Toon posts:

Graag hulp voor Overclock E6600 - voor Battlefield 3

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zou graag jullie hulp kunnen gebruiken, _/-\o_

Na aanschaf van een XFX 6870 GPU om Battlefield 3 te spelen, blijkt mijn E6600 het nogal zwaar te hebben en ben ik begonnen met een overclock. (daar heb ik het systeem 3 jaar geleden ook op gekocht)

Specs: (Windows 7 32bits home)
*E6600 Core 2 Duo 2.4Ghz + Artic Freezer 7 Pro
*GigaByte GA-965P-DS3P Rev 3.3
*4GB Ram, bestaande uit 4 reepjes van 1 gb
- TwinMos Memory Kit, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x, CAS5
- Kingston Valueram, 2048MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2x, CL5 (2jr later bijgekocht)

Momenteel staat die op 300 met std multiplier 9 = 2700 Ghz en draait alles stabiel.
Temps komen niet boven de 52 graden met prime95.

Vragen:
Ik begrijp dat het niet handig is om 2 soorten/merken RAM geheugen te hebben (?).
Ik lees erg veel over bios instellingen en ben alleen nog bezig geweest met de FSB.
Ik dacht dat ik met dit werkgeheugen naar FSB 333 zou moeten kunnen gaan :? ?? Maar dan start windows niet meer op. :|

Hoe moet ik verder gaan :? ?? (kan deze CPU icm nieuw 'snel' 4of8 GB DDR2 800 geheugen naar FSB 400 met de artic freezer??)

Enorm bedankt alvast voor je hulp _/-\o_ , ik ben al úren en 2 nachten aan het lezen en raak steeds verder verdwaald in allerlei instellingen. ;(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 20:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bios instellingen momenteel:
EDIT: maar foto's gemaakt :) scheelt weer lezen :D

Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/8605/dscn0096v.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/8605/dscn0096v.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img854.imageshack.us/img854/84/dscn0097a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img854.imageshack.us/img854/84/dscn0097a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img577.imageshack.us/img577/8892/dscn0098u.jpg

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 20:45 ]

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:54
Hoi :) Ik heb even wat gelezen. Waar loop je precies op vast? En misschien nog belangrijker wat wil je bereiken? Ik neem aan een zo hoog mogelijke 24/7 stabiele overclock, om net wat meer FPS uit battlefield 3 te persen?

Allereerst je geheugen is niet echt super geheugen en ondanks dat het van verschillende merken zijn is het 'maar' 667 mhz geheugen. Dit wilt zeggen dat je waarscheinlijk niet veel hoger komt dan 333 FSB. Alles wat je hoger gaat zal je geheugen mee overclocken. Gezien het budget geheugen is gaat dit meestal niet zo ver, je kan geluk hebben, je kan pech hebben.

Allereerst zal ik je System memory multiplier op 2x zetten zodat deze op 300 FSB 600 mhz worden. Deze zal je dus van AUTO af moeten halen. Zo als ik het nu kan zien van je screenshot is deze nu auto op 2.5 gezet, wat er voor zorgt dat je geheugen nu al op 750 mhz draait, terwijl het 667mhz rated is. Dit kan al een groot probleem verhelpen in het verder overclocken van je processor.

Ten tweede raad ik je aan wat meer te lezen over voltages. Het is over het algemeen wel bekend dat zeker je cpu voltage beter niet op AUTO blijft staan, omdat deze door het moederbord vaak te hoog wordt ingesteld, en zo heb je er zelf ook geen controlle over. Ik neem aan dat je wel bekend ben dat meer voltage kan zorgen voor betere stabiliteit met het uitvoeren van een overclock. Mocht je dit nog niet zijn, hoger is niet altijd beter! (het kan ook te hoog zijn).

Kijk maar even hoe ver je komt met alleen al je geheugen op 2x te zetten, en je cpu voltage handmatig in te stellen (zet hem bijvoorbeeld op 1.33V wat hij nu al AUTO doet). En dan in kleine stapjes verder overclocken. (lees +- 5mhz fsb per keer).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Wes,

- Ik heb direct de System Memory multiplier op 2x gezet (en idd geheugen mhz is teruggegaan naar 600 mhz).
- Windows startte op
- Prime95 geeft nog geen fouten, CPU core temps op max 48/50 graden gemeten met Coretemp en Speedfan EDIT: - ook CPU Voltage vast gezet op 1.3375

Ik ga dan nu per 5mhz stapjes verder clocken :) (of kan ik gelijk al richting 320/333 gaan?)

Thanks!! _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 21:05 ]

• wesjuhdabomb
No problemo :).

CPU voltage kan je op 1.3375 laten staan ja, mogelijk als je systeem niet meer stabiel wordt moet deze verhoogd worden. Je kan natuurlijk proberen direct 333mhz op te starten, maar het is dan wat lastiger soms te zien wat er verhoogd moet worden (qua voltages of iets in die richting) om het weer stabiel te krijgen.

Je kan hem natuurlijk op 333 zetten, werkt het niet, gewoon in stapjes van 5-10 omhoog vanaf 300 ;)

Verwijderd

Topicstarter
shit ik heb em zojuist op 310 gezet en toen had de pc wat moeite met starten. (2/3x aanslaan en toen pas doorstarten naar windows).

Nu zie ik in Core Temp 1.0 dat hij de FSB weer terug op de standaard 266.67 heeft gezet...en nu?
(ik ga nu even 305 proberen, kijken wat ie doet)

• wesjuhdabomb
Dan vind je moederbord dat niet leuk ;). Wat er dan gebeurd is dat hij een paar keer jouw instelling probeert, dat lukt steeds niet. Vervolgens laad hij standaard instellingen en start hij op. Dit is een soort bescherming zodat er met een verkeerde overclock niet percé een bios reset gedaan moet worden.

• MetZyZteM
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2023
Anders mag je elke keer je CMOS batterij er af slopen :-)

Verwijderd

Topicstarter
?? wat kan er dan verkeerd zijn aan deze overclock ?? |:( :? (dit snap ik niet)
Slechts FSB 310

Dit terwijl ik van veel E6600's lees dat ze met standaard koeler al richting de 333 en met after market koeler naar FSB 350 a 400 gaan. Dan moet 333 bij mij toch/wel lukken? :)
Ik begreep dat je met mijn mobo (GA-965P-DS3P) toch wel aardig kon overclocken.

EDIT: nu staat FSB op 305 (drie nul vijf), windows start weer op en Core Temp 1.0 geeft aan dat de FSB inderdaad 305 is gebleven. (kennelijk accepteert de mobo(?), CPU (?), het geheugen (?) dit wel)

en nu? 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 21:21 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:20
de 965 chipset heeft wat moeite met hoge fsb's, in een van de oude overclock topics kan je vast wel wat tips vinden (northbridge voltages enzo) om dat wat hoger te krijgen.

Ik zou eerst proberen met een lagere multiplier de fsb hoger te krijgen, dan weet je iig dat het niet aan de pure clockspeed ligt dat je een bepaalde fsb niet haalt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:32
Vergeet niet dat je maar "DDR- 667" hebt. Wil makkelijker hoger, zonder je ram over te klokken, ga dan toch eens denken aan DDR2-800 (bij voorkeur een kit van dezelfde 'maker').

ikzelf draai met DDR2-800 Kingston HyperX ( 4 x 2 gb) en een E6850 die stock 3 Ghz loopt, maar draait nu 3,24 Ghz.

Succes !

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2025
je moet dan wel weer oppassen als je voltage gaat verhogen dat je niet te hoog gaat, want dat vind je cpu niet erg leuk ;)

hmm, zou het niet handig zijn als er een overclocking voor beginners topic zou komen, waar ervaren overclockers nieuwe mensen helpen met overklokken? en dus niet alleen het overklokken voor socket XXX topic.

[ Voor 23% gewijzigd door megadoom op 03-12-2011 21:25 ]

• wesjuhdabomb
@D_jeff: tot 333mhz FSB heeft 667mhz geen nadeel t.o.v. cpu overclocking. Je moederbord of cpu kunnen de beperkende factor zijn (voltage van de cpu?)

Verwijderd

Topicstarter
Haarbal, zou je dit kunnen toelichten wat betreft de multiplier? ;)
Ik zou dus de CPU multiplier op 8x kunnen zetten en dan vervolgens FSB 330 proberen?? (of 320 of juist 350 of 400??). :?

Of is het nu het moment om de CPU voltage wat omhoog te schroeven? (zo ja, met hoeveel?) 8)7

jullie hulp wordt écht enorm gewaardeerd (ook door me meissie die al lang blij is dat ik nu wat blijer kijk dan vanmiddag/vannacht etc) :X

PS. temps zijn nu in Core Temp 56 en 55 graden - in SpeedFan Core#1 48 en Core#2 47 graden. (best een verschil)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 21:36 ]

• D_Jeff
@ Wes: Ik dacht al even verder. Uit een Conroe E6600 valt ongeveer 3 tot 3,06 Ghz stabiel te halen met DDR2-800 of DDR2-1066.

Echter geeft TS al aan dat het al misgaat bij 310 Mhz FSB. Kan duiden op voltages of niet lekker ram.

@ TS: Ik mag hopen dat je je PCI-Express niet op auto laat staan. Windows vindt dat niet zo leuk als jij vol gas gaat gamen. (met leuke BSOD's)

Verwijderd

Topicstarter
@Jeff, kan je dat toelichten?? PCI-Express?
Want ik heb wat problemen gehad met BF3 en crashes... (spel freezed en sluit uiteindelijk zichzelf af).

Wat moet ik met die PCI-Exporess instellen?

• haarbal
Hou het cpu voltage eerst maar eens op wat het nu staat, zet je multi op 6, dan draai je op een lage clock, weet je iig dat dat stabiel zou moeten zijn.

dan eens rustig die fsb in kleine stapjes omhoog gooien. Misschien je northbridge een tikje hoger voltage geven. Dat wil nog wel eens helpen om de fsb hoger te krijgen.

Misschien is het idd je memory, zou ook goed kunnen. In dat geval zou je kunnen kijken of je je geheugen harder kan draaien dan je fsb. Zet je fsb op 200 en je memory 1 stap harder dan de "stock" 400 in dat geval. Dan kan je puur je memory op hoge snelheid testen (weer door de fsb iets harder te zetten) terwijl je je fsb en gewone core ruim binnen de stabiele getallen houdt.

pci-e frequentie moet gewoon op 100 staan. sommige borden doen dit niet automatisch maar de meesten wel.

[ Voor 9% gewijzigd door haarbal op 03-12-2011 21:40 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 20:16
Of je C2D nu op 2 of 3 GHz draait, beide keren is de dual-core onvoldoende om BF3 soepel te laten draaien.
Voor een leuke spel-ervaring zit je vast aan minimaal een quadcore.

[ Voor 24% gewijzigd door unfor op 03-12-2011 21:40 ]

• D_Jeff
@TS: Ik ben zelf ook met mijn Conroe aan het "spelen" geweest, maar had ik na 2 uur ineens vage herstarts.

Bleek dat ik dus ook mn PCI-Express 'klok' had OC-ed. Gaat niet echt werken.

Ik zal even kijken of ik het artikel op hardware.info kan vinden. Dat is een mooie guide die de basis uitlegt van OC-en. In dat artikel wordt een Conroe CPU gebruikt als voorbeeld ;)

Het was even zoeken, maar als dit artikel eens doorleest, zal je veel verder komen en het OC-en ook veel beter begrijpen ;)

http://nl.hardware.info/r...e-2-duo-overklok-tutorial

@ Unfor: Onderbouw je standpunt beter. Zoals het nu staat vind ik het pure onzin.

[ Voor 18% gewijzigd door D_Jeff op 03-12-2011 21:55 . Reden: toevoeging HWinfo OC artikel ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 20:16
Afbeeldingslocatie: http://www.sweclockers.com/image/diagram/2507?k=ce91bc9f6c6266a1792efe936c92f2d4
Afbeeldingslocatie: http://www.sweclockers.com/image/diagram/2506?k=142b45af179c625ccd8f53fea7385155
Dat is een multiplayer bench, dus meer relevant dan singleplayer benchmark.
Met een dual-core blijft het behelpen.

[ Voor 18% gewijzigd door unfor op 03-12-2011 21:49 ]

• haarbal
mjah, als ie nou op low stond had je een punt gehad.

Volgens mij kan je nog best op 45 fps spelen met een core2duotje op redelijk clockspeed. net 30+ bij flinke actie.

[ Voor 8% gewijzigd door haarbal op 03-12-2011 21:56 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

eens met hierboven... Los van het feit dat met het geheugen wat er in de pc steekt niet of nauwelijks valt over te klokken, zal de performance niet denderend vooruit gaan met maar een overclock tot 3ghz. De 2-3 FPS die je er op vooruit gaat zet geen zoden aan de dijk.

Mijn tips als je toch je proc wil behouden:

- koop fatsoenlijk ddr2-800 of hoger geheugen, zodat dat minder snel de limiting factor is.
- Lees je beter in op overklokken, zodat je wat meer weet van de tips die je gegeven worden. Bijvoorbeeld, wat is een southbridge en wat zijn de bijbehorende voltages, het zelfde voor northbridge en geheugencontroller enz enz.

Weet met wat voor een hardware je te maken hebt. Lees eens wat reviews van bijvoorbeeld je moederbord, vooral het hoofdstuk "overklokken, maar ook de andere onderdelen van zo'n review kunnen je net dat beetje extra info geven.

- Je pci-e bus heeft een vaste frequentie van 100Mhz nodig om je grafische kaart normaal van data te voorzien. Standaard loopt dat gewoon goed op "auto". In geval van overklok word die automatisch mee verhoogt. Daarom is er in je bios een functie ingebouwd om je PCI-e te 'locken' op 100Mhz.

-Een arctic freezer is een pima instap koelertje voor die prijs, maar vaak onvoldoende voor een mooie overclock. Aangezien een nieuwe betere koeler voor niet zo heel veel te krijgen is (eventueel 2e hands op V&A)

-Als je echt wat wil merken van een beetje performancewinst zul je moeten kijken naar 3,4-3,5 ghz om je kaartje van genoeg data te kunnen voorzien. Zoals gezegd, het blijft behelpen..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Topicstarter
Ok, even snel een overzichtje dan?

Optie 1) deze E6600 overclocken naar 3,4/3,5Ghz. (Dus 9* minimaal FSB 380)
- nieuw ddr2 minimaal 800 geheugen (4GB, gezien windows 7 32 bits) ---> nog bepaalde timingen?
- betere koeler => welke?
- Totaalkosten 50/100????? euro

Optie 2) nieuwe snellere processor voor op deze mobo? Waarvoor geen OC nodig is en dus ook geen nieuw DDR werkgeheugen nodig is.
- zo ja, welke processor moet ik dan kiezen?
- Totaalkosten: 50/100??? euro

Optie 3) nieuwe set
- moederboard AM3+ (AMD 760G) 60 euro
- setje 8gb DDR3-1333 geheugen a 30 euro
- en een AMD FX 4100 a 108 euro of FX 6100 a 139 euro
- Totaal kosten 200/240 euro Wel heel veel geld om BF3 te kunnen spelen (al 150 uitgegeven voor de XFX 6870)

Of optie 4) Met de huidige set doorgaan, de 7860 niet optimaal kunnen gebruiken en met een lichte overclock van nu akkoord gaan... Het gaat toch puur om BF3 en wat soepeler spelverloop.
Anders kan ik beter de XFX terugbrengen en weer bf2142 gaan spelen...met de oude X1950 pro :P

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 22:28 ]

• D_Jeff
@TS: Ik ben voor de combi OF (1) Nieuw ram (DDR2-800 of DDR2-1066) met andere koeler OF (2) andere CPU met andere koeler. Timinigs bij voorkeur zo laag mogelijk. (Hoe lager je timings, hoe sneller het geheugen). Echter is timing de 3e prijsfactor van ram geheugen.

Zoek even de V&A door.
Zag van de week al een paar keer een Conroe Dual of Quad core voorbij komen. vraagprijs varieert. (is vaak goedkoper dan in de winkel)
ik denk dat je voor (1) ongeveer 80 euro kwijt bent en voor (2) grofweg 200 euro.

(2) bied je daarnaast ook de mogelijk om eventueel richting de 3,6 - 3,8 Ghz te klokken. (even uitgaand van een Conroe E6x50 CPU - Dual Core)

• haarbal
Ik zou gewoon kijken hoe ver je komt met je huidige zooi. Als dat niet ver genoeg is dan een nieuwe set, dus cpu, mobo en ram. De huidige moet je echt geen cent meer aan uitgeven.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, mij leek het inderdaad ook niet heel verstandig meer dan 50/70,= uit te geven aan de huidige setup.
Vooral omdat ik voor 200 al een veel snellere setup zou hebben.

Hoe nu verder met de huidige overclock???
CPU Voltage omhoog om een hogere FSB te kunnen instellen??

Of sowieso even een setje ddr2 800 lenen bij de buren (en wellicht ook kunnen houden) en dán pas verder gaan met deze overclock? (of moet eerst die test doen of het de CPU is of het geheugen die de boel nu nekt?) >> hoe doe ik dit precies?

=====deze begreep ik nog niet helemaal=====
Reactie van Haarbal:
Hou het cpu voltage eerst maar eens op wat het nu staat, zet je multi op 6, dan draai je op een lage clock, weet je iig dat dat stabiel zou moeten zijn.

dan eens rustig die fsb in kleine stapjes omhoog gooien. Misschien je northbridge een tikje hoger voltage geven. Dat wil nog wel eens helpen om de fsb hoger te krijgen.
(Haarbal: houdt dit in als de FSB dan wél naar 333 kan, dat de multi weer terug naar 9 kan en het de CPU voltage langzaam omhoog kan)

Misschien is het idd je memory, zou ook goed kunnen. In dat geval zou je kunnen kijken of je je geheugen harder kan draaien dan je fsb. Zet je fsb op 200 en je memory 1 stap harder dan de "stock" 400 in dat geval. Dan kan je puur je memory op hoge snelheid testen (weer door de fsb iets harder te zetten) terwijl je je fsb en gewone core ruim binnen de stabiele getallen houdt. (Haarbal: fsb op 200 volg ik nog, memory 1 stap harder niet echt, wat zijn hierbij de waarden waar ik mee zou moeten spelen?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 22:45 ]

• haarbal
Ik zou beginnen met kijken hoe ver je geheugen kan. Dus:

Fsb laag, 200 is minimum geloof ik. Dan zet je je geheugen sneller (waarschijnlijk staat ie op 400 dan, zet je hem op 600 o.i.d., misschien zit er nog een waarde tussen).

Dan kan je je fsb weer langzaam omhoog gooien en testen, nu zal je de 300 waarschijnlijk bij lange na niet halen en kan je dus uitvinden hoe hard je geheugen kan. Als je de max van je geheugen kent (kan je ook overclocken en overvolten natuurlijk) weet je dus ook een absolute max van de fsb die je kan halen met je huidige geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik direct mee aan de slag :)
I'll be back

• haarbal
misschien dat je het nog niet helemaal begreep, wat ik duidelijk wil maken is dat je voor een bepaalde cpu snelheid een bepaalde fsb snelheid nodig hebt, en om die fsb te kunnen draaien heb je een bepaalde memory snelheid nodig.
Als je eerst je memory op hoge snelheid test kan je dat iig uitsluiten als je een hoge fsb aan het draaien bent. Net als dat je eerst een hoge fsb gedraaid wil hebben voor je de cpu snelheid omhoog gooit, zodat je de fsb kan uitsluiten.

• D_Jeff
@ Haarbal: Daarom heb ik in mijn eerdere post ook een link erbij gezet naar een tutorial van HW.info.

Voor de rest: zeer netjes uitgelegd ;)

+1

[ Voor 1% gewijzigd door D_Jeff op 12-04-2012 17:42 . Reden: Typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, FSB staat nu op 200 en System Memory Multiplier op 3, waardoor Memory Frequency nu op 600 staat.
>> restart: gaat soepel en start makkelijk naar windows. (hoewel wat langzaam :P ).

Nu in stapjes van 10 de FSB verhogen totdat hij niet meer opstart naar windows en dan een stukje terug om de max waarde te vinden?

• D_Jeff
That's the way.

OC-en is en blijft een monniken werk dat zeer nauwkeurig luister volgens het 'trail and error' principe.
Vergeet daarnaast de Tools niet: CPU-Z, Core Temp, Prime (had je al in gebruik) en GPU-Z.

• haarbal
Ja, gewoon langzaam die fsb omhoog.

Realiseer je dat je memory nu op 3x de fsb staat, als je op de 250 zit straks draait je memory al op 750. Dat zou bij de normale memory multi (2) resulteren in een fsb snelheid van 750/2= 375 dus zo ver hoef je niet.

Verwijderd

Topicstarter
FSB staat nu op 234 (=702 geheugen)
- Windows start soepel op
- core temps zijn koel te noemen onder 100% load: 48/50 graden max op Core Temp (42/41 op Speedfan)

Wat nu??
Kan ik nu de conclusie trekken dat het geheugen niet het probleem is??
Of nog even doorgaan richting de FSB 250 (met nog steeds multiplier 3)??

• haarbal
Je kan natuurlijk even kijken hoe ver het geheugen kan. En kijken of het echt solid is. HCI memtest is wel een aardig programma om dat te testen, al is prime95 blend ook niet verkeerd.

Maar goed, ik denk dat het idd niet je geheugen is die de fsb aan het nekken is.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga even testen met FSB op 242 ofzo, ben zo terug :).

Ps voor temps, kan ik het beste CPU-Z 1.59 en Core Temp 1.0 vertrouwen? (en Real temp 3.6 en speedfan 4.45 minder?)

EDIT: FSB op 244
- soepele herstart, windows start op
- prime even aanzetten en temps checken (die veranderen nauwelijks tot nu, moet ik zeggen)
> temps core#0 en core#1 zijn amper verandert, max 51 op 100% load.

En nu??

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 23:30 ]

• haarbal
coretemp is wel prima, speedfan doet het bij mij ook wel aardig als de boel eenmaal warm wordt, alleen grote verschillen bij idle hier.

Goed, ik zou me sowieso niet al te veel zorgen maken over temperatuur met zo'n ouwe chip, als je onder de 1.35 en 70 graden blijft zit je nog prima safe.

Verwijderd

Topicstarter
> temps core#0 en core#1 zijn amper verandert, max 51 op 100% load.

En nu?? (geheugen lijkt het dus niet te zijn als ik het goed begrijp)
1)Geheugen multiplier weer terugzetten op 2?
2) FSB weer terugzetten op 300 (305) ?
en dan aan CPU voltage beginnen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 23:33 ]

• haarbal
Idd, geheugen multi weer normaal.

Dan fsb weer vanaf 300 gaan testen, maar hou je cpu nog maar even op 1.35V ofzo, multiplier op 6 ofzo. Dan kijken hoever je komt met je fsb. Misschien even de northbridge een iets hoger voltage geven. Misschien heb je nog andere voltages die helpen met de fsb. Vcore zal iig niet de doorslag geven. Beetje googlen dus

Verwijderd

Topicstarter
ah, ok ga ik doen.
FSB op 305 (laatst geteste als stabiel)
Multiplier op 6

Dan FSB verhogen (stapjes van 10 hou ik aan),
En northbridge iets hoger voltage geven (hmmm, daar weet ik nog niets van,,,even snel wat zaken doorlezen)

EDIT>
- FSB 320 en Multiplier op 6....
- lage temps op 100% load
- Windows start prima op --> we gaan voor een hogere FSB nu :)

EDIT2>
- FSB 335 en mutiplier op 6
- lage temps op 100% load
- soepele start windows --> we gaan weer voor een hogere FSB

PS is (G)MCH voltage voor de Northbridge ?? (dit heb ik gelezen, en hopelijk is dat juist)
PS. dit is nog een oude foto van de bios,,van een paar uur geleden.

Hoeveel plus zou ik de Northbride (G) MCH moeten geven?? +0.05 of 0,2 ??
Of eerst FSB verder maximaliseren op de Multiplier van 6?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2011 23:55 ]

• haarbal
hm, nou dat zou nog best een leuke overclock kunnen worden dan

[ Voor 4% gewijzigd door haarbal op 03-12-2011 23:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels zitten we op:
- Multiplier 6
- FSB 350
- (en natuurlijk geheugen multiplier netjes op 2)

>> Windows start in 1x op, soepel
>> CPU-z zegt ook nog netjes Bus Speed (FSB) 350
>> temps 100% prime blendtest nu op Core#0 = 47 graden en Core#1 = 47 graden maximaal (hierbij draait de Freezer 7 pro rond de 1600 en 1800 rpm (max is 2200 rpm dacht ik)

Moet ik de FSB nu nog verder verhogen dan de 350 die ik nu heb??
(nu wacht ik maar even af, die FSB 350 durfde ik nog wel, maar geheugen zit nu natuurlijk ook al wat hoger dan zou moeten toch? (350x2=700Mhz ipv 667)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 00:01 ]

• haarbal
met 350 kom je al op 3150, al een heel stuk rapper dan de standaard 2400.

Je kan proberen de 367 fsb te halen, dat geeft je een potentiele 3.3 Ghz Altijd leuk zo'n semi-rond getal

Verwijderd

Topicstarter
doen we, zo terug.
EDIT:

Staat nu op Multiplier 6 - FSB 370
- in 1x starten, soepel naar windows
- Idle temps laag
> Prime blend test nu weer aan:
Coretemp 1.0 geeft: Core#1 = 51 graden en Core#2 = 50 graden max
Real Temp 3.6 geeft: 56 en 55 graden (voorheen +- 51/52 graden)

Het lijkt wat warmer te worden, en de Freezer draait nu meer rond de 1800/1900 rpm

Heeft het nut om nu nog hoger te gaan met de FSB? Wat is de volgende stap?

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 00:14 ]

• haarbal
Nu hoef je alleen nog met de multiplier en het cpu voltage te spelen.

Hou die fsb gewoon op 370, probeer dan eens 7 als multi. Op een gegeven moment kan de multi niet meer hoger, dan zal het cpu voltage wat omhoog moeten.

Stabiliteit op je huidige fsb is natuurlijk nog niet gegarandeerd. dat kan je pas zien met lange stresstesten.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat is waar.
Ik ga nu voor een multiplier van 7x.
Spannend...

EDIT> in 1x starten, windows start soepel op.
- CPU-Z zegt ook netjes: multiplier 7 en bus speed 370

Coretemp 1.0 geeft: Core#1 = 53 graden en Core#2 = 52 graden max
Real Temp 3.6 geeft: 58 en 57 graden max
Freezer blaast 1800/1950 rpm

(Ik heb nog niets aan de northbrigde voltage gedaan...houden zo en doorgaan met multiplier naar 8x??)
EDIT 2: Multiplier op 8x gezet
- start in 1x op, soepel naar windows
- CPU-Z zegt ook netjes multiplier 8x en FSB nog steeds 370
>> Prime95 testen nu:

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 00:30 ]

• haarbal
als het niet nodig is voor hoge fsb hoeft dat northbridge voltage ook niet omhoog.

Gewoon kijken hoe ver die multi met het huidige cpu voltage komt, als je niet verder komt kan je het cpu voltage nog omhoog gooien, wordt ie wel warmer van. op een gegeven moment kom je op een punt dat je voor een klein beetje sneller een hele berg warmte erbij krijgt, dat is meestal het punt waarop ik stop met klokken. Andere tweakers willen gewoon de laatste mhz hebben tegen elke prijs, moet je alleen flink koelen.

Verwijderd

Topicstarter
EDIT 2: Multiplier op 8x gezet
- start in 1x op, soepel naar windows
- CPU-Z zegt ook netjes multiplier 8x en FSB nog steeds 370

Coretemp 1.0 geeft: Core#1 = 54 graden en Core#2 = 53 graden max
Real Temp 3.6 geeft: 59 en 59 graden max

Het wordt weer warmer, en de Freezer draait nu meer rond de 2000/2100 rpm (dacht dat max 2200 was).

Nu multiplier op 9 proberen? (met de gedachte dat eerder met multiplier op 9 en FSB op 310 het systeem niet startte)

• haarbal
ja, je kan nog even het voltage wat hoger zetten voor de "zekerheid".

Als ie niet meer start dan gooit ie alle settings weer weg, waarschijnlijk heeft je moederbord nog wel wat dingen als overclock profile waarmee je al je settings op kan slaan om ze een volgende keer weer te laden. Wel handig

Verwijderd

Topicstarter
Tussen stand:
Ok done,
CPU Voltage naar 1,35 en multiplier naar 9. (op FSB 370)

YEAHOOO, hij start in 1x soepel naar windows.
CPU-Z zegt multiplier 9, FSB 370!

Nu temps checken:
ENNNN beeld bevroren (allerlei horizontale strepen....gevolgd door zwart scherm...reboot enn u blauw scherm).. 8)7 ;w

Ik ga terug naar de BIOS nu.....,maar wat nu te doen? (voltage omhoog?) :? (G)mch northbridge voltage omhoog? :?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 00:50 ]

• haarbal
een respectabele 40% overclock, zal je wel merken in bf3. Hopelijk is ie stabiel.

edit:
Hm, geef het cpu voltage nog een klein tikje omhoog.

Zet speedstep / c1e / eist uit

[ Voor 37% gewijzigd door haarbal op 04-12-2011 00:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gaan we doen!

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 00:59 ]

• haarbal
probeer voor de grap eens 1.45V, niet iets voor 24/7 maar voor even kijken of een hoger voltage uberhaupt helpt kan het wel.

zal wel heet worden, mss eerst even 1.4 dan :)

[ Voor 16% gewijzigd door haarbal op 04-12-2011 01:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok..
C1E is disabled (net als CPU EIST, die stond al disabled)

Nu de CPU voltage naar 1.375 gezet.
Reboot.....

Verwijderd

Kun je niet de geheugen multiplier lager zetten dan 2? Dan kun je in ieder geval het geheugen uitsluiten als oorzaak van de crash.

• haarbal
Op de meeste borden kan je niet lager dan 1:1 volgens mij.

Anyways, gewoon nog een wat hoger voltage proberen en anders de fsb weer ietsje naar beneden.

op lagere multi's was die fsb wel vrij stabiel??

[ Voor 14% gewijzigd door haarbal op 04-12-2011 01:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee sorry, die is auto of 2 - 2,5 en hoger.

Status: 9x FSB 370 met C1E disabled
start in 1x op, soepel naar windows
- CPU-Z zegt ook netjes multiplier 9x en FSB nog steeds 370

Coretemp 1.0 geeft: Core#1 = 58 graden en Core#2 = 57 graden max
Real Temp 3.6 geeft: 62 en 62 graden max
Freezer blaast 2100/2200

Het valt me wel op de de gemiddelde temp 3a4 graden lager ligt dan de max temps.

Loopt al een minuut of 10 nu

• haarbal
prima, misschien kan ie dan nog wat harder :P 8)7

[ Voor 82% gewijzigd door haarbal op 04-12-2011 01:14 ]

Verwijderd

haarbal schreef op zondag 04 december 2011 @ 01:12:
Op de meeste borden kan je niet lager dan 1:1 volgens mij.

Anyways, gewoon nog een wat hoger voltage proberen en anders de fsb weer ietsje naar beneden.

op lagere multi's was die fsb wel vrij stabiel??
1:1 zou een multiplier van 1 zijn, maar goed kan dus niet.

3,3 Ghz, netjes hoor! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het gevoel dat die C1E disabled ook zeker geen verkeerd keus was icm een iets hogere CPU voltage (std 1.3375 nu 1.375

Prime95 Blendtest staat nu 19 minuten aan, heeft 7a8 testen per "worker" gedaan en de temps krijgen geen andere waarden dan hierboven beschreven.

Max temps in Real Temp 3.6 zijn 64 en 63 --> schommelt gemiddeld rond de 60
Max temps in Core Temp 1.0 zijn 58 en 58 --> schommelt gemiddeld rond de 54/55

De eerste serie testen 7800 Lucas-Lehmer iterations (10 tests) is afgesloten voor beide "workers" als Self-test 512K passed.
Prime95 is nu bezig met de 800000 Lucas-Lehmer iterations

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 01:25 ]

• haarbal
eigenlijk is het standaardprocedure bij overclocken om c1e en eist uit te zetten maar was het even vergeten :)

Mijn e6750 draaide trouwens prima met c1e en eist aan op 3.2 Ghz, maar goed, wel een prima overclock heb je nu.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ik zou dan wel een mobo nemen met een betere chipset. En gewoon AM3 gebruiken, is vaak sneller dan AM3+.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat ik wel heel erg blij ben met deze overclock.

Eerst maar eens Battlefield 3 testen, waarschijnlijk ga ik dit verschil wel merken :) (?).
De laatste keer dat ik het speelde was op 300 FSB 9x = 2,7Ghz

@Haarbal...hier stopt het toch?

Verwijderd

Topicstarter
Update in temps: na 25 minuten:

Max temps in Real Temp 3.6 zijn nu 65 en 65 --> schommelt gemiddeld rond de 60/61
Max temps in Core Temp 1.0 zijn 60 en 60 --> schommelt gemiddeld rond de 55/56
Freezer blaast 2200 tot 2500 rpm (!)

(Kan de CPU Voltage toch nog een tikkie lager of zijn deze temps zéér acceptabel?)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 01:34 ]

• haarbal
De temperaturen zijn prima, zou het zo laten staan.

Als je er tijd voor hebt zou ik nog een keer een lange stresstest doen, 8 uur prime95 achter elkaar is hier een redelijk gangbare test.

Idd maar even battelfield testen, is ook een redelijke stresstest. Als je aan het gamen bent wordt je northbridge ook redelijk zwaar belast (geheugen en videokaart zitten samen op de northbridge). Je kan nog een lompere stresstest doen, prime95 + furmark + hd film met vlc afspelen. Is wel redelijk zwaar voor je psu, weet niet of die een beetje reserve heeft?
hier stopt het toch?
het kan altijd harder natuurlijk :)

[ Voor 15% gewijzigd door haarbal op 04-12-2011 01:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ehm, de kast is een Articcooling Silentium T2 Pro, met een 500W voeding.
Merk v/d voeding moet ik even verder opzoeken, momentje

Dit haal ik uit een review op GOT:

"Er zit een AX-500F / AX500-F voeding, deze is gemaakt door Arctic en Seasonic.
De voeding is van goeie kwaliteit, en kan ook SLI aan.
Ook zitten er genoeg aansluitingen aan. (voor mij dan)
20 + 4 Pin Connector
12V Connector for CPU
2 x SATA HDD Connector
2 x PCIe Connector
5 x Peripheral Connector
1 x Floppy Connector
"

productreview: Arctic Cooling Silentium T2 Pro (ATX, 500W, Zilver) review door KevinBel

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 01:48 ]

Verwijderd

Wat je nog zou kunnen doen is het punt opzoeken waar de performance winst niet meer opweegt tegen de ontwikkelde warmte. ~60-65C zit toch wel een beetje tegen het limiet randje aan van wat 24/7 verantwoordelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 01:47 ]

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
Deze E6800 chips zijn geweldig.
Zelf heb ik er ook 1 gehad wat rustig op 3,6ghz liep met inderdaad wat voltages verhoging aan:
MCH,
FSB,
-
C1E enabled, omdat op toch op idle wat 'lagere' snelheid wilde hebben. En wat power voor de spellen (Crysis 1). Mijn moederbord was een GA-X38-DQ6 met daarop Patriot 1066Mhz @800Mhz. Je kunt vast een 12cm fan op je CPU koeler 'plakken' dat gericht staat op de NB chip, maar 24/7 liep hij op 3,4Ghz. Deze had ik voor de Q6600 G0.
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 01:46:
Wat je nog zou kunnen doen is het punt opzoeken waar de performance winst niet meer opweegt tegen de ontwikkelde warmte. ~60-65C zit toch wel een beetje tegen het limiet randje aan van wat 24/7 verantwoordelijk is.
Klopt, Intel adviseerd als TCase max; 61 C.
http://ark.intel.com/prod...he-2_40-GHz-1066-MHz-FSB)

[ Voor 37% gewijzigd door XRayXI op 04-12-2011 01:49 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• haarbal
Daar zit een of andere obscure custom voeding in. Zou genoeg moeten zijn

Ik heb een tijd een T3 gebruikt, alleen toen ik daar een overclockte q6600 met een overclockte 8800gtx mee draaide heeft de voeding helaas de geest gegeven. Ik zou het maar bij BF3 houden, als ie vaak vastloopt gewoon die fsb weer een tikje omlaag. Al is het spel van zichzelf ook niet heel stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
haarbal schreef op zondag 04 december 2011 @ 01:48:
Daar zit een of andere obscure custom voeding in. Zou genoeg moeten zijn

Ik heb een tijd een T3 gebruikt, alleen toen ik daar een overclockte q6600 met een overclockte 8800gtx mee draaide heeft de voeding helaas de geest gegeven. Ik zou het maar bij BF3 houden, als ie vaak vastloopt gewoon die fsb weer een tikje omlaag. Al is het spel van zichzelf ook niet heel stabiel.
Ik lees inderdaad wel meer dat er een fan op de northbridge wordt gezet voor de 965P DS3.
Moet ik die in het zijpaneel maken/zagen/monteren of kan dat op een andere mooiere/betere manier?

Nu heb ik geen voltage verhoogt aan de MCH (northbridge), (toch maar actief koelen voor de zekerheid?).

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Mag ik je alvast ENORM bedanken haarbal!! (en de rest óók enorm bedankt!)!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• haarbal
Als de northbridge te warm wordt merk je dat wel, want dan krijg je vastlopers, vooral bij games terwijl de prime95 "fits in L2 cache" test gewoon stabiel is.

In 1 van m'n pc's heb ik gewoon met tiewraps en touwtjes een fan vlak boven de northbridge gehangen, anders krijg ik crashes tijdens het afspelen van hd films, daar kwam ik achter omdat de pc stabiel was met de kastdeur open en vastliep met de kastdeur dicht. Je hoeft dus niet te gaan zagen, maar ik zou het eerst even aankijken.

• XRayXI
Zijpaneel: Een boormachine doet wonderen :)
4 schroefgaatjes uitmeten en boren, maar wel opletten welk richting je boort (uitstulpingen). En dan 1 groot gat maken of allerlei gaatjes.

Je zou ook, als je handig bent, een stellage kunnen bouwen dat klemt op je NB blokje. Of je hebt een lange beugel/ijzeren reepje dat je waarschijnlijk wel ergens vast kunt schroeven in je kast.

Of wat Haarbal zegt :D

Ik zelf had een videokaart buigel (videokaart houder) dat ik bovenin in de kast, vertikaal, kon plaatsen met daarop 2x6cm fans. Deze koelden de videokaart en het NB blokje.

[ Voor 20% gewijzigd door XRayXI op 04-12-2011 02:08 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09-2025
mecano ftw!

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

• XRayXI
Temsi ftw!
Wikipedia: Temsi

[ Voor 19% gewijzigd door XRayXI op 04-12-2011 02:09 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Je pakt het sneller op dan ik dacht, lekker bezig iig. Ik hoop dat je een beetje snapt wat er allemaal bij komt kijken en wat je nou aan t instellen bent? In ieder geval is 10 minuten prime niet genoeg om te zeggen dat de clock stabiel is... Wat je kan doen is 8uur prime small FTT draaien -> voornamelijk cpu test, dus dan houd je je mem buiten de test. en dan uiteindelijk een paar uur blend om ook je geheugencontroller en je geheugen goed mee te testen (zeker 4 uur). Eerder dan dat je dat gedaan hebt is je oc niet stabiel te noemen. Als een pc binnen 4 uur een foutje kan maken, dan kan die dat ook binnen een uur..

Let goed op de temperaturen van het moederbord en cpu, je freezer7 kan de load van 3,3ghz voor langere tijd vermoedelijk net niet aan, met temperaturen die tegen de 70 aan lopen als je langer primed. Houd dit dus goed in de gaten, ik vermoed dat je wel eens moet uitkijken naar een net iets betere koeler. Als je dan ook beter geheugen hebt zou je eigenlijk nog wel een stukje verder moeten komen. 3,5-3,6 Ghz is geen uitzondering met de e6600, wat ik zelf dan heb ervaren.. Ahh, the good old days :)

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09-2025
begrijp ik nu goed dat men hier een overclock-leek even door het overclockprocess praat, resulterend in een aardige overclock?
ode aan tweakers :)

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

BertusB404 schreef op zondag 04 december 2011 @ 02:11:
begrijp ik nu goed dat men hier een overclock-leek even door het overclockprocess praat, resulterend in een aardige overclock?
ode aan tweakers :)
d:)b Hij moest eens weten wat voor een uitzonderlijke situatie gaande was... Zo zie je maar weer dat als je laat zien dat je wat moeite steekt in een goede ts met wat leuke cijfertjes, je bij de gemiddelde nerd toch wat los kan maken

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit stilletjes aan toch nog erg te genieten van de lopende blend test...Ik begin het idee aardig te begrijpen.
Ook dat het wel handig is om nog wat extra testjes te doen met Prime.

Blend loopt nu ruim een uur (70 minuten), daarna dus ook de Small FTT draaien?
Of nu de blend uitzetten, Small FTT aanzetten en gaan slapen :P

Wat betreft Ode aan de tweakers!! ZEKER WETEN!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
PS. had sneller geheugen nou nog nut?? (zit nu ddr2 667 in van 2 merken (zie startpost), zou het nut hebben om daar ddr2 800 in te mikken? Zo ja waarom?)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 02:21 ]

• XRayXI
millman schreef op zondag 04 december 2011 @ 02:14:
[...]

d:)b Hij moest eens weten wat voor een uitzonderlijke situatie gaande was... Zo zie je maar weer dat als je laat zien dat je wat moeite steekt in een goede ts met wat leuke cijfertjes, je bij de gemiddelde nerd toch wat los kan maken
Ik weet dat Tweakers niet FOK is wat bijna alles geplaatst kan worden, maar ik vind dit soort topics altijd wel leuk en om te reageren. Wellicht haarbal ook.

Het is ook even de tijd nemen en tot een slotje te komen en altijd fijn om een Tweaker database aan te maken voor diegeen dat toevallig naar een 'E6600 overclock' zoekt.

Qua topic, ik zal hem maar niet adviseren om "IntelBurnTestV2" te laten draaien. Deze zal zeker de CPU in de 70 C gooien.

[ Voor 8% gewijzigd door XRayXI op 04-12-2011 02:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heren alsnog enorm bedankt, ik ga de tests uitzetten.
Kort nog even BF3 testen en dan lekker slapen.

Jullie hebben mijn dag/weekend he-le-maal gered!! Bedankt!

EDIT: ben ik weer, na 15minuutjes BF3 stond ineens mijn scherm vast (freezed) en mijn geluid bleef hangen = crash. Reset knop moeten gebruiken. :/ 8)7

Wat zou nu de volgende stap zijn? >> ik zou voor een iets lagere FSB gaan denk ik?? (meer volt waar dan ook wordt misschien wel erg warm lijkt me? Of zou dit juist te maken kunnen hebben met de Northbridge en dat die wat meer voltage nodig heeft?? :?

Ik zie nu niet direct in wat logica zou moeten zijn? ;)
(ander geheugen, 800 ipv 667, lijkt ook handig gezien die nu op 740 draait...of is dat onzin?)

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 02:57 ]

• XRayXI
Kijk of je tweede hands DDR2 1066Mhz op de kop kunt tikken. Deze draai je dan op 800Mhz of welicht zelfs op stapje lager "Latencies".

Had dit wel een beetje verwacht omdat je, de NB en misschien de, FSB niet verhoogd hebt in voltage. Je CPU Vcore zit aan je max. gezien het aantal graden dat je CPU nu bereikt.

Probeer je MCH op: +0.100 te doen en je FSB idem.

Mocht je niet blij zijn met je koeler en als je op AIR wilt blijven is deze een aanrader:
http://www.pureoverclock.com/article858.html
Of een Corsair H100.
http://www.guru3d.com/article/corsair-h100-review/

Wat al gezegd is, BF3 is zwaar maar moet toch zeker een uurtje of 2 stabiel zijn. Als je daarna eruit klapt, dan weer even spelen met de MCH/FSB.

Ps: Als je bij je NB blokje kunt met je vinger. Vinger erop en na 3seconden merk je waarschijnlijk je vinger wat pijnlijk zal zijn. Dat is ongeveer 80/90 graden en nog geen paniek. Brand jeje gelijk dan ja.. koeling gewenst en wat teveel van het goede qua voltages/overclock.

• wesjuhdabomb
Succes ;) Zoals millman zegt, goede inzet en motivatie zijn een pré. Vervolgens is het proces redelijk simpel uit te leggen, als je maar bereid ben het te proberen en op je te nemen. Ik hoop ook dat je nu ongeveer weet wat je de volgende keer ook zou kunnen doen :).

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:59
@smitjr ik zou even een multiplier weer omlaag doen en dan nog is kijken of hij dan vast loopt zo sluit je uit of het je mobo of je cpu of geheugen is :)

Overigens om de minste bottleneck voor je videokaart te hebben is een zo hoog mogelijke fsb belangrijk. echter zou ik eerst even kijken of je dit stabiel krijgt en dan kan je later altijd nog verder :)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Verwijderd

Topicstarter
MrDucky schreef op zondag 04 december 2011 @ 12:13:
@smitjr ik zou even een multiplier weer omlaag doen en dan nog is kijken of hij dan vast loopt zo sluit je uit of het je mobo of je cpu of geheugen is :)

Overigens om de minste bottleneck voor je videokaart te hebben is een zo hoog mogelijke fsb belangrijk. echter zou ik eerst even kijken of je dit stabiel krijgt en dan kan je later altijd nog verder :)
Ah en we zijn weer wakker, heb vannacht massive gedroomd over Vcores, temps, mhz's en ghz's :P

Dus is nu de meest logische vervolg stap

1) Multiplier omlaag en dan BF3 spelen (kijken hoever ik kom qua vastlopers)

OF

2) MCH en FSB op +0.100 en dan opnieuw BF3 spelen

• haarbal
Ik vermoed dat de northbridge (verbindt processor met memory en videokaart) het niet helemaal trekt. Actief de northbridge koelen zou kunnen helpen. Probeer eens te spelen met de kastdeur open, als dat helpt zou ik een fan boven de northbridge hangen.
Als je aan de mhc en fsb voltages gaat klooien moet je wel even uitzoeken wat nou wat is. 1 van de 2 heeft waarschijnlijk geen invloed op stabiliteit en kan je dus beter niet verhogen.

Het zou ook "gewoon" je cpu frequentie kunnen zijn. Als je het probleem met multiplier 8 niet hebt zal dat het wel zijn.

Wat ook een flinke test is voor de cpu is 100 runs LinX. Hier wordt je cpu wel gigantisch heet van, bij games of prime zal je cpu nooit zo heet worden dus zo erg is die temperatuur niet.

mijn eerste "instinct" zou zijn, ff die fsb ietsje omlaag, 350 ofzo en dan de kast open. Kijken of je dan bf3 kan spelen zonder te crashen.

[ Voor 22% gewijzigd door haarbal op 04-12-2011 14:05 ]

Verwijderd

Misschien heb je hier wat aan. Wel moet je CPU-NB vervangen met NB omdat CPU-NB AMD Phenom gerelateerd is.
• Core fails: This happens when a core calculates values outside the frequency causing errors. This can end up causing BSODs (Blue Screen of Death) or Freeze ups. Voltage added to the CPU or CPU-NB can sometimes fix this problem.

• BSODS: This is caused by memory instability. The reason behind this is bad RAM or OCed RAM, or can be caused by instable CPU-NB. Changing the CPU-NB frequency to lower or higher settings may help stabilize the OC. Loosening (raising) RAM timings may also help as well or lower the Frequency of the RAM. Voltage may be added to the CPU-NB to help.

• Freeze Ups: This may be caused by overheating of the CPU or could be a precursor to BSOD. Check temperature to make sure that you are within range of Max CPU temperature. If this is not the case, follow BSOD instructions.
Ik neem aan dat 'Core fails' de eventuele fouten in Prime95 zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
THX again, hierbij een update:

Instellingen:
Multiplier op 9x en FSB terug op 350
Niets aan voltage voor NB en FSB gedaan.
Kast open gezet
ennnn probleemloos nu BF3 gespeeld!!!

Temps:
Core Temp 1.0: Core#0: 62 graden en Core#1: 57 graden MAX
Real Temp 3.6: 67 en 61 MAX

Dus kan ik nu de conclusie trekken dat de NB gekoeld moet worden? :?
Daar heb ik zojuist mijn vinger op gehouden (had wat koude vingers van het gamen) en na 3 seconden moet ik die er toch echt afhalen, anders verbrand ik die :X . )

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 18:02 ]

• XRayXI
Je vinger, het is eerder dat het iets 'bijt' toch? Dat is vrijwel in orde en rond de 85 graden. Vergelijk met een pan op het vuur met water aan de kook. Dat redt je nooit niet 3 seconden :)

Qua BF3, zal ik als ik jou was even aankijken, want na 2/3uur spelen kan het pas redelijk stabiel te noemen. Dit ervaar ik met mijn Intel chipje dat ik nu heb en met een overclock.

Verwijderd

Zoals de quote in mijn vorige post zegt, is de CPU waarschijnlijk te heet (60C of hoger is gewoon te hoog). Is dit niet het geval (lager dan 60C) dan is je RAM/NB hoogstwaarschijnlijk het probleem.

Ik zou eerst proberen de CPU temperatuur wat naar beneden te krijgen (beneden de 60C) met een tafel ventilator of iets dergelijks. Heb je daar nu niet de middelen voor, dan kun je proberen het NB voltage wat hoger te zetten (stapjes van .1V denk ik), de FSB weer op 370 zetten en misschien het geheugen voltage wat hoger.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2011 20:10 ]

• XRayXI
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 20:08:
Zoals de quote in mijn vorige post zegt, is de CPU waarschijnlijk te heet (60C of hoger is gewoon te hoog). Is dit niet het geval (lager dan 60C) dan is je RAM/NB hoogstwaarschijnlijk het probleem.

Ik zou eerst proberen de CPU temperatuur wat naar beneden te krijgen (beneden de 60C) met een tafel ventilator of iets dergelijks. Heb je daar nu niet de middelen voor, dan kun je proberen het NB voltage wat hoger te zetten (stapjes van .1V denk ik), de FSB weer op 370 zetten en misschien het geheugen voltage wat hoger.
Ik heb echter wel ervaren dat het wel moet. Kreeg mijn E6600 & Q6600 en nóg een ander dat ik nu heb niet stabiel zonder de FSB verhoging. Maar je zei al dat je het niet zeker wist :)

Verwijderd

Modest71 schreef op zondag 04 december 2011 @ 20:18:
[...]

Ik heb echter wel ervaren dat het wel moet. Kreeg mijn E6600 & Q6600 en nóg een ander dat ik nu heb niet stabiel zonder de FSB verhoging. Maar je zei al dat je het niet zeker wist :)
Ik had het dus over dat FSB niks met NB te maken had buiten het vervoer van data van CPU naar NB.
Sorry, had het stukje er net uit gehaald, dus je post klopte niet meer helemaal. ;)

Weer wat geleerd. :)

• XRayXI
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 20:24:
[...]

Ik had het dus over dat FSB niks met NB te maken had buiten het vervoer van data van CPU naar NB.
Sorry, had het stukje er net uit gehaald, dus je post klopte niet meer helemaal. ;)

Weer wat geleerd. :)
Grin :D
Welja, hij moet/mag gewoon wat gaan puzzelen, maar ach hij is al blij en hij komt wel tot een eind punt. Is het niet dit jaar dan.... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Gezien de Tcase van de E6600 slechts 60.1 graden is wil ik inderdaad mijn temps in het algeheel omlaag brengen (om daarna de CPU misschien weer hoger te krijgen: 9x400 is mijn nieuwe doel dan :) ) en heb een aantal dingen gelezen:

Wat betreft de e6600, steppings en algemeen OC'en:
L621A-L625A = tops 3.6-3.7
L627A-L628A = 3.8-3.9
L630A-L632A = Can hit 3.6 with 1.4vcore
L628B-L632B = Can hit 4.0 on air
"bron: http://www.overclock.net/...-an-e6600-stepping-guide"

Koelingsmaatregelen:
1) - Nieuwe koelpaste (Artic Silver?) tussen Freezer en CPU, is al 3,5 jaar oud nu. (DOEN/NIET DOEN)

2) - Snellere/betere FAN op de Artic Freezer 7 pro zetten?? ALS dat al mogelijk is?? (DOEN?NIET DOEN)
- Specs huidige FAN: standard size 92 mm with Shim- control, rpm 900 to 2500 rp/min, air flow 45 cub.feet/min with the noise level not more than 0,8 sones. This is two times quieter than a certain regular cooler , given by arctic cooling for comparison. The cooler mass is as before equal to 520 gram., radiator 42 aluminum edges are pierced by six heat pipes, overall dimensions are equal to 104 X 58 X 126,5 mm.

3) - NB iets meer voltage geven en actief NB koelen met een 80mm fan erop gericht (DOEN!)

4) - (én? eventueel nieuw groter koelblok op de NB, of is dit overdone, vb. Zalman ZM-NBF47 chipset koeler http://www.alternate.nl/h...47_Chipsetkoeling/138396/? ?) (DOEN/NIET DOEN)

5) - Sneller werkgeheugen ivm betere basis?? ipv 4x1gb naar 2x2gb DDR2 800 (800 = max ondersteund door de 965P), en dan "overclock" geheugen nemen en instellen op voltage volgens de specs van het geheugen? (GeIL Black dragon series? CL4 waarde? of is CL5 in orde?) (DOEN/NIET DOEN)

Is dit allemaal nuttig, of valt er veel in de categorie "onzin" of gekloot in de minimale marge?
(anders gaan we vandaag nog even langs Alternate, is wel leuk dat overclocken _/-\o_ , lees me scheel O+ )

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2011 11:12 ]

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Modest71 schreef op zondag 04 december 2011 @ 03:13:
Kijk of je tweede hands DDR2 1066Mhz op de kop kunt tikken. Deze draai je dan op 800Mhz of welicht zelfs op stapje lager "Latencies".
Ik heb hier nog wel 1 bankje OCZ Reaper 1066mhz liggen wat met gemak op 1200Mhz geclockt kan worden 8)
Alleen is maar 2Gig, want de tweede module heb ik per ongeluk gesloopt. (heatsink verrot getrokken :P)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Verwijderd

Topicstarter
Sorry Audione0: Mobo ondersteund slechts tot ddr 800 en ik wil wél 4 gig

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

psy

Waarom eigenlijk niet die E6600 verkopen, en in de plaats een E8400 halen. Die lopen standaard al 3 ghz en kan je nog flink wat sneller klokken. Op pricewatch vraag&aanbod staat er een voor 45 euro. Met een beetje mazzel vang je 10 euro voor die 6600 dus kost je allemaal niet zoveel.

Mijn 6600 draait zonder tweaks 3,2 ghz maar daarboven krijgt hij het toch ietsje te warm

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Topicstarter
psy schreef op maandag 05 december 2011 @ 12:06:
Waarom eigenlijk niet die E6600 verkopen, en in de plaats een E8400 halen. Die lopen standaard al 3 ghz en kan je nog flink wat sneller klokken. Op pricewatch vraag&aanbod staat er een voor 45 euro. Met een beetje mazzel vang je 10 euro voor die 6600 dus kost je allemaal niet zoveel.

Mijn 6600 draait zonder tweaks 3,2 ghz maar daarboven krijgt hij het toch ietsje te warm
De E8400 is staat als NON OFFICIAL SUPPORT op:
http://www.cpu-upgrade.co...5P-DS3%28rev._3.3%29.html

Gaat die wel werken dan?

PS2: is een Q6600 dan niet beter??? ipv de E8400???

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2011 12:40 ]

• haarbal
Verwijderd schreef op maandag 05 december 2011 @ 09:12:
Gezien de Tcase van de E6600 slechts 60.1 graden is wil ik inderdaad mijn temps in het algeheel omlaag brengen (om daarna de CPU misschien weer hoger te krijgen: 9x400 is mijn nieuwe doel dan :) ) en heb een aantal dingen gelezen:

Wat betreft de e6600, steppings en algemeen OC'en:
L621A-L625A = tops 3.6-3.7
L627A-L628A = 3.8-3.9
L630A-L632A = Can hit 3.6 with 1.4vcore
L628B-L632B = Can hit 4.0 on air
"bron: http://www.overclock.net/...-an-e6600-stepping-guide"

Koelingsmaatregelen:
1) - Nieuwe koelpaste (Artic Silver?) tussen Freezer en CPU, is al 3,5 jaar oud nu. (DOEN/NIET DOEN)

2) - Snellere/betere FAN op de Artic Freezer 7 pro zetten?? ALS dat al mogelijk is?? (DOEN?NIET DOEN)
- Specs huidige FAN: standard size 92 mm with Shim- control, rpm 900 to 2500 rp/min, air flow 45 cub.feet/min with the noise level not more than 0,8 sones. This is two times quieter than a certain regular cooler , given by arctic cooling for comparison. The cooler mass is as before equal to 520 gram., radiator 42 aluminum edges are pierced by six heat pipes, overall dimensions are equal to 104 X 58 X 126,5 mm.

3) - NB iets meer voltage geven en actief NB koelen met een 80mm fan erop gericht (DOEN!)

4) - (én? eventueel nieuw groter koelblok op de NB, of is dit overdone, vb. Zalman ZM-NBF47 chipset koeler http://www.alternate.nl/h...47_Chipsetkoeling/138396/? ?) (DOEN/NIET DOEN)

5) - Sneller werkgeheugen ivm betere basis?? ipv 4x1gb naar 2x2gb DDR2 800 (800 = max ondersteund door de 965P), en dan "overclock" geheugen nemen en instellen op voltage volgens de specs van het geheugen? (GeIL Black dragon series? CL4 waarde? of is CL5 in orde?) (DOEN/NIET DOEN)

Is dit allemaal nuttig, of valt er veel in de categorie "onzin" of gekloot in de minimale marge?
(anders gaan we vandaag nog even langs Alternate, is wel leuk dat overclocken _/-\o_ , lees me scheel O+ )
Ik zou me gewoon minder zorgen maken om de temperatuur van de processor. Als ie echt heet is met een heel hoog voltage dan slijt ie harder ja, maar goed, het is een ouwe chip die je voor 30 euro kan vervangen als je hem sloopt, wat zeer onwaarschijnlijk is. Laptopprocessoren draaien op iets lager voltage en die laat intel gerust 90 graden worden. Nieuwe pasta zou waarschijnlijk wel helpen, kan je proberen aangezien het weinig kost en je de pasta voor een toekomstige upgrade kan hergebruiken. Overigens is Tcase niet de core temperatuur maar de "cpu temp" En die is altijd een stuk lager dan de core.

wat betreft je memory, dat klokte aardig mee. Ik zou geen nieuwe kopen, waarschijnlijk kan je met dit setje ook wel de 800 halen, desnoods met hoger voltage en aangepaste timings. Dit kan je makkelijk testen door de memory multi op 3 te zetten en dan je fsb op 267.

Als je een hele hoge fsb gaat draaien zal je idd de northbridge moeten overvolten en er een fannetje op moeten richten anders krijg je het niet stabiel. Met een p35 of p45 bord had dit niet gehoeven maar je zit nu eenmaal op p965. Dat betekent ook dat de keuze van processors aardig beperkt is, dat maakt niet uit want een upgrade is het waarschijnlijk toch niet meer waard. De enige upgrade die je zou kunnen overwegen is en Q6600 voor 40 euro o.i.d. Een E8400 zal misschien werken maar die heeft een lagere multiplier dan een E6600 dus moet je een nog hogere fsb draaien.
Als je gaat overvolten zoek wel even uit wat nou je northbridge voltage is. is dat je System, PCI-E, (G)NCH of FSB overvoltage?

Wat ik vooral zou doen is wat uitgebreider testen, dus memory op 800 en dan 6 uur prime of HCI memtest draaien.
Fannetje boven de northbridge hangen en dan unique heaven loopen ofzo. misschien met prime in de achtergrond om de fsb extra te stressen. Dan kijken of dat 4 uur stabiel blijft bij hoge fsb's.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2011 @ 09:12:
Koelingsmaatregelen:

Ik zou gewoon een geheel nieuwe CPU koeler halen, bijvoorbeeld de Zalman CNPS10X Performa, deze komt vrij goed uit de test hier op tweakers en heb hem zelf ook.

Kan, NB kan vrij warm worden zonder problemen. Maar hoe koeler hoe beter. :)
Doen, maar je hoeft niet van die fancy reepjes. 2 stuks Kingston ValueRam (CL4 / CL5) doen het ook prima. :P
haarbal schreef op maandag 05 december 2011 @ 12:39:
Ik zou me gewoon minder zorgen maken om de temperatuur van de processor.
De crash / freeze die smitjr had op 3,3Ghz in BF3 is naar mijn idee hoogstwaarschijnlijk een hitte probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2011 12:47 . Reden: Reactie op haarbal ]

• haarbal
Verwijderd schreef op maandag 05 december 2011 @ 12:41:
De crash / freeze die smitjr had op 3,3Ghz in BF3 is naar mijn idee hoogstwaarschijnlijk een hitte probleem.
Als het de hitte van de processor is dan kan je daar ook met prime achterkomen, desnoods met LinX. Het zou ook een te hete northbridge kunnen zijn, northbridges zijn veel sneller instabiel bij hoge temperatuur en het is een onderdeel wat bij gamen extra belast wordt aangezien memory EN gpu hem stressen.
Bovendien staat de p965 chipset niet echt bekend om makkelijke fsb overclocks.

verder, een nieuwe koeler EN nieuw ram, beetje duur voor zo'n ouwe setup, is het echt niet meer waard.

[ Voor 14% gewijzigd door haarbal op 05-12-2011 12:53 ]

Pagina: 1 2 Laatste