekert op 10-03-2013 22:35]

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-03 10:51
Woah dat is veel te veel bleed wat mij betreft, mijn 2711 heeft nog niet eens een kwart van dat van jou.
Omruilen idd de beste optie.

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:36
Ik kan maar niet beslissen tussen de U2312HM en de U2412M. Ik neig aan de ene kant een beetje naar de 24" variant. Het enige wat mij tegenhoudt is dat er bij games rechts en links zowat 10% van je visie wordt afgehakt en de zwarte balken in video's. Ik zit eraan te denken om dit op te lossen door het beeld bij video's gewoon verticaal te stretchen met een mediaplayer, maar ik weet niet in hoeverre dit een goede oplossing is met betrekking tot kijkkwaliteit.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:08
Dat strechen is echt lelijk,dat zou ik helemaal niet doen.je trekt dan het beeld helemaal uit verhouding

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Als je je hele beeld wil vullen met de 24" kun je het beste een klein beetje inzoomen. Zoals freaky35 zeg is stretchen echt lelijk, inzoomen is goed te doen.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:02
Rezk schreef op maandag 11 maart 2013 @ 00:20:
Ik kan maar niet beslissen tussen de U2312HM en de U2412M. Ik neig aan de ene kant een beetje naar de 24" variant. Het enige wat mij tegenhoudt is dat er bij games rechts en links zowat 10% van je visie wordt afgehakt en de zwarte balken in video's. Ik zit eraan te denken om dit op te lossen door het beeld bij video's gewoon verticaal te stretchen met een mediaplayer, maar ik weet niet in hoeverre dit een goede oplossing is met betrekking tot kijkkwaliteit.
:?

Kunt toch gewoon de resolutie naar 1980*1200 brengen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• tarlitz
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op maandag 11 maart 2013 @ 09:13:
[...]

:?

Kunt toch gewoon de resolutie naar 1980*1200 brengen?
Ik denk dat dit het beste uit te leggen is met een plaatje (sorry voor de grootte, kon zo snel even geen betere vinden):

Kortom, hoe breder het scherm, hoe meer je ziet. Starcraft 2 is een bekend voorbeeld die op deze manier schaalt.

[Voor 7% gewijzigd door tarlitz op 11-03-2013 10:02]

• Niet online
Er zijn ook genoeg games die de FOV hetzelfde laten maar alles in de hoogte afkappen..

• Reksho
Ben even meer informatie gaan zoeken en het schijnt dat de U2312HM vaak last heeft van een piepgeluid als de helderheid lager dan 99 staat, iets wat een enorm nadeel is aangezien ik vaak in de avond met een klein lampje achter de computer zit. Daarnaast is de laagste helderheid ervan rond de 140cd/m2, nog steeds vrij hoog.

Neig steeds meer en meer naar de 24" maar die zwarte borders zitten in de weg.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Bij een 2312 heb je ook zwarte borders. Aan alle vier de kanten zelfs. Tenzij je hem in zilverkleur neemt natuurlijk. :p

• Reksho
CaptJackSparrow schreef op maandag 11 maart 2013 @ 15:41:
Bij een 2312 heb je ook zwarte borders. Aan alle vier de kanten zelfs. Tenzij je hem in zilverkleur neemt natuurlijk. :p
Grapjas. Plastic borders zijn niet zo erg als schermborders. :P

• Niet online
dan fabriceer je je eigen plastic borders als je 16:9 content wil bekijken.

:+

• vrankerik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:13
@Niekert: Bangelijke foto en het is vanzelfsprekend om deze terug te sturen!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-03 22:37

Solid Seal

3D Printer N00b

YouTube: Mijn Dual screen setup

Dit doet mijn Primaire monintor nu :/
Samsung SyncMaster 206bw
6 jaar terug voor zo een 250 p/s gekocht. Mag dus wel een keer :)

Ga dus maar opzoek naar een nieuwe.
Dell Ultrasharp serie trekt mij wel aan :)

• tarlitz
  • Niet online
Solid Seal schreef op maandag 11 maart 2013 @ 19:40:
YouTube: Mijn Dual screen setup

Dit doet mijn Primaire monintor nu :/
Samsung SyncMaster 206bw
6 jaar terug voor zo een 250 p/s gekocht. Mag dus wel een keer :)

Ga dus maar opzoek naar een nieuwe.
Dell Ultrasharp serie trekt mij wel aan :)
Lijkt op een opgezwollen capacitor oid. Zijn redelijk simpel te vervangen, maar je moet er wel de juiste tools voor in huis hebben.
Nadeel is dat als één het begeeft je vaak een kettingreactie krijgt en ze het daarna vrijwel allemaal begeven. Daar kunnen ook andere componenten aan stuk gaan, dus zelfs al vervang je alle elco's dan nog weet je niet zeker dat hij het weer zal doen.

