Toon posts:

Graag hulp voor Overclock E6600 - voor Battlefield 3

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:20
ja, je kan nog even het voltage wat hoger zetten voor de "zekerheid".

Als ie niet meer start dan gooit ie alle settings weer weg, waarschijnlijk heeft je moederbord nog wel wat dingen als overclock profile waarmee je al je settings op kan slaan om ze een volgende keer weer te laden. Wel handig

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Topicstarter
Tussen stand:
Ok done,
CPU Voltage naar 1,35 en multiplier naar 9. (op FSB 370)

YEAHOOO, hij start in 1x soepel naar windows.
CPU-Z zegt multiplier 9, FSB 370!

Nu temps checken:
> Prime blend test nu weer aan:
ENNNN beeld bevroren (allerlei horizontale strepen....gevolgd door zwart scherm...reboot enn u blauw scherm).. 8)7 ;w

Ik ga terug naar de BIOS nu.....,maar wat nu te doen? (voltage omhoog?) :? (G)mch northbridge voltage omhoog? :?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 00:50 ]

• haarbal
een respectabele 40% overclock, zal je wel merken in bf3. Hopelijk is ie stabiel.

edit:
Hm, geef het cpu voltage nog een klein tikje omhoog.

Zet speedstep / c1e / eist uit

[ Voor 37% gewijzigd door haarbal op 04-12-2011 00:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gaan we doen!

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 00:59 ]

• haarbal
probeer voor de grap eens 1.45V, niet iets voor 24/7 maar voor even kijken of een hoger voltage uberhaupt helpt kan het wel.

zal wel heet worden, mss eerst even 1.4 dan :)

[ Voor 16% gewijzigd door haarbal op 04-12-2011 01:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok..
C1E is disabled (net als CPU EIST, die stond al disabled)

Nu de CPU voltage naar 1.375 gezet.
Reboot.....

Verwijderd

Kun je niet de geheugen multiplier lager zetten dan 2? Dan kun je in ieder geval het geheugen uitsluiten als oorzaak van de crash.

• haarbal
Op de meeste borden kan je niet lager dan 1:1 volgens mij.

Anyways, gewoon nog een wat hoger voltage proberen en anders de fsb weer ietsje naar beneden.

op lagere multi's was die fsb wel vrij stabiel??

[ Voor 14% gewijzigd door haarbal op 04-12-2011 01:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee sorry, die is auto of 2 - 2,5 en hoger.

Status: 9x FSB 370 met C1E disabled
start in 1x op, soepel naar windows
- CPU-Z zegt ook netjes multiplier 9x en FSB nog steeds 370

> Prime blend test nu weer aan:
Coretemp 1.0 geeft: Core#1 = 58 graden en Core#2 = 57 graden max
Real Temp 3.6 geeft: 62 en 62 graden max
Freezer blaast 2100/2200

Het valt me wel op de de gemiddelde temp 3a4 graden lager ligt dan de max temps.

Loopt al een minuut of 10 nu

• haarbal
prima, misschien kan ie dan nog wat harder :P 8)7

[ Voor 82% gewijzigd door haarbal op 04-12-2011 01:14 ]

Verwijderd

haarbal schreef op zondag 04 december 2011 @ 01:12:
Op de meeste borden kan je niet lager dan 1:1 volgens mij.

Anyways, gewoon nog een wat hoger voltage proberen en anders de fsb weer ietsje naar beneden.

op lagere multi's was die fsb wel vrij stabiel??
1:1 zou een multiplier van 1 zijn, maar goed kan dus niet.

3,3 Ghz, netjes hoor! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het gevoel dat die C1E disabled ook zeker geen verkeerd keus was icm een iets hogere CPU voltage (std 1.3375 nu 1.375

Prime95 Blendtest staat nu 19 minuten aan, heeft 7a8 testen per "worker" gedaan en de temps krijgen geen andere waarden dan hierboven beschreven.

Max temps in Real Temp 3.6 zijn 64 en 63 --> schommelt gemiddeld rond de 60
Max temps in Core Temp 1.0 zijn 58 en 58 --> schommelt gemiddeld rond de 54/55

De eerste serie testen 7800 Lucas-Lehmer iterations (10 tests) is afgesloten voor beide "workers" als Self-test 512K passed.
Prime95 is nu bezig met de 800000 Lucas-Lehmer iterations

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 01:25 ]

• haarbal
eigenlijk is het standaardprocedure bij overclocken om c1e en eist uit te zetten maar was het even vergeten :)

Mijn e6750 draaide trouwens prima met c1e en eist aan op 3.2 Ghz, maar goed, wel een prima overclock heb je nu.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ik zou dan wel een mobo nemen met een betere chipset. En gewoon AM3 gebruiken, is vaak sneller dan AM3+.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat ik wel heel erg blij ben met deze overclock.

Eerst maar eens Battlefield 3 testen, waarschijnlijk ga ik dit verschil wel merken :) (?).
De laatste keer dat ik het speelde was op 300 FSB 9x = 2,7Ghz

@Haarbal...hier stopt het toch?

Verwijderd

Topicstarter
Update in temps: na 25 minuten:

Max temps in Real Temp 3.6 zijn nu 65 en 65 --> schommelt gemiddeld rond de 60/61
Max temps in Core Temp 1.0 zijn 60 en 60 --> schommelt gemiddeld rond de 55/56
Freezer blaast 2200 tot 2500 rpm (!)

(Kan de CPU Voltage toch nog een tikkie lager of zijn deze temps zéér acceptabel?)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 01:34 ]

• haarbal
De temperaturen zijn prima, zou het zo laten staan.

Als je er tijd voor hebt zou ik nog een keer een lange stresstest doen, 8 uur prime95 achter elkaar is hier een redelijk gangbare test.

Idd maar even battelfield testen, is ook een redelijke stresstest. Als je aan het gamen bent wordt je northbridge ook redelijk zwaar belast (geheugen en videokaart zitten samen op de northbridge). Je kan nog een lompere stresstest doen, prime95 + furmark + hd film met vlc afspelen. Is wel redelijk zwaar voor je psu, weet niet of die een beetje reserve heeft?
hier stopt het toch?
het kan altijd harder natuurlijk :)

[ Voor 15% gewijzigd door haarbal op 04-12-2011 01:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ehm, de kast is een Articcooling Silentium T2 Pro, met een 500W voeding.
Merk v/d voeding moet ik even verder opzoeken, momentje

Dit haal ik uit een review op GOT:

"Er zit een AX-500F / AX500-F voeding, deze is gemaakt door Arctic en Seasonic.
De voeding is van goeie kwaliteit, en kan ook SLI aan.
Ook zitten er genoeg aansluitingen aan. (voor mij dan)
20 + 4 Pin Connector
12V Connector for CPU
2 x SATA HDD Connector
2 x PCIe Connector
5 x Peripheral Connector
1 x Floppy Connector
"

productreview: Arctic Cooling Silentium T2 Pro (ATX, 500W, Zilver) review door KevinBel

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 01:48 ]

Verwijderd

Wat je nog zou kunnen doen is het punt opzoeken waar de performance winst niet meer opweegt tegen de ontwikkelde warmte. ~60-65C zit toch wel een beetje tegen het limiet randje aan van wat 24/7 verantwoordelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 01:47 ]

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
Deze E6800 chips zijn geweldig.
Zelf heb ik er ook 1 gehad wat rustig op 3,6ghz liep met inderdaad wat voltages verhoging aan:
MCH,
FSB,
-
C1E enabled, omdat op toch op idle wat 'lagere' snelheid wilde hebben. En wat power voor de spellen (Crysis 1). Mijn moederbord was een GA-X38-DQ6 met daarop Patriot 1066Mhz @800Mhz. Je kunt vast een 12cm fan op je CPU koeler 'plakken' dat gericht staat op de NB chip, maar 24/7 liep hij op 3,4Ghz. Deze had ik voor de Q6600 G0.
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 01:46:
Wat je nog zou kunnen doen is het punt opzoeken waar de performance winst niet meer opweegt tegen de ontwikkelde warmte. ~60-65C zit toch wel een beetje tegen het limiet randje aan van wat 24/7 verantwoordelijk is.
Klopt, Intel adviseerd als TCase max; 61 C.
http://ark.intel.com/prod...he-2_40-GHz-1066-MHz-FSB)

[ Voor 37% gewijzigd door XRayXI op 04-12-2011 01:49 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• haarbal
Daar zit een of andere obscure custom voeding in. Zou genoeg moeten zijn

Ik heb een tijd een T3 gebruikt, alleen toen ik daar een overclockte q6600 met een overclockte 8800gtx mee draaide heeft de voeding helaas de geest gegeven. Ik zou het maar bij BF3 houden, als ie vaak vastloopt gewoon die fsb weer een tikje omlaag. Al is het spel van zichzelf ook niet heel stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
haarbal schreef op zondag 04 december 2011 @ 01:48:
Daar zit een of andere obscure custom voeding in. Zou genoeg moeten zijn

Ik heb een tijd een T3 gebruikt, alleen toen ik daar een overclockte q6600 met een overclockte 8800gtx mee draaide heeft de voeding helaas de geest gegeven. Ik zou het maar bij BF3 houden, als ie vaak vastloopt gewoon die fsb weer een tikje omlaag. Al is het spel van zichzelf ook niet heel stabiel.
Ik lees inderdaad wel meer dat er een fan op de northbridge wordt gezet voor de 965P DS3.
Moet ik die in het zijpaneel maken/zagen/monteren of kan dat op een andere mooiere/betere manier?

Nu heb ik geen voltage verhoogt aan de MCH (northbridge), (toch maar actief koelen voor de zekerheid?).

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Mag ik je alvast ENORM bedanken haarbal!! (en de rest óók enorm bedankt!)!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• haarbal
Als de northbridge te warm wordt merk je dat wel, want dan krijg je vastlopers, vooral bij games terwijl de prime95 "fits in L2 cache" test gewoon stabiel is.

In 1 van m'n pc's heb ik gewoon met tiewraps en touwtjes een fan vlak boven de northbridge gehangen, anders krijg ik crashes tijdens het afspelen van hd films, daar kwam ik achter omdat de pc stabiel was met de kastdeur open en vastliep met de kastdeur dicht. Je hoeft dus niet te gaan zagen, maar ik zou het eerst even aankijken.

• XRayXI
Zijpaneel: Een boormachine doet wonderen :)
4 schroefgaatjes uitmeten en boren, maar wel opletten welk richting je boort (uitstulpingen). En dan 1 groot gat maken of allerlei gaatjes.

Je zou ook, als je handig bent, een stellage kunnen bouwen dat klemt op je NB blokje. Of je hebt een lange beugel/ijzeren reepje dat je waarschijnlijk wel ergens vast kunt schroeven in je kast.

Of wat Haarbal zegt :D

Ik zelf had een videokaart buigel (videokaart houder) dat ik bovenin in de kast, vertikaal, kon plaatsen met daarop 2x6cm fans. Deze koelden de videokaart en het NB blokje.

[ Voor 20% gewijzigd door XRayXI op 04-12-2011 02:08 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09-2025
mecano ftw!

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

• XRayXI
Temsi ftw!
Wikipedia: Temsi

[ Voor 19% gewijzigd door XRayXI op 04-12-2011 02:09 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Je pakt het sneller op dan ik dacht, lekker bezig iig. Ik hoop dat je een beetje snapt wat er allemaal bij komt kijken en wat je nou aan t instellen bent? In ieder geval is 10 minuten prime niet genoeg om te zeggen dat de clock stabiel is... Wat je kan doen is 8uur prime small FTT draaien -> voornamelijk cpu test, dus dan houd je je mem buiten de test. en dan uiteindelijk een paar uur blend om ook je geheugencontroller en je geheugen goed mee te testen (zeker 4 uur). Eerder dan dat je dat gedaan hebt is je oc niet stabiel te noemen. Als een pc binnen 4 uur een foutje kan maken, dan kan die dat ook binnen een uur..

Let goed op de temperaturen van het moederbord en cpu, je freezer7 kan de load van 3,3ghz voor langere tijd vermoedelijk net niet aan, met temperaturen die tegen de 70 aan lopen als je langer primed. Houd dit dus goed in de gaten, ik vermoed dat je wel eens moet uitkijken naar een net iets betere koeler. Als je dan ook beter geheugen hebt zou je eigenlijk nog wel een stukje verder moeten komen. 3,5-3,6 Ghz is geen uitzondering met de e6600, wat ik zelf dan heb ervaren.. Ahh, the good old days :)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09-2025
begrijp ik nu goed dat men hier een overclock-leek even door het overclockprocess praat, resulterend in een aardige overclock?
ode aan tweakers :)

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

BertusB404 schreef op zondag 04 december 2011 @ 02:11:
begrijp ik nu goed dat men hier een overclock-leek even door het overclockprocess praat, resulterend in een aardige overclock?
ode aan tweakers :)
d:)b Hij moest eens weten wat voor een uitzonderlijke situatie gaande was... Zo zie je maar weer dat als je laat zien dat je wat moeite steekt in een goede ts met wat leuke cijfertjes, je bij de gemiddelde nerd toch wat los kan maken

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit stilletjes aan toch nog erg te genieten van de lopende blend test...Ik begin het idee aardig te begrijpen.
Ook dat het wel handig is om nog wat extra testjes te doen met Prime.

Blend loopt nu ruim een uur (70 minuten), daarna dus ook de Small FTT draaien?
Of nu de blend uitzetten, Small FTT aanzetten en gaan slapen :P

Wat betreft Ode aan de tweakers!! ZEKER WETEN!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
PS. had sneller geheugen nou nog nut?? (zit nu ddr2 667 in van 2 merken (zie startpost), zou het nut hebben om daar ddr2 800 in te mikken? Zo ja waarom?)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 02:21 ]

• XRayXI
millman schreef op zondag 04 december 2011 @ 02:14:
[...]

d:)b Hij moest eens weten wat voor een uitzonderlijke situatie gaande was... Zo zie je maar weer dat als je laat zien dat je wat moeite steekt in een goede ts met wat leuke cijfertjes, je bij de gemiddelde nerd toch wat los kan maken
Ik weet dat Tweakers niet FOK is wat bijna alles geplaatst kan worden, maar ik vind dit soort topics altijd wel leuk en om te reageren. Wellicht haarbal ook.

Het is ook even de tijd nemen en tot een slotje te komen en altijd fijn om een Tweaker database aan te maken voor diegeen dat toevallig naar een 'E6600 overclock' zoekt.

Qua topic, ik zal hem maar niet adviseren om "IntelBurnTestV2" te laten draaien. Deze zal zeker de CPU in de 70 C gooien.

[ Voor 8% gewijzigd door XRayXI op 04-12-2011 02:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heren alsnog enorm bedankt, ik ga de tests uitzetten.
Kort nog even BF3 testen en dan lekker slapen.

Jullie hebben mijn dag/weekend he-le-maal gered!! Bedankt!

EDIT: ben ik weer, na 15minuutjes BF3 stond ineens mijn scherm vast (freezed) en mijn geluid bleef hangen = crash. Reset knop moeten gebruiken. :/ 8)7

Wat zou nu de volgende stap zijn? >> ik zou voor een iets lagere FSB gaan denk ik?? (meer volt waar dan ook wordt misschien wel erg warm lijkt me? Of zou dit juist te maken kunnen hebben met de Northbridge en dat die wat meer voltage nodig heeft?? :?

Ik zie nu niet direct in wat logica zou moeten zijn? ;)
(ander geheugen, 800 ipv 667, lijkt ook handig gezien die nu op 740 draait...of is dat onzin?)

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 02:57 ]

• XRayXI
Kijk of je tweede hands DDR2 1066Mhz op de kop kunt tikken. Deze draai je dan op 800Mhz of welicht zelfs op stapje lager "Latencies".

Had dit wel een beetje verwacht omdat je, de NB en misschien de, FSB niet verhoogd hebt in voltage. Je CPU Vcore zit aan je max. gezien het aantal graden dat je CPU nu bereikt.

Probeer je MCH op: +0.100 te doen en je FSB idem.

Mocht je niet blij zijn met je koeler en als je op AIR wilt blijven is deze een aanrader:
http://www.pureoverclock.com/article858.html
Of een Corsair H100.
http://www.guru3d.com/article/corsair-h100-review/

Wat al gezegd is, BF3 is zwaar maar moet toch zeker een uurtje of 2 stabiel zijn. Als je daarna eruit klapt, dan weer even spelen met de MCH/FSB.

Ps: Als je bij je NB blokje kunt met je vinger. Vinger erop en na 3seconden merk je waarschijnlijk je vinger wat pijnlijk zal zijn. Dat is ongeveer 80/90 graden en nog geen paniek. Brand jeje gelijk dan ja.. koeling gewenst en wat teveel van het goede qua voltages/overclock.

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:54
Succes ;) Zoals millman zegt, goede inzet en motivatie zijn een pré. Vervolgens is het proces redelijk simpel uit te leggen, als je maar bereid ben het te proberen en op je te nemen. Ik hoop ook dat je nu ongeveer weet wat je de volgende keer ook zou kunnen doen :).

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:59
@smitjr ik zou even een multiplier weer omlaag doen en dan nog is kijken of hij dan vast loopt zo sluit je uit of het je mobo of je cpu of geheugen is :)

Overigens om de minste bottleneck voor je videokaart te hebben is een zo hoog mogelijke fsb belangrijk. echter zou ik eerst even kijken of je dit stabiel krijgt en dan kan je later altijd nog verder :)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Verwijderd

Topicstarter
MrDucky schreef op zondag 04 december 2011 @ 12:13:
@smitjr ik zou even een multiplier weer omlaag doen en dan nog is kijken of hij dan vast loopt zo sluit je uit of het je mobo of je cpu of geheugen is :)

Overigens om de minste bottleneck voor je videokaart te hebben is een zo hoog mogelijke fsb belangrijk. echter zou ik eerst even kijken of je dit stabiel krijgt en dan kan je later altijd nog verder :)
Ah en we zijn weer wakker, heb vannacht massive gedroomd over Vcores, temps, mhz's en ghz's :P

Dus is nu de meest logische vervolg stap

1) Multiplier omlaag en dan BF3 spelen (kijken hoever ik kom qua vastlopers)

OF

2) MCH en FSB op +0.100 en dan opnieuw BF3 spelen

• haarbal
Ik vermoed dat de northbridge (verbindt processor met memory en videokaart) het niet helemaal trekt. Actief de northbridge koelen zou kunnen helpen. Probeer eens te spelen met de kastdeur open, als dat helpt zou ik een fan boven de northbridge hangen.
Als je aan de mhc en fsb voltages gaat klooien moet je wel even uitzoeken wat nou wat is. 1 van de 2 heeft waarschijnlijk geen invloed op stabiliteit en kan je dus beter niet verhogen.

Het zou ook "gewoon" je cpu frequentie kunnen zijn. Als je het probleem met multiplier 8 niet hebt zal dat het wel zijn.

Wat ook een flinke test is voor de cpu is 100 runs LinX. Hier wordt je cpu wel gigantisch heet van, bij games of prime zal je cpu nooit zo heet worden dus zo erg is die temperatuur niet.

mijn eerste "instinct" zou zijn, ff die fsb ietsje omlaag, 350 ofzo en dan de kast open. Kijken of je dan bf3 kan spelen zonder te crashen.

[ Voor 22% gewijzigd door haarbal op 04-12-2011 14:05 ]

Verwijderd

Misschien heb je hier wat aan. Wel moet je CPU-NB vervangen met NB omdat CPU-NB AMD Phenom gerelateerd is.
• Core fails: This happens when a core calculates values outside the frequency causing errors. This can end up causing BSODs (Blue Screen of Death) or Freeze ups. Voltage added to the CPU or CPU-NB can sometimes fix this problem.

• BSODS: This is caused by memory instability. The reason behind this is bad RAM or OCed RAM, or can be caused by instable CPU-NB. Changing the CPU-NB frequency to lower or higher settings may help stabilize the OC. Loosening (raising) RAM timings may also help as well or lower the Frequency of the RAM. Voltage may be added to the CPU-NB to help.

• Freeze Ups: This may be caused by overheating of the CPU or could be a precursor to BSOD. Check temperature to make sure that you are within range of Max CPU temperature. If this is not the case, follow BSOD instructions.
Ik neem aan dat 'Core fails' de eventuele fouten in Prime95 zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
THX again, hierbij een update:

Instellingen:
Multiplier op 9x en FSB terug op 350
Niets aan voltage voor NB en FSB gedaan.
Kast open gezet
ennnn probleemloos nu BF3 gespeeld!!!

Temps:
Core Temp 1.0: Core#0: 62 graden en Core#1: 57 graden MAX
Real Temp 3.6: 67 en 61 MAX

Dus kan ik nu de conclusie trekken dat de NB gekoeld moet worden? :?
Daar heb ik zojuist mijn vinger op gehouden (had wat koude vingers van het gamen) en na 3 seconden moet ik die er toch echt afhalen, anders verbrand ik die :X . )

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 18:02 ]

• XRayXI
Je vinger, het is eerder dat het iets 'bijt' toch? Dat is vrijwel in orde en rond de 85 graden. Vergelijk met een pan op het vuur met water aan de kook. Dat redt je nooit niet 3 seconden :)

Qua BF3, zal ik als ik jou was even aankijken, want na 2/3uur spelen kan het pas redelijk stabiel te noemen. Dit ervaar ik met mijn Intel chipje dat ik nu heb en met een overclock.

Verwijderd

Zoals de quote in mijn vorige post zegt, is de CPU waarschijnlijk te heet (60C of hoger is gewoon te hoog). Is dit niet het geval (lager dan 60C) dan is je RAM/NB hoogstwaarschijnlijk het probleem.

Ik zou eerst proberen de CPU temperatuur wat naar beneden te krijgen (beneden de 60C) met een tafel ventilator of iets dergelijks. Heb je daar nu niet de middelen voor, dan kun je proberen het NB voltage wat hoger te zetten (stapjes van .1V denk ik), de FSB weer op 370 zetten en misschien het geheugen voltage wat hoger.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 20:10 ]

• XRayXI
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 20:08:
Zoals de quote in mijn vorige post zegt, is de CPU waarschijnlijk te heet (60C of hoger is gewoon te hoog). Is dit niet het geval (lager dan 60C) dan is je RAM/NB hoogstwaarschijnlijk het probleem.

Ik zou eerst proberen de CPU temperatuur wat naar beneden te krijgen (beneden de 60C) met een tafel ventilator of iets dergelijks. Heb je daar nu niet de middelen voor, dan kun je proberen het NB voltage wat hoger te zetten (stapjes van .1V denk ik), de FSB weer op 370 zetten en misschien het geheugen voltage wat hoger.
Ik heb echter wel ervaren dat het wel moet. Kreeg mijn E6600 & Q6600 en nóg een ander dat ik nu heb niet stabiel zonder de FSB verhoging. Maar je zei al dat je het niet zeker wist :)

Verwijderd

Modest71 schreef op zondag 04 december 2011 @ 20:18:
[...]

Ik heb echter wel ervaren dat het wel moet. Kreeg mijn E6600 & Q6600 en nóg een ander dat ik nu heb niet stabiel zonder de FSB verhoging. Maar je zei al dat je het niet zeker wist :)
Ik had het dus over dat FSB niks met NB te maken had buiten het vervoer van data van CPU naar NB.
Sorry, had het stukje er net uit gehaald, dus je post klopte niet meer helemaal. ;)

Weer wat geleerd. :)

• XRayXI
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 20:24:
[...]

Ik had het dus over dat FSB niks met NB te maken had buiten het vervoer van data van CPU naar NB.
Sorry, had het stukje er net uit gehaald, dus je post klopte niet meer helemaal. ;)

Weer wat geleerd. :)
Grin :D
Welja, hij moet/mag gewoon wat gaan puzzelen, maar ach hij is al blij en hij komt wel tot een eind punt. Is het niet dit jaar dan.... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Gezien de Tcase van de E6600 slechts 60.1 graden is wil ik inderdaad mijn temps in het algeheel omlaag brengen (om daarna de CPU misschien weer hoger te krijgen: 9x400 is mijn nieuwe doel dan :) ) en heb een aantal dingen gelezen:

Wat betreft de e6600, steppings en algemeen OC'en:
L621A-L625A = tops 3.6-3.7
L627A-L628A = 3.8-3.9
L630A-L632A = Can hit 3.6 with 1.4vcore
L628B-L632B = Can hit 4.0 on air
"bron: http://www.overclock.net/...-an-e6600-stepping-guide"

Koelingsmaatregelen:
1) - Nieuwe koelpaste (Artic Silver?) tussen Freezer en CPU, is al 3,5 jaar oud nu. (DOEN/NIET DOEN)

2) - Snellere/betere FAN op de Artic Freezer 7 pro zetten?? ALS dat al mogelijk is?? (DOEN?NIET DOEN)
- Specs huidige FAN: standard size 92 mm with Shim- control, rpm 900 to 2500 rp/min, air flow 45 cub.feet/min with the noise level not more than 0,8 sones. This is two times quieter than a certain regular cooler , given by arctic cooling for comparison. The cooler mass is as before equal to 520 gram., radiator 42 aluminum edges are pierced by six heat pipes, overall dimensions are equal to 104 X 58 X 126,5 mm.

3) - NB iets meer voltage geven en actief NB koelen met een 80mm fan erop gericht (DOEN!)

4) - (én? eventueel nieuw groter koelblok op de NB, of is dit overdone, vb. Zalman ZM-NBF47 chipset koeler http://www.alternate.nl/h...47_Chipsetkoeling/138396/? ?) (DOEN/NIET DOEN)

5) - Sneller werkgeheugen ivm betere basis?? ipv 4x1gb naar 2x2gb DDR2 800 (800 = max ondersteund door de 965P), en dan "overclock" geheugen nemen en instellen op voltage volgens de specs van het geheugen? (GeIL Black dragon series? CL4 waarde? of is CL5 in orde?) (DOEN/NIET DOEN)

Is dit allemaal nuttig, of valt er veel in de categorie "onzin" of gekloot in de minimale marge?
(anders gaan we vandaag nog even langs Alternate, is wel leuk dat overclocken _/-\o_ , lees me scheel O+ )

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2011 11:12 ]

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:14

Audione0

Strijdt der titanen

Modest71 schreef op zondag 04 december 2011 @ 03:13:
Kijk of je tweede hands DDR2 1066Mhz op de kop kunt tikken. Deze draai je dan op 800Mhz of welicht zelfs op stapje lager "Latencies".
Ik heb hier nog wel 1 bankje OCZ Reaper 1066mhz liggen wat met gemak op 1200Mhz geclockt kan worden 8)
Alleen is maar 2Gig, want de tweede module heb ik per ongeluk gesloopt. (heatsink verrot getrokken :P)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Verwijderd

Topicstarter
Sorry Audione0: Mobo ondersteund slechts tot ddr 800 en ik wil wél 4 gig

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

psy

Waarom eigenlijk niet die E6600 verkopen, en in de plaats een E8400 halen. Die lopen standaard al 3 ghz en kan je nog flink wat sneller klokken. Op pricewatch vraag&aanbod staat er een voor 45 euro. Met een beetje mazzel vang je 10 euro voor die 6600 dus kost je allemaal niet zoveel.

Mijn 6600 draait zonder tweaks 3,2 ghz maar daarboven krijgt hij het toch ietsje te warm

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Topicstarter
psy schreef op maandag 05 december 2011 @ 12:06:
Waarom eigenlijk niet die E6600 verkopen, en in de plaats een E8400 halen. Die lopen standaard al 3 ghz en kan je nog flink wat sneller klokken. Op pricewatch vraag&aanbod staat er een voor 45 euro. Met een beetje mazzel vang je 10 euro voor die 6600 dus kost je allemaal niet zoveel.

Mijn 6600 draait zonder tweaks 3,2 ghz maar daarboven krijgt hij het toch ietsje te warm
De E8400 is staat als NON OFFICIAL SUPPORT op:
http://www.cpu-upgrade.co...5P-DS3%28rev._3.3%29.html

Gaat die wel werken dan?

PS2: is een Q6600 dan niet beter??? ipv de E8400???

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2011 12:40 ]

• haarbal
Verwijderd schreef op maandag 05 december 2011 @ 09:12:
Gezien de Tcase van de E6600 slechts 60.1 graden is wil ik inderdaad mijn temps in het algeheel omlaag brengen (om daarna de CPU misschien weer hoger te krijgen: 9x400 is mijn nieuwe doel dan :) ) en heb een aantal dingen gelezen:

Wat betreft de e6600, steppings en algemeen OC'en:
L621A-L625A = tops 3.6-3.7
L627A-L628A = 3.8-3.9
L630A-L632A = Can hit 3.6 with 1.4vcore
L628B-L632B = Can hit 4.0 on air
"bron: http://www.overclock.net/...-an-e6600-stepping-guide"

Koelingsmaatregelen:
1) - Nieuwe koelpaste (Artic Silver?) tussen Freezer en CPU, is al 3,5 jaar oud nu. (DOEN/NIET DOEN)

2) - Snellere/betere FAN op de Artic Freezer 7 pro zetten?? ALS dat al mogelijk is?? (DOEN?NIET DOEN)
- Specs huidige FAN: standard size 92 mm with Shim- control, rpm 900 to 2500 rp/min, air flow 45 cub.feet/min with the noise level not more than 0,8 sones. This is two times quieter than a certain regular cooler , given by arctic cooling for comparison. The cooler mass is as before equal to 520 gram., radiator 42 aluminum edges are pierced by six heat pipes, overall dimensions are equal to 104 X 58 X 126,5 mm.

3) - NB iets meer voltage geven en actief NB koelen met een 80mm fan erop gericht (DOEN!)

4) - (én? eventueel nieuw groter koelblok op de NB, of is dit overdone, vb. Zalman ZM-NBF47 chipset koeler http://www.alternate.nl/h...47_Chipsetkoeling/138396/? ?) (DOEN/NIET DOEN)

5) - Sneller werkgeheugen ivm betere basis?? ipv 4x1gb naar 2x2gb DDR2 800 (800 = max ondersteund door de 965P), en dan "overclock" geheugen nemen en instellen op voltage volgens de specs van het geheugen? (GeIL Black dragon series? CL4 waarde? of is CL5 in orde?) (DOEN/NIET DOEN)

Is dit allemaal nuttig, of valt er veel in de categorie "onzin" of gekloot in de minimale marge?
(anders gaan we vandaag nog even langs Alternate, is wel leuk dat overclocken _/-\o_ , lees me scheel O+ )
Ik zou me gewoon minder zorgen maken om de temperatuur van de processor. Als ie echt heet is met een heel hoog voltage dan slijt ie harder ja, maar goed, het is een ouwe chip die je voor 30 euro kan vervangen als je hem sloopt, wat zeer onwaarschijnlijk is. Laptopprocessoren draaien op iets lager voltage en die laat intel gerust 90 graden worden. Nieuwe pasta zou waarschijnlijk wel helpen, kan je proberen aangezien het weinig kost en je de pasta voor een toekomstige upgrade kan hergebruiken. Overigens is Tcase niet de core temperatuur maar de "cpu temp" En die is altijd een stuk lager dan de core.

wat betreft je memory, dat klokte aardig mee. Ik zou geen nieuwe kopen, waarschijnlijk kan je met dit setje ook wel de 800 halen, desnoods met hoger voltage en aangepaste timings. Dit kan je makkelijk testen door de memory multi op 3 te zetten en dan je fsb op 267.

Als je een hele hoge fsb gaat draaien zal je idd de northbridge moeten overvolten en er een fannetje op moeten richten anders krijg je het niet stabiel. Met een p35 of p45 bord had dit niet gehoeven maar je zit nu eenmaal op p965. Dat betekent ook dat de keuze van processors aardig beperkt is, dat maakt niet uit want een upgrade is het waarschijnlijk toch niet meer waard. De enige upgrade die je zou kunnen overwegen is en Q6600 voor 40 euro o.i.d. Een E8400 zal misschien werken maar die heeft een lagere multiplier dan een E6600 dus moet je een nog hogere fsb draaien.
Als je gaat overvolten zoek wel even uit wat nou je northbridge voltage is. is dat je System, PCI-E, (G)NCH of FSB overvoltage?

Wat ik vooral zou doen is wat uitgebreider testen, dus memory op 800 en dan 6 uur prime of HCI memtest draaien.
Fannetje boven de northbridge hangen en dan unique heaven loopen ofzo. misschien met prime in de achtergrond om de fsb extra te stressen. Dan kijken of dat 4 uur stabiel blijft bij hoge fsb's.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2011 @ 09:12:
Koelingsmaatregelen:

Ik zou gewoon een geheel nieuwe CPU koeler halen, bijvoorbeeld de Zalman CNPS10X Performa, deze komt vrij goed uit de test hier op tweakers en heb hem zelf ook.

Kan, NB kan vrij warm worden zonder problemen. Maar hoe koeler hoe beter. :)
Doen, maar je hoeft niet van die fancy reepjes. 2 stuks Kingston ValueRam (CL4 / CL5) doen het ook prima. :P
haarbal schreef op maandag 05 december 2011 @ 12:39:
Ik zou me gewoon minder zorgen maken om de temperatuur van de processor.
De crash / freeze die smitjr had op 3,3Ghz in BF3 is naar mijn idee hoogstwaarschijnlijk een hitte probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2011 12:47 . Reden: Reactie op haarbal ]

• haarbal
Verwijderd schreef op maandag 05 december 2011 @ 12:41:
De crash / freeze die smitjr had op 3,3Ghz in BF3 is naar mijn idee hoogstwaarschijnlijk een hitte probleem.
Als het de hitte van de processor is dan kan je daar ook met prime achterkomen, desnoods met LinX. Het zou ook een te hete northbridge kunnen zijn, northbridges zijn veel sneller instabiel bij hoge temperatuur en het is een onderdeel wat bij gamen extra belast wordt aangezien memory EN gpu hem stressen.
Bovendien staat de p965 chipset niet echt bekend om makkelijke fsb overclocks.

verder, een nieuwe koeler EN nieuw ram, beetje duur voor zo'n ouwe setup, is het echt niet meer waard.

[ Voor 14% gewijzigd door haarbal op 05-12-2011 12:53 ]

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:14

Audione0

Strijdt der titanen

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2011 @ 11:12:
Sorry Audione0: Mobo ondersteund slechts tot ddr 800 en ik wil wél 4 gig
Dat bankje gaat er wel gewoon in. En je hebt dan zowiezo genoeg ruimte om over te kunnen clocken.
Maar indd, het is maar 2GB, wel een beetje weinig O-)

succes met overclocken :)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Verwijderd

Topicstarter
Thanks weer allen!! _/-\o_

Duidelijk: nieuw stappenplan 8)
1) Haal een 80mm (?) casefan, monteur deze op de zijkant en laat frisse lucht 'gericht' op de NB blazen
2) Zet iets meer voltage op de NB (+0,100V ofzo)
3) Test nog even het huidige geheugen op mhz 800 (door instellen FSB op 267 en multi op 3)
4) Indien stabiel geheugen, dan FSB weer van 350 naar 370 (en eventueel verder met de huidige vastgezette VCore van 1.37500) en weer testen

Dus vanmiddag alleen even een casefan halen (das nun mee valler, cheap :+), wat zou de beste manier zijn van koelen van de NB:
- gat of gaatjes in zijpaneel voor verse luft
- blaasrichting náár de NB toe
- 80mm fan kopen? (ivm gerichter blazen) of is een 120mm ook prima?? (met het idee hoe meer lucht hoe beter?)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2011 13:00 ]

• haarbal
Hoe dichter hij op de northbridge staat/hangt hoe beter. Maat maakt niet echt uit.

Verwijderd

Topicstarter
Dan twijfel ik tussen een 40mm koelertje direct erop is gezet (moet ie dan blazen of zuigen?)

Of een 80mm fan in de case die van buitenaf koude lucht aanvoert? (en veel meer lucht aanvoert dan het 40mm koelertje ooit zal kunnen).

• assje
  • Laatst online: 20:27
unfor schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 21:48:
Met een dual-core blijft het behelpen.
Ik draaid BF3 hier op een I3-2120 op 1920x1080 en alles op High zonder problemen en dat is toch echt een dual-core.

(Wel wat generaties later dus zal uiteraard beter presteren per Hz)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• haarbal
Het zal bij de northbridge wel aardig krap zijn aangezien hij tussen de videokaart (die moet in het bovenste slot want de ander heeft geen x16 bandbreedte) en de processor in zit.

Gewoon zorgen dat er zo veel mogelijk lucht overheen gaat, als je plek hebt voor nog een extra casefan kan je dat ook doen, om de algehele temperatuur te laten dalen. Blazen is overigens altijd beter dan zuigen.

Maar goed, eerst je overclock weer systematisch en met voldoende stresstesting aanpakken. Eerst memory uitgebreid testen, dan fsb (unique heaven + hd film in vlc + prime is een woeste stresstest).

daarna pas de cpu multi naar het maximum.

[ Voor 3% gewijzigd door haarbal op 05-12-2011 13:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update wat betreft materialen:
- 1) NB Fan is gekocht en geïnstalleerd (http://www.alternate.nl/html/search/result.html?tn=Neutral), draait nu via mobo op 6V, maar gaat na onderstaand werkzaamheden op 12v voor maximale koeling (stille fan).
- 2)
Gisteren een Q6600 SLACR (G0 versie) :9 gevonden én gekocht voor een leuke prijs
- 3) Eveneens kan ik een setje 2x2GB DDR800 1066 Corsair (met koelribjes) voor zeer lange tijd "lenen" van een vriend van me (lees: hij heeft ze over, kosten kratje bier oid). 2x2gb ipv 4x1gb scheelt me NB weer wat voltage belasting :X )
- 4) dan kan ik gelijk het oppervlak v/d Freezer nakijken én oude koelpasta vervangen ivm de Q6600

Al met al voor < € 69,= een behoorlijk stevigere/snellere basis om verder mee te OC'en.
(Doel: 3.4 Ghz met multiplier 8 x425, indien me mobo dit pikt :) )
Ik moet nog wel ff nieuwe koelpasta kopen, iemand nog tips?.

Nu even flink gaan inlezen over de Q6600 en OC's inclusief de gebruikte instellingen, wat ik wel weet is dat de G0 versie een veel lagere std Vcore heeft en dus koeler draait. Het lijkt ook dat multiplier 8x met een hogere FSB beter draait dan multiplier 9x met lagere FSB, bottleneck zou het geheugen kunnen zijn..hoewel dat met de aankomende ddr2 1066 Corsair wel mee zal vallen denk ik _/-\o_ >> ik heb er zinnn in! :*)

- ?) Wellicht ook gelijk maar even een BIOS update doen voor de GA 965P DS3P Rev 3.3? (ik kan weinig tot geen FAN instellingen vinden/veranderen (ook niet met CTRL+F1). Toch maar niet, ik lees erg, erg, erg veel problemen met bios updates op dit board...dat risico wil ik niet lopen

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2011 09:46 ]

• assje
  • Laatst online: 20:27
Ik hoop dat je dit ook een beetje ziet als hobby project en om iets van te leren.. Als je het alleen doet voor de snelheidswinst bij het gamen had jij mijn inziens beter even een upgradesetje kunnen shoppen in V&A :9

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Verwijderd

Topicstarter
assje schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 09:40:
Ik hoop dat je dit ook een beetje ziet als hobby project en om iets van te leren.. Als je het alleen doet voor de snelheidswinst bij het gamen had jij mijn inziens beter even een upgradesetje kunnen shoppen in V&A :9
Klopt, hobby...het is écht enorm leerzaam en ik vind het super! Naar de winkel rennen en 200 euro neermikken voor een nieuwe Mobo, 8gb ram en processor is het makkelijkst, maar dit is leuker :D en kost slechts +- 70 euro (zelfs minder als ik de e6600 nog verkocht krijg)

PS. zou het nut hebben om vooraf zowel de Freezer 7 Pro als de Q6600 te gaan lappen??
Of dit pas doen als blijkt dat de temps te hoog zijn bij mijn gestelde doel van 8x425 ? (tis namelijk een behoorlijke k*t klus zie ik :X )

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2011 10:52 ]

• haarbal
Ik zou gewoon voor multi 9 gaan. Bij een quad is het namelijk nog lastiger om een hoge fsb te draaien. Met m'n ouwe Q6600 kon ik wel op 425 x 8 draaien maar helemaal stabiel heb ik het nooit gekregen. 367x9 draaide perfect.

Een hogere fsb heb je op zich wel iets aan maar ik denk dat je op een gegeven moment je fsb limiet gaat bereiken en dan gewoon op multi 9 zal kunnen draaien.

Bad company 2 draaide trouwens echt perfect op m'n Q6600'tje, heb hem vooral geüpgrade vanwege spellen die singlethreaded erg veeleisend zijn. Denk dat bf3 ook wel prima zal draaien.

Lappen heb ik ook gedaan omdat ik dacht dat m'n koeler slecht contact maakte, dat klopte maar lag niet aan de vlakheid, 1 van de pinnen was gewoon gebroken. Toen heb ik m'n mugen maar met schroeven vastgezet en was het 10 graden koeler :). Lappen duurt idd erg lang en of je er veel aan hebt is discutabel.

Dankzij mijn doe het zelf schroefconstructie kan ik nu de mugen 1 op s1156 gebruiken ook al matchen de gaten niet helemaal :) Je moet af en toe gewoon goed beunen als je niet bereid bent iets uit te geven :)

Verwijderd

Topicstarter
Leuke update:

- gisteren het geheugen "geleend": :*)

Afbeeldingslocatie: http://img522.imageshack.us/img522/1200/imag0414.jpg

Corsair XMS2 DDR2 PC8500 1066Mhz Timing 5-5-5-15 8)
+vandaag komt de Q6600 G0 binnen als het goed is _/-\o_

Als het goed is zal nu voornamelijk de warmte van de CPU het probleem zijn?
- geheugen zou niet het probleem moeten zijn
- NB is nu actief gekoeld en heeft minder aan het geheugen te verdelen (wél heel wat meer aan de Q6600)
- CPU G0 Q6600 zou op een lager voltage werken (dus betere overclock)
- CPU koeler is niet heel slecht >> gaat wellicht wel de bottleneck worden?
- GA 965P DS3P heeft een max fsb van 1066

We gaan het meemaken, ik hou jullie op de hoogte. :9
Wederom bedankt tot zover!! _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2011 09:20 ]

• haarbal
De effectieve fsb rating van 1066 correspondeert met een fsb instelling van 266, het is namelijk x4 voor de effectieve rating, is dus de maximaal officieel ondersteunde snelheid. Officieus wordt ook 333 nog ondersteund volgens mij, goed, je hebt al een stuk hoger gedraaid.

Memory is een geinig setje, maar zorg wel dat je het goed instelt. Vaak hebben dit soort memory bankjes andere timings voor lagere snelheden in hun specs staan. Best mogelijk dat het moederbord hem op superstrakke timings zet, waarmee je nog geen 10% kan overklokken, dan wil het niet en denk je natuurlijk "aan het geheugen kan het niet liggen", nou, mooi wel dus.

Je eigen geheugen klokte trouwens prima, test die ook gewoon op echt hoge snelheden, als het niet wil kan je altijd het voltage op je geheugen nog een tikje verhogen.

Ik denk nog steeds dat de fsb de bottleneck gaat zijn. Je koeler is misschien geen topper maar een hete cpu kan prima stabiel zijn. Een hoop tweakers zeggen dat het heel belangrijk is om de cpu onder de 60 graden te houden maar die zetten dan wel doodleuk 1.45 volt op de cpu, als jij onder de 1.4V draait kan je daar echt wel overheen.

Verwijderd

Topicstarter
haarbal schreef op woensdag 07 december 2011 @ 14:35:
De effectieve fsb rating van 1066 correspondeert met een fsb instelling van 266, het is namelijk x4 voor de effectieve rating, is dus de maximaal officieel ondersteunde snelheid. Officieus wordt ook 333 nog ondersteund volgens mij, goed, je hebt al een stuk hoger gedraaid.

Memory is een geinig setje, maar zorg wel dat je het goed instelt. Vaak hebben dit soort memory bankjes andere timings voor lagere snelheden in hun specs staan. Best mogelijk dat het moederbord hem op superstrakke timings zet, waarmee je nog geen 10% kan overklokken, dan wil het niet en denk je natuurlijk "aan het geheugen kan het niet liggen", nou, mooi wel dus.

Je eigen geheugen klokte trouwens prima, test die ook gewoon op echt hoge snelheden, als het niet wil kan je altijd het voltage op je geheugen nog een tikje verhogen.

Ik denk nog steeds dat de fsb de bottleneck gaat zijn. Je koeler is misschien geen topper maar een hete cpu kan prima stabiel zijn. Een hoop tweakers zeggen dat het heel belangrijk is om de cpu onder de 60 graden te houden maar die zetten dan wel doodleuk 1.45 volt op de cpu, als jij onder de 1.4V draait kan je daar echt wel overheen.
Ik kan die timings handmatig instellen via CTRL + F1 in de bios, is het handig om die op 5-5-5-15 te houden ookal draait het geheugen lager??
Maargoed, eerst nog maar eens wat lezen over timings en geheugen, daar ben ik (ook) nog niet lekker in thuis. Voor de core temp max wordt 70 aangegeven voor de Q6600 :)

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-01 21:29

BTU_Natas

Superior dutchie

haarbal schreef op woensdag 07 december 2011 @ 14:35:

Het is toch x2 ipv x4? 1066mhz = 533mhz x2 (double data ram)

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 20:16
BTU_Natas schreef op woensdag 07 december 2011 @ 16:54:
[...]

Het is toch x2 ipv x4? 1066mhz = 533mhz x2 (double data ram)
Je zegt het zelf al: DDR Ram.
Echter de post die je quote heeft het over FSB.

Verwijderd

Topicstarter
Update: verdorrie nog niet me Q6600 binnen...ik moet nog even geduld hebben dus.

• haarbal
en, is ie er al bijna?

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:32
Jammer dat dit topic geen "vind ik leuk" button heeft.
Wat hier wordt uitgewisseld aan kennis is zeer leerzaam.

/me D_Jeff had anders de "vind ik leuk" button dik gespamd

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-01 21:29

BTU_Natas

Superior dutchie

unfor schreef op woensdag 07 december 2011 @ 16:58:
[...]

Je zegt het zelf al: DDR Ram.
Echter de post die je quote heeft het over FSB.
Ja dat vat ik, maar om 1:1 te draaien tussen fsb en ram, zal die jongen een fsb van 533 moeten draaien voor 1066Mhz mem. En 533 fsb, met een quad.. pittig ;)

Tuurlijk werken dividers ook :)

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, het is nu al 9 dagen geleden en ik ga er vanuit dat de processor kwijt is geraakt bij de post (ja verstuurd in een enveloppe, maar wel vertrouwd verzend adres)....kl*te dus. ;w :(
Na morgen ben ik 'even' weg, maar daarna dus weer een nieuwe gaan zoeken :)

• haarbal
Hm, vaag, ligt ook niet bij het postkantoor? zou ze voor de grap nog even bellen.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

unfor schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 21:39:
Of je C2D nu op 2 of 3 GHz draait, beide keren is de dual-core onvoldoende om BF3 soepel te laten draaien.
Voor een leuke spel-ervaring zit je vast aan minimaal een quadcore.
quadcore ja op minimaal 3.5Ghz(AMD) om onder de 100% load te zitten.
Een core 2 duo op 6ghz is nog traag man.. je kan beter upgraden en niet overclocken.

Als zit je op 6Ghz dan trekt de CPU het nog voor geen eene meter in dat spel.

[ Voor 20% gewijzigd door A87 op 19-12-2011 19:36 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03-2025
Verwijderd schreef op donderdag 15 december 2011 @ 09:15:
[...]

Helaas, het is nu al 9 dagen geleden en ik ga er vanuit dat de processor kwijt is geraakt bij de post (ja verstuurd in een enveloppe, maar wel vertrouwd verzend adres)....kl*te dus. ;w :(
Na morgen ben ik 'even' weg, maar daarna dus weer een nieuwe gaan zoeken :)
Jammer om te horen dat ie kwijt is!
Is dit niet iets voor je?

V&A aangeboden: Intel Core 2 Quad Q6600 G0 CPU
Rond de 70 word er voor gevraagt..

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

• LucidWaker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-11-2025
Een E6600 is niet genoeg voor BF3. Ik zou een mooi quadcoretje kopen.

• haarbal
70,- lijkt me een beetje prijzig voor een Q6600, een 955BE is 2ehands goedkoper en is toch echt veel sneller, ok, ander platform, maar toch.

Ik heb mijn ouwe Q6600 voor 50,- verkocht, had er waarschijnlijk wel meer voor kunnen krijgen maar dit is gewoon een faire prijs voor de performance en gebrek aan garantie.

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:06

fynrd1

Fooled by Randomness

Gertjezzz schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 14:55:
[...]

Jammer om te horen dat ie kwijt is!
Is dit niet iets voor je?

V&A aangeboden: Intel Core 2 Quad Q6600 G0 CPU
Rond de 70 word er voor gevraagt..
Post is heel onbetrouwbaar vandaag de dag. Tenminste dat besefte ik toen ik op mezelf ging wonen. Ik heb veel problemen gehad omdat belangrijke brieven niet aankwamen.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• Gertjezzz
Ik weet het 70 is best veel, maar aangezien je dat eerder ook al had betaald?!
Werd ook een Q9550 voor 85 aangeboden.

(dit wil je vast niet horen/lezen, Maar als je over zulke bedragen begint kun je beter een ander platform kopen is mijn mening..)

Ik hoop voor je dat ie alsnog binnenkomt!!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:06

fynrd1

Fooled by Randomness

Gertjezzz schreef op woensdag 21 december 2011 @ 20:09:
Ik weet het 70 is best veel, maar aangezien je dat eerder ook al had betaald?!
Werd ook een Q9550 voor 85 aangeboden.

(dit wil je vast niet horen/lezen, Maar als je over zulke bedragen begint kun je beter een ander platform kopen is mijn mening..)

Ik hoop voor je dat ie alsnog binnenkomt!!
mwah het verschil tussen 300 voor een 2e handse SB set en 70 vind ik wel groot..

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Verwijderd

Topicstarter
zooo terug van vakantie!! Heeeerlijk van de zon genoten :).

Inmiddels heb ik een andere Q6600 G0, leuk weer verder spelen en bijleren.
Het setje Q6600 G0 en de Corsair XMS2 4GB DDR2 1066 zit erin. Nieuwe Artic silver 5 pasta erop (dunne laag, hopelijk weinig luchtbellen(?)).

Draait nu als volgt:
- Geheugen manual op 5-5-5-15 gezet en Memory multiplier op 2x
- Multiplier op 9x
- FSB meteen op 350 gezet = 3150Mhz en 700Mhz voor het geheugen
- Standaard voltage in BIOS op manual op 1.2875 gezet, dit geeft 1.232 in CPU-Z onder 100% load. (hoge drop?)
(Eist uit, C1E uit en Northbridge voltage ook op standaard)

MAX Temps op 100% load met Prime95:
- 65 - 61 - 61 - 66 in Core Temp 1.0 --> best al heet!!???

Zal nog even een screenshot maken.
Ik weet niet of ik nog veel verder moet gaan nu dan FSB 350?
EDIT: Testje op FSB 375 --> start wel op, maar haalt windows niet
Testje op FSB 365, start soepel op, maar is niet stabiel (enkele cores vallen dan uit in Prime95)

Whats next? (houden zo? O-) )
Of opnieuw koelpasta aanbrengen (het spulletje zit er net 2uur tussen nu) :X

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2011 14:24 ]

• sebasss2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-01 14:18

sebasss2

Auto fanaat

Die luchtbellen kun je tegen gaan door alleen op het midden van je cpu een rijstkorrel te leggen wanneer je de koeler eropzet gaat door de druk de koelpasta zelf naar buiten.
Hierdoor heb je dus nooit last van luchtbellen.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:37
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2011 @ 13:47:
EDIT: Testje op FSB 375 --> start wel op, maar haalt windows niet
Testje op FSB 365, start soepel op, maar is niet stabiel (enkele cores vallen dan uit in Prime95)

Whats next? (houden zo? O-) )
Wat voor voltage heb je erop? Een Q6600 kan zeker 1.4V hebben als ie dan nog koel genoeg blijft. Met 60 graden op load kan er nog wel wat bij... (70 moet zeker kunnen als dat onder full load is en je het dus nooit 24/7 hebt). Eigenlijk zou 1.45V ook moeten kunnen. De mijne had jaren op 9 x 400 (3600) gelopen @ 1.41V.

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 25-12-2011 14:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat voor koeling had je daarbij??

Standaard voltage in BIOS op manual op 1.2875 gezet, dit geeft 1.232 in CPU-Z onder 100% load. (hoge drop?)
Moet wel zeggen dat de koelpasta er net 2 uurtjes vers tussen zit (of had ik die moeten laten "uitharden" oid? :?

Ik wil em niet warmer hebben dan nu...65/66 graden vind ik wel de max onder 100% load.
Zal nog even testen tijdens het gamen, kijken wat ie dan doet.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2011 14:27 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:37
Scythe Mugen en een Corsair H50 waren beide goed genoeg daarvoor. Een Q6600 is nog op 65nm en die kunnen wel wat hebben, een stuk hogere voltages en C dan de processors die daarna kwamen, dus druk hoef je je niet te maken, al is > 3GHz altijd al aardig. Dat ie daar niet stabiel op is met zo'n laag voltage verbaasd mij niet. Probeer anders eens 1.35V erop te zetten en kijk dan eens hoe warm ie wordt, dan weet je meteen of je de 3.4GHz (9x 378) kunt halen zonder dat ie te warm wordt.

[ Voor 76% gewijzigd door Paprika op 25-12-2011 14:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
ah, morgen ga ik waarschijnlijk voor weinig een Antec Kuhler 620 ophalen, die zal het wel beter (en stiller) doen dan de Freezer 7 Pro...(en compatible met een eventuele upgrade later).

Ps hij is nu wel stabiel op:
- FSB meteen op 9x350 gezet = 3150Mhz en 700Mhz voor het geheugen
- Standaard voltage in BIOS op manual op 1.30

MAX Temps op 100% load met Prime95 met open case....
- 65 - 63 - 63 - 64 in Core Temp 1.0 --> toch nog best heet (vandaar ook de Antec H620 waterkoeling)

Verwijderd

Topicstarter
Update :9 , de Antec H20 620 CPU koeler is binnen en gemonteerd op de Q6600 G0, radiateur zit nu buiten de kast en de stock fan is hierop opgesteld als Push fan. (ziet er niet uit, maar koelt wel goed)

Maar nu update :)
- 9x375 FSB op voltage 1.375 en is na 2uur Prime95 Blend test "stabiel"
- Geheugen multiplier op 2, C1E uit, Eist uit, Voltage Northbridge +0,1

Max Temps 100% load Prime95 Blend test: (bijna identiek in zowel Core Temp 1.0 als RealTemp)
Core1: 50 _/-\o_
Core2: 46 _/-\o_
Core3: 46 _/-\o_
Core4: 50 _/-\o_

Idle temps liggen ergens in de 22-26 range 8)7 :)
De heatsink van de northbridge is actief gekoeld en blijft nu op 43 graden, tov 68/70 graden voordat er een 80mm fan op gericht stond.

EDIT: De volgende stap was 9x385 maar hierbij kreeg ik een fout in prime in Core4.
Wat is nu de verstandigste volgende stap?? Meer CPU voltage? Northbridge?
(geheugen zou het easy moeten trekken, zie eerder post voor specs: 1066 ddr2 Corsair)

Lijkt me dat er nog genoeg ruimte is voor vooruitgang met deze temps? :X :?

• haarbal
Ik zou eerst eens kijken of je kan gamen op 375.

Verwijderd

Topicstarter
haarbal schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:12:
Ik zou eerst eens kijken of je kan gamen op 375.
Zoooo net bijna 2 uur BF3 gespeeld op hogere video instellingen dan eerst... (heerlijke 60-90 fps in metro met 64 man). Die Q6600 doet het een stuk soepeler!!
MAX temps van de CPU cores liggen lager met de prime95 blendtest, namelijk: 47-45-44-49 graden tijdens het gamen

Temp v/d Northbridge ligt tijdens het gamen een stuk hoger, op 64/65 graden max (temp sensor zit op de heatsink geplakt), stuk warmer dus dan tijdens de prime95 blendtest (logisch ivm de GPU).
GPU fan stond op 80% en liet een 67C zien in speedfan (niet heel betrouwbaar, maar ff een GPU temp programma downloaden denk ik).

Wat denk je ervan?? Hogere FSB icm meer Vcore geven? Of die Northbridge koeler krijgen?
(ps nu zo pitten, alweer te lang bezig geweest vandaag....het werkt verslavend hehe :X )

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2011 21:58 ]

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:22

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Waarom haal je die 9x multi niet omlaag naar 8x, dan kan je je fsb op 425 zetten waardoor het geheugen al wat sneller draait (425mhz/850 ddr2), en je cpu op 3,4ghz en valt je cas latency mss ook wel strakker (lees lager) te zetten? of je gaat hoger in FSB omdat je ram nog wat ruimte heeft, en de cpu mogelijk ook!?

Je kunt ook eerst de frontbus ocen, en dus op lage multi ( 5 of 6x) hoge fsb speeds draaien om te kijken waar daar de grens zit, om vervolgens de max multi te vinden. Ook kun je zo apart je mem oc bepalen en nadat deze 3 waardes onafhankelijk van elkaar getest hebt weet je waar ieders grenzen zitten en kan je daarna gaan puzzelen wat de optimale combo is. Hiermee ga je ook niet verschillende voltages foutief aanpassen en heb je een duidelijker beeld van je machine..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Gertjezzz
sain onez schreef op woensdag 28 december 2011 @ 10:18:

Je kunt ook eerst de frontbus ocen, en dus op lage multi ( 5 of 6x) hoge fsb speeds draaien om te kijken waar daar de grens zit, om vervolgens de max multi te vinden. Ook kun je zo apart je mem oc bepalen en nadat deze 3 waardes onafhankelijk van elkaar getest hebt weet je waar ieders grenzen zitten en kan je daarna gaan puzzelen wat de optimale combo is. Hiermee ga je ook niet verschillende voltages foutief aanpassen en heb je een duidelijker beeld van je machine..
Naar mijn idee is dat dé manier. Tenminste zo doe ik het al jaren, en heb zo een shitload amd athlon 2800+jes naar 3200+ geholpen, een q9300 naar 3,7Ghz stabiel en een amd phenom X II 965BE naar 4,5 Ghz.. Al zeggen deze snelheden natuurlijk niet zo veel als de rest er niet op aangepast is (mem).

Maar door deze manier zoals sain onez al zegt, ken je je machine het beste en weet je wat alles aankan en kun je, als je vastloopt, makkeljker zeggen waaraan het ligt of in welke richting je het moet zoeken.

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Bf3 is idd prima te spelen op een Q6600 de mijne draait al jaren stabiel @ 3ghz :)

Ik heb van de week mijn 9800gt vervangen door een 570gtx en ik ging van low 45fps naar high 55fps.

Een overklokte Q6600 op een goed moederbord (p5wdg2-ws heb ik) presteert voor een 4.5 jaar oud systeem nog prima!

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Verwijderd

Topicstarter
victorb schreef op maandag 02 januari 2012 @ 12:19:
Bf3 is idd prima te spelen op een Q6600 de mijne draait al jaren stabiel @ 3ghz :)

Ik heb van de week mijn 9800gt vervangen door een 570gtx en ik ging van low 45fps naar high 55fps.

Een overklokte Q6600 op een goed moederbord (p5wdg2-ws heb ik) presteert voor een 4.5 jaar oud systeem nog prima!
Hmm bijzonder, ik heb de q6600 nu op 3.4ghz draaien icm 4gb ram en 32bits windows en een 6870 kaart en ik zit ruim boven de 75 t/m 100 FPS. Check je video instellingen nog even:

ik draai op 1440x900 en iets als (gelezen en ingevoerd op mijn bf3 video settings)
• Graphics Quality: High
• Texture Quality: High, since it will have little effect on fps
• Shadow Quality: Set to the minimum, since shadows (typically) give no advantage during combat, simply for aesthetics.
• Effects Quality: Medium. The "effects" are aesthic and are not vital to gameplay, just additional distractions.
• Mesh Quality: High since it will have very little effect on fps
• Terrain Quality: High since it will have little effect on fps
• Terrain Decoration: Minimum, since it'll just add objects that may cause distractions or obstructions
• Antialiasing: Since this setting dramatically effects your fps, I will probably keep it 1 or 2 settings below max. --> ik hem em op zijn laagst staan...
• Motion Blur: Off, since it will end up doing more harm than good.

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Ik draai op 1920x1080 dat is 62.5 % meer pixels ;)

Texture Ultra
AA deferred OFF
Motion Blur ON
Anisotropic filter 16X
Ambient Occlusion HBAO

De rest HIGH

Tja zo snap ik wel waarom jij 75-100 en ik 50-60 fps haal ;)

BF3 speelt heel soepel en heb geen enkele last van frame drops of traagheid

Mijn Q6600 draait op 3ghz
8gb mem standaard snelheid
Geforce GTX 570 op pci-e 8x
en windows7 64bit draait vanaf een ssd waar bf3 ook op staat

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:07

Zenix

BOE!

Paprika schreef op zondag 25 december 2011 @ 14:19:
[...]

Wat voor voltage heb je erop? Een Q6600 kan zeker 1.4V hebben als ie dan nog koel genoeg blijft. Met 60 graden op load kan er nog wel wat bij... (70 moet zeker kunnen als dat onder full load is en je het dus nooit 24/7 hebt). Eigenlijk zou 1.45V ook moeten kunnen. De mijne had jaren op 9 x 400 (3600) gelopen @ 1.41V.
Bij Q6600 hoef je niet zo zorgen te maken over voltage als die onder 1,55v blijft is het prima.
Alleen zou ik alleen zulke hoge voltages draaien met goeie koeling.

Voor OP, mooi dat het goed gaat Q6600 is nog steeds een mooie cpu!
Laat ons weten als je nog verder komt :)

En trouwens een hoge FSB in combinatie met een quadcore en een P965 moederbord, lijkt me niet echt handig. De FSB die je nu hebt draaien is al relatief hoog vind ik voor een P965. Die borden hebben al stuk meer moeite met een quad dan een P35 bijvoorbeeld.

[ Voor 36% gewijzigd door Zenix op 04-01-2012 12:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
victorb schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:09:
Ik draai op 1920x1080 dat is 62.5 % meer pixels ;)

Texture Ultra
AA deferred OFF
Motion Blur ON
Anisotropic filter 16X
Ambient Occlusion HBAO

De rest HIGH

Tja zo snap ik wel waarom jij 75-100 en ik 50-60 fps haal ;)

BF3 speelt heel soepel en heb geen enkele last van frame drops of traagheid

Mijn Q6600 draait op 3ghz
8gb mem standaard snelheid
Geforce GTX 570 op pci-e 8x
en windows7 64bit draait vanaf een ssd waar bf3 ook op staat
Ah, I see :) logisch inderdaad _/-\o_
Zenix schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:41:
[...]

Bij Q6600 hoef je niet zo zorgen te maken over voltage als die onder 1,55v blijft is het prima.
Alleen zou ik alleen zulke hoge voltages draaien met goeie koeling.

Voor OP, mooi dat het goed gaat Q6600 is nog steeds een mooie cpu!
Laat ons weten als je nog verder komt :)

En trouwens een hoge FSB in combinatie met een quadcore en een P965 moederbord, lijkt me niet echt handig. De FSB die je nu hebt draaien is al relatief hoog vind ik voor een P965. Die borden hebben al stuk meer moeite met een quad dan een P35 bijvoorbeeld.
De koeling die ik nu heb ik de Antec H20 620 waterkoeling (zo uit het schap), doet goed zijn werk met max coretemps van 50 graden met 1.38125 voltage in de bios.Ik ben zeker van plan nog verder te gaan tot een max cpu temp van 65 (ivm nu winter), bovendien kan ik er altijd nog een 2e fan in push-pull config bij zetten op de rad.

FSB 400+ en zelfs 450 is zeker geen uitzondering op dit boardje (965p ds3p), ook de northbridge is nu stukken koeler (van 63 graden naar max 43 graden in game of 100% stressed).

Wanneer ik binnenkort weer verder ga dan ga ik verder zoals een paar posts geleden: Multi omlaag naar 8x en dan een hogere FSB opzoeken en kijken of het geheugen etc stabiel blijft en tot hoever ik kan gaan. Mijn tussentijdse doel zal zijn om 9x400 of 401/2/3 (ivm een fsb wall die je vaker ziet op dit board) te halen met max core temps onder de 60 graden _/-\o_
Dan verder naar 425x9, vermoedelijk moet het voltage dan wel richting de 1.50 (hoger wil ik niet gaan omdat dit mijn 24/7 systeem is) :).

• haarbal
Ik denk niet dat je echt over de 400 FSB heen komt met een Q6600 en de chipset op dat bord. Je kan het altijd proberen natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ok we doen weer een stapje, het XMS2 ddr2 1066 geheugen staat nu op +0.3V omdat er 2.1 hiervoor staat en de mobo standaard 1.8 doet. Dit draait (natuurlijk?) stabiel.
Nu een restart met een lage multi en hogere FSB, I'll keep you posted.

EDIT: een update
Met multi 8x op 425 is het geheel nog NIET stabiel (na 2uur prime95 blend geeft 1 core een fout)
Vcore is daarbij 1.38125
Temps zijn gewoon laag > 49, 51, 48, 48 graden MAX na een uurtje 100% load onder prime blendtest.

EDIT 2: update
8x440 met Vcore op 1.38125 start wel op naar windows maar geeft binnen een minuut al fouten in Prime95 onder de blendtest. 8x430 geeft ook fouten, maar na 10 minuten pas in 1 core.

Wat is nu handig om te doen??
- moet ik nu proberen met multi 9 zo hoog mogelijk te komen? (en dan vanaf FSB 375 (is nu stabiel hierop) naar 385 en 395 gaan en indien nodig de Vcore verhogen?)
- Of moet ik proberen om met multi 8 verder te komen? (en nu als volgende stap de Vcore verhogen om vervolgens met FSB 425 stabiel te krijgen, dan naar 435 naar 445 en 450 te gaan?)

[overige gegevens: EIST/C1E uit, PCIE op 100 gezet, geheugen multi op 2, cpu voltage nu op 1.38125 - CPU-Z geeft onder 100% load nu 1.328 aan, MCH = NB en staat op +0.1V en is actief gekoeld en de heatsink wordt max 43 graden nu, geheugen is XMS2-8500 1066 2GB 2 sticks en staan nu op +0.3 om de standaard 2.1V te halen, met timings 5-5--5-15 meen ik..oja en FSB voltage is niets mee gedaan)

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2012 07:34 ]

• haarbal
Ik zou gewoon proberen 400x9 te draaien, 450x8 is wel sneller ja, maar denk niet dat je dat stabiel krijgt.

misschien kan je het ram nog op 4 4 4 12 draaien met wat extra volt. weet niet hoeveel je daar aan hebt

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Je kan gewoon testen met vCore aanpassingen of je hoger komt maar je FSB gaat niet hoger van meer vCore. Daar heb je echt FSB voltage en NB voltage voor nodig. Ik ben absoluut geen expert in S775 OC maar je kunt het toch altijd proberen.

Dat vind ik juist zo leuk aan OCen. Gewoon proberen en tot in het redelijke gewoon doen...

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Pagina: 1 2 Laatste