WD TV Live Metadata Handleiding (permalink)
Ik vind het geweldig dat WD besloten heeft standaard ondersteuning te geven voor metadata/externe informatie. Echter heb ik over het afgelopen jaar (ook bij de voorganger) redelijk wat tijd gestoken in het uitzoeken hoe dit precies werkt. Ik heb daarom besloten een kleine handleiding te schrijven voor alle ins en outs betreft het tonen van IMDb/TMDb/MovieMeter gegevens bij elke film zodat we allemaal perfect kunnen genieten van onze film database. Series behandel ik later maar als je handig bent zie je al dat het niet veel zal afwijken. Wil je weten hoe het eruit komt te zien?
Klik hier.
Intro
Er zijn 3 onderdelen nodig voor het mooi afhandelen van deze gegevens:
- Een filmposter thumbnail.
- Een XML bestand met daar in alle filmdata.
- Enkele backdrops (grote promo-foto's of screenshots die functioneren als wisselende achtergrond)
Ik genereer de eerste 2 punten met een programma genaamd ThumbGen. De backdrops voeren we aan via URLs in het XML bestand, en de WD TV Live doet de rest.
Ik heb ook naar andere tools gekeken en vind deze te beperkt of te langzaam. ThumbGen is een prachtige tool, maar is ook zeker niet de snelste. Daarintegen krijg je wel je data in het Nederlands en heb je aardig wat customization opties.
Voordat we beginnen in ThumbGen is het handig om te weten hoe de data opgeslagen wordt:
- Thumbnails zijn kleine plaatjes die dezelfde naam als de filmbestanden krijgen, maar zonder de filmextensie. Dus the matrix.avi wordt the matrix.jpg
- XML bestanden bevatten alle filmdata in een specifiek formaat. De bedoeling is dat je hier niet in gaat bewerken tenzij je weet wat je doet. Ook deze bestanden hebben dezelfde naam-regels als de thumbnail. Bij the matrix.avi krijg je the matrix.xml.
- Backdrops worden in een map opgeslagen die aanwezig is in de map waar het filmbestand staat. Stel dat the matrix.avi in de genre map Sci-Fi zit. Dan zul je de volgende structuur krijgen:
- /Sci-Fi/
- /Sci-Fi/the matrix.avi
- /Sci-Fi/.the matrix.backdrops/
- /Sci-Fi/.the matrix.backdrops/backdrop00.jpg (elke volgende backdrop +1)
In deze uitleg gebruik ik de structuur die ik hier boven al aangeef. Ik heb Genre mappen. Hierin plaats ik direct alle films met ondertiteling. Dit ziet er misschien niet mooi uit in Windows Explorer, maar op de WD TV Live ziet het er heel strak uit. Mappen die beginnen met een punt zijn verborgen op de WD TV Live, omdat deze op Linux gebaseerd is.
ThumGen instellingen
Bij het openen kun je direct verschillende bronnen selecteren. Het gaat hier om de volgende:
Klik op Options.
Het belangrijkste hier is de rechter kant
Generate. We willen alleen een
Thumbnail en de
Movie Information (XML databestand) genereren. De backdrops komen we later aan toe.
Neem ook de
Custom Date Format over: yyyy-dd-MM
We zullen geen moviesheets generen, dus we maken gebruik van elke optie die tijd kan besparen. Neem
Processing Properties over.
Auto execute default action in automatic mode after xx seconds kun je instellen op 5. Hier ga ik later dieper op in.
Het tabblad
TVShows/Series/Anime slaan we nu even over.
Dit tabblad is niet heel belangrijk. Zorg alleen dat je
My preferred collector (chosen on main page) boven aan hebt staan. En zet
Store cover/backdrops links into the movieinfo file op
Store internet links.
Ik gebruik IMDb voor de rating. De overige opties doen er niet echt toe.
Dit tabblad is belangrijk! Alleen
Thumbnail en
Movieinfo export er toe. Stel deze in zoals ze hier ook staan. Dus beide
$M\$N en
Movieinfo export op .xml en
Export using WDTV Live Hub format.
De overige tabbladen zijn niet echt relevant. Je kunt ze laten zoals ze zijn.
De data genereren
Als je de Options doorlopen en opgeslagen hebt, klik bovenaan op
Process files/folders. Hier hebben we te maken met een paar belangrijke opties.
- Filters: ik selecteer altijd without thumbnail. Dit zorgt er voor dat hij alleen films verwerkt die nog geen thumbnail hebben. Als je deze aan zet klik op de Refresh knop om het overzicht te vernieuwen. Je zult zien dat films met een thumbnail niet eens getoont worden in het overzicht.
- Modes: hier zijn 2 interessant:
- Manual Mode: Je zult gevraagd worden voor elke belangrijke stap die genomen wordt. Denk aan het bevestigen van de zoekopdracht en het verifiëren van alle data. Selecteer deze optie als je volledige controle wil hebben of de data tussentijds wilt aanpassen.
- Automatic Mode: Dit is de meest interessante mode voor massa verwerking, omdat je hier eigenlijk niks hoeft te doen. ThumbGen doet alles. Als er meerdere films gevonden zijn bij imdb/moviemeter dan krijg je nog wel de optie om een andere film uit de resultaten te selecteren, maar hier zit een timer achter. De timer die we eerder op 5 seconden hebben ingesteld.
- Semi-automatic Mode laat ik achterwege omdat dit hetzelfde als manual mode is, maar dan zitten er overal timers achter.
- De overige opties komen we nu niet aan.
Manual Mode
Selecteer de map die je wilt verwerken en klik op
Manual Mode. Klik bij de vraag of je wilt doorgaan met een filter op Ja.
Mogelijk moet je de juiste film kiezen uit de gevonden resultaten. Klik op het IMDb logo om de IMDb film-pagina te openen. Zo weet je zeker dat je de juiste hebt.
Nu kom je in het onderstaande scherm. Ik heb de
Moviesheet Editor ingeklapt omdat we hier niet mee werken. Aan de linker kant kun je de poster kiezen die gebruikt zal worden voor de thumbnail.
Onderaan in het eerste tabblad
Backdrops zie je de achtergronden die opgeslagen zullen worden (als URL) in het XML bestand. Deze zal de WD TV Live zelf verwerken. De overige tabbladen - op External Subtitles na - kun je negeren.
ThumbGen's ondertiteling zoeker is ronduit briljant. Het maakt gebruikt van de
opensubtitles.org API en werkt echt geweldig. Je selecteert het aantal CD's, de taal en klikt Search. Je selecteert je keuze en ThumbGen download de zip, pakt deze uit, hernoemt de subs na het film bestand en verwijderd de zip. En dat allemaal op de achtergrond. En alsof dat niet genoeg is kun je via
Test current subtitles ook nog de film openen in je favoriete video player met de geselecteerde subtitles geladen.
Ben je klaar? Klik op
Generate them! (and go to next).
Automatic Mode
Dit ga je leuk vinden. Je selecteert al je films en klikt op
Automatic Mode. Je hoeft er bijna geen aandacht bij te hebben. Soms moet je de juiste film selecteren, maar over het algemeen doet ThumbGen
alles.
Het enige nadeel is dat je geen controle hebt over welke thumbnail het wordt. Zover ik weet pakt hij steeds de eerste. En uiteraard heb je tussendoor geen mogelijkheid om snel ondertiteling te downloaden.
Dat was het voor zover. Ik zal in de loop der tijd deze handleiding uitbreiden.
Hoe komt het eruit te zien? Enkele voorbeelden
Vraag en antwoord
Kan de datum format aangepast worden?
Nee, dit is helaas niet mogelijk. De datum format zit ingebakken in de WD TV Live. Deze is als volgt: mm/dd/jjjj. Je kunt de datum in volledige tekst opslaan in het XML bestand maar dan zal de WD TV Live N/A tonen.
Kan de rating van IMDb ergens opgenomen worden?
Nee, nog niet althans. Ik ben nog bezig met het uitzoeken om het Plot te laten beginnen met Rating: [IMDb cijfer][enter] oid. Hou deze plek in de gaten.
Enkele thumbnails komen niet tevoorschijn, wat nu?
Dit is een bekend probleem en gelukkig makkelijk op te lossen. Ga naar Instellingen -> Systeem -> Apparaat opnieuw opstarten. Dit zou het moeten oplossen.
Kan ik de backdrops ook laten opslaan door ThumbGen?
Dit kan, maar deze zal de WD TV Live niet tonen. De backdrops worden als URLs opgeslagen in het XML bestand, en worden gedownload op het moment dat je de film informatie bekijkt. De WD TV Live verwerkt deze backdrops op een bepaalde manier. Als ik er ooit achter kom hoe dat gebeurt dan zal ik dat hier melden.
De backdrops komen niet tevoorschijn, wat nu?
Zoals hier boven beschreven staat zullen ze worden gedownload door de WD TV Live op het moment dat je de film informatie bekijkt. Denk er wel aan dat de WD TV Live hier schrijf rechten voor nodig heeft. Ook (en vooral) via network shares.
En ook hier geld een herstart van de WD TV Live nadat je het een en ander bijgewerkt hebt: Ga naar Instellingen -> Systeem -> Apparaat opnieuw opstarten. Dit zou de backdrops moeten tonen.
Wat is de snelheid van Automatic Mode?
Ik behandel ongeveer 1 film per 5 seconde. Dat zou neerkomen op 720 films per uur. In de praktijk is dit toch minder vanwege de eigen inbreng bij het selecteren van de juiste film.
Wat is het verschil tussen Title en Original Title, en wat voor een effect heeft het op de mediaspeler?
Bij het verwerken in
manual-mode kun je het verschil goed zien. MovieMeter gebruikt
Title voor de Nederlandse titel of de naam van de film zoals we deze in Nederland noemen, terwijl de
Original Title (het zegt het al) gebruikt wordt voor de originele titel.
De WD TV Live laat de
Title op het scherm zien. De
Title en
Original Title hebben beide geen invloed op de sortering. Deze is standaard op bestandsnaam.
Harry Potter and the Goblet of Fire word dus
Harry Potter en de Vuurbeker op het scherm. Misschien is het een kwestie van smaak maar ik zie liever de originele titel, dus let op tijdens het verwerken. In sommige gevallen is het juist wel nuttig. Ik zie bv. liever
Pan's Labyrinth in plaats van de originele titel
El Laberinto del Fauno
Changelog
18-01: Vraag/Antwoord toegevoegd mbt Title/Original Title.
[
Voor 11% gewijzigd door
delta1 op 19-01-2012 01:19
]