• ySoSrs
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-03 14:43
Anoniem: 303530 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 10:02:
Er zijn ook genoeg games die de FOV hetzelfde laten maar alles in de hoogte afkappen..
Vrijwel alle moderne games gebruiken Hor+ algoritme waardoor je op een 16:9 verhouding meer ziet dan op een 16:10 verhouding. Dit neemt niet weg dat je gewoon 16:9 kan gamen op een 16:10 scherm (met balken weliswaar) en dat 16:10 aangenamer is voor PC gebruik.

Hor+ games
Pixel Based games

• witeken

witeken

nieuwsgierig

ySoSrs schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:59:
Vrijwel alle moderne games gebruiken Hor+ algoritme waardoor je op een 16:9 verhouding meer ziet dan op een 16:10 verhouding. Dit neemt niet weg dat je gewoon 16:9 kan gamen op een 16:10 scherm (met balken weliswaar) en dat 16:10 aangenamer is voor PC gebruik.

Hor+ games
Pixel Based games
Dus een 16:10 monitor heeft geen nadelen voor gamen? Anders zal ik mijn keuze voor een 24" scherm misschien moeten herzien.

Tweakblog van de maand

• Olaf van der Spek
  • Niet online
witeken schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:32:
Dus een 16:10 monitor heeft geen nadelen voor gamen? Anders zal ik mijn keuze voor een 24" scherm misschien moeten herzien.
1920 x 1080 heeft een 'bredere' ratio dan 1920 x 1200...

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:52:
1920 x 1080 heeft een 'bredere' ratio dan 1920 x 1200...
In een post hierboven werd gezegd dat je minder FOV hebt met een 16:10. Ik wil niet benadeel worden als ik een 24" 16:10 monitor koop ;).

Tweakblog van de maand

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

witeken schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 01:31:
[...]

In een post hierboven werd gezegd dat je minder FOV hebt met een 16:10. Ik wil niet benadeel worden als ik een 24" 16:10 monitor koop ;).
Je kan op een 16:10 ook op 16:9 spelen als je je zo druk maakt om die fov. Dus je hebt het voordeel dat je kan kiezen, iets wat je op een 16:9 scherm niet gaat lukken. Ik voorspel overigens dat je gewoon op 16:10 gaat spelen zo klein is het verschil. Daarbij heeft een grotere verticale FoV in sommige spellen ook weer een klein voordeel

• Olaf van der Spek
  • Niet online
[...]

Dat bevestig ik toch? Als het spel het ondersteunt kun je zelf de FoV instellen of je kunt op 1920 x 1080 spelen.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-03 17:23

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Rezk schreef op maandag 11 maart 2013 @ 00:20:
Je weet neem ik aan dat de meeste spellen toch een lage fov hebben dus je daar niks van merkt als je die niet handmatig hoger zet.
Ik blijf het maar een raar argument vinden, op een scherm zal je natuurlijk films willen kijken af en toe maar daar heb je eigenlijk een tv voor. De zwarte balken vind ik trouwens meevallen met de U2412M, ik heb er nauwelijks last van.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb er helemaal geen last van. Ik kijk naar de video. Niet naar wat daarbuiten ligt. Maar ja... als je er op gaat letten...

Kijk maar uit dat je niet gaat letten op de reflecties in de rand... of de merknaam die daar op staat. ;)

• Reksho
CaptJackSparrow schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 12:45:
Ik heb er helemaal geen last van. Ik kijk naar de video. Niet naar wat daarbuiten ligt. Maar ja... als je er op gaat letten...

Kijk maar uit dat je niet gaat letten op de reflecties in de rand... of de merknaam die daar op staat. ;)
Reflecties op de rand en de merknaam blijven te allen tijde zichtbaar, die zullen je hersenen na verloop van tijd automatisch wegfilteren. Zwarte balken zie je echter alleen tijdens bepaalde toepassingen en dus vallen ze veel meer op.

• ySoSrs
[...]

Als het prijsverschil geen barrière is, ga je beter voor het 16:10 scherm, dit is voor gewoon alledaags pc gebruik veel aangenamer. In games kan je ook gewoon 16:10 gamen, wil je toch de iets grotere FOV van een 16:9 resolutie dan kan je dit in de meeste games instellen (danwel 'forceren' via een autoexec oid) en heb je bovenaan en onderaan een klein zwart balkje aan je scherm, elk 5% van de totale hoogte (je verticale resolutie is immers 10% kleiner). Er hoeft dus geen enkel nadeel aan een 16:10 scherm vasthangen, buiten het hogere prijskaartje natuurlijk. :)

• ySoSrs
rockhopper schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 10:30:
[...]Daarbij heeft een grotere verticale FoV in sommige spellen ook weer een klein voordeel
Bij spellen die horizontaal schalen (Hor+) heb je dezelfde verticale fov bij 16:9 en 16:10, het gaat immers net om het verschil in horizontale fov. Je hebt enkel een grotere verticale fov op een 16:10 scherm ten opzichte van een 16:9 scherm bij spellen die ofwel verticaal schalen (Vert-) ofwel horizontaal én verticaal schalen (Pixel Based), echter komen deze zeer weinig voor en zijn bijna alle moderne games Hor+.

• witeken

witeken

nieuwsgierig

En bij video's/DVD's afspelen in fullscreen wordt er niks uitgerekt?

Tweakblog van de maand

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-03 22:37

Solid Seal

3D Printer N00b

Na het overlijden van 1 van mijn monitoren ben ik dus opzoek naar 2 nieuwe .
Ik zag de Dell Ultrasharp U2312HM Zwart maar deze heeft geen HDMI aansluiting.

Is het nu een must om HDMI te hebben voor Full HD ? (er vanuit gaan dat mij videokaarten een HDMI aansluiting hebben. Of kan VGA/DVI ook gewoon 1080?

Deze Dell Ultrasharp U2312HM Zwart heeft dus geen HDMI maar de 30euro goedkopere Samsung Syncmasters hebben het wel.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Nee, DVI (en DP) zijn net zo goed voor Full HD. Waarom de U2312HM geen HDMI inputs heeft weet ik ook niet.

[Voor 38% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-03-2013 16:57]

• Reksho
Zo, de U2312HM is binnen en hij staat. Wat een breed ding zeg. Jarenlang op 16:10 gewerkt en nu ineens naar zo'n brede 16:9, genot om naar te kijken tijdens films en gamen :P. De extra verticale ruimte van 1920x1200 was in het begin raar om te missen maar eerlijk gezegd was ik het na een uur al gewend. Vind het actief irriteren aan zwarte borders veel zwaarder meewegen dan het passief missen van extra verticale ruimte.

Moet wel zeggen dat ik ook een lichte bleed links- en rechtsonder zie, maar zou het niet eens gemerkt hebben moest ik er niet over gelezen hebben op het internet.

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-03 23:39
Ik ben binnenkort vanplan om twee 27 inch schermen aan te schaffen met een resolutie van 2560x1440, dit zou dan uitkomen op de U2713HM of U2711. De bedoelling is dat deze twee schermen met de onderstaande configuratie gaan draaien. Het systeem wordt voornamelijk gebruikt voor gaming (op dit moment: Crysis 3, Borderlands 2, Black Ops 2) en wat foto en videobewerking.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 255,-€ 255,-
1Asus Maximus IV Extreme (3.0)€ 303,10€ 303,10
1Asus GTX680-DC2T-2GD5€ 489,95€ 489,95
2Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB (Data HD in Raid 0)€ 75,90€ 151,80
1Corsair Obsidian 650D€ 145,-€ 145,-
1Microsoft Windows 7 Professional€ 132,08€ 132,08
1Corsair Hydro Series H70€ 0,-€ 0,-
2Corsair Dominator Platinum CMD8GX3M2A1866C9 (16GB Totaal)€ 88,70€ 177,40
1Plextor PX-755A 16x (Dual Layer, Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro Hybrid 1050W€ 169,99€ 169,99
1Samsung 840 series Pro 256GB (Windows HD)€ 196,99€ 196,99

Nu zit ik echter met twee vragen:
  1. Welke type is het best geschikt voor mijn doeleinden, de U2713HM of de U2711?
  2. Met alleen de huidige videokaart zal ik het niet redden, raden jullie aan om een tweede Asus GTX680 DCII TOP erbij de prikken voor SLI of upgraden naar een zwaardere kaart?

Alvast bedankt!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ijsklont schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 19:54:
• Met alleen de huidige videokaart zal ik het niet redden, raden jullie aan om een tweede Asus GTX680 DCII TOP erbij de prikken voor SLI of upgraden naar een zwaardere kaart?

Welke videokaarten staan er nog boven de GTX 680 :s ;)?

Tweakblog van de maand

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-01 00:31
Ijsklont schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 19:54:
Nu zit ik echter met twee vragen:
• Welke type is het best geschikt voor mijn doeleinden, de U2713HM of de U2711?
• Met alleen de huidige videokaart zal ik het niet redden, raden jullie aan om een tweede Asus GTX680 DCII TOP erbij de prikken voor SLI of upgraden naar een zwaardere kaart?

Heb de 2713 hier gehad en die is direct weer terug gegaan, daar zit een serieus probleem in met een gelige backlight bleed, vooral links onder. Nu is dat in desktop niet zozeer hinderlijk maar kijk eens een native 1080p film waar je zwarte balken hoort te zien, echt geen pan.
Nu zie je eigenlijk altijd wel bleed maar dit sloeg nergens op.

Ik had zoiets als dit maar dan ook nog eenzelfde vlek rechtsboven:
http://en.community.dell....files/3529/8686.photo.JPG

In de reviews is daar bijna nergens iets over te vinden, maar er zijn echt behoorlijk wat klachten over.
Het trieste is dat het een constructie/montage fout is aangezien het veel minder wordt als je voor- en achterzijde wat naar elkaar toe knijpt. Het zit niet goed in elkaar, het frame sluit dus gewoon niet af.

Nu een 2711 en wat mij direct opviel waren de kleuren en totaal geen backlight bleed.
Das mijn ervaring, maar er moeten gewoon goede 2713's zijn, en dan is ie sneller (games) en zo'n 70% zuiniger.

[Voor 6% gewijzigd door Double-X-L op 15-03-2013 21:22]

• HannesB
De kwaliteit van de 2713 lijken inderdaad wat tegen te vallen, ook wel te volgen op hardforum. De mijne heb ik binnen de week ook teruggebracht. Die gelige backlight bleed was bij mij niet zo aanwezig, maar de bleed in de rechter onderhoek ( te vergelijken met de foto die hierboven is gelinkt) deed volgens mij ips glow versterken. Allesbehalve prettig tijdens gamen in donkerdere situaties of films. Zelfs in dagelijks gebruik kon ik het waarnemen.

De afwerking van de behuizing viel me ook wat tegen, meer naar het midden van het scherm toe zat een speling van enkele mm's, het scherm zat maw niet mooi in de behuizing verwerkt. Het was perfect mogelijk om wat te drukken en zag je meteen effect op backlight bleed.

Deze week een lg 27ea83 in de Saturn gezien, voor zo ver ik kon zien leek die beter afgewerkt. Backlight bleed leek ook niet aanwezig (in hoeverre dat te zien valt in zo'n overbelichte omgeving als een Saturn). Enkel de voet leek me niet zo stevig te zijn, maar wederom in de Saturn... er leek me mee gefoefeld te zijn. Had dat scherm nog een 2-tal cm lager gekund (waarbij het scherm 5 cm boven het bureau-oppverlak begint, zoals bij de Dell), ik zou het overwegen om dat aan te schaffen. De voet van Dell is beter en kan het scherm veel lager zetten dan eender welke concurrent. Zo lijkt het meer of je een tv voor je hebt staan, op een verhoog van 15 cm brengt dit het scherm op de perfecte ooghoogte. Bij de andere schermen zou ik al wat meer naar boven moeten zien.

Hopelijk is dat probleem binnen enkele maanden opgelost en zijn die u2713 wél perfect. Ik zou bereid zijn om meer te betalen, als ik zeker was dat ik dan een goed scherm in huis haal. Dergelijke backlight bleed vind ik schandalig, in eender welke prijsklasse.

[Voor 8% gewijzigd door HannesB op 16-03-2013 09:23]

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als iemand een geschikte kandidaat weet of zichzelf als vrijwilliger wil opgeven voor danwel het onderhouden van de TS danwel het overnemen ervan, kan hij een DM sturen naar Kid Jansen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